: Misstänkt mord i Stockholm 1984 juli 18 på Catrine Da Costa  (läst 51387 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 274
SV: Misstänkt mord i Stockholm 1984 juli 18 på Catrine Da Costa
« Svar #175 skrivet: 13 maj 2011 20:59:38 »
Rättelse ett stavfel: Står "Det är väl de gör och inte något som är inprogrammerat."

Ska stå "Det är val de gör och inte något som är inprogrammerat."

När jag fått mitt första barn, så påstods han ha magknip när/om han log. För barn kan inte le förrän de är 2-3 månader. Så när doktorn var i rummet besvarade jag inte barnets leende. (Man kan ju inte le mot någon som svar på magknips-min). Direkt när doktorn var ute, så svarslog jag mot det leende barnet. Jag tror inte att läkaren kände något av min förtroendebrist inför sakkunskapen han besatt.

När jag började inom vården skulle man börja sy i ett handikappat barns hud "för han är utvecklingsstörd och kan inte känna". Ungen illvrålade!! Ett annat barn som följde mig med blicken var jag gick, log när jag bollade och skojade med kasperdockor, hade en journalnotering om "helt blind". En pappa hamnade i 90° vinkel över skötbordet sen han förstått att hans barn inte bara kunde se utan tittade på honom.

Små barn som inte får människokontakt blir socialt depriverade och dör även om de får mat och rena blöjor. Små barn som bara får negativa kontakter överlever i alla fall. De lär sig av sin omgivning. Bäst är det förstås om barnen har övervägande positiva kontakter.  Jag vågar svära på att du direkt kan se skillnaden mellan små barn som hör till de olika kategorierna.

Ett barn som svarar att "Hon kom från takluckan i väggen" som svar på frågan "Men varifrån kom tanten?" vet vad hon/han snackar om. Jag respekterar det. Det var inte mamman som ställde frågan. (Jag hörde programmet med den senaste vittnesanalysen på TV och mer styrande frågor än de som ställdes till psykologen är det sällan man hör t.o.m. i SVT. )

Utloggad Leo

• Medlem
  • Antal inlägg: 291
  • Ont om pengar har många gott om.
« Svar #176 skrivet: 13 maj 2011 22:00:18 »
Vi kommer alla att dö förr eller senare, många sliter och släpar i ett hederligt arbete och slutar i en hjärtattack vid 60 eller före....
Vad ska samhället dra gränsen, vad ska det få kosta att utreda ett mord? Undrar vad detta kostad, inte i nivå med Palme men ändå, det har tjatats mycket om det  här prostituerade vraket...
Naturligtvis finns det DNA ska det jämföras med läkarna så de kan avföras för all framtid som misstänka, för det är ju onekligen så att de flesta tänker "ingen rök utan eld."
Vill minnas att den ena av dem den s.k. obducenten var en underlig jeppe med kranium på tjänsterummet, - det är ju seriöst....

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #177 skrivet: 13 maj 2011 22:42:10 »
...
Vad ska samhället dra gränsen, vad ska det få kosta att utreda ett mord? Undrar vad detta kostad, inte i nivå med Palme men ändå, det har tjatats mycket om det  här prostituerade vraket...
Naturligtvis finns det DNA ska det jämföras med läkarna så de kan avföras för all framtid som misstänka, för det är ju onekligen så att de flesta tänker "ingen rök utan eld."
Vill minnas att den ena av dem den s.k. obducenten var en underlig jeppe med kranium på tjänsterummet, - det är ju seriöst....

Catrine da Costa var inte bara ett "prostituerat vrak". Och om vi ska vara lika inför lagen så får det väl läggas lika mycket på hög som låg.

Läkarna hade ju kunnat nöja sig med de friande domarna från både mord och incest.

Ja, den s.k. "Obducenten"  var rättsläkare. Vid husrannsakan på hans rum så hittade Annica Nordgren (Nordbergs) kranium på hans kontor. Hon hittades "hel" på en klipphylla i ett bostadsområde i Stockholm. Hon var missbrukare och utnyttjades i prostitutionen. Hon begravdes utan huvud, vilket de anhöriga inte vetat om förrän polisen hittade det i hans bokhylla. Som prydnad. Han kände de flesta kvinnorna på Malmskillnadsgatan. Varför skar han av hela hennes huvud efter obduktionen?? Jobbar man med döda kroppar hela dagarna så kanske det kan vara vilsamt att slippa sådana påminnelser om vår dödlighet åtminstone på sitt kontorsrum. (Han hade sannerligen inte frågat de anhörig om han fick behålla huvudet

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 300
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #178 skrivet: 14 maj 2011 00:07:38 »
Jovan Rajs och Christian Diesen har ingen större trovärdighet i detta fall och inte för övrigt heller.
Rajs låg i konflikt med hela rättsläkarkåren och knappast någon ville arbete med/hos honom. Diesen är en gammal KFMLf-are och är också omstridd i juristkretsar.

Rajs var själaglad att kunna handleda en forskare (obducenten) och sedan snabbt sin hand från honom. Rajs liknar mycket rättsläkaren "Liksvan" i Leif GW;s romaner.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #179 skrivet: 14 maj 2011 08:08:19 »
Högst densamma kritik som framgått kontinuerligt i LGWP:s anförda "arbeten". Fast han testade ju i sitt senaste program på SVT1 att pröva lite nya tankegångar. Han lyckades hålla sin nya linje nästan halva programmet!

