0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.
Vad innebär det att han får mycket utrymme i medierna?– Jag skulle säga att det slår mot honom, jag tror faktiskt det. Han går emot sin egen önskan när han får breda ut sig. Det är rätt åt honom. Det är lätt att se att han är tokig.
Kontaktavvikande, ängslig och passiv. Rastlös, defensiv och med ett "påklistrat, avvärjande leende".Så beskrivs Breivik i en psykolograpport som gjordes 1983 då han var fyra år gammal.Det var Breiviks mamma som tog kontakt med kommunen. Hon var ensamstående och ville få avlastning med pojken på helgerna.
– Jag upplevde det som ett underfundigt, milt och nedlåtande leende – samma leende har jag sett hos paranoida som bränner mycket energi på att behärska situationen i ögonblicket och blir på offensiven, säger Michael Setsaas till Dagbladet.
"Det var fruktansvärt, att dräpa en individ är det mest extrema en människa kan göra, det strider mot mänsklig natur. Fast det var nog mer fruktansvärt för de som dog, säger mördaren. "
Aspaas och Törrissen, som kom fram till att Breivik inte var psykiskt störd, har inte tillräckligt räknat med möjligheter att Breivik försökt lura dem, heter det i utvärderingen som lästes upp i rättssalen av en av domarna.Kommissionen vill ha en tilläggsförklaring i flera moment och kallar det ”olyckligt" att de båda inte försökt ta reda på uppgifter från Breiviks barn- och ungdomstid på egen hand.