: Mord och mordförsök i Malmö 2009-2010  (läst 40977 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 054
SV: Mord och mordförsök i Malmö 2009-2010
« Svar #175 skrivet: 21 juni 2012 10:32:48 »
Peter Mangs vän: Han spårade ur

Peter Mangs två personligheter avslöjades i rättssalen i går.
- Jag är konstnärlig och känslig, påstod Mangs själv.
Före detta bästa vännen:
- Han pratade bara om vad han tänkte göra, skjuta folk, jag tyckte att han spårade ur.

Om någon trodde att Peter Mangs skulle ge en begriplig förklaring när han i går bröt sin tystnad i rättssalen så var det fel.
Med ett bitvis osammanhängande språk i en nästan två timmar lång monolog beskrev han sin utveckling under åren fram tills han greps.

"Inte socialt inavlad"
Han inledde med att berätta hur han insett att musikerkarriären havererat och att han inte fungerade inom sjukvård.
Sedan började han gå sin egen väg.

Peter Mangs kom då fram till bland annat följande:
- Jag är konstnärligt absurd.
- Jag är uttråkad över att de inte förstår så mycket som jag.
- Jag har inte blivit socialt inavlad i mitt tänkande.
- Min intellektuella förmåga börjar nu vida överstiga min omgivnings.

Hans före detta bästa vän, en 38-årig man, hördes efter Mangs monolog.
38-åringen gav en motbild och beskrev en helt annan person än den som Mangs påstår sig vara.
Mangs och 38-åringens vänskap inleddes 2005 och höll, ­förutom två kortare avbrott, fram tills den 6 november 2010 när Mangs greps.

Hotade döda vännen
Bekantskapen med Mangs och dennes påstådda erkännande om mord och mordförsök blev en börda för 38-åringen.
- Det känns som att jag har blivit våldtagen mentalt. Han kom automatiskt i överläge när han berättade en sådan sak för mig. Jag blev förbannad på honom också för det, sa 38-åringen i rätten.

Mangs ska även ha hotat döda 38-åringen om han avslöjade något.
Ett hot som före detta vännen är övertygad om att Mangs hade kunnat genomföra.
Mot slutet, månaderna innan polisen slog till, uppfattade 38-åringen sin vän som alltmer obalanserad.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/peter-mangs-van-han-sparade-ur/

Mangs erkände mord under pingisspel

Kriminalvårdaren spelade pingis med Peter Mangs när erkännandet kom:
- Jag har ju gjort mig skyldig till tre mord och femton mordförsök.
I dag ska kriminalvårdaren berätta om den märkliga matchen.

Det var en slump att just den här timanställde kriminalvårdaren hamnade vid ett pingisbord tillsammans med Mangs på häktet i Malmö.
Han blev ombedd av en kollega att ta över pingisracket och fortsätta spela.
Under matchen började Mangs oväntat berätta olika saker. Han erkände bland annat tre mord och 15 mordförsök, enligt kriminalvårdaren.
Peter Mangs ska också ha berättat att två av hans vänner "golat", alltså skvallrat på honom.
Kriminalvårdaren hävdar att Mangs sagt att de två vännerna inte orkat bära på hemligheten.
Förutom kriminalvårdaren kommer ytterligare anställda på häktet i Malmö att höras. En av dem hörs på begäran av Mangs försvarsadvokater.

Åklagaren har också kallat den man som skrev ett anonymt mejl till polisen. I mejlet pekades Mangs ut som den misstänkte serieskytten. Mannen hade kontakt med Mangs dåvarande bäste vän, en 38-åring som hördes av tingsrätten på måndagen.

I dag ska även Mangs psykolog berätta om vilka brott Mangs erkänt för henne.
"Jag har inte erkänt något. Jag trodde att hon hade tystnadsplikt" har Mangs sagt under förhandlingen och förklarat att han bara ville testa reaktionerna.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/mangs-erkande-mord-under-pingisspel/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #176 skrivet: 22 juni 2012 10:43:38 »
Psykologen: Mangs besviken på samhället

Peter Mangs psykolog tror inte att det handlat om "en personlig vendetta" i fråga om någon av de personer som Mangs misstänks ha skjutit.
– Det är snarare en besvikelse på samhället som inte upptäckte honom och gav honom det stöd han behöver, sa hon i rätten i dag.

Mangs psykolog på häktet har mött honom ungefär 150 gånger. De möts nästan varje gång hon befinner sig på häktet – cirka två gånger i veckan. Hon säger sig ha hört flera morderkännanden, bland annat av morden på Trez West Persson, 20, och Kooros Effatian, 66.
– Han gick in i ett transliknande tillstånd när han berättade om mordet på flickan, han agerade scenariot framför mig, som om det var på film, sa hon i dag.

Hon fortsatte:
– Jag vet att han blev ledsen att en oskyldig flicka mördades, han grät nästan när han berättade det.

Spände öronen ordentligt
Psykologen förklarade att det inte var den "vanlige" Peter Mangs hon talade med.
– Den kan ha föregåtts av att Peter pratade om körkortet och alla pengar som gått till det. Körkortet skulle han ha för att kunna hämta sin ryska flickvän på Svågertorp i Malmö, sa hon i rätten.

Peter Mangs ska också ha berättat att han glömt att lämna tillbaka nyckeln till lägenheten där han misstänks ha skjutit ihjäl 66-årige Kooros Effatian.
– Han berättade att han inte gjort sig av med nycklarna från det första mordet, sa psykologen.

Motivet pengar
Hon tror att pengabrist kan ha varit ett motiv till mordet – Mangs ska bland annat ha berättat att han kommit över Effatians pensionsutbetalning på 8 000 kronor.
– Han hade inga pengar att betala hyran med under sjuksköterskeutbildningen. Han var nöjd över att ha erövrat 8 000 kronor och att ingen reagerade på det, sa hon.

Och fortsatte:
– Han var kränkt över att andra kunde få pengar, medan han själv inte kunde få det.