Han har ju sett till att hans namn som handledare/vetenskaplig rådgivare tagits bort från den bearbetade versionen av "Döden är en man" av Per Lindeberg.

Jan Guillou var ju också Lindeberg behjälplig, men ville väl inte heller ståta med sitt namn i andra upplagan? Guillou fick väl lämna posten som Pressklubbens ordförande, sen han beslagits med lögn. Och hans bakgrund i den mer avancerade svenska kommunistiska historian är ju väl dokumenterad.

Jag är av den bestämda åsikten att en lögn eller förtal inte blir mer sanning för att de ihärdigt upprepas. Så nej, Jovan Rajs var och är inte i konflikt med hela rättsläkarkåren. Men några inom rättsläkarkåren var emot honom, som vanligt är i den akademiska världen. Alla kan ju inte älska alla här i världen, eller hur? Rajs arbetade fram till sin pensionering som professor på Karolinska Institutet och har lämnat högt respekterade vetenskapliga bidrag som kvarstår orubbat respekterade internationellt. Det är mer än man kan säga om kriminologen och professorn LGWP, vars deckare är uppskattad fiktion och underhållning.

Utloggad Stig

• Medlem
  • Antal inlägg: 707
« Svar #180 skrivet: 07 augusti 2011 18:26:25 »
]Stig:[/b] Media och allmänheten fällde inte de bägge männen i da Costa-målet. Det gjorde inte heller någon domstol. De åtalade och friade i detta mål var bägge legitimerade läkare.
Jag anser du skall läsa boken" Döden är en man" av Per Lindeberg. Här granskas de två onda männen, som skapades i massmedia.
Boken fick Svenska Deckarakademins pris för bästa faktabok 1999.
Blandannat skrev  Ernst Klein: den är spännande som en thriller möjligheten finns att de är oskyldiga offer för en obehaglig suggestionsprocess, där medierna spelat en central roll. Efter att ha läst Lindebergs bok tror jag att det är så.  Mycket  visa ord av Ernst Klein.

Utloggad Zia

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
« Svar #181 skrivet: 07 augusti 2011 20:27:34 »
I Catrine da Costa-fallet finns det mycket starka bevis mot obducenten och allmännläkaren som bl a omnämns i boken: Döden är en man. Då åsyftar jag vittnen så som fotografen och allmännläkarens dotter plus några flera. Det fanns några andra misstänkta men det ledde inte utredningen vidare för i så fall hade åtgärder vidtagits. Du kan läsa mera i Catrine och rättvisan av Hanna Olsson som tydliggör situationerna för dom inblandade. Ingen rök utan eld. Och allt som hände bland dom inblandade i rättsväsendet.
Vad det gäller L Chen finns det heller inget direkt sidospår av starkare karaktär som har lett någonstans utan fokuset ligger fortfarande på M Alm.

Utloggad Stig

• Medlem
« Svar #182 skrivet: 08 augusti 2011 11:19:11 »
I Catrine da Costa-fallet finns det mycket starka bevis mot obducenten och allmännläkaren som bl a omnämns i boken: Döden är en man. Då åsyftar jag vittnen så som fotografen och allmännläkarens dotter plus några flera. Det fanns några andra misstänkta men det ledde inte utredningen vidare för i så fall hade åtgärder vidtagits. Du kan läsa mera i Catrine och rättvisan av Hanna Olsson som tydliggör situationerna för dom inblandade. Ingen rök utan eld. Och allt som hände bland dom inblandade i rättsväsendet.
Vad det gäller L Chen finns det heller inget direkt sidospår av starkare karaktär som har lett någonstans utan fokuset ligger fortfarande på M Alm.
Den som borde vara den bäst lämpade personen att göra en korrekt bedömning av fallet är LGW.Persson, som har en gedigen erfarenhet att analysera rättsfall. Han anser det var ett justisiemord.
Hanna Olsson som du nämner hon var prostitutionsutredare tillhörde de främsta inom feministrörelsen och långt ut på vänsterkanten. Hon har vridit och vänt saker till sin fördel, feministerna har använt taktiken söndra och härska, den som gått emot dem har blivit åtsatta på ett eller annat sätt. Ex den personen som använde ordet " fittstimmet " det kostade honom jobbet. Modern till dottern som du nämner var allmännläkarens fd. fru, som gjorde allt för att att sätta dit sin fd. man. Hon använde sin 1,5 år dotter för att påstå hon sett styckning, mord, våldtäkt och han förgripit sig sexuellt på dottern m.m. , alltsammans var hennes egna fantasier. Nu är det inte första gången kvinnor använde barnen för att sätta dit mannen, blandannat för att han skulle inte få någon umgänges rätt med barnen, det här var mycket vanligt den tiden. Det finns ingen tvekan om att feministtrörelsen och vänstern använde da Costa fallet för sina syften. För båda läkarna var da Costa fallet en stor tragedi. När allmännläkaren fick klart för sig han skulle förlora legitimationen gjorde han självmordsförsök, för att rädda honom var man tvungen sätta in så starka motmedel att han förlorade hörseln , som blev bestående. Det gjordes ett febrilt sökande efter något meddelande han lämnat, vissa hoppades på ett erkännande, till slut hittades ett testamente där han vidhöll han var helt oskyldig och det begåtts ett justisiemord, men han orkade inte längre och därför beslutat ta sitt liv. Allmännläkaren blev sedmera sjukpensionerad och obducenten började jobba i sin fars företag med adminstrativa saker. 

