: Mordet på Nathalie Johansen i Alingsås 2008  (läst 102456 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 759
Mordet på Nathalie Johansen i Alingsås 2008
« skrivet: 20 maj 2008 12:25:06 »
Jakten på försvunna Nathalie fortsätter med helikopter
ALINGSÅS Spaningarna efter försvunna Nathalie Johansen, 20, fortsätter.

Under dagen kommer bekanta till kvinnan förhöras av polisen.

Samtidigt fortsätter sökandet med hundpatruller och helikopter ??? bland annat i och kring sjön Gerdsken.

??? Vi utgår ifrån att hon är i livet, säger Anders Magnusson vid polisen i Alingsås.

Under gårdagen beslagtog polisen den unga kvinnans dator för att försöka hitta eventuella ledtrådar till försvinnandet. En teknisk undersökning av samboparets bostad genomfördes också.

??? Vi hittade inget speciellt, säger kriminalkommissarie Göran Arvidsson.

Inga genombrott
Polisen har undersökt inkomna tips och uppgifter från vittnen ??? men har fortfarande inte gjort några genombrott i utredningen.

??? Vi har en del vittnesuppgifter, men inget som vi känner kommer att lösa caset, säger han.

Under utredningens gång har polisen bland annat tittat på kända brottslingar som finns i närområdet.

??? Vi går igenom brottslingar och sexbrottslingar, det är standard i såna här utredningar, men det är inget som gett oss någon inkörsvinkel, säger Göran Arvidsson.

Släppt ??? men fortfarande misstänkt
Det har tidigare förekommit uppgifter om att Nathalie Johansen skulle ha bråkat med sin sambo strax innan hon försvann.

??? Det där redde vi ut i går, i nuläget har det trappats ned i viktighetsgrad, säger Göran Arvidsson.

Den man som under gårdagen släpptes av polisen efter att ha förhörts som skäligen misstänkt för mord på Nathalie Johansen är fortfarande formellt sett misstänkt.

??? Han är registrerad i vårt diarium antecknad som misstänkt. Hur vi i övrigt ser på saken vill jag inte kommentera, säger chefsåklagare Urban Svenkvist.

Vid 11-tiden på tisdagen fortsatte sökandet. Hundpatruller ska söka igenom området kring sjön Gerdsken, Hersberget och runt Nathalies arbetsplats vid Tuvegården. Om man inte hittat Nathalie kommer helikoptrar att sättas in i sökandet vid 15-tiden i eftermiddag.

??? Den är cirka tre meter djup och helikoptern fixar undersökningen av hela sjön från luften, säger Anders Magnusson, yttre befäl vid polisen i Alingsås.

Hypotes: Hon är i livet
Polisen i Alingsås arbetar efter hypotesen att kvinnan fortfarande är i livet.

??? Vi letar inte efter döda personer, vi utgår ifrån att hon är i livet, säger Anders Magnusson.

Utredarna är fortfarande intresserade av uppgifter från vittnen som kan ha gjort iakttagelser i samband med försvinnandet.

??? Vi är över huvud taget intresserade av alla uppgifter om det är någon som sett henne, säger Göran Arvidsson.

??? Den är cirka tre meter djup och helikoptern fixar undersökningen av hela sjön från luften, säger Anders Magnusson, yttre befäl vid polisen i Alingsås.

??? Vi letar inte efter döda personer, vi utgår ifrån att hon är i livet, säger Anders Magnusson.

Utredarna är fortfarande intresserade av uppgifter från vittnen som kan ha gjort iakttagelser i samband med försvinnandet.

??? Vi är över huvud taget intresserade av alla uppgifter om det är någon som sett henne, säger Göran Arvidsson.

« Senast ändrad: 08 februari 2011 07:45:30 av Bobby Keyes »

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
SV: Mordet på Nathalie Johansen i Alingsås 2008
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2008 13:07:39 »
Jag tittade just på Aftonbladets artiklar om det här. Fanns även en länk till en översiktskarta/satellitbild. Det verkar som om hon bodde mitt i centrala Alingsås. Det verkar inte bra.

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 064
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2008 22:20:47 »
Polisen har under dagen spanat förgäves efter försvunna Nathalie Johansen, 20.

Sökandet har skett med både hundpatruller och helikopter ??? bland annat i och kring sjön Gerdsken. I kväll fortsätter letandet. Vi utgår från att hon är i livet, säger Anders Magnusson vid polisen i Alingsås. Under gårdagen beslagtog polisen den unga kvinnans dator för att försöka hitta eventuella ledtrådar till försvinnandet. En teknisk undersökning av samboparets bostad genomfördes också.
Vi hittade inget speciellt, säger kriminalkommissarie Göran Arvidsson.

