: Misstänkt mord i Knutby 1999 december 18 på Heléne Fossmo  (läst 3020 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5 887
Misstänkt mord i Knutby 1999 december 18 på Heléne Fossmo
« skrivet: 22 november 2011 11:13:35 »
27-åriga Heléne Fossmo var Helge Fossmos första hustru. Hon hittades död hemma i pastorsvillans badkar den 19 december 1999 med en giftig dos av smärtstillande medicin i blodet.
En förundersökning inleddes men ärendet skrevs av.

Utredningen återupptogs efter händelserna den 10 januari 2004. Enligt åtalet hade Helge Fossmo slagit ihjäl sin fru. Enligt tingsrättens dom förekommer flera märkliga omständigheter kring dödsfallet som kan ses som besvärande för Helge Fossmo.
Bland annat strök han över ordet ”toxisk”i obduktionsutlåtandet innan han skickade det till Helénes föräldrar. Han berättade också för flera personer att Heléne var uppstudsig och hur han drömt att hon skulle dö.
Men indicierna räckte inte för en fällande dom och han frikändes.

Heléne Fossmo
(Länkad bild från: http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/10122748/200/normal/a00fb3010e929/NYHETER-31s12heleneny_368)

Forskare vill att Knutby-fall grankas igen

Omständigheterna kring Heléne Fossmos död är oklara.
Nu vill forskaren Ulf Jonasson att fallet tas upp igen eftersom det finns ny forskning som visar att en medicin som Heléne hade i blodet är livsfarlig.
Men Leif GW Persson tror inte att fallet kommer att tas upp igen.

Dödsfallet togs upp igen i samband med att Helge Fossmo åtalades för mordet på sin andra fru, Alexandra, samt mordförsöket på grannen Daniel Linde.
Åklagaren anklagade då pastorn för att ha drogat Heléne och släpat in henne till badrummet och dödat henne, men Helge Fossmo friades av både tingsrätt och hovrätt.

Pastorn sitter nu inspärrad på livstid för mordet på Alexandra och mordförsöket på Daniel Linde, men Ulf Jonasson, doktor i folkhälsovetenskap, har lämnat in en resningsansökan i Heléne-fallet.
Ulf Jonasson menar att fallet måste tas upp igen eftersom det finns ny kunskap om ämnet dextropropoxifen, som hittades i Helénes blod, som visar att det är livsfarligt. Jonasson reagerar på att ämnet inte fanns i magsäcken vid obduktionen.

Leif GW Persson, säger att det är sällsynt med resningar efter friande domar.
– Vad jag vet har det bara hänt en gång under efterkrigstiden, säger han.
Helge Fossmos advokat, Anton Strand, avfärdar resningsansökan som "oseriös".
Han menar att en drogs eventuella farlighet saknar betydelse i fallet.
– Grunderna för resningen är inget som gör att målet kan tas upp på nytt, säger Anton Strand till Expressen.se.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2629388/forskare-vill-att-knutby-fall-grankas-igen

Mordet på Alexandra Fossmo i Knutby 2004
« Senast ändrad: 22 november 2011 11:15:10 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 211
SV: Misstänkt mord i Knutby 1999 december 18 på Heléne Fossmo
« Svar #1 skrivet: 22 november 2011 12:19:48 »
Det är väl känt att Dextropropoxifen är ett mycket farligt smärtstillande läkemedel. När det registrerades ansågs det vara ett bra komplement till andra smärtlindrande läkemedel. Men så dök det upp dödsfall. Först på häkten eller i fylleriarrester. Det tog inte så lång tid förrän man insåg att medlet, särskilt i kombination med alkohol, var andningsdepreimerande. Förra året avregistrerades det helt i Nordamerika och nu i mars i Sverige. Vi har fått andra läkemedel istället utan denna bieffekt.

Inga läkemedel har endast goda effekter. Men de goda effekterna måste överväga de dåliga. Vad det gäller s.k. "naturläkemedel" så är kraven på dem att eftersom man inte behöver visa på några goda effekter, så ska man i alla fall visa att det inte finns några dåliga. Sen kan det ju plötsligt, dyka upp en dålig effekt. Tidigare okänd och typ en på en miljon användare reagerar kraftigt på ett läkemedel. Man är då tvingad att undersöka detta närmare.

