: Sexualbrott i Stockholm 2011 mars 26 mot (barn)  (läst 127731 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 507
Sexualbrott i Stockholm 2011 mars 26 mot (barn)
« skrivet: 01 juli 2011 10:07:15 »

Radioprofil åtalas för sexbrott

Riskerar fängelse för övergrepp mot barn. Pontus Enhörning åtalades i går för våldtäkt mot barn. En barnläkare slog larm om de misstänkta övergreppen. Min klient förnekar brott, säger radioprofilens advokat Göran Grauers. Våldtäkten ska ha ägt rum den 26 mars i år inom Stockholms kommun. Offret är under 15 år.

Offret under 15 år

I stämningsansökan står att programledaren ”genomfört en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförbar med samlag”. Utredningen omgärdas med sträng sekretess eftersom det rör sig om sexbrott mot ett barn under 15 år.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pontus_Enh%C3%B6rning

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
SV: Sexualbrott i Stockholm 2011 mars 26 mot (barn)
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2011 10:33:44 »
Pontus Enhörning åtalas för våldtäkt mot barn

Den riksbekante radioprofilen Pontus Enhörning ska ha förgripit sig sexuellt på en minderårig. Eftersom offret är under 15 år rubriceras brottet som våldtäkt mot barn

Läs mer:

http://vgnt.se/pontus-enhorning-atalas-for-valdtakt-mot-barn/

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2011 12:18:50 »
Suck! Honom har jag ju gillat i många år >:( Arg och besviken, är vad jag är nu >:( >:( >:(

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2011 12:22:40 »
Uttalande från Sveriges Radio ang brottsmisstänkt medarbetare

Med anledning av vad som stått i media i dag om den brottsmisstänkte radiomedarbetaren säger Björn Löfdahl, programdirektör vid Sveriges Radio.

Sveriges Radios ledning fick kännedom i morse vem den åtalade är, och vi tar misstankarna och de inblandades situation på djupaste allvar. Vår medarbetare arbetar sedan en tid tillbaka inte med program och kommer inte att arbeta med programverksamhet under den tid som den rättsliga processen pågår

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=4582000

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2011 12:30:01 »

Radioprofilenl Pontus Enhörning åtalas för sexbrott

Nu får han inte jobba under tiden som rättsprocessen pågår. I går åtalades han för våldtäkt mot barn och riskerar nu minst två års fängelse. Enligt Sveriges radio får radioprofilen inte arbeta med programverksamhet under den tid som den rättsliga processen pågår.

När radioprofilen nås vill han inte kommentera anklagelserna. Jag säger inga kommentarer. Du vill inte bemöta anklagelserna? Inga kommentarer.

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2011 12:33:41 »

Flickan är under 15 och ska ha blivit utsatt för övergreppet den 26 mars i år. I bevisningen finns bland annat utlåtanden av en barnläkare som utfört en undersökning på flickan. Åklagaren använder även vittnesförhör med en person inom barn och ungdomspsykiatrin och en okänd kvinna som ska ha kännedom om gärningen.

På Sveriges Radio uttalar sig programdirektör Björn Löfdahl:

Sveriges Radios ledning fick kännedom i morse vem den åtalade är, och vi tar misstankarna och de inblandades situation på djupaste allvar. Vår medarbetare arbetar sedan en tid tillbaka inte med program och kommer inte att arbeta med programverksamhet under den tid som den rättsliga processen pågår.

Åtal:

Pontus Valdemar Enhörning, 580706, åtalas för våldtäkt mot barn.

Enhörning har den 26 mars 2011 inom Stockholms kommun med målsägande A, som inte är femton år fyllda, genomfört en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag.

Stockholms tingsrätt, B 5042-11

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #6 skrivet: 01 juli 2011 12:40:34 »

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #7 skrivet: 01 juli 2011 13:01:55 »

Pontus Valdemar Enhörning
1958-07-06-0131
Heimdalsgatan 3 2 tr
113 28 Stockholm

Pontus Enhörning bor ensam på den här adressen  på 2 tr.

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #8 skrivet: 01 juli 2011 13:11:06 »
”Jag drack öl för att slappna av”

Lyckopiller ”Tabletterna gör mig inte lycklig, de möjliggör lycka”, säger radioprofilen Pontus Enhörning. Diagnosen depression beskriver han som en oerhörd lättnad: ”Det var en sorts godkännande. Att jag mådde skit berodde inte på att jag inte kunde hantera ­livet, det var någonting annat, något jag kunde få hjälp med.”