Psykologen tror inte att det handlat om "en personlig vendetta" i fråga om någon av de personer som Mangs misstänks ha skjutit.
– Det är snarare en besvikelse på samhället som inte upptäckte honom och gav honom det stöd han behöver, sa hon.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/psykologen-mangs-besviken-pa-samhallet/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #177 skrivet: 22 juni 2012 10:46:33 »
Vårdare: "Mangs sätt att göra skatteuppror"

Peter Mangs erkände tre mord och 15 skjutningar för kriminalvårdaren på häktet.
Den misstänkte serieskytten gav även en orsak till brotten.
– Jag minns att jag skrev något om att det var hans sätt att göra skatteuppror, sa kriminalvårdaren i rätten i dag.

Misstänkte Peter Mangs stod och spelade pingis med sig själv på häktet. Då föreslog en kriminalvårdare att han kunde vara Mangs motståndare.
– Vi började prata om musik, gitarrer, hans vistelse i Miami, och sedan gick det från vardagligt prat till grova saker. Vid den tidpunkten visste jag att han var misstänkt för ett mord och tre skjutningar, men för mig berättade han att det var tre mord och 15 skjutningar, berättade kriminalvårdaren.

Chefsåklagare Solveig Wollstad frågade om han berättade någon orsak till brotten.
– Jag minns att jag skrev något om att det var hans sätt att göra skatteuppror, sa kriminalvårdaren på torsdagen.

För kriminalvårdaren ska Mangs också ha berättat att han, vid gripandet, hade nycklar till lägenhet, något som kunde "avslöja" honom.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/vardare-mangs-satt-att-gora-skatteuppror/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #178 skrivet: 25 juni 2012 16:52:04 »
Spaningsledaren om Mangs stora misstag

Mikroskopiskt små repor och märken kan fälla den misstänkta serieskytten för mord och mordförsök.
En av Sveriges främsta vapenexperter ska förklara varför Mangs pistol är det enda tänkbara vapnet.
Den här veckan börjar striden om tomhylsor och kulfragment i målet mot Peter Mangs.

Spaningsledaren Mats Lassén konstaterade dagarna efter att förundersökningen blev offentlig vad han anser vara Mangs största misstag.
- Han använde samma pistol.
Ett annat misstag var att låta hylsor ligga kvar på marken.
SKL, statens kriminaltekniska laboratorium, vet allt om vad som händer inuti en pistol när en patron skjuts upp ur magasinet, avlossas och kastas ut från vapnet.
I dag ska SKL-experten Stefan Pettersson förklara det tyngsta tekniska bevisen för tingsrätten. Det handlar bland annat om flera delar inne i vapnet som sätter märken på patronhylsor.

Tomhylsorna avgör
I åtalet mot Peter Mangs spelar just tomhylsor en avgörande roll, bland annat i utredningen av mordet på Trez West Persson och beskjutningen av Xhafer Dani.
Polisen hittade sammanlagt elva tomma patronhylsor vid brottsplatsen på Västra Skrävlinge kyrkoväg. Samtliga elva knyts till Peter Mangs Glock.
SKL beskriver det som att överenstämmelsen är "grad +4". Den gäller även för flera andra skjutningar som ingår i åtalet.

Nekar till brott
Vad betyder grad +4?

- Då är det så mycket överensstämmelse i spårdetaljerna att det inte kan uppstå slumpvis. Då har man kommit fram till att det här måste ha avsatts i det aktuella vapnet. Det är inget som talar emot det, säger Roger Carlsson.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/spaningsledaren-om-mangs-stora-misstag/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #179 skrivet: 25 juni 2012 16:54:11 »

Peter Mangs står åtalad för bland annat tre mord och tolv mordförsök. Foto: Tomas Leprince och polisen

1 100 patroner fanns i serieskyttens bostad

Sammanlagt 545 tomhylsor och drygt 1 100 patroner hittades i Peter Mangs lägenhet i Malmö.
– Och i stridsvästen hittade vi en rundstav med sandpapper. Den kan man använda om man vill ändra spår i pipor, sa chefsåklagare Solveig Wollstad i rätten.

Rättegången mot Peter Mangs är inne på sin 16 dag.

När förhandlingen inleddes på måndagsmorgonen stod beslagen som gjorts i Peter Mangs lägenhet i Malmö i fokus.

Beslag i fokus
Chefsåklagare Solveig Wollstad visade bilder på hylsfångare, pipor, kolvplattor, en tårgaspistol, tomhylsor, en pistolliknande utskärning i skumplast, ett kit för att modifiera patroner och mycket mer som kan kopplas till de brott som Mangs är åtalad för.
– Och i stridsvästen hittade vi en rundstav med sandpapper. Den kan man använda om man vill ändra spår i pipor, säger Wollstad.

I lägenheten hittades sammanlagt 545 tomhylsor och drygt 1 100 patroner, enligt åklagarna.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/1-100-patroner-fanns-i-serieskyttens-bostad/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #180 skrivet: 26 juni 2012 21:56:06 »
Mangs försvar kunde inte krossa SKL

Peter Mangs försvarare försökte desperat underkänna analysen som visade det starka sambandet mellan Mangs vapen och fynd från skott- och mordplatser.
Men vapenexpertens svar på försvarets frågor stärkte mest åklagarna.

På tisdagen fortsatte rättegången mot Peter Mangs i Malmö tingsrätt. På tv-skärmar visades jämförande bilder på kulor och hylsor från brottsplatser och motsvarande som provskjutits från Mangs vapen. Stefan Pettersson, från Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL), pekade på några kraterliknande märken på en hylsa och bedömede det som grad +4 – det starkaste sambandet som finns i Sverige.
– Jag har aldrig någonsin sett spår som överensstämmer så bra som i det här sammanhanget, sa han när försvaret frågade om SKL kan ha felbedömt.
Pettersson uteslöt att ett annat vapen använts.
– Spåren i Mangs vapen är så unika.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/mangs-forsvar-kund-einte-krossa-skl/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 274
« Svar #181 skrivet: 04 juli 2012 12:09:47 »
Idag vittnar den amerikanska kvinnan Adina Schwartz om hur hon bedömer de olika kulorna och om hon kan binda dem till något speciellt vapen. Vid tjugotalet rättegångar i USA har hon gjort detsamma och såvitt jag förstår har domstolarna avvisat hennes utsagor. Kanske beror det på

Citera
det här är första gången jag vittnar i ett land utanför USA, säger hon efter att ha redogjort för sina akademiska meriter, i huvudsak filosofiexamen i olika grader vid flera amerikanska lärosäten.
SSD

det mycket diffusa ämnesområdet "filosofiexamen i olika grader" utan närmare specifikation. Hon har bejakat att hon aldrig har haft ett vapen i sin hand och inte heller har provskjutit något vapen, vilket kunniga på området brukar göra. Nu vittnar hon i Malmö utifrån ospecificerade ämnesområden i ett verkligt brottsfall där hon saknar all empirisk erfarenhet.

