: Misstänkt mord i Spekeröd 2010 juli 27 på Marina Johansson  (läst 45825 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
SV: Misstänkt mord i Spekeröd 2010 juli 27 på Marina Johansson
« Svar #175 skrivet: 25 april 2012 17:15:10 »
Citera
Hon anmälde aldrig den dj-n för något. i hans dödsannons stod visst något om att det/de han älskade aldrig skulle försvinna. Nähä, men Eva Magnusson, som han lovat guld och gröna skogar; som sa ifrån att "nu får det vara nog" slutade han uppenbarligen att älska när hon krävde sin rätt efter att ha gjort slut med honom. Jag förstår att hans närmsta anhöriga vill minnas honom som han var och fortsätta blunda för det fullständigt fruktansvärda som avslöjades, när man inte bara brutit sönder kök och badrum utan till slut var tvingade att bryta upp golven i hans bostad för att inte bara bevisa utan ta mig f-n ÖVERBEVISA honom om att vi vet vad du har gjort. Eva var stark på sitt vis. Hon var mer etablerad akademiker än han var. Hon var minst sagt en stabil och stark, rekorderlig kvinna. Men till polisen och rättsväsendet vände hon sig aldrig. För hon visste att det var meningslöst.

Linda var stark på sitt vis. Bara detta att klara av att leva i ett helt nytt land är starkt. Hon arbetade mycket. Hon "skötte sig" och hon redde ut en misslyckad relation med en "skitstövel". Säkert la rättsväsendet hennes ursprung till last. Situationen i hennes försvinnande var minst sagt kaotiskt. Den som sen blev misstänkt gm var den som anmälde försvinnandet. Den rättsprocess som följde är en skam för svenskt rättsväsende om det ska anses att även kvinnor ska ha valuta för sina skatteinbetalningar. Visst har juristerna städat upp en del (livförsäkringen, lägenheten och sådant) för att dölja en del av vad Alm "fixat"  till sig. Men man kan ändå inte skyla över det faktum att Linda inte var tränad att "om en man gör så här mot dig så ska du vända dig till polisen eller åklagaren". Tvärtom så VISSTE  hon att sådant är omöjligt och meningslöst.

Meeeh, nu har du la ändå snurrat till det..?  ???
Vad menar du att dessa kvinnor skulle ha anmält till polis och åklagare egentligen? Att vara ihop med en manipulativ skitstövel är tyvärr inte olagligt ännu och det ÄR varken ett polisiärt eller rättsligt bekymmer så länge det inte finns en brottslig handling att anmäla. Tror du inte de hade agerat annorlunda om det gick att sia om det öde som mötte dem? Så jag förstår inte vad du syftar på när du säger att kvinnorna och deras anhöriga VISSTE men som rättsväsendet sket i..?

Exempel:

Linda: Hej, jag skulle vilja anmäla att min blivande man har tecknat en livförsäkring. Vi ska åka o handla nu, men jag misstänker att han kommer lura iväg mig på en biltur och troligtvis strypa mig...

Eva: Goddag, jag skulle vilja anmäla att min f.d älskare är en narcissist som inte vill inse att jag vill gå vidare så jag befarar att han kommer att stycka mig..

Marina: Hejsan, jag skulle vilja anmäla att jag har en tomte i källaren som tror att allt är som vanligt. Kan ni få honom att förstå vad jag vill, innan han skjuter mig i huvudet och gömmer mig i skogen..

Förlåt mitt grova övertramp, men det var liksom öppet mål. För de flesta är det väl ganska självklart att man inte polisanmäler relationsproblem i förebyggande syfte oavsett vilken respons man får. Lagen är ju faktiskt något man bara kan/ska rätta sig efter och inte före!  ;)

//C´mon

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 221
« Svar #176 skrivet: 25 april 2012 20:25:59 »
Nej, då jag har inte fått hjärnsläpp  8)

Det är så att Lagen, den ska alla rätta sig efter och om så inte sker så ska Lagens väktare träda in för att utreda och döma.

Problemet jag tar upp är att vi har ett "kluster" av regler kallade lagar som skenbart ger kvinnor lika rätt till skydd och upprättelse som våldsamma och bedrägliga män. Det är en kränkning att kalla det "relationsproblem" när det är fråga om bedrägeri, manipulation och även fysiskt maktmissbruk.

* Vi har nu liket av en 19-årig kvinna, som fortfarande TRODDE att hon skulle få hjälp mot de hot hon uppenbarligen har anmält, nere i Landskrona. Hon har under det senaste ÅRET sökt samhällets stöd mot det maktmissbruk hon varit utsatt för under en längre tid. Men hon blev avvisad och antagligen hänvisad till att lösa sina "relationsproblem" inom familjen.

Nu vet varenda kvinna, ung som äldre, att det är meningslöst att gå till kommunen och till polisen.

* I Filipstad försökte man dölja orsaken till att en tidigare helt obrottslig 3-barnsmor sköt huvudet av mannen då han sov. Man försökte med all sköns omskrivningar till "familjetragedi" och "det är en gåta" och "fullständigt obegripligt". I helskotta det var varken det ena eller det andra eller det tredje som ORSAKADE = motiverade henne att blåsa huvudet av sina barns far. Ja, lite "relationsproblem" hade det visserligen varit. Hon babblade om några andra kvinnor som kom in bakvägen i huset då och då. Han hade ett litet "vapenbrott" i ryggsäcken och hon hade tvingats ta en jägarexamen för att så kunna ta över licenserna och låta honom behålla vapnen i praktiken. Det hade varit "lite trassel" med betalningarna och kronofogden hade gjort utmätningar. Bullbakarmamman blev fullständigt galen av någon annan anledning.

Jag gissade att bakom alla dessa patetiska omskrivningar så fanns det ett annat motiv. Rabiat feminist m.m. blev jag då kallad här, men det tystnade när det BROTT mot henne kom i dagen, som var helt tillräckligt för att hon den natten hon mördade maken faktiskt insåg att här var det inte fråga om något "relationsproblem". Deras gemensamma revisor hade satsat på maken och hjälpt honom att arrangera en för honom lönsam skilsmässa "ad modum skolexemplet". Där gick hon och slet som en vansinnig för att hålla firman på fötter, avskedade all personal, drog ett jättelass, betalade av och samtalade med kronofogden och .... vad gjorde han? Han tömde det gemensamma boet på alla gemensamma tillgångar. Skulderna lämnade han dock kvar. Hon hade 19.000 kronor på sitt konto och han hade av en händelse 1 miljon kronor som sin "enskilda egendom". Och nu var han trött på henne.

Hur kan revisorer, advokater och banktjänstemän delta i sådana här ekonomiska upplägg??! Trist? "Ja, visst men vi har rättat oss efter Lagen hela tiden". Men dessa skolexempel ingår i basutbildningen för alla ekonomer och jurister och de kan faktiskt välja att säga "Nej, då skadar du din partner/make/maka på ett sådant vis att vi inte kan delta i arrangemanget. Du måste visa att det också är till hennes fördel och att hon också får lön för sin möda." Alla tjänar ju pengar på hennes arbete också! Varför skyddar banker och revisionsbyråerna inte dessa kunder. De ser ju och vet ju vad som är på gång.

Det är inte "relationsproblem" det är att skriva om bedrägerier till något kvinnor ensamma ska ta ansvar för.

Precis på samma vis som när en 18-åring åläggs att fixa "familjeproblemen" när de lever i en situation där de som har makten tillåts missbruka den och inget görs förrän de har ett lik på obuktionsbordet. I Filipstad var det mannen som hamnade där och det är en sensation i sig. INGEN hade räknat med en sådan utveckling. Man hade ryckt på axlarna åt henne och sagt "Trist, javisst" om hon hade tagit de 19 tusen kronorna och sin tandborste och gått iväg ut på gatan. Sen hade man tyckt synd om henne, berättat hur bitter hon blivit och lagt till att "The Show must go on."

De bör absolut inrättas någon instans där kvinnor och barn kan komma in eller andra lämna anonyma tips om "kontrollerande män", fuffens affärer på G mot frun etcetera. Jag vet inte. Vi får inte glömma hur många ursäkter TVÅ rättsliga instanser hittade för att bortförklara så där 2 liter blod i madressen och ett kulhål i väggen i Marinas fall. Benbiten kunde inte med säkerhet fastställas vara human utan kunde komma från ett djur, togs av domstolarna som något som att misstanken inte kunde anses bevisad. Hur många benbitar av djur har vi sannolikt i våra kulhål i väggarna därhemma???

Alla dessa kvinnor VET alltså att det inte är någon idé att vända sig till någon förrän de är näst intill döda eller bärs in som döda. Både offentliga myndigheter och andra institut i samhället bör arbeta mycket aktivt för att bygga bort den "vetskapen". Skatteverket, kronofogden, domstolarna, polisen, åklagarna, frivårdsmyndigheten, vårdcentraler, psykiatrin, revisionbyråer, advokatbyråer, socialkontoren .... bör sätta sig ned och aktivt tänka ut hur de ska bidra till ett samhälle där det inte är meningslöst för kvinnor att delta som fullvärdiga individer.

