Användarnamn: Lösenord:

Författare Ämne: Mordet på Kevin Hjalmarsson i Arvika 1998  (läst 12626 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 211
  • ...ett stenkast från fördärvet...
Mordet på Kevin Hjalmarsson i Arvika 1998
« skrivet: 08 februari 2010 10:25:43 AM »

1993-10-12-9490
Hjalmarsson, Mark Kevin

Björns v 13 A
671 33  Arvika

Död 16/8 1998.

Folkbokförd i Arvika västra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).

Född 12/10 1993 (ingen uppgift om födelseort)

Pojke under 18 år.
--------------
Källor:
RTB 98

TOMT. Pappa Patrik bor kvar i Arvika där Kevin dog. Han besöker graven ibland. Trots att det gör så ont.

?Jag tänker ofta på hur Kevin skulle ha varit?

?Kevin skulle inte ha velat att jag var ledsen hela tiden?, säger hans pappa Patrik, som först nu kan börja gå vidare i livet.

FAVORITBILDEN. Fotografiet som togs bara ett par månader innan Kevin dog är ett av Patriks käraste minnen.    

11 år efter att 4-årige Kevin dödades kan hans pappa börja leva igen
Det har gått elva år sedan fyraårige Kevin dödades av två andra barn i Arvika.

Hans pappa Patrik vet fortfarande inte vilka som gjorde det och han är inte säker på att han någonsin kommer att vilja veta.
På ett sätt vill jag det och samtidigt vill jag det inte. Och vad skulle det tjäna till?
Tiden läker inte alla sår. Man måste jobba själv också. Patrik håller fortfarande, elva år efter att han förlorade sin son, på att lära sig att leva med den värsta sorgen av dem alla.

Söndagen den 16 augusti 1998 lekte fyraårige Kevin med två andra barn, en femåring och en sjuåring. Två helt vanliga barn. De hade klättrat i träd tillsammans, hoppat längdhopp och sedan hade det blivit bråk. Sjuåringen hade gett sig på Kevin. Efter ett tag slutade de att bråka och beslutade sig för att leka fiskeleken. De tog en gren från ett träd och gick ner till Kyrkviken och låtsades fiska. Men bråket startade igen. Det handlade om vem som skulle bestämma. Men den här gången slutade de inte bråka. Inte förrän de två små pojkarna hade misshandlat Kevin till döds. Han hittades senare på kvällen i vattnet av sin morfar.

Patrik kommer aldrig någonsin att glömma den där dagen för elva år sedan.

Min bror Tomas ringde och berättade att det hade hänt något med Kevin. Sen ringde polisen och ville att jag skulle komma till sjukhuset. Min bror Tomas följde med mig och körde. När jag kom dit var Kevins mamma redan där. Efter en stund kom läkaren och berättade att de tyvärr inte kunnat rädda honom. Då hade jag ingen aning om vad som hade hänt.

Först fick Kevins mamma och hennes sällskap gå in för att säga adjö till Kevin. Därefter var det Patriks tur. Men hans stöd, brodern Tomas, stoppades av vakter utanför och Patrik fick gå in ensam.

Jag blir förbannad än i dag när jag tänker på det. Det måste väl ändå vara upp till mig att bestämma vilket stöd jag vill ha med mig.
Synen som mötte honom när han kom in till Kevin har också etsat sig fast för evigt.
Det var fruktansvärt. Kevin låg där så liten på britsen, alldeles livlös.

Det var då, i samma stund, som vanmakten grep tag i honom.

Stängde in sig med sorgen

Sent på kvällen den dagen slöt Kevins pappa in sig i sig själv. Han grät och grät och när tårarna tog slut lät han tonerna i den egenkomponerade musiken gråta i stället.
Jag tänkte att tiden kommer att göra det outhärdliga uthärdligt, säger han.
Men så blev det inte. I stället isolerade han sig bara mer och mer och blev folkskygg. Han fastnade i sig själv och i sorgen och satt fast i tio år.
Han var tveksam till att ställa upp på den här intervjun. Men de senaste åren har det hänt så mycket som är nytt i hans liv. Sättet att tänka till exempel. Att våga släppa in livet, känna, trots att vissa saker gör ont.

Han har haft en relation till en varm och förstående kvinna och han har blivit redo att möta livet igen.
Patrik bor fortfarande kvar i staden som för alltid kommer att vara förknippad med Kevins död. Det är i Arvika som Kevin ligger begravd. Patrik besöker graven ibland. Trots att det gör så ont.
Jag tänker ofta på Kevin och hur han skulle ha varit om han fått leva. Om han skulle ha blivit musikintresserad som jag, till exempel.

Patrik tystnar och hans ansikte får ett sorgset drag över sig.

