: Dömd mördare dömd för våldtäkt på 12-åring  (läst 6272 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 054
Dömd mördare dömd för våldtäkt på 12-åring
« skrivet: 13 augusti 2011 10:14:11 »
Dömd mördare misstänkt för våldtäkt på 12-åring
Mannen är tidigare dömd för mordet på en kvinna

Den 41-årige mannen är tidigare livstidsdömd för ett brutalt knivmord på en kvinna. Straffet tidsbestämdes och mannen frigavs.
Nu misstänks han för att ha våldtagit en 12-årig flicka vid S:t Eriksplan i Stockholm.

Det var på torsdagskvällen som mannen greps av polis på Östermalm i centrala Stockholm.
Den 12-åriga flickan drogs in i ett trapphus och våldtogs när hon var på väg hem till en kompis i närheten av S:t Eriksplan fredagen den 15 juli. Då var polisen försiktiga med att lämna ut några detaljer om händelsen, men sa att man hade vissa spår att arbeta efter.
Utredningsarbetet gav resultat. I tisdags hade åklagaren tillräckligt med bevisning för att anhålla den 41-årige mannen i sin frånvaro.

Han dömdes till livstids fängelse för att på ett mycket kallt sätt ha knivmördat en kvinna. Straffet tidsbestämdes senare i Örebro tingsrätt till 26 år. Efter två tredjedelar av tiden frigavs mannen. Mannen åtalades snart för både narkotikabrott och brott mot knivlagen. Nu misstänks 41-åringen för att ha våldtagit den 12-åriga flickan.

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13458726.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
SV: Dömd mördare dömd för våldtäkt på 12-åring
« Svar #1 skrivet: 13 augusti 2011 16:08:24 »
Häktad för våldtäkt på 12-årig flicka
Häktningsförhandlingarna hölls bakom stängda dörrar – den tidigare dömda mördaren förnekar brott

Strax före 14:30 på lördagen kom den misstänkta 41-åringen till häktningsförhandlingarna i Stockholm.
Häktningsförhandlingarna hölls därefter bakom stängda dörrar.
När dörrarna in till rättssalen åter öppnades för att häktningen skulle kungöras var 41-åringen täckt under en gul filt.

– Han häktades på sannolika skäl, men förnekar brott och säger att det inte ligger något i misstankarna som riktas mot honom, säger Louise Lundström.
Advokat Björn Lagerling säger att han inte vill uttala sig om hur 41-åringen mår.
– Jag förstår att det finns ett allmänintresse i det här, men jag kan inte uttala mig om hans tillstånd. Min klient förnekar brott och vi bestred också häktningen, säger han.

Åtal för flickvåldtäkten ska ha väckts senast den 26 augusti klockan 11:00.

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13462953.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 273
« Svar #2 skrivet: 14 augusti 2011 13:45:00 »
Intressant att få möjlighet att följa ett ärende där Örebro Tingsrätt tidsbestämt ett "livstidsstraff". Det var ju i princip tidsbestämt till mördarens livstid, men lagstiftaren har ansett det lämpligt att rucka på principen. Villkorslöst är den här mannen frisläppt efter 2/3-delar av 26 år, alltså ungerfär 18 år i fängelse. Han är 41 år nu och var alltså omkring 23 års då han begick ett så grymt knivmord att han dömdes till livstids fängelse. Vad hade han för egenskaper som utvecklats så fint att han bedömdes kunna leva ett socialt acceptabelt liv utanför murarna?

Han har redan innan han nu häktats, på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt på en 12-åring, fällt för bland annat narkotikabrott. Bör verkligen tidsbestämningen ligga fast utan att någon frågar sig om han kunde fått en villkorlig tidsbestämning av livstidsstraffet? Minsta hemfall åt kriminalitet och åtminstone resten av de 26 åren borde avtjänats. Bäst hade ju varit om han hade fått hela tidsbestämningen helt undanröjd. För det är väl uppenbart för alla som har kommit i den här mannens närhet, att han inte kommer att sköta sig socialt och ordentligt utom inne på låst anstalt.

Och uppenbarligen har Örebro Tingsrätt fattat en för allmänheten mycket farlig dom, när man försatt honom på fri fot.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #3 skrivet: 26 augusti 2011 11:13:55 »
Därför friges livstidsfångar på fel grunder

Han dömdes till livstids fängelse efter ett brutalt knivmord på flickvännen.
15 år senare fick han straffet tidsbestämt eftersom hans risk för återfall i allvarlig brottslighet bedömdes som låg.
Nu sitter den 41-årige mannen häktad, på sannolika skäl misstänkt för våldtäkt på en 12-årig flicka.
Det är ofta riskbedömningarna som avgör när livstidsfångar släpps. Men åtminstone en gång av fyra träffar de fel.
- Det är fortfarande så att vi befinner oss snubblande nära att vi lika gärna kunde kasta krona eller klave, säger Martin Grann, professor i psykologi.

