: Massmord och Terrordåd i Norge, Oslo och på Utøya 2011 juli 22  (läst 75565 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 059
  • Djungelns lagar råder!
SV: Massmord och Terrordåd i Norge, Oslo och på Utøya 2011 juli 22
« Svar #1050 skrivet: 22 maj 2012 17:31:19 »
Citera
Marte Fevang Smith blev skjuten i huvudet. Hon är 18 år och säger i tingsrätten att hon är trött ibland men "jag har tio människor att leva för".
Det är en vacker tanke, men jag tänker på vad den står för. Att hon måste leva för de som dog runt henne, liggande på henne. Som en skuld hon måste betala?

De var elva ungdomar på Kärleksstigen vid ett skogsbryn. De låg stilla på marken och mördaren tog god tid på sig, sköt en i taget, med flera sekunders mellanrum.
Kulan gick i snäv vinkel genom en del av Martes bakhuvud.
Hon dog inte, hon kippade efter andan under tyngden av en död väns kropp och sjöng inom sig en tröstande barnvisa.
Att döda en människa är inte så lätt som man kan tro. Flera av ungdomarna som vittnade i går har överlevt svåra skottskador. Mycket svåra.
Men det här är bara rond ett.
De måste läka inuti. Och hur bygger man tillit efter att polisen med den snälla rösten visat sig vara en massmördare?

Citera
Att alla ungdomarna i någon grad lider av PTSD är naturligt. PTSD (Posttraumatisk stressyndrom) är att tvingas återuppleva traumat med åtföljande känslor av skräck eller vrede. Andra symptom är ångest, vredesutbrott, koncentrationssvårigheter, sömnproblem. Det är behandlingsbart.
Men deras upplevelse är så svår, så unik.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/kerstinweigl/article14859544.ab
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1051 skrivet: 22 maj 2012 17:58:33 »
   Viljar Hanssen, 18, ville rädda alla

Citera
När 18-årige Viljar Hanssen begrep att någon sköt ungdomar på Utöya sade han till föräldrarna hemma i Longyearbyen på Svalbard via mobilen att "han skulle rädda allihop".
– Det var kanske litet väl ambitiöst, sade han i rättssal 250 i Oslo på tisdagen enligt NRK:s direktrapportering.
Hanssen skottskadades svårt av massmördaren Anders Behring Breivik. Hans kamp för att komma tillbaka och förverkliga sin dröm om att åter få åka på sin snöscooter har följts av många tv-tittare både i Norge och Sverige genom dokumentären Tillbage til livet.
Viljar är en av tisdagens fem vittnen, som alla skottskadades svårt.

Citera
När Hanssen ombads beskriva de skador som Breivik tillfogat honom svarade han bland annat att han nu är helt blind på höger öga.
– Men det är ganska praktiskt, för då slipper jag se åt det där hållet, sade Hanssen och pekade mot försvarsbänkarna där Breivik sitter.

http://www.expressen.se/nyheter/viljar-hanssen-18-ville-radda-alla/

Vilken kille alltså! Vilka oerhört starka ungdomar som orkar så pass
sakligt och detaljerat redogöra för sina hemska lidanden, de rent fysiska
såväl som de psykiska. Återuppleva alla fasor på nytt och ändå göra det
på ett så kontrollerat sätt.
Det är stort gjort! Detta är verkliga hjältar!

Och Breivik förblir en patetisk loser, en förryckt bastard som inte hör
hemma bland människor längre. Han är inte värd ens att ägna en tanke.

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 215
« Svar #1052 skrivet: 22 maj 2012 19:23:03 »
Jag förstår ditt utbrott NH:

Citera
Och Breivik förblir en patetisk loser, en förryckt bastard som inte hör hemma bland människor längre. Han är inte värd ens att ägna en tanke.

men det är ändå så att nu ska det demokratiska rättssamhället visa honom och alla andra sina inneboende goda värden och sin styrka.

Det är elegant av ordförande att säga "Tack" när massmördaren har framfört sin kritik mot de överlevande vittnena. Hans kritik kommer nogsamt att protokollföras och behandlas enligt norsk lag.

Det är så oerhört starkt av 18-åringen som beskriver: Nu är mitt liv så här, förr var det så och så här vill jag gå vidare. Han beskriver hur skönt det var att komma hem till Svalbard igen. Målet att kunna köra skoter. Hur han tränar och hur han till och med kan se det positiva i att ha förlorat sitt högeröga så han inte behöver anstränga sig för att slippa se massmördaren. Det är humor och det är kreativt.

Vittnesmålen är så oerhört starka, när de beskriver hur de simmar mot båtarna, gömmer sig i bergsskrevorna, flyr utan skor, försöker rädda varandra. Lita på att alla deras ord kommer att vägas mot massmördarens försvarstal och "kommentarer" och jag vågar lita på att den här domen kommer att vara välskriven, så vältaliga som dessa ungdomar är.

Det är inte alls nödvändigt att ungdomarna utvecklar det psykiatriska tillståndet Posttraumatiskt stresssyndrom. Tvärtom tror jag att många av de här drabbade är så sunda och kreativa, att de inte kommer att utveckla PTSD utan på lite sikt kommer att lösa den här katastrofens psykiska dimensioner på ett hälsosamt vis. Att komma ihåg, att aldrig glömma, är inte samma sak som PTSD. Inte ens det kan massmördaren få "njuta av".