Inga genombrott

Polisen har undersökt inkomna tips och uppgifter från vittnen ??? men har fortfarande inte gjort några genombrott i utredningen. Vi har en del vittnesuppgifter, men inget som vi känner kommer att lösa caset, säger han. Under utredningens gång har polisen bland annat tittat på kända brottslingar som finns i närområdet. Vi går igenom brottslingar och sexbrottslingar, det är standard i såna här utredningar, men det är inget som gett oss någon inkörsvinkel, säger Göran Arvidsson.

Släppt ??? men fortfarande misstänkt

Det har tidigare förekommit uppgifter om att Nathalie Johansen skulle ha bråkat med sin sambo strax innan hon försvann. Det där redde vi ut i går, i nuläget har det trappats ned i viktighetsgrad, säger Göran Arvidsson. Den man som under gårdagen släpptes av polisen efter att ha förhörts som skäligen misstänkt för mord på Nathalie Johansen är fortfarande formellt sett misstänkt. Han är registrerad i vårt diarium antecknad som misstänkt. Hur vi i övrigt ser på saken vill jag inte kommentera, säger chefsåklagare Urban Svenkvist. Under tisdagen fortsatte sökandet och hundpatruller sökte igenom området kring sjön Gerdsken, Hersberget och runt Nathalies arbetsplats vid Tuvegården. Senare på eftermiddagen sattes helikoptrar in i sökandet. Vid 16-tiden på eftermiddagen avbröts sökandet. Men vi kommer att fortsätta att leta i kväll, dock vet vi inte var, säger Birger Knutsson, inre befäl vid polisen i Alingsås.

Polisen i Alingsås arbetar efter hypotesen att kvinnan fortfarande är i livet. Vi letar inte efter döda personer, vi utgår ifrån att hon är i livet, säger Anders Magnusson, yttre befäl vid polisen i Alingsås. Utredarna är fortfarande intresserade av uppgifter från vittnen som kan ha gjort iakttagelser i samband med försvinnandet. Vi är över huvud taget intresserade av alla uppgifter om det är någon som sett henne, säger Göran Arvidsson. Flera personer har redan hört av sig och säger sig ha sett Nathalie, men än så länge har inget av tipsen gett något konkret.
« Senast ändrad: 19 februari 2011 08:55:59 av Bobby Keyes »
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2008 16:48:46 »
Med så lite information kan man ju bara spekulera. Det gör de på Flashback såg jag igår; med orkanstyrka.

Min spekulation är att hon gick ut för att träffa en specifik person som hon var bekant med och därför litade på men något gick fel i det mötet.

Utloggad Lottis

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #4 skrivet: 29 maj 2008 12:18:51 »
Hej!
Jag har precis tänkt samma sak. Varför skrivs det inget om Nathalie? ???
Jag tror att polisen har kört fast ordentligt den här gången. Varför finns inga spår? Ville hon försvinna? Nej jag tror inte det, men man vet inte..Pojkvännen verkar ju lite misstänkt, eftersom hon inte hade några skor på sig när hon försvann. Vem går frivilligt ut utan skor? Det var inte varmt ute då. Jag tycker att det är riktigt dåligt att man inte har några spår alls.

Utloggad CharlieB

• Dust hunter
  • Medlem
  • Antal inlägg: 390
  • Bara en clown..............
« Svar #5 skrivet: 01 juni 2008 00:07:07 »
Vi får hoppas på det.
Chanserna att Nathalie är i livet är minimala.
Hade hon försvunnit frivilligt! så borde man ha hittat något spår efter henne. Den förste som man misstänker är som sagt pojkvännen! så även i detta fallet.
Men vad är det säger att hon inte sprungit på sin eventuella baneman  när hon lämnat lägenheten efter bråket med sin pojkvän?
Frågetecknen är många men få har tyvärr kunnats rätas ut så här långt. Gå skallgång efter en försvunnen person är inte speciellt trevligt! men ovärderligt. Jag har själv varit med och gått skallgång efter en gammal kvinna som gått bort sig i skogen när jag låg i lumpen. Vi hittade henne! men tyvärr försent. Detta är 20 år sedan nu! men bilderna från när vi hittade henne är fortfarande kristallklara i minnet. Mycket tråkigt att man inte hittade henne i tid.
Men ändå ovärderligt för de anhöriga att vi hittade henne! så de kunde ge henne  en värdig resa till den eviga vilan..................
« Senast ändrad: 01 februari 2011 08:49:33 av Bobby Keyes »
Clownen skrattar och Clownen ler
Clownen gråter när ingen ser
men ingen kan honom klandra
han är väldigt lik oss andra.........

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
« Svar #6 skrivet: 01 juni 2008 06:49:31 »
nej..man lider med dom anhöriga..fy fan!