ögonen söker sig till ett fotografi av Kevin som står på fläkten. Det är taget ett par månader innan han rycktes bort ur Patriks liv.
Jag älskar den där bilden. Han har precis ätit ostbågar med sin syster och är kladdig i hela ansiktet, säger han och ler.
Patrik vet än i dag inte vilka barn som dödade Kevin. Inte mer än att de var fem och sju år gamla då det hände.
Men jag kan inte förstå inte hur det kunde ske. Hur en lek bara kan spåra ur så katastrofalt som den gjorde, säger han.
Just att det var barn som begick det fruktansvärda brottet gör allt så mycket svårare.
Det är klart att jag känner ilska mot dem, de dödade ju mitt barn, men vad ska jag säga, de var ju också barn ?¦

När Kevin dödades var han hos sin mamma i Dottevik i Arvika. Hon och Patrik var separerade. Kevin dödades med en pinne som trycktes mot hans hals och kvävde honom. Det som Patrik har svårt att förstå är det som hände efteråt. Att barnen skulle ha släpat honom 30 meter ner till vattnet.
Varför då, undrar man. För att det skulle se ut som om Kevin drunknat? Jag tror inte att barn i den åldern är så logiska. Men enligt polisen var det så det gick till??¦

I ett vakuum

Hela det första halvåret efter dödsfallet befann sig Patrik i ett vakuum. Inte ens musiken som funnits med som en röd tråd genom hans liv brydde han sig om. Tonerna dog.
Min bror Tomas var min räddning. Utan honom hade jag inte överlevt, säger Patrik.
När tårarna var slut var ändå vanmakten och frustrationen tvungna att få utlopp på något sätt. Till slut hittade han tonerna igen, så att de fick gråta åt honom.
Jag förlorar tid och rum och försätts i ett deprimerat tillstånd, när jag spelar. Det är så smärtsamt, på gränsen till olidligt, men samtidigt så ofantligt skönt. Befriande på något sätt.
Så har musiken alltid varit för Patrik. Hans intresse för musik började när han var sju år och hans föräldrar låg i skilsmässa.

Det var mycket bråk hemma och då upptäckte jag tramporgeln som stod i vardagsrummet. Jag satte mig där, i mitt trygga hörn, och förlorade mig i min egen värld och hittade melodier.

Ingen fotbollskille

När Patrik sedan började skolan och föredrog att spela piano i klassrummet framför att spela fotboll med de andra pojkarna, då började utanförskapet för att sedan vara hela grundskolan.
Jag har alltid varit annorlunda. Det var först i gymnasiet som jag blev accepterad och slapp den psykiska mobbingen.
Men musiken har följt honom. Sedan Kevins bortgång har han skapat tusentals melodier. Han har tappat räkningen, men allt finns inspelat och dokumenterat.

Musiken är åt det meditativa hållet. Vacker, skör och en gnutta sakral. Den fungerar utmärkt i samband med healing.
Jag har ingen aning vad den skulle fungera till. Jag skriver bara utifrån mig själv. Men folk som lyssnar säger att de mår bra av den. Att musiken träffar rätt i hjärtat. Det är roligt att de säger så, eftersom jag faktiskt hämtat musiken från djupet av mitt hjärta.

För ett tag sedan träffade Patrik en kvinna som han vågade inleda ett förhållande med. Hon öppnade en annan kanal som hjälpte Patrik att komma ur sitt introverta liv.
Hon var väldigt förstående och accepterade mig som jag är. När det blir för mycket för mig måste jag sätta mig ner i mitt trygga hörn och komponera. Det är förutsättningen för att jag ska orka leva, faktiskt ett sätt för mig att andas. Man kan säga att hon visade vägen för mig ??? men det höll inte. Jag är inte helt enkel att leva med och inte har jag blivit enklare efter det här med Kevin.

Fortfarande är musiken med honom. Patriks önskan med sin musik är att få andra att må bra.
Det är klart att jag har en dröm om att också kunna leva på den, men jag är inte så affärsmässig som man kanske måste vara för att kunna göra det, säger han och skrattar.

För det gör han nu för tiden, skrattar alltså.
Just nu arbetstränar han som vaktmästare och han trivs ganska bra med att skotta snö och kratta gräsmattor.
Nu ligger resten av hans liv öppet som en oskriven bok. Bokstavligt. För just nu håller han på att skriva historien om sitt liv och i den ingår även historien om vad som hände med Kevin.
Det känns som att jag vågar leva igen. Det är ju det Kevin skulle ha velat, att jag ska leva mitt liv fullt ut. Inte att jag ska vara ledsen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6551484.ab?plus=true
« Senast ändrad: 12 februari 2011 17:05:14 PM av Bobby Keyes »
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Someone

• Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Chi sono io?
SV: Mordet på Kevin Hjalmarsson i Arvika 1998
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2010 16:53:24 PM »
Pojkens sista timmar i livet

I söndags gick fyraåringen precis som många andra dagar ut till lekplatsen alldeles nära familjens radhus.