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1053 skrivet: 22 maj 2012 21:33:11 »
  Den andra rapporten är inte godkänd

Citera
Flere medier, blant annet Dagbladet, meldte i går at Den rettsmedisinske kommisjon hadde godkjent tilleggserklæringen fra psykiaterne Agnar Aspaas og Terje Tørrissen i terrorsaken. Svaret fra kommisjonen var at erklæringen «ble tatt til etterretning».
- Det vi mener med at det tas til etterretning, er at de sakkyndige ikke har svart tilfredstillende på bemerkningen, sier Tarjei Rygnestad, leder av Den rettsmedisinske kommisjon.

http://www.dagbladet.no/2012/05/22/nyheter/innenriks/terror/breivik/anders_behring_breivik/21716620/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1054 skrivet: 22 maj 2012 21:43:14 »
Citera
Dagbladet): Cathrine Trønnes Lie (18) fra Halden mistet søsteren Elisabeth Trønnes Lie (16) på Utøya. Selv ble hun skutt i armen og magen.
I dag fortalte hun sin sterke historie fra vitnebenken i Oslo tingrett.
- Siste gang jeg så Elisabeth sto hun i vinduet på storsalen i kafébygget etter informasjonsmøtet om bomben i Oslo. Jeg syntes hun så litt lei seg ut så jeg viste henne tommelen opp-tegnet for å spørre om hun hadde det bra. Da viste hun tommelen opp og smilte, sa 18-åringen.

http://www.dagbladet.no/2012/05/22/nyheter/innenriks/terror/breivik/ander_behring_breivik/21709530/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1055 skrivet: 22 maj 2012 22:12:26 »
  Testet visar att terroristen Breivik ljuger

Ett omfattande psykologiskt test avslöjade att Anders Behring Breivik
systematiskt försökt lura dem som utförde testet.

Citera
Spørsmålet om den terrortiltalte svarer strategisk på spørsmål for å lure både psykiaterne og Oslo tingrett, er ett av de store temaene under rettssaken

Citera
Resultatene, som er gjengitt i rapporten til de to sist oppnevnte sakkyndige, var avslørende:
På L-skalaen, som også kalles "løgnskalaen", scoret han 84:
Det betyr at han systematisk prøvde å skjule negative egenskaper. Hensikten med denne delen av testen er å finne ut om personer som forsøker å gi et perfekt bilde av seg selv ved å bekrefte holdninger som er sosialt ønskverdige – men som ytterst få klarer å etterleve.
På VRIN-skalaen, som måler om svarene er konsistente, scoret han bare 31:
Det viser at det var svært få selvmotsigelser i de 600 svarene. Dette er typisk hos kontrollerende personer som skjuler svakheter

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Testen-som-avslorte-terroristen-som-logner-6833613.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1056 skrivet: 22 maj 2012 22:56:25 »
Citera
Hvor ble det av nødretten din, Behring Breivik?På rettssakens første dag påberopte Anders Behring Breivik seg straffefrihet på grunnlag av nødrett. Nå er vi på rettsdag nr 22 – og har hørt lite om nødrett.

http://www.aftenposten.no/meninger/Hvor-ble-det-av-nodretten-din_-Behring-Breivik-6834177.html

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1057 skrivet: 23 maj 2012 13:17:45 »

Breiviks bortglömda offer

Citera
Överlevarnas berättelser från Utøya om hur de såg sommaridyllen förvandlas till en krigsfilm, hur de såg sina vänner dö.
 Det är viktigt att deras historier får höras. Och det gör de.
 Men där finns även de som hamnar lite i bakgrunden.
 De som var där den där dagen men som inte skadades, men som såg scener de aldrig kommer att glömma.
 För några veckor sedan vittnade Oddvar Hansen i rätten.
 En allvarlig och sammanbiten man som ställde sig i vittnesbåset framför Anders Behring Breivik och som utan några värdeladdade ord eller känsloyttringar berättade om hur han och hans sambo satt i sitt vardagsrum på fastlandet mitt emot Utøya när de hörde skott från ön.
 De tog sin snabbaste båt och gav sig ut på vattnet, utan en blekaste aning om vad de var på väg till.
 Där möttes de av ett inferno. Ungdomar som desperat försökte fly i det kalla vattnet. Människor vid strandkanterna som skrek efter hjälp.

Citera
– Många av de som vinkade på oss första gången kanske var döda när vi kom andra gången. Det har plågat oss. Men det var ett val vi tog. Jag har funderat på många gånger om vi gjorde rätt. Men det kändes bättre att göra något, än inget, sa han i rätten med nedslagen blick.
 – Det är svårt att hitta en mening med det som skett på Utøya. Unga människor sköts till döds på det mest brutala vis, det finns ingen mening med det.
 Oddvar Hansen ses som en hjälte, och det är han.
 Därför är det lätt att glömma att även han är ett offer för Anders Behring Breivik.

http://bloggar.aftonbladet.se/brottochstraff/2012/05/23/breiviks-bortglomda-offer/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1058 skrivet: 23 maj 2012 15:33:43 »
Citera
De vittnar i dag:

Ylva Helene Schwenke, 15 år.
Ylva Schwenke befann sig på sluttningen nedanför Kärleksstigen när hon blev skjuten flera gånger. Hon träffades i magen, halsen och båda låren. Skottet som träffade magen orsakade stor skada och inre blödningar, och man tvingades operera bort delar av både tunn- och tjocktarmen. Hon opererades sex gånger.
Vittne F.
Flicka, 17 år.Vittne F befann sig på en klipphäll nedanför Kärleksstigen när hon sköts minst två gånger, i över- och underarmen.
Tarjei Jensen Bech, 20 år.Tarjei Jensen Bech befann sig på en klipphäll nedanför Kärleksstigen när han blev skjuten i knäskålen. Han föll då handlöst tio meter och skadade vänster öga och kind i fallet. Han fördes först till Ringerike men flögs dagen efter till Universitetssjukhuset i Nord-Norge, där man opererade hans öga.
Andrine Johansen, 17 år.Andrine Johansen befann sig vid Pumpehuset, och sköts en gång i högra bröstet. Skottet gick genom lungan. Hon lades först in på Ringerike, men då man fann blod i hennes bröst och lunga fördes hon till Oslo Universitetssjukhus där hon opererades flera gånger.
Vittne G.
Flicka, 18 år.Bara 100 meter från platsen där Breivik minuter senare greps blev Vittne G ett av de allra sista offren för Breiviks kulor. Hon sköts en gång i låret innan hon kastade sig i vattnet. Skottet träffade så illa att Vittne G behövde tre operationer.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14866491.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1059 skrivet: 23 maj 2012 15:38:44 »
Citera
OSLO. Anders Behring Breivik får sin timme.
Kanske till och med mer än så.
Nu pusslar advokaterna med schemat för att tillgodose terroristens önskemål.
Det sista vittnesmålet var precis avklarat när Anders Behring Breivik, 33, framförde sin önskan i rätten i måndags.
– Under min förklaring nämnde jag att jag önskade att förklara några viktiga punkter för domarna gällande hur jag blev radikaliserad. I tillägg önskar jag att förmedla en översikt över politiskt motiverade våldshandlingar utförda av nationalister sedan 1978, och jag fick besked att jag skulle få tid att förklara detta och min fråga är om du kan sätta av en timmes tid till detta inom den närmaste framtiden, sa Breivik till domaren Wenche Elizabeth Arntzen, 52.
Extra möte
I går samlades parterna i målet efter rätten för ett extra möte. VG skriver att åklagare, försvarare och domare då kom överens om att ge Breivik mer tid.
Och som det verkar får han mer än en timme.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14866491.ab

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1060 skrivet: 23 maj 2012 16:47:12 »
Citera
– Under min förklaring nämnde jag att jag önskade att förklara några viktiga punkter för domarna gällande hur jag blev radikaliserad. I tillägg önskar jag att förmedla en översikt över politiskt motiverade våldshandlingar utförda av nationalister sedan 1978, och jag fick besked att jag skulle få tid att förklara detta
(min fetstil och kursivering).

Lita på att psykiatrikerna kommer att dokumentera varenda blinkning under hela denna timme. De tester (frågeformulären) som utförts på massmördaren visar att han är höggradigt kalkylerande, kontrollerande och lögnaktig. Han har mycket strukturerat undvikit ett 20-tal frågor, som han uppfattar som att svaren skulle inverka negativt på domstolsprövningen.

Han vill inte genomgå EEG eller magnetröntgen av hjärnan, vilket är lite märkligt eftersom han betraktar sig som smart, frisk och vacker utan några mentala/psykiska avvikelser eller störningar. Dessa undersökningar är inte invasiva på något vis och han skulle med sådana svar visa att hans hjärna är normal.

Det är också av oerhörd vikt för domstolen att få lyssna till massmördarens syn på nationalistisk våldshistoria under hans egen livstid och hur han vill koppla denna historiesyn till sina handlingar. Det är mycket bra ju mer han får babbla på för en sak är säker: De här personligheterna kan INTE hålla reda på alla sina lögner hit och dit. De tappar kontrollen för de har en liten lögn planterad här, en där och en tredje där och så vidare.

De kan spela med i olika kortare sociala sammanhang och utföra gester som ser likadana ut som andra människors gester. Äta snyggt med kniv och gaffel, bära likadana (fina) kläder, passa in ända tills de möter offren för lögn 1, lögn 2, lögn 3 , lögn .... alla lögner på en gång. Då, vid kontrollförlust, brukar de bli vansinnigt arga, eftersom aggressioner och hot är det vanligaste av deras svar i motgångens stund. De anser nämligen att ett avslöjande av deras lögner är en kränkning av deras personliga rätt att styra och använda andra.

Nu är det dock så klokt ordnat i demokratiska länders domstolar att domaren och nämndemännen kommer inte att resa sig och ropa "Usch du ljuger för oss!" De kommer som domaren i Oslo gjorde i måndags då massmördaren lämnade en kommentar, som beviljats honom att lämna: De kommer att säga "Tack. Och därmed är det nästa vittnes tur." Eller "Tack. Har åklagaren; målsägarbiträdena eller försvaret något mer att tillägga?" Eller "Tack. Då bryter vi rätten för idag och tar upp förhandlingarna imorgon kl. 09.00".

Det är med förströstan vi kan se fram emot domen som kommer så där 14 dagar efter sista förhandlingsdagen. Så elegant som det skötts hittills, så är jag övertygad om att Ila-fängelsets dr Randys utsaga om hans framtid kommer att slä in. Det är inte en tom spådom, utan i svart på vitt kommer domstolen att inte skriva "Han ljuger" eller liknande. Det blir något knastertorrt "förtjänar inte tilltro i beaktande av ...." Och han kommer inte att kunna säga ett knyst i efterhand om att han inte fått tala. Den vardag, som ska bli resten av massmördarens liv när allt rättsligt är över, kan han sitt och älta nationalistisk historia med sin egen spegelbild. Alla kan ju konstatera att han fått tala mer än någon annan! Låt honom babbla!!!

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1061 skrivet: 24 maj 2012 00:35:08 »
Citera
Det er vanskelig å beskrive hva Breivik faktisk har gjort. Snakker man om hvor feigt og ynkelig det er å skyte barn, er det som det skulle være greiere å skyte våpenløse voksne.
Snakker vi om hvor brutalt og ynkelig det er å skyte flyktende mennesker i ryggen, er det som det skulle være et hakk bedre å skyte dem i ansiktet. Og prøver vi å forestile oss hva det vil si å drepe menneske etter menneske der de ligger på bakken, forsvarsløse, ser vi bare inn i mørket. 
Breivik gjorde det, alt sammen. Han var rolig og fattet, når han da ikke smilte eller kom med gledesutbrudd. Slik han nå også sitter helt rolig i retten, helt uten tegn på følelser der vitne etter vitne beskriver hva han har gjort. Når han da ikke smiler.

