: Dubbelmord på Torgny Antby och Inger Antby i Långared 2011  (läst 22110 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5 838
SV: Dubbelmord på Torgny Antby och Inger Antby i Långared 2011
« Svar #100 skrivet: 08 juni 2012 12:59:34 »
Under gårdagen hölls ett fem timmar långt förhör med Miroslaw Tabisz, 34 och på eftermiddagen inleddes förhöret med Jacek Tabor. Där 40-åringen både ifrågasatte och åklagare Patrik Tilly och ställde motfrågor.
Stämningen i rätten var stundtals kaotisk och tillslut gav åklagaren upp för dagen.

Jacek Tabors provocerande uppträdande i rätten fortsatte på fredagen.
Tillslut fick åklagare Patrik Tilly ryta ifrån.
- Nu får du skärpa till dig och lyssna på vad jag säger, sa han till 40-åringen.

I dag fortsatte förhöret med Jacek Tabor. Han började med att förneka att den väska som hittades i den medåtalade 34-åringens garage, med hans dna, tillhör honom. 40-åringens dna hittades på en platspåse som låg i väskan tillsammans med en revolver och den ovanliga typ av buntband som paret Antby hade fjättrats med.
Väskan är åklagaren starkaste bevis mot 40-åringen. Jacek Tabor hävdar att den första gång han såg den var när polisen visade honom den.
34-åringen och flera andra personer har dock sagt att väskan är hans, att han använde den när han jobbade i Sverige.

När 40-åringen skulle förklara hur det kom sig att hans mobil var uppkopplad mot Långaredsområdet den 14 oktober förra året antog rättegången på nytt farsartade former.
- Nu får du skärpa till dig och lyssna på vad jag säger, sa åklagare Patrik Tilly till 40-åringen.
Jacek Tabor förklarade då att han varit och fiskat och tråcklade in sig i långa resonemang om vilka sjöar han fiskat i. Han kunde dock inte namnge de kompisar som skulle ha varit med honom och någon förklaring till varför den medåtalade 34-åringens mobil, under samma period, varit uppkopplad mot samma område kunde han inte heller ge något svar på.
- Jag vet inte, svarade han.

Polisen misstänker att de två var i Långared för att rekognosera inför rånmordet. Jacek Tabor säger dock att han var i området den 16 oktober för att titta på en bil han funderade på att köpa., torts att han inte har något körkort. Som förklaring hävdade han att han tänkte ta bilen till Polen och sedan sälja den där.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/mordmisstankt-ljog-om-fiskekompis/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #101 skrivet: 08 juni 2012 14:55:26 »
Försvarets starkaste kort i Långaredrättegången svek dem.
Den man som Miroslaw Tabisz, 34, säger sig ha skjutsat till Långared på mordagen förnekade det.
- Jag har bara varit i Långared en gång och den var helgen den 10-11 september då jag var bjuden på en fest, sa han i rätten på fredagen.

Bevisningen mot de två misstänkta dubbelmördarna är stark. Mobiltrafik binder de båda männen till Långared, den ovanliga typen av buntband som användes hittades hos en av männen och dessutom har man hittat dna från Inger Antby i männens flyktbil.
Starkaste kortet svek

Försvarets starkaste kort har hela tiden varit den man som Miroslaw Tabisz, 34, hävdar att han körde till Långared på morddagen. När han vittnade på fredagen så förenekade han dock detta.

Mannen berättade även att de misstänkta dubbelmördarna inte tillbringade alla nätter i lägenheten i Bergsjön.
Miroslaw Tabisz har i förhör hävdat att mannen pratat om ett kassaskåp som han skulle stjäla, men även det är lögn enligt mannen.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/forsvarets-starkaste-kort-svek-dem-i-ratten/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #102 skrivet: 13 juni 2012 10:43:01 »
Nu avgörs Långaredrättegången.
Det hotade nyckelvittnet ska berätta för rätten vad hon sett, och statens kriminaltekniska laboratorium ska avslöja vad det är för DNA som hittats i 34-åringens bil.
Och redan i morgon kan de mordmisstänkta männen släppas på fri fot.