Jag kände inte till att det var Dexofen Helen Fossmo hade i sig när hon slog huvudet i badkarskranen och dog. Vad det säger att hon inte hade Dexofen i magsäcken, vet jag inte. Bara att hon tydligen inte tagit någon tablett strax innan hon gick till badrummet. Hade hon något smärtlidande som hon behövde så kraftigt läkemedel emot? Det förskrevs inte mot huvudvärk t.ex. utan mot svåra värktillstånd i skelett och muskler.

Dexofen förskrevs i tablettform som svaldes hela.

Det är obehagligt för hennes föräldrar och för hennes barn att leva i ovisshet om vad som verkligen hände när dottern/mamman dog. Litar de inte på den rättsliga prövning som skett?

Hade hon fått en "dexofen-grogg" innan hon slog omkull i badkaret? För som jag minns så var det skallskadan hon avled av och inte andningsdepression.

Utloggad frilansaren

• Medlem
  • Antal inlägg: 265
« Svar #2 skrivet: 22 november 2011 14:07:50 »
Så är Knutby aktuellt igen. En inlaga har skickats till riksåklagaren med begäran om resning i fallet om Helge Fossmos första hustrus död, Heléne.

Intressant och jag själv har haft en egen teori hur allt gått till väga i Knutby. En del av mina tankar kan sammanfattas i vad Kristi brud, Åsa Waldau uttryckte för länge sedan "Helge kan ju först berätta om hur Heléne dog."
Stora delar av skulden lades på Helge Fossmo, visst är han skyldig till stora delar men han saknade trovärdighet under rättegångarna och togs inte på allvar.
Han vet och någon annan i Knutby vet och någon var med när Heléne blev dödad. Endera vid planeringsstadiet eller också medverkade aktivt.

Här har Ulf Jonasson samlat en del om Knutby, som är inriktat på Heléns oförklarliga död.
http://alltomknutby.se/Forum/index.php/topic,13.120.html

Ulf Jonassons inlaga till RÅ.
RÅ - ny 2011-11-16 (2)Å-ny-2011-11-16-2

Slutligen pastor Fossmos egen hemsida. Otroligt att han kan pyssla med sådant innanför murarna. Kommer ihåg att han hade en början till hemsida när händelserna i Knutby inträffade. Det var älgen Hälge, som var animerad.
http://www.fossmo.se/

Utloggad frilansaren

• Medlem
« Svar #3 skrivet: 22 november 2011 14:34:48 »
OBS!OBS!

I kvällens Veckans Brott i SVT1 kl 21.00 får vi höra Leif GW prata om Knutby.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #4 skrivet: 22 november 2011 15:34:50 »
Helens föräldrar förstod aldrig varför deras dotter dog under de omständigheter som hon gjorde.

Hon och Helge hade flyttat till Knutby därför att de skulle få ett bra liv med sina barn där. Så blev det inte för Helen. Senare visade det sig att det EGENTLIGEN var ganska mycket som var väldigt fel i denna märkliga församling. Eller om man ska kalla det för en sekt.

Tack för Jonassons inlaga till RÅ.

Det Jonasson lyfter fram där är att Helen hade fått i sig en stor mängd av läkemedel förskrivna på recept Helge. Hon måste ha fått i sig det i flytande form (typ krossade tabletter i saft eller varm choklad) eftersom inga tabletter hittades i hennes mage och det är en hög dosering i det venösa blodet. (= Cirkulerade blodet efter upptag och nedbrytning i levern och ut i hela kretsloppet innan det kommer åter från tårna och upp till lårvenen.)

Ingen har väl nämnt om att hon var i behov av smärtlindrande läkemedel? (Receptet var utställt på Helge).

Ingen har väl nämnt att hon skulle vara deprimerad och självmordsbenägen? (I så fall skulle rättsläkaren tagit upp det i sitt intyg).

Dödsorsaken, den direkta, var den svåra skallskadan vid slaget mot badkarskranen. En person "aspackad" av Dexofen kan säkert falla omkull och slå sig illa. Men gjorde inte tingsrätten ett besök på platsen? Gjorde teknikerna inte ett scenario där en figurant fick falla handlöst i en kopia av miljön. Figuranten/dockan lyckades inte falla och slå sig på samma vis eller i närheten av samma ställe någon gång. Hur teknikerna än styrde om, så var det stört omöjligt att åstadkomma en liknande skallskada.