Citera
Nå vitner de alle etter beste evne, forteller så klart de kan hva de så og opplevde, der de fløt mellom liv og død. Slik sikrer de vårt rettsvesen. Slik hedrer de sine døde venner.
Som Ylva sa det: De bærer sine arr, om ikke med stolthet, så med verdighet. Men det er arr.

http://www.dagbladet.no/2012/05/23/nyheter/debatt/breivik/21739164/

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1062 skrivet: 24 maj 2012 00:40:50 »
Citera
Massemorderen skjøt 14 år gamle Ylva to ganger. Så kom han tilbake og skjøt henne to ganger i lårene.

Citera
(Dagbladet): Ylva Helene Schwenke (15) fra Tromsø vitnet i dag i Oslo tingrett. Hun var bare 14 år da hun var på Utøya og ble skutt fire eller fem ganger av terroristen Anders Behring Breivik.
- Han løp etter ei 14 år gammel jente. Etter å ha skutt meg to ganger, så skjøt han meg to ganger i låret, sa hun til pressen etter at hun var ferdig med å vitne.
- Det er det feigeste jeg noen sinne har hørt om, sier hun.

Citera
Jeg ser på 22. juli som et angrep på demokratiet i Norge. Og jeg er veldig stolt av landet mitt. Derfor er jeg også stolt av arrene mine.

http://www.dagbladet.no/2012/05/23/nyheter/innenriks/terror/breivik/anders_behring_breivik/21725516/

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1063 skrivet: 24 maj 2012 01:26:00 »
"Full förvirring" i Norge om de rättspsykiatriska rapporterna. Så kommer att vara fallet till domen kommer och rätten har sagt sitt i svart på vitt.

De bägge psykiatrikerna med skötare/sköterskor som under ett par veckor var med massmördaren i häkteslokalen innan domstolsförhandlingarna började har kompletterat sitt intyg. Det har publicerats delar av resultaten av undersökningarna som gjordes. (Bland annat resultaten av frågeformulären, som visar att massmördaren är en "kontrollerande" lögnare som uppenbarligen "manipulerar" sina svar för att anpassa resultatet till det han vill ha. Han har undvikit att svara på ett 20-tal väsentliga frågor.)

Och nu säger den kommission, som bedömt de bägge intygen, att det är upp till domstolen att bestämma vem och vilka de vill höra OM domstolen alls vill ha mer information än vad som kommer fram under vittnesmålen och av massmördaren själv (i hans förklaringar, kommentarer och övrigt agerande under förhandlingarna).

Det är alltså inte frågan om att avgöra om han är frisk eller sjuk utan om han är tillräknelig (=kan ta ansvar för sina gärningar) eller otillräknelig (=kan inte ta ansvar för sina gärningar).

I "förvarelsefrågan" vill nog rätten ha ganska tydliga och pregnanta svar på hans "farlighetsgrad". Jag förlitar mig helt på att rätten kommer att göra en rättvis avvägning mellan de olika sakkunniga utlåtandena som görs. De görs under olika premisser och villkor. I slutänden tror jag att de fyra som suttit med hela tiden kommer att uppnå konsensus. (Kanske kring "tillräknelig och livsfarlig" så hopplöst okunnig i sin "förlästhet" att det nog är bra nära ett psykotiskt tillstånd att vara övertygad om att man är en lärd person. Han påstår att han har läst "15 000 sidor". Ja, det kan han väl ha gjort. Men är det porr, nazistisk propaganda, historierevisionism eller handböcker i tryckeri (examensbevis) och skattesmitning? För en sak är säker: Han klarade väl inte gymnasiet?

http://www.expressen.se/nyheter/forvirring-om-breiviks-psykrapport-godkants/

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1064 skrivet: 24 maj 2012 13:38:12 »
Citera
Breivik stympade deras kroppar

OSLO. Läkarna försökte med allt.
Men 17-åriga Cecilie Herlovsens arm kunde inte räddas.
Och Mohamad Hadi Hamed, 21 år, försöker fortfarande lära sig leva med en förlorad arm – och ett förlorat ben.
I dag möter de mannen som stympade deras kroppar.
14 unga människor dödades inom loppet av ett par minuter, de sista fruktansvärda ögonblicken innan Anders Behring Breivik slutligen greps.
Men ett fåtal överlevde. Och kan berätta.
I går vittnade 17-åriga Andrine

Citera
Mathias Eckhoff, 21 år.Mathias Eckhoff befann sig vid Pumpehuset och sköts tre gånger. Skotten träffade i hans båda lår och buk och orsakade stora sår och vävnadsskador. Han opererades nio gånger innan han skrevs ut den 17 augusti i fjol.
Mohamad Hadi Hamed, 21 år.Mohamad Hadi Hamed befann sig vid Pumpehuset och sköts i buken, vänster skuldra och vänster lår. Hans magsäck, lever, vänstra lunga och hjärta skadades svårt, och skottskadorna i skuldra och arm gjorde att man till sist tvingades att amputera hans arm och ben. Han vårdas fortfarande på Sunnaas Sjukhus.
 Einar Bardal, 16 år.
Einar Bardal var vid Vestspissen när han träffades av flera kulfragment, då ett skott träffade en sten precis bredvid honom. Fragmenten träffade hans ansikte. Innan han skrevs ut hade läkarna plockat bort totalt 150 småfragment från ansiktet.
Benjamin Eriksen, 16 år.
Benjamin Eriksen var även han vid Vestspissen när han sköts i vänster flank. Skottet orsakade skador i hans bäcken och man fick rensa såret vid flera tillfällen.
 Cecilie Herlovsen, 17 år.Cecilie Herlovsen var vid Utøyas sydspets när hon sköts tre gånger. Skotten träffade hennes högra underarm, höger skuldra och den högra delen av hennes ansikte. Skottet i ansiktet gick in vid käkbenet som det förstörde. Skottet i armen orsakade även det så omfattande skador att armen tvingades amputeras vid armbågen.
Ingela Heie, 18 år.Ingela Heie var vid Sydspetsen när hon sköts två gånger. Ett av skotten träffade hennes ansikte och förstörde kindbenet. Men mirakulöst nog fastnade den största delev av kulan i hennes visdomstand, även om  ett par kulfragment gick in i hennes hjärna och fick opereras bort.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14871792.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1065 skrivet: 24 maj 2012 13:57:17 »
Citera
Så känner jag ett lufttryck mot bröstet. Jag inser ”nu är jag skjuten!”. Jag tittar på mitt bröst och ser blodet pumpa ut. Jag hamnar i vattnet. Hålet i bröstet sväller, vilket gör att blodet kommer upp i min hals. Så jag ligger i vattnet och känner att jag håller på och drunknar i mitt eget blod. Jag ligger där i vattnet och ser hur han går runt och skjuter alla som är kvar i huvudet. Han går runt till en efter en. Det är en ren avrättning. Han går till en pojke och skjuter rakt i hans huvud. Sedan börjar han skjuta på oss i vattnet igen, för att försäkra sig om att vi är döda. Han skjuter oss alla. Han siktar pistolen mot mig, men så plötsligt så hoppar en annan person till, han kastar sig framför mig, Henrik (Rasmussen). Han offrar livet för mig. (Hennes röst brister. Många här inne gråter).

