: Massmord och Terrordåd i Norge, Oslo och på Utøya 2011 juli 22  (läst 80605 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 062
  • Djungelns lagar råder!
SV: Massmord och Terrordåd i Norge, Oslo och på Utøya 2011 juli 22
« Svar #1175 skrivet: 29 juni 2012 17:35:11 »
   Polisen fick medvetet falska tips

Citera
Hovedetterforsker Kenneth Wilberg fortklarte at flere tipsere forsøkte å lure politiet under etterforskningen av terrorsaken.

Citera
- De aller fleste tipsene kom fra velmenende folk som ikke ville brenne inne med informasjon som kunne være nyttig. Men noen av tipsene ble gitt for bevisst å føre oss på villspor, fortalte Wilberg da han onsdag orienterte retten om etterforskningen.

Citera
Dette er faktaene om etterforskningen:

■200-300 etterforskere har jobbet med saken, totalt har 1000 politifolk vært involvert.
■Politiet har mottatt over 1600 tips fra publikum, stort sett fra velmenende personer, men også tilfeller av bevisst feilinformasjon.
■Tipsene har resultert i 219 avhør.
■55 personer er nevnt i det såkalte manifestet. Tre av dem er ikke identifisert. Etterforskere planlegger nå avhør av ytterligere to personer som er nevnt.
■Politiet har gjort 5000 beslag.
■Etterforskningsdokumentene omfatter 60.000 sider i 120 permer.
■Politiet har opprettet 29 pårørendekontakter, flere av dem i Oslo. Alle politidistrikt i Norge med unntak av Gudbrandsdalen har fornærmede i saken.

Citera
Politiet: Tiltalte har ingen medhjelpere

Ett av de mest sentrale spørsmålene etterforskningen har forsøkt å avdekke, er om Behring Breivik har hatt medhjelpere av noe slag.
På aktors spørsmål svarte Willberg at noe av denne etterforskningen fortsatt pågår, men at politiet så langt ikke har funnet noe som tyder på at tiltalte har fått hjelp.
- Vi føler oss helt sikre på den konklusjonen: Det er ingenting i etterforkningsmaterialet som tyder på noen som helst fysisk eller psykisk medvirkning.

Ikke full kontroll på Internett
En stor del av politiets etterforskning har dreid seg om tiltaltes aktivitet på Internett.
Politiet har etterforsket Behring Breiviks bruk av sosiale medier langt tilbake i tid, og frem til 22. juli.
- Vi har ikke full kontroll på nettet, men dette dokumenterer hva vi har funnet, sier Wilberg.
- Hvorfor har dere ikke full kontroll? spør Holden.
- Det er Internett. Det er ikke mulig for oss å ha kontroll på alt. Men vi har gjort mye, som dette viser, sier Wilberg.

Citera
Aktor Inga Bejer Engh ville videre vite hvorfor politiet ikke har gjennomgått samtlige innehavere av de drøyt 8000 e-postadressene tiltalte forsøkte å sende sitt såkalte manifest til, i et forsøk på å avdekke mulige Knights Templar-kontakter.
Hun ville vite om de ville etterforsket dette ytterligere og om de hadde indikasjoner på om denne organisasjonen virkelig eksiterer:
- Ja, men det har vi altså ikke. Det er ikke aktuelt, sa Wilberg.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Politiet-mottok-flere-bevisst-feilaktige-tips-6839231.html
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1176 skrivet: 29 juni 2012 18:08:05 »
Citera
- Savnet er like voldsomt
Unni Espeland Marcussen mistet minstejenta Andrine på Utøya. Etter ti uker med fokus på rettssaken er hun spent på hvordan sorgen nå vil slå til.

Citera
AftenpostenTV har fulgt Espeland Marcussen gjennom det siste året.
I minidokumentaren øverst på denne siden, følger vi henne de to siste dagene av rettssaken. Først på sommeravslutningen der hun snakker om nye vennskap som har blitt til i kjølvannet av datterens død.

-  Det å ha venner som har opplevd det samme, da trenger en ikke bruke så mange ord. Det er noe med det å få bekreftet egne følelser, å snakke om ting som høres ille ut for andre. Også er det mye galgenhumor.
Vi følger henne også når hun møter i retten 22. juni. Hun er en av fem berørte etter terrorangrepet som er plukket ut til å få det nest siste ordet i rettssaken mot drapsmannen.