Citera
Mina kunskaper är teoretiska och grundar sig på studier av området, jag är inte ballistisk tekniker och undersöker inte vapen, säger hon.
SSD

När hon beskriver skillnaderna mellan de svenska skalorna och de hon är van att möta på pappren hon läser från amerikanska ballistiker, så tycker hon det amerikanska är bättre eller i vart fall lättare att förstå.

Hennes "teori" bygger på det faktum att om 95 % är gemensamt hos alla kulor så

Citera
Varje vapen har en unik signatur, som det avsätter på kulor och patronhylsor som har skjutits från vapnet, säger Adina Schwartz.

– De här märkena är dock ofta mycket lika. Vi kan tänka på det här som om det är DNA. Varje persons genom är ju unikt. Men mer än 95 procent av alla personers DNA-massa är den samma. På samma vis kan du se mycket likheter mellan märkena på två kulor från två vapen.
Expressen

Det sista säger att den här damen inte har fått hem alla hönsen och det kan vara förklaringen till att hon hämtat hem sina filosofiexamina i olika grader från olika universitet. Människor på hela jordklotet har närmare 98 % gemensamt med varandra och så där 95 % med schimpanserna. Små husmöss har mest gemensamt/lika DNA med elefanterna i Afrika. Fast det räcker ofta att kasta ett getöga på en liten grå husmus för att inse att det inte är en elefant man har framför sig. Även om väldigt mycket DNA är gemensamt. De där 3 % som gör att människoembryot inte blir en schimpans är betydelsebärande. Vi brukar kunna skilja på en schimpansunge och en människounge utan att undersöka de 3 %-en närmare. För att skilja på en människounge från en annan så får man ibland göra som inom ballistiken: Titta på det som är specifikt och särskiljande. Och hur gör man det?

Ja, inte fasen kan man sätta sig på ett kontor och läsa "7-sidiga" rapporter om alla möjliga tänkbara existerande vapen generellt och dra någon enda slutsats om de vapen och kulor man faktiskt inte ens sett röken av. Det vore som att ordinera exakt samma läkemedel till alla patienter som har ringt ett särskilt telefonnummer som identifierat "Mänsklig röst" och "Sänder recept på Parkison-läkemedel enligt normaldosering i FASS".

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #182 skrivet: 04 juli 2012 19:27:18 »
Så har åklagaren förhört "vapenexperten" som har lite olika kurser vid filosofiska olika institutioner i USA. Hon kallar sig doktor och när det hela penetreras lite närmare så är det juridiska ämnen vid olika filosofiska fakulteter/institutioner som hon läst under 3 (TRE) år och egentligen så kanske doktor i juridik mer motsvarar en jur.kand.examen. Det gör det nu inte!!

En jur.kand-examen är 4.5 års studier på en juridisk fakultet och inte lite småplock av enstaka kurser man tycker är intressanta. Damen är alltså inte ens jur.kand., vilket är den lägsta svenska juristexamen.

Hon kallar sig "vapenexpert" och uttalar sig som "sakkunnig" i vapenfrågor. Och har aldrig undersökt ett enda vapen för hon är inte "brottstekniker". Miss Marple har en betydligt högre kompetens bara genom sin beredvillighet att ta sig själv med en stor nypa salt och fundera på saker hon inte vet så mycket om. Schwarz är alltså en scharlatan som "sakkunnig" i juridisk mening. Mangs försvarare har säkert tränat djupandning och försökt fästa blicken i fjärran under eftermiddagen. Vi får hoppas att allt dokumenteras på engelska, så att hon inte dyker upp i ett 22:a rättsfall.

"Det slarvigaste jag någonsin sett" yttrar hon om SKL-intyget. (Vapen har hon ju aldrig testat.) Hon kan inte förstå hur man på SKL kan använda "en skala med så många steg" -4 -3 -2 -1 0 +1 +2 +3 +4. I USA har vi bara tre steg. (Ja, det stämmer och USA mäter de temperatur i Fahrenheit, avstånd i miles samt längd och vikt i feet och stone. Jättesvårt är det att förstå. Kunde inte hennes superöverintelligente uppdragsgivare Mangs hjälpt henne tillrätta?)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #183 skrivet: 04 juli 2012 22:36:30 »
Åhörarna vid Malmö tingsrätt måste häpna över denna "vapenexpert", hitkallade på Mangs och hans försvarares begäran för hur mycket som helst.

Damen verkar tycka det är trevligt att vara ute och resa och hälsa på. Hon har svårt att redogöra för vad hon kan och vet, men hon är mycket bestämd på att hon är bättre på att uttala sig om det hon vet att vetenskapsmän avstår från att uttala sig för att de inte kan eller vet. Hon drar "logiska slutsatser av det och gör uttalanden i deras ställen" grundat i  en total avsaknad av formell utbildning över bachelor-nivån! Hon har tydligen en slags fil.kand. som hon plockat ihop på olika högskolor och ingen kurs i ballistik eller "vapenkunskap". Svenska Jägarförbundet har åtminstone 8-10 timmar lärarledd vapenundervisning och prov för blivande jägare i både teori och praktik.

http://www.expressen.se/kvp/aklagaren-manglar-vapenexperten/

Språkförbistringen är stor och vem som gjort översättningen till "docent" (svensk titel för professorskompetent forskarutbildad person med fem examinerade doktorander i sitt CV) i SvD vet jag inte. Människan har inte ens en magisterexamen! Hon har aldrig varit antagen vid en juridisk fakultet och undervisar INTE blivande jurister i ballistik eller annat för jurister relevanta ämnesområden.  Mest tycks det som hon tycker vapen och kulor och krut är ett intressant ämne på kafferasten. Borde inte Försvaret kontrollerat detta innan man kallade henne?

