: Misstänkt mord i Stockholm 1986 februari 28 på Olof Palme  (läst 100212 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wayne

• Medlem
  • Antal inlägg: 702
SV: Misstänkt mord i Stockholm 1986 februari 28 på Olof Palme
« Svar #175 skrivet: 24 mars 2009 17:00:36 »
Leopolds hemsida innehaller talrika forvrangningar och rena logner, liksom Wingrens bok.

Intressant London-monstret kan du ge något exempel på lögner och förvrängningar?
Jag delar inte alla slutsattser som Leopold och Wingren gör men det är något annat än förvrängningar och lögner.
Hälsar W

Utloggad London-monstret

• Medlem
  • Antal inlägg: 15
« Svar #176 skrivet: 24 mars 2009 17:55:11 »
Läs gärna tråden om 'Operation Leo' på FB. De fiffiga personerna där har hittat namnen på de inblandade i kidnappningsförsöket och tagit reda på vad de gör idag. Tungstedt alias Freeman är enligt FB också identisk med den 'Erasmus Montanus' som skrev 'Handbok för snyltare' och andra underground-läroböcker i samhällsparasitism. Som gammal minister-kidnappare och fängelsekund kan man förstå att han inte skrev under sitt eget namn!

Freeman-boken gjorde aldrig någon succe och har inte tagits på allvar av någon seriös granskare av Palme-mordet. Det har för övrigt inte heller Wingrens och Leopolds insatser gjort, förutom att bröderna Poutiainen i ett kapitel gör mos av Wingrens argument och anklagar honom for att ljuga. Det mesta vad de skriver är helt sant.
« Senast ändrad: 24 mars 2009 19:07:50 av Jagger »

Utloggad Daemon

• Medlem
  • Antal inlägg: 602
« Svar #177 skrivet: 24 mars 2009 17:57:21 »
Det ar inte forsta gangen stackars Sven Aner gar till Europa-domstolen med sina konstiga ideer.

Det nekar jag inte till, men han brinner i alla fall upp till öronen för att se mordet löst. Om männen som utgjort Palmegruppen genom åren haft en tiondel av hans passion så kanske man hade kommit en bit framåt med utredningen. Idag står utredningen absolut stilla och har gjort det ett bra tag, vi vet ingenting mer om mordet idag än vi visste 1986. Frågorna har bara hopat sig - svaren har uteblivit.
» Another story is told... «

Utloggad London-monstret

• Medlem
  • Antal inlägg: 15
« Svar #178 skrivet: 25 mars 2009 17:58:22 »
Jag traffade en gang Sven Aner och fick ett gott intryck av honom, en hjalpsam och kunnig gammal farbror som tyckte om att traffa yngre personer som intresserade sig for Palme-mordet. Hans tidskrift Palme-Nytt ar en nyttig kalla om mordet och rekommenderas till lasning.

Lars Krantz var alltid en konstig figur, aven innan Palme-mordet, med mystiska konspirationsteorier om Andra Varldskriget. Hans forsta Palme-bok salde verkligt bra, hans andra inte alls, eftersom den utgavs pa eget forlag. En annan verkligt bisarr Palme-bok skrevs av en kvinna som hette eller kallade sig Marja Henrohn och som tycks ha varit helt kucku i huvudet. Andra ovanliga underground-bocker om Palmemordet at 'On Stage' av pseudonymen Christer Paterson och 'Mustachtricket som lurade Lisbet Palme' av Nilo Havu. Minister-kidnapparen och fangelsekunden Eive Tungstedt, alias Ruth Freeman, ar ocksa en verklig 'varsting'.

Den ovanligaste tidskriften om Palme-mordet torde vara underground-tidningen Grobladet som gavs ut av en man vid namn Svahn, som ocksa salde den till forbipasserande i T-centralen. Jag har sett ett exemplar i polisens oppna handlingar om palmemordet men den finns inte pa nagot bibliotek. Formodligen kom 2-3 nummer ut.