Rättegången kring det brutala mordet på lantbrukarparet Inger och Torgny Antby i Långared i höstas är inne på sin sjätte, och näst sista, dag. Förra veckan hölls förhör med de tilltalade samt med vittnen.

I dag är det dags för ytterligare tre vittnen att tala i rätten.

I dag: Vittnesförhör. Bland annat med kvinnan som såg 34-åringens bil nära mordplatsen, statens kriminaltekniska laboratorium som ska berätta mer om DNA-spåren i 34-åringens bil, samt paret Antbys barnbarn som ska berätta om sina morföräldrars vanor på gården.
I morgon: Sista dagen på rättegången. Personalia och pläderingar. Advokaterna kommer att yrka på att de två misstänkta männen släpps fria från häktet.

Både Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, har suttit häktade sedan mitten på december.

Kan släppas fria
- Det är alltid väldigt svårt att veta, men jag är inställd på att rätten kommer att behöva betänketid, säger Johan Lövrup, Miroslaw Tabiszs advokat, om chanserna att klienten släpps fri från häktet.
Men rent teoretiskt kan de två misstänkta männen alltså släppas fria redan i morgon. Bertil Westlund, Jacek Tabors advokat, är optimistisk.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/misstankta-mordarna-kan-bli-fria-imorgon/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #103 skrivet: 13 juni 2012 13:45:32 »
Innan rättegången mot de misstänkta dubbelmördarna drog i gång blev kvinnan uppringd av en okänd person, ett telefonsamtal som hon uppfattade som hotfullt. Det hindrade dock inte henne från att vittna på onsdagen.

Åklagarens huvudvittne i Långaredrättegången är glasklar i sin berättelse.
Tre dagar före det brutala dubbelmordet på Inger och Torgny Antby såg hon en ljus skåpbil i närheten av parets gård och två okända män.
- Jag kan dock inte peka ut någon person, så noggrant såg jag dem inte, sa kvinnan i rätten i dag.

På morgonen den 16 oktober var kvinnan ute på morgonpromenad med sin hund i Långared. Hon såg då en ljus skåpbil stå parkerad på en skogsväg i närheten av paret Antbys gård. Bredvid den stod två okända män.

Kvinnan lade bilens registreringsnummer på minne och skrev ner det på en lapp när hon kom hem.
- Jag vet inte exakt varför men jag har lätt för bilnummer, sa kvinnan.
Även dagen efter såg hon en mystisk bil på samma plats, men då stod den mer undanskymd och hon kunde inte se registreringsnumret.
- Men då såg jag inga personer, sa kvinnan.
Måndagen efter fick hon med hjälp av Tranportstyrelsen reda på ägarens namn.

Efter det brutala dubbelmordet på Inger och Torgny Antby tog kvinnan kontakt med polisen och hennes notering av bilens registreringsnummer ledde till att ägaren till den greps dagen efter i Stockholm. Det gripandet ledde i sin tur polisen till de misstänkta mördarna, Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor, 40.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/langaredsvittne-jag-motte-en-av-mannen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #104 skrivet: 13 juni 2012 14:30:41 »
Åklagarna väntade med trumfkortet till rättegångens sista timme - DNA från den mördade Inger Antby i de misstänkta mördarnas bil.
Ägaren till Mitsubishin, Miroslaw Tabisz, 34, hade svårt att förklara fyndet.

Bevisningen består bland annat av positionering av mobiltrafik och skoavtryck från en av männen. Den mycket ovanliga typ av buntband som användes för att fjättra paret Antby hittades dessutom i en väska hemma hos Miroslaw Tabisz. Åklagaren sparade dock sitt trumfkort till rättegångens sista timme - DNA från den mördade Inger Antby i de misstänkta mördarnas bil. 34-åringen hade svårt att förklara DNA-fyndet i rätten.

När SKL i december förra året letade efter blod i bilen så fann man inget. Men när man letade vidare i maj i år hittades Inger Antbys DNA på bilens golvlucka.
- Det handlar om grad +4 vilket gör det mycket osannolikt att det kommer från någon annan person, sa förste forsensikern Therese Wheler när hon vittnade.