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #184 skrivet: 05 juli 2012 10:19:40 »
Här är en amerikanske genomgång av samtliga de rättsfall den här Adina Schwartz satt upp på sin CV. (Denna CV kan laddas hem som PDF och är intressant eftersom det är mrs Schwartz egen sammanställning av sitt yrkesliv).

Det är väsentligt att förstå att 'professor' i det engelska språket betyder 'lärare' och inte som i svenskan är jämställt med forskningsledare efter egen forskarutbildning där professorn sen utbildar nya forskare.

Hon beskriver sin utbildningsbakgrund så här:

Citera
EDUCA TION
J.D., Yale Law School   1985
Ph.D.,The Rockefeller University   1976
B.A., Oberlin College (Phi Beta Kappa, Fall 1970; Highest Honors in Philosophy)   1971

Jag måste tillstå att jag inte riktigt förstår hennes lista med "Publications", men kanske är hon (o-omnämnd) medförfattare i alla dessa artiklar. Jag hittar inte hennes PhD i filosofi och ännu mindre hennes JD, men det kan ju bero på brister hos mig själv och min förmåga att läsa. Jag tror ändå att jag landar i ett: Hur är det alls möjligt att den här personen inte undersöktes innan hon fick en trevlig resa till Sverige i sommartid betald. Hon kommer säker att ha trevliga minnen och till sitt CV lägga till sitt "expert"-vittnesmål i Malmö tingsrätt. Inte i något enda rättsfall hon närvarat vid har hennes utsagor tillmätts någon trovärdighet. Flera domare har försökt att sätta sig in i vad hon egentligen säger och undersökt särskilt vad hennes svar på frågorna som ställts betyder.

Avslutningen lyder:

Citera
Adina Schwartz’ repeated attempts to have herself declared an expert in firearms and tool mark identification would seem to border on the pathological. There does not seem to be any trace of shame, remorse, or sense of concern for the harm that she is doing to the cases where she is inflicting her need for attention or fame or whatever it is she is seeking.

Jag landar efter denna genomgång i ett att Adina Schwartz och Peter Mangs kanske kan ha trevligt tillsammans, läsa och samtala och fika ihop.

http://www.bulletpath.com/2010/north-carolina-sbi-revisited-adina-schwartz/

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #185 skrivet: 10 juli 2012 12:38:31 »
Publicerad: 2012-07-06

Peter Mangs vill slippa höra på sig själv

Nästa vecka tvingas Peter Mangs att höra på uppspelningar från 18 timmars polis­förhör med honom själv som gjorts under den långa tid han suttit frihets­berövad.
Men det vill han inte.
- Mangs undrar om det är nödvändigt med hans närvaro, frågade försvarsadvokat ­Douglas Norling rätten i går.

Förhörsbanden spelas upp nästa vecka eftersom Peter Mangs hittils inte har deltagit i rättsprocessen och svarat på frågor.
Enligt rättegångs­balken kan då tidigare gjorda polisförhör användas.

Vill inte närvara
- Han vill helst inte närvara på måndagen vid uppspelningen och undrar om det är ­nödvändigt med hans närvaro, frågade försvarsadvokat Douglas Norling när torsdagens rättegångsdag avslutades.

Men det är också ­rättegångsbalken som avgör att Mangs som tilltalad måste närvara, konstaterade rättens ordförande Lennart ­Strinäs.
Så svaret blev ja, Mangs närvaro är nödvändig.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/peter-mangs-vill-slippa-hora-pa-sig-sjalv/

Publicerad: 2012-07-09

Peter Mangs: "Jag tiger som muren"

Peter Mangs har med sig en flaska saft in i rättegångssalen.
Den misstänkte serieskytten håller envist för öronen när videoförhör med honom spelas upp - eftersom han vägrar vittna live.
– Jag tiger som muren, säger Mangs.

Flera timmar inspelade polisförhör med den mordmisstänkte Peter Mangs ska spelas upp för Malmö tingsrätt i dag.
– I de fall Peter inte svarat, eller då hans svar avviker, vill vi visa upp videoförhör, säger chefsåklagare Solveig Wollstad till TT.

Peter Mangs har hälsat att han själv inte vill delta. Men rättegångsbalken tvingar honom.
Med en flaska saft och boken "Mental träning" bänkade han sig motvilligt i säkerhetssalen på måndagsmorgonen. Han håller för öronen i rätten, så hårt att man kan se röda märken utanför hörselgången.

Det är en betydligt mer tärd Mangs som sitter i Malmö tingsrätt jämfört med den man som syns på tv-skärmen. I dag är han mer blek och avmagrad.

I början av häktestiden berättade Mangs att han inte hade lånat ut några vapen någon gång. Men i senare förhör, som visas för rätten, uppgav han att han lånat ut pipor. Han berättade dock inte till vem och när.
- Jag tiger som muren på frågan angående huruvida pipan var utlånad eller inte. Och jag tar det straff jag får, säger Mangs.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/peter-mangs-jag-tiger-som-muren/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #186 skrivet: 16 juli 2012 10:39:10 »
Slutronder i målet mot Mangs

Den två månader långa rättegången i Malmö tingsrätt mot Peter Mangs är på väg att ta slut.

I dag ska chefsåklagare Solweig Wollstad och kammaråklagare Håkan Larsson i sina slutanföranden sammanfatta argumenten för att Mangs är skyldig, och berätta vilket straff de anser att han bör få. I morgon får Mangs försvarare chansen att övertyga rätten om att Mangs ska frikännas från allt utom den skadegörelse han erkänt.