Utloggad rålle

• Medlem
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2008 10:41:59 »
det är ofta den naturliga följden..att så kallade mental cases hör av sig. och det ökar ju inte bara oron hos anhöriga utan försvårar ju även polisens arbete som ju måste följa upp varje tips hur tokigt det än verkar.

Utloggad rålle

• Medlem
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2008 21:18:59 »
ja..inte ser det ljust ut. och denna ovisshet måste vara ett helvete för hennes familj.

Utloggad Lynn

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
« Svar #9 skrivet: 05 juni 2008 16:43:11 »
Det som jag reagerar mest på i det här fallet, är det faktum att hon vid försvinnandet inte bar skor. Mamman kunde konstatera att inga av hennes skor saknades, likaså pojkvännen.

Det låter nästan som om någonting hänt henne inne i lägenheten. Och att hon sedan blev "buren" därifrån eller liknande.

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #10 skrivet: 08 juni 2008 18:33:20 »
Jag är ledsen att säga det - och jag hoppas innerligt jag har fel - men alla indikationer redan från början pekar dessvärre på att hon inte längre är i livet.
G Andersson
Författare

Utloggad Butterfly

• Medlem
  • Antal inlägg: 42
« Svar #11 skrivet: 16 juni 2008 17:39:05 »
Mormor ger inte upp hoppet om Nathalie

2008-06-16 ALINGSÅS:
??? Hör av dig! Du får göra vad du vill bara du hör av dig. Vi orkar inte med det här längre.
Karin Johansen vädjar till den försvunna Nathalie. En månad efter det mystiska försvinnandet sätter mormor trots alla tvivel sitt hopp till att hennes barnbarn lever.

DE VRIDER och vänder på de olika möjligheterna, vad som kan ha hänt med deras Nathalie, men allt verkar lika osannolikt. De tror absolut inte att hon skulle åka iväg med någon hon inte känner, de tror inte att hon har tagit sitt liv och egentligen inte heller att hon skulle hålla sig undan frivilligt utan att meddela sig med familjen. Nathalie har haft bra kontakt med sina morföräldrar.

??? Hon sms:ade oss flera gånger om dagen. Och hon gick ingenstans utan sin mobiltelefon, säger morfar.
Han och Karin Johansen beskriver Nathalie som en trygg och bestämd familjeflicka, som ville stå på egna ben. Även om hon också har haft problem så är det inget som morfar och mormor tycker stämmer med att hon bara försvinner.
??? Hade hon haft bekymmer hade hon sagt det omedelbart till dig, säger morfar till sin hustru.

NU HOPPAS de ändå att deras vädjan ska få dotterdottern att höra av sig. Ovissheten om vad som hänt är fortfarande det värsta.
??? Du behöver inte vara rädd, vad du än sysslar med. Hör av dig på ett eller annat vis, säger Karin Johansen

Detta står idag i alingsåstidning.

Mormodern har tidigare i tv med gråten i halsen sagt att
- Du får göra vad du vill och vara var du vill bara du kommer hem, Nathalie. (brukar man inte få det när man är 20 år och flyttat hemifrån)

Det har även tidigare stått att hon upplever sitt barnbarn mer som en dotter än dotterdotter och att mamman och Nathalie pratar flera gånger varje dag i telefon.

Känns som det verkar vara väldigt starka familjeband.

Är det någon som håller med mig i min teori att flickan stuckit för att leva sitt liv i fred?

//Butterfly

Utloggad Butterfly

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2008 16:26:10 »
Man har nu kopplat in rikskrim som ska se på fallet med nya ögon. Polisen fick även in tips om att hon ska finnas i Bäne utanför Alingås

http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=2320&sidnamn=ALINGSÅS

hoppas hon kommer till rätta snart.
 //B

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2008 18:17:41 »
Inte för att låta negativ, men rapporter från vittnen som "sett" den försvunna är nästan mer regel än undantag (även om denna till slut visar sig vara död).
Själv tror jag som sagt inte att hon lever, men jag hoppas innerligt att jag har fel.

Men mycket bra att rikskrim åtagit sig fallet.
G Andersson
Författare

Utloggad Butterfly

• Medlem
« Svar #14 skrivet: 30 juni 2008 20:13:34 »
http://www.alingsastidning.se/nyhet_visa.asp?id=2338&sidnamn=ALINGSÅS

om ändå sambon kunde berätta vad han vet.

//B

Utloggad Butterfly

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 01 juli 2008 11:23:21 »
signalementet på bilen i artikeln ovan stämmer överens med sambons bil.......

Utloggad uilos

• Medlem
  • Antal inlägg: 12
« Svar #16 skrivet: 03 juli 2008 21:41:10 »
Hej!
Jag har precis tänkt samma sak. Varför skrivs det inget om Nathalie? ???
Jag tror att polisen har kört fast ordentligt den här gången. Varför finns inga spår? Ville hon försvinna? Nej jag tror inte det, men man vet inte..Pojkvännen verkar ju lite misstänkt, eftersom hon inte hade några skor på sig när hon försvann. Vem går frivilligt ut utan skor? Det var inte varmt ute då. Jag tycker att det är riktigt dåligt att man inte har några spår alls.