Det var en för åklagarna perfekt avslutning på rättegången. Nu återstår bara slutpläderingarna under torsdagen.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/aklagarnas-trumfkort-ingers-dna-i-bilen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #105 skrivet: 14 juni 2012 16:50:03 »
"Det är ett fruktansvärt brott, ett fegt brott"

Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, har hela tiden hävdat sin oskuld och menar att de inte har något att göra med det brutala dubbelmordet på Inger och Torgny Antby i Långared.
Åklagarna har dock inte mycket till övers för deras förklaringar utan yrkar på livstids fängelse och livstids utvisning.
- En oskyldig vill ställa tillrätt, berätta hur det var. Men Miroslaw och Jacek har konsekvent ljugit och lämnat olika versioner.

Rättegången kring det brutala mordet på lantbrukarparet Inger och Torgny Antby i Långared har nått sin sjunde och sista dag. För ovanlighetens skull gick Daniel Larson direkt till påföljdsfrågan under morgonens förhandling.

Åklagarna yrkar på livstids fängelse för de polska takläggarna Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, och därefter livstids utvisning.

"Uppsåt att döda"
Mördarnas motiv ska ha varit att stjäla det kassaskåp som fanns i bostaden. Det är fortfarande inte återfunnet. Kassaskåpet och Torgnys portfölj, är det enda som tagits från gården.
- De hade kunskap om var kassaskåpet stod samt lantbrukarparets morgonrutiner.

Daniel Larson gick igenom mordet på Torgny. Åklagarna är säkra på att det varit två gärningsmän till antalet.
- Två gärningsmän har utfört det brutala brottet och man har haft uppsåt att döda. Detta eftersom man krossade hans huvud, försåg honom med dubbla buntband och försökte gömma kroppen.
Lögner och ändrade versioner

Åklagare Daniel Larsson gick hårt åt de misstänkta dubbelmördarna.
- En oskyldig vill ställa tillrätt, berätta hur det var. Men Miroslaw och Jacek har konsekvent ljugit och lämnat olika versioner.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/det-ar-ett-fruktansvart-brott-ett-fegt-brott/

Misstänkta mördarna får stanna i häktet

Jacek Tabor, 40, och Miroslaw Tabisz, 34, får stanna kvar i häktet.
Det beslutade Alingsås tingsrätt när rättegången avlutades på torsdagen.
Deras försvarare hade dock yrkat på att båda skulle släppas på fri fot.
- Jag anser att den bevisning som presenterats inte räcker för en fällande dom, sa 40-åringens advokat Bertil Westlund.

När 40-åringens advokat Bertil Westlund inledde sin slutplädering på torsdagseftermiddagen var han av en helt annan åsikt.
- Han känner sig orättvist behandlad och litar inte på svensk polis, inledde Johan Lövrup sin slutplädering i Alingsås tingsrätt.

"Inte skyldig"
Han förklarade att Miroslaw Tabisz aldrig suttit häktad tidigare och att han har blivit starkt påverkad av detta.
- Hur Inger Antbys DNA hamnat i bilen ska inte Miroslaw förklara utan det är åklagarens uppgift, sa Lövrup.
- Jag menar att det inte går att ställa Miroslaw till ansvar och yrkar därför att åtalet ogillas och att min klient försätts på fri fot.
Miroslaw Tabisz fick själv avsluta rättegången och anklagade då polisen för att ha planterat DNA från Inger Antby i hans bil.

Bertil Westlund tyckte att förundersökningen gav fler frågor än svar.
- Jag anser att den bevisning som presenterats inte räcker för en fällande dom och yrkar därför att Jacek Tabor omedelbart försätts på fri fot, sa han.

Även Jacek Tabor fick möjlighet att säga några sista ord.
- Jag har lämnat förklaringar till det mesta. Jag är oskyldig, sa han.
Och fortsatte:
- Åklagaren är inte ens en gnutta säker på det han påstår. Nu har jag suttit häktad här i sju månader, för vad?