Citera
- Når det gjelder drapsmannen så har jeg tenkt mye på hva som kan gjøre et menneske sånn at man er i stand til å gjøre de drapene han gjorde, sier Espeland Marcussen.
- Jeg tenkte i forkant at det var noe av det jeg kanskje ville få svar på, men det er fortsatt ubesvart for meg. Jeg føler egentlig ikke at jeg er blitt noe mer kjent med han.

Mer plass til sorgen
Nå venter en hverdag der sorgen plutselig får mer plass.
-  Jeg har vært så opptatt med det som har skjedd i rettssalen. Det er akkurat som om sorgen har blitt satt litt på vent. Jeg er spent på hvordan det vil slå til.
For at savnet etter minstejenta er like stort og sårt, er det ingen tvil om.
- Savnet er like voldsomt, det har noe å gjøre med denne stillheten i huset. Jeg hører ikke lydene fra tv-kroken eller skrittene hennes. Også savner jeg henne veldig fysisk.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/--Savnet-er-like-voldsomt-6921044.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1177 skrivet: 29 juni 2012 19:39:00 »
Paul Ray, mannen bakom bloggen Lionheart, intervjuas
här av norsk tv! Han har alltså i omgångar utpekats som Breiviks
hemlige "mentor", vilket han dock på det allra bestämdaste förnekar.

PAUL RAY Interview

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1178 skrivet: 29 juni 2012 19:47:58 »
Knights Templar 'leader' denies role in Norway killings

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1179 skrivet: 02 juli 2012 04:28:15 »
«En liten øy i verden» - Dokumentar om 22. juli fra "Dokument 2" [PLEASE READ DESCRIPTION!]

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1180 skrivet: 02 juli 2012 22:17:17 »
Citera
Forsvarerne og bistandsadvokatene i terrorsaken har så langt levert krav på over 33 millioner kroner i terrorsaken, men sluttsummen vil bli langt høyere.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10051482

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1181 skrivet: 05 juli 2012 22:04:38 »
Advokat Geir Lippestad säger i en uppriktig intervju att han
hoppas att det inte blir en ny runda i rätten

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/lippestad-haaper-det-ikke-blir-en-ny-runde-i-retten-3826114.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1182 skrivet: 05 juli 2012 22:21:27 »
Citera
Traumeeksperter råder AUF til å bruke mer tid før de bestemmer om det skal arrangeres nye sommerleirer på Utøya.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Traumeeksperter-ber-AUF-vente-med-Utoya-6935505.html

Citera
17 år gamle Gizem Dogan, som ble drept på Utøya 22. juli i fjor, har fått en aktivitetspark oppkalt etter seg i den tyrkiske byen Gaziantep.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/22-juli-terror-oslo-og-utoya/senter-i-tyrkia-oppkalt-etter-utoeyaoffer-3821783.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1183 skrivet: 05 juli 2012 22:34:15 »
Citera
Riksarkivet legger ut 1.400 dokumenter til 22. juli
For å markere ettårsdagen for 22. juli offentliggjør Riksarkivet mange av hilsnene, kortene og brevene som ble skrevet til ofrene etter terrorangrepet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Riksarkivet-legger-ut-1400-dokumenter-til-22-juli-6936138.html

Inte för sent att vända om

Björn M.j. Ihler, som överlevde massakern på Utöya, är starkt
kritisk till planerna på att återta ön och normalisera den, anordna nya
sammankomster med festligheter och dylikt, och har tidigare framhållit
detta i aftenposten och inte helt utan vissa reaktioner från AUF:s sida,
och nu återkommer han med ett nytt inlägg i debatten huruvida Utöya
ska kunna "återerövras" eller inte.

Citera
De siste dagene har det strømmet inn meldinger for å støtte meg. Mange av dem kommer fra pårørende. De snakker om følelsen av å bli trampet på av støttegruppens ledelse som går ut, på vegne av alle berørte, og unyansert proklamerer at de vil ha Utøya gjenreist, ikke som minnesmerke, men som politisk leirsted. Det samme gjør AUF.

Citera
Et av de sterkeste svarene kom fra søsteren til en av dem som mistet livet på Utøya. Hun ønsker å forbli anonym, men jeg gjengir noe av det hun skrev:
«Den 22. juli i fjor mistet jeg lillesøsteren min på Utøya. Jeg har grått og vært så lei meg og fortvilt over eiendomsretten over Utøya som AUF i løpet av dette året har gjort hevd på i mediene, uten å ta hensyn til at det gjør forferdelig vondt å høre at de skal ta tilbake Utøya. Dette startet de med så å si umiddelbart etter tragedien i fjor. Den gang var jeg så i sjokk at jeg ikke klarte å reagere, men inni meg gjorde denne påstanden bare vondt.

