Användarnamn: Lösenord:

Författare Ämne: Misstänkt mord i Bjärred 1991 september 28 på Niklas Elmberg  (läst 18280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rembrandth

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
Misstänkt mord i Bjärred 1991 september 28 på Niklas Elmberg
« skrivet: 17 juli 2008 21:58:13 PM »
Såg ett avsnitt av efterlyst för ett antal år sedan där dem berättade om en man som hade försvunnit och antagligen blivit mördad. Han hade varit ute med några vänner en kväll (i slutet på 80-talet tror jag det var) och dagen efter skulle han åka till Kina.
Vännerna hade tagit en del bilder på honom den kvällen som visades i programmet, och en nyhetsreporter (tror jag det var) hittade hans glasögon vid vägkanten efter hans försvinnande.
Har funderat på detta mordet/försvinnandet sen jag såg det på tv, och nu när jag hittat detta forumet inser jag att jag kanske kan få veta mer om det? Är riktigt nyfiken!

Tack på förhand!
« Senast ändrad: 06 februari 2011 13:05:52 PM av Bobby Keyes »

Utloggad Marina

• Medlem
  • Antal inlägg: 539
SV: Misstänkt mord i Bjärred 1991 september 28 på Niklas Elmberg
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2008 13:12:01 PM »
Såg ett avsnitt av efterlyst för ett antal år sedan där dem berättade om en man som hade försvunnit och antagligen blivit mördad. Han hade varit ute med några vänner en kväll (i slutet på 80-talet tror jag det var) och dagen efter skulle han åka till Kina.
Vännerna hade tagit en del bilder på honom den kvällen som visades i programmet, och en nyhetsreporter (tror jag det var) hittade hans glasögon vid vägkanten efter hans försvinnande.
Har funderat på detta mordet/försvinnandet sen jag såg det på tv, och nu när jag hittat detta forumet inser jag att jag kanske kan få veta mer om det? Är riktigt nyfiken!

Tack på förhand!

Nu får du äntligen veta lite mer..
http://www.musikforfred.se/musikforfred/parse.php?p=bakgrund3.html

och här: http://sydsvenskan.se/skane/article133377.ece

Tyvärr har ju ingen kunnat bindas till mordet..
Gamla synder kastar långa skugor...

Utloggad Rembrandth

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2008 17:03:44 PM »
Aha, mycket intressant! Att dem hittade kroppen hade jag ingen aning om!

Tack så mycket!

Utloggad mjohan

• Medlem
  • Antal inlägg: 93
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2008 18:30:13 PM »
1970-10-21-4059
Elmberg, Niklas Karl-Oskar

Strandgården
237 00  Bjärred

Död 1991.

Kyrkobokförd (1971) i Fjelie, Lomma kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1971) på samma ort.

Född 21/10 1970 i Fjelie (Malmöhus län, Skåne).

Ogift man.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Bjärred, Lomma kn (Skåne län, Skåne)

Födelseförsamling i källan:
FJELIE (Malmöhus län)

Källor:
RTB 91 / SPAR 92 / SPAR 92f / SPAR 95
« Senast ändrad: 06 februari 2011 13:06:11 PM av Bobby Keyes »

Utloggad Wayne

• Medlem
  • Antal inlägg: 702
« Svar #4 skrivet: 18 april 2009 17:39:18 PM »
Niklas Elmbergs sista kväll lördagen 28 september 1991, firade han med kompisarna inne i Lund. Vid tvåtiden på natten sa de hejdå vid korvkiosken på Bantorget i Lund och Niklas cyklade hem för att packa det sista inför resan. Men han kom aldrig fram.
Fem dagar senare hittades han i ett dike längs vägen till Bjärred. Knivdödad. Kroppen var svårt misshandlad, hade sticksår i hals och bröst. Men han hade fortfarande alla värdehandlingar på sig, kamera, pengar och körkort.
Cykeln hade stulits av en
förbipasserande och hittades efter ett par dagar inne i Lund. Även hans glasögon påträffades någon vecka senare.