Pontus, 52 Diagnos: Depression

En förmiddag i december 1999 gick sjukdomen för första gången ut över arbetet. Pontus Enhörning, 52, hade inte sovit eller ätit på flera dagar. Under sändningen av radio­programmet ”Önska” placerade han skådisar i filmer de aldrig varit med i, han svamlade och fick inte alls till de vanliga kvickheterna. På kvällen blev det värre. Han hade druckit för att slappna av men kunde ändå inte sova. Han låg ensam hemma och blängde på tv:s nattrepriser av ”Vänner”. Inget av skämten fick ­honom att skratta. Ansiktet ­hade förlorat förmågan att uttrycka känslolägen och inuti honom härjade ett oändligt universum av mörker. Han somnade inte den natten heller.

Oerhörd lättnad

Nästa morgon gick han raka vägen till företagshälsan på arbetsplatsen Sveriges Radio. Psykiatrikern konstaterade omedelbart depression. Om kvällarna drack jag två, tre öl för att få slappna av i 45 minuter, komma upp till ytan liksom, men på slutet hjälpte inte alkoholen heller. Kvällen efter mötet med psykiatrikern kom kompisarna Mats och Christer över. Pontus frågade dem när de senast sett honom riktigt glad. Det kunde ingen av vännerna erinra sig.

Några kvällar senare satte han sig på sängkanten. Av gammal vana gjorde han sig beredd på ännu en helvetesnatt. Men något höll det fula borta. Som en tegelmur i hjärnan. Det var medicinen som hade kickat in.
Idag tar han Cymbalta, ett piller som gör återhämtningsreceptorerna i hjärnan mer mottagliga för signalsubstansen serotonin. Depression är inte konstigare än sockersjuka. En diabetikers bukspottkörtel producerar inte insulin. Mina återhämtningsreceptorer producerar inte tillräckligt med serotonin. Så jag tar en tablett för att fungera.

Läs mer:

http://www.aftonbladet.se/halsa/article8161636.ab

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 160
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #9 skrivet: 01 juli 2011 13:56:21 »
Jaha! Han var deprimerad och då är allt glömt och förlåtet eller vaddå?  >:(

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 274
« Svar #10 skrivet: 01 juli 2011 15:06:28 »
Nej, det är varken glömt eller förlåtet. En depression gör människan "handlingsförlamad" och initiativlös. Läkemedlen mot depressioner är lite olika, men de vanligaste i dag är, som 1999, s.k. serotoninåterupptagshämmare som ska ordna med balansen mellan fritt och bundet serotonin.

Det är kanske så att en del människor har manodepressiv sjukdom med huvudsakligen depressiva faser och då är det ju frågan om  en kronisk sjukdom med livslångt behandlingsbehov.

I annat fall är ju depressionerna övergående. Och självklart är de ALDRIG användbara som förklaring, än mindre som ursäkt, till sexuella övergrepp på barn.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2011 15:48:22 »
Manodepressiva människor, för att inte tala om de som har t.ex. ADHD, kan vara otroligt kreativa människor om de hamnar på rätt ställe. Det är synd att P.E. inte tagit itu med sina problem tidigare och det beror kanske på omgivningen fördomar. Visst är dte kanske bra att han går ut i pressen och "talar ut", samtidigt så kan jag bli förbaskad, för jag tycker nog att pressen borde tala om de som blir offer när andra mår dåligt och gör saker de inte borde. Då skulle man också få en mer rättvis bild av den verkliga kostnaden för vad som händer när folk inte tar itu med sina problem. Vi har ju t.ex. vissa journalister (kanske inte ska skriva ut namnet på grund av risken att bli anklagad för förtal) som gått ut och presenterat sig som ett "offer" när folk reagerat över hennes peddovänliga uttalanden och inte velat se henne som företrädare för deras verksamhet. Hennes privata bekymmer är enligt vissa källor att hon lever med en man som begått den här typen av brott och av det skälet går hon i bräschen och förtalar i princip alla som vågar gå emot peddorörelsen. Bara för att hon har en nära relation till kvällspressen, tycker jag inte detta ger hennes mandat att offentligt såga de som verkligen blivit offer, för att in absurdum berättiga hennes privata relationer.  >:(

Utloggad Freak

• Medlem
  • Antal inlägg: 386
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2011 18:48:18 »
han känner jag igen. har inte han varit med i parlamentet  :o ::)
Va den du är!

