: Misstänkt mord i Stockholm 1984 juli 18 på Catrine Da Costa  (läst 51386 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
SV: Misstänkt mord i Stockholm 1984 juli 18 på Catrine Da Costa
« Svar #125 skrivet: 23 februari 2010 19:29:20 »
Läkarnas skadeståndskrav avslås av Attunda tingsrätt (T3798-07)
[2010-02-18] Attunda tingsrätt

Attunda tingsrätt har i en dom i dag avslagit ett krav från de två f.d. läkarna om skadestånd på
mångmiljonbelopp från staten för bl a förlorade arbetsförtjänster, lidanden och kränkningar. Läkarna har
hävdat att staten genom olika myndigheter begått ett stort antal felaktigheter som bl a lett till att de
förlorat sina läkarlegitimationer som en följd av att domstol felaktigt ansett att de skulle ha styckat en
kvinnokropp. Attunda tingsrätt, som finner att en del fel har förelegat, anser inte att läkarna har kunnat
bevisa att dessa felaktigheter har orsakat dem skada.

Sommaren 1984 påträffades utanför centrala Stockholm delarna av en styckad kvinnokropp i
plastsäckar. Efter en lång polisutredning åtalades läkarna vid Stockholms tingsrätt för mord, ett brott
som de förnekade och sedan frikändes för i juli 1988. Tingsrätten konstaterade dock i sina domskäl att
läkarna tillsammans hade styckat kroppen någon gång under pingsthelgen 1984. I en dom i maj 1991
återkallade Kammarrätten i Stockholm deras läkarlegitimationer och gjorde samma bedömning som
Stockholms tingsrätt att de hade styckat kroppen.

Läkarna har som grund för sina skadeståndskrav påstått bl a att att polis, åklagare och domstolar från
1985-1987 och framåt begått en rad olika felaktigheter och att detta, förutom förlusten av deras
läkarlegitimationer, medfört personliga lidanden, kränkningar och förstörda liv för dem. Staten har inte
gått med på att några felaktigheter har begåtts, som skulle ge dem rätt till skadestånd.

Tingsrätten konstaterar nu i domen att det under 27 av de påstådda 139 punkterna begåtts felaktigheter
som kan betecknas som fel eller försummelser från statens sida. Det har huvudsakligen gällt brister hos
polisen, t ex att ett antal försvunna förhörsuppgifter under polisutredningen inte redovisats i
förundersökningsprotokollet, att vissa andra förhörsuppgifter under polisutredningen borde ha granskats
mera noggrant samt att några förundersökningsåtgärder som polisen borde ha vidtagit aldrig skedde
eller vidtogs alltför sent.

Tingsrätten anser däremot inte att det är bevisat att det förekommit skadeståndsgrundande fel vid olika
domstolar eller att ett antal bedömningar av polis, åklagare och andra myndigheter varit sådana att de
skall ses som fel eller försummelser. Tingsrätten anser inte heller att det är bevisat att det finns ett
tillräckligt samband mellan de 27 felen eller försummelserna och de skador som läkarna angett. Därför
avslår tingsrätten läkarnas skadeståndskrav.

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 209
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #126 skrivet: 11 mars 2010 06:10:40 »

1956-06-19-8967
Da Costa, Catrine Beatrice

(Inga adressuppgifter)

Död 18/7 1984.

Kyrkobokförd (1985) i Råsunda, Solna kn (Stockholms län, Uppland). Personen är "på församlingen skriven" eller är "utan känd hemvist". Mantalsskriven (1985) på samma ort.

Född 19/6 1956 i Luleå domkyrkoförs (Norrbottens län, Norrbotten).

Gift kvinna (21/10 1982).
--------------
Födelseförsamling i källan:
LULEÅ DOMK. (Norrbottens län)

Källor:
RTB 84 / SPAR 90

« Senast ändrad: 06 februari 2011 14:03:47 av Bobby Keyes »
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 059
« Svar #127 skrivet: 11 mars 2010 12:01:54 »
Allmänläkaren och obducenten överklagar tingsrättens beslut.
De två före detta läkare som tidigare misstänkts för styckmord har överklagat den dom där de nekades skadestånd. 