En sensommarnatt 1993 hördes otäcka skrik från en lägenhet på Fotbollsgatan i Norrköping. Efter att en granne slagit larm anlände polisen till platsen. Ingen öppnade. Polismännen försvann. De visste inte att det innanför dörren låg en 21-årig kvinna och förblödde. Hennes då 23-årige pojkvän, Johan, hade avslutat en utdragen misshandel genom att sticka en kniv i hennes hals. Med sina sista krafter släpade hon sig runt på golvet, och ropade på hans hjälp. Han la sig i stället för att sova, hög på alkohol och rohypnol. Trots Johans unga ålder och obefläckade brottsregister dömdes han till livstids fängelse i tingsrätten, med hänsyn till gärningens brutalitet. Mordet utfördes på "ett särdeles grymt och hänsynslöst sätt" skrev Göta hovrätt när domen fastställdes.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2540496/darfor-friges-livstidsfangar-pa-fel-grunder
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 160
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2011 11:47:02 »
Det är på grund av såna här fall som det måste finnas krav på ansvar från beslutsfattare istället ör total ansvarsbefrielse och enkelbiljett till bättre tjänster. 

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2011 12:13:26 »
Så stolta dessa beslutsfattare måste känna sig. De har ju verkligen visat hur proffsigt och seriöst de utför sitt arbete.

Tänker de träffa 12-åringen och se henne i ögonen?

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2011 13:08:01 »
Jag talade en gång med en klinikchef vid en rättspsykiatrisk klinik och han sa att "det enda jag kan intyga är att XX har inte begått brott under den tid han varit inskriven på kliniken. Det finns ingen möjlighet för någon enda människa att intyga var någon tänker på eller planerar. Jag kan intyga att medicineringen skötts men kan inte intyga att den sköts i framtiden. Det är skillnad på vad jag som människa anser och vad jag som läkare är begränsad till att yttra mig om under yrkesansvar."

Med facit i hand så önskar säkert de poliser som kallades till platsen att de slagit in dörren, tillkallat ambulans och så kunnat rädda livet på den 21-åriga kvinnan. De hade inte facit. Och vi har väl  inte fått några nya regler för när och på vilka villkor poliser får tränga in i privata hem?

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2011 14:02:38 »
Det finns nog en mängd regler och förordningar som borde ses över. Det borde tas mer hänsyn till presumtiva offer än till gärningsmän.

Inget kan vara mer fel än att våldta och mörda.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #8 skrivet: 22 september 2011 16:54:09 »

Den misstänkte mannen pekade finger under häktningsförhandlingen i dag. Foto: P-O SÄNNÅS

Misstänks för barnvåldtäkt – pekar finger i rätten

Han dömdes till livstid efter att ha knivmördat sin flickvän.
Nu misstänks 41-åringen ha våldtagit en 12-årig flicka i en trappuppgång.
När han omhäktas pekar han finger.

Mannen anländer till häktningsförhandlingen klädd i gröna bomullsbyxor och grön t-shirt som visar tatuerade armar.
När han sätter sig i stolen på sin advokats högra sida ser han nervös ut, och kliar sig i huvudet innan han sätter på sig en grön fleecetröja.
Mot åhörarna i rätten pekar 41-åringen finger.

Han nekar till brottet, och hans advokat Björn Lagerling uppger inför domaren att han motsätter sig omhäktningen.
– Han bör sättas på fri fot, säger Björn Lagerling.
Men domaren beslutar att 41-åringen bör omhäktas – på sannolika skäl misstänkt för grov våldtäkt mot barn.

Hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13667034.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #9 skrivet: 15 november 2011 16:45:50 »

Den livstidsdömde mördaren Rocco Jensen, 41, misstänks för den brutala
våldtäkten en 12-årig flicka på S:t Eriksplan i somras. (Bild länkad från:
http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2011/11/15/1.2623248TS1321370608600_slot100slotWide75ArticleFull.jpg)

Livstidsdömde mördaren åtalad för brutal våldtäkt på tolvåring

Den livstidsdömde mördaren Rocco Jensen, 41, misstänks för den brutala våldtäkten en 12-årig flicka på S:t Eriksplan i somras.
På tisdagen åtalades han vid Stockholms tingsrätt misstänkt för grov våldtäkt mot barn.
Åklagaren har bland annat DNA-prov från flickans kläder som åklagaren hävdar binder Jensen till brottet.
- Jag bedömer det som att det är ganska stark bevisning, säger kammaråklagare Jennie Söderberg till Expressen.se

Till åklagarens starkaste bevisning finns DNA-prover som binder Jensen till brottet.
- Man har undersökt tre besudlingar från målsägandes shorts och funnit att det är spermier och att de med visshet kommer från Jensen. Det finns också en besudlig på målsägandes trosor och det är också spermier. De kommer med visshet från Jensen, säger kammaråklagare Jennie Söderberg till Expressen.se.
Hon fortsätter:
- Jag bedömer det som att det är ganska stark bevisning men sedan finns det flera moment som ska visas också.