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 062
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #183 skrivet: 08 augusti 2011 14:44:47 »

Du glömde nämna, Stig, att det fanns misstankar också om att obducenten
kan ha mördat sin fru som hittades kvävd i sitt sovrum.
Det skulle se ut som självmord men det fanns saker som talade för något
annat. Emellertid gick det inte att binda den där konstiga snubben till
hennes plötsliga död. Jag har sett foto på henne när hon är död.

Själv är jag fullständigt övertygad om han, denne obducent, och
allmänläkaren kallblodigt förgrep sig på och dödade Catrine da Costa.
Och sen skändade de hennes döda kropp genom att stycka den som ett
djur. Helt säker är jag på detta och jag bryr mig inte om dina tramsiga
försvarstal.

Och dotterns berättelse är inte alls något modern manipulerat henne till
att säga, därtill är den för detaljerad och övertygande.
Och fotohandlarens vittnesmål tillkommer som ytterligare en stark indicie
på skulden hos de här perversa gynnarna med utstuderad sexualsadism
på programmet.

Vad den där professorn Leif GW anser om saken tillmäter jag inte mycket
värde. Han snackar så mycket, precis som i Palmefallet, och vad har
han att komma med?

Hanna Olssons bok "Catrine och Rättvisan" är mycket läsvärd och
övertygande. Hon belyser många viktiga aspekter i den här märkliga
historien. Och du avfärdar allt hon skriver med att hon är feminist. Trams.

Men den här tråden handlar ju inte om detta fall egentligen så det här blir
lite off topic, fast du drog ju igång det.
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #184 skrivet: 08 augusti 2011 19:00:21 »
Den som borde vara den bäst lämpade personen att göra en korrekt bedömning av fallet är LGW.Persson, som har en gedigen erfarenhet att analysera rättsfall. Han anser det var ett justisiemord.
Hanna Olsson som du nämner hon var prostitutionsutredare tillhörde de främsta inom feministrörelsen och långt ut på vänsterkanten. Hon har vridit och vänt saker till sin fördel, feministerna har använt taktiken söndra och härska, den som gått emot dem har blivit åtsatta på ett eller annat sätt. Ex den personen som använde ordet " fittstimmet " det kostade honom jobbet. Modern till dottern som du nämner var allmännläkarens fd. fru, som gjorde allt för att att sätta dit sin fd. man. Hon använde sin 1,5 år dotter för att påstå hon sett styckning, mord, våldtäkt och han förgripit sig sexuellt på dottern m.m. , alltsammans var hennes egna fantasier. Nu är det inte första gången kvinnor använde barnen för att sätta dit mannen, blandannat för att han skulle inte få någon umgänges rätt med barnen, det här var mycket vanligt den tiden. Det finns ingen tvekan om att feministtrörelsen och vänstern använde da Costa fallet för sina syften. För båda läkarna var da Costa fallet en stor tragedi. När allmännläkaren fick klart för sig han skulle förlora legitimationen gjorde han självmordsförsök, för att rädda honom var man tvungen sätta in så starka motmedel att han förlorade hörseln , som blev bestående. Det gjordes ett febrilt sökande efter något meddelande han lämnat, vissa hoppades på ett erkännande, till slut hittades ett testamente där han vidhöll han var helt oskyldig och det begåtts ett justisiemord, men han orkade inte längre och därför beslutat ta sitt liv. Allmännläkaren blev sedmera sjukpensionerad och obducenten började jobba i sin fars företag med adminstrativa saker.

Stig du verkar ha dålig kontroll på fallet Catrine da Costas död. Det är ett 'olöst dödsfall' där dödsorsaken inte fastställdes. Brottmålet är avskrivet i och med tingsrättens friande dom i fråga om mord och griftefridsbrott. Du måste ändå, kanske som feministerna, inse att det är Catrine da Costa som är död. Hennes huvud, bland annat, saknas och hennes kvarlevor begravdes för många år sen. Det är alltså hon som är Offret. Inte någon annan i hela vida världen.

Ditt förtroende för LGWP som gedigen utredare av rättsfall är ditt. Många håller inte med honom, utan anser att han i detta specifika fall, Catrin da Costas olösta död, som kriminolog tillfört enbart och endast stöd till två män som var misstänkta för att ha mördat och styckat henne 1984. Hans insatser som "utredare av rättsfall" i detta fall är mycket begränsade Detta av naturliga skäl. Han är inte polis och han är inte jurist. Han är populär deckarförfattare som av en socialdemokratisk regering tillsattes som professor på Polishögskolan. Där presterade han inget och hans professorstjänst överfördes till Rikspolisstyrelsen. Han skulle där utveckla polisiära metoder för att få fler lösta brott. Det har han inte gjort. Han har skrivit deckare. Samt några kok- och jaktböcker.