I februari avslog Attunda tingsrätt de före detta läkarnas skadeståndskrav på 40 miljoner kronor. De har hävdat att myndigheterna förstört deras liv genom en lång rad felaktiga beslut. Men tingsrätten kom efter en lång förhandling fram till att staten inte har något skadeståndsansvar.
Nu vill de före detta läkarna att Svea hovrätt ändrar tingsrättens dom och tillerkänner dem det yrkade skadeståndet. De vill också ha ersättning för sina rättegångskostnader.
överklagandet har inlämnats in blanco vilket innebär att de före detta läkarnas advokater ännu inte har hunnit utveckla de argument de har för att hovrätten ska göra en annan bedömning. De har begärt anstånd till mitten av april med att utveckla sin talan.
Numer krävs det alltid prövningstillstånd för att få upp ett tvistemål i hovrätten och det är ganska ovanligt att hovrätten beviljar en ny prövning. I stora och komplicerade mål kan hovrätten innan den tar ställning bevilja en så kallad granskningsdispens för att få underlag för sitt beslut i frågan om prövningstillstånd.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6760046.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #128 skrivet: 24 maj 2010 19:51:42 »
Efter att nästan ha sträckläst Per Lindebergs bok "Döden är en man", kan jag inte annat än konstatera att om så bara hälften av det han skriver är rätt och att det har gått till som det gjort, blir jag mörkrädd!
Rättssäkerheten i Sverige är i stor fara och gud nåde den som oskyldigt hamnar hos dessa poliser, psykologer, rättsläkare, nämndemän etc.  Medias domstol kan också innebära livslångt lidande för oskyldiga.

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #129 skrivet: 13 juli 2010 16:54:44 »
Faithful, jag har inte läst boken "Döden är en man", men ska verkligen göra det.

Någon gång/år efter 1984 åkte jag taxi i Stockholms innerstad. Det kan ha varit när fallet skulle gå till rättegång, eftersom det skrevs om i pressen och alla diskuterade det. Nåväl, under taxiresan kom jag i samspråk med den manlige chauffören. Han berättade att hans sambo el. flickvän jobbade inom polisen och hade varit inkopplat på något sätt i fallet. Tror att det gällde vid förhör av allmänläkarens frånskilda fru och deras lilla barn. Barnpsykologer (och barnets mamma?) påstod ju att allmänläkaren tagit med sig den lille då han hade haft honom och att den är lile krabaten hade bevittning styckningen av Da Costa på obducentens arbetsplats på Karolinska.
Taxichaffisen fällde i alla fall det här yttrandet: "Polisen vet att de är skyldiga, men kan inte bevisa det." Jag glömmer det inte.
Antar att det här måste komma via flickvännen då och spegla vad polisen antog. Hur hade de kommit fram till detta? Var det enbart baserat på ett litet barns påstådda upplevelser? Barnet kan ha blivit coachat av en mamma som ville hämnas eller få bort besöksrätten. Men hur de kopplar ihop alla personer är ju lite knepigt sedan.
Men en sak får man inte glömma här! Polisen var redan misstänksamma betr. den s.k. obducenten. Nummer ett: Han frekventerade Malmskillnadsgatan och många prostituerade var rädda för honom eftersom han hade otäcka krav - bl.a. stryp-sex. Nummer två: Hans första fru tog livet av sig. Vad jag minns var det under mycket märkliga omständigheter. Obducenten ringde polisen. Och vad finner man? Dörren till rummet är låst. Därinne har frugan hängt sig... inte i kroken till takkronan, som borde ha varit det mest effektiva, utan i sänggaveln! Hon måste verkligen ha kämpat med fallhöjden där för att få till stånd det önskade resultatet... Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att ana ugglor bakom låsta dörrar...
Det här är vad jag minns att jag läste mig till på åttiotalet innan jag försvann utomlands många år. Är det någon annan som vet något annat, eller vill rätta något av det här - so please!