Tingsrätten beslutade dock efter en överläggning på torsdagseftermiddagen att de två misstänkta dubbelmördarna ska stanna kvar i häktet - med restriktioner.

Dom meddelas den 27 juni.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/misstankta-mordarna-far-stanna-i-haktet/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #106 skrivet: 27 juni 2012 11:14:08 »
Pressmeddelande från

Fällande dom i det s.k. Långaredsmålet

[2012-06-27] Alingsås tingsrätt
Alingsås tingsrätt har i dag meddelat dom i det s.k. Långaredsmålet där två män stått åtalade för mord på ett lantbrukarpar. De båda männen döms för de båda morden till livstids fängelse. Männen döms också till livstids utvisning.

Bakgrunden till målet är att i oktober 2011 hittades ett lantbrukarpar dödade på sin gård i Långared utanför Alingsås. Enligt åklagaren tillgreps även ett kassaskåp i samband med att paret dödades.

I målet har det inte funnits några vittnen som gjort några iakttagelser i samband med att paret dödades. Bevisningen i målet har bestått av bl.a. DNA-spår, skospår, hundspår och analyser av var och när männen har använt sina mobiltelefoner. Det har även hållits förhör med vittnen om vad männen gjort före och efter tidpunkten för morden.

Trots att det inte har funnits några vittnen som gjort iakttagelser i samband med morden anser tingsrätten att de omständigheter som kommit fram bildar ett så klart och tydligt mönster att det inte finns något rimligt tvivel om att det är de båda männen som dödat lantbrukarparet.

Tingsrätten har vidare kommit fram till att det är sannolikt att de båda männen tog ett kassaskåp i samband med att de dödade lantbrukarparet. Tingsrätten anser dock inte att det är bevisat att männen tog kassaskåpet. Åtalet mot männen för grovt rån har därför ogillats.

Männen ska betala skadestånd till parets dödsbo och till deras barn.

Senast ändrad: 2012-06-27
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #107 skrivet: 27 juni 2012 12:25:13 »
Förundersökningsprotokoll och tingsrättens dom för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?560j8v26nquuo
  • FUP
  • Alingsås tingsrätt (2012-06-27)
    Mål nr B 2142-11
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #108 skrivet: 27 juni 2012 13:45:28 »
Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, mördade Inger och Torgny Antby i Långared.
Det slog Alingsås tingsrätt fast i sin dom på onsdagen.
Båda två döms till livstids fängelse och livstids utvisning för det brutala dubbelmordet.

Klockan 11 meddelade Alingsås tingsrätt sin dom; Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, döms till livstids fängelse och livstids utvisning för dubbelmordet på Inger och Torgny Antby i Långared.
– Detta är det svåraste mål jag haft under mina 25 år i domstol, säger rättens ordförande Anders Hagsgård.

Han förklarar att rätten gått igenom varje enskilt bevis i målet, vägt samman dem och kommit fram till att det inte finns några som helst tvivel om att det är Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor som begått dubbelmordet. Rätten var helt enig i sin dom.
- Vi har lagt pussel. Det har varit bra pusselbitar och de har gett en tydlig bild av gärningen, säger Anders Hagsgård.

Männen frias dock från åtalspunkten grovt rån, som gällde det kassaskåp som männen misstänktes ha stulit från paret Antby i samband med morden.
- Det går inte att bevisa, säger Anders Hagsgård.

Greps efter en månad
De dömda mördarna Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor greps av polsk polis i Slupsk, nära färjestaden Gdansk, en månad efter morden. De har hela tiden stått fast vid att de är oskyldiga. Flera omständigheter binder dem dock till morden, bland annat positionering av mobiltrafik och skoavtryck från Miroslaw Tabisz.

