Heta Linjen > Länkar-Media-Litteratur
Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning)
Bubrak:
Tänkte att det vore bra med en egen tråd gällande förundersökningsprotokoll, det blir lättare att hitta dom om dom ligger på ett och samma ställe.
Beethoven:
Det vore mycket bra. Hittade förundersökningen på mordet av Elin Krantz efter mycket letande. En länk på SM till dokumenten gör, att många tar del av brottet, skyldig eller oskyldig. Minskat antal spekulationer.
prinsessan_laila:
Om de innehåller mkt känsligt material, te.x. obehagliga bilder, kan det väl vara ett bra tillfälle för er som är insatta att berätta i vilka FUP detta kan finnas.
Vet att bilderna på Lottie Nilsson var obehagliga i mitt tycke.
Night hunter:
--- Citat från: prinsessan_laila skrivet 08 april 2011 15:45:10 ---Om de innehåller mkt känsligt material, te.x. obehagliga bilder, kan det väl vara ett bra tillfälle för er som är insatta att berätta i vilka FUP detta kan finnas.
Vet att bilderna på Lottie Nilsson var obehagliga i mitt tycke.
--- Slut citat ---
Jag skulle kunna tro att FUP:en som handlar om fallet Nancy Tavsan är
exceptionellt obehaglig. Med tanke på brottets oerhört grymma karaktär så är
det sannolikt så. Finns där omaskerade bilder på offret så skulle i vart fall inte
jag vilja se dem. Jag har tyvärr sett liket av Elin Krantz och dessa bilder
förföljer mig än efter tre veckor och Nancy skändades knappast i mindre
utsträckning. Alla förundersökningsprotokoll med innehåll av mord är i och för
sig svårsmälta och berör mycket, men vissa fall sticker onekligen ut lite mer
än andra och då i synnerhet när det kommer att gälla brutala sexmord.
G Andersson:
Särskilt tycker jag att de blir stötande i samband med textmaterialets i övrigt kliniska och tjänstemannaaktiga karaktär.
Bland av de värsta bilder jag sett in utredningsmaterial är de på Elizabeth Short (the Black Dahlia), men några som berör mig särskilt är inte de mest bestialiska och blodiga utan de på stackare som begått självmord - de bilderna präglar mig emotionellt på ett personligt plan, då de utstrålar enbart ensamhet och personlig kris. Man börjar direkt undra över varför personen ifråga beslöt att ta till sådant en extrem handling.
De bilder som berör mig mest är oftast de som slår an strängar hos mig känslomässigt - de är svårare att skaka av sig, de andra kan man vänja sig vid och se på mer klinikst hur konstigt det än kan låta.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
Gå till fullversion