Mer jag minns är att en av Da Costas "kunder el. beskyddare" med lägenhet i city (där Da Costa sovit över dagarna innan!) som dog för flera år sedan, var med i nåt pokergäng i Solna (?) Om jag inte minns fel hade polisen fått med Obducenten i det här gänget.? Hur de lyckades få ihop ett samband med allmänläkaren minns jag inte. Det kanske var det mest långsökta hugskottet.

Min misstanke: Beskyddaren i city kände eller visste vem mördaren var. Han tog med sig det i graven.

Jag "såg" ju mycket medialt redan då och försökte verkligen "se" nåt här. Men det fungerar ju inte på beställning. MEN EN SAK minns jag att jag plockade upp och det var några smala händer, eler fingrar som liksom krafsade i en blomlåda eller en rabatt och där hade han/hon begravt Da Costas huvud. Det låter hemskt, men jag tyckte att det var en vanlig blomlåda på en balkong eller en terass. Det var väl en tillfällig placering antar jag - för att försena identifiering av kroppen om den hittades.

« Senast ändrad: 13 juli 2010 17:07:59 av Psychic Detective »

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 209
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #130 skrivet: 13 september 2010 17:56:01 »
De båda läkarna i det sk styckmordsmålet begärde i dag resning i Regeringsrätten.
De kräver att rätten undanröjer kammarrättens beslut 1991 att frånta männen deras
läkarlegitimationer. Männen åberopar nya omständigheter och bevis.

fr. text tv s. 128
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Antal inlägg: 718
  • Det enkla är det svåra
« Svar #131 skrivet: 19 september 2010 14:13:55 »

Patrik Nyberg om da Costa-mordet

Kvinnorna som offrade Catrine da Costa
Publicerad: 2009-07-09, Uppdaterad: 2009-11-30

"Mordet på Catrine da Costa har preskriberats. Ett av Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall får aldrig någon lösning. Många intellektuella gjorde karriär på da Costas öde. Men något intresse att finna mördaren fanns aldrig." Det skriver PATRIK NYBERG som bevakat fallet under många år.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/09/kvinnorna-som-offrade-catrine-da-costa?page=1
" Life is like a box of chocolates. You´ll never know what you´re gonna get"

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 161
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #132 skrivet: 19 september 2010 19:20:18 »

"Mordet på Catrine da Costa har preskriberats. Ett av Sveriges mest uppmärksammade kriminalfall får aldrig någon lösning. Många intellektuella gjorde karriär på da Costas öde. Men något intresse att finna mördaren fanns aldrig." Det skriver PATRIK NYBERG som bevakat fallet under många år.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/09/kvinnorna-som-offrade-catrine-da-costa?page=1

Jag tror faktiskt att jag i stora slängar börjat förstå hur rättsmaskineriet fungerar - frågan är om det går att föklara. För det första verkar "rättvisa" handla om mer eller mindre statistisk rättvisa mellan könen istället för faktisk. Så under vissa tidsperioder har kvinnor varit "offer" och männen "förövare"- det betyder att det varit lättare under en period för kvinnor att göra falska anklagelser- för det var väl så också i det här fallet...nu tror jag det svängt åt precis motsatt håll. Brist på objektivt tänkande är nyckelorden...och att detta kan hållas igång beror alldeles säkert på att det just finns folk som tjänar pengar på skiten... 

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Faithful

• Medlem
« Svar #133 skrivet: 19 september 2010 19:29:49 »

Visst fanns det några damer här som gjorde sig ett namn och som, medvetet eller ej, gjorde allt för att sätta käppar i vägen för sanningen. Men det fanns faktiskt också några herrar, som arbetade åt precis samma håll. Detta är inget annat än en stor skandal! Rättshaveri är ordet!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #134 skrivet: 19 september 2010 20:05:24 »
Visst fanns det några damer här som gjorde sig ett namn och som, medvetet eller ej, gjorde allt för att sätta käppar i vägen för sanningen. Men det fanns faktiskt också några herrar, som arbetade åt precis samma håll. Detta är inget annat än en stor skandal! Rättshaveri är ordet!