Utloggad Daemon

• Medlem
  • Antal inlägg: 602
« Svar #179 skrivet: 28 mars 2009 22:08:05 »
Bläddrade lite i Hans Holmérs bok "Olof Palme Är Skjuten!" under "Earth Hour"-timmen och jag ställde mig lite undrandes till varför Olof Palmes hustru Lisbeth stavas utan h i den. Hon heter ju bevisligen Lisbeth Palme, det är ju bara kolla via www.ratsit.se. Detta måste Holmér varit medveten om... inte kan det väl vara så att hon låtit lägga till ett h i sitt förnamn?

En obetydlig detalj kan tyckas, men jag gillar att hänga upp mig på detaljer.
» Another story is told... «

Utloggad Wayne

• Medlem
« Svar #180 skrivet: 30 mars 2009 13:35:48 »
Ang:Undrar en gammal murvel i husarrest

vid namn

LARS KRANTZ.

Ja ack käre jesus,ska man skratta eller gråta  ;D :(
Lånade två böcker nyligen av Sven Anér ovanstående text gäller även där.Han hudflänger den sk "Skandiamannen" nått så gruvligt i brev och texter, men är så korkad att han publicerar dennes  svars brev till Anér och där får han svar på tal.Böckerna ligger nu åter  i Malmö Stadsbiblioteks Magasin.
Tack Gubben
Richards

Utloggad Eldritch

• Medlem
  • Antal inlägg: 25
« Svar #181 skrivet: 08 april 2009 00:02:24 »
Är det ingen som tror på teorin från filmen "Hur som hellst så är han jävligt död" med
Anders Ekborg och Peter Haber?
Att Palme skulle ha varit Samuraj? ;D

Harakiri eller något??

Palme dödades av en ninja.

Skämt åsida, en rätt lång (men interessant) artikel jag fann (nb! på norska): http://friheten.no/lang/2003/09/palme.html

Kunde tänka mig at läsa "Inuti labyrinten", men det verkar inte som om det går at få tag på den i Norge  >:(
Where the sky meet the ground
Where the street fold 'round
Where the voice you hold don't
Make no sound

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
« Svar #182 skrivet: 08 april 2009 05:20:28 »
Är det ingen som tror på teorin från filmen "Hur som hellst så är han jävligt död" med

Harakiri eller något??

Skämt åsida, en rätt lång (men interessant) artikel jag fann (nb! på norska): http://friheten.no/lang/2003/09/palme.html

Kunde tänka mig at läsa "Inuti labyrinten", men det verkar inte som om det går at få tag på den i Norge  >:(

hej Eldritch!

kolla här:

http://bokshopen.adlibris.com/se/customerservice.aspx?subject=CondInfo

jag tycker att detta är den bästa boken om Palme-mordet.
« Senast ändrad: 08 april 2009 05:25:00 av rÃ¥lle »

Utloggad grefven

• Jag håller med JJ, den ga rockaren, i nästan allt!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 592
  • No fucking mercy!!
« Svar #183 skrivet: 09 april 2009 16:07:21 »
och nu lite skönsång av vår pausfågel.

http://www.youtube.com/watch?v=hqxpdYF7uH4

En klassiker  ;D

Också uppfriskande när Petterson skäller ut Silbersky:

Small | Large

« Senast ändrad: 09 april 2009 16:09:15 av grefven »
Hatar politskt korrekta, det blir så brunt om munnen!!

Jag är en fredens man, 4 sure!

Dirty Harry! Vad i är du? Kom fram ur gömmorna nu med Magnum 44:orna och ge oss lite action!

Utloggad Eldritch

• Medlem
  • Antal inlägg: 25
« Svar #184 skrivet: 09 april 2009 18:53:56 »

Harakiri eller något??

hej Eldritch!

kolla här:

http://bokshopen.adlibris.com/se/customerservice.aspx?subject=CondInfo

jag tycker att detta är den bästa boken om Palme-mordet.

Tackar för länken! Får se om det går at beställa den til Norge.

och nu lite skönsång av vår pausfågel.

http://www