Ska bli intressant att se hur RÅ ska hantera det.

Utloggad frilansaren

• Medlem
« Svar #5 skrivet: 22 november 2011 16:11:37 »
Ja, Alfa, det är många frågetecken kring Helénes död. Ett är säkert döden var inte naturlig.

Om Helge och Kristi brud börjar prata kanske vi kan få lösningen på varför Heléne dog. Det är onekligen en hel del frågetecken kring hennes död.

Vill inte skriva för mycket om mina egna iakttagelser och funderingar på SM:s forum, eftersom jag är övertygad om att Helge, Kristi brud och flera andra i församlingen i Knutby läser det som skrivs.

Min uppmaning till Helge, Kristi brud, församlingen är; "Börja prata"! Det är viktigt för Helénes föräldrar att äntligen få det utrett vad som hände. Liksom det är en skam för församlingen att allt ännu inte kommit upp till ytan.

För att citerar en fantastisk man, Jesus (som borde vara ledstjärna för församlingen i Knutby och äve Helge); "Sanningen ska göra Eder fria". Dessutom om man tror på det kristna budskapet så finns det alltid förlåtelse för de synder man begått. Jfr med rövaren på korset, som bad om förlåtelse och Jesu ord till honom;  "I dag skall du vara med mig i paradiset."

Är det någon som vet om Heléne blev kremerad eller om det var en vanlig jordbegravning? Skulle vara intressant med en gravöppning och se om det finns något mera som kan komma fram.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 059
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #6 skrivet: 22 november 2011 16:46:15 »

Det har ju från allra första början varit helt uppenbart för alla och envar
att det psykopatiska äcklet Helge mördade sin första fru också!

Den mannen förtjänar det största hat som man kan mobilisera.

Och "Kristi Brud" - vilken jävla häxsubba!

Knutbyförsamlingen - ett helvete i miniatyr! 
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #7 skrivet: 22 november 2011 17:07:39 »
Jag vet inte var Helen blev begravd eller hur hon begravdes. Det bör ändå finnas tillräckligt i skrivelsen till RÅ för att han ska konsultera Rättsmedicinalverket och göra en förfrågan om hur Helen alls fått i sig en så hög dos av ett läkemedel, som hennes man hade fått förskrivet till sig.

Vanligen sparas också vävnadsprover efter obduktioner, så att nya tester kan göras av t.ex. muskelvävnader som hjärtfibrer.

Nigth hunter@ Människor som du tror så illa om är inte värda att hata. Hat gör inget mer än tär på dig själv. När det gäller Helge så ska vi vara klara över hans ursprung och uppväxt. Han var mycket dåligt utbildad när han upphöjdes till Pastor i Knutby. Vi har alla psykopatiska drag och skillnaden mellan oss och honom är kanske bara att han gavs tillfälle att odla och utveckla dessa sina sämre sidor i den miljön. Det var nog mer Kristi Brud än Jesus där.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #8 skrivet: 24 november 2011 17:50:47 »
"Helge har perverterat hela mitt liv" http://www.aftonbladet.se/wendela/article11326434.ab                                                                                                                                                                                                                                         Från 2007: Knutbypastorn gift – bakom Kumlas galler http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11143785.ab                                                                             

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #9 skrivet: 25 november 2011 02:57:28 »

När jag läser den här artikeln är jag nästan böjd att ändra uppfattning
om henne. Åsa alltså. Tycker faktiskt synd om henne och ångrar vad jag
skrev här ovan i ett inlägg.

Är det fel av mig? Är jag lättmanipulerad eller är det fullt normalt?  :-\

http://www.aftonbladet.se/wendela/article11326434.ab

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #10 skrivet: 25 november 2011 07:09:19 »
Om du minns bilderna och rapporterna från rättegången mot Sara Svensson och allt vad hon berättade innan hon "avprogrammerats" kanske du skulle fundera ett varv till på hur livet i Knutby fungerade.