Ja, och hur var det med fallet Quick där man fortsätter dunka huvudet i väggen...glöm inte alla dessa advokater som tjänar in en normal årsinkomst på ett par månader och ibland får s.k. "stjärnstatus" och så åklagare som gör karriär...hur många av dem vill att det ska fram i ljuset när de klantat sig? Inte en enda är min gissning... 

Utloggad Faithful

• Medlem
« Svar #135 skrivet: 19 september 2010 20:34:54 »
Ja, och hur var det med fallet Quick där man fortsätter dunka huvudet i väggen...glöm inte alla dessa advokater som tjänar in en normal årsinkomst på ett par månader och ibland får s.k. "stjärnstatus" och så åklagare som gör karriär...hur många av dem vill att det ska fram i ljuset när de klantat sig? Inte en enda är min gissning... 

Jag är fullständigt överens med dig här Zappis!
Det är skrämmande att det kan gå till så här.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #136 skrivet: 19 september 2010 21:12:05 »
Jag är fullständigt överens med dig här Zappis!
Det är skrämmande att det kan gå till så här.

Lite grann kan vi faktiskt göra något åt det här. Vi kan ifrågasätta och diskutera och lyfta fram
vansinnigheter och svagheter...det är alltid något. Men det kräver också att man vågar se att
rättsväsendet och dess företrädare inte är oantastliga. Just den här biten av samhället har ju en särställning- om den inte fungerar, kollapsar alltihop. Men det är väl därför vi så gärna vill tro att det fungerar perfekt...t.o.m. när vi står inför en rättsskandal som en domare i HD som kommer undan trots att han begått lagbrott så köper vi det hellre- och vad ska man göra?

Jag tror att det är samma mekanismer egentligen som med fruar som lever i decennier med en seriemördare. De ser inte för att de inte kan föreställa sig något annat. Och alla konstigheter som eventuellt dyker upp hittar man på fantasfulla förklaringar till...och så kan allt rulla vidare...ett skrupelfritt rättsväsende sida vid sida med lika skrupelfria brottslingar...   

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #137 skrivet: 19 september 2010 21:20:12 »
Att sko sig på andra och att bara tänka på sig själv tycker jag verkar spegla samhället i stort just nu, tyvärr. Oavsett kön. :-\ Att ta ansvar för sitt handlande och stå för konsekvenser är en raritet. Var är yrkesstoltheten och medmänskligheten? Och, vem/vilka kan man lita på?

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #138 skrivet: 19 september 2010 21:37:41 »
Att sko sig på andra och att bara tänka på sig själv tycker jag verkar spegla samhället i stort just nu, tyvärr. Oavsett kön. :-\ Att ta ansvar för sitt handlande och stå för konsekvenser är en raritet. Var är yrkesstoltheten och medmänskligheten? Och, vem/vilka kan man lita på?

Håller med dig!
Girighet har nog inget kön, nej...sedan tror jag att väldigt mycket sker omedvetet. Det är nog nästan omöjligt för någon som är verksam inom rättsområdet att kunna bryta sig loss och försöka se det hela utifrån...man måste lita på sig själv och sitt eget omdöme och våga agera om något ser ut att vara åt råttorna...

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #139 skrivet: 19 september 2010 21:58:21 »
Så länge allt bygger på vilka kontakter man har och att man varit skolkamrater eller är medlem i samma klubb el sitter i samma styrelse så kommer det väl se ut såhär... Mediek*ta jurister och advokater har alltid funnits, dom blir man inte av med i första taget. I den stora massan finns bara en handfull tack och lov!
Har en god vän som är advokat som givit upp hoppet om det svenska rättsväsendet...han är inte brottsmålsadvokat men ser ändå vad som utspelar sig i kulisserna. Att stå på de svagas sida och då gärna mot staten är det han brinner för.... :)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #140 skrivet: 20 september 2010 07:17:33 »
Så länge allt bygger på vilka kontakter man har och att man varit skolkamrater eller är medlem i samma klubb el sitter i samma styrelse så kommer det väl se ut såhär... Mediek*ta jurister och advokater har alltid funnits, dom blir man inte av med i första taget. I den stora massan finns bara en handfull tack och lov!
Har en god vän som är advokat som givit upp hoppet om det svenska rättsväsendet...han är inte brottsmålsadvokat men ser ändå vad som utspelar sig i kulisserna. Att stå på de svagas sida och då gärna mot staten är det han brinner för.... :)