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14871792.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1066 skrivet: 24 maj 2012 17:36:36 »
        Breivik ställer villkor

Citera
Om rätten beslutar att jag är mentalt frisk så kommer jag inte att överklaga. Det beskedet gav massmördaren Anders Behring Breivik på torsdagen.

Beskedet väckte viss uppmärksamhet men åklagare Svein Holden kommenterade senare syrligt att rätten beslutar om Breiviks straffrättsliga tillräknelighet utan hänsyn till vad den åtalade själv har för önskemål.
Breivik hade för övrigt flera kommentarer till dagens fem vittnen, samtliga ungdomar med svåra skottskador, flera av dem med amputationer som följd. Han sade att han ”är skicklig” att dölja sina känslor men att han efter dagens vittnesmål ”nästan känner mig emotionellt skadad”.
Breiviks mentala status tenderar att bli ett allt viktigare ämne under förhandlingarna. Ett öppet brev från domarkollegiet till den kommission som bedömt de båda sinnesundersökningar som gjorts visar irritation över att kommissionen inte lyckats ge ett konkret svar på hur de ser på den sinnesundersökning som fann Breivik frisk och att man uppenbarligen försökt dölja att man varit oense inom kommissionen. Före 1 juni vill domarna nu ha svar på om man formellt underkänner den omstridda friskförklaringen eller inte.

http://norran.se/2012/05/utrikes/breivik-staller-villkor/

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1067 skrivet: 24 maj 2012 19:35:34 »
De fyra psykiatrikerna "spetsade öronen" inför att massmördaren idag i sin "kommentar" framför ett kombinerat hot eller löfte, om att inte överklaga tingsrättens dom OM han förklaras "tillräknelig" av domstolen.

Det säger en hel del om hur felkonstruerad hans verklighetsuppfattning är. Han tycks tro att det är i en förhandlingssituation han befinner sig. (Ja, mamma jag ska äta upp all maten OM jag får både glass och tårta till efterrätt.) Hans har beklagat sig över att målsägarnas "ondska" inte lyfts fram tillräckligt tydligt och det är ju den som är anledningen till att han som "Kommendör av Knight Templar-ordern" gett sig ut på uppdraget att typ "sanera Norge". Han, till skillnad från norska SÄPO och norska Försvaret, Norges parlamentariska ledning i folketing och regering, har insett ett extremt hot mot landet och gått till attack. Varför ringde han inte upp försvarsledningen eller norska säkerhetspolisen och tipsade?? (Istället för att skattefiffla, bo hemma hos mamma för att spara på sina vivrekostnader, spela WoW och planera bombdåd).

När han anlände till domstolen vid häktningen så krävde han att bemötas som just Kommendör, snar kunglig utmärkelse med kraschan på bröstet. Dag 1 i rättegången gör han en hälsningsgest som uppfattas som obscen av samtliga närvarande i rummet och i alla andra uppkopplade rum. Han insåg, efter rådgivning från media och sina advokater, att han skulle nog vinna något litet om han upphörde med åtminstone den gesten. Han har nog alltmer börjat inse att han inte har någon i media med sig. Och var befinner sig Kommendörens styrkor?? Tror han själv innerst inne på ett enda dyft av detta som ALLA uppfattar som dummare än dumt. Ja, troligen gör han det. Inte så att han egentligen på riktigt tror att hans maskeradkläder, som han sytt själv, är en uniform som bärs av någon annan. Men just när det sys, broderas, planeras, fantiseras så är han helt ockuperad av dessa fantasier. Det stillar hans ångest. Han kan inte själv skilja på om det är "kulturmarxister" eller egen existentiell ångest som driver honom.

Idag hävdar han att han anstränger sig hårt för att "dölja sina känslor" när han hör vittnesmålen i rätten.  Hemma på Ila så tillåter han sig att "känna" och då känner han mycket. Nästan så mycket att han själv tror att han kan bli "mentalt skadad" av allt han ser och hör. OCH INGEN HÅLLER MED HONOM!!! Mannen som på nära håll har skjutit ihjäl obeväpnade ungdomar med 1-5 skott "känner" när han inte behöver anstränga sig att "dölja sin känslor". Och vad känner han då? Jo, att han är orättvist behandlad som inte får lyfta fram sina förment ädla politiska motiv!! Han känner så starkt att hans rätt är kränkt som människa, att han måste be rättens ledamöter och aktörer framhäva "det dåliga" (det 'kulturmarxistiska") hos offren för hans gärningar.