Eftersom du uppenbart känner till det enskilda fallet dåligt, Stig, så är det inte fel att du läser på och sen återkommer med rätt uppgifter. Allmänläkare har inte blivit hörselskadad och sjukpensionerad. Det är det obducenten som blev för länge sen. Han som fick ut livförsäkringspengarna på sin fru, som precis beslutat om skilsmässa och avsåg att lämna honom. Han som i jobbet hanterat olika fall så att hans yrkeskollegor för socialstyrelsens utredare i legitimationsfrågan, såg sig tvingade att berätta om vad de ansåg stötande med hans yrkesutövning.

Utloggad Stig

• Medlem
« Svar #185 skrivet: 09 augusti 2011 13:21:48 »
Åklagaren Anders Helin väckte åtal enligt gärningsbeskrivningen läkarna hade mördat da Costa den 9 juni och styckat kroppen 11 juni. Efter att rättegången börjat fick åklagaren besked från polisen att da Costa varit i livet 10 juni, därför ändrar han gärningsbeskrivningen till dödande och styckning till 11 juni. Sedan visar det sig  det hade varit omöjligt att utföra de momenten tidsmässigt  11 juni. Här måste man fråga sig varför avbröt inte Anders Helin åtalet mot läkarna, när det kom in sådana uppgifter som ifrågasatte hela åtalet. Han erkände efteråt också han skulle aldrig väckt åtal om han hade haft de uppgifterna som kom fram. Genom de här åtalet blev de frikända, men fick domskälen där det påstods att de två läkarna överbevisats om att ha styckat kroppen. Om inte det här åtalet kommit som inte var rätt enligt A.Helin, hade aldrig problem uppstått med indragen legitimation. Feministen Hanna Olsson agerande i det här fallet är helt klart för sin egen karriär som vänsterfeminist. Dena ena läkarens fru som begick misstänkt självmord var det polisens sak att utreda orsaken till hennes död och de kom fram till att det var självmord, finns ingenting att orda mer om det. Rättsläkaren Jovan Rajs ansåg att det var en person med vana att stycka djurkroppar ex. en slaktare som gjort det, när han fick klart för sig att obducenten var misstänkt ändrade han plötsligt och påstod gärningsmannen var kunnig i ortopedi. Därför är J.Rajs jävig som vittne och kan inte tas någon hänsyn till. En slaktare var misstänkt som också var kund bland de prostituerade och var dömd för ett dubbelmord och  ett annat för vållande  till annans död och misshandel. Det var ett styckmord, men huvudet var borta och därför kunde han inte dömas för mord. Han var en styckmördare och var utsläppt 3 månader innan da Costa försvann. Han skall troligen ha vistas i Solna trakten den tiden. Styckmordet som han gjorde i Malmö där var kroppsdelarna spridda och  huvudet saknades, det var också i da Costa fallet kroppsdelarna var spridda och huvudet saknades. Att inte den polske slaktarn Staislaw Gonerka blev synad måste ses som en stor skandal.
Jan Olsson pensionerad kriminalkommissarie som ansvarade för den kriminaltekniska delen i utredningen ansåg läkarna var oskyldiga. Polisen ansåg läkarna var oskyldiga med de material som kom fram. LGW. Persson har uppfattningen läkarna är oskyldiga och många fler kända personer har samma uppfattning. Man måste fråga sig varför fick läkarna inte upprättelse när det är självklart mycket grovt fel har begåtts mot dem.

Utloggad Zia

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
« Svar #186 skrivet: 09 augusti 2011 18:41:09 »
Åklagaren Anders Helin väckte åtal enligt gärningsbeskrivningen läkarna hade mördat da Costa den 9 juni och styckat kroppen 11 juni. Efter att rättegången börjat fick åklagaren besked från polisen att da Costa varit i livet 10 juni, därför ändrar han gärningsbeskrivningen till dödande och styckning till 11 juni.

Jovan Rajs har i obduktionsutlåtandet framhållit att hon avled i nära anslutning till pingsthelgen 9 till 11 juni medan Rättsliga Rådet anser att det inte är möjligt att göra ett tillförlitligt uttalande om tidspunkten för dödsögonblicket. Man har också ringat in helgen genom fotohandlarens kund som varit i fotoaffären samtidigt den 21 juni. Da Costa sågs i livet fm den 10 juni av ett vittne som vi inte vet tillförlitligheten utav men skulle det stämma återstår resten av dagen den 10 juni fram till den 11 juni,

Utloggad Stig

• Medlem
« Svar #187 skrivet: 10 augusti 2011 12:15:34 »
Jovan Rajs har i obduktionsutlåtandet framhållit att hon avled i nära anslutning till pingsthelgen 9 till 11 juni medan Rättsliga Rådet anser att det inte är möjligt att göra ett tillförlitligt uttalande om tidspunkten för dödsögonblicket. Man har också ringat in helgen genom fotohandlarens kund som varit i fotoaffären samtidigt den 21 juni. Da Costa sågs i livet fm den 10 juni av ett vittne som vi inte vet tillförlitligheten utav men skulle det stämma återstår resten av dagen den 10 juni fram till den 11 juni,
Åklagaren Anders Helin och polisen hade aldrig gått ut och sagt som de gjorde om de inte visste om, det fanns ingen möjlighet de två läkarna var gärningsmännen när det fanns uppgifter da Costa var i livet 10 juni. Fotohandlaren och vittnet i butiken bedömdes som mycket oseriösa vittnen. Rättsläkaren Jovan Rajs ville sätta dit obducenten, därför blir hans uppgifter oseriösa.
Vänsterfeministerna använde det här fallet för att uppnå politiska syften, de såg fallet som en klasskamp där männen stod högt i samhällshirakin och kvinnan var i botten, de fick många med sig genom systematisk propaganda, många blev indoktrinerade. Vad de också åstadkom var att fallet blev en rättsskandal, där helt oskyldiga människor blev drabbade och Sverige som rättsstat blev naggad i kanten. Det var en rättsröta av första graden mot de två läkarna och de blev utsatta för ett justitiemord. Jag anser i det här fallet kom det in för mycket politik och prestige och är inte det enda fallet där så skett.