Om jag inte har fel för mig så var det 7 "pastorer" i den lilla församlingen. Helge Fossmo var en av dem. Sara Svensson, vars hela modersarv och alla hennes inkomster var bortblåsta, eller låt mig säga inblåsta, i församlingens ägo. Pastor Åsa Waldau missade hur förvirrad och sjuk Sara var säger hon i intervjun. Men hon var ju delaktig i att Sara skulle slängas ut ur församlingen!!

Helges enda skolning var den han hade fått i Knutby. Om namnen Kristi Brud och Tirza var alla mycket bestämda. En ganska välorganiserad ideologi, som mer faller inom ramarna för sekter än religion. Även om religionen fanns där så användes den som ett verktyg för andra syften än religiösa.

Helge Fossmo förnekade och dolde inledningsvis all sin inblandning i något. Hos polisen satt en trogen församlingsmedlem och babblade om Kristi Brud. Bland annat. Hon var en vuxen kvinna på 28 år och beskrevs som "barnflickan". Hennes beteende under rättegången fick många att höja ögonbrynen och tappa hakorna. Hon älskade verkligen Tirza och hon smekte Kristi Bruds hand.

Jag förstår att Åsa Waldau inte vill förknippas med vad som kom fram varken under rättegången eller i media för övrigt. Hon hade säkert inte avsett ett sådant här galet slut och särskilt inte att så mycket om församlingen skulle bli offentligt. Kyrkorna i Sverige stod nästan på rad för att ta avstånd från det som kom fram. Främst stod nog Pingstkyrkan, som uteslöt församlingen och även avväpnade Waldau och de andra pastorerna sina titlar.

Märkligast var väl att alla först förnekade att de som Knutbyförsamlingen hade någon Kristi Brud i sin lära. Fast det fick du ju alla ändra till, att visst användes begreppet, men det var bara en symbol för enheten "Församlingen" eller "Kyrkan". Inte alls så som det hade använts i Knutby.

Så, nej Åsa Waldau föreställde sig säkert  inte att mordet och mordförsöket skulle ske. Hon var delaktig i att försöka kasta ut Sara Svensson från församlingen. Sara dumpades helt utblottad på en busshållsplats, men fick komma tillbaka. På vilka kärleksfulla villkor då?

Åsa Waldau kunde säkert inte föreställa sig vad Helge utvecklades till inom ramen för församlingens "utbildning" av honom. När jag ser tillbaka på händelserna så associerar jag med sådana här lajv (levande rollspel) som många unga leker idag. Jag är mycket övertygad om att Åsa Waldau hade en huvudroll i det skådespelet. Och lika övertygad är jag om att Helge Fossmo inte var regissör.

Märkligt att han kunnat träffa en kvinna och gifta sig, men så är det ju nu en gång. Och märkligt är att Knutbyförsamlingen väl har rekonstruerats och lever vidare. Jag har inte satt mig in i hur. Däremot ska jag följa tråden om Helen Fossmos död. Jag hoppas verkligen att det blir en ny utredning.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #11 skrivet: 25 november 2011 08:56:18 »
När jag läser den här artikeln är jag nästan böjd att ändra uppfattning
om henne. Åsa alltså. Tycker faktiskt synd om henne och ångrar vad jag
skrev här ovan i ett inlägg.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article11326434.ab
Rent spontant uppfattar jag henne som manipulativ. Men kanske mötte hon sin överman i Helge Fossmo- eller vise versa? DOKUMENT: De rustar för undergången
KNUTBY. Isolerad i sin villa i Knutby planerar den 38-åriga kvinnan sitt bröllop med Jesus.
Då ska all världens ondska släppas lös. Nu rustar sig medlemmarna för den yttersta striden.
En medlem berättar för Expressen:
- Det är laglöshetens tid som väntar, bara de helgade undkommer.
Kvinnan som kallar sig Kristi brud förbereder församlingen i Knutby på ändens tid - jordens undergång - därför säger hon sig vilja skapa "de godas armé". Kristi brud ska vägleda församlingens medlemmar in i det eviga riket som ska uppenbara sig vid den onda dagen. I nästan två år har Kristi brud hållit sig undan. I sitt hem - ett femtiotal meter från huset där Alexandra Fossmo mördades - har hon studerat uppenbarelseboken i nya testamentet. Där har hon planerat för hur hennes församling ska få lyftas Jesus till mötes när han kommer från skyarna för att gifta sig med Kristi brud. - Vi måste bli heliga för att stå emot ondskan, säger en medlem. Läs vidare: http://www.expressen.se/1.74286