Han begriper faktiskt inte att ingen, absolut ingen, någonsin kommer att signera en enda handling där det står att offren i Oslo och på Utøya har delansvar i det makabra han gjorde. Han har skjutit människor i huvudet, i ryggen, i ben och armar. Han har skjutit liggande människor som är i "spela död"-stadiet, alltså fullständigt panikslagna och försvarslösa, och han reser sig i rätten och säger att "det är viktigt att deras politiska aktiviteter lyfts fram" för att rätten ska förstå honom rätt. Token har till och med hävdat "nödvärnsrätt".  Han kan inte begripa att han som är så vacker, välvårdad och har läst 15 000 sidor i olika böcker eller på internet sitter på de åtalades bänk. Vilket aber! Vilken käpp i hjulet han normalt brukar driva runt! Varför lyssnar ni inte på mig?! (min mamma har alltid lyssnat på mig).

Idag har han nog satt den sista potatisen för att bli dömd till "förvarelse". 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/breivik-mojligt-att-jag-inte-overklagar

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1068 skrivet: 25 maj 2012 14:18:11 »
Citera
Klockan var någonstans mellan 18.32 och 18.34 den 22 juli.
En specialstyrka på Utøya riktade sina vapen mot en terrorist.
– Ju fortare jag kommer till förhör, desto snabbare kan vi börja förhandla, sa Anders Behring Breivik.
Bilden på Anders Behring Breivik framför gröna träd är tagen bara sekunder efter att han greps.
Ni är mina bröder
Enligt Dagbladet, som tagit del av polisens rapport från natten på ön, säger Breivik till poliserna som sakta går mot honom med höjda vapen att de inte har något att frukta.
– Det är inte er jag är ute efter. Jag ser på er som mina bröder. Jag är mot AUF och islamiseringen av Norge.

Citera

ÖVERLEVARE: Adrian Pracon, 21 årAdrian Pracon mötte Breivik tre gånger på ön. Han befann sig på Sydspetsen när han sköts i vänster skuldra. Han lades först in på Ringerike sjukhus där han opererades innan han flyttades till Sykehuset Telemark två dagar senare. Även där gick han igenom flera operationer. Pracon blev utskriven den första august 2011 och har efter det skrivit en bok om Utøya.
 POLIS: AnonymPolis vid Hønefoss politistasjon som var med i den första enheten som kom till landsidan vid Utvika efter de första rapporterna om att det var skjutningar på Utøya.
 POLIS: Hans Mattis HamborgPolisen Hans Mattis Hamborg var polisbefäl vid Hønefoss politistasjon den 22 juli.
 POLIS: Håvard GåsbakkPolisen Håvard Gåsbakk var insatsledare för polisstyrkan från Nordre Buskerud politidistrikt som tillsammans med beredskapstruppen grep Anders Behring Breivik på Utøya.
 POLIS: Terje KlevengenTerje Klevengen var specialstyrkan Deltas ledare den 22 juli.
 POLIS: Ørjan TombreDen rutinerade polisen Ørjan Tombre från Oslo politidistrikt skickades till Utøya på kvällen den 22 juli för att vara en av tre som höll det första förhöret med Breivik. Deras uppdrag var att få ur honom så mycket information som möjligt. Förhöret skedde i den vita huvudbyggnaden på Utøya. Anledningen till att man höll det där var att man var rädda för fler angrepp. Man ville inte heller vänta med att tala med Breivik utan ansåg det vara viktigt att förhöra honom på en gång. Förhöret höll på ända till morgontimmar den 23 juli.
  PROFESSOR: Jørg MørlandInnan rätten avslutas för dagen kommer också professor Jørg Mørland från Nasjonalt folkehelseinstitutt redogöra för vilka preparat som Breivik var påverkad av då han greps. Breivik själv har tidigare vittnat om att han hade brukat anabola steroider och ett amfetaminliknande preparat i veckorna som ledde fram till terrordådet. Vittnesmålet med Jørg Mørland kommer att tv-sändas.

Citera

Håvard Gåsbakk:
– Sedan säger han att han har skadat ett finger.

Citera

Håvard Gåsbakk:
– han ber om ett plåster.

Citera
Håvard Gåsbakk:– jag säger ”titta dig omkring, vi har dödade och skadade som vi måste prioritera, du får inget plåster av mig”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/terrordadetinorge/breivikrattegang/article14878243.ab

Werner Finck

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1069 skrivet: 25 maj 2012 16:46:31 »
   Kritik mot polisinsats på Utöya

Citera
Oslo. Första polisinsatsen på Utöya mot massmördaren och terroristen Anders Behring Breivik var kaotisk. Målsägarbiträdet Mette Yvonne Larsson var starkt kritisk mot ingripandet under rättegången som fortsätter i Oslo i dag.
Redan under det första polisvittnesmålet står det klart hur kaotisk den första polisinsatsen mot Breivik blev.
De båda poliserna som kommer till stranden på fastlandet mittemot Utöya vet inte riktigt vad de ska ta sig till. De ser rök och eld på Utöya, de ser träbåten Reiulf driva i land med skräcklagna ungdomar ombord, och de hör skottlossning på ön. Men all energi tycks enligt det icke namngivna polisvittnet gå ut på att bereda vägen för beredskapsstyrkan; stoppa trafiken på huvudvägen och skaffa fram båtar.

http://www.helagotland.se/nyheter/default.aspx?articleid=7706423

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1070 skrivet: 25 maj 2012 17:33:24 »
Detta är en intressant passus:

Citera
Carina Bergfeldt:

Kl. 15.13 åklagre Holden läser ur det första förhöret med massmördaren:

Citera
SH: ”Breivik: Poängen är att jag är en domare för Knights Templar. Det är jag som har gett en rättfärdig dom. För att mina systrar har blivit våldtagna av muslimer, för att mina bröder har blivit dödade av muslimer, så har jag utfäst den här domen.”