"Bevisningen håller inte"
Försvaret hade hoppats på friande domar.
- Jag delar inte tingsrättens bevisvärdering även om det är en grundlig och välskriven dom, säger advokat Bertil Westlund, Jacek Tabors försvarare.
Och fortsätter:
- Jag anser inte att bevisningen håller, i alla fall inte mot min klient.
Han kommer at besöka Jacek Tabor på häktet i eftermiddag.
- Då kommer vi att diskutera ett överklagande, men jag är övertygad om att han vill överklaga domen, säger Bertil Westlund.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/livstids-fangelse-for-langaredmorden/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 283
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #109 skrivet: 27 juni 2012 15:35:50 »
Välskriven dom!

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 201
« Svar #110 skrivet: 27 juni 2012 21:19:15 »
Välskriven och väl avvägd.

Som väl är så är livstidsdomen kombinerad med livstidsutvisning. Endast en kortare tid kvar för dem i svenskt häkte, tills saken är avklarad även i högre instans. Så blir det enkel biljett till polskt fängelse istället.

Har någon glömt vad den polska domaren sa: "Är dessa anklagelser riktiga så är det en skam för Polen." Det är det väl inte, för det är de här två som har begått morden och inte hela polska folket. 

Okej för att det inte gick att bevisa vart kassaskåpet har tagit vägen. Det är lagens strängaste straff ändå.Så oerhört grova som morden är, så spelar det mig liten roll om det hade stått "grovt rånmord" också. Skulle någon någonsin hitta kassaskåpet, så skulle det vara intressant att får veta om något styrker detta brott också. Men någon anledning att pröva det finns väl i dagsläget inte. (Försäkring och liknande frågor för de efterlevande kanske?)

Hur eller när en livstidsdömd kan få sin dom tidsbestämd i Polen vet jag inte, men jag antar att ingen i Polen vill ha dem på fri fot ute i det polska samhället på väldigt länge.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 059
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #111 skrivet: 28 juni 2012 18:53:28 »
  "Lättnad att domen var tydlig och enhällig"

Lantbrukarna Torgny och Ingrid Antby som blev mördade i Långared.
Bilden publiceras med tillstånd av de anhöriga.

Citera
Livstidsdomen för mordet på lantbrukarparet Torgny och Ingrid Antby i Långared blev en lättnad för de anhöriga.
– Domen var tydlig och tingsrätten var enig, jag känner mig trygg i att den är rätt, säger Kjell Antby, bror till Torgny.

Citera
Kjell Antby menar att om det var pengar gärningsmännen var ute efter var de på fel ställe.
Han har iakttagit hur hantverkarna suttit orörliga under rättegången och gett intryck av att de inte är intresserade av sanningen.
Kjell Antby har också tänkt mycket kring det besinningslösa våld som hans bror och svägerska utsattes för:
– Det hemska sätt som de fick möta döden önskar man ingen.
– Hur kan man slå 13 slag med ett järnrör mot samma huvud? Kan du föreställa dig det? Det är ofattbart.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15044950.ab
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 201
« Svar #112 skrivet: 03 juli 2012 16:34:28 »
Den 40-årige av de morddömda har överklagat tingsrättsdomen och yrkar att bli helt frikänd. Hans yrkande motiveras i en 7-sidig argumentation om bevisningen, som han anser att tingsrätten värderat fel. Han hävdar att en del av bevisningen mot 34-åringen "spillt över" på honom, vilket är orättvisande.

Det enda som talar emot honom är hans mobiltelefonuppkopplingar, men de är en följd av att han varit ute och fiskat i området.

Vi får väl se hur överklagandet från 34-åringen lyder. Han var väl bara i trakten för att kissa och bajsa. Hoppas att även hans advokat är snabb så att hovrätten snarast kan ta upp fallet till omprövning.

40-åringen yrkar också att restriktionerna i häktet ska hävas under väntetiden. Något motiv för en sådan ändring kan jag inte se. Särskilt inte nu när de kanske börjar skylla på varandra och oklarheter förelåg fortfarande då tingsrätten avfattade sin dom.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.994660-dom-for-langaredsmorden-overklagad

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #113 skrivet: 04 juli 2012 17:39:13 »
Även den andre mannen Miroslaw Tabisz, 34, som dömts till livstids fängelse för mordet, har nu överklagat sin dom.
Han, hävdar att han oskyldig, vill bli friad och omedelbart försatt på fri fot.

