0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.
Hon anmälde aldrig den dj-n för något. i hans dödsannons stod visst något om att det/de han älskade aldrig skulle försvinna. Nähä, men Eva Magnusson, som han lovat guld och gröna skogar; som sa ifrån att "nu får det vara nog" slutade han uppenbarligen att älska när hon krävde sin rätt efter att ha gjort slut med honom. Jag förstår att hans närmsta anhöriga vill minnas honom som han var och fortsätta blunda för det fullständigt fruktansvärda som avslöjades, när man inte bara brutit sönder kök och badrum utan till slut var tvingade att bryta upp golven i hans bostad för att inte bara bevisa utan ta mig f-n ÖVERBEVISA honom om att vi vet vad du har gjort. Eva var stark på sitt vis. Hon var mer etablerad akademiker än han var. Hon var minst sagt en stabil och stark, rekorderlig kvinna. Men till polisen och rättsväsendet vände hon sig aldrig. För hon visste att det var meningslöst.Linda var stark på sitt vis. Bara detta att klara av att leva i ett helt nytt land är starkt. Hon arbetade mycket. Hon "skötte sig" och hon redde ut en misslyckad relation med en "skitstövel". Säkert la rättsväsendet hennes ursprung till last. Situationen i hennes försvinnande var minst sagt kaotiskt. Den som sen blev misstänkt gm var den som anmälde försvinnandet. Den rättsprocess som följde är en skam för svenskt rättsväsende om det ska anses att även kvinnor ska ha valuta för sina skatteinbetalningar. Visst har juristerna städat upp en del (livförsäkringen, lägenheten och sådant) för att dölja en del av vad Alm "fixat" till sig. Men man kan ändå inte skyla över det faktum att Linda inte var tränad att "om en man gör så här mot dig så ska du vända dig till polisen eller åklagaren". Tvärtom så VISSTE hon att sådant är omöjligt och meningslöst.
Förlåt mitt grova övertramp, men det var liksom öppet mål. För de flesta är det väl ganska självklart att man inte polisanmäler relationsproblem i förebyggande syfte oavsett vilken respons man får. Lagen är ju faktiskt något man bara kan/ska rätta sig efter och inte före! //C´mon
Ja, men lagen borde inte vara skriven på ett sätt som ger kryphål stora som elefanter för personer med diverse empatistörningar företräde framför de som drabbas av dem. Det måste ju rimligtvis finnas en jämvikt som förebygger att den ena parten måste dö innan rättsväsendet ens kan notera en lagöverträdelse.
Lagens utformning och framförallt de mjäkiga straff vi har för grova brott i detta land är rena skämtet jämfört med många andra länder. Min poäng var dock menat utifrån hur lagen faktiskt är skriven och inte hur den borde vara. Det kan tyckas självklart att ingen ska behöva dö innan samhället vaknar, men det förutsätter fortfarande att den drabbade är någotsånär medveten om att situationen är riskfylld och att anmälan blir gjord. Jag har lite svårt att föreställa mig poliser, åklagare & "batikhäxor" som i förebyggande syfte knackar dörr och frågar om vi mår bra eller om vi känner oss lite manipulerade.. Hur man än utformar lagen så kommer det aldrig att flyga stekta sparvar i käften på den som är utsatt, men när vederbörande väl ber om hjälp då ska det fantamej finnas hjälp att få innan det är för sent!
Missing Peoplehar fått medalj!http://www.missingpeople.se/?page_id=259