Jeg ønsker ikke at AUF skal ta tilbake Utøya. Jeg ønsker at den bevares som minnested over de altfor mange unge som døde. Jeg har ikke ønske om at noen skal legge seg ned og sole seg i Bolsjevika, der lillesøster ble henrettet og falt om død. Jeg har ikke noe ønske om at noen skal sprade over stedet i bikini, mens de koser seg på leir. Det må gå an å finne et alternativt sted til Utøya for fremtidige leire. Mener AUF virkelig at hevd på eiendomsrett skal gå foran respekten til de døde og medmenneskeligheten overfor alle etterlatte? Jeg forstår det bare ikke, og undrer meg over hvilket forhold de selv har til sine nære og kjære.
De viser en temmelig usmakelig side ved seg selv bare ved å gjennomføre programmet de har planlagt der den 22. juli. Meg har de ikke spurt, ikke andre jeg har snakket med heller.»

Det opprører å lese dette, det får meg til i enda større grad å innse hvordan AUF og støttegruppen behandler dem de skulle stille opp for.

Storesøsteren fortsetter: «Terskelen for å gjøre seg til et ansikt i offentligheten er for høy for meg. Til det vet jeg om altfor mange tilfeller av sjikane hos dem som har gjort det av de etterlatte. Det er jeg ikke i stand til å takle.»

http://www.aftenposten.no/meninger/Ikke-for-sent-a-snu-6932998.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1184 skrivet: 07 juli 2012 13:46:18 »
Breivik vill läsa statsvetenskap och skriva böcker

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/breivik-vill-lasa-statsvetenskap_7329841.svd

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1185 skrivet: 07 juli 2012 16:34:02 »
En lång intervju med Inga Bejer Engh!

Citera
The whole system is based on the notion that the lawbreaker will come back into society at some point, that's the thought behind it. It doesn't mean that everyone comes back into society, far from it. There are many who will never get out, but it's based on the idea that the perpetrator should also be seen as a person.”

“Was he seen like that during the trial?” I ask

“Yes, I think... I hope so. If we don't choose to see him we can't be certain we'll know why it happened. So I think it's important to see what led him to be how he is today, but also to dare to see him as a person, not just as a terrorist.”

http://theforeigner.no/pages/columns/prosecuting-breivik/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1186 skrivet: 08 juli 2012 22:55:04 »
Intervju med advokat Geir Lippestad!
Efter ett långt års hårt arbete med Breivikfallet så har han nu äntligen
tid igen till att riktigt få umgås med alla barnen och hustrun Signe.
Kostymen är ersatt med shorts och sneakers.

http://www.adressa.no/tv/?id=20212

Lippestad: Jag har ändrat syn på Breivik   

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10058925           

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1187 skrivet: 10 juli 2012 18:03:23 »
  Ökad beredskap i Oslo den 22 juli

Citera
Og det er specielt arrangementerne i Oslo, som kalder på ekstra beredskab. Politiet har dog ingen indikationer fået på, at der er planlagt noget attentat.

"Vi kan ikke udelukke det, men vi har ingen indikationer på, at noget er planlagt. Vi kan ikke udelukke, at enkeltpersoner vil gøre et eller andet - enten i forbindelse med 22. juli eller noget andet," siger Torstein Stephansen til den norske avis Aftenposten.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-51744590:%C3%B8get-beredskab-i-oslo-den-22-juli.html?forside

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1188 skrivet: 11 juli 2012 19:50:22 »
Citera
Ettårsdagen for angrepene mot Utøya og i regjeringskvartalet vil bli markert på ulike måter rundt om i landet. Regjeringen har besluttet å legge til rette for nasjonale markeringer i forbindelse med ettårsdagen for 22. juli 2011.

I tillegg vil det bli lagt til rette for at etterlatte kan besøke Utøya fra morgenen av, mens AUF planlegger et arrangement på øya senere på dagen. Det vil også bli avholdt minnegudstjenester i Den norske kirke, blant annet i Oslo domkirke og Hole kirke.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud/ettarsmarkering-av-22-juli.html?id=682776

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1189 skrivet: 12 juli 2012 15:34:42 »
  Norge vill skärpa terrorlagen

Den norska regeringen vill skärpa landets terrorlagstiftning
ordentligt. Justitieminister Grete Faremo vill ändra lagen så
att det blir starffbart även att planera, inte bara att genomföra terrordåd.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/norge-vill-skarpa-terrorlagen_7339816.svd

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1190 skrivet: 17 juli 2012 03:35:10 »
  Laleh spelar på minneskonsert i Oslo

Citera
Laleh deltar i den minneskonsert som kommer att hållas på Youngstorget i Oslo den 22 juli, ett år efter terrordåden i Oslo och på Utöya. Den svenska sångerskan blir enligt nyhetsbyrån NTB den enda utländska artisten som uppträder - om det inte skulle visa sig att Bruce Springsteen har svängarna förbi. Det har ryktats om att ”Bossen” ska göra ett framträdande under minneskonserten.