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #12 skrivet: 25 november 2011 10:17:09 »
Förlåt mig för den naivitet som möjligen gjorde sig gällande när jag
uttalade mig om Åsa Waldau.
Jag är fullständigt medveten om vad som har pågått i församlingen i
Knutby, har inga som helst illusioner om livet i sekten. Jag inser vad det
handlar om...
Jag är vanligtvis lagd åt det cyniska och realistiska hållet och är mycket
skeptiskt inställd till all frireligiös verksamhet. Är för övrigt övertygad
ateist och anser att det överlag är själsligt svaga, osäkra, rädda
människor som söker sig till religionen.
Helst skulle jag vilja ha all religion avskaffad, den bygger nämligen på
sagoböcker och ingenting annat. Må uppröra en del att höra det, men det
är min orubbliga övertygelse.
Allsköns grymheter har begåtts och begås i namn av kristendom, islam
och vad som i övrigt finns.
Knutbyaffären är ett närmast övertydligt exempel på vad man kan
utnyttja folks tro till, hur man iscensätter ondskefulla anslag i skydd av
religiösa föreställningar. Ofta är såna här figurer som Fossmo utan egen
tro egentligen, de bara lyckas ge övertygande sken av den.

Nej, jag vet är fullt medveten om vad såna här bedrövliga varelser är i
stånd till. De predikar kommande undergångar och utlovar evigt paradis
vid "hemkomsten" till skaparens himmel - alltsammans bemöter jag
med samma roade förakt.

Så sålunda finns det ingen anledning att behöva oroa sig över min
visade "lilla blåögdhet"...den var inte så allvarligt gången... ;) 8)

Werner Finck

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #13 skrivet: 25 november 2011 10:26:48 »
Skulle väl bara fattas att vi får en "Kristi brud" som samarbetar med en Breivikfanatiker.. :o

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #14 skrivet: 25 november 2011 10:33:37 »
Skulle väl bara fattas att vi får en "Kristi brud" som samarbetar med en Breivikfanatiker.. :o

Allt är möjligt i denna tid, i denna värld så vi ska nog akta oss för att
utesluta något sådant... ::) :-\

Werner Finck

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 25 november 2011 10:45:56 »
...

Är du lätt manipulerad? Ja, som så många andra så är det lätt att rikta blicken dit och se det som Kristi brud vill visa. För dig. Det är helt normalt att normala människor reagerar på normala signaler/gester/uttryck ÄVEN OM syftet "sändaren" har är dolt för mottagaren. Alla reagerar självklart på "Skulle jag deltagit i ...".  Jag är övertygad om att Åsa Waldau inte hade tänkt sig att hennes lillasyster skulle mördas.

Jag tvivlar till och med på att Helge Fossmo och Sara Svensson fullt ut fattat hur död en människa är sen hon dött och hur förfärligt länge hon är död. Det mesta i Knutby var extremt overkligt och oerhört löst förankrat i verkligheten.

I det dokument som Zappa hänvisar till ovan, gjort efter mycket grundlig research av Expressens journalister och INTE AV HELGE FOSSMO, så finns ett mycket bra exempel på det annorlunda språkbruket som i Knutby användes på ett mycket extremt vis: Där hade man nämligen helt suddat ut levande livet som en entitet värd att bevara. Lyckan var att
Citera
"Komma hem"
, vilket för oss vanliga dödliga betyder att vi kommer hem till den egna lyan. I den frikyrkliga sfären så innebär det att man dör från detta elända jordeliv och så hamnar i paradiset eller i vart fall "hemma hos Gud". Att dö var lycka. Att komma hem till Gud var allt vad livet går ut på.