Utloggad Nattugglan2011

• Medlem
  • Antal inlägg: 48
« Svar #188 skrivet: 15 september 2011 01:35:40 »
De som framför allt förstörde varenda mikroskopisk chans att få fram den verkliga mördaren av Catrine var ironiskt nog alla dessa hjärndöda feminister.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #189 skrivet: 15 september 2011 02:44:37 »
De som framför allt förstörde varenda mikroskopisk chans att få fram den verkliga mördaren av Catrine var ironiskt nog alla dessa hjärndöda feminister.

Men nu är du väl ändå ute och seglar! Dåvarande vetenskapliga rådet i rättsmedicinska frågor avgav ett sakkunnigt utlåtande till tingsrätten, som kunde konstatera att mord inte kunde fastställas eftersom den exakta dödsorsaken inte kunde bestämmas. Jag har mycket svårt att kalla numera avlidne professorn i rättsmedicin Gerhard Voigt för  "hjärndöd feminist".

Lika lite som någon av de bägge åtalade läkarna, eller bägge, kunde fällas för mord skulle någon annan någonsin kunnat fällas för mord på Catrine da Costa efter att professor Voigt skrivit och lämnat in sitt utlåtande till tingsrätten. Sannolikheten för att Catrine da Costa avled till följd av naturliga orsaker fanns nämligen enligt professor Voigt. Han spekulerade i olika naturliga dödsorsaker som kvävning till följd av att hon satt något främmande i halsen, strokeliknande tillstånd eller annan normal skada.

Om jag inte minns fel så var den kategori du kallar "hjärndöda feminister" mycket upprörda över att en sådan död kunde på sin höjd klassificeras som "griftefridsbrott" och att "naturliga dödsorsaker" var lika troliga som sadistiskt styckmord. De "hjärndöda" har väl knappast återuppstått, men tvingas gång efter annan konstatera att man på RMV tydligen blandat samman begreppen "normalt" med "naturligt"  då det gäller en del kvinnor som dör. Senast vi såg exempel på det var i Linda Chen-fallet.

Utloggad Nattugglan2011

• Medlem
« Svar #190 skrivet: 18 september 2011 21:46:16 »
Det är snarare häxjakten på de båda läkarna jag åsyftar. Där hjälptes ju feminister från samhällets alla hörn att kategoriskt och envetet etsa fast fantasifigurerna "Obducenten" och "Allmänläkaren" i allmänhetens medvetande, ett par slags sadistkannibalvampyrer, hämtade från någon dålig skräckfilm. Den ena efter den andra fantastiska vittneshistorien framkom, skildringarna blev alltmer fantasifulla. Alla ville ha en bit av kakan. Och det verkar ju onekligen som om feministmormorn HO låg bakom många av de där berättelserna som någon slags regissör för de prostituerade kvinnorna som ställde upp. 

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #191 skrivet: 18 september 2011 23:25:09 »
Det kanske inte skulle blivit så mycket "häxjakt" om de själva inte drivit den ena mer galna processen efter den andra i rättsväsendet? Jag tror det är få åtalade och friade som fört ett sånt himla liv i både allmänna domstolar och förvaltningsdomstolar.

Jag är inte förespråkare av sådana är mediala epitet, men de är i alla fall bättre än 37-åringen och liknande. I detta fall valde man yrkestiteln för den ene (Allmänläkaren) medan man för rättsläkaren valde det mer medialt laddade "Obducenten". Eftersom de blev friade så tror jag att det bara var mindre och undanskymda notiser med deras namn, då de blev delegitimerade. (Efter prövning i 3 förvaltningsinstanser, där de lyckades få till en omprövning av allmänna domstolens dom!)

För den som inte tagit del av och ställning till samtligt som framkom vid socialstyrelsens utredning i legitimationsfrågan är det självklart lätt att hänga på den opinion som drivits om att de utsatts för "häxjakt" eller kanske ännu värre "feminister". För de som tagit del av socialstyrelsens utredning är det som förvånar mest att de bägge männen alls har haft så hög svansföring , viftat och hotat så mycket och inte alls skyndat sig att omskola sig till något annat.

Och du Nattugglan2011: Ett typiskt fenomen i opinionen för dessa bägge män, är att vittnena attackerats vettlöst, de har förtalats och så då som i ditt fall aggraverats till antal. Det var en kvinna, vän med Catrine da Costa, som vittnade i domstolen. Det var flera kvinnor i gatuprostitutionen i Stockholm som utan tvekan pekade ut "Obducenten" vid fotokonfrontationer. Det rörde sig inte om fantasier eller lösryckta historier från klipp tokiga människor som inte hade en aning om något.

