Beträffande den här mördaren/våldtäktsmannens s.k. "vård" kan man undra vad den har bestått av under de 15-20 år som mannen satt i fängelse för knivmordet på sin flickvän. Någonting måste väl ha hänt under den långa tiden, vad gjorde psykologerna/vilken behandling fick mannen? Jag tror det här är väldigt svåra patienter, i USA där de värsta förbrytarna märkligt nog finns låser man in dem utan möjlighet till frigivning, en del avrättas med giftinjektion. Jag tror mycket på "vård", där tycker jag att samhället skall lägga mycket stora resurser. Jag tror även på det system man har i USA med avrättningar i vissa fall och även inlåsning på livstid. Problemet är dessvärre att det ständigt tillkommer nya "onda" individer och att hårda straff inte verkar minska tillströmningen av nya brottslingar, - det är med anledning härav jag tror på mer forskning och behandling med terapi och mediciner i vissa fall.
Beträffande våldtäkten av flickan så kan man konstatera att det positiva är att flickan var vid liv och fysiskt oskadd efter övergreppet, -det måste vara en stor lättnad för föräldrarna.
Det finns inga enkla lösningar på brottsligheten, i exempelvis USA slutar ofta liknande brott mycket mer tragiskt.
Jag är inte marxist/kommunist men har studerat Karl Marx "kapitalet", texterna i någon mån. Att vetenskapligt undersöka något kräver mycket arbete och nogrann analys. När det gäller brottslighet har det inte gjorts på ett adekvat sätt, det är ett öppet fält. Varför är exempelvis vissa grova våldsbrott vanligare i USA än i Norge? Vilka parametrar skall vi väga in? Ålder, kön, ekonomi, ras, skolutbildning, arbete/arbetslöshet, uppväxtsförhållanden, politiskt system osv.osv. Naturligtvis finns det många förklaringar, på samma sätt som Karl Marx förklarade klassernas uppkomst, när vi gick från att vara jägare till att hålla djur i fångenskap exempelvis.
Vi söker gärna enkla lösningar på brottsligheten, ekonomiska orättvisor och vårt största framtida problem; miljöförstöringen och dumpning av matavfall från ex (EU)Irland till Sverige.