Senare har det skrivits i Alingsås Tidning att varken mamman eller pojkvännen kunde se om det fattades några skor, därför antog man att hon eventuellt gått ut utan skor. Men å andra sidan, hur ska man kunna hålla reda på hur många skor en tjej har? Är hon som de flesta, så kan hon ha hur många par som helst. Själv har jag bortemot 30 par, och kan inte hålla reda på dom själv. Så det känns inte som att detta är ett skäl att tro att brott har begåtts.

För övrigt tror jag själv att det är så att hon inte är i livet, eftersom det är helt tyst från henne efter att hon lämnat lägenheten. Om hon nu har gjort det.

Utloggad Mamma Mu

• Medlem
  • Antal inlägg: 21
« Svar #17 skrivet: 04 juli 2008 12:45:08 »
Nog är det väl lite märkligt att pojkvännen sade upp deras gemensamma lägenhet kort tid efter försvinnandet och flyttade?
Då känns det som att han VET att hon inte kommer tillbaka.

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #18 skrivet: 04 juli 2008 16:59:09 »
Nog är det väl lite märkligt att pojkvännen sade upp deras gemensamma lägenhet kort tid efter försvinnandet och flyttade?
Då känns det som att han VET att hon inte kommer tillbaka.

Visst kan man se det så. Men å andra sidan, vem vill bo kvar där å ha kvar alla minnen om hon nu ej kommer tillbaka? Skulle hon å andra sidan komma tillbaka finns det ju inget som hindrar dom att söka ny lägenhet och flytta ihop igen?

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #19 skrivet: 04 juli 2008 17:58:41 »
Sant, så sant. Men personligen hade jag nog oxå sagt upp lägenheten; har hon inte hittats än lär hon inte dyka upp i livet. Är iaf den känslan jag får. Iofs så vet jag inte hur snabbt han sa upp lägenheten..?

Hoppas verkligen att dom får ett svar vad som hänt, känns obehagligt att inte veta något alls...

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 04 juli 2008 20:04:16 »
Visst säger man att hoppet är bland det sista som överger människan, men finns alltid undantag som bekräftar regeln, inte sant?

Är för övrigt dags att leta imorn igen. Utgång från Järtas Park kl 13. Ska själv försöka komma iväg för att leta. Om någon bor i närheten, hjälp gärna till, vore tacksamt.  :)

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #21 skrivet: 05 juli 2008 19:41:29 »
Bor inte långt från Alingsås så tänkte att man kunde hjälpa till. Tyvärr gick inte detta idag.

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #22 skrivet: 05 juli 2008 19:44:02 »
Och ja, jag har känt hennes sambo sen vi var i 1-årsåldern. Dock ingen jag umgåtts med. Kanske är jag partisk, men har svårt att se att det skulle vara han som gjort något.

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #23 skrivet: 06 juli 2008 01:02:29 »
Och ja, jag har känt hennes sambo sen vi var i 1-årsåldern. Dock ingen jag umgåtts med. Kanske är jag partisk, men har svårt att se att det skulle vara han som gjort något.

Tja, det är ju i och för sig ingen garanti. De flesta mord i liknande sammanhang begås enligt statistiken av någon manlig närstående (oftast den som står närmast) och inte sällan av personer man "aldrig skulle tro skulle kunna göra det".
Utan att ta ställning - och utan att ha tillgång till utredningsmaterialet - så talar både statistik och en del fakta emot honom.

Dock vill jag framhålla här att vi inte har tillgång till utredningen (tystnaden kring fallet kan inte sällan bero på utredningstekniska skäl), och därför bör vi akta oss för att peka ut en viss person utan bevis i en sekretesskyddad polisutredning. Vad vi sedan tror personligen är en sak, men det känns knappast rätt att på en offentlig webbsida peka ut personer som skyldiga till ett brott.
G Andersson
Författare

Utloggad uilos

• Medlem
« Svar #24 skrivet: 06 juli 2008 18:23:08 »
Håller med. Och oavsett vad som hänt, och vem som gjort vad, så hoppas jag på en lösning snart. Hoppas bara att det inte blir en ny Pernilla(?), hon i Mariestad som vart försvunnen sen början av 90-talet. Måste vara hemskt för familj och anhöriga!

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Miss Kane
[Idag kl. 10:41:08]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 10:33:26]

SV: Svenska Styckmord av JJ
[Idag kl. 10:10:02]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Knight Rider
[Idag kl. 10:00:12]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Knight Rider
[Idag kl. 09:53:51]

SV: Svenska Styckmord av Blueberry