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 054
« Svar #13 skrivet: 02 juli 2011 11:22:25 »

FÅR INTE ARBETA Den åtalade programledaren är en av Sveriges mest kända radioprofiler.
Sveriges Radio har tills vidare stängt av honom från all programverksamhet. Foto: SCANPIX

Riskerar sex års fängelse
Åklagaren tror på fällande dom för radioprofilen

En av Sveriges mest kända radiopersonligheter är åtalad för att ha våldtagit ett barn.
Åklagaren är övertygad om en fällande dom.
– Jag kommenterar ingenting, säger radioprofilen till Aftonbladet.

Vid rättegången 14 september kommer åklagaren att kalla flera vittnen, bland annat en läkare från Astrid Lindgrens barnsjukhus som undersökt barnet.

Åklagaren åberopar också ett fyra sidor långt rättsintyg som dokumenterar barnets skador.
– Jag anser att bevisningen är god, säger kammaråklagare Alexandra Bopp.
Mannen nekar.
– Det enda jag säger är att min klient förnekar brott, säger advokaten Göran Grauers.
När Aftonbladet i går morse talade med radioprofilen ville han inte uttala sig:
– Jag säger: inga kommentarer.
Du vill inte bemöta anklagelserna?
– Jag kommer inte ha några kommentarer – tänk först, prata sen.

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13262571.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2011 13:45:32 »
På "ett annat forum" påstås det att Pontus Enhörning under våren 2011 varit inlagd på psykiatrisk klinik. Är det någon som vet ifall detta stämmer?

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 03 juli 2011 14:58:34 »
Spelar det någon roll? De enda som kan svara på frågan utom han själv, är personal som skulle bryta mot sekretessreglerna, andra intagna som kanske inte är så pålitliga (?) eller anhöriga....jag skulle nog inte tro på dessa uppgifter.. ??? 

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #16 skrivet: 03 juli 2011 16:01:24 »
Med tanke på att "Enhörningen" själv har berättat om sin medicinering med psykofarmaka och självmedicinering med alkohol så är det inte direkt ett långskott att han skulle ha vårdats på någon form av psyk-klinik. Sedan är han en välkänd person så många som har besökt andra patienter skulle lätt känna igen honom.

Att någon personal skulle bryta mot sekretessreglerna är inte omöjligt, men mindre troligt.

Utloggad misspiggie

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #17 skrivet: 03 juli 2011 19:56:39 »
Betänk nu att Pontus Enhörning är åtalad för detta brott.

Han är icke dömd i dagsläget.

Detta är ur alla avseenden en ytterst komprometterande situation för Pontus Enhörning. Skyldig eller ej, det får oavsett konsekvenser för honom i framtiden.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #18 skrivet: 03 juli 2011 22:09:14 »
Det är alltid knepigt när någon som framstår som helt Ok och omtyckt visar sig ha gjort saker ingen trodde. Mycket lättare att tycka illa om en helt okänd man som tagit med kvinnor ner i sin tortyrkällare och sysslat med sexsadism. Det skulle vara omöjligt att gå runt och misstänka alla för att vara peddisar, sadister eller mördare och på något sätt vill vi ju kunna sålla ut de ruttna äggen. Jag tror fortfarande att det bästa vaccinet mot peddisar är att barn får växa upp i trygghet och lära sig vad andra får och inte får göra mot dom. Men det är svårt, så länge peddisarna själva skaffar barn att förgripa sig på...det är som sagt var, som en epidemi...

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #19 skrivet: 27 september 2011 16:02:04 »
I dag ställs den kände Sveriges Radio-profilen inför rätta i Stockholms tingsrätt, misstänkt för våldtäkt mot barn. En stor del av rättegången hålls bakom stängda dörrar.
Expressens Roland Johansson finns på plats i Stockholms tingsrätt.
- Han förnekar brott, sa radioprofilens advokat Göran Grauers vid förhandlingens start.