Så, nej inget hjärnsläpp utan helt rasande över att se den ena efter den andra mördas pga relationsstörda individer som tillåts bete sig som s-n utan att någon säger ifrån.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5 911
« Svar #177 skrivet: 27 april 2012 20:38:18 »
Polisen kan ha gjort ett genombrott i jakten på Marina Johansson mördare.
En man och en kvinna – som tidigare varit okända för utredarna – har i förhör berättat att de sett en mansperson i anslutning till platsen där kvarlevorna av Marina återfanns.
Vittnena har enligt Expressens uppgifter tidigare inte självmant vågat kontakta polisen eftersom de befann sig på platsen i syften som gjorde att de kunde bli misstänkta för brott.

De har uppgett att de vid ett tillfälle när paret var på platsen plötsligt dök upp en mansperson som uppträdde mycket aggressivt och krävde att de omedelbart skulle avlägsna sig.
De kände sig så hotade att en av dem tog fram en stor skiftnyckel för att freda sig mot den aggressive mannen.
Då försvann han från platsen.

Den mystiske mannen ska ha rört sig från en plats där det enligt parets berättelse låg en presenning.
Händelsen skall ha inträffat någon gång under 2011.

Vittnena är inte misstänkta för inblandning i mordet på Marina.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 109
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #178 skrivet: 28 april 2012 13:20:43 »

Förlåt mitt grova övertramp, men det var liksom öppet mål. För de flesta är det väl ganska självklart att man inte polisanmäler relationsproblem i förebyggande syfte oavsett vilken respons man får. Lagen är ju faktiskt något man bara kan/ska rätta sig efter och inte före!  ;)

//C´mon

Ja, men lagen borde inte vara skriven på ett sätt som ger kryphål stora som elefanter för personer med diverse empatistörningar företräde framför de som drabbas av dem. Det måste ju rimligtvis finnas en jämvikt som förebygger att den ena parten måste dö innan rättsväsendet ens kan notera en lagöverträdelse.  :-X

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #179 skrivet: 28 april 2012 14:55:52 »
Citera
Ja, men lagen borde inte vara skriven på ett sätt som ger kryphål stora som elefanter för personer med diverse empatistörningar företräde framför de som drabbas av dem. Det måste ju rimligtvis finnas en jämvikt som förebygger att den ena parten måste dö innan rättsväsendet ens kan notera en lagöverträdelse.

Lagens utformning och framförallt de mjäkiga straff vi har för grova brott i detta land är rena skämtet jämfört med många andra länder. Min poäng var dock menat utifrån hur lagen faktiskt är skriven och inte hur den borde vara. Det kan tyckas självklart att ingen ska behöva dö innan samhället vaknar, men det förutsätter fortfarande att den drabbade är någotsånär medveten om att situationen är riskfylld och att anmälan blir gjord. Jag har lite svårt att föreställa mig poliser, åklagare & "batikhäxor" som i förebyggande syfte knackar dörr och frågar om vi mår bra eller om vi känner oss lite manipulerade..  :-\
Hur man än utformar lagen så kommer det aldrig att flyga stekta sparvar i käften på den som är utsatt, men när vederbörande väl ber om hjälp då ska det fantamej finnas hjälp att få innan det är för sent!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #180 skrivet: 28 april 2012 15:07:17 »
Det jag säger är att det är inte endast polisen som ska se i förväg. När kvinnorna väl kommer dig, så är de antagligen en hårsmån från sin egen död.

Vad jag säger är att de kvinnor/flickor, som har med dessa män att göra, ska ges stöd redan när banktjänstemännen förstår vad de här "gubbarna" planerar.

Revisorerna ska inte sopa banan och agerar curlingcoach åt män som planerar skilsmässa, men först måste tömma företaget och hemmet.

Advokater ska inte ge planerande män av den här kalibern råd om hur man "billigt tar kål på kärringarna".

Flickor ska inte från barnsben lära sig att hålla familjehemligheter hemliga, när dessa i huvudsak rör sig om att flickorna kränks.

Domstolarna ska inte beredvilligt lyssna på psykopaters omskrivningar och manipulationer av verkligheten som "ord mot ord". Mot vansinne kan ingen försvara sig. Allra minst de kvinnor som är ensamt utsatta för det, om de VET att det inte är någon idé att gå till polisen, för polisen VET att det är inget åklagarna bryr sig om för de VET att domstolarna behöver inte besvära sig för livrädda kvinnor "som nog själva ...."

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #181 skrivet: 28 april 2012 15:26:33 »

Lagens utformning och framförallt de mjäkiga straff vi har för grova brott i detta land är rena skämtet jämfört med många andra länder. Min poäng var dock menat utifrån hur lagen faktiskt är skriven och inte hur den borde vara. Det kan tyckas självklart att ingen ska behöva dö innan samhället vaknar, men det förutsätter fortfarande att den drabbade är någotsånär medveten om att situationen är riskfylld och att anmälan blir gjord. Jag har lite svårt att föreställa mig poliser, åklagare & "batikhäxor" som i förebyggande syfte knackar dörr och frågar om vi mår bra eller om vi känner oss lite manipulerade..  :-\
Hur man än utformar lagen så kommer det aldrig att flyga stekta sparvar i käften på den som är utsatt, men när vederbörande väl ber om hjälp då ska det fantamej finnas hjälp att få innan det är för sent!

Kvinnor/flickor VET hur lagen är utformad och de VET att de som brottsoffer ofta bemöts som att de är medskyldiga i brotten mot sig själva ("relationsproblemen"). De VET hur lagen används mot dem.
Utformningen skärps gång efter annan (utifrån Magnus Ladulås Kvinnofridsrätt och framåt i tiden) och ändå fortsätter kvinnor att VETA att de lagar som finns inte finns för att skydda dem mot brott och ge dem upprättelse, utan finns enbart för att skydda de stackarna som blir tagna av polisen, åtalas av åklagarna och prövas med stor empati av domstolarna. Stackars män som blir anklagade, åtalade och vi kan inte hitta ett enda kryphål!

I biologiundervisningen i grundskolan får alla lära sig att män har mer muskler än kvinnor, män har mörkare och större röster och män har ett annat ansvar för relationerna än kvinnor eftersom kvinnor är de som blir gravida, föder barn och ammar och allt det där. Män har en annan funktion i samhället och relationerna. Hur avspelglas det i lagstiftningen eller framför allt i praxis?

Ja, ett sätt är att kvinnor som Marina sitter och skriver det långa brevet till mannen hon är livrädd för. Hon VET att det är meningslöst att vända sig till polisen och vidare i rättsväsendet. Det skadar enbart henne själv och höjer risken för henne.

Läs intervjuerna med den nu mördade 19-åringen som kommer in blåslagen till polisen efter ett strypförsök av mamman och totalvägrar fotografering och dokumentation av skadorna. En enda bild som bevis mot gm är detsamma som en klar dödsdom. "Gå till Soc i morrn då." Där kan man väl säga att hon stängde munnen för den stekta sparven. Men faktiskt skulle Polisen där och då hämtat in mamman och sagt till flickan att "Nu behöver du inte vara rädd för henne." Polisens "erbjudande" var enbart ett krav utifrån praxis.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "batikhäxor" c'mon, men jag antar att det är en kategori kvinnor du inte gillar. Självklart ska de inte "knacka dörr". Vad jag talar om är offentligt anställda och privatanställda  som ser uppläggen i sin linda. Ofta är det mycket subtila tecken från de kvinnor som börjar "gunga" under inledningen av normaliseringen av vansinnet. Sen är de lika förstenade som djur som spelar döda inför övervåldet.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #182 skrivet: 08 maj 2012 05:59:46 »
Den rättsmedicinska undersökningen stödjer polisens tidigare utredning och åklagarens åtal, som avfärdades av både tings- och hovrätt, om att Marina blev skjuten till döds. Hon blev skjuten i huvudet och man får blunda extremt hårt för att förklara att blodet i sängbotten inte kommer från hennes skottskadade huvud. Eller för att tänka sig att benbiten i kulhålet i väggen kommer från t.ex. en hund eller häst.

Jag förstår om domstolsledamöterna ser det som den minst dåliga lösningen "att har vi nu en överlevande och en död från detta relationsdrama så ska vi inte krossa den som fortfarande lever". Jag respekterar ett sådant synsätt endast av det skälet att man ska respektera laga kraft vunna domar. Men enda värdet i de bägge domsluten är faktiskt att de utgör ett fulminant bevis för att juristerna tycks tro att de är en del av ett slags dagis för kriminella snarare än en rättsskipande instans i samhället.

Undrar om den här lilla benbiten nu kan testas om och möjigen passas in till Marinas kvarlevor. När det var visat att det var hennes blod i sängbotten, så kan det väl inte sägas vara långsökt att benbiten hör till henne. (Utom möjligen i domstolarna där det här med "rimligt" fallit bort från "bortom varje rimligt tvivel").

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.936998-aklagares-tes-starkt-i-mordfall

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #183 skrivet: 08 maj 2012 09:27:00 »
Rättsläkaren: Marina blev skjuten i huvudet

Marina Johansson, 31, sköts i huvudet i sin säng.
Hon transporterades bort i sin madrass, insvept i en presenning.
Det visar den rättsmedicinska undersökningen efter fyndet i Svartedalen, enligt Göteborgs-Posten.

Jakten på Marinas mördare fortsätter efter fyndet av hennes kropp i Svartedalen den 14 april. Nu har rättsläkarna vid SKL i Linköping slagit fast det som åklagaren hela tiden hävdat: Marina sköts i huvudet i sin säng.
Enligt analysen av kvarlevorna sköt mördaren henne från mycket nära håll.

Polisen letar nu efter DNA-spår i emballaget som Marina transporterades i eller en lämning vid sjön, exempelvis en cigarettfimp.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/rattslakaren-marina-blev-skjuten-i-huvudet/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #184 skrivet: 18 maj 2012 21:14:14 »
Kammaråklagare Per-Åke Kvarnström i Uddevalla stoppas från att arbeta vidare med utredningen av det misstänkta mordet på Marina Johansson från Spekeröd.
Beslutet fattades av Kvarnströms chef Niclas Sannerholm, rapporterar TV4Nyheterna Göteborg.

http://www.expressen.se/nyheter/aklagare-petas-fran-marinautredningen/

Det händer saker i den så kallade Marinautredningen. Senaste steget – åklagaren som drivit ärendet har hamnat i kylan.

Enligt vad GP erfar har kammaråklagare Per-Åke Kvarnström och företrädare för länskriminalen nyligen besökt Stockholm för att få Riksåklagaren att förbereda en resningsansökan.

Kvarnström, en av Västsveriges mest erfarna förundersökningsledare när det gäller grova våldsbrott, petades dock plötsligt häromdagen:
- Min chef har tagit Marinafallet från mitt skrivbord. I övrigt har jag inga kommentarer, säger han till GP.

Åtgärden sägs bero på att någon typ av jävsituation.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.948283-marina-aklagare-petad
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #185 skrivet: 19 maj 2012 09:40:43 »
Den mediala liturgin är som den är. Åklagarmyndigheten är en myndighet med flera anställda åklagare och det är chefsåklagarens sak att leda och fördela arbetet mellan åklagarna.

I frågan om vad som är lämpligt val av åklagare i Marina-mordet, så har sakfrågan kommit i ett helt annat läge i och med att hennes kropp har hittats, den saknade madrassen är hittad och det är medicinskt visat att hon, precis som åklagaren visade i tidigare prövning blev skjuten och dödad, vilket domstolarna ansåg var osäkert och därför friade den åtalade.

Så länge Marinas försvinnande skulle behandlas av polis och åklagare som endast 'saknad' och 'anmäld försvunnen' så får polis och åklagare inte agera hur som helst mot anhöriga och närstående eller misstänkta. De anhöriga till Marina är de som under hennes "frånvaro" sköter hennes angelägenheter. De misstänkte att hon var mördad. De hade anmält henne saknad. De hade uppgivit en misstänkt. De sökte efter henne. Polisen började också söka efter henne. (Himla bra om någon eller några hade kunnat berätta för polisen i förväg var man borde söka istället för där man sökte. Medias representanter kanske borde vara chefer för kriminalteknikerna? Bör kanske anhöriga hellre vända sig till media för att få igång t.ex skallgång på rätt platser?)

Polis och åklagare försökte verkligen få till en morddom, men det misslyckades. I domstolen visades samtligt objektivt som kulhål i väggen med (oidentifierbar) benbit i, massivt blodindränkt sängbotten (som även de anhöriga missat då de städade iordning för att hyra ut Marians hus under hennes "frånvaro"), Marinas brev till den fd sambon, var hennes bil hittats efter polisens efterlysning, transaktionerna på hennes bankkonto ock liknande. Njet! Det räcker inte för att fälla en misstänkt mördare i svensk domstol. Kropp krävdes.

De anhöriga fortsatte vandra runt i skogarna kring Marinas hem i stark tro på att kunna hitta henne där.

Ett par nya vittnen har tillkommit, som på ett annat oländigt ställe vid den tidpunkt när Marina försvann, mött en aggressiv man. Kanske borde man söka där? Polis tillkallades omedelbart när fynd hade gjorts. Nu fanns det som utredarna och åklagarna saknat och domstolarna krävt. Men nu krävs också resning genom RÅ. Mot vem?? Den av domstol friade? Eller ny misstänkt? Är det en ny misstänkt så krävs inte resning.

Förbålt bra att åklagarmyndigheten (från den enskilda kammaren till RÅ) redan i detta läge inser att helt nya ögon ska titta på precis samma fynd och omständigheter igen. Det ska t.ex tilläggas eller uteslutas om andra misstänka finns. Tidigare åklagare har ju redan drivit målet med en person på så starkt sannolika skäl misstänkt och knuten till mordet, som var ett icke-mord, att alla andra sannolikt var uteslutna.

Det är bra om chefsåklagaren ger sig ut i sökandet efter alla de andra som med hög grad av sannolikhet kan ha skjutit ihjäl Marina med ett skott i huvudet den natt hon "försvann". Hur sannolikt är det att han hittar en trolig mördare? Och var ska han hitta denne person.

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
« Svar #186 skrivet: 05 juli 2012 19:48:10 »
"Det är bra om chefsåklagaren ger sig ut i sökandet efter alla de andra som med hög grad av sannolikhet kan ha skjutit ihjäl Marina med ett skott i huvudet den natt hon "försvann".
Vad jag har kunnat läsa mig till finns det ingen annan än den tidigare misstänkta sambon som haft möjlighet att utföra mordet.
Han fyllde år den 27:e och under båtturen gick dragblocket sönder och han tappade sina Ray-ban i vattnet.
För detta gav han Marina skulden och enligt vittnen från stranden hördes de bråka och skrika åt varandra.
Väl hemma i bostaden vid 18-tiden ringer Marinas syster som fick höra om detta bråk, hon var upprörd och grät i telefonen för han hade kallat henne idiot bl a.
Strax efter detta spelades det musik högt enligt grannarna till efter 22.00.
Marinas slutade sitt datorchattande 00.55 och enligt polisen mördades hon strax efter det.
uppröjningen efter detta har tagit i alla fall några timmar.
Marina och sambon var de enda i bostaden vid denna tidpunkt.
Ett bankomatuttag 10.55 på tiotusen kronor gjordes av gärningsmannen, han hade fyratusen kvar en vecka senare när han anhölls och även cannabis för ca ettusen.
På ett obesvarat samtal från systern skickade gärningsmannen ett sms: är i linköping eller snart framme i linköping, vi ses i morgon.
Detta gjordes för att "fördröja" försvinnandet och för detta hade han ett mindre trovärdigt alibi:,
jag satt på mormors grav hela natten.
Han skaffade sig ett alibi för fel natt alltså.
Polisen har överbevisat honom bl a med hjälp av telemasterna som visade var hans och hennes telefon befunnit sig.
Han vägrar medverka på de sista förhören (tilläggsprotokol 2).
Otroligt nog friades han av både tings och hovrätt.
Nu när Missing-people har hittat Marina i skogen undrar jag vad skl kommer att hitta i det paket som gömdes under granarna,
kan de lyckas med att hitta avtryck eller dna eller något annat som visar att han gort detta avskyvärda mord på Marina?
Marina begravs den 28:e juli,
på tvåårsdagen efter mordet.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #187 skrivet: 06 juli 2012 14:34:21 »
I jakten på Marina Johanssons mördare har polisen undersökt utbrända bilvrak i Svartedalsområdet. Polisen misstänker att mördaren kört Marina från villan i Spekeröd, dumpat kroppen vid sjön Övre Långvattnet och sedan sig av med bilen genom att tända eld på den för att förstöra alla spår.

Marina Johansson ägde två bilar, en silvergrå Hyundai Tucson och en limegrön VW Lupo.

Lupon stod kvar vid Marinas bostad. Hyundain var försvunnen första veckan efter försvinnandet men hittades sedan på pendelparkeringen i Stora Höga.
Polisens tekniker undersökte bilarna mycket noga utan att finna några avgörande led­trådar i mördarjakten.

Kan ha flyttats flera gånger
Så länge Marina var försvunnen var det heller inte självklart att någon bil använts för att forsla bort kroppen.
Men sedan hennes kvarlevor återfunnits den 14 april i år drygt fyra kilometer fågel­vägen från bostaden, och minst tjugo minuters bil­körning, har man dragit slutsatsen att mördaren använt minst ett fordon.

Polisen utesluter därmed inte att Marinas kvarlevor flyttats kanske både en eller flera gånger.

Men eftersom det inte finns några som helst spår av att mördaren använt någon av Marinas egna bilar har man börjat kontrollera bilvrak i Svartedalen i hopp om att få någon ledtråd i hur mördaren flyttat kroppen.

Svårt att hitta spår
Tiden mellan mordet 27-28 juli 2010 och fyndet den 14 april 2012, gör det dock utomordentligt svårt att hitta spår som är så intakta att de kan användas i brottsutredningen.
Men en uppbränd bil indikerar att den använts i något olagligt sammanhang, menar de rutinerade utredarna.

HÄR ÄR DE INBLANDADE BILARNA

HYUNDAI TUCSON
Marinas bil, som hittades på pendelparkeringen i Stora Höga den 5 augusti 2010. Vittnen har sett bilen köra omkring efter att Marina försvann men ingen har kunnat peka ut vem som kört. Bilen ägs nu av en person i Alingsås.

VOLKSWAGEN LUPO
Marinas bil. Stod vid villan i Spekeröd när polisen kom dit första gången. Exsambon har berättat att han körde denna bil när han köpte hasch i Lilla Edet och besökte sin mormors grav i Mölndal dagen då Marina försvann. Bilen ägs i dag av en person i Lidköping.

BRÄNDA BILAR
Polisen är säker på att mördaren har använt bil. De har därför undersökt utbrända bilvrak i Svartedalsområdet för att finna den bil som Marinas kropp forslats bort med.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/undersoker-bilvrak-i-jakten-pa-mordaren/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #188 skrivet: 17 juli 2012 11:28:29 »
Organisationen Missing people har fått tillstånd från polisen att dyka efter det vapen som kan ha använts vid det misstänka mordet på Marina Johansson från Stenungsund.

http://www.expressen.se/gt/far-nu-soka-efter-marinas-mordvapen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #189 skrivet: 17 juli 2012 21:39:58 »
Sökinsatsen den 19 augusti kommer ske med bland annat en dykare som använder sig av undervattensdetektor. Man kommer att söka i det område där Missing people i april hittade kvinnans kropp.

Källor inom polisen som NYHETERsto talat med säger att man tror att mordvapnet ligger i Marina Johanssons handväska som även den saknas.

En annan sak som man inte hittat är Marina Johanssons smycke som hon alltid bar på sig.

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3313

Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #190 skrivet: 28 juli 2012 08:04:21 »

Idag begravs Marina Johansson.

´Efter nästan två år av ovisshet, oändlig sorg och saknad har Marina återfunnits. Vi önskade och hoppades på ett annat sätt men nu kan vi alla få lugn och frid´
http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3372

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #191 skrivet: 13 augusti 2012 19:46:50 »
Det var planerat att Missing people nästa helg, den 19 augusti skulle söka efter Marina Johansson mordvapen i sjöar i Svartedalsområdet - men var var ute redan denna helgen med dykare, uppger TT.

Fyra sjöar i Svartedalens naturområde har man genomsökt men utan att hitta något vapen. Missing People uppger att det var mycket grumligt vatten och svårt för dykare att se.

http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3458
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Ztartrax

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
  • the man, the myth, the legend
« Svar #192 skrivet: 20 augusti 2012 11:51:49 »
Tomhylsa hittad!

Marina Johanssons mördare går fortfarande fri.

Nu kan brottet vara ett steg närmare att klaras upp.

I helgen hittades en tomhylsa i sjön där Missing People sökt mordvapnet.

Marina Johansson, 31, anmäldes försvunnen i augusti 2010, men inte förrän i april i år hittades hennes kropp i Svartedalens naturreservat, en halvmil från Spekeröd.
Organisation söker mordvapnet

En rättsmedicinsk undersökning har visat att hon sköts i huvudet på mycket nära håll. Kulan fastnade i en väggpanel i hennes bostad – men mordvapnet har inte hittats.

Organisationen Missing People tog hjälp av dykare redan förra helgen för att dyka efter vapnet i sjön Ålevattnet, någon kilometer från Marina Johanssons bostad. Då gjordes inget fynd.

Nu i helgen återupptogs dykningarna.
"Den är överlämnad till polisen"

– Det är hittat en tomhylsa, men vad det är för tomhylsa vet jag inte. Den är överlämnad till polisen nu, säger Jessicka Kangasniemi, ordförande i föreningen.

Enligt uppgifter till nyhetsbyrån Nyhetersto ska det vara en 9 millimeters tomhylsa som hittats.

Marina Johanssons 38-årige exsambo åtalades förra året för mordet, men friades av både tingsrätt och hovrätt. Teknisk bevisning har saknats.
Kroppen hittades i april

Enligt åtalet mot exsambon mördades Marina Johansson med en gammal ärvd 9 millimeter belgisk pistol. Den förvarades i en låda under sängen i källaren, där han fortfarande bodde när hon försvann.

Det var också Missing People som hittade Marina Johanssons kropp i mitten av april.

Som Aftonbladet tidigare berättat har åklagarna har fram till mitten av april nästa år på sig för att få till stånd en resning.

– Vi behöver ett avtryck som knyter den skyldige till platsen där Marina hittades, har Per-Åke Kvarnström tidigare sagt till GP.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15282494.ab

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #193 skrivet: 29 augusti 2012 09:37:58 »
En tomhylsa, 9 millimeter som hittades i en sjö i närheten av Marinas bostad anses heller inte intressant i mordutredningen gällande Marina Johansson, uppger polisen för NYHETERsto. Tomhylsan kommer antagligen från en jägare.
http://nyhetersto.se/telegram.asp?ID=3552

Är det någon här som vet hur långt den nya utredningen har kommit?
Hur troligt är det att Skl hittar några bevis i det paket Marina hittades i?
Avvaktar med spänning på att rättvisan till slut ska segra i Marinafallet.
mvh

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #194 skrivet: 29 augusti 2012 11:26:00 »
Jag tror att vi alla ställer exakt samma fråga som du. Polisen håller tyst, vilket är bra, inget ska komma till gärningsmannens kännedom. Men jag hoppas i alla fall, att något bevis fanns i ”paketet” som kommer att fälla den skyldige.

Polis och åklagare har fått mycket skit kastat efter sig, vilket är mycket beklagansvärt. Jag har inte tappat tron på att de kommer få mördaren på fall.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #195 skrivet: 30 augusti 2012 10:03:44 »
Missing People
har fått medalj!
http://www.missingpeople.se/?page_id=259

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #196 skrivet: 09 september 2012 19:47:41 »
Marinamannen, alias Fredrik Svensson är säker på att det inte blir någon resningsansökan, hur han nu kan vara det, skl är ju inte klara.Han har en handfull sk killer-groupies som håller med om att han måste vara oskyldig.

Kvarnström var ju även åklagare när Fredrik fälldes för att ha misshandlat sina barn.
« Senast ändrad: 02 oktober 2012 18:25:52 av Bea »

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 109
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #197 skrivet: 09 september 2012 19:52:48 »
Missing People
har fått medalj!
http://www.missingpeople.se/?page_id=259

Ja, det har de ju verkligen förtjänat. De borde ha en egen tråd här oxå.... ;)

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #198 skrivet: 26 oktober 2012 10:01:07 »
Förra åklagaren tror på ny rättegång i Marinafallet.
– Det är nästan självklart att åklagare måste gå till riksåklagaren med det material som finns i dag, så det vore konstigt om det inte blir en tredje rättegång.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=5323652

(Artikel och 18 min radio som gäst hos Plus.)

Utloggad chippen

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #199 skrivet: 12 november 2012 09:34:51 »
Den 8.e mars lämnades ansökan in, någon som vet om det har blivit utbetalt ännu?

Fredrik Svensson yrkar ersättning för lidande med 250 000 kr och ombudskostnader enligt
bilagda kostnadsräkning.......Några medler har tom
publicerat Fredrik Svenssons namn och foto,blaVästra Götalands Nättldnlng.Ytterligare
skäl till förhöjd ersättning är att Fredrik Svensson har varit tvungen att flyttat
Det har inte varit möjligt för Fredrik Svensson att stanna kvar i Spekeröd då det är en liten
kommun där alla i princip
 känner tlll att han har varit misstärikt för mordet på sln fd sambo.
http://www.2shared.com/complete/9u6FMaDj/FS_skadestnd.html

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Zappa
[Idag kl. 09:24:58]

SV: Mordet på John Hron i Kode 1995 av Nattugglan2011
[Igår kl. 23:47:54]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Igår kl. 23:08:52]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Blueberry
[Igår kl. 21:14:44]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Igår kl. 19:39:15]