Det rörde sig om att det var ett olöst spaningsmord av ett särdeles grymt slag. Mordoffret var en känd kvinna i prostitutionen. Under rättegången förändrades hon från ett mordoffer till en kvinna som kunde dött av vad som helst.  Mord var det bara tills professor Gerhard Voigts yttrande kom till rätten och vi fick veta att hon kunnat sätta en köttbit i halsen och självdött.

Innan dess hade vi en åklagare som stod i TV och sa att "pojkarna" var trevliga och att man inte kan anklaga folk hur som helst. Flera år senare, då männen friats från mordanklagelsen, intervjuades den döda kvinnas anhöriga i SvD. De hade fått byta namn och led utöver av sorgen också av trakasserierna mot dem och deras döda dotter/syster/mor. Den döda hade skyltat med bild och namn från första dagen hon identifierats i landets alla medier.

Och prominenta opinionsbildare satt i TV och menade att "sådana som hon i kraft av sin person springer på sådana här mördare". Högst densamme som sen envisats med att det är inget lustmord utan en "vanligt styckmord". Jag vet inte vad man ska kalla en sådan "morfar" för som så idogt arbetat för att göra mos av och ta all heder och ära av alla som inte hållit med honom och de bägge läkarna. Han gjorde en halvkväden ursäkt i sitt TV-program förra året, men klarade bara 1/3-del av programtiden att hålla en objektiv och vetenskapsbaserad linje. Resterande 2/3-delar ägnade han åt att prata om vad barn inte kna. vad barn inte vet, vad kvinnor kan ställa till med och hur vimsiga och dumma alla andra var. Utom de bägge läkarna då?

Denne morfar och jägare borde titta på obduktionsfynden  (Fotona) en gång till och sen återkomma om vad som varit häxjakt, vad som är så fjärran från allt jägarbeteende man kan tänka sig och tala om vad det verkligen rörde sig om.

Utloggad Knight Rider

• Medlem
  • Antal inlägg: 278
« Svar #192 skrivet: 19 september 2011 05:31:57 »
Vad jag förstår var allmänläkaren och obducenten inga duvungar i avseende sina sexuella vanor med prostituerade. Har det klargjorts vilken typ av aktiviteter och lekar de brukade hålla på med - våld, tvång, rispa lite med kniven osv? Det borde kunna klargöras via vittnesmål med andra prostituerade. Det är visserligen inget bevis för att de dödade Cathrine, men är väl en indicie.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 161
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #193 skrivet: 19 september 2011 07:51:41 »
Jag kan varken säga bu eller bä i denna debatt, eftersom jag tycker det verkar finnas alldeles för många riktningar hit och dit i detta fall- det verkar rörigt m.a.o.. Men helt säkert har Catrine Da Costas öde blivit undanskyfflat på grund av att hon var prostituerad, och när det uppmärksammats, har de som gjort det kallats för feminister. Det är ju också ett sätt att få tyst på välförtjänt kritik mot rättsväsendet. Jag har inga högre tankar om den vetenskapliga delen av ämnet juridik överhuvudtaget, och det låter för min del som ren humbug när Diesen försökt göra vetenskap av detta. Anledningen till att han misslyckas helt är att kravet på objektivitet blivit totalt bortraderat. Överhuvudtaget är ju detta det centrala problemet med hela rättsväsendet eftersom det vilar på juridikens premisser. Hade ämnet juridik haft en starkare förankring i vetenskap istället för "poliser som inte ska gå för djupt in på förundersökningar" och å andra sidan alla dessa som bara gör pengar av brotten; advokater, pressen och alla dessa "oskyldiga" som staten betalar skadestånd till, så hade man säkert kunnat nå en mer human hantering av brottsfall- ur de drabbades perspektiv. Den enda som ju skulle kunna tillföra något av kvalitet är rättsläkaren som inte når fram till säkra utlåtanden om just hur Catrine dog. Helt säkert vet vi att gärningsmän som begår mord på prostitiuerade även kan begå mord på andra- för sådana fall finns ju bevisligen, liksom kopplingar mellan mord och tidigare avvikande hantering av djur samt mord och kontrollerande beteende. Men eftersom det inte alltid finns dessa samband och eftersom inte heller den här delen av rättsväsendet enligt min mening drivs med någon högre nivå eller krav på objektivitet så sitter vi där vi sitter. De här männens skuld eller oskuld hänger också ihop med en djupt inrotad tilltro på vad vissa personer kan tänkas göra och inte med tanke på deras ställning i samhället. Som polischefen Göran Lindberg. Som också hade kunnat stoppas tidigare tack vare vittnesmålet från en ung kvinna på livets baksida. Men det gjordes inte heller- och inte blev det någon sanering i rättsleden når detta kom fram heller. Likadant med mordet på Engla som hade kunnat stoppas om mordet på Pernilla hade tagits på större allvar. Det här är inte feminism, utan snarare kvinnoförakt- men om man säger det är man förstås feminist och inte helt enkelt objektiv...därmed behöver man inte heller undersöka kopplingar mellan mord på kvinnor och mord på män, för det har blivit helt olika saker...i synnerhet om kvinnan råkar vara prostituerad- då är det liksom en helt annan sak. Suck!   