Hela utredningen har omgärdats av strikt sekretess och såväl förundersökningsprotokollet som den sinnesundersökning, en så kallad paragraf 7-undersökning, som radioprofilen genomgått har hållits hemliga i sin helhet.
Expressens Roland Johansson, som finns på plats i Stockholms tingsrätt för rättegången, säger att sekretessen är fortsatt hög.
– Rådmannen Allan Camitz beslutade om stängda dörrar, och nu står vi utanför salen, säger han vid 13.20-tiden.

En timme senare blev det uppehåll i förhandlingarna. Den misstänkte mannen stannade kvar i salen, rapporterar Expressens utsände.

På Sveriges Radio har tidigare sagt att profilen inte längre arbetar med program, och att han heller inte kommer att göra det under den tid som den rättsliga processen pågår.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2573558/misstankte-sveriges-radio-profilen-stalls-infor-ratta
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #20 skrivet: 27 september 2011 16:09:29 »

Foto: Per-Olof Sännås

Den rikskände radioprofilen stirrar tomt ut i luften när åklagaren läser upp vad han anklagas för: våldtäkt mot barn.

Gömd under en beige jacka halvspringer den kände radioprofilen in i sal 19 i Stockholms tingsrätt för att slippa undan fotografernas blixtar.
Inne i salen hämtar han ett glas vatten och slår sig ned bredvid sin advokat.
Klädd i grön tröja över en skjorta sitter han hopsjunken i stolen och stirrar tomt framför sig, på väggen ovanför kammaråklagare Alexandra Bopp, när hon läser upp anklagelserna mot honom.

– Det yrkas ansvar för våldtäkt mot barn. X har den 26 mars i år genomfört en sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, säger hon.
Brottet ska ha ägt rum den 26 mars i år i Stockholms kommun och offret är under 15 år. Åklagaren säger sedan att ett skadestånd på 100 000 kronor krävs.

Rättens ordförande Allan Camitz beslutar att resten av målet kommer att hållas bakom stängda dörrar, vilket är vanligt då det handlar om sexbrott mot barn.

När det 20-tal personer på plats i tingssalen, bland annat en skolklass som är på besök i tingsrätten, ska lämna salen tittar radioprofilen med rödkantade ögon mot åhörarna när de går ut.
Rättens ordförande Allan Camitz meddelar att rätten beslutat om yppandeförbud. Det innebär att ingen som är inblandad i målet för uttala sig alls om vad målet rör och vad som pågår innanför de stängda dörrarna.

När Aftonbladet talade med radioprofilen i juli ville han inte uttala sig:
– Jag säger: inga kommentarer. Jag kommer inte ha några kommentarer – tänk först, prata sen.

Om mannen fälls riskerar han upp till sex års fängelse.

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13688411.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #21 skrivet: 06 oktober 2011 13:34:26 »
Fängelse åtta månader

I dag fick radiostjärnan sin dom.
Han stod åtalad för våldtäkt mot barn – ett brott han bestämt förnekade.

Förra veckan hölls rättegången mot den rikskände radioprofilen i Stockholms tingsrätt.
På grund av brottets natur, ett sexbrott mot ett barn under 15 år, hölls så gott som hela förhandlingen bakom stängda dörrar.

Källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13735812.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Digitalisvitalis

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
« Svar #22 skrivet: 06 oktober 2011 15:41:28 »
Med all sannolikhet kommer Enhörning att överklaga domen till hovrätten. Frågan är om hans karriär under alla omständigheter inte är över oavsett?

Utloggad Digitalisvitalis

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 22
« Svar #23 skrivet: 06 oktober 2011 16:33:45 »
"Han smekte bland annat flickans underliv, vilket orsakade en mindre slemhinneskada på mödomshinnan. Det har dock inte kunnat beläggas att han förde in sina fingrar i flickans slida. Den sexuella handlingen har såldes inte inneburit någon penetration. Tingsrätten väljer därför att inte döma Pontus Enhörning för våldtäkt mot barn som åklagaren hade yrkat på, utan sexuellt övergrepp mot barn som har ett lägre straffvärde".

Källa: http://www.realisten.se/2011/10/06/r...repp-mot-barn/

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #24 skrivet: 06 oktober 2011 20:13:52 »
Tingsrättens dom för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?59qhcn68a7t1h3c

Stockholms tingsrätt (2011-10-06)
Mål nr B 5042-11
« Senast ändrad: 24 januari 2012 13:15:17 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Igår kl. 22:27:00]