Citera
I Sverige sänds konserten direkt klockan 20.00 på SVT 1.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article15125184.ab

Laleh, som bland annat gjort den här underbart vackra låten som
hon sjöng i Stockholm vid en utomhuskonsert efter terrordåden i Oslo.

Laleh - Snö Small | Large

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1191 skrivet: 19 juli 2012 00:38:50 »
  Norge gav kärlek och terroristen förlorade

Citera
söndag är det ett år sedan ondskan drabbade Norge. Och startade en våg av medmänsklighet.
Strax före halv fyra fredagen den 22 juli 2011 parkerade Anders Behring Breivik skåpbilen utanför regeringskvarteret i Oslo och gick skyndsamt därifrån. På vägen bort från platsen som skulle beteckna starten på den största tragedi Norge drabbats av bad han en mamma med sin flicka att ta en annan väg. Sedan exploderade det och åtta personer miste livet.
Terroristen fortsatte sedan i bil till Utøya. Väl där använde han sina vapen till att ända livet för 69 ungdomar.

Det har skrivits spaltkilometrar om attentatet i Oslo, det har livebloggats från rättegången. Ingenstans har vi kommit undan döden, människoödena och den likgiltighet Breivik visat inför sina brott. Vi har förfasats över att en människa kan skapa så mycket död, så mycket tragik och dessutom till synes utan att tveka över det rätta i att göra så. Vi har sett ett monster, men samtidigt den minsta av människor.
Norge kommer aldrig vara samma land som det var före 22 juli 2011.
Norge är ett starkare land än det var före 22 juli 2011.

Citera
Oavsett om Breivik döms till vård eller fängelse, till och med om han mot all rimlighet skulle frias, har han förlorat. Han lyckades inte skrämma Norge att gå ondskans väg. Hans våg av hat utlöste inte ett landsomspännande upprop mot invandring.
Norge slöt sig samman. Därför är Norge ett starkare land i dag än före 22 juli 2011. Fortfarande ett sårat, plågat land. Men starkare. Och mer kärleksfullt.
Terroristen förlorade.

http://www.nyan.ax/ledaren/index.pbs?news_id=71920&news_instance=116

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1192 skrivet: 19 juli 2012 17:31:03 »
  "Jag önskar att jag kunde hata honom"

Citera
Fyra skott i kroppen.
Men när Eirin Kristin Kjær, 20, till sist fick ögonkontakt med gärningsmannen log hon mot honom:
– Det var ett ”ha ha, du ­kunde inte döda mig”-leende.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article15137252.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1193 skrivet: 20 juli 2012 02:45:40 »
När Anders Behring Breivik ska få sin dom den 24 augusti
så kommer det att direktsändas på TV.

Breivik kommer att närvaro och domaren Wenche Elizabeth Arntzen
blir den som förkunnar domen.
Breivik har låtit meddela att han i händelse av att han blir förklarad
som otillräknelig kommer att överklaga domen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10058755

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1194 skrivet: 21 juli 2012 04:52:06 »
  Från bombfabrik till hunduppfödning

Citera
Anders Behring Breiviks gård är åter bebodd. De nya hyresgästerna är tre ynglingar från Bergen på Vestlandet, berättar en av dem för Aftonbladet.
Ingenstans finns Norges vånda och vemod så påtagligt som här.

Citera
– När ni för någon månad ­sedan flyttade in, fanns det då några tecken på att Anders Behring Breivik bott här för ett år sedan?
– Ja. Vi fann en brun ansikts­kräm, svarade Håva.
Den vittnade om massmördarens i rättegången så bestyrkta fåfänga. Vilket minnesmonument över en skoningslös förbrytare:
En burk skönhetscrème.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article15142270.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1195 skrivet: 21 juli 2012 05:00:54 »
   - Jag har ett liv jag måste leva

Citera
Marta Hofsøy berättar om ilskan och känslorna efter att ha överlevt terrorn
Tromsø. Först blir hon rädd.
Sedan, när Anders Behring Breivik försökt döda henne tre gånger, blir hon mest bara ­förbannad.
– Jag tänkte: ”Vem är han att ta mitt liv? Vad har jag gjort ­honom?”, säger Marta Hofsøy, 20.

