: Misstänkt mord i Spekeröd 2010 juli 27 på Marina Johansson  (läst 47299 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 054
SV: Misstänkt mord i Spekeröd 2010 juli 27 på Marina Johansson
« Svar #150 skrivet: 17 april 2012 11:44:54 »
Det var en kvinna som hittades inpaketerad i plast och väl dold under granris från två nedhuggna unggranar i Svartedalen.

- Det finns ingen anledning för oss att inte tro att det är Marina, säger kammaråklagare Per-Åke Kvarnström till GT.

Enligt kammaråklagare Per-Åke Kvarnström hade mördaren minst 12 timmar på sig att röja undan Marinas kropp någon gång den 28-29 juli 2010.

Vad för villkor måste uppfyllas för att det skall bli en ny mordrättegång mot 38-åringen?
- För det första att det är Marina som hittats, för det andra att det finns ny teknisk bevisning mot den misstänkte.
Det handlar om att Marina har de skador som fanns angivna i det förra mordåtalet - att hon blivit skjuten i huvudet liggandes i sin säng.
Men också att det finns någon form av DNA eller annat från den misstänkte gärningsmannen i fyndet.
Om dessa villkor uppfylls kan Per-Åke Kvarnström underrätta Riksåklagaren som i sin tur avgör om det är tillräckligt för att begära resning i Högsta Domstolen.
Sedan är HD suverän att avgöra om målet skall öppnas igen.

Vapnet saknas

Är det aktuellt att förhöra/frihetsberöva den misstänkte men tidigare friade ex-sambon?

- Det är endast Högsta Domstolen som i samband med ett beviljande av resning kan besluta om att den misstänkte skall häktas/frihetsberövas på nytt.
Några uppgifter om att det misstänkta mordvapnet, en gammal belgisk pistol, hittats finns inte. Inte heller kulan som misstänks ha gröpts ur väggpanelen i Marinas sovrum.

Kvarlevorna av kvinnan finns nu hos Rättsmedicinalverkets station på Sahlgrenska i Göteborg för obduktion och fastställande av dödsorsak.
- Men givetvis får vi avvakta den pågående obduktionens resultat för att slutgiltigt fastställa identiteten och döds­orsak.

Polisens tekniker var fort­farande under måndagen kvar på fyndplatsen för att säkra bevis både från platsen och närområdet.
Men eftersom det gått mer än 20 månader, snart två år sedan Marina ­försvann anses det mycket svårt att hitta bindande bevis efter så lång tid.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/ingen-anledning-att-inte-tro-att-det-ar-hon/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #151 skrivet: 17 april 2012 15:06:37 »
Under morgondagen väntas polisen få svar på om de kvarlevor som hittades i Svartedalen i helgen är försvunna Marina Johansson, 31.
- Vi hoppas få svar på det med hjälp av tandkort, säger Björ Blixter, presstalesman vid polisen i Västra Götaland.

- Vi hoppas få svar på det med hjälp av tandkort och när jag räknar på fingrarna så borde det bli under morgondagen, säger Björ Blixter.

Kammaråklagare Per-Åke Kvarnström har tidigare sagt till GT.se att det med största sannolikhet inte räcker med att kvarlevorna identifieras som Marina Johansson för att man ska kunna få resning i fallet. Det behövs även någon form av teknisk bevisning som knyter gärningsmannen till fyndplatsen.
- Det är ju gärningsmannens dna i paketet som vi letar efter eller något annat som binder gärningsmannen, säger Björ Blixter.

Bevis kan ha förstörts
Polisen kan det dock bli svårt att säkra teknisk bevisning med tanke på att kroppen legat så pass länge.
- När den legat under så lång tid är det klart att väder och vind fördärvat mycket, säger Björ Blixter.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/tandkort-kan-avsloja-om-kroppen-ar-marina/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #152 skrivet: 18 april 2012 10:44:00 »
Kroppen som hittades i skogen i Svartedalen i helgen har ännu inte blivit identifierad.

- Vi har inga nya uppgifter, ett svar kan komma under veckan, säger Stefan Gustavsson, presstalesman vid polisen i Västra Götaland.

På Sahlgrenska sjukhuset arbetar man nu med att identifiera kroppen. På tisdagen hade polisen förhoppningar om att, med hjälp av tandkort, kunna fastställa en identitet redan i dag. Men på onsdagsförmiddagen var man mer försiktiga.

- Det är inte vi som styr det, Sahlgrenska har arbetsuppgiften och vi vet inte när besked kommer, säger Stefan Gustavsson.

http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.919019-kroppen-annu-inte-identifierad
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #153 skrivet: 18 april 2012 10:56:14 »
2012-04-18 10:12, INFO kvarlevor, Stenungsund

Angående identifiering av de kvarlevor som anträffats vid Övre Långvttnet i Stenungsund

Kvarlevorna av den kropp som återfanns under helgen befinner sig på Sahlgrenska sjukhuset/rättsmedicin. När undersökning och identifiering är klar går för närvarande inte att besvara.

När detta har skett kommer först anhöriga att underättas därefter media. Polisen kommer därefter att publicera identitet/svar från rättsmedicin på denna hemsida.

Inga övriga uppgifter finns för närvarande att lämna i ärendet. 

Organisation
Polismyndigheten i Västra Götaland

Text: Stefan Gustafsson. Publicerad: 2012-04-18 10:31.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #154 skrivet: 18 april 2012 15:42:37 »

Fyndet vid Svartedalens naturreservat är identifierat

Det fynd som hittades i Svartedalens naturreservat i lördags den 14 april har nu identifierats av Polismyndigheten i Västra Götaland. Fyndet är kvarlevorna efter försvunna Marina Johansson, visar identifieringen.

Marina Johansson försvann från sitt hem i Spekeröd utanför Göteborg natten till den 28 juli 2010. Polisen genomförde omfattande sökinsatser i terräng och vattendrag i närområdet kring Marina Johanssons bostad, bland annat med hjälp av kriminalsökhundar, helikopterspaning och skallgångskedja. Men Marina Johansson hittades aldrig.

I lördags genomförde frivilligorganisationen Missing People en skallgångskedja i området. Ett fynd gjordes i Svartedalen, som efter polisens bedömning förmodades vara kvarlevor av en människa.

–   Identiteten har nu kunnat fastställas genom tandkort, säger kriminalkommissarie Anders Sandholm, som är förundersökningsledare i ärendet.

Fyndplatsen är fortfarande avspärrad och den tekniska undersökningen av både kvarlevor och övriga fynd kommer att pågå under en tid framöver.

–   Inga detaljer om fynden kommer att lämnas ut av hänsyn till förundersökningen. Det handlar om uppgifter som bara gärningsman och polisen ska känna till, säger Anders Sandholm.

Anhöriga till Marina Johansson har blivit underrättade. Brottsrubriceringen mord kvarstår i ärendet.

Text: Annika Lindqvist. Publicerad: 2012-04-18 14:56.
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 274
« Svar #155 skrivet: 18 april 2012 16:05:16 »
Citera
När det gäller Marina Johanssons försvinnande så är brottsrubriceringen är fortfarande mord men åklagare Per-Åke Kvarnström har tidigare sagt till GT.se att han inte tror att det räcker med att kvarlevorna identifieras för att man ska få till en resning i fallet.

- Vi behöver även få fram någon typ av teknisk bevisning som binder vår gärningsman till fyndplatsen.

Så svenska folket, allmänheten och de anhöriga, ska utgå ifrån att Marina själv efter döden har virat in sig i en bäddmadrass och förflyttat sig till under en ved- och rishög insvept i  en sopsäck för att svensk domstol ska kunna dra några tillräckligt säkra slutsatser om att hon mördats i sin bostad i samband med att hon försvann sommaren 2010?  Blodet i sängbotten och kulhålet i väggen är liksom inget som talar för att hon dödats där?

Första gången kriminalteknikerna var där, så var det närmast för att hämta material som skulle stödja en anmälan av försvunnen medborgare. Sambon bodde då fortfarande där och ansågs, som sig bör enligt svensk rättspraxis, som en orolig anhörig. Vad polisen då fick ta och absolut behövde var saker som skulle underlätta en identifikation av Marina OM hon hittades. I två instanser prövades fallet som mord, men bägge instanserna avfärdade åtalet. Mer än att Marina saknades kunde inte bevisas. Rätten ansåg att det var lika troligt att hon avvikit från sitt hem frivilligt och fortfarande levde som att hon var död. Och var hon död så behövde hon ju inte vara mördad, eller hur?

Så vad mer behövs för att bevisa att ett mord med stor sannolikhet har begåtts, att det har begåtts i den mördades hem och att den siste personen hon såg i sitt liv var den som i hennes hem mördat henne. Ska vi alltid behöva videofilmade mord med ljudupptagningar och sen säkerställa med DNA att personerna på bilden är desamma som dem vars DNA visat sig vara ....

Jag vill sannerligen inte ha oskyldiga människor fällda för brott ens av det enklaste slag. I värsta fall kan man rätta till det. Men i någon mån måste väl ändå rättsväsendet vara till för brottsoffren också?

http://www.expressen.se/gt/hittad-kropp-var-forsvunna-marina-
31/

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 160
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #156 skrivet: 19 april 2012 14:16:33 »
Ask: ”Mycket kvar att göra”

Hundratals extra skattemiljoner skulle göra polisen mer effektiv och synlig. Sex år efter regeringens storsatsning är justitieminister Beatrice Ask (M) inte nöjd med polisens resultat.

– Det finns mycket att göra. Har man gjort en så stor satsning vill man ha bättre resultat än vad vi ser hittills.
Nu kräver hon att Brottsförebyggande rådet ska granska hur polisen använt pengarna och vad de har fått för dem.

http://www.aftonbladet.se/incoming/article14677307.ab

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #157 skrivet: 19 april 2012 16:30:31 »
Jag håller med Beatrice Ask, men vete fåglarna om BRÅ är rätt instans att utreda och bedöma sakfrågorna. Vi har också ett riksrevisionsverk som kan analysera hur medlen använts och kanske på ett mer jordnära vis kan bedöma tilldelningen av resurser, uppställda mål och möjligheten att nå dessa mål med tillgängliga regler.

Jag tycker det är fantastiskt att  frivilligorganisationen Missing People lyckades hitta Marinas kropp. Än vet vi inte vad nytt som framkommer med dessa fynd. Men här ser vi ett utmärkt exempel på vad "detektiven Allmänheten" innebär för polisens arbete. Jag tror inte att någon som väljer polisyrket vill något annat än att göra ett bra jobb. De vill bidra till trygghet och frihet från brott och de vill få brottslingar lagförda, prövade och åter till ett lagligt liv. I allmänhet hör brottslingar till allmänheten och mer sällan till polisen eller rättsväsendet självt. Men på något konstigt vis har vi fått en tradition av att skydda brottslingar mer än brottsoffer och sen skylla på Polisen. Ge för fåglarna polisen rätt att verka som poliser!

Utloggad Night hunter

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 062
  • Djungelns lagar råder!
« Svar #158 skrivet: 19 april 2012 18:23:24 »
Det här brevet nedan skrev Marina till F.S.
Det är värt att ta del av. Här inser man snabbt vilken intelligent, kännande
och insiktsfull människa denna tjej var!

Från sidan 1142 i Förundersökningsprotokoll

Älskade Fredrik,

Jag skriver detta brev för att det finns en del saker jag behöver få sagt till dig utan att du avbryter och som är viktiga för mig att du verkligen förstår i allt det jag har att säga. Det verkar som det är lättare för dig att ta in det skrivna ordet och för mig är det enklare att sortera mina tankar när jag skriver ner dom

Min kärlek till dig är i fara, den drunknar i nedåtgående mående. Om det ska finnas någon chans för den som behöver det hända drastiska saker i vårat förhållande.

Jag har krävt att jag måste få egen tid, tid för mig själv att tänka efter. Sammanhängande tid när du inte är här. Det var odiskutabelt för mig och det tror jag att du förstod, vad hände efter det? Ingenting. Det gick tillbaka till att vara som tidigare, som om jag bara skulle ha glömt allt och vi kunde fortsätta som förut. Så som vi har det kan vi inte ha det. Jag mår för dåligt och jag kan inte fortsätta att utsätta mig för psykiskt lidande som tar sig fysiska uttryck längre.

Du gör att jag mår så dåligt psykiskt att det får fysiska uttryck. Mitt hjärta bankar så hårt att det gör ont i bröstet. Jag biter ihop käkarna så hårt att jag får spänningshuvudvärk. Du gör mig så ledsen med ditt sätt, exempelvis rökningen att du får mig att må illa. Jag sover inte bra. Jag ligger och vänder och vrider mig, oroar mig, känner mig dum och utnyttjad. Det är inte meningen att jag skall känna så här. Jag känner i kroppen att jag vill gråta, men det kommer väldigt sällan tårar. Jag känner mig så otroligt dum och utan hopp. Du ger mig inget att tro på. Det gör mig ledsen.

Du vet att din historia skrämmer och oroar mig. Jag vill inte vakna upp en dag med kronofogden eller polisen knackande på dörren. Jag vill inte heller ha något att göra med ditt, dina barns mamma eller ha dina barn i mitt hem. Men du har rätt till dina barn och du borde vilja ta ett ansvar för dom. Det som tillhör dig är ditt ansvar och du borde vilja göra det bättre för dem än vad dina föräldrar gjorde för dig. Din historia som missbrukare gör mig mest.. gör sig mest påmind av allt. Ditt sätt att manipulera mig till att tro att du gått ifrån skiten blir så dåligt trovärdigt när du berättar för mig att du slutat röka sedan två dagar och sedan två dagar senare så kom jag på dig med att precis ha rökt och varför då? För att det var en stressig dag. Det är du som lurar dig själv med sådana svar och på köpet får du mig att känna mig utnyttjad och dum.

Vid flera tillfällen har mina systrar oroat sig för hur du behandlar mig. Hur du förnedrar mig inför dem genom att skälla på mig framför dem, mina föräldrar eller andra människor. Det undrar var jag har tagit vägen. De vet att jag vid sådana tillfällen tidigare bara ställt mig upp och bett dig flyga och fara åt helvete. Något som jag anser att jag mognat ifrån. Jag anser att det du gör är extremt omoget och det är något som jag inte tänker sjunka till att göra själv. Jag blir arg och besviken varje gång du höjer rösten mot mig publikt och får mig att känna mig förnedrad. Jag hatar det och det får mig att känna hat mot dig. Du trampar på mig och försöker att få mig att känna mig liten och hjälplös så att jag ska stanna kvar hos dig. Jag fungerar inte så. Jag har bara haft ett större hjärta, en större kärlek och ett större tålamod än någon annan som älskat dig.

Jag vet att det du läst nu gör dig ledsen, det gör mig ledsen att behöva skriva det också. Det gör mig ännu mera ont att jag känner som jag gör. Det jag inte vet är varför det gör.. varför det gör dig ledsen. Du är oerhört självcentrerad. Det kommer ifrån din uppväxt och ditt sätt att överleva.. ditt sätt att överleva på. Din egoism står i vägen för oss. Det handlar bara om dig när du verkligen själaskådar dig. Jag påstår inte att du är medveten om det här eller att du anser att det är en rättvisande bedömning av dig. Jag påstår att du inte känner dig själv speciellt bra, att du tar dig inte den tid du behöver för att hitta dig själv på en djupare nivå och sluta ljuga för dig själv. Det jag säger är att jag känner mig själv så pass bra att jag vet att vårat förhållande inte kommer att överleva om vi fortsätter så här. Och detta brev skriver jag för att ge vårt förhållande en absolut sista chans.

Jag pratade för ett par dagar sedan om att jag tycker att vi fungerar bra när vi inte är hemma. När vi aktiverar oss i en stressfri miljö så fungerar vi. Så varför skall vi ha ett förhållande som bygger på att vi umgås i en miljö där vi inte fungerar bra. Att fortsätta som vi gör, det går inte. Det kommer bara leda till att vårat förhållande tar slut. Det behöver hända något drastiskt med vårat förhållande om det ska ha någon chans. Genom att bli särbo så försvinner det dagliga gnisslet. I en ryggsäck med dina ekonomiska problem och dina barn, distanseras ifrån mig. Jag och jag får den egentid jag behöver. Du kanske får mer lust att ha sex när vi ses och du kan själv välja att aktivera oss och ha det mer roligt tillsammans. Om det är resa och hitta på kul saker som vi mår bra av, varför inte se till att vi fokuserar vårt förhållande på det. Om vi skall ha en chans så ser jag ingen annan lösning. Vi har försökt här tillsammans i flera år nu, det är dags att vi försöker med något annat innan det är för sent. Förhoppningsvis kan vi få vårt förhållande nå nästa nivå, det finns ju inget som säger att vi behöver vara särbo för evigt heller, men det är vad jag ser som möjligt för oss just nu.

Med kärlek
         Marina
« Senast ändrad: 19 april 2012 19:05:00 av Administrator »
Humor är lusten att skratta när allt ter sig
så att man borde gråta åt det.

Werner Finck

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #159 skrivet: 20 april 2012 15:06:21 »
Jag håller med Beatrice Ask, men vete fåglarna om BRÅ är rätt instans att utreda och bedöma sakfrågorna. [/quote]

Nej, jag tror inte heller att BRÅ är rätt ställe att rota på- möjligen kan de i.o.f.s. svara på frågor om hur läget ser ut för brottsoffer och deras studier borde kunna plocka fram var i rättsväsendet det klickar.

Vems fel är det att man satte in Leif Thorsson i lagrådet? med hänvisning till att han borde ha erfarenhet eftersom han själv begått sexualbrott?

Det visar väl vilken nivå rättstänket ligger på.

Fallet Marina har besvärande mycket likheter med Linda Chen - om inte värre, när man kan gå in och missa stora blodfläckar och hittar på massa konstiga ursäkter istället för att förvissa sig om att hon inte utsatts för brott.

Det här brevet nedan skrev Marina till F.S.
Det är värt att ta del av. Här inser man snabbt vilken intelligent, kännande
och insiktsfull människa denna tjej var!

Från sidan 1142 i Förundersökningsprotokoll

Älskade Fredrik,

Min kärlek till dig är i fara, den drunknar i nedåtgående mående. Om det ska finnas någon chans för den som behöver det hända drastiska saker i vårat förhållande.

Jag har krävt att jag måste få egen tid, tid för mig själv att tänka efter. Sammanhängande tid
när du inte är här. Det var odiskutabelt för mig och det tror jag att du förstod, vad hände efter det? Ingenting. [/color]Det gick tillbaka till att vara som tidigare, som om jag bara skulle ha glömt allt och vi kunde fortsätta som förut. Så som vi har det kan vi inte ha det.
Jag mår för dåligt och jag kan inte fortsätta att utsätta mig för psykiskt lidande som tar sig fysiska uttryck längre.

Du gör att jag mår så dåligt psykiskt att det får fysiska uttryck. Mitt hjärta bankar så hårt att det gör ont i bröstet.
Jag biter ihop käkarna så hårt att jag får spänningshuvudvärk. Du gör mig så ledsen med ditt sätt, exempelvis rökningen att du får mig att må illa. Jag sover inte bra. Jag ligger och vänder och vrider mig, oroar mig, känner mig dum och utnyttjad. Det är inte meningen att jag skall känna så här. Jag känner i kroppen att jag vill gråta, men det kommer väldigt sällan tårar. Jag känner mig så otroligt dum och utan hopp. Du ger mig inget att tro på. Det gör mig ledsen.

Du vet att din historia skrämmer och oroar mig. Jag vill inte vakna upp en dag med kronofogden eller polisen knackande på dörren.
Jag vill inte heller ha något att göra med ditt, dina barns mamma eller ha dina barn i mitt hem. Men du har rätt till dina barn och du borde vilja ta ett ansvar för dom.

Det som tillhör dig är ditt ansvar och du borde vilja göra det bättre för dem än vad dina föräldrar gjorde för dig. Din historia som missbrukare gör mig mest.. gör sig mest påmind av allt. Ditt sätt att manipulera mig
till att tro att du gått ifrån skiten blir så dåligt trovärdigt när du berättar för mig att du slutat röka sedan två dagar och sedan två dagar senare så kom jag på dig med att precis ha rökt och varför då? För att det var en stressig dag. Det är du som lurar dig själv med sådana svar och på köpet får du mig att känna mig utnyttjad och dum.

Med kärlek
         Marina

Jaha- är detta den mordmisstänkte? Manipulativ missbrukare som drar ner andra i skiten.... :(

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #160 skrivet: 20 april 2012 16:19:59 »
BRÅ har inte den kompetens som krävs för revision av hur medel används inom t.ex. polisen. Möjligen kan de göra studier av återfallen i brottslighet efter olika former av brott och "behandlingar" inom Kriminalvården. (Det är 'kriminologi'!)

Vi kan lika gärna be BRÅ att revidera Migrationsverket eller Transportstyrelsen. Hur har de hanterat sina medel?

Vad det gäller Marinas brev, så vill jag rikta ett varmt tack till Nigth Hunter som lyft fram det ur Förundersökningen.

Och en liten elgoge till LGWP, som under gårdagen började yttra sig lite mer kompetent och ödmjukt.

Visst är det förvånande det här med kulhålet i väggen och blodrester i sängbotten. Ingen annan som varit i lägenheten efter kriminalteknikerna har heller upptäckt dessa bägge tydliga indikationer på att Marina inte lämnat lägenheten frivilligt. Det är först sen lägenheten gjorts iordning för uthyrning, som hyresgästerna upptäcker det här som talar för mord. Alltså inte heller de anhöriga eller vilka det nu är, som gjort iordning för andrahandsuthyrningen har sett eller reagerat på fynden.

Jag är så tillfreds med att Marina har hittats även om hon är död. Hennes brev till sin partner Fredrik är en oerhört stark skrivning av en fin kvinna till en man hon inte vill och orkar leva med. Tänk att han inte tagit det med sig eller till sig! Nu får vi verkligen hoppas att han sjabblat på andra vis också.

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #161 skrivet: 21 april 2012 00:41:27 »
Citera
Fallet Marina har besvärande mycket likheter med Linda Chen - om inte värre, när man kan gå in och missa stora blodfläckar och hittar på massa konstiga ursäkter istället för att förvissa sig om att hon inte utsatts för brott.

Goderafton Zappa!
Here we go again  ;)
Låt oss hoppas att likheterna med Chen/ Alm stannar där så vi slipper ödsla rättvisan med fler rövarhistorier..   

Vad gäller Marinas gripande brev så skulle det inte förvåna mig om vi har den utlösande faktorn där.
Han: En haschtomte som tackar för sitt välstånd genom att bära sig åt som ett svin.
Hon: En kvinna som fått nog och inte längre tänker finna sig i förnedringen.
Hela brevet är väl skäl nog att börja bråka om, men när han faktiskt inser att han är på väg ut i "tomma intet", får jag en känsla av "då ska ingen annan heller ha dig" resonemang, eftersom den typen av missbrukare inte sällan är både paranoida och svartsjuka. Lägg därtill i teorin en potentiell snetändning, en kvinna som står på sig och svarar emot samt ett vapen i källarn..

//C´mon 

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #162 skrivet: 21 april 2012 12:10:41 »
Goderafton Zappa!
Here we go again  ;)
Låt oss hoppas att likheterna med Chen/ Alm stannar där så vi slipper ödsla rättvisan med fler rövarhistorier..   

Vad gäller Marinas gripande brev så skulle det inte förvåna mig om vi har den utlösande faktorn där.
Han: En haschtomte som tackar för sitt välstånd genom att bära sig åt som ett svin.
Hon: En kvinna som fått nog och inte längre tänker finna sig i förnedringen.
Hela brevet är väl skäl nog att börja bråka om, men när han faktiskt inser att han är på väg ut i "tomma intet", får jag en känsla av "då ska ingen annan heller ha dig" resonemang, eftersom den typen av missbrukare inte sällan är både paranoida och svartsjuka. Lägg därtill i teorin en potentiell snetändning, en kvinna som står på sig och svarar emot samt ett vapen i källarn..

//C´mon
long time, no Sea... ;)

Kontrollbehov i sjukliga mått verkar vara den gemensamma nämnaren för alldeles för många av mord på kvinnor. Tror inte han klarade av att Marina såg honom om han var. Det verkar också finnas barn och en f.d. partner som möjligen sett exakt samma mönster hos den här "haschtomten" Det skulle väl inte förvåna mig alldeles för mycket om han kallt kalkylerat med att kunna använda henne som slagträ för att återfå kontrollen över sin f.d. och barnen genom att måla upp en bild av tomtebolycka som aldrig funnits. Men Marina ville uppenbarligen inte vara del av detta och hon verkar ju ha avslöjat att han faktiskt inte heller haft intentioner eller förmåga att ta ansvar för sin egen avkomma.

Ja, tack, NH, för brevet. Kanske man äntligen kan börja förstå hur långt det är mellan rättvisa och de som drabbas av egennnyttiga, manipulativa skitstövlar och hur många som kan drabbas av en enda persons psykiska ohälsa; Marina och hennes anhöriga och säkert en hel drös med anhöriga till den här nissen också.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #163 skrivet: 21 april 2012 18:29:53 »
En otäck sak i det hela är att mannens agerande och beslut är något som det svenska rättsväsendet inte tar hänsyn till. Kraven på domstolarna (advokaterna, åklagarna och polisen) är att de ska driva "effektiva" processer. Var och en inom sitt gebit. Från början av yrkeslivet är nog alla inställda på att att "rättvisa" hör ihop med "effektiviteten". I Marinas fall är det uppenbart att kvinnor i allmänhet VET att om de ska klara av något så måste de göra det själva när det rör sig om motstånd mot en sådan här man.

Marina formligen kryper för honom i brevet och berättar hur trevligt de skulle kunna ha det OM bara...

Hon berättar om hur förfärligt dåligt hon må. Hon har hjärtklappning, oro, rädsla, magkramp och gnisslar tänder, har stresshuvudvärk. Men att anmäla den f-n för polisen VET hon är meninsgslöst. För polisen VET att åklagarna struntar i sådant. För åklagarna VET att domstolarna fäller ingen för något förrän bevisningen om kränkningar sträcker sig till månen. Och det är klart knivhugg, pistolskott och svåra blåmärken eller strypmärken kan inte ens en domstol bortförklara för att hellre fria än fälla ett stackars offer för allsköns svårigheter i livet. Allt från svår barndom, bekymmersamma  tonår och ett tidigt missbruk och "svårigheter att ta ansvar" är ju sådant som domstolarna måste ta hänsyn till. När kärringarna kommer och hittar på en massa strunt.

Marina VET när hon skriver brevet att hon är rättslös och saknar allt skydd från samhället och hon formligen kryper och är vänlig och snäll mot en person som uppenbarligen inte borde vistas fritt ute i samhället en sekund. Möjligen med fotboja och GPS från det att hans första dom och diagnos är klarlagd.

Varför ska kvinnor betala skatt till rättsväsendet när de faktiskt VET att skyddet är noll och intet?

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #164 skrivet: 22 april 2012 08:35:07 »
Alhem om polisens missar: ”Tragiskt”

Förra helgen hittades Marina Johanson – men polisen är fortfarande långt ifrån att gripa mördaren.
Tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem är inte nådig i sin kritik mot hur delar av polisutredningen har skötts.
– Det här är en brottsplatsundersökning som gått snett i allt. Det är ett totalt underkännande, säger Alhem till GT.

I och med att kroppen som Missing people hittade för en vecka sedan är den försvunna Marina Johansson står polisen nu inför ett spaningsmord.
Mordet inträffade för två år sedan. Men någon mördare har ännu inte dömts och under utredningens gång har det begåtts flera allvarliga misstag.

– Brottsplatsundersökningen är katastrofalt dåligt skött. Ofattbart, säger tidigare överåklagaren Sven-Erik Alhem till GT.
– Det är tragiskt, det kan ha spolierat möjligheten att komma framåt i fallet.

När Marina Johansson hittades förra helgen fick polisen kritik för att det krävdes en insats från allmänheten för ett genombrott i mordutredningen.
Men Sven Alhbin, operativ chef för länskriminalpolisen i Västra Götaland, svarade i "Studio ett" i P1 att polisen är tacksam för hjälpen.

Ahlbin tycker att det är för tidigt att avgöra om polisen har begått några misstag. Om så är fallet kommer man att gå vidare med det, lovar han.
– Jag tror att vi kommer att få se mer av att allmänheten går ihop och gör insatser framöver och jag är positiv till det, sa Ahlbin till P1.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/gt/alhem-kritisk-till-marinautredningen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #165 skrivet: 22 april 2012 08:43:56 »
Citera
Tidslinje: Detta har hänt

2010: Marina Johansson och sambon gör slut men sambon får bo kvar i källaren i villan i Spekeröd. När Marina till slut ville att han skulle flytta, tror familjen att han inte kunde hantera det.

27 juli 2010: Marina ses för sista gången i livet ute på Orust. Tillsammans med sin exsambo som fyller år.

28 juli 2010: Vittnen ser hennes bil köra i väg från villan i Spekeröd. Någon gör ett stort bankomatuttag på Marina Johanssons bankkort vid Stora Höga.

2 augusti 2010: Föräldrarna polisanmäler försvinnandet.

5 augusti 2010: Hittas Marinas bil en silverfärgad Hyundai parkerad på pendlarparkeringen vid Stora Högas station. Samma dag grips exsambon och delges misstanke om mord.

6 augusti 2010: 37-åringen häktas som skäligen misstänkt för mord.

13 augusti 2010: 37-åringen släpps. Han är fortsatt misstänkt men på fri fot utan reseförbud eller restriktioner.

17 augusti 2010: Fler än 100 poliser deltar i en stor sökning i villans närområde och skogen strax intill.

5 januari 2011: De nya hyresgästerna i Marinas villa hittar vid ombäddning en stor blodpöl i dubbelsängen i sovrummet och polisen larmas. Dessutom ett kulhål i en av sovrumsväggarna.

30 Mars 2011: Den misstänkte 37-åringen, som varit på fri fot sedan augusti grips på nytt av polis.

1 april 2011: 37-åringen häktas den här gången på sannolika skäl, den starkare misstankegraden, för mord på Marina Johansson.

12 augusti 2011: Kammaråklagare Per-Åke Kvarnström åtalar exsambon som hunnit fylla 38 år i häktet misstänkt för mord på Marina Johansson.

22 augusti 2011: Mordrättegången i Uddevalla tingsrätt inleds.

31 augusti 2011: Uddevalla tingsrätt försätter 38-åringen på fri fot.

16 september 2011: Uddevalla tingsrätt ogillar mordåtalet och konstaterar att åklagaren inte ens lyckats visa att den försvunna Marina Johansson är död.
7 november 2011: Hovrätten i västra Sverige tar upp målet igen efter att åklagaren överklagat den friande tingsrättsdomen.

12 november 2011: På familjens initiativ hölls en välbesökt minnesgudstjänst i Klädesholmens kyrka.

15 december 2011: Även hovrätten friar 38-åringen. Domstolen köper det mesta av åklagarens argument men säger att han inte bevisat att hon mördats än mindre att 38-åringen är mördaren.

Januari 2012: Åklagarnas utvecklingscentrum i Göteborg samt riksåklagaren prövar om det är möjligt att begära resning i högsta domstolen men kommer fram till att begära resning.

6 mars 2012: 38-åringen ansöker hos justitiekanslern om skadestånd på 250 000 kronor för de fem månader han satt oskyldigt häktad misstänkt för mord.

14 april 2012: Missing People arrangerar stor skallgångskedja efter Marina och hittar en inplastad madrass med benrester inuti.

http://www.expressen.se/gt/alhem-kritisk-till-marinautredningen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #166 skrivet: 22 april 2012 09:07:18 »
Citera
Kontrollbehov i sjukliga mått verkar vara den gemensamma nämnaren för alldeles för många av mord på kvinnor. Tror inte han klarade av att Marina såg honom om han var. Det verkar också finnas barn och en f.d. partner som möjligen sett exakt samma mönster hos den här "haschtomten"

Citera
Marina formligen kryper för honom i brevet och berättar hur trevligt de skulle kunna ha det OM bara...
Hon berättar om hur förfärligt dåligt hon må. Hon har hjärtklappning, oro, rädsla, magkramp och gnisslar tänder, har stresshuvudvärk

Instämmer, men en sådan person besitter inte förmågan att se hennes rop på empati, hur mycket hon än kryper. Istället tar han det som ett hotfullt personangrepp, när hon genomskådar honom och mellan raderna faktiskt pekar ut alla hans svagheter. En looser som varken kan ta ansvar för sig själv eller sina barn, och som inte klarar av att göra henne annat än besviken och psykiskt illamående. Han läser bortom hennes hopp om förbättring och ser bara att hon inte längre vill ha med honom och hans patetiska liv att göra. Att  kritisera och rata den som försöker manipulera och kontrollera ens liv har alltför ofta varit förenat med livsfara.     
Tydligen var det heller inte första gången dessa ämnen kom på tal eftersom hon nu valde att skriva detta brev utan att bli avbruten. Kan därför ge mig 17 på att han flippade ur när han läste det utan en chans att styra hennes ord och tankar...

//C´mon

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #167 skrivet: 22 april 2012 13:07:20 »

Pressmeddelande

Åtalad för mord i Spekeröd frikänd

[2011-09-16] Uddevalla tingsrätt
Uddevalla tingsrätt har i dag meddelat dom i ett mål angående mord den 28 juli 2010 i Spekeröd. I målet var sambon till en kvinna åtalad för att ha dödat henne den dagen i parets gemensamma bostad, sannolikt genom att skjuta henne i huvudet med en pistol, och sedan gömt hennes kropp.

Problemet i målet är att varken kropp eller pistol har hittats. Däremot påträffades det en stor blodfläck i kvinnans säng i januari 2011 och det fanns också ett kulhål med en mycket liten benbit i väggen bredvid sängen. Det blev utrett att blodet kom från kvinnan. Däremot gick det inte att säga om benbiten kom från en människa eller ett djur. Det finns ingen teknisk bevisning som styrker att mannen hade dödat kvinnan där och då åklagaren påstod. Dessutom är det tänkbart att hon försvunnit av någon annan anledning än att mannen dödat henne. Det kan inte uteslutas att hon lever. Och om hon är död kan någon annan än mannen ha dödat henne. Tingsrätten ansåg därför att åklagaren inte hade lyckats bevisa att mannen var skyldig till mord.

Lagmannen Lars Friman säger att åklagaren egentligen bara presenterat ett scenario som beskriver vad som kan ha hänt. Problemet för åklagaren är att alla bitarna i hans pussel inte passar ihop. Domstolens avgörande får inte baseras på ett helhetsintryck av utredningen utan måste alltid grundas på hårda fakta. Här saknas det sådana fakta på avgörande punkter.

Eftersom åtalet för mord ogillas får målsägandena inget skadestånd.

Den åtalade döms för ringa narkotikabrott till böter. Han behöver inte betala böterna eftersom de avräknas mot den långa tiden som han varit häktad i målet.

http://www.uddevallatingsratt.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Pressrum/Nyheter-och-pressmeddelanden/Atalad-for-mord-i-Spekerod-frikand/

Tingsrätten vet alltså att det är Marinas blod i sängen. Men det är inte bevisat att benbiten i kulhålet är från henne. Blodfläcken  är stor och tyder på att det varit en rejäl blödning. Men tja, vi har väl alla lite kulhål i väggarna där hemma, från när vi skjutit en katt eller undulat. Och det kanske var mensblod där i sängbotten. Tja, vad allt kan man inte tänka sig. Tingsrätten kunde i alla fall inte tänka sig att en kvinna blivit skjuten i huvudet och blött ihjäl och dödens dött. Hon kanske test till Holland? Vad allt kan man inte spekulera i. Om man är öppen för sådant.

Blodfyndet och kulhålet fanns till tingsrättsprövningen.

Två gånger har olika områden avsökts av polis. Bägge gångerna närmare Marinas bostad. Samma skogsområden har de anhöriga vandrat omkring i och letat efter Marina.

Vad i FUP:en fick Missing People att välja ett annat område? Vad fick dem alls att bry sig om att leta? Två svenska allmänna domstolar har ju antagit att Marina lika gärna kan ha försvunnit frivilligt i trots mot åklagarens påståenden. Ändå finns det andra som är övertygade om att hon är död. Varför då?

Vi får hoppas att det kommer fram i en ny rättegång. Snart.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #168 skrivet: 23 april 2012 16:37:32 »
Förhoppningvis börjar det bli en opinion om vad skattemedlen avsatta för rättsväsendet egentligen används till. Och förmodligen börjar folk förstå hur nonchalerat våld och mord påverkar och vad det säger om allmäntillståndet i samhället.  Sedan mordet på Eva Magnusson vet vi också hur mycket fyndiga förklaringar det kan finnas till att en kvinnas blod finns lite här och där- som i klockan i det fallet, eller i sängen i det här fallet...det är märkligt hur påhittig man kan vara för att bortförklara försvunna personer och deras kroppsdelar...  :(

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #169 skrivet: 23 april 2012 20:22:27 »
En betydande skillnad i EM-fallet i Örebro är att hon hade kunniga vänner och nära anhöriga, som direkt insåg vad det var frågan om. De kunde också direkt peka ut en misstänkt, som polisen kunde spana på. Man kunde under den tiden samla in en mängd bevisning och så kom det in tips, tips och tips. Och relativt tidigt hittades kroppsdelar och snabbt, även i detta spaningsmord, insåg att något annat än mord kunde det inte röra sig om. Det stora problemet skulle vara att det absolut krävdes att mordplatsen säkrades och bevisades vara exakt rätt plats. Varför? Om de misstänkte hade mördat henne vid en strand och alla tekniska bevis var borta, skulle han då inte kunnat fällts för mord?? För det fanns väl ingen inom hela rättsväsendet som skulle komma på tanken att EM dött naturligt, styckat sig själv eller möjligen av den fd partnern som skulle blivit rädd att bli fälld för mord och "panikstyckat".

Marinas anhöriga kände till situationen och man hade daglig kontakt. Anmälan om försvinnandet kom in 4-5 augusti. Misstankar om vem som skulle kunnat gjort henne illa framfördes och inom en vecka är sökning igång. Hennes hem är välordnat och väl skött. Av hennes brev framgår att "sambon" inte är sambo, men hon är bussig och låter honom bo där. I källaren. Några vittnen/tips kommer in om att hon nog velat sticka iväg själv. Anhöriga är oroliga och söker i skogarna kring hennes hem. På flashback smutskastas hon och de anhöriga känner sig övergivna. När kom det fram att det hade funnits en pistol i marinas ägo? Vem skötte hennes hus och hem sen hon försvunnit. Obs försvunnit och inte mördats.

Men visst är något allvarligt fel i rättssystemet när en kvinna hellre än att anmäla till polisen sätter sig och försöker hantera en sådan person ensam. Möjligen med lite stöttning av anhöriga. Den bristen på tillit hos kvinnor för rättsväsendet är den stora katastrofen.

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #170 skrivet: 24 april 2012 08:57:34 »
Förhoppningvis börjar det bli en opinion om vad skattemedlen avsatta för rättsväsendet egentligen används till. Och förmodligen börjar folk förstå hur nonchalerat våld och mord påverkar och vad det säger om allmäntillståndet i samhället.  Sedan mordet på Eva Magnusson vet vi också hur mycket fyndiga förklaringar det kan finnas till att en kvinnas blod finns lite här och där- som i klockan i det fallet, eller i sängen i det här fallet...det är märkligt hur påhittig man kan vara för att bortförklara försvunna personer och deras kroppsdelar...  :(

Kungen av bortförklaringar torde väl ändå vara Mats Alm, och det var väl egentligen då som rättsväsendet ifrågasattes på allvar. Skillnaden mellan Evas "tomte" och Alm var att det i Evas fall fanns tillräckliga tekniska bevis och det facto att hon inte hamnat utspridd i säckar av naturliga orsaker, vilket man inte med säkerhet kunde fastställa vid Lindas dödsfall.
Vad gäller Marina är det i allmänhetens ögon lika självklart att hon inte begått självmord i sängen och släpat sig själv till skogs inlindad i madrassen. Förhoppningsvis har man funnit tillräckligt med starka bevis som binder GM.

Problemet som Alfa nämnde, är att det inte finns lagligt befog för proaktiva resurser av det slaget när det kommer till utsatta kvinnor (eller män för den delen) Först när personen själv tar steget att söka hjälp börjar samhällets kvarnar att mala, men på tok för långsamt och oftast för sent. Det är ju nätt o jämnt att de mal när det faktiskt är för sent, dvs när personen redan är död..

Marinas haschtomte har mig veterligen inte kommit med så mycket mer än sitt nekande, men vi lär nog få höra nåt i stil med "inre röster från det stora stygga Spekerödstrollet", eftersom mycket talar för att han sitter ordentligt i skiten. 

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #171 skrivet: 24 april 2012 10:06:02 »
Citera
Problemet som Alfa nämnde, är att det inte finns lagligt befog för proaktiva resurser av det slaget när det kommer till utsatta kvinnor (eller män för den delen) Först när personen själv tar steget att söka hjälp börjar samhällets kvarnar att mala, men på tok för långsamt och oftast för sent. Det är ju nätt o jämnt att de mal när det faktiskt är för sent, dvs när personen redan är död..

Det är många kvinnors (och några mäns) erfarenhet så in i märgen att kvinnorna VET att det inte är någon idé att anmäla. Och inte bara att det är meningslöst: De VET att det är farligt att anmäla och det kan läggas dem till last. Så är nämligen lagen konstruerad till våldsverkarnas fördel och så urformas praxis utfrån dessa lagar, så att flickor redan som små lär sig att "akta sig". Och även om de "aktar sig" så kan de råka illa ut. Det kan vara allt från små misstag, som att inte vara tillräckligt snälla, de kanske provocerar en våldsverkare att använda våld och då får de ju skylla sig själva. Har de varit så dumma att de gift sig med en våldsam man (kvinna) så får de faktiskt stå sitt kast och inse att de måste förlåta och förstå vad de själva gjort som resulterar i att de utsätts för våld. Så säger nämligen Lagen och så är praxis utformad.

En väninna till mig berättade att hon av domstolen rekommendrats att glömma allt det gamla och "se framåt". Hon har rekommenderats av ett flertal myndigheter att polisanmäla, men polisen svarar "men det är ju ett civilmål, ni tvistar ju du har varit gift med honom" och vägrar ta emot anmälan. Då är framtiden fylld av 0 bostad och ett berg av betalningsskyldigheter för mannens ekonomiska göranden och låtanden. Advokater och domstolar samverkar som i Filipstadsfallet, där kvinnan som mördade mannen i vart fall har mat och husrum 14 år framåt. Hon visste precis vad som "arrangerats" för hennes framtid "civilt" och tog lagen i egna händer. Vad hon varit utsatt för sammanfattade rätten i ett ord "kontrollerande" och därmed var historien undanröjd och hon kan se framåt. Eller?

Marinas död kan NU ses som ett 'spaningsmord' från det att anmälan kom in om hennes försvinnande. Hon visste. Hennes anhöriga visste. Polisen och åklagarna visste i vart fall från det att blodfläckarna och kulhålet hittades. Men tingsrätten och hovrätten visste inte. Vi får väl se hur de nu ska återställa förtroendet hos kvinnor och barn för rättsväsendet. Det är makaber läsning att ta del av skrivningarna om hur domstolarna bedömt blodfläcken (det är en enorm mängd blod) och kulhålet och komma till slutsatsen att Marina kan lika väl ha åkt till en bekant någon annanstans i världen.

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #172 skrivet: 24 april 2012 15:40:05 »
Citera
Marinas död kan NU ses som ett 'spaningsmord' från det att anmälan kom in om hennes försvinnande. Hon visste. Hennes anhöriga visste. Polisen och åklagarna visste i vart fall från det att blodfläckarna och kulhålet hittades. Men tingsrätten och hovrätten visste inte. Vi får väl se hur de nu ska återställa förtroendet hos kvinnor och barn för rättsväsendet. Det är makaber läsning att ta del av skrivningarna om hur domstolarna bedömt blodfläcken (det är en enorm mängd blod) och kulhålet och komma till slutsatsen att Marina kan lika väl ha åkt till en bekant någon annanstans i världen.

Ja, slutledningsförmågan i svenska domstolar tål ju att diskuteras. Alldeles tydligt är att man enligt lag & praxis inte utesluter någonting så länge man inte har en bevisat död kropp att stirra sig blind på, och inte ens då utesluter man de mest osannorlika scenarion om hur denne har avlidit..
Mord är förvisso en allvarlig anklagelse tills dess att rätt GM är gripen och tillräckligt tekniskt överbevisad för fällande dom, men oavsett vad som framkommer i domstol så är det ju i slutändan ALLTID mordoffret som drar det kortaste strået!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #173 skrivet: 24 april 2012 17:38:19 »
Kungen av bortförklaringar torde väl ändå vara Mats Alm, och det var väl egentligen då som rättsväsendet ifrågasattes på allvar. Skillnaden mellan Evas "tomte" och Alm var att det i Evas fall fanns tillräckliga tekniska bevis och det facto att hon inte hamnat utspridd i säckar av naturliga orsaker, vilket man inte med säkerhet kunde fastställa vid Lindas dödsfall.

Vad gäller Marina är det i allmänhetens ögon lika självklart att hon inte begått självmord i sängen och släpat sig själv till skogs inlindad i madrassen. Förhoppningsvis har man funnit tillräckligt med starka bevis som binder GM.

En betydande skillnad i EM-fallet i Örebro är att hon hade kunniga vänner och nära anhöriga, som direkt insåg vad det var frågan om. De kunde också direkt peka ut en misstänkt, som polisen kunde spana på. Man kunde under den tiden samla in en mängd bevisning och så kom det in tips, tips och tips. Och relativt tidigt hittades kroppsdelar och snabbt, även i detta spaningsmord, insåg att något annat än mord kunde det inte röra sig om. Det stora problemet skulle vara att det absolut krävdes att mordplatsen säkrades och bevisades vara exakt rätt plats. Varför? Om de misstänkte hade mördat henne vid en strand och alla tekniska bevis var borta, skulle han då inte kunnat fällts för mord?? För det fanns väl ingen inom hela rättsväsendet som skulle komma på tanken att EM dött naturligt, styckat sig själv eller möjligen av den fd partnern som skulle blivit rädd att bli fälld för mord och "panikstyckat".

Marinas anhöriga kände till situationen och man hade daglig kontakt. Anmälan om försvinnandet kom in 4-5 augusti. Misstankar om vem som skulle kunnat gjort henne illa framfördes och inom en vecka är sökning igång. Hennes hem är välordnat och väl skött. Av hennes brev framgår att "sambon" inte är sambo, men hon är bussig och låter honom bo där. I källaren. Några vittnen/tips kommer in om att hon nog velat sticka iväg själv. Anhöriga är oroliga och söker i skogarna kring hennes hem. På flashback smutskastas hon och de anhöriga känner sig övergivna. När kom det fram att det hade funnits en pistol i marinas ägo? Vem skötte hennes hus och hem sen hon försvunnit. Obs försvunnit och inte mördats.

Men visst är något allvarligt fel i rättssystemet när en kvinna hellre än att anmäla till polisen sätter sig och försöker hantera en sådan person ensam. Möjligen med lite stöttning av anhöriga. Den bristen på tillit hos kvinnor för rättsväsendet är den stora katastrofen.
Den bristande tilliten till rättsväsendet hos utsatta kvinnor är nog ungefär omvänt proportionell till den risk mördarna tar när de begår sina brott. Alla tre (Marina, Linda och Eva) hade oroliga anhöriga. I alla tre fallen har det funnits goda kandidater som GM. Och alla tre verkar ha varit personer som tog för givet att de hade rätt att leva i frihet med samma mänskliga rättigheter och skydd från rättsväsendet som alla andra...bara det att enbart kontrollbehov inte är kriminellt och sambandet mellan just kontrollbehov och mord verkar vara väldigt abstrakt för rättsväsendet..hur många exempel man än radar upp. Vi har ju Clara Hermelin, Delia Björklund, Frida Stenberg och Emma Pettersson också. Och alla andra...

För att återgå till just Eva, Linda och Marina, så tror jag att det spelat roll att Linda inte var svensk och att man alldeles för gärna hittat på andra ursäkter än mord. Kanske för att slippa utreda. Det är jobbigt med mord. Slafsigt och kladdigt och massa papperarbete. Och så är målsägaren ändå död. Och får GM fri kan han inkassera massa pengar från staten utan att behöva passera fängelse...

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #174 skrivet: 24 april 2012 18:54:51 »
Ja, raden är lång med kvinnor vältränade i konsten att vara utan rättigheter och respekt. Hittar man en svaghet, t.ex. utländsk härkomst så stödjer sig rättsväsendet på det. Marina var inte heller så där väldigt betydelsefull i det normsystem över vad "betydelsefull person" är. Eva Magnusson kunde inte tillskrivas "svagheter" och avskrivas. Hon är ju död och vi kan anta att hon också "visste" att normen inom rättsväsendet är att inte skydda henne.

Hon anmälde aldrig den dj-n för något. i hans dödsannons stod visst något om att det/de han älskade aldrig skulle försvinna. Nähä, men Eva Magnusson, som han lovat guld och gröna skogar; som sa ifrån att "nu får det vara nog" slutade han uppenbarligen att älska när hon krävde sin rätt efter att ha gjort slut med honom. Jag förstår att hans närmsta anhöriga vill minnas honom som han var och fortsätta blunda för det fullständigt fruktansvärda som avslöjades, när man inte bara brutit sönder kök och badrum utan till slut var tvingade att bryta upp golven i hans bostad för att inte bara bevisa utan ta mig f-n ÖVERBEVISA honom om att vi vet vad du har gjort. Eva var stark på sitt vis. Hon var mer etablerad akademiker än han var. Hon var minst sagt en stabil och stark, rekorderlig kvinna. Men till polisen och rättsväsendet vände hon sig aldrig. För hon visste att det var meningslöst.

Linda var stark på sitt vis. Bara detta att klara av att leva i ett helt nytt land är starkt. Hon arbetade mycket. Hon "skötte sig" och hon redde ut en misslyckad relation med en "skitstövel". Säkert la rättsväsendet hennes ursprung till last. Situationen i hennes försvinnande var minst sagt kaotiskt. Den som sen blev misstänkt gm var den som anmälde försvinnandet. Den rättsprocess som följde är en skam för svenskt rättsväsende om det ska anses att även kvinnor ska ha valuta för sina skatteinbetalningar. Visst har juristerna städat upp en del (livförsäkringen, lägenheten och sådant) för att dölja en del av vad Alm "fixat"  till sig. Men man kan ändå inte skyla över det faktum att Linda inte var tränad att "om en man gör så här mot dig så ska du vända dig till polisen eller åklagaren". Tvärtom så VISSTE  hon att sådant är omöjligt och meningslöst.

Nu återstår att se vad rättsväsendet ska hitta på för att hjälpa den stackars Fredrik till ett hopp inför framtiden. Marina är ju ändå död, så varför satsa på att göra det hon misslyckades med: Att skydda sig själv för ingen annan gör det!

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Idag kl. 22:27:00]

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Idag kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Idag kl. 12:22:25]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 11:39:12]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:33:53]

Mordförsök i Töreboda 2013 juni 16 på (man) av Bea