Det saknas både vittnen och teknisk bevisning som knyter honom till brottsplatsen, påpekar han, och hittar en rad brister i tingsrättens bedömning, inklusive slutsatser som dragits av ett dna-fynd.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/overklagar-dom-for-langaredsmorden/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #114 skrivet: 17 juli 2012 11:25:42 »
Båda männen har överklagat tingsrättens livstidsdom. Den 21 augusti är det förhandling i hovrätten. De har begärt att bli släppta på fri fot fram tills dess, men det sade hovrätten nej till. Männen ska sitta kvar och det med samma häktningsrestriktioner som tidigare.

http://www.expressen.se/gt/langaredmordarna-blir-kvar-i-haktet/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #115 skrivet: 20 augusti 2012 08:57:15 »

GT FICK TIPSET Sedan det brutala mordet på makarna Antby i Långared i oktober har parets
kassaskåp varit spårlöst försvunnet. En man som fått syn på kassaskåpet kontaktade GT, som
åkte ut till platsen. GT tillkallade därefter polisen och var med när de undersökte kassaskåpet. Foto: Anders Ylander

Parets kassaskåp kan ha hittats

GT kan ha hittat det saknade kassaskåpet i Långared-utredningen.
Det har länge pekats ut som en viktig pusselbit i mordet på paret Antby i oktober, men varit spårlöst försvunnet.
Svaret på gåtan kan finnas i ett buskage i närheten av Landvetter.

På fredag startar hovrättens förhandlingar kring dubbelmordet i Långared. I juni dömdes Miroslaw Tabisz, 34, och Jacek Tabor, 40, till livstids fängelse för mordet på paret Antby. De överklagade domen, liksom åklagare Daniel Larson som även vill att gärningsmännen ska dömas för grovt rån.

Den åtalspunkten ogillades av Alingsås tingsrätt även om de ansåg det rimligt att paret Antbys kassaskåp försvann i samband med att de mördades. Själva kassaskåpet har varit spårlöst försvunnet, och därmed har ett viktigt bevis saknats.

GT åkte ut efter tipset
Men nu kan GT ha hittat kassaskåpet. Efter ett tips till redaktionen åkte ett team ut till ett område i närheten av Landvetter, och hittade mycket riktigt ett kassaskåp i ungefär den storlek som paret Antbys kassaskåp uppges ha haft.

Kassaskåpet låg bland buskar, var uppbrutet och var bitvis rostigt. Det såg ut att ha legat slängt på platsen en lång tid.
Polisen undersökte kassaskåpet och föremål i och omkring det. Efter att ha hällt ut regnvatten som samlats i kassaskåpet fann de mynt. I buskaget runtomkring hittade poliserna bland annat papper och smyckeaskar.

Sökningar görs nu bland anmälningar om saknade kassaskåp för att se om något stämmer överens med det som hittades på söndagen.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/parets-kassaskap-kan-ha-hittats/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #116 skrivet: 20 augusti 2012 17:09:25 »
Efter närmare undersökning står det nu klart att kassaskåpet inte var det som försvann från gården i Långared.

– Vi har uteslutit det, säger kammaråklagare Daniel Larson till TT.
– Det är i princip inget som stämmer. Varken storlek, färg eller typ av lås, konstaterar han.

http://www.expressen.se/gt/kassaskapet-tillhorde-inte-makarna-antby/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #117 skrivet: 23 augusti 2012 20:25:05 »
I morgon klockan 10 inleds hovrättsförhandlingarna mot de livstidsdömda Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor.

- Det är i princip samma bevisning som i tingsrätten så det blir lite utav en repris, säger kammaråklagare Daniel Larsson.
Tre nya vittnen kommer dock att höras. Åklagarsidan har kallat en kriminaltekniker och försvaret har kallat en rättsläkare samt en granne till det mördade paret.
- Men det rör sig inte om några direkt avgörande vittnesmål, säger Daniel Larsson.