Domaren: Du sa att han var strategisk.

Asbjørn Rachlew (– Vid sidan om att jag är polis så har jag en master i psykologi vid förhör. Jag har doktorerat i polishör också.   

Asbjørn Rachlew:
– ja, jag har ju aldrig pratat med Breivik, mitt jobb är att sitta bakom och hjälpa dem.  ):
– Jag säger inte att Breivik är ointelligent, jag säger inte att han är en blijant strateg. jag säger att han tänker väldigt strategiskt.

Asbjørn Rachlew:
– Breivik är väldigt intresserad av förhörsstrategi, och han pratade om det.

– Det är ett sånt exempel. han har kunskap, men inte djupkunskap, i många ämnen.

(Aftonbladets direktrapportering 25 maj kl 16.31-16.34)

Det är skickliga poliser genomgående, som var och en har identifierat sin del av katastrofen och löst problemen efterhand. Eftersom det rör sig om massmördaren ska dömas till fängelse eller förvarelse så är den psykologiska/psykiatriska beskrivningen av största vikt. Det är en annan grupp professionella är poliserna, hälsopersonalen, färjekaptenen etc. Förhörsledare kallas ut till ön hellre än att förflytta mördaren till Oslo. Det är mycket erfarna förhörsledare.

Och domarens fråga till den "extra" som sitter i bakgrunden och lite av sufflerar om mördaren är "strategisk" = kan tänka långsiktigt så är det ett klurigt avsnitt. Denne mördare har passerat det sundas gräns för envishet. Att kan inte tänka och agera annat än i en enda riktning. Han kan inte tänka om. Det är inte detsamma som att vara "strategiskt begåvad". Vad Rachlew säger är att Breivik är normalbegåvad, han är strategisk till sin natur men inte strategiskt=långsiktigt tänkande för han är obildad. Han har visserligen läst ganska mycket, men blott ytligt. Han kan många lålnga ord, och använder gärna engelska i början. Men kort och gott är han obildad. (Ett av de större problemen för många begåvningshandikappade är just att de är oförmögna att hantera förändringar, även små sådana, och att de är oerhört envisa i sitt fasthållande av en ska som de lärt sig och så är det bara.)

Men här är hela den avgörande delen, pudelns kärna, vid sidan av det som massmördaren absolut vägrar tala om: Sin barndom (som han beskriver som lycklig och bra) och sin familj (som han av kärlek och omsorg inte vill besvära nu, men som ganska känt är faktiskt inte är någon familj). Där har vi en pudelkärna till, som kan orsaka just den här oförmågan att utnyttja sin begåvning på ett mer begåvat vis.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1071 skrivet: 25 maj 2012 21:54:18 »
  Breivik klädde av sig och började posera

Citera
När Breivik skulle förhöras strax efter morden ville han först inte bli fotograferad.
Men allt eftersom massmördaren tog av sig kläderna blev han mer och mer entusiastisk.
– Han ville posera framför kameran på ett sätt som jag förknippar med bodybuildare, sa en polis i rätten på fredagen enligt Dagbladet.

http://www.expressen.se/nyheter/breivik-kladde-av-sig-och-borjade-posera/

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1072 skrivet: 25 maj 2012 23:52:56 »
Den kriminaltekniska dokumentationen avbröts härvid och några foton finns inte bevarade.

En av DELTA-poliserna hade stått i paradoxen med massakrerade döda och svårt skadade ungdomar vid sina fötter samt den utklädde massmördaren, som agerar "kollegialt" och oerhört samarbetsvilligt, och fått en förfrågan om ett plåster. Han hade prioriterat bort den gripnes behov och motiverat det med att det fanns andra behov som gick före "Ser du inte ....?"

Den gripne hade dock till de nya poliser han mötte inne i skolhuset upprepat sin begäran om ett plåster till sitt sår på ena pekfingret. Så där "kollegor emellan". De närvarande hade reagerat på den extrema fokuseringen på "självet" när hela huset var omgivet av döda ungdomar med sönderskjutna huvuden och kroppar. Den gripne är oerhört rädd att bli dödad av sina "kollegor". Utanför hade DELTA-gruppen mötts av ungdomar och barn som misstrodde dem och inte vågade sig fram.

Det är för väl att samtliga poliser där och då hade sådana rutiner och sådan kompetens att de kunde behålla sinnesnärvaron och inte slå ihjäl honom som när vi krossar en fluga. Han fick sitt plåster sen inomhus av den lilla gruppen som skulle ta hand om gärningsmannen. Hans kläder, DNA och foton togs för de kriminaltekniska behoven. Hans babbel och poserande noterades till protokollet, men det får anstå till psykiatrikernas bedömning vad det innebär.

Någon hade på kommentaren om "hyperventilering" svarat att "ja, men han hade ju sprungit omkring på hela ön".  Ja, någon halv- till heltimme innan. Han fick ligga på marken någon halvtimme och sen fördes han till skolhuset. Där fick han två anfall av hyperventilering (forcerade, ytlig andning), som är ett symtom på ångest. Han fick ett plåster och så blev han lugn. Han fick lite att dricka och så blev han lugn. Han spelar sitt Paradnummer med Kommendören och "strippas" av kriminalteknikerna.

En normal person tycker det är obehagligt att vara ensam halv- eller helnaken bland idel påklädda. "Kommendören" tar själv av sig kläderna som han blir ombedd, efter lite protester och "förhandlingar" och "kafferumsskojar". Och börjar stila till det för "kollegorna". Vi förstår alla hur de närvarande reagerar på detta.

Alla UTOM Anders Bering Breivik förstår att förhörsledaren, kriminalteknikern och de vaktande poliserna reagerar med bestörtning inför hans makabra skådespel. Däri ligger en del av hans otillräknelighet: Han förstod och förstår fortfarande inte alls hur förbluffade de var inför hans ageranden. En vettig, tillräknelig person, hade inte alls märkt ett sår på fingret, hyperventilerat eller spelat pajas, i den situationen.

