Jag ska försöka göra det här så kortfattat som möjligt

ber om ursäkt om det drar iväg.
Jag kopplar Sydafrika till Palmemordet på ett helt annat sätt än Palmeutredningen. Där försökte man, innan det svalnade, få klarhet i alla de rykten, anklagelser och utpekanden som spreds via f d agenter och säkerhetspoliser vilket bl a ledde till att spaningsledare Hans ölvebro och åklagaren Jan Danielsson vistades tre veckor i Pretoria utan någon större framgång. När man studerar Sydafrikaavsnittet i Granskningskommissionens betänkande 1999 så är det lätt att konstatera att Palmeutredningen (PU) såg det som en isolerad Sydafrikansk aktion. Det var

och är

enligt min uppfattning ett stort misstag.
Jag startade i en annan ände. För mig var grunden den verksamhet som USA bedrev genom CIA ledd av CIA-chefen William Casey och vicepresidenten George Bush; vapen- och droghandel med Iran, illegal uppbackning av Contras verksamhet mot kommunisterna i Nicaragua. Bit för bit blev motivbilden för mig klarare: Palme som fredsmäklare kan mycket väl ha fått kännedom om deras dubbelspel och utgjorde helt enkelt en fara för hela Reagan-administrationen. Det som senare, hösten 1986 - för övrigt ett halvår efter mordet på Palme - blev den s k Iran/Contras-affären.
Huvudfrågan för mig var: var fanns sambandet USA-Chile-Sydafrika? För att Sydafrika fanns med i bilden var det ingen tvekan om. Och Pinochets försök att tysta Palme hade inletts redan 1976 då den s k dödslistan sammanställdes med Palmes namn som det enda utländska. Så småningom stötte jag på den fullkomligt otroliga historien om avhoppade CIA-agenten Gene Chip Tatum. 25 år i CIA, stridspilot i Vietnam, pilot vid vapen- och drogstransporterna från Iran, via Portugal till USA.
Den engelske journalisten David Guyatt har lagt ut Tatums Chronicle på Internet. Han berättade för mig att det fanns två radiointervjuer med Tatum varav en med Rob Lorey 1996 som jag borde ta del av (en svensk översättning på
www.leopoldreport.com/Chip.html . I den berättar Tatum med fara för sitt eget liv