Liksom i tingsrätten kommer han att yrka på att Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor även döms för grovt rån för att ha stulit paret Antbys kassaskåp, en åtalspunkt de friades från i tingsrätten

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/langaredsmorden-tas-upp-i-hovratten/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #118 skrivet: 24 augusti 2012 11:13:04 »
Dömda mördarna yrkar på friande dom

Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor förs in rättssalen i hovrätten i Göteborg. Foto: Per Wissing

Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor dömdes till livstids fängelse för det brutala dubbelmordet på Inger och Torgny Antby i Långared.
Domen överklagades och i dag inleddes förhandlingen i hovrätten där de kommer att yrka på att bli helt frikända medan åklagarsidan kommer att yrka på att männen, förutom mord, även döms för grovt rån.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/domda-mordarna-yrkar-pa-friande-dom/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #119 skrivet: 27 augusti 2012 11:08:32 »
Hovrättsförhandlingen mot Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor, som misstänks för det brutala dubbelmordet på Torgny och Inger Antby, fortsätter.
På måndagsmorgonen samlades rätten i Långared för att göra en syn på mordplatsen.

Förhandlingen i hovrätten fortsätter i dag med försvarets och målsägarbiträdets sakframställan. Dagen inleds dock med att domstolen gör en syn på mordplatsen i Långared.

Hovrättsförhandlingen blir till största delen en repris av tingsrättsförhandlingen när de gäller bevisen som kommer att presenteras. Tre nya vittnen kommer dock att höras. Ett vittne är kallat av åklagarsidan och två av förvaret.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/mordplatsen-i-langared-synas/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #120 skrivet: 07 september 2012 17:28:27 »
Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor, som dömdes för det brutala dubbelmordet på lantbrukarparet i Långared, ska var kvar i häktet tills dess att hovrätten meddelar sin dom den 21 september.
Det meddelade hovrätten på fredagen.
- Det känns positivt, säger kammaråklagare Daniel Larsson

I princip har åklagarsidan lagt fram samma bevisning under förhandlingen i hovrätten. Det enda nya är tre nya vittnen. Åklagarsidan kallade en kriminaltekniker och försvaret kallade en rättsläkare samt en granne till det mördade paret.

Liksom i tingsrätten yrkade kammaråklagare Daniel Larsson på att Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor förutom mord även ska dömas för grovt rån för att ha stulit paret Antbys kassaskåp, en åtalspunkt de friades från i tingsrätten.
- Att de även döms för grovt rån har dock ingen betydelse för påföljden men det är viktigt att de döms för det eftersom det är uppenbart att det var motivet till morden, har Daniel Larsson tidigare sagt till GT.se.

Hovrättsförhandlingen avslutades i onsdag och på fredagen meddelade hovrätten för västra Sverige att Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor ska stanna kvar i häktet tills dess att hovrätten meddelar sin dom den 21 september.
- Det beslutet känns positivt. Slutsatsen man kan dra att de blir kvar i häktet är att de kommer att dömas. Men jag vet ju inte vad de kommer dömas för, säger Daniel Larsson.

Hur tycker du att det gick i hovrätten?
- Det kändes som att vi fick lägga fram all den bevisning som fanns men det är svårt att veta hur det här ska sluta. Det här är ju inget solklart fall utan ett bedömningsfall.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/domda-mordarna-far-stanna-kvar-i-haktet/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #121 skrivet: 21 september 2012 11:18:24 »
Frias av hovrätt för ett av morden i Långared

Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor dömdes till livstids fängelse för det brutala dubbelmordet på lantbrukarparet Inger och Torgny Antby i Långared.
I dag friades männen för ett av morden, mordet på Torgny Antby.
Hovrätten sänker även straffet till 15 års fängelse för de båda männen.

Rätten väljer att sänka straffet till 15 års fängelse. Tingsrättens dom beträffande utvisning och skadestånd står dock fast.
Frias för ena mordet

Rätten väljer att fria Miroslaw Tabisz och Jacek Tabor männen för mordet på Torgny Antby eftersom det inte är klarlagt vem som gjorde vad och man anser inte heller att det är styrkt att båda två männen hade uppsåt att döda Torgny Antby.