Ja, det börjar bli en motreaktion gudskelov i juristernas egna led. Men ju fler som börjar göra upp med rättsväsendets artefakter- desto större risk är också att vi kommer att få en svans med s.k. vargar i fårakläder. Det är dom som ger sig ut för att kämpa för samma sak- men som just har sin egen "agenda"...de kommer alltid, som Göran hos polisen, Thorsson i HD och peddisarna i skolor och s.k. "pappa-rörelsen"...suck!
« Senast ändrad: 20 september 2010 07:23:15 av Zappa »

Utloggad Buxen

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
« Svar #141 skrivet: 20 oktober 2010 16:14:36 »
Detta fall borde val anses osm ett svenskt svar pa Jack the Ripper da det aldrig lar bli klarlagt hur det gick till eller vem som var garningsmannen. Dock vill jag tillagga att Lindebergs bok ar en roman och ingenting annat, jag har last den. Daremot ar Lars Borgnas bok "Catrine och Rattvisan " en mycket utforlig bok som tar detta fall till botten. Borgnas ar den som kommer narmast sanningen.
Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig!

Utloggad pathfinder

• Medlem
  • Antal inlägg: 362
  • From Hell
« Svar #142 skrivet: 20 oktober 2010 16:55:15 »
Svar till Buxen.
Vet inte om du har läst Döden Är En Man (Lindebergs bok) men den anses vara den boken som tar upp Styckmordsfallet (som inte var ett styckmord) som mest trovärdig bland alla böcker. Borgnäs bok gick ju mer på rödstrumpornas linje o det löser man inga brott med. Så det så!

Ps. Jo, jag har läst Lindebergs bok...även läst Borgnäs bok om Palme o det innan ovannämnda o bestämde mig för att jag inte skall läsa något mer av herr Borgnäs.
Every Contact Leaves A Trace

Utloggad Faithful

• Medlem
« Svar #143 skrivet: 20 oktober 2010 17:31:00 »
Svar till Buxen.
Vet inte om du har läst Döden Är En Man (Lindebergs bok) men den anses vara den boken som tar upp Styckmordsfallet (som inte var ett styckmord) som mest trovärdig bland alla böcker. Borgnäs bok gick ju mer på rödstrumpornas linje o det löser man inga brott med. Så det så!

Ps. Jo, jag har läst Lindebergs bok...även läst Borgnäs bok om Palme o det innan ovannämnda o bestämde mig för att jag inte skall läsa något mer av herr Borgnäs.

Jag kunde inte ha skrivit det bättre själv ;D Detta är också min åsikt!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #144 skrivet: 08 november 2010 13:25:15 »
Hovrätt prövar inte läkarskadestånd:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hovratt-provar-inte-lakarskadestand-1.1204187

Det här målet vill jag se i Europadomstolen!

« Senast ändrad: 08 november 2010 13:27:16 av Zappa »

Utloggad Faithful

• Medlem
« Svar #145 skrivet: 08 november 2010 14:50:00 »
Hovrätt prövar inte läkarskadestånd:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/hovratt-provar-inte-lakarskadestand-1.1204187

Det här målet vill jag se i Europadomstolen!

Jag också! Här har vårt rättsväsende havererat totalt. För många skulle få hamna i kvicksand utan att kunna ta sig upp, därför står man samman mot sanningen.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #146 skrivet: 08 november 2010 15:05:47 »
Jag också! Här har vårt rättsväsende havererat totalt. För många skulle få hamna i kvicksand utan att kunna ta sig upp, därför står man samman mot sanningen.