Han kommer säkert aldrig att förstå något annat än att hans liv inte blev riktigt som i manus han tänkt ut och skrivit. Han kommer inte att förstå varför. Han slutade med sin märkliga hälsningsgest inte för att målsägarna bad om det. Han slutade med den för att Lippestad informerat honom om att den gesten i rättssalen skulle kunnna leda till förlust för honom själv. Den där vardagen som väntar håller på att rasa in över honom som en liten lego-plutt om dan. Och han kommer inte under sin livstid att förstå varför han inte får en kraschan av Kunegn.

Det finns inget läkemedel i världen som kan lindra något enda av hans psykiatriska lidanden. Han har sina rutiner i tänkande och de kommer han att fortsätta leva efter. I hans värld finns en person och det är han. Alla andra är statister.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #1073 skrivet: 26 maj 2012 10:23:33 »
Citera
när han (Pracon) säger det så minns jag, sa Breivik som sedan var noga med att förklara att ropen inte hade något med sinnesförvirring att göra:

– Det var varken känslor eller ilska. Det var ett taktiskt uttalande och ett beräknat psykologiskt angrepp för att demoralisera dem som simmade. Chansen skulle öka för att de skulle drunkna, sa Breivik

http://www.expressen.se/nyheter/breivik-jag-skrek-for-att-de-skulle-drunkna/

Det låter kanske inte fullt så tillförlitligt och kontrollerat, som han vill ha det till. Tvärtom så verkar det extremt psykosocialt stört, ett uttryck av en "kontrollerande" person som förstår att han håller på att missa sitt (ångestlindrande) mål. Precis som när han försöker att manipulera frågeformulären så det ska passa målet med hans försvar (tillräknelig = > fängelse max 21 år). Precis som när han vägrar att hans far och mor kommer till rätten och berättar om det han själv beskriver som en "lycklig barndom". ALLA som följt rättegången och medias rapportering vet, att ur den första, stora, rättspyskiatriska undersökningen, så är allt som rör "familjens" BUP-utredningar när han var i förskoleåldern sekretessbelagt. Det var ju ingen familj. Det var en extremt svår och långdragen vårdnadstvist mellan föräldrarna. Den påverkade pojken så att han vid fyra års ålder skrevs in och utreddes (behandlades) på BUP.

Tvisten pågick sen tydligen fortsatt under hans uppväxt och är det något som finns inom den här personen så är det känslor. Men han är en total analfabet på att läsa och förstå sina egna känslor. Han bara känner dem och så lever han ut dem. Han sätter ord till sina handlingar som 'taktiskt' och 'demoralisera'. Han var 'taktisk'. Tydligen tillskriver han de simmande ungdomarna moral eftersom han vill ta bort den ur dem. Genom att skrika åt dem!!! Tidigare har han talat om att han skulle driva dem ut som djur i det kalla vattnet för att drunkna. Han har kallat dem för "kulturmarxister" och redan bedömt dem som innehavare av fel "moral" eller "omoral" utifrån hans egna "norska" värderingar.

Behövde han som Kommendör över den stora, europeiska Knights Templar Ordern demoralisera de omoraliska? Genom att stå på en strand och vråla "Jag ska döda er alla!" Vore det något mentalt konsistent så borde han vrålat "Vi ska döda er alla!" Men han kan faktiskt inte skilja på jag, du, vi, ni.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #1074 skrivet: 27 maj 2012 19:09:55 »
    "Det är ideologin som är sjuk"

Citera
Oavsett om Breivik kallas sjuk eller ett gränsfall: Lyssna på Hanna Dahlgren i Linköping, legendarisk psykoterapeut och överlevande från Förintelsen.

Jag känner igen stämningen från 1930-talet. Jag känner igen ideologin. Jag känner igen idéerna. Anders Behring Breivik är fascistoid. Det här handlar om ideologi och det är ideologin som är sjuk.
Den som säger så är inte vem som helst. Det är Hanna Dahlgren och hon vet vad hon talar om. Hon var med. På vänster arm har hon tatueringen från Auschwitz kvar, nr 81 901. Hon växte upp i Polen i en judisk familj. Alla utom hon mördades i Förintelsen. När hon kom till Sverige med de vita bussarna 1945 var hon bara 19 år. I samma ålder som många på Utöya.

Citera
Då var det judarna som skapade allt dåligt, som måste bort. Nu är det muslimerna.
Den tanke som bar Hanna genom de omänskliga åren med tortyr, mötet med dr Mengele och Auschwitz var att hon visste att nazisterna hade fel.
Hanna säger: "Judarna var inte smutsiga, inte elaka. Jag har aldrig träffat en människa som har överträffat min pappa när det gäller att vara helgjuten, så nazismen kunde inte vara annat än fel, jag visste ju hur det var."
Själv har jag ända sedan första rättegångsdagen retat mig på Breiviks uttalande att han är en representant. "Jag står här som representant för norska och europeiska antikommunistiska motståndsrörelsen", sa han. Och jag tänker - du representerar inte någon, din mördare! Tro inte att vi står bakom dig.
Hanna får mig på andra tankar. Hon säger: Hitler tyckte också att han var representant. Och det var han. Jag tycker att Breivik är det också. Han är en representant för den renrasiga fascismen. För en stämning i tiden. Han ska också representera det han har gjort.
Har den där otäcka, farliga stämningen blivit värre de senaste tio åren? Jag vet inte, säger Hanna, men den är öppnare.

http://www.corren.se/kultur/asaskronika/det-ar-ideologin-som-ar-sjuk-6007989-artikel.aspx

Werner Finck

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av johanl
[Idag kl. 14:52:19]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 14:20:34]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Alfa
[Idag kl. 14:17:26]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 14:12:30]