Åklagaren har förutom DNA-bevisning även videoupptagningar, som enligt åklagaren visar att mannen har befunnit sig på platsen samt timslånga förhör med flickan och andra vittnen. Åklagaren åberopar även ett rättsintyg från en läkare som dokumenterat flickans skador.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2623083/livstidsdomde-mordaren-atalad-for-brutal-valdtakt-pa-tolvaring
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #10 skrivet: 15 november 2011 16:53:42 »
Mordet på Ann-Charlotte Lindström i Norrköping 1993

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=9028.0
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #11 skrivet: 15 november 2011 17:26:35 »
Och denne livstidsdömde är färdigvårdad inom och av Kriminalvården före 40 års ålder!

Bedömningen av hans personalia i samband med tidsbestämningen och senare vid de nya brotten är ju närmast redlöst märkliga.

Skulle vara mycket intressant att höra de jurister som bedömde det lämpligt att alls släppa ut honom. För han har mänskliga behov av att känna lite hopp om livet eller så?

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #12 skrivet: 17 november 2011 10:51:00 »
TV: Här pratar mördaren om att ha sex i trappuppgång

Här pratar åtalade Frank Rocco Jensen om att ha sex i en trappuppgång - bara dagar efter att han misstänks ha våldtagit en 12-årig flicka brutalt.
Mobilfilmen är nu en del av den starka bevisningen mot den tidigare livstidsdömde 41-åringen.

http://tv.expressen.se/nyheter/inrikes/1.2623437/mordaren-rocco-jensens-egen-film?collapsed=true

Polisen har säkrat stark bevisning mot honom i form av DNA på flickans kläder.

Filmar sig själv

Expressen har också tagit del av en film där Rocco Jensen filmar sig själv med en mobilkamera.
Med ett leende berättar han att han vill ha sex utomhus. Filmen skickade han till en vän i augusti, efter överfallsvåldtäkten.
– Kanske "utomhus-smeta" i dag. Även fast det regnar. Kör en trappuppgång. Det är fint du. Fint är det, säger han i filmen.
Rocco Jensen skickade även ett sms till en vän bara några dagar efter överfallsvåldtäkten. Även där pratar han om att ha sex på farlig plats. Enligt en av hans vänner var Rocco Jensen besatt av att ha sex på farliga platser under tiden i frihet.
Det var den 15 juli som den 12-åriga flickan överfölls på väg till en kompis.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2623586/tv-har-pratar-mordaren-om-att-ha-sex-i-trappuppgang
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #13 skrivet: 24 november 2011 13:03:22 »
Advokatens försvar: Han onanerade i trappen
Frank Rocco Jensen misstänks ha våldtagit en tolvårig flicka brutalt i en trappuppgång.
Här är advokatens försvar till att DNA har spårats till 41-åringen:
- Han fick utlösning på en tidningsbunt som flickan måste ha satt sig på, säger Björn Lagerling.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2631830/advokatens-forsvar-han-onanerade-i-trappen                                 Man förstår ju att advokater måste vara utrustade med speciella förståndsbegåvningar som vi vanliga dödliga bara kan drömma om.  ::)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #14 skrivet: 24 november 2011 13:57:06 »
Advokaten: Han gråter i häktet
Frank Rocco Jensen är till synes iskall under rättegången mot honom.
Men advokaten berättar att den nu våldtäktsmisstänkte 41-åringen gråter när han är i häktet.
- I hans kretsar är detta det mest förbjudna som finns, säger advokaten Björn Lagerling till Expressen.se.
http://www.expressen.se/nyheter/1.2632001/advokaten-han-grater-i-haktet                                                                                                                                                                                     Undrar vad det är som är "det mest förbjudna" i hans kretsar? Att åka fast eller att gråta i häktet?