Citera
Gärningsmannen jobbar sig från den ena änden av Pumpehuset till den andra. Marta Hofsøy kastar sig ut i vattnet. Det gör inte pojken som gömt sig bredvid henne. Han dödas. Skotten viner runt henne i vattnet.
– Plötsligt blir jag arg. Vem är han att skjuta efter oss? Vad har gett honom rätten att göra så här? Vad har vi gjort honom?

”Så otroligt tacksam”
Medan terroristen skjuter ­ytterligare skott i huvudet på ­alla som ligger kvar – för att försäkra sig om att de verkligen är döda – simmar Marta Hofsøy allt längre ut i vattnet.
– Instinkt, du vet … kroppen gjorde saker jag innan inte visste var möjligt. Jag hade aldrig trott att jag skulle orka simma i strömmarna i Tyrifjorden i en timme … men det gjorde jag.
Vid tre tillfällen riktar han ­vapnet mot henne. Lika många gånger missar han. Pojken som simmar bakom henne blir träffad. Dödad.
– Det var många tillfälligheter på ön den dagen … Jag hade flax, säger hon och tittar ner i backen.
Två turister som är ute med sin båt inser att något är fel på Utøya. De börjar åka mot ön, och möter en simmande Marta.
– De riskerade sina liv för att hämta mig … jag kommer alltid att vara så otroligt tacksam mot dem. Jag hade inte orkat simma i land.

Citera
När rättegången mot gärningsmannen inleds i april följer hon den, till en början. Tills Breivik under förhandlingarna säger att den 22 juli 2011 var den värsta dagen i hans liv.

Marta Hofsøy sitter på en ­uteservering i Tromsø och ­himlar med ögonen, skakar på huvudet åt minnet.

– När han sa det, att det var den värsta dagen i hans liv … Det var den värsta dagen i mitt liv. Vi ­valde inte det här. Han gjorde det. Om det var så fruktansvärt för honom att döda alla människor … ja, då borde han ha låtit bli.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/article15142144.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1196 skrivet: 21 juli 2012 06:41:12 »
Breivik tänker följa minnesceremonin

Citera
OSLO. Minneskonsert från Rådhusplassen kommer att sändas i flera länder – och till flera miljoner tittare.
En av de som ska följa ceremonin är Anders Behring Breivik, 33.
– Han är intresserad att se hur den kommer att vara, säger hans advokat Vibeke Hein Bæra till VG.

Citera
– Han har sagt att han kommer att följa nyhetsrapporteringen. Han är intresserad att se hur markeringen kommer att vara, om det ligger ett politiskt budskap i det, säger hans advokat, Vibeke Hein Bæra, till VG.

”Intresserad av att se samhällsutvecklingen”
Hon pratade med Breivik så sent som på fredagseftermiddagen, och fick då det slutliga beskedet att han planerar att följa minnesceremonin.
– Han följer rent generellt med mycket i nyheterna och är väldigt intresserad av att se samhällsutvecklingen efter den 22 juli, säger Vibeke Hein Bæra.
I övrigt så kommer den 22 juli att se ut som dagar gör mest på Ilafängelset, där Breivik numera bor, enligt advokaten

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15146488.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1197 skrivet: 21 juli 2012 06:50:50 »
   Boken som återerövrar Utöya

Citera
På söndag är det ett år sedan terrordåden i Oslo och på Utöya ägde rum. I ”Jag lever, pappa” ger Siri och Erik Sönstelie två perspektiv på dagen då Anders Behring Breivik dödade 77 människor och skadade hundratals. För far och dotter är boken ett sätt att slåss för demokratin via ord.

http://www.svd.se/kultur/boken-som-atererovrar-utoya_7359464.svd

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1198 skrivet: 21 juli 2012 07:11:18 »
   Breiviks attentat berör mest

43 000 artiklar i svenska medier har under det senaste året
handlat om Anders Behring Breivik.
I Norge handlar det om 217 000 artiklar,
enligt mediebevaknings- och analysföretaget Retriever.

http://norran.se/2012/07/utrikes/breiviks-attentat-beror-mest/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1199 skrivet: 22 juli 2012 16:04:21 »
Årsdagen är här alltså nu!
Direktsändning på tv pågår från Norge sedan förmiddagen och varar