vilket hans också sannolikt fick offra

att han värvats till George Bushł´s hemliga spionorganisation OSG som opererade i olika delar av världen med utpressning, hot eller mord mot och på politiker och finansmän som inte genom diplomatisk påverkan anslöt sig till USA politik. Det var Bushł´s egen organisation, fristående från CIA och enligt uppgift skulle presidenten skyddas genom att hållas ovetande.
Den andra intervjun hade gjorts av Peter Ford (gamle filmstjärnan Glenn Fords son, för övrigt) i radio KIEV i Los Angeles året därpå. Där nämndes, enligt David Guyatt, Palmes namn.
Jag fick kontakt med Peter Ford och vi har sedan dess mailat till varandra. Peter berättade att i studion hade han haft Mike Ruppert och i telefon Gene Tatum. Ruppert var välkänd i USA då han som ansvarig narkotikaspanare hos Los Angeles-polisen avslöjat CIA:s drogverksamhet. Drogerna som togs hem till USA såldes över hela kontinenten och pengarna som togs in gick till vapen och annan support i jakten på kommunister, bl a i Nicaragua. Enligt kongressen var all sådan support olaglig. För dessa ?sanslösa? beskyllningar ifrågasattes hans omdöme och han avskedades LPD. Han och hans familj drabbades av oförklariga olyckor som signalerade hot om att han skulle hålla käften. Han lever överraskande än i dag och jag har haft kontakt med honom i försök att få klarhet i Chip Tatums öde. Rupert intygar för övrigt att allt Tatum avslöjat förtjänar stor trovärdighet. Ruppert var egentligen den som startade hela Iran-Contras-affären.
Peter berättade att han före bandningen haft en genomgång med Tatum. Då hade, mera av en tillfällighet, Tatum sagt att OSG aktiverade verksamhet i jakten på oliktänkande och kommmunister över hela världen, bl a så långt bort som i Sverige där en minister hade eliminerats.
En bra bit in på intervjun slocknar samtalet ett ögonblick. Peter berättar att han bara för att få igång Tatum igen kastar in frågan: -Var Bush inblandad?¦ i någon sorts komplikationer?¦ var det inte en utrikesminister eller?... Vem var det som mördades i Sverige? Gene Tatum: - Olof Palme. Sveriges premiärminister?¦ jag informerades om att det var OSG som låg bakom och använde sig av ?assets? (professionella mördare? i Sydafrika.
I ca 70 sekunder beskriver Tatum bakgrunden. Därefter återgår samtalet till ämnet, CIA:s droghandel. Jag har fått hela intervjun på band från Peter Ford och bara det är ett häpnadsvärt stycke. Men det är nu spåret leder vidare: Här finns connection med Sydafrika. Chip Tatum har ingen orsak att valsa runt med det här påståendet. Det han säger är spontant och har inte med ämnet att göra.
Du kan lyssna på de 70 sekunderna när Tatum kommer in på Palmemordet
www.leopoldreport.com/Casey.htmlVar och när fick då Tatum de här uppgifterna? Tatum värvades enligt egen uppgift till OSG i maj 1986. Han har då ?brifats? om OSG:s verksamhet. Det är sannolikt att han här får info om elimineringen av Palme tre månader tidigare.
Jag anser att Tatum är en nyckelperson i mordet på Olof Palme. Därför har jag sökt honom på olika vägar. 1998 försvann han officiellt från sitt hem i Florida, sedan dess är vittnesmålen om att han eliminerats otaliga.
I mitt sökande efter Gene Chip Tatum fick jag till slut kontakt med en kvinnlig kollega till honom, BH, som också hoppat av. BH var mycket skärrad över att jag hittat henne då hon på grund av trakasserier från hennes tidigare uppdragsgivare, CIA, trott att hennes website kopplats bort. Jag frågade om hon visste om Tatum var i livet och hennes svar var att hon inte hade några uppgifter och inte vidare ville bli kontaktad.
Då händer det oväntade. Dagen efter, den 1 juli 2001, får jag följande mail: ?I am Chip Tatum and I am very much alive.? Tre år efter hans försvinnande! Uppenbarligen hade BH kontaktat honom och berättat att en svensk journalist sökte honom. Det är just det som gör att jag idag är säker på att det verkligen var Tatum. Ärendet hade jag inte nämnt. Just då hade jag anledning att tvivla på att det var Tatum men svarade seriöst. Han kom igen och ville veta vad jag ville veta. Vi växlade flera mail. Var det Tatum? Var det CIA? Men det fanns uppgifter som pekade på att det verkligen var Chip Tatum jag hade kontakt med. Jag bad David Guyatt och läsa mailen för analys. Han svarade att det lät som Chip. Han skulle försöka kontakta honom om det var möjligt. Han ställde också frågan: ?How did you locate him anyway?? (mail 12 oktober 2001 09:21).
I vår fortsatta mailväxling ger Tatum mig vissa tips som bl a leder till en artikel skriven av synonymen Zoola

som jag först trodde var Tatum vilket han förnekade. Dock, skrev han, är jag honom mycket närstående och mån om att skydda hans identitet. Bland mycket annat finns den här meningen i Zoolas text

efter viss förklaring som inte kan publiceras här och inte heller på min website - om bl a Oliver North misslyckade försök att påverka Olof Palme om att få använda den legala Bofors-routen i vapenhandeln: ?Blubber-North now panicked, and plotted Palmes termination with some Bofors executives?. Det har varit svårt för mig att tackla den uppseendeväckande uppgiften och har ännu inte fått klarhet. Jag tror att Tatum har svaret. Men PU har fått tipset

och vad har man åstadkommit?
Hösten 2001 får jag plötsligt inga svar från Tatum. Jag skriver att jag är beredd att möta honom var som helst i världen. Jag förklarar för honom att jag är övertygad om att han har nyckeln till Palmemordet. Han kunde ju enkelt ha svarat att han saknade en sådan. Men inte ett ord.
5 oktober 2001 får jag personligt svar från Rumor Mills News