2006
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_335388.svd
2007

http://sydsvenskan.se/skane/article233957/Nya-tips-kan-losa-studentmord.html
« Senast ändrad: 18 april 2009 18:12:08 PM av Richards »

Utloggad fireplist

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #5 skrivet: 24 april 2009 23:51:30 PM »
Detta mord har jag för mej att dom tog upp på efterlyst minst 2 gånger, på den tiden var väl om jag inte minns fel brynofl went med i efterlyst. Det som förbyllade polisen var väl att bara cykeln fattades eller nåt liknande. Dom trodde väl att han har stört på något fyllo, drogpåverkad som ville ha hans cykel eller liknande. Men detta var väl bara en form av teori som dom har.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 976
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #6 skrivet: 17 september 2010 05:54:34 AM »

Niklas Elmberg

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #7 skrivet: 17 september 2010 09:38:27 AM »

Det är några saker med det här fallet som får mig att undra om man inte letat
  efter GM bland fel personer- för det första att man inte hittat den skyldige
  förstås. Den som gjorde detta var uppenbarligen inte ute efter värdesaker
  eftersom de fanns kvar. Jag tänker: lite långhårig, ung kille med röda byxor...

Det kan inte vara så att det handlat om en sexuabrottsling som tog ut sin ilska
  och eliminerade Niklas som vittne? Om han var på väg att göra ett överfall med
  denna avsikt men sedan upptäckte att han gett sig på en kille, så var det väl
  svårt att backa ur och säga att: "tyvärr, jag trodde du var en tjej, som jag ville
  ha lite skoj med".

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #8 skrivet: 17 september 2010 17:18:34 PM »

Du verkar ha mycket intressant att skriva om i detta fall, men jag vet inte helt
 säkert om jag kan få ihop alla bitar. Om cykeln hittades flera km bort från den
 plats där kroppen låg, så låter det väl inte sannolikt att det var Niklas själv som
 ställde den i cykelstället där den hittades? Om jag nu fattat det hela rätt....

Dog han inte på platsen där han hittades?
« Senast ändrad: 17 september 2010 17:36:50 PM av Zappa »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #9 skrivet: 17 september 2010 19:11:18 PM »
Ok, nu hänger jag nog med. Frågan är vilka variabler vi har att bolla med.
Är det t.ex. överhuvudtaget möjligt att han mördats någon annanstans än där han hittades? Cykeln bör ju rimligtvis kunna ha "cyklats" till stället där den senare hittades...och den kan ju också ha flyttats i omgångar- av flera olika personer- i.a.f. två olika personer: först mördaren som flyttar bort den en liten bit...kan det vara möjligt att en person t.e.x. kommit i bil, letat efter någon att ge sig på runt cykelvägen och ger sig på Niklas, flyttar cykeln en bit bort för att sedan hoppa in i bilen och försvinna- nu menar jag- rent geografiskt borde väl det fungera?

Så kommer person nummer två, kanske halvfull eller trött och hittar cykeln, och han/hon trampar iväg med den utan att se kroppen...

Du är inne på avundsjuka på grund av resan el.dyl.- det kanske handlade om en annan student som var avundsjuk för att det gick bra för Niklas...om det nu var så...men avundsjuka på resan- det tycker jag låter lite långsökt, så vida det inte handlar om en mycket närstående person...men finns det överhuvudtaget någon som passar in? Var var hans familj kvällen han försvann?
« Senast ändrad: 17 september 2010 19:15:39 PM av Zappa »

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #10 skrivet: 17 september 2010 20:51:34 PM »
Jag var på väg hem från Lund den kvällen och såg polisbilar vid vägkanten och poliser som letade efter något.  Det var inte förrän dagen efter, då jag läste tidningen som jag förstod varför de var där. De hade ju hittat Niklas.

(jag har för mig att jag skrivit detta förut, men de r kanske borttaget????

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #11 skrivet: 17 september 2010 22:59:06 PM »

Hm! Läskigt, Faithful.

Då kanske mina spekulationer är värre, holy- men det kanske stämmer att någon var ute efter en tjej/kvinna. Tänker på ett annat fall med en ung kille med lite långt hår- också ett olöst fall, Jimmy (http://www.dt.se/brottsplats/article377302.ece).
Man tycker väl att om den skyldige fanns i offrets närhet, så borde de väl löst fallen. Tyvärr är det väl bristande fantasi ibland som stoppar upp utredningar ("älg-mordet", t.ex.). Jag tror inte att fallet Jimmy hör ihop med det här på så sätt att det  skulle vara samma GM- men däremot skulle kunna finnas liknande orsaker till att de blev mördade. Du skriver att logistiken inte stämmer med en "random killer"- kan du utveckla det, holy? 

Utloggad cassandra

• Medlem
  • Antal inlägg: 68
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2013 23:43:23 PM »
Veckans brott tog upp detta fallet i veckan. Niklas skulle sova över hos någon av de många han kände i Lund.
Vet man vem Niklas planerade att sova hos? Den personen borde veta det när Niklas skiljs från sin kompis vid gatuköket.Det var väl ganska sent på kvällen. Vet polisen vem han/hon är? Kan det vara så att han efter gatuköket gick till någon studentsammankomst för att träffa kompisar och sova hos någon av dem? Där träffar han på sin baneman...