Polisen har kartlagt hans sista timmar.
Klockan 10 lekte han med sina kompisar på lekplatsen. Mamman kom dit och mormor och morfar som bor i samma kvarter berättade om att de spelat bingo. En glad och solig söndag.
Kl 16 var det dags för middag. Sedan gick han ut igen.
Kl 17 sågs pojken på lekplatsen nära Dotteviksskolan efter gångvägen ner mot Kyrkviken.
Kl 17.30-tiden har någon träffat pojken och vittnen har berättat för polisen att de såg honom tillsammans med flera personer. Vilka personer det var undersöks nu av polisen.
Kl 20 var mamman mycket orolig och började fråga efter pojken.
Kl 20.30 startade sökandet. Hela familjen, morfar och mormor hjälpte till.
Kl 21.15 hittades pojken död i Kyrkviken.
Polisen misstänkte inledningsvist inget brott, men stod ändå en aning betänksam inför den döda pojken.
I måndags kom beskedet från rättsläkaren att pojken mördats.
I tisdags meddelades till polisen att den lilla pojken sexmördats. Samtiga anhöriga underrättades.
I går kallade polisen i Arvika till den första presskonferensen om mordet på den fyraårige pojken.

Lekplatsen Här sågs pojken i livet för sista gången.

Aftonbladet 20 augusti 1998

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9808/20/mord2.html
« Senast ändrad: 12 februari 2011 09:16:43 AM av Bobby Keyes »
Bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk

Utloggad Fernaq

• Medlem
  • Antal inlägg: 92
« Svar #2 skrivet: 28 augusti 2010 13:05:43 PM »
Jag bodde i samma bostadsområde som kevin och även GM.
GMs familj var helt normala pappan ordförande i hyresgästföreningen och omtyckt.
När kevin försvann så blev dom flesta grannar inblandade i letandet(så var det jämt i det bostadsområdet ungar springer bort och alla blev involverade i letandet) även pappan till GM var med och letade ,vi stod vid skolan när vi hörde mormodern skrika(ca:50m) sen kommer en annan granne springande och efter detta ambulans.
efter några dagar gick ryktet i området att en "person" med mörka kläder hadde varit synlig vid kevins port(ryktet gick i området och vi hadde några dömda pedofiler boende där och snart var ryktet att det var en av dom som hadde gjort det)vi jagade i stort sett ut dom ur området ,och när man började tala om det så kom det fram att det var pappan till GM som hadde spridit ut ryktet.
efter ett tag så kom nästa rykte, som även polis tog fakta på att "några tonåringar var skyldiga"Jag kände och känner dom än goda vänner till min äldsta son,dom blev nästan knäckta efter alla förhör och misstankar ,och vart kom det ryktet i från..ju GMs pappa...
flera andra barn i orrådet blev misstänka,bla en liten kille som var lika gammal som min äldsta dotter (känt grabben sen han var 1 timme)föräldrarna bad mej att låta han sova ett par dar hos oss,när jag hämtade killen låg det en fotograf från aftonhoran i soptunne båset för att få ett kort....vi jagade till sist bort alla fotografer och afton tidningar från området men inte före en aftonjägare hadde luggit i gräset och tagit kort på vakan för kevin vid sjön och jag ser min dotter på mittuppslaget i just sagda tidning.

Ett långt inlägg men jag ville visa kaoset som följde efter kevin mordet.
Vi boende i området misstänkte nog före polisen vilka det var som var GM,men saningen var för hems att tro på.
Vart GM bor i dag tänker jag inte outa,men dom bor fortfarnade inte hemma hos sina föräldrar.

mvh

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 969
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2011 21:26:47 PM »

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 354
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011 01:23:34 AM »
Jag har börjat få större förståelse för det Hasse Aro med flera kallar "Ondska" sen jag läste Gitte Serenys arbeten om företeelsen. Hon konkluderar att "ondska är ingenting i sig utan är endast brist på godhet". Så kan vi se det onda som tomrummet efter ett amputerat ben och som bristen på syn i ett blint öga. Benet kan kanske ersättas med en protes eller kryckor. Svag syn kan förbättras med glasögon, men blinda ögon är bara total brist på förmåga att tolka synintryck.

Vi blev alla djupt chockerade när det blev känt vilka som mördat Kevin. Eftersom mördarna var barn, så har de skyddats från all publicitet och är nu 20 respektive 18 år gamla. Det måste ha varit hårresande och chockartat för föräldrarna till dessa bägge pojkar, att förlora dem till samhällets vidare vård och omsorger i full vetskap om vad de hade gjort.

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Gävle 2014 oktober 17 av Bea
[Idag kl. 15:36:09]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 (Flicka) av Bea
[Idag kl. 12:53:34]

SV: Fallet Thomas Quick/Sture Bergwall, 1964-1991 av Bea
[Idag kl. 11:39:56]

SV: Misstänkt mordförsök i Växjö 2014 september 13 på (man) av Bea
[Idag kl. 11:31:15]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 (Flicka) av Alfa
[Idag kl. 10:50:40]

SV: Misstänkt mord i Karlskrona 2014 april 30 (Flicka) av Bea