Det finns inom frikyrkosfären en stor samling "Hemlandssånger" som alla handlar om denna fullständiga totala lycka som väntar alla rättrogna. De sekulariserade journalisterna behövde en stund extra för att begripa hur vansinnigt lyckliga just Knutbyförsamlingens medlemmar skulle bli. Journalisterna tvingades först inse att "komma hem" var ett betydelsebärande begrepp för de troende. Men betydelsen hade sannerligen förskjutits från att vara en stilla tröst för äldre och sjuka nära döden i livets slutskede.

I Knutby hade predikats om denna enorma, självklara lycka som det innebär att "komma hem" att steget mellan idioti och verklighet passerats när Sara Svensson fullständigt tappar greppet och slår en hammare i huvudet på sin flera år yngre matmor, Åsa Waldaus syster. Någon "hemresa" blev det inte då utan först ett par månader senare när husmodern/matmodern/styvmodern sköts ihjäl av en människa som fått Guds svåra uppdrag att hjälpa två församlingsmedlemmar "hem". Gud själv, underställd Kristi brud, reste med bil till annan ort. Ihop med en församlingsmedlems hustru. Hennes man fick hakan avskjuten av "barnflickan" som lärt sig Livets ord är döden för att Komma hem.

Borta var hon allt. Hon var faktiskt tvungen att lyda Gud för att kunna ha en rimlig susning till chans att få vara med dom som skulle få plats i det himmelska hemmet. Hon hade blivit utslängd. Hennes pengar var slut och den älskade Kristi brud hade den vackra förlovningsringen hon fått av Jesus på sitt finger. Någon av de så "varmt  kristna" hade haft förbarmande med henne och hämtat henne vid busshållssplatsen. Hon skulle få stanna, om hon bara blev en bättre människa. Gud (eller Helge) så tacksam hon var för denna ynnest! Hon återfick Nåden att vistas i Kristi Bruds närhet. Så hon återvände till terrorn, för det är vad hon blev utsatt för. Hon skulle självklart sköta sig fint och sitt uppdrag som "Barnflicka" exempelfritt.

Jag kan föreställa mig att det var ett annorlunda puss- och kramkalas i Knutby den dagen jämfört när Sara Svensson i rätten smekt Kristi bruds diamantförsedda hand. Beviset på att Jesus och Åsa Waldau var förlovade. Att Åsa var utvald av Herren själv. Halleluja!

Självklart vill inte Waldau att denna bild av henne ska bestå eller spridas. Självklart är Helge Fossmo oerhört skyldig. Jag lutar starkt åt att de använde Sara Svensson som verktyg. Men det "blev lite fel". Waldaus ärlighet i denna fråga är lika stor som de som sätter bomber runt sina barns magar och skickar in dem i folksamlingar och sen vojjar sig om att deras barn nu kommit till Paradiset. Han som under förra årets julhandel "bara" lyckades boba ihjäl sig själv utanför PUB i Stockholm hamnade på muslimska begravningsplatsen efterlämnande tre minderåriga barn och en änka som haft bekymmer med att utåt visa sin glädje över att hennes barns far hamnat i Paradiset.

Vi har en "sekt" i mina hemtrakter. En bekant lyckades få med sig två av sina barn, men två blev kvar tillsammans med den andra föräldern.

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #16 skrivet: 25 november 2011 11:23:00 »
Det alldeles speciella språkbruket, ja...värd en alldeles egen historia... ???

Det kusligt ofta återkommande uttrycket "HEMKOMST" fick det
att gå rysningar genom kroppen på mig...usch... :o ???

En riktig skräckfilm, direkt ur verkligheten...

Sen har jag för övrigt alltid varit förundrad över varför kvinnor har
attraherats av Helge Fossmo, de har ju varit många bevisligen.
Vad är det för utstrålning den mannen har som lockar så?
Högst alldaglig rent utseendemässigt, inte särskilt mycket att hänga i
julgranen heller vad huvudets vägnar beträffar, såvitt jag har kunnat utläsa.
Vad är det för nåt som attraherar? Nån kvinna här som man kan svara
på det möjligen? Jag är nämligen helt oförstående inför detta... :-\ ::)

Werner Finck

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #17 skrivet: 25 november 2011 11:51:05 »
Kanske är det Knutby-andan som spritts sig i den svenska politiken när Juholt den helgade säger att "visst väljer de mej", "jag har full uppbackning från partiet". SD har lovat domedagen om ingen tar itu med invandringen och Moderaterna håller ansiktet utåt.  :)

Utloggad Zia

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
« Svar #18 skrivet: 25 november 2011 16:20:12 »
Det alldeles speciella språkbruket, ja...värd en alldeles egen historia... ???