Utloggad Miss Kane

• Medlem
  • Antal inlägg: 34
« Svar #13 skrivet: 17 mars 2013 08:03:25 AM »
Veckans brott tog upp en hel del nya aspekter på fallet med Niklas som fick mig att fundera en smula. Den springande punkten är förstås avskedet vid korvkiosken. Vart är Niklas sedan på väg? Detta borde ha skett en dialog mellan Niklas och hans kamrat om just detta vilket borde vara känt av polisen. Niklas tycks i vart fall inte vara på väg hemåt - man kan dock inte vara säker på det heller.

När det sedan gäller fyndet av Niklas kropp finns det också flera möjligheter. När kroppen hittats har den legat ute i flera dagar, om inte nu en senare dumpning har skett. Fyndplatsen, där Niklas hittats, tycks ha varit täckt med växtlighet och vara svår att hitta. Om jag inte missminner mig så bilden på Niklas kropp som visades i programmet tagen uppifrån taket på teknikernas fordon. Ändå upptäcker ett vittne Niklas från vägen genom att de röda byxornas syns. Det borde ha passerat andra personer på cykel redan tidigare som borde ha sett något på platsen. Är detta en indikation på att en senare dumpning har skett eller är det bara fråga om ett observant vittne? Har kroppen verkligen legat utomhus under flera dagar?

Är brottsplats och fyndplats samma plats?
Finns det indikationer på strid på själva fyndplatsen? Detta borde man veta. Finns det till exempel blodspår eller avtryck som indikerar på detta?
Och hur är det med Niklas cykel? Detta är nog inte troligt att han själv har lämnat den där den hittades. Även om det tycks ha varit besvärlig cykel så borde han ha lett den hemåt även kedjan hela tiden hoppade av. Någon annan borde alltså ha tagit hand om den och förflyttat den, kanske mördaren. Finns det då några tekniska spår på cykeln i form av fingeravtryck?

Utloggad Volvo745

• Medlem
  • Antal inlägg: 339
« Svar #14 skrivet: 17 mars 2013 15:35:22 PM »
Har misstankarna någon gång riktats mot Niklas kamrat som han skildes åt vid kiosken?

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 17 mars 2013 16:43:19 PM »
Tror det skulle vara chanslöst att hitta tekniska spår på hans cykel; den kan ha flyttats av flera personer och  det ska verkligen vara svintur om den skyldiga finns i något register man kan jämföra med. Om det ens gick att hitta tekniska bevis överhuvudtaget. Inga spår efter mordvapnet...?

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #16 skrivet: 17 mars 2013 16:55:01 PM »
Ser att en del äldre länkar om fallet har försvunnit- här en från 2007; http://www.expressen.se/kvp/nu-kan-mordet-pa-niklas-losas/

Från 2011;
Tjugo års spaning efter en mördare: http://www.sydsvenskan.se/lund/tjugo-ars-spaning-efter-en-mordare/

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 8 232
« Svar #17 skrivet: 17 mars 2013 18:06:56 PM »
Jodå, båda länkarna fungerar men den från 2007 känns lite gammal.
Nedan: Fyra av nio bilder från nämnda artikel i Sydsvenskan (2011-09-26):

Niklas Elmbergs glasögon hittades av en reporter från Sydnytt en bit bort ifrån kroppen. Efter fyndet
genomförde polisen omfattande undersökningar även i det området. Arkiv: Per Lindström

Händelseförlopp

Niklas Elmberg höggs med kniv tolv gånger.
"Detta var inget snällt mord", säger kriminalkommissarie Per Lidehäll på
Länskriminalpolisen i Skåne, som håller i utredningen idag. Arkiv: Torbjörn Carlson

Niklas Elmbergs cykel hittades av en student halv tio på lördagskvällen den 28 september.
Cirka 100 meter från den plats där kroppen hittades fyra dagar senare. Kedjan var av och
det fanns spår av vit lera på däcken. Något som polisen kom att intressera sig för i utredningen.
Arkiv: Torbjörn Carlson
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #18 skrivet: 17 mars 2013 20:22:04 PM »
Det var länkar i inägg #1 & 4 som inte fanns kvar....  :)

Så det finns alltså "snälla" mord- hur går de till- dör man inte då eller...?
Fick de klart för sig var den vita leran på cykeln kom ifrån?
Blev han huggen fram-eller bakifrån?