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #194 skrivet: 19 september 2011 11:59:55 »
Ja, Knigth Rider, mycket finns klarlagt om dessa mäns personliga utsvävningar. Det ingår i Socialstyrelsens och förvaltningsdomstolarnas utredningar och prövningar av legitimationsinnehaven. Det rör alltså inte Catrine da Costas död utan är en särskild prövning av männens "personliga egenskaper" när man skulle bedöma rätten till fortsatt innehav av legitimation för läkaryrket. Läkarna själva krävde att tingsrättsdomen skulle tas med i länsrätten/kammarrätten och regeringsrätten. Antagligen för att de önskade att förvaltningsdomstolen skulle ändra tingsrättens skrivning (motiveringen till varför man friade dem från mordanklagelsen).

Rättsväsendet var tillmötesgående mot dem. sen kan vi konstatera att varje enskild domstol som prövat deras sak, efter att ha satt sig in i samtligt material, har motstått frestelsen att följa den opinion de haft med sig för att de är oskyldigt dömda, utsatta för en häxprocess, genomlevt justitiemord och den värsta rättsskandalen sen Dreyfuss.

Det motståndet hos rättsväsendet visar antingen på en brist på medkänsla för dessa bägge drabbade personer eller på att rättsväsendet verkligen satt sig in i varenda liten detalj och sen hanterat dem med de verktyg som står domstolarna till buds.

Så som de bägge männen och deras medopinion farit fram med vittnena efter domstolens friande dom är det beundransvärt att de inte gjort något för att tillbakavisa förolämpningarna och kränkningarna som formligen haglat i media och böcker. Gissningsvis tillhör dessa vittnen människor som aldrig mer i hela sitt liv kommer att ställa upp och berätta om de så fotograferar typ ett Palme-mord.

Utloggad Nattugglan2011

• Medlem
« Svar #195 skrivet: 20 september 2011 00:14:42 »
Nej mycket dumt har man ju läst i sina dagar men det här tar ta mig fan priset. Hur i helvete kan du påstå att de haft någon opinion med sig? De har blivit offentligt lynchade i all media som finns, av varenda militant feminist som kravlat sig upp till ytan för att få lite rampljus och i övrigt varenda feg karriärslysten stackare som inte haft civilkurage att säga att "nu är det nog". Till night rider säger jag: läs Döden är en man, så kan vi tala om fallet sedan. Till Alfa säger jag: vad menar du med "personliga egenskaper"? Jag kanske inte gillar dina personliga egenskaper, men det ska väl inte räcka för att anklaga dig för ett mord, eller? Det  läkarna har fått utstå för att idioter som Rajs, Olsson, Diesen och resten av lynchmobben skulle få avancera i sina resp. karriärer visar att Sverige är långt ifrån ett rättssamhälle.   

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sagt om Döden är en man:

"Det fasansfulla med denna bok är inte att en eller två personer står bakom texten, utan att ett förlag ger ut den och att massmediala maktpersoner ger dessa förvridna tolkningar medvind. Varför finns det en marknad för boken? Vilka odjur ligger bundna under könens socialiserade fasad vad gäller relationer och samexistens?"

Dr Inger Mossberg, ordförande i Sveriges Kvinnliga Läkares Förening, i tidskriften Karolina, april 1999, rubrik: "Vad händer när kvinnor blir döda leksaker för perversa män?"

---------------------------------------------

" - Att de är idioter."

Rättsläkaren Jovan Rajs åsikt om journalister som numera är övertygade om att de två läkarna inte haft något med Catrines död att göra, intervjuad av Kristina Hultman i Arena nr 3 år 2000

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #196 skrivet: 20 september 2011 01:25:59 »
Nej mycket dumt har man ju läst i sina dagar men det här tar ta mig fan priset. Hur i helvete kan du påstå att de haft någon opinion med sig? De har blivit offentligt lynchade i all media som finns, av varenda militant feminist som kravlat sig upp till ytan för att få lite rampljus och i övrigt varenda feg karriärslysten stackare som inte haft civilkurage att säga att "nu är det nog". Till night rider säger jag: läs Döden är en man, så kan vi tala om fallet sedan. Till Alfa säger jag: vad menar du med "personliga egenskaper"? Jag kanske inte gillar dina personliga egenskaper, men det ska väl inte räcka för att anklaga dig för ett mord, eller? ....
...

För att Socialstyrelsen ska bevilja läkare legitimation och rätt att utöva läkaryrket så finns specifika krav:
1) De ska ha formell kompetens och
2) de ska följa Läkarsällskapets etiska regelverk och
3) de ska ha sådana personliga egenskaper som är förenliga med yrkets utövande.

Det som framkom vid Socialstyrelsens utredning av dessa bägge män visade att de uppfyllde det första kravet men inte de bägge andra. Särskilt inte det tredje kravet. Vi ser var och varannan vecka i media rapporter om hur sjukvårdspersonal på olika vis kränkt enskilda vårdbehövande. Då det gäller olegitimerad personal så leder det till diciplinära åtgärder på lokal nivå. (De undersköterskor som klätt ut en död kvinna på ett äldreboende fick avsked med omedelbar verkan förra veckan).