Det kusligt ofta återkommande uttrycket "HEMKOMST" fick det
att gå rysningar genom kroppen på mig...usch... :o ???

En riktig skräckfilm, direkt ur verkligheten...

Sen har jag för övrigt alltid varit förundrad över varför kvinnor har
attraherats av Helge Fossmo, de har ju varit många bevisligen.
Vad är det för utstrålning den mannen har som lockar så?
Högst alldaglig rent utseendemässigt, inte särskilt mycket att hänga i
julgranen heller vad huvudets vägnar beträffar, såvitt jag har kunnat utläsa.
Vad är det för nåt som attraherar? Nån kvinna här som man kan svara
på det möjligen? Jag är nämligen helt oförstående inför detta... :-\ ::)
Jag tror snarare att attraktionen ligger i att han har utnyttjat svaga kvinnor, som har manipulerats, som har dåligt självförtroende, blivit nertryckta och det kan ta sin tid innan det genomskådas.  :(
Sektmetoderna har han drivit djupt på alla sätt och vis och man tror väl gott om honom som är pastor. Det kan ta tid att se klart och man ser det man vill se. Finns säkert tvivelaktigheter i förhållandet, kanske var det det Heléne hade börjat förstå??

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #19 skrivet: 25 november 2011 16:45:26 »
En blogg om Göran Linberg v.s.v. Knutbysekten; http://germundandersson.blogspot.com/2010/07/goran-lindberg-och-knutbysekten.html                                                                                                                                                                                                                                                                                                   Den 18 december 1999 gästade döden första gången pastorns hus i Knutby. Både han och Jessica låg nedbäddade och febersjuka. De tre barnen, då 4, 3 och knappt 1 år gamla, fanns hos en granne. Jessica gick upp för att ta ett bad, men föll, slog bakhuvudet i duschkranen och avled. Två utredare från våldsroteln i Uppsala kopplades in på fallet, församlingsmedlemmar förhördes och polisen skruvade bort en del av duschkranen. Efter att Jessica obducerats slog polisen fast att det inte fanns några misstankar om brott. Dödsfallet klassades som en ren olyckshändelse. Ordern: Gift dig med pastorn! Alexandra Fossmo var vid tidpunkten för dödsfallet ihop- parad och förlovad med en ung man i församlingen. Allt var bokat och klart för bröllop när beskedet att pastorns hustru hade avlidit kom. Dagen efter dödsfallet fick hon ett påbud; hon skulle gifta sig med den nyblivne änkemannen. I november 2000 ingick pastorn sitt andra äktenskap. Alexandra Fossmo hade tre år kvar att leva. http://www.expressen.se/1.74286 Fotnot: Jessica är alltså Helené                                                                                                                                                                                            De var ju inte heller bara stationerade i lilla Knutby, utan ute och missionerade i Hongkong....                                                                         

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 25 november 2011 17:45:08 »
Jag tror snarare att attraktionen ligger i att han har utnyttjat svaga kvinnor, som har manipulerats, som har dåligt självförtroende, blivit nertryckta och det kan ta sin tid innan det genomskådas.  :(
Sektmetoderna har han drivit djupt på alla sätt och vis och man tror väl gott om honom som är pastor. Det kan ta tid att se klart och man ser det man vill se. Finns säkert tvivelaktigheter i förhållandet, kanske var det det Heléne hade börjat förstå??

Nej, det behöver inte vara "svaga" kvinnor med "dåligt självförtroende" utan det är helt vanliga normala kvinnor som manipuleras och trycks ned. Vanliga kvinnor är normala och behöver särskilt stöd i samband med småbarnsomsorg och graviditeter. Möts de då av mer eller mindre subtila gester och utspel mot deras moderskap, kvinnlighet etc så tar det inte så tid att destabilisera ens de mest trygga och stabila kvinnorna.