en website med stor inblick i det amerikanska politiska mygelspelet och fräckheten att berätta om det - att en person som identifierats som Gene Chip Tatum ?reportedly recently showed up ?deaded? on a beach in Central America.?
Kanske kan man ge upp i ett sådant läge. Jag mailar till Chip med jämna mellanrum under hösten/vintern men får inga svar.
Så kommer grejen. Fredagen den 19 april 2002 får jag följande mail: ?I will consider a meeting in Cuba with you. I will be there on business in the next couple of months. I have confidence in David but Wolf D. ( David är Guyatt och Wolf D en person jag försökt pressa på uppgifter) should you be left out of any correspondece. Mr. D is a risk.?
Gissa om jag var upphetsad över beskedet. Jag kollade upp vilka möjligheter jag hade att sticka till Cuba och möta honom och mailade sedan mitt svar. Mailet kom i retur. Det fanns ingen med denna adress. Så har det varit sedan april 2002!
Rykten cirkulerar. En man som hittats på en strand på Costa Rica skjuten med två skott och med ansiktshuden avskalad anses ha identifierats som Gene Chip Tatum. Men det går inte att få bekräftat.
Tatum sätter mig alltså på Sydafrikaspåret med Bush som avsändare. Men var fanns den andra kopplingen: Chile-Sydafrika.
Jag sökte mig fram på olika vägar och ganska mycket i Washington Posts arkiv. Jag körde med en hel del namn ur Pinochets grupp

och fick napp på brigadgeneral Pedro Espinoza. En av de där snubbarna som sitter ihop med Pinochet på ett foto, alla med mörka glasögon, som gick ut över världen på 70-talet och som jag letat efter men aldrig funnit.
Enligt Washington Post den 18 december 1987 bekräftade Sydafrikas UD för sydafrikanska ekonomitidningen Business Days redaktion i Washington, att brigadgeneral Pedro Espinoza, chef för DINA:s utlandskommando, var verksam i Pretoria från 1985 till l987. Han och hans medhjälpare major Roberto Fuentes organiserade och deltog aktivt i sydafrikanska säkerhetstjänstens operationer inom och utom landet mot fiender till apartheidregimen och den chilenska juntan.
De skurkar som passerade revy när det häcklade Sydafrikaspåret drevs hade alltså direktkontakt med den chilenska juntans ledning och kanske också opererade under brigadgeneral Espinozas befäl. Att sydafrikaner och chilenare arbetade sida vid sida bekräftas, enligt Washington Post, också av att den chilenske polischefen Gonzales Munos i juni 1986 medaljerades för sin insats i sydafrikansk tjänst. Man kan ställa sig frågan: varför?
Så hade jag alltså funnit en faktisk förklaring till kopplingen USA

Chile

Sydafrika och mordet på Olof Palme.
Olof Palme var en av de mest högröstade och respekterade politiska agitatorerna i världen mot dessa motståndare. Det rådde det ingen tvekan om. Veckan före mordet hade han ju i starka ordalag vid Folkriksdagens stora möte i Folkets hus i Stockholm förbannat apartheidregimen i Sydafrika och två månader före mordet träffade han i Stockholm Pinochets argaste fiende på hemmaplan, kristdemokraten Gabriel Valdes. Så planerades hans möte med Gorbatjov i april 1986 i Sovjetunionen för att bl a diskutera en kärnvapenfri zoon i Europa. Något som man från amerikansk sida aldrig tänkte tillåta. Där förstärks motivet.
Anders
Jag kan nämna att efter mailväxlingen med Chip Tatum har jag på
www.leopoldreport.com kontinuerligt besök- bland annat från i ett 60-tal länder varje månad - av tre datorer enligt min server: US Gov, US Mil, US State. De dyker upp i statistiken när nyckelord som Bush, Palme, Tatum m fl nämns i mina artiklar. NSA:s superdator Echelon gör sitt jobb.