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 494
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #19 skrivet: 17 mars 2013 21:18:22 PM »
Mycket underligt och kanske därför olöst. Rånmord verkar uteslutet, om inte nu BO bar på något annat. Våldet mot honom tyder på galning eller relation. Om det är en galning kommer vi nog inte längre i nuläget, GM kan ju bara död. Men, om vi lämnar den hypotesen vilket är då motivet? Det brukar vara den springande punkten!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2013 07:08:23 AM »
Tror du slår huvudet på den berömda spiken, opryding. Är det här en mördare som bara varit ute efter att slå ihjäl vem som helst, eller var det en person som av någon anledning länge varit förbannad på Niklas och av en slump hittade honom ensam. Var det någon som hann prata med honom och under samtalet blev fly förbannad? Kan det ha varit någon som också stod i korvkön och av någon anledning bestämde sig för att göra slut på honom?

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2013 18:14:01 PM »
http://www.svenskamord.se/Smileys/default/rolleyes.gif

Zappa, jag vet inget särskilt om just detta fall, det ska jag betona. Min egen erfarenhet säger dock att i 80-90% av mordfallen finns en "relation" mellan gärningsman och offer.  Den ensamme galningen verkar inte trolig i detta perspektiv. Han (det är alltid en han) förekommer mest som seriemördare typ Mangs och Lasermannen. Vad gäller Elmberg utgår jag ifrån att polisen i Skåne uttömt alla tänkbara motiv och då blir det hela ännu underligare.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2013 20:32:02 PM »
Jag måste nog poängtera att statistisken inte är helt säker, eftersom det trots allt finns en mängd olösta mordfall och en drös olösta försvinnanden där man inte vet alls vad som hänt.

Det kan ju vara så att vi har en mängd svårtlösta fall som beror på att förövaren inte är en direkt anhörig men inte heller helt och hållet okänd för offret. Det är kanske så man får mord som verkar personliga m.a.p. övervåld, men samtidigt utan någon begriplig koppling mellan offer och förövare. Motivet blir svårbegripligt därför att det bara finns i huvudet på gärningsmannen.

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2013 21:13:15 PM »
Håller med dig. Det bästa för gärningsmannen är ju om offret aldrig hittas, dvs anses vara försvunnen. Detta brukar dock inte fungera i nära relationer, där den andre automatiskt blir misstänkt. Stämmer oftast, men alltid inte, ta Arbogamorden som exempel, där ett bra polisjobb löste fallet.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2013 21:55:22 PM »
Och så har vi "kannibalen" i Gävle och fallet Eva Magnusson. Där fanns det ju trots allt också kopplingar mellan mördare och offer. Men utan bra polisarbete hade de säkert varit olösta.

Och så har vi fall som 13 åringen som mördades i Täby för att grannen störde sig på oljudet (eller ljudet), och ett annat liknande fall också. Inte mycket till koppling mellan offren där,

Och så alla dessa olösta fall där man inte hittar något alls. Som dubbelmordet i Linköping 2004.

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Askersund 2014 juni 18 på (kvinna) av Ztartrax
[Igår kl. 17:41:29]

SV: Mordet på María López Miranda i Göteborg 1992 av Alfa
[Igår kl. 16:47:52]

SV: Misstänkt mord (vållande) i Göteborg 2014 oktober 25 på (kvinna) av Alfa
[Igår kl. 16:16:37]

SV: Misstänkt mord (vållande) i Göteborg 2014 oktober 25 på (kvinna) av Bea
[Igår kl. 15:35:28]

SV: Misstänkt mord i Nora 2014 juli 26 på Mats Öster av Bea
[Igår kl. 14:22:10]

SV: Kvinnlig polis frias för misshandel, 2013 av Zappa
[Igår kl. 13:09:25]

SV: Mordet på María López Miranda i Göteborg 1992 av Bea
[Igår kl. 12:45:42]

SV: Mordet på Per Sonesson i Göteborg 2014 av Bea
[Igår kl. 11:23:05]

SV: Kvinnlig polis frias för misshandel, 2013 av Bea
[Igår kl. 11:14:51]

SV: Olöst dödsfall på Anni Dewani i Kapstaden, Sydafrika 13 november 2010 av Bea
[Igår kl. 10:37:50]

SV: Mordet på Per Sonesson i Göteborg 2014 av Bea
[Igår kl. 10:25:25]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 Yara Alnajjar av Alfa
[Igår kl. 00:08:24]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 Yara Alnajjar av Zappa
[29 oktober 2014 21:47:52 PM]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 Yara Alnajjar av Bea
[29 oktober 2014 18:45:16 PM]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 Yara Alnajjar av Bea
[29 oktober 2014 18:34:02 PM]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 Yara Alnajjar av Alfa