Det är naturligtvis märkligt med kvinnor som söker sig till de livstidsdömda och delar sina vuxenliv med en person per korrespondens. Säkert är det förenligt med någon form av trygghet, men det är väl inget som de pratar vitt och brett om på stan. Gifter sig ingen annan med dem så får väl livstidsfångarna duga ?

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #21 skrivet: 26 november 2011 09:45:50 »

"Må Tirsa få sin rätt" Må Tirsa få sin rätt"

"Rädsla sammanvävd med gränslös gränstakärlek är kittet i
Knutby Filadelfia"

"För allt sedan Helénes död fruktar vissa medlemmar innerst
inne andra medlemmar som potentiella anstiftare.

Medlemmarna är också rädda för varandra som potentiella torpeder:
"De snällaste är de farligaste, för de lyder"

Allt detta är valda citat ur en mycket angelägen blogg som jag
rekommenderar alla intresserade att företa en närläsning av.
Mycket angelägen som sagt!

http://4.bp.blogspot.com/__KIqzMKYgGs/SMpbWV1aaQI/AAAAAAAAADQ/_aIOnqYfMpo/s1600-h/585.jpg

Werner Finck

Utloggad Zia

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
« Svar #22 skrivet: 26 november 2011 14:43:50 »
Nej, det behöver inte vara "svaga" kvinnor med "dåligt självförtroende" utan det är helt vanliga normala kvinnor som manipuleras och trycks ned. Vanliga kvinnor är normala och behöver särskilt stöd i samband med småbarnsomsorg och graviditeter. Möts de då av mer eller mindre subtila gester och utspel mot deras moderskap, kvinnlighet etc så tar det inte så tid att destabilisera ens de mest trygga och stabila kvinnorna.

Från början är de normala men "pastorn" ser till att genom olika styrmedel som tron, makt, pengar, kontakter och nätverk (om det finns) mm  De utöva dithän han vill komma. Men jag menar att kvinnor med inget nätverk är ett betydligt enklare byte.
Som t ex Patrik Sjöberg blev utnyttjad av sin tränare som hade bra inblick i ungdomens hemsituationer p g a sin ställning och valde på så vis ut lämpliga "offer". Hemskt, hemskt.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5 887
« Svar #23 skrivet: 28 november 2011 15:51:36 »
Förundersökningsprotokoll för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?02rqdhliolz2b

(Heléne Fossmo 1999 & Alexandra Fossmo 2004)
« Senast ändrad: 20 maj 2012 07:55:11 av Bea »
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #24 skrivet: 01 december 2011 08:23:51 »
RÅ finner ingen möjlighet att ansöka om prövningstillstånd i frågan om Helene Fossmos död. Bevisen är prövade en gång och HD beviljar inte resning för omprövning av bevis om det inte är synnerligen stark bevisning som tillkommit.

Dosen Dextrpropoxifen i lårblod och inget maginnehåll vid obduktion var känt när hovrätten friade Helge F. Endast nära anhöriga kan begära nytt prövningstillstånd. Det makabra är då att de anhöriga till Helen är, förutom Helens och Helges barn, den sörjande maken/änklingen Helge Fossmo. Han  lär ju inte begära omprövning "till men för den frikände".

Han är nu inne på sitt tredje äktenskap och därvid är det.

Nya kommentarer

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 17:35:14]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 17:26:50]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Blueberry
[Idag kl. 16:46:45]

[Idag kl. 16:08:55]

[Idag kl. 16:05:32]

[Idag kl. 16:01:33]

SV: Misstänkt försvinnande i Sölvesborg 1999 januari 25 av Lelle Hildebrant av Bea
[Idag kl. 15:48:43]

SV: Svenska Styckmord av JJ
[Idag kl. 12:56:37]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av oprydning
[Idag kl. 12:25:38]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 12:14:38]

[Idag kl. 11:34:07]

[Idag kl. 11:20:16]

SV: Olöst dödsfall på Anni Dewani i Kapstaden, Sydafrika 13 november 2010 av Bea
[Idag kl. 11:03:48]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Zappa
[Idag kl. 10:49:30]

SV: Misstänkt mord i Hökarängen (Sthlm) 2013 maj 22 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:24:07]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Alfa
[Idag kl. 07:42:48]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 07:26:41]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Freak
[Idag kl. 03:31:21]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Freak