I kronologisk ordning går åklagarna igenom de åtalspunkter som Peter Mangs är åtalad för. Före pläderingen delade chefsåklagare Solveig Wollstad ut en skiss över de kul- och hylsjämförelser som Statens kriminaltekniska laboratorium (SKL) gjort mot Mangs beslagtagna vapen.

Peter Mangs rullar stolen närmare försvaren Douglas Norking och småler lite när han tittar närmare på den. Men när kammaråklagare Håkan Larsson tar till orda och börjar plädera trycker han tummarna djupt in i hörselgången. Och fortsätter att läsa.

Hela artikeln:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/mangs/slutronder-i-malet-mot-mangs
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #187 skrivet: 16 juli 2012 18:19:00 »
Det finns inga förmildrande omständigheter – Peter Mangs har varit cynisk och utstuderad och bör få ett strängt straff.
Så beskrev åklagarna den misstänkte serieskytten under den näst sista dagen av den uppmärksammade rättegången.
– Hans uppsåt var att döda.

Åklagarna Solveig Wollstad och Håkan Larsson sammanfattade allt som de påstår ska ha hänt sedan den 13 juni 2003, då Peter Mangs enligt åtalet ska ha skjutit ihjäl Kooros Effatian i Malmö.
Sedan ska Mangs under flera års tid ha gått vidare och begått ytterligare två mord och tolv mordförsök i Malmö, enligt åklagarna.

Åklagarna betonade också att de anser att det rör sig om en form av hatbrott.
– Vi menar att Mangs haft ett direkt uppsåt, ut och skjuta utlänningar, sade Solveig Wollstad.
– Det kan inte vara en slump att alla brottsoffer utom två har utländsk bakgrund... Rasism är en av de omständigheter i denna brottslighet som ska beaktas vid bestämmande av straff.

De två åklagarna gick även igenom bevisning som enligt dem talar för att Mangs är skyldig. De sammanfattade vittnesmål, teknisk samt skriftlig bevisning, och indicier som att gärningsmannen har använt samma tillvägagångssätt vid skjutningarna som behandlats under rättegången.

De beskrev Peter Mangs som iskall, likgiltig och cynisk.
– Straffet ligger på grund av morden på livstidsnivå... Men först bör en rättspsykiatrisk undersökning göras och därför återkommer vi i påföljdsfrågan, sade Solveig Wollstad.

Åklagarna yrkade på att han ska kvarbli i häktet. På fredag tar rätten ställning i skuldfrågan. Om Mangs döms ska en rättspsykiatrisk undersökning avgöra om påföljden blir vård eller fängelse. Tidigast i slutet av augusti eller början på september kommer den slutgiltiga domen.

Dagen avslutades med att målsägandebiträdena gick igenom skadeståndsanspråken från de överlevande offren, och från de dödsbon som har upprättats efter de tre mördade personerna. Sammanlagt rör det sig om ersättningskrav på 4,6 miljoner kronor som riktas mot Peter Mangs.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/det-finns-inga-formildrande-omstandigheter-1/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #188 skrivet: 17 juli 2012 23:03:48 »
Polisen är pressad av epidemin av skottlossningar i Malmö.
De försöker göra Peter Mangs till syndabock - men han är oskyldig.
Det hävdade Mangs försvarare under den sista dagen av rättegången mot den misstänkte serieskytten.

Peter Mangs advokater Douglas Norking och Jesper Montan pläderade under hela tisdagen i Malmö tingsrätt.

Mangs står åtalad för tre mord och tolv mordförsök som begicks mellan 2003 och 2010. Dessutom är han åtalad för förberedelse till mord, grovt övergrepp i rättssak och två fall av olaga hot. Mangs nekar till brotten. Två fall av skadegörelse som också finns med bland åtalspunkterna har han dock erkänt.
– Den serieskytt som söktes kanske inte fanns. Åtalet ska ogillas, sade Douglas Norking i rätten i dag.
– Med de beviskrav som ska tillämpas i svensk domstol är det inte bevisat att Mangs har befunnit sig på någon brottsplats eller avfyrat skotten.

Regimen bakom
Advokaterna hävdade samstämmigt att Malmöpolisen i desperation försökt sätta dit Mangs, för att få en syndabock för den epidemi av skottlossningar som har drabbats staden.
– Utredningen har hela tiden varit inriktad på att det är Mangs som är gärningsman, sade Jesper Montan i kritisk ton.

Advokaternas teori är att det kan vara ett flertal personer som ligger bakom skjutningarna som Mangs anklagas för. Det finns andra motiv i flera fall, sade advokaterna i rätten. De tog bland annat upp mordet på Kooros Effatian år 2003, det som åklagarna menar är Mangs första mord. Enligt advokaterna skulle den iranska regimen i stället kunna ligga bakom, eftersom Kooros Effatian var en regimkritiker.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/forsvaret-mangs-blir-syndabocken/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #189 skrivet: 24 juli 2012 13:14:17 »

Peter Mangs är skyldig till mord

Peter Mangs är skyldig till två mord, fyra mordförsök och tre fall av grovt olaga hot.
Det slår Malmö tingsrätt fast – nu ska Mangs genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.
Straffskalan för gärningarna ligger på livstidsnivå, var chefsåklagare Solveig Wollstads åsikt som hon framförde under sin plädering i Malmö tingsrätt.
- Peter Mangs har hänsynslöst ödelagt många människors liv. Brotten är oerhört kallt och cyniskt utförda, totalt utan känslor. Vi menar att han haft ett direkt uppsåt att skjuta utlänningar, sade Wollstad.

Peter Mangs kvarblir i häktet med restriktioner i väntan på den rättspsykiatriska undersökningen.
Undersökningen beräknas ta fyra veckor. Därefter kommer en kortare förhandling att hållas då resultatet av undersökningen gås igenom. Dessutom ska åklagarna och försvararna då plädera i påföljdsfrågan. Tingsrätten räknar med att en slutgiltig dom i målet meddelas första eller andra veckan i september, med ett beslut om Mangs straff.