Jag tror det t.o.m. är nödvändigt att pröva detta ärende- inte bara för dessa läkare. Och inte bara detta ärende. Vår nuvarande ordföranade i Regeringsrätten, Sten Heckscher, vill tydligen avskaffa Europadomstolens rättsystem med de mänskliga rättigheterna- eller i.a.f. sätta den svenska lagstiftningen framför denna...nu i en tid då anmälningarna mot Sverige ökar. Det visar att vår lagstiftning inte räcker till. Samtidigt har regeringen tillsatt en person som ska utreda huruvida riksdag och regering kan ställas till svars "på samma sätt som övriga myndigheter"- precis som om de överhuvudtaget går att ställa till svars...det är ett spel för gallerierna...och det är ju vår rättssäkerhet som sätts på spel. Vad jag förstår så finns DNA-prov som inte testas i det här fallet och dessutom har folk byggt sina karriärer på fallet Da Costa....lager på lager med skit rent ut sagt...usch!  >:( 
« Senast ändrad: 08 november 2010 15:07:18 av Zappa »

• Medlem
« Svar #147 skrivet: 10 november 2010 13:19:52 »
Fick idag kontakt med en väninna från min tonårstid. Hon berättade att hon lärde känna obducentens fru och hade träffat henne några dagar innan hon hittades död. Min väninna säger att hustrun var livrädd för obducenten och att hon just den här dagen var jättelycklig för att hon nu skulle skilja sig. Min väninna ville hälsa på henne i hemmet, men det ville hon inte för att hon var så rädd för obducenten och att han var konstig. bl.a. berättade hon att obducenten gillade stryplekar i samband med sex. Min väninna fick en chock när hon fick höra att hustrun, som det påstods, hade tagit livet av sig i sängkammaren genom att hänga sig i en sängstolpe. (!) Ingen vidare fallhöjd här, det måste ha varit en mycket lång och plågsam död.
Min väninna misstänkte genast att obducenten hade mördade sin fru.

Jag läste själv om det här då och tyckte att det var mycket underligt. Tydligen kunde inte polisen bevisa något eftersom sovrumsdörren var låst  - inifrån får man då förmoda.
« Senast ändrad: 10 november 2010 13:23:00 av Psychic Detective »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #148 skrivet: 10 november 2010 13:38:48 »
Tja, du skriver själv i inlägg #194:

Men en sak får man inte glömma här! Polisen var redan misstänksamma betr. den s.k. obducenten. Nummer ett: Han frekventerade Malmskillnadsgatan och många prostituerade var rädda för honom eftersom han hade otäcka krav - bl.a. stryp-sex. Nummer två: Hans första fru tog livet av sig. Vad jag minns var det under mycket märkliga omständigheter. Obducenten ringde polisen. Och vad finner man? Dörren till rummet är låst. Därinne har frugan hängt sig... inte i kroken till takkronan, som borde ha varit det mest effektiva, utan i sänggaveln! Hon måste verkligen ha kämpat med fallhöjden där för att få till stånd det önskade resultatet... Man behöver inte vara Sherlock Holmes för att ana ugglor bakom låsta dörrar...

Det här är vad jag minns att jag läste mig till på åttiotalet innan jag försvann utomlands många år. Är det någon annan som vet något annat, eller vill rätta något av det här - so please!

Här verkar du tvärsäker på att dörren var låst utifrån- och att uppgifterna kom från polisen, eller...? Från bekanta?

« Senast ändrad: 10 november 2010 13:43:02 av Zappa »

• Medlem
« Svar #149 skrivet: 10 november 2010 14:52:27 »
Nu har du allt vimsat till det, Zappa. Jag skriver i tidigare inlägg att dörren var låst  - underförstått inifrån. Det var vad jag mindes att jag hade läst mig till.
Att jag idag får ett samtal från en väninnan som berättar att hon kände den här obducentens avlidna fru är en annan historia. Och det här hade jag ingen aning om tidigare.

Nya kommentarer

SV: Man konfronterade tiggare - mejades ner, Varberg 2013 av Bea
[Idag kl. 13:37:59]

SV: Misstänkt mord i Stockholm 2013 mars 27 på Leif Klatzkow av Bea
[Idag kl. 13:31:00]

SV: Mordet i Perugia Italien, på Meredith Kercher 2007 november 2 av Bea
[Idag kl. 13:26:27]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Bea
[Idag kl. 11:48:31]

SV: Dömd för folkmord i Rwanda 1994 av Bea
[Idag kl. 11:43:04]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av chabbo