Jonas Coltings vittnesmål fällde vd:n från Sjuhärad för övergrepp på en
minderårig flicka. Vd:n dömdes i Borås tingsrätt. Foto: Beatrice Lundborg/ArkivStjärnans vittnesmål fällde vd för våldtäktDet var ett vittnesmål från den kände triathleten Jonas Colting som slutligen fällde en vd i Sjuhärad för misshandel och våldtäkt mot ett barn.
- Jag råkade befinna mig i korridoren på ett hotell i Uppsala där den här unga tjejen skrek av förtvivlan med hela ansiktet nedblodat, berättar han. Vd:n har dömts till tre och ett halvt års fängelse för våldtäkt mot barn och misshandel. Övergreppen pågick under flera månaders tid med början i somras.
Våldtäkterna har skett såväl på mannens arbetsplats, där han är vd, i hans bil samt på hotellrum runtom i Sverige.
- Flickan kom utspringande från ett hotellrum, helt förtvivlad och med blodet forsande i ansiktet. Jag fick lugna ner henne och det rådde inget tvivel om att hon talade sanning när hon sa att hon blivit misshandlad, säger Jonas Colting.
Han tog ner flickan till receptionen där de tillsammans gjorde en polisanmälan.
Då kom den nu dömde mannen in från gatan.
- Tydligen en förslagen typ, eftersom han hade tagit sig ut genom någon bakdörr och sedan låtsades vara helt ovetande när han kom in på hotellet igen. Fast det rådde ju ingen tvekan om att det var han som misshandlat, inte minst på flickans reaktioner, minns Jonas Colting.
I tingsrätten i Borås erkände mannen sexuellt utnyttjande av barn eftersom han visste att flickan var minderårig.
Däremot nekade han till anklagelserna om misshandeln på hotellrummet i Uppsala. Mannen, som är bosatt i Sjuhärad, anhölls i slutet av oktober och häktades några dagar senare.
Bland bevisningen finns foton och filmer av mannen och flickan.
Mannen ska dessutom betala knappt 120 000 kronor i skadestånd till flickan.
Hela artikeln:http://gt.expressen.se/nyheter/1.2666365/stjarnans-vittnesmal-fallde-vd-for-valdtakt