Skyldig till två mord
Mangs bedöms vara skyldig till mordet på Kooros Effatian som begicks den 13 juni 2003, och mordet på Trez West Persson som begicks den 10 oktober 2009.
Han döms också som skyldig till mordförsöket på Xhafer Dani som skedde i anslutning till att Trez West Persson sköts ihjäl.

Rätten anser även att det finns tillräckliga bevis för att döma Mangs för mordförsöket den 31 december 2009, då Adriana Johansson, 76, och hennes make Rolf Johansson, 66, besköts i deras lägenhet i Malmö. Han döms också för försök till mord för att ha beskjutit två män i en bil på Professorsgatan i Malmö den 16 mars 2010, och för mordförsöket den 24 augusti 2010 då Younes Cheikhi, 39, besköts i sitt gatukök i Malmö.

Rätten finner dock att det inte finns tillräcklig bevisning för att döma Mangs för mordet på Firas Al-Shariah som begicks den 28 juli 2003.
Mangs döms även för övergrepp i rättssak, tre fall av grovt olaga hot, ett försök till grov misshandel, övergrepp i rättssak och flera fall av skadegörelse.
Rätten fäller sammanlagt Mangs på 13 åtalspunkter av 20, varav två mord av de tre han åtalats för och fyra av de tolv mordförsök som han åtalats för.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/peter-mangs-ar-skyldig-till-mord/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #190 skrivet: 02 augusti 2012 17:24:25 »
Psykutredning av Mangs har börjat

Nu befinner sig Peter Mangs på rättspsykiatriska avdelningen i Göteborg. Sedan domstolen den 24 juli förklarade honom skyldig till två mord och fyra mordförsök har Rättsmedicinalverket, kriminalvården och häktet i Malmö diskuterat huruvida han ska utredas i häkte eller på avdelning.

– Han kom till avdelningen i går. De första dagarna handlar om att komma tillrätta, skrivas in och att lära känna arbetslaget som ska genomföra den psykiatriska utredningen, säger verksamhetschef Peter Andiné till TT på torsdagen.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/psykutredning-av-mangs-har-borjat/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #191 skrivet: 09 augusti 2012 16:57:52 »

Den rättspsykiatriska utredningen förlängs från fyra till sju veckor.
– Det innebär att vi skickar i väg utredningen den 11 september, säger Peter Andiné, verksamhetschef på rättspsykiatriska avdelningen i Göteborg.

Den första augusti började utredningen. Dygnet runt observeras han av en rättspsykiater, en psykolog, en socialutredare eller vårdpersonal. Det ställs även en rad frågor och Mangs ges tillfälle att berätta om sitt liv. Mycket tyder på att han ändrat den negativa inställningen till att bli undersökt och därmed samarbetar med personalen på rättspsyk.

Planen var att utredningen skulle ta fyra veckor men nu förlängs den med tre veckor.

Malmö tingsrätt har redan finnit Peter Mangs, 40, skyldig till mordet på Kooros Effatian 2003, och mordet på Trez West Persson den 10 oktober 2009. Han har enligt rätten även gjort sig skyldig till mordförsöket på Xhafer Dani, 22, som skedde i anslutning till att Trez West Persson sköts till döds, samt ytterligare tre mordförsök.

Malmö tingsrätt dömde honom även för övergrepp i rättssak, tre fall av grovt olaga hot, ett försök till grov misshandel, övergrepp i rättssak och flera fall av skadegörelse. Peter Mangs fälldes på 13 av de totalt 20 åtalspunkterna.

FAKTA

Åtalspunkterna:

Mord - 13 juni 2003
Mord - 28 juli 2003
Försök till mord - 19 juni 2009
Mord och försök till mord - 10 oktober 2009
Grovt olaga hot och skadegörelse - 23 oktober 2009
Försök till mord - 31 december 2009
Försök till mord - 31 december 2009
Försök till mord - 12 mars 2010
Grovt olaga hot och skadegörelse - 14 mars 2010
Försök till mord - 16 mars 2010
Försök till mord - 26 juni 2010
Försök till mord - 27 juni 2010
Försök till mord - 24 augusti 2010
Försök till mord - 19 oktober 2010
Försök till mord - 21 oktober 2010
Försök till mord - 23 oktober 2010
Grovt övergrepp i rättssak - 30 oktober 2010
Förberedelse till mord - 1 januari 2009 - 1 november 2010
Skadegörelse - 11 augusti 2010 - 1 november 2010
Skadegörelse - 1 augusti 2010 - 1 november 2010

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/mangs-psykutreds-i-sju-veckor/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #192 skrivet: 30 augusti 2012 11:22:12 »
Malmö tingsrätt har nu fått besked att den rättspsykiatriska utredningen ska vara klar senast den 12 september. Planen är att den 19 september hålla vad som blir en kort förhandling.

http://www.expressen.se/kvp/mangs-psykutredning-snart-klar/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #193 skrivet: 04 september 2012 19:02:30 »
Pressmeddelande från

Ytterligare förlängd tid för rättspsykiatrisk undersökning

[2012-09-04] Malmö tingsrätt
Den rättspsykiatriska undersökningen avseende Peter Mangs kommer att överlämnas till Malmö tingsrätt den 26 september. Fortsatt huvudförhandling i målet är planerad till den 3 oktober kl. 9.00.

Den rättspsykiatriska undersökningen avseende Peter Mangs skulle enligt tidigare besked vara klar den 12 september. Malmö tingsrätt har emellertid i dag beviljat Rättsmedicinalverket anstånd till den 26 september med att färdigställa undersökningen. Skälen är dels att förundersökningen är mycket omfattande, dels att Rättsmedicinalverket behöver ytterligare tid för att gå igenom inspelade polisförhör med Peter Mangs.

Vid den fortsatta huvudförhandlingen den 3 oktober kommer resultatet av den rättspsykiatriska undersökningen att gås igenom. Dessutom ska åklagarna och försvararna plädera i påföljdsfrågan.

Det beviljade anståndet påverkar även tidpunkten för dom i målet. Chefsrådman Lennart Strinäs räknar nu med att dom kommer att meddelas i mitten av oktober.