För den legitimerade vårdpersonalen gäller att det är Staten, som legitimerat, också kan dra in legitimationen. Det kan gälla att någon begått svåra brott, drabbats av svår sjukdom, visat sig så oskicklig att kompetensen kan ifrågasättas eller missbruk av läkemedel m.m. Ibland dras legitimationen in delvis (läkare får rätten att förskriva läkemedel indragen) eller tidbegränsat (under särskild övervakning). Annars definitivt.

Den uppgift som cirkulerat bl.a . med hjälp av bägge versionerna av "Döden är en man" är att de bägge läkarna som styckade Catrine da Costa skulle fått sina legitimationer indragna enbart för den där lilla meningen i tingsrättsdomen om att det är bevisat att de gemensamt utfört den gärningen är inte sann. I den bearbetade versionen av "Döden är en man" har författaren (-arna?) "bearbetat" detta detalj för detalj  till futiliteter. TH (Obducenten) skulle förivrat sig i sitt yrkesnit och sin enormt starka vilja att bli en skicklig rättsläkare och för forskningens höga mål hade han kanske förivrat sig lite grand och gjort några små misstag, får läsaren veta. Detta apropå att han bedrev "privat forskning" bland kvinnorna i Stockholms prostitution. Så där som vi alla råkar göra lite till mans ibland eller? Vem förstår inte sånt "oss grabbar emellan". Alltså vaddå, vabba?! Tänkte han inte på det där med etiken? Varken Läkaretiken eller de mycket högt ställda kraven på medicinsk forskningsetik? Glömde han liksom fråga sin chef och forskningshandledare om dessa "studier"?

Socialstyrelsen gjorde en mycket genuin genomgång med kollegor och övrig personal vid rättsläkarstationen om p. 1—3 då tingsrättsdomen kom och blev droppen som kom att välta allt över ända för styrelsens bedömning. I "Döden är en man" har det övriga utelämnats.

Värt att påtala när det gäller denna bok är att den givits ut i två versioner. De som i den första versionen tackades för sitt bistånd har bett att få sina namn strukna eller bara av annan anledning inte tagits med i förordet i den andra versionen. Bägge versionerna är helt exempellösa partsinlagor, där alla och allt som inte talar för de teser (häxjakt och justitiemord) Per Lindeberg framför är om inte brottsliga så näst närmast. Det räcker att vara "militant feminist" eller som Guillou skrev i AB att en kvinna som vittnade var en "menederska" eller som andra vittnen bara fullständigt helvrickade, knäppa, ovetandes kräk av något slag. Fotohandlarparet gick nästan under av allt elakt som drabbade dem sen de som vittnen berättat om vad de varit med om i sin butik. Vem i vårt avlånga land kommer att ställa upp som vittnen om de först läst "Döden är en man" och får klart för sig vad som kan drabba dem?

Det är intressant och bra att Catrine da Costas död har fått många, män och kvinnor, att förstå mer om brott och brottsoffer. Kunskapen om det sexualiserade våldet har ökat och många samhälleliga instanser och myndigheter har sorterat ut gamla myter och fördomar ur sin förförståelse. Politiskt har det tagits beslut som på ett tydligare sätt visar att prostitution inte existerar utan hallickar och torskar. Torsk-egenskaper är inget jag vill veta av hos läkare som ska behandla min sjuka mor, mina barn eller mig själv.

Socialstyrelsen tog sitt ansvar och drev ärendet framgångsrikt, så att allmänheten slipper fundera över om den som ska operera en är en torsk på sin fritid. Legitimerade läkare är överlag goda yrkesutövare som sköter sina jobb bra.

Utloggad Nattugglan2011

• Medlem
« Svar #197 skrivet: 20 september 2011 11:40:19 »
Det börjar ju bli helt tydligt att du själv är en av dessa rabiata feminister som egentligen inte bryr dig ett dyft om människan som blev mördad utan använder fallet som förevändning för att propagera för dina sorgliga åsikter om rätt och fel. Svar kommer när jag sitter framför en dator.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 161
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #198 skrivet: 20 september 2011 14:56:19 »
Svar kommer när jag sitter framför en dator.
Fascinerande! jag måste alltid sitta framför en dator när jag skriver- men du verkar ha klarat dej utan. hoppas du återkommer och berättar hur det går till. Telepati?  :o

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Knight Rider

• Medlem
  • Antal inlägg: 278
« Svar #199 skrivet: 20 september 2011 15:14:31 »
De flesta har iPhones eller liknande sedan flera år tillbaks. Funkar att skriva på men är lite pilligare, särskilt om man ska skriva lite längre. Tror det är detta Nattugglan syftar på!  8)

Nya kommentarer

SV: Man konfronterade tiggare - mejades ner, Varberg 2013 av Bea
[Idag kl. 13:37:59]

SV: Misstänkt mord i Stockholm 2013 mars 27 på Leif Klatzkow av Bea
[Idag kl. 13:31:00]

SV: Mordet i Perugia Italien, på Meredith Kercher 2007 november 2 av Bea
[Idag kl. 13:26:27]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Bea
[Idag kl. 11:48:31]

SV: Dömd för folkmord i Rwanda 1994 av Bea
[Idag kl. 11:43:04]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av chabbo