Utloggad batman

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #15 skrivet: 24 november 2011 15:28:36 »
Hoppas att han får ordentligt med stryk i fängelset. Sådana personer som honom borde låsas in och man kastar bort nyckeln.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #16 skrivet: 13 december 2011 13:50:26 »
Frank Rocco Jensen dömd till fyra års fängelse

Han dömdes på 90-talet för att ha knivmördat sin exflickvän. På tisdagen dömdes den tidigare livstidsdömde Frank Rocco Jensen, 41, till fyra års fängelse för att på ett mycket brutalt sätt ha våldtagit en tolvårig flicka i en trappuppgång i centrala Stockholm.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2650679/13.30-frank-rocco-jensen-far-sin-dom
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #17 skrivet: 13 december 2011 14:10:35 »
Det kanske är fel att önska någon väldigt mycket olycka, men ibland kan jag tänka att en liten olycka som händelsvis kan drabba vissa personer inte kan vara direkt fel.. ::)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #18 skrivet: 13 december 2011 15:02:19 »
Jo, det kan tyckas vara fel, men han är ute om ca 2 år igen, efter avräknad tid i häktet osv. så jag är frestad att hålla med.
« Senast ändrad: 04 januari 2012 03:05:02 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 300
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #19 skrivet: 13 december 2011 15:33:01 »
Håller med.
1) Tidsbestämningen av livstidsstraffet borde upphävas och han skulle fortsatt få avtjäna livstid. Men, så fungerar tyvärr inte rättvisan i vårt land.

2) Tingsrätten har gett brottet alldeles för lågt straffvärde. Man har, som vanligt, lagt sig längs ner i strafflatituden i st f att bestämma påföljden till t ex sju år. Hoppas domen läggs upp och att åklagaren överklagar.

P.S. Polisen och envar har rätt att bryta upp en dörr om det finns anledning att anta att någon ligger skadad innanför. D.S.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 13 december 2011 15:35:18 »
Det är bedrövligt. De kan lika skriva/säga som det är, att de här kräken är mer värda än kvinnor och barn. Mura in skiten i en vägg, så gör han någon nytta!  ;D

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #21 skrivet: 13 december 2011 16:04:43 »
Tingsrättens dom för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?da23ob3eayd1n
  • Örebro tingsrätt (2009-01-23)
    Mål nr B 2645-08
  • Stockholms tingsrätt (2011-12-13)
    Mål nr B 10490-11
« Senast ändrad: 25 januari 2012 20:35:59 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #22 skrivet: 13 december 2011 20:10:29 »
Jo, det kan tyckas vara fel, men kräket är ute om ca 2 år igen efter avräknad tid i häktet osv. så jag är frestad att hålla med. Samtidig skulle jag vilja ge TR en ”klapp på axeln” (läs: grövre smäll) för en så vidrigt klen dom! Mördare som fortsätter sin brottsliga bana, har banne mig inget att göra ute i samhället!

Jag måste rätta mig själv.
Frank Rocco Jensen ska naturligtvis sitta av de återstående 4 år på sitt omvandlade livstidsstraff till tidsbestämda och villkorliga straff, och sedan 4 år för övergreppet på flickan.

Men jag tycker ändå att det är helt galet, han borde ha återgått till det livstidsstraff han fick för det brutala mordet på Ann-Charlotte.
Men det går inte att genomföra med den lagstiftning vi har, men kanske ett läge för lagstiftarna att ändra på detta nu då, så att det blir möjligt att omvandla ett tidsbestämt straff till livstid på nytt.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Leo

• Medlem
  • Antal inlägg: 291
  • Ont om pengar har många gott om.
« Svar #23 skrivet: 13 december 2011 20:39:13 »
Beträffande den här mördaren/våldtäktsmannens s.k. "vård" kan man undra vad den har bestått av under de 15-20 år som mannen satt i fängelse för knivmordet på sin flickvän. Någonting måste väl ha hänt under den långa tiden, vad gjorde psykologerna/vilken behandling fick mannen? Jag tror det här är väldigt svåra patienter, i USA där de värsta förbrytarna märkligt nog finns låser man in dem utan möjlighet till frigivning, en del avrättas med giftinjektion. Jag tror mycket på "vård", där tycker jag att samhället skall lägga mycket stora resurser. Jag tror även på det system man har i USA med avrättningar i vissa fall och även inlåsning på livstid. Problemet är dessvärre att det ständigt tillkommer nya "onda" individer och att hårda straff inte verkar minska tillströmningen av nya brottslingar, - det är med anledning härav jag tror på mer forskning och behandling med terapi och mediciner i vissa fall.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #24 skrivet: 13 december 2011 21:10:15 »
Tingsrätten omvandlade Göta hovrätts dom från den 28 december 1993 i mål B 1136-93 till fängelse i tjugosex år. Slutligt beslut:

http://www.mediafire.com/?mdi5my6yreae82t

Örebro tingsrätt (2009-01-23)
Mål nr B 2645-08
« Senast ändrad: 25 januari 2012 20:37:24 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Idag kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Idag kl. 12:22:25]