Anståndet innebär även att tingsrätten ställer in den förhandling som var planerad till den 19 september.

Kontaktperson:

Chefsrådman Lennart Strinäs

040-35 33 93

070-767 74 02

Senast ändrad: 2012-09-04
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #194 skrivet: 26 september 2012 10:02:42 »
Utredning: Mangs inte psykiskt sjuk

Peter Mangs led inte av en allvarlig psykisk störning när han begick de brott han gjort sig skyldig till och kan därför dömas till fängelse.
Det visar resultatet av den rättspsykiatriska undersökning som i dag lämnades in till Malmö tingsrätt.

På tisdagen meddelades resultaten av den rättspsykiatriska undersökning som gjorts av Peter Mangs. Den visar att han inte begick gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Inte heller vid tiden för undersökningen led Peter Mangs av en allvarlig psykisk störning. Det finns "därmed inte förutsättningar att överlämna Peter Mangs till rättspsykiatrisk vård."

På torsdag i nästa vecka samlas tingsrätten på nytt i säkerhetssalen. När klockan slår 9 förs Peter Mangs in i rättssalen. Då inleds slutfasen av rättegången mot honom som hittills pågått i sammanlagt 133 timmar.

Mangs har förnekat alla brottsmisstankar utom att han skjutit mot bland annat skyltar som tillhör Malmö kommun. Domen meddelas tidigast i mitten av oktober.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/utredning-mangs-inte-psykiskt-sjuk/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #195 skrivet: 03 oktober 2012 10:21:04 »
Peter Mangs gör sin sista dag i tingsrätten

Hänsynslösa och kallblodigt utförda.
Så beskriver åklagarna de brott Peter Mangs dömts för och yrkar på att han ska dömas till livstids fängelse.
– Morden har karaktär av rena avrättningar, sa kammaråklagare Håkan Larsson under sin slutplädering.

Klockan 9 på onsdagen återupptogs förhandlingen mot Peter Mangs i Malmö tingsrätt. Under förhandlingen, som pågick cirka en timme, höll åklagarna sina slutpläderingar i påföljdsfrågan och rätten gick även igenom det rättspsykiatriska utlåtandet.

Sitter och läser
Resultatet av den undersökningen presenterades förra veckan och visade att Peter Mangs inte led av någon allvarligt psykisk störning när han begick brotten eller när undersökningen gjordes och varken åklagarna eller försvaret ville påkalla någon ytterligare prövning av Mangs psykiska status. I och med resultatet av undersökningen finns det inget hinder för att han ska dömas till fängelse. Peter Mangs själv satt och läste i en tidskrift när rättegången inleddes.

"Brotten har varit hänsynslösa"
Kammaråklagare Solveig Wollstad läste upp omständigheter som enligt tidigare domar i Högsta domstolen och Svea hovrätt, talar för livstidsdom som straff för mord. Det handlar bland annat om dådet föregåtts av planering, om offret varit en äldre person och om gärningsmannen stulit från sitt offer.
– Brotten har varit hänsynslösa och kallblodigt utförda. Morden har karaktär av rena avrättningar, sade kammaråklagare Håkan Larsson, som pläderar tillsammans med Wollstad.
Han sade också, att Mangs dåd handlar om seriebrottslighet av synnerligen allvarlig art.

Domen mot Peter Mangs kommer att meddelas den 19 oktober.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/peter-mangs-gor-sin-sista-dag-i-tingsratten/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #196 skrivet: 06 oktober 2012 16:13:01 »
Rättegång mot Mangs riskerar få tas om

Den omfattande rättegången mot serieskytten Peter Mangs i Malmö riskerar att behöva göras om.
En av nämndemännen satt samtidigt i den lokala polisnämnden - och det kan ha gjort honom jävig.
- Vi ska undersöka detta redan i helgen, säger Mangs advokat Douglas Norking.

I går beslutade Svea hovrätt att hela det gigantiska så kallade Södertäljemålet, som kostade 208 miljoner kronor och som fick 18 personer fällda för brott, måste tas om i tingsrätten. Detta för att en nämndeman samtidigt satt i polisnämnden på orten.
"Ledamotskapet i polisnämnden har därför i detta fall varit en sådan omständighet som är ägnad att rubba förtroendet för nämndemannens opartiskhet och oberoende. Nämndemannen har därigenom varit jävig", skriver hovrätten i sitt beslut.

Vid rättegången mot Peter Mangs var Socialdemokraten Göran Karlsson nämndeman - och han har samtidigt en befattning som ersättare i polisnämnden i Malmö. Ytligt sett liknar situationen den i Södertälje.

Dom avkunnas i oktober
En skillnad är att dom redan hade avkunnats i Södertälje­målet - medan domen mot Peter Mangs inte ska meddelas förrän den 19 oktober.
- Vi fick den här informationen sent i eftermiddags och tänker nu ägna lite tid åt att undersöka uppgifterna, säger Douglas Norking, en av Peter Mangs båda försvarsadvokater.
- Jag har pratat med min kollega Jesper Montan och vi ska agera så fort som möjligt, troligen redan nu i helgen. Det är viktigt att få ett korrekt underlag för ett eventuellt beslut.

*

Detta händer

Först ska Mangs advokater Douglas Norking och Jesper Montan ta reda på om nämndemannen kan anses ha varit jävig.
I så fall lämnar de in en jävs­anmälan till Malmö tingsrätt.
Om den anmälan kommer före den 19 oktober, då domen ska avkunnas, blir det tingsrätten som får ta ställning.
Om anmälan görs efter att domen fallit så blir det hovrätten över Skåne och Blekinge som får ta upp den.
Skulle det bedömas att nämndemannen varit jävig så kan rättegången behöva tas om.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/rattegang-mot-mangs-riskerar-fa-tas-om/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #197 skrivet: 11 oktober 2012 10:31:35 »
Nämndemannen i Mangsmålet, som satt med i polisnämnden, var jävig.
Det anser Peter Mangs advokat Douglas Norking som under dagen kommer att lämna i en anmälan, rapporterar TV 4 Nyheterna Malmö.

