: Dömd mördare dömd för våldtäkt på 12-åring  (läst 6274 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 160
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
SV: Dömd mördare dömd för våldtäkt på 12-åring
« Svar #25 skrivet: 14 december 2011 06:47:39 »
Jag måste rätta mig själv.
Frank Rocco Jensen ska naturligtvis sitta av de återstående 4 år på sitt omvandlade livstidsstraff till tidsbestämda och villkorliga straff, och sedan 4 år för övergreppet på flickan.
Lite att läsa.

Tingsrätten omvandlade Göta hovrätts dom från den 28 december 1993 i mål B 1136-93 till fängelse i tjugosex år. Slutligt beslut:

www.megaupload.com/?d=GBZWLKEW

Örebro tingsrätt (2009-01-23)
Mål nr B 2645-08

Får nog inte ihop det här; om han fick 26 års fängelse 1993, så borde han väl sitta inne minst 2/3 av tiden, alltså närmare 18 år? Då skulle han ut nu då- men eftersom han inte skött sig, borde han väl få påbackning med 8-9 år? Plus de här 4 åren? Eller vaddå? 2/3 av straffet gäller väl bara de som skött sig... :o

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 274
« Svar #26 skrivet: 14 december 2011 15:32:56 »
Nej, som det räknas på juridiska så har denne person sonat mordet och avtjänat den påföljden i sin helhet. Det togs alltså inte alls med i beräkningen när han begick det nya brottet direkt efter frigivningen. Det hade han också "avtjänat" men där förverkades den villkorliga frigivningen och slogs så samman med det nya straffet.

Jag förstår inte riktigt hur domstolarna har kommit fram till denna praxis, men mordet 1992 får aldrig tas med  i någon framtida bedömning. Vad jag inte heller förstår är hur han har bedömts som ofarlig med tanke på sin egen film om sig själv och sina framgångar på sexualitetens område. I mina ögon är han en oerhört farlig person för andra, vilket han också tydligt demonstrerat med den här senaste överfallsvåldtäkten. Begriper inte att han bedömt som så lindrigt störd att han inte hör hemma inom rättspsykiatrisk vård. För gott!

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #27 skrivet: 14 december 2011 19:18:36 »
Den här personen är säkert oerhört duktig på att manipulera. Det farliga är då de personer i hans närhet som tror sig vara immuna mot manipulationer.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 054
« Svar #28 skrivet: 14 december 2011 21:41:45 »
Frank Rocco Jensen dömdes i går till fyra års fängelse för grov våldtäkt mot barn.
Nu tyder det mesta på att han kommer att överklaga domen.
- Han tycker inte att det här är korrekt och riktigt, säger Jensens advokat Björn Lageling till Expressen.se.

Tidigare morddömda Frank Rocco Jensen dömdes på tisdagen till fängelse i fyra år för grov våldtäkt på en 12-årig flicka. Tingrätten beslutade också om ett förverkande av den villkorliga frigivningen vilket gör att påföljden blir det dubbla - åtta år.
Frank Rocco Jensen har enligt hans advokat Björn Lagerling läst hela domen och är besviken över utgången.

- Han tycker inte att det här är korrekt och riktigt, och att vi måste försöka förmå hovrätten att bedöma bevisningen på ett annat sätt, säger Lagerling.
Lagerling säger att det mesta nu tyder på att Jensen kommer att överklaga domen.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2652318/frank-rocco-jensen-ar-inte-korrekt-och-rimligt
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Leo

• Medlem
  • Antal inlägg: 291
  • Ont om pengar har många gott om.
« Svar #29 skrivet: 15 december 2011 21:01:55 »
Beträffande den här mördaren/våldtäktsmannens s.k. "vård" kan man undra vad den har bestått av under de 15-20 år som mannen satt i fängelse för knivmordet på sin flickvän. Någonting måste väl ha hänt under den långa tiden, vad gjorde psykologerna/vilken behandling fick mannen? Jag tror det här är väldigt svåra patienter, i USA där de värsta förbrytarna märkligt nog finns låser man in dem utan möjlighet till frigivning, en del avrättas med giftinjektion. Jag tror mycket på "vård", där tycker jag att samhället skall lägga mycket stora resurser. Jag tror även på det system man har i USA med avrättningar i vissa fall och även inlåsning på livstid. Problemet är dessvärre att det ständigt tillkommer nya "onda" individer och att hårda straff inte verkar minska tillströmningen av nya brottslingar, - det är med anledning härav jag tror på mer forskning och behandling med terapi och mediciner i vissa fall.

Beträffande våldtäkten av flickan så kan man konstatera att det positiva är att flickan var vid liv och fysiskt oskadd efter övergreppet, -det måste vara en stor lättnad för föräldrarna.
Det finns inga enkla lösningar på brottsligheten, i exempelvis USA slutar ofta liknande brott mycket mer tragiskt.
Jag är inte marxist/kommunist men har studerat Karl Marx "kapitalet", texterna i någon mån. Att vetenskapligt undersöka något kräver mycket arbete och nogrann analys. När det gäller brottslighet har det inte gjorts på ett adekvat sätt, det är ett öppet fält. Varför är exempelvis vissa grova våldsbrott vanligare i USA än i Norge? Vilka parametrar skall vi väga in? Ålder, kön, ekonomi, ras, skolutbildning, arbete/arbetslöshet, uppväxtsförhållanden, politiskt system osv.osv. Naturligtvis finns det många förklaringar, på samma sätt som Karl Marx förklarade klassernas uppkomst, när vi gick från att vara jägare till att hålla djur i fångenskap exempelvis.
Vi söker gärna enkla lösningar på brottsligheten, ekonomiska orättvisor och vårt största framtida problem; miljöförstöringen och dumpning av matavfall från ex (EU)Irland till Sverige.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #30 skrivet: 07 januari 2012 11:05:37 »

Tingsrätten gick på åklagarens linje och dömde 41-årige Rocco Jensen till
fyra års fängelse. Nu överklagas dock domen till Svea Hovrätt av båda parter.(Scanpix Montage)

Nya bevis ska fria den 41-årige mördaren och pedofilen hävdar hans försvarsadvokat.

41-årige Rocco Jensen överklagar tingsrättens dom på fyra års fängelse för våldtäkten på en 12-årig flicka. Enligt försvarsadvokaten Björn Lagerling har de nya bevis som visar att hans klient är helt oskyldig.

– Han har varit på platsen men inte våldtagit eller skadat flickan, säger Björn Lagerling till Nyheter24.

Oense om hur sperman hamnade på shortsen

Överklagan, som lämnades in den 2 januari, kommer att tas upp i Svea Hovrätt inom en månad. Åklagaren, Jennie Söderberg, har också överklagat domen då hon tyckte att fyra års fängelse var ett milt straff.

Enligt Björn Lagerling är de två oense på en punkt - hur Rocco Jensens sperma hamnade på flickans shorts.

Hela artikeln:
http://nyheter.se.msn.com/gallery.aspx?cp-documentid=160213870
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #31 skrivet: 02 mars 2012 13:25:07 »
Straffet skärptes. Svea hovrätt lägger på ytterligare ett år. Rätten anser att våldtäkten har innefattat flera förnedrande inslag och liknar den vid ett överfall.

http://www.expressen.se/nyheter/skarpt-straff-for-frank-rocco-jensen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 160
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #32 skrivet: 02 mars 2012 15:10:12 »
Han fick alltså den villkorliga frigivning indragen, och ska avtjäna de återstående åtta åren och åtta månaderna + de år han fått tillagda.  Nu hoppas jag att de slutar lägga ner mer resurser på den här högen med skit och ser till att tjejen får det bra.  :)

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Igår kl. 22:27:00]

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Igår kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Igår kl. 12:22:25]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Igår kl. 11:39:12]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Igår kl. 10:33:53]

Mordförsök i Töreboda 2013 juni 16 på (man) av Bea