: Mordet på Carolin Stenvall i Gällivare 2008  (läst 119354 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marina

• Medlem
  • Antal inlägg: 539
Mordet på Carolin Stenvall i Gällivare 2008
« skrivet: 13 september 2008 19:34:44 »
29-årig kvinna mystiskt försvunnen
 En 29-årig kvinna från Piteå saknas sedan i morse.

Senaste spår: kläder, en öppnad chipspåse och en halvdrucken coca-cola.

Den 29-åriga kvinnan lämnade sitt hem i Piteå i fredags eftermiddag. På lördagen skulle hon på anställningsintervju på Ice Hotel i Jukkasjärvi ??? men dök aldrig upp.

Natten mellan fredag och lördag skulle hon ha övernattat hon bekanta i Gällivare, men inte heller där har hon visat sig.

På lördagsmorgonen larmade pojkvännen polisen.

Bilen funnen
Vid 16-tiden på lördagen fann de kvinnans bil i Gällivare. Bilen var låst och kvinnans ytterkläder låg kvar i bilen, uppger Norrländska Socialdemokraten. I baksätet låg kläder, en öppnad chipspåse och en halvdrucken coca-cola.

Polisen har nu inlett spaning efter kvinnan.

??? Det verkar ju rätt konstigt. Om det hade varit något fel på bilen och hon fått lift så borde hon tagit med sig ytterkläderna, säger Erik Kummu, vakthavande länsbefäl hos polisen till nsd.se.

Söker med hundförare
Ännu vid 19-tiden på lördagskvällen uppger polisen att de står utan spår.

??? Vi har inte hittat henne. Men nu ska vi söka igenom det område där bilen hittades med hundförare. Vi ska in i skogen och söka längs älven, säger Erik Kummu till aftonbladet.se.

Polisen har spårat kvinnans mobiltelefon till en plats nära det ställe bilen nu står på.

"Inte deprimerad"
??? Vi har även försökt ringa. Men hon svarar inte, troligtvis ligger telefonen i bilen utan att vi hör den. Men vi ska in och kika i den nu. Dock verkar det som om hon har lämnat bilen frivilligt.

Enligt anhöriga är kvinnan inte deprimerad och skulle garanterat ha hört av sig om hon hade kunnat.

??? Vi har ingen aning om vad som hänt. Det är det som är det svåra i sådana här fall. Allt är ju lite konstigt, det här händer nästan inte. Det är omöjligt att lista ut om det är en olycka, om hon har gått vilse i skogen eller om någon gjort henne illa. Och det kan ju finnas en naturlig förklaring, säger Erik Kummu.

« Senast ändrad: 30 oktober 2008 22:30:28 av Jagger »
Gamla synder kastar långa skugor...

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 209
  • ...ett stenkast från fördärvet...
SV: Mordet på Carolin Stenvall i Gällivare 2008
« Svar #1 skrivet: 14 september 2008 07:25:47 »
Hoppas verkligen inte att det är dags igen men det får den märmaste tiden utvisa.
men kläder är ju onekligen bra att ha i det kalla landskap som hon befinner sig i.
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #2 skrivet: 14 september 2008 12:36:34 »
Hon är ännu inte återfunnen.
Bådar inte gott...usch..

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #3 skrivet: 14 september 2008 19:12:19 »
Det kan ju ha kommit en annan bil till rastplatsen, långtradare brukade tydligen stanna där. Kanske nån bad om hjälp eller ville att hon skulle titta på nåt..lämnade bilen och låste av bara farten.  Det är mågna som låser den bara dom stiger ur här i stan (Stockholm) . Här kan man inte ens lämna den olåst medan man tankar dessvärre.
Inte försvinner man väl frivilligt utan ytterkläder i kyla och mörker?
Hon kanske behövde gå ut och kissa?
Kissande flickor bredvid rastplatser är rätt försvarslösa. Som att skjuta på sittande fågel..

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 064
« Svar #4 skrivet: 14 september 2008 19:43:24 »
Att personens bil hittas övergiven förekommer faktiskt vid en del självmordsfall eller där folk försvunnit självmant.

Dock är det detaljen att hon försvunnit utan att ha ytterkläder på sig som oroar mig.
Plus att hon var på väg till något som borde anses som positivt - en jobbintervju.