I dag kommer Peter Mangs advokat Douglas Norking att lämna in en anmälan om jäv mot en av nämndemännen i Mangsmålet. Innan rättegången drog i gång i maj var nämndemannen med då polisnämnden diskuterade skjutningarna i Malmö.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/mangs-advokat-ska-anmala-om-jav-i-dag/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #198 skrivet: 12 oktober 2012 14:33:05 »
Pressmeddelanden från

Jävsinvändning i målet mot Peter Mangs

Peter Mangs båda försvarare, Jesper Montan och Douglas Norking, lämnade i dag in en jävsinvändning mot den nämndeman i målet som är suppleant i polisnämnden.

Grunden för jävsinvändningen är att nämndemannen som suppleant i polisnämnden har tagit befattning med, bildat sig en uppfattning om och tagit ställning i för målets utgång avgörande frågor på ett sätt som är ägnat att rubba förtroendet för hans opartiskhet i målet.

Tingsrätten har berett åklagarna möjlighet att yttra sig över jävsinvändningen senast onsdagen den 17 oktober 2012 kl. 12.00. Målsägandebiträdena har fått jävsinvändningen för kännedom.

Chefsrådman Lennart Strinäs berättar att han och rådmannen Ann-Louise Roos i dag har haft ett kompletterande samtal med nämndemannen. De har även träffat polismästaren Ulf Sempert för att få en redogörelse för arbetet i polisnämnden. Dessutom har tingsrätten inhämtat samtliga nämndsprotokoll för åren 2010-2012.

Enligt Lennart Strinäs innebär jävsinvändningen med största sannolikhet att dom i målet inte kommer att meddelas den 19 oktober 2012. Detta eftersom ett eventuellt bifall till jävsinvändningen innebär att rättegången i tingsrätten måste tas om. För det fall tingsrätten inte delar Peter Mangs uppfattning om jäv avser tingsrätten att invänta hovrättens eventuella prövning av saken. En sådan prövning kommer inte att vara klar den 19 oktober 2012.

Kontaktperson:
Chefsrådman Lennart Strinäs
Tel 040-35 33 93, 070-767 74 02.

Senast ändrad: 2012-10-12

*

Pressmeddelande

Kostnader för målet mot Peter Mangs

Tingsrätten har beräknat kostnaderna för rätten, advokater, ordningsvakter m.m. till omkring 7,5 miljoner kr. Utanför denna beräkning ligger bl.a. kostnader för åklagare, polis och häkte.

Tingsrätten har under handläggningen av målet mot Peter Mangs fått många frågor om kostnaderna för rättegången. Alla kostnader är inte klara och vissa kostnader har tingsrätten ingen insyn i. En grov uppskattning visar att kostnaderna för rätten, advokater, ordningsvakter m.m. uppgått till omkring 7,5 miljoner kr.

Följande kostnader ingår i denna uppskattning:
  • Lön/arvode juristdomare, nämndemän och protokollförare: ca 1,2 miljoner kr
  • Yrkade kostnader från försvarare och målsägandebiträden: ca 5,3 miljoner kr
  • Ordningsvakter: ca 850 000 kr
  • Tolkar och ersättning till vittnen och målsäganden: ca 110 000 kr
  • El, teknik och städ i Rådhushallen: ca 50 000 kr
Totalt: ca 7,5 miljoner kr

Kostnaderna för försvarare och målsägandebiträden går inte att ange exakt eftersom tingsrätten ännu inte tagit ställning till om advokaterna ska få de belopp som de har begärt. Inte heller finns kostnader för administration, tingsrättens egna lokaler, service till media och allmänhet med. Andra kostnader som inte finns med är bl.a. kostnader för åklagare, häkte och polis. Kommunen lånade ut Rådhushallen till tingsrätten för att journalister och allmänhet skulle kunna följa rättegången på ett bra sätt.

Eva Wendel Rosberg, lagman vid Malmö tingsrätt, säger i en kommentar att hon bedömer att de största kostnaderna är kostnaderna för förundersökningen, dvs. kostnaderna för åklagarnas och polisens arbete innan huvudförhandlingen. Även kostnaderna för den långa häktningstiden och transporterna av Peter Mangs bör vara relativt höga.

Kontaktperson:
Lagmannen Eva Wendel Rosberg. Tel. 040-35 30 01.

Senast ändrad: 2012-10-11
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #199 skrivet: 13 oktober 2012 02:25:06 »
Ja, det är rättegångskostnaderna. Så tillkommer  polisutredare och åklagare.

Jäv? Vid varje nämndsmöte för t.ex. Polisen föredras i stora drag "vad som pågår" för tillfället. Inget i detalj om de enskilda ärendena utan mer om vilka aktuella brott som kräver mest av resurserna.

Självklart söker försvaret grässtrån för att välta målet över ända. Utan att ha varit på några polisnämndsmöten i Skåne eller ens brytt mig om målet i domstolen, sen Mangs började uppföra sig som han tror att "idioter" uppför sig och gjorde hela målet till en fars för att det roar honom. Han struntade fullständigt i offren, vittnena och åtalet. Han försökte verkligen spela "idiot" och nu bär sig hans advokat åt som en sådan.

Jag är inte tillfreds med domen, utan tycker påföljden är för mild och jag tror Mangs är skyldig till mer än vad han fälldes för. Men JÄV??? En person, juristdomare, en nämndeman eller en journalist har alla någon form av åsikt för alla fall av den här digniteten. Dignitet pga brottsoffren och ingen, inte ens juristdomarna kan sätta sig och påstå att de inte har en aning om något, anser något eller har en känslobefriad, 100 %-igt objektiv inställning till vad åklagaren lägger fram. Det är ett oerhört tålamod rätten har visat Mangs. Skäms inte hans advokat för att utnyttja ersättningen för offentligt biträde till att dra till med rättegångsfel/jäv???

Nya kommentarer

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av chabbo
[Idag kl. 07:49:51]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Idag kl. 07:32:16]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Igår kl. 22:27:00]

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Igår kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Igår kl. 12:22:25]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea