: "Snälle"-Bengt Karlsson i Kristianstad.  (läst 8870 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
SV: "Snälle"-Bengt Karlsson i Kristianstad.
« Svar #25 skrivet: 13 maj 2011 20:07:03 »
Sorry Alfa, MO är SMsvenska för modus operandi.

I övrigt förstår jag inte varför Misspiggie inte får cred för finfina inlägg, det var ju mer eller mindre tur som gjorde att han inte begick fler brott och uppfyllde kriterierna.
Protect me from what I want

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 272
« Svar #26 skrivet: 13 maj 2011 20:28:32 »
Tack! Nu förstår jag meningen med MO bättre

Jag vet inte riktigt var jag ska ge +cred till misspiggie, så jag gör det här. Många fina och kreativa inlägg, som jag verkligen uppskattar. Liksom många andras!

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 158
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #27 skrivet: 13 maj 2011 20:37:38 »

I övrigt förstår jag inte varför Misspiggie inte får cred för finfina inlägg, det var ju mer eller mindre tur som gjorde att han inte begick fler brott och uppfyllde kriterierna.
Jag håller ju med, åtminstone delvis. "Seriemördare" är ju en definition som bara utgår från antalet mördade och att de inte mördats samtidigt, men seriemördarprofil/beteende, skulle ju kunna gälla redan en person som bara mördat en enda person, men som har samma "läggning". Man får ju tänka på att en seriemördare kanske inte vill bli nerklassad till samma grupp som de som egentligen skulle benämnas dubbelmördare...så finns det ju trippelmord- och då måste det väl finnas trippelmördare då? Vart ska de höra? En trippelmördare kan ju egentligen vara antingen serie-eller massmördare. Men egentligen anser jag att seriemördare borde gå att dela in i olika grupper också, eftersom jag inte riktigt håller med om att de måste ha samma läggning, och att vissa mer liknar de som inte uppnått antalet tre..kanske dessa borde nämnas preseriemördare, subseriemördare eller semiseriemördare...äh, man får väl göra en enkätundersökning bland mångmördare, och fråga hur de vill bli titulerade.  ::)  8)

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Leo

• Medlem
  • Antal inlägg: 291
  • Ont om pengar har många gott om.
« Svar #28 skrivet: 13 maj 2011 22:08:20 »
Snälle Bengt slutade skolan i 8:an med 1,8 i snittbetyg, polisen ansåg inte honom vara speciellt begåvad.
Jag bedömer honom som en mycket farlig seriemördare/lustmördare.

Det var tur att hans IQ nivå var/är under 100. Minns en företagare i USA som Discovery visade, mannen var intelligent men hade talsvårigheter och hade blivit dissat av kvinnor han mött och det hade skapat ett enormt hat. Han mördade väldigt många kvinnor och samlade precis som Snälle-Bengt på trofeer från sina offer.

Heder åt polisens snabba insats när offer två försvann, det satte stopp för fler mord.

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 272
« Svar #29 skrivet: 13 maj 2011 22:29:24 »
... men seriemördarprofil/beteende, skulle ju kunna gälla redan en person som bara mördat en enda person, ... egentligen anser jag att seriemördare borde gå att dela in i olika grupper ..., man får väl göra en enkätundersökning bland mångmördare, och fråga hur de vill bli titulerade.  ::)  8)

Titta på de bägge länkarna Hastings har lagt in, särskilt den senaste om sexual-sadister.

(Cred till dig också!)

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 062
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #30 skrivet: 16 juli 2012 17:19:38 »
 Mördade två - nu får han gå ut

Citera
’Snälle-Bengt’ våldtog och dödade Marie och Carina – ges långa obevakade permissioner
Han kallades ”Snälle-Bengt” och nattvandrade för kvinnors trygghet – men visade sig vara en brutal våldtäktsman och lustmördare.
Carina Jönsson, 35, och Marie Johnsson, 27, blev hans offer och polisen är övertygad om att han hade mördat fler om han inte gripits.
Han dömdes till sluten rättspsykiatrisk vård och anses fortfarande livs­farlig.
Trots det har han omfattande permissioner – helt på egen hand.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15123708.ab

Det är helt otroligt att man låter honom få vandra fritt i samhället igen!
Man sätter ju kvinnors liv på spel här.
Hans störningar kvarstår, han kan vara lika livsfarlig fortfarande:

Citera
Han lider fortfarande av samma allvarliga psykiska störning.
Trots det går han i dag omkring bland allmän­heten. Obevakad.

Ett vansinnigt risktagande från ansvarigt håll, anser jag personligen.
En sån person som denne "Snälle-Bengt" borde förbli inlåst för all framtid,
eftersom det uppenbarligen inte går att bota honom från hans "åkommor".
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 049
« Svar #31 skrivet: 18 juli 2012 15:40:15 »
Mördare får permission i Halland

Han begick två grova våldtäkter i Halmstad på 1980-talet. Tio år senare våldtog och mördade han två kvinnor i Kristianstad. 1997 dömdes Bengt ”Snälle-Bengt” Karlsson till sluten rättspsykiatrisk vård. Nu har han fått omfattande permissioner – med rätt att vistas i Halland.

Bengt Karlsson, 53, växte upp i Halmstad. Redan som tonåring begick han flera sexbrott och dömdes till ungdomsvård för två våldtäkter. Men det fick honom inte på rätt kurs.

1985 överföll den då 24-årige Bengt Karlsson en 54-årig kvinna i en tvättstuga i Snös-­ torp. Under en timme våldtog och misshandlade han kvinnan, bland annat genom att dunka hennes huvud i golvet.

Tre år senare slog han till igen, denna gång i en park i närheten av Furet. Beväpnad med en kniv överföll han en ung kvinna och våldtog henne gång på gång. Han knivhögg henne också flera gånger i halsen.

I början av 1990-talet flyttade Bengt Karlsson till Kristianstad. Där våldtog han och mördade två kvinnor med ett års mellanrum.

Efter det första mordet, 1995, spred sig skräcken bland Kristianstads kvinnor och för att öka säkerheten startades gruppen ”Nattvandrarna” som patrullerade gatorna. I ”Nattvandrarna” ingick Bengt Karlsson och det var där han fick smeknamnet ”Snälle-Bengt”.

En kort tid efter det andra mordet 1996, greps Bengt Karlsson som erkände såväl morden som de brutala våldtäkterna i Halmstad. 1997 dömdes han till sluten rättspsykiatrisk vård och läkarna bedömer fortfarande att det finns risk att han återfaller i allvarlig brottslighet om vården upphör.

Däremot anses det inte finnas någon risk för allmänheten om han vistas ute i samhället under kortare perioder och han har på senare tid tillåtits många permissioner.

Hela artikeln:
http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.1700719-mordare-far-permission-i-halland
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Nya kommentarer

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av Bea
[Igår kl. 23:10:56]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av chabbo
[Igår kl. 22:54:28]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Knight Rider
[Igår kl. 21:59:35]

SV: Mordet på Malin Kristiansen i Sparsör 2009 av Night hunter
[Igår kl. 21:20:21]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av Alfa
[Igår kl. 19:15:18]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av Bea
[Igår kl. 16:29:58]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av chabbo
[Igår kl. 16:26:32]

SV: Mordet på Maria Barin Aydin i Landskrona 2012 av Alfa
[Igår kl. 07:47:44]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Igår kl. 06:51:54]

SV: Skållade tvåårig pojke 2011 av Alfa
[17 juni 2013 21:50:07 ]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Zappa
[17 juni 2013 17:44:17 ]

SV: Skållade tvåårig pojke 2011 av oprydning
[17 juni 2013 17:14:38 ]

SV: Tre killar frias från våldtäkt, Umeå 2012 av Alfa
[17 juni 2013 16:45:46 ]

SV: Skållade tvåårig pojke 2011 av Alfa
[17 juni 2013 16:36:34 ]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[17 juni 2013 16:26:57 ]

Misstänkt mord i Järfälla 2013 juni 17 på (man) av Bea
[17 juni 2013 16:05:34 ]

SV: Mordet på Maria Barin Aydin i Landskrona 2012 av Bea
[17 juni 2013 16:01:47 ]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Bea
[17 juni 2013 14:55:15 ]

SV: Skållade tvåårig pojke 2011 av Bea
[17 juni 2013 14:33:04 ]

SV: Morden på Christer Sörensen, Stig Sörensen, Gert Green i Klippan 1999 av Bea
[17 juni 2013 14:20:55 ]

Mest lästa ämnen