När det gäller mordet på Inger Antby är det inte heller utrett vem som gjorde vad. Hovrätten anser emellertid att det står klart att båda de åtalade männen tillsammans utförde gärningen och var inställda på att döda Inger Antby.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/toppnyheter/frias-av-hovratt-for-ett-av-morden-i-langared/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #122 skrivet: 21 september 2012 11:47:43 »
FUP, tings- och hovrättens dom för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?560j8v26nquuo
  • FUP
  • Alingsås tingsrätt (2012-06-27)
    Mål nr B 2142-11
  • Hovrätten för västra Sverige (2012-09-21)
    Mål nr B 3355-12
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #123 skrivet: 27 september 2012 16:25:57 »
Femton års fängelse till de två Långaredsmördarna räcker inte, anser åklagare Daniel Larson.

Kammaråklagare Daniel Larson vill nu att Högsta Domstolen prövar fallet. Han anser bland annat att det finns några försvårande omständigheter. Dessa, menar han, gör att de borde dömas till livstid i stället, rapporterar P4 Göteborg.

Enligt P4 Göteborg kommer Daniel Larson att lämna en överklagan till utvecklingscentrum i Göteborg i början av nästa vecka.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1077966-langaredsdomar-overklagas
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 283
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #124 skrivet: 28 september 2012 00:03:21 »
Ja, här bör HD pröva två saker. 1) Är brotten av sådan allvarlig karaktär att livstid ska väljas som påföljd = prejudikat i denna fråga

2) Att det inte går säkert fastställa vem av de två som slog ihjäl TA i  ladugården, är det skäl nog att inte döma båda? Jämför Långaredsfallet. Två män går in i ladugården med uppsåt att begå brott. När de lämnar är TA död.
På gränsen mellan prejudikat (HD-fråga) och bevisvärdering (ej HD-fråga).

Jag tycker att det allmänna rättsmedvetandet kräver att ansvar utkrävs för mordet på TA. Om sedan påföljden blir 15,16,17, 18 år eller livstid är faktiskt av mindre betydelse.

Dessutom är det svårt att frigöra sig från misstanken att de polacker som bodde på gården är inblandade. Hur skulle annars gärningsmännen känna till kassaskåpet m.m.?

Nya kommentarer

Misstänkt mordförsök i Säffle 2013 maj 19 på (man) av Bea
[Idag kl. 11:09:14]

SV: Guldsmedsrån i Ängelholm 2013 maj 18 av Bea
[Idag kl. 10:55:36]

Guldsmedsrån i Ängelholm 2013 maj 18 av Bea
[Igår kl. 13:44:22]

SV: Dödsfallet i Herrljunga 2013 maj 17 på (man) av Bea
[Igår kl. 13:38:46]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Alfa
[Igår kl. 12:54:05]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av oprydning
[Igår kl. 12:18:06]

SV: Skolupplopp i Göteborg 2012 december 18 av Bea
[Igår kl. 10:32:55]

SV: Fängelse för syraattack, Solna 2012 av Bea
[Igår kl. 10:25:46]

SV: Misstänkt mord i Söderhamn 2013 maj 17 på (man) av Bea
[Igår kl. 10:22:07]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Zappa
[Igår kl. 08:55:20]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Zappa
[Igår kl. 08:37:39]

SV: Misstänkt försvinnande i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Blueberry
[17 maj 2013 23:54:07 ]

SV: Mordet på Robert Ejerot i Gnesta 2005 av crowdy
[17 maj 2013 22:34:05 ]

SV: Dödsfallet i Herrljunga 2013 maj 17 på (man) av Bea
[17 maj 2013 21:29:18 ]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Alfa
[17 maj 2013 21:28:07 ]

Dödsfallet i Herrljunga 2013 maj 17 på (man) av Bea
[17 maj 2013 20:15:50 ]

Misstänkt mord i Örebro 2013 maj 17 på (man) och (kvinna) av Bea
[17 maj 2013 15:43:54 ]

SV: Mordet på Merja Hekkala i Haparanda 2012 av Bea