Ett knivigt fall.
Har hon tagit upp en liftare?
Jag håller det dock för troligt att hon själv låst bilen och det gör ju inte det mindre komplicerat. Skulle en våldtäktsman eller förövare bry sig om att låsa bilen? Och låser man bilen bara för att gå ut och göra sina behov?
En intressant, och ganska kompex omständighet.
« Senast ändrad: 14 september 2008 19:47:01 av G Andersson »
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Targenor

• Medlem
  • Antal inlägg: 76
« Svar #5 skrivet: 14 september 2008 21:02:06 »
Det kan ju ha kommit en annan bil till rastplatsen, långtradare brukade tydligen stanna där. Kanske nån bad om hjälp eller ville att hon skulle titta på nåt..lämnade bilen och låste av bara farten.  Det är mågna som låser den bara dom stiger ur här i stan (Stockholm) . Här kan man inte ens lämna den olåst medan man tankar dessvärre.
Det är en sak jag också tänkte på, dock känns de som hon skulle ha tagit telefonen med sig i sånna fall, eller för den delen medelat någon om det blivit något fel på bilen.
Inte försvinner man väl frivilligt utan ytterkläder i kyla och mörker?
Hon kanske behövde gå ut och kissa?
Kissande flickor bredvid rastplatser är rätt försvarslösa. Som att skjuta på sittande fågel..
Väldigt sant, men ja, den låsta bilen, samt att mobilen kan ha legat i bilen (har för mig dom pejlade den till samma område) gör att jag inte misstänker brott i nuläget.

Att personens bil hittas övergiven förekommer faktiskt vid en del självmordsfall eller där folk försvunnit självmant.
En kvinna som bor i samma by som min mormor, hade ställt bilen på en bro, och sen hoppat i.

Dock är det detaljen att hon försvunnit utan att ha ytterkläder på sig som oroar mig.
Just det, utan kläder kan ju peka på att hon blivit uppplockad, men vad gör då mobilen kvar i samma område det är väl en sak man borde ta med sig i en sådan situation.

Ett knivigt fall.
Har hon tagit upp en liftare?
Jag håller det dock för troligt att hon själv låst bilen och det gör ju inte det mindre komplicerat. Skulle en våldtäktsman eller förövare bry sig om att låsa bilen? Och låser man bilen bara för att gå ut och göra sina behov?
En intressant, och ganska kompex omständighet.
I stockholm låser man nog bilen för att göra sina behov, men långt uppe i norrland, mitt ute i skogen känns de inte rätt att låsa bilen för det.

Ingen som har hört något nytt om fallet?

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Antal inlägg: 962
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #6 skrivet: 14 september 2008 23:48:29 »
Modernare bilar brukar låsa sig själva efter nån minut om man tar nyckeln ur tändningen. På bilderna ser det ut att vara en Ford Focus hgv. Kan inte avgöra årsmodellen men tror inte man ska haka upp sig för mycket på just att bilen hittades låst.
You angel you,
You're as fine as fine can be,
And the way you walk and the way you talk,
Is the way it ought to be

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #7 skrivet: 15 september 2008 11:43:00 »
Precis, och eftersom det fanns en toalett på rastplatsen har jag nu fått veta är det väl i såna fall inte märkligt om man låser sin bil när man går in dit?
Det skulle då jag göra. Det brukar ju finnas både långtradare och husbilar där enligt pressen.
På text-TV idag står dessutom att bilen var olåst...
Polisen har sökt igenom området och hävdar att hon inte kan finnas där och avbrutit sökandet.  Man har bytt misstanken från "försvunnen person" till "människorov" och utgår ifrån att ett brott har blivit begånget.
Det är riktigt kulsigt.
Och nu har vi fått en 22-årig fransman att oroa oss för också. Han försvann efter att ha stigit av planet i Kiruna och hans far har nu flugit hitför att söka efter honom.
Var tar alla försvunna vägen?

Utloggad CharlieB

• Dust hunter
  • Medlem
  • Antal inlägg: 390
  • Bara en clown..............
« Svar #8 skrivet: 15 september 2008 22:13:16 »
Man har lagt ner spaningarna efter Fransmannen. Han hörde av sig senast i Lördags! och mår bra.
I nuläget verkar han vara på väg mot Norge.

Den försvunna kvinnan! lär inte ha gått vilse i skogen iallafall.
Hon är väldigt naturvan! och har fotvandrat själv i över 50 mil  i fjällvärlden! om jag läste rätt. Hon har även utbildning som fjällguide.
Så enligt hennes vänner så har hon definitivt inte gått vilse.
Polisens teori just nu! verkar vara att ho antingen blivit kidnappad eller bortrövad.............

Precis, och eftersom det fanns en toalett på rastplatsen har jag nu fått veta är det väl i såna fall inte märkligt om man låser sin bil när man går in dit?
Det skulle då jag göra. Det brukar ju finnas både långtradare och husbilar där enligt pressen.
På text-TV idag står dessutom att bilen var olåst...
Polisen har sökt igenom området och hävdar att hon inte kan finnas där och avbrutit sökandet.  Man har bytt misstanken från "försvunnen person" till "människorov" och utgår ifrån att ett brott har blivit begånget.
Det är riktigt kulsigt.
Och nu har vi fått en 22-årig fransman att oroa oss för också. Han försvann efter att ha stigit av planet i Kiruna och hans far har nu flugit hitför att söka efter honom.
Var tar alla försvunna vägen?

Clownen skrattar och Clownen ler
Clownen gråter när ingen ser
men ingen kan honom klandra
han är väldigt lik oss andra.........

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #9 skrivet: 15 september 2008 22:34:32 »
Då har hon inte drabbats av passion och rymt med fransmannen i alla fall!

Utloggad CharlieB

• Dust hunter
  • Medlem
  • Antal inlägg: 390
  • Bara en clown..............
« Svar #10 skrivet: 16 september 2008 16:19:28 »
Då har hon inte drabbats av passion och rymt med fransmannen i alla fall!
Det kanske är Fransosen som drabbats av den olyckliga passionen!
och tagit med henne på färden! mot hennes vilja...........
Clownen skrattar och Clownen ler
Clownen gråter när ingen ser
men ingen kan honom klandra
han är väldigt lik oss andra.........

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #11 skrivet: 16 september 2008 20:49:11 »
Något säjer mej att så icke är fallet. Hon verkar inte vara nån femme fatale som tilltalar en eldig fransos precis?
Men hemskt är det. Det är nog det värsta jag kan tänka mej..att en närstående bara går upp i rök!
Men det verkar som om polisen är rätt säkra på illdåd i nån form.
De vet säkert mer än de berättar.
Hoppas det får en lösning!

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 16 september 2008 21:39:26 »

Det är helt riktigt. Jag såg från början framför mig att hon i så fall bara skulle gått ner i vägkanten eller liknande, med bilen alldeles intill eller inom synhåll. Jag blev ganska förvånad när jag slutligen såg på tv att det var en riktig toalett på en rastplats, och där man låser dörren om sig.

Så jag är enig - i så fall finner jag det inte märkligt alls att man låser bildörren.

Det stämmer också att polisen nu har uppgraderat det hela till "människorov". Polisen är onekligen mycket förtegen om vad man bygger det på, men jag antar att man har goda skäl - skäl som man ännu inte vill redogöra för till pressen.
G Andersson
Författare

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
« Svar #13 skrivet: 17 september 2008 06:57:58 »

Det är helt riktigt. Jag såg från början framför mig att hon i så fall bara skulle gått ner i vägkanten eller liknande, med bilen alldeles intill eller inom synhåll. Jag blev ganska förvånad när jag slutligen såg på tv att det var en riktig toalett på en rastplats, och där man låser dörren om sig.

Så jag är enig - i så fall finner jag det inte märkligt alls att man låser bildörren.

Det stämmer också att polisen nu har uppgraderat det hela till "människorov". Polisen är onekligen mycket förtegen om vad man bygger det på, men jag antar att man har goda skäl - skäl som man ännu inte vill redogöra för till pressen.

långtradare..fördomarna bubblar upp! ::)

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #14 skrivet: 17 september 2008 10:05:22 »
Nej då Rålle. ingen fördom. en efterdom.

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 17 september 2008 10:08:51 »
Det finns 3 sorters människor.
Det finns dåligt folk...
det finns bra folk....
och så finns det långtradarchaufförer!
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #16 skrivet: 17 september 2008 22:47:53 »
Och inga spår efter den försvunna Carolin.
Att vara expert på överlevnad är tydligen ingen bra merit...
Precis som GW sa i Efterlyst tror jag att polisen har mer på fötterna eftersom de har kallat in Rikskrim. De rycker inte ut om ma nitne är rätt så säekr p åatt ett brott blivit begånget.

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #17 skrivet: 18 september 2008 07:10:58 »
Precis som GW sa i Efterlyst tror jag att polisen har mer på fötterna eftersom de har kallat in Rikskrim.
Aha! Så det är GW som är ansvarig för polisens sko-inköp. :D
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #18 skrivet: 18 september 2008 08:58:29 »
JJ,
Det har jag misstänkt hela tiden.   ;D

-----------

Marina,

Precis; rikskrim kopplas inte in i första taget, så det om något borde betyda att polisen har uppgifter som tyder på ett brott.
Vad gäller Carinas överlevnadskurser och hikingexpeditioner, så kan det också tyda på en person som är benägen att ta risker och kanske litar för mycket på sig själv och sin egen förmåga. Det kan göra henne oförsiktig, särskilt som hon knappast kanske varit beredd på att någonting i den här vägen kan hända.

Jag tror inte alls på GW:s teori om "olycka", men där har vi återigen problemet med många så kallade profilerare, att de förlitar sig alltför mycket på statistik i vissa fall. Visst, många råkar kanske ut för olyckor eller försvinner frivilligt i liknande fall, men man måste också se till vem personen är och till omständigheterna. För att inte tala om omgivningen.

Mycket talar emot en olycka; den enda typ av olycka som skulle kunna vara trovärdig är en trafikolycka vid rastplatsen men då borde definitivt hennes kropp ha hittats. Dessutom är Carina överlevnadsexpert och skulle knappast kravla inåt i terrängen bort från vägen om hon var skadad. Snarare skulle hon försöka hålla sig så nära vägen som möjligt.

Ingenting tyder heller på självmord - hon verkar stabil och hon var också på väg till en arbetsintervju. Av samma skäl finns det heller inget som tyder på frivilligt försvinnande eller livskris.
Så jag kan inte säga att jag förstod Leif GW:s påståenden - jag tycker de var helt felaktiga. Att ett brott begåtts är en MYCKET troligare förklaring i DET HÄR fallet - oavsett vad statistiken säger.
G Andersson
Författare

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 18 september 2008 11:25:16 »
Ja. och polisen har sagt att älven har vadardjup på de flesta ställen. På ett ställe var djupet som störst, under bron, där det var 2 meter. Att hon skulle ha trillat i där och sen förts bort med älven som var full av stoppande sten och vadardjupt utan att vara synlig är inte troligt.
Den mystiska mannen är väl ett troligare kort.
Efter att ha sett Efterlyst igår börjar jag undra om världen är full av mystiska män.
*tar fram kastreringskviven igen*

Utloggad iphigenie

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
  • www.illuminum.blogspot.com
« Svar #21 skrivet: 18 september 2008 15:06:40 »
Varför stannar man en mil innan man är framme? Dom flesta har ju knipkapasitet nog att hålla sig dom sista tio minuterna...
Och varför anmäldes hon inte saknad redan fredag kväll när hon försvann? Var hon inte väntad någonstans?
Om jag väntade besök från någon som skulle komma samma kväll, som jag vet är ute på vägarna, och inte dyker upp, skulle jag åtminstone framåt natten börjat ana ugglor i mossen...

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #22 skrivet: 18 september 2008 16:34:29 »
Sån knipskapacitet har inte jag dessvärre.
Men det kanske finns annan anledning till att hon stannat där?
Jag har också undrat över varför värdfolket inte slog larm på nåt vis redan under kvällen då hon väntades dit.
Jag hade runt runt till både pojkvän och sjukhus för att kolla om nån olycka inträffat.
Och senare till polis.

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #23 skrivet: 18 september 2008 18:37:41 »
Och varför anmäldes hon inte saknad redan fredag kväll när hon försvann? Var hon inte väntad någonstans?
Hej iphigenie och välkommen till Svenska Mord,

Som regel väntar man 24 timmar innan en person kan efterlysas som saknad.
G Andersson
Författare

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #24 skrivet: 18 september 2008 18:51:53 »
Jo, visserligen, men man kan ändå anmäla nån som saknad. Ibland är ju omständigheterna sådana att polisen startar eftersök omdelbart. Barn, folk försvunna i terrängen etc
Här drog dom ju igång efter att fått anmälan av pojkvännen på lördagen.
Inte för att jag tror att nåt förändrats i detta fall.
Ett klädesplagg lär ha hittats av polisen c:a 7 km söderut. Efte det kallades Rikskrim in.
Undrar vad det var för plagg?
Knappast yllemössa i alla fall.

Nya kommentarer

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av johanl
[Idag kl. 01:00:29]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 00:26:18]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Bea
[Idag kl. 00:16:33]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Bea
[Idag kl. 00:08:37]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Igår kl. 23:49:28]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Knight Rider
[Igår kl. 20:15:05]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Zamxiri
[Igår kl. 19:19:19]

[Igår kl. 17:35:14]

[Igår kl. 17:26:50]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Blueberry
[Igår kl. 16:46:45]

[Igår kl. 16:08:55]

[Igår kl. 16:05:32]

[Igår kl. 16:01:33]

SV: Misstänkt försvinnande i Sölvesborg 1999 januari 25 av Lelle Hildebrant av Bea
[Igår kl. 15:48:43]

SV: Svenska Styckmord av JJ
[Igår kl. 12:56:37]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av oprydning
[Igår kl. 12:25:38]

[Igår kl. 12:14:38]

[Igår kl. 11:34:07]

[Igår kl. 11:20:16]

SV: Olöst dödsfall på Anni Dewani i Kapstaden, Sydafrika 13 november 2010 av Bea
[Igår kl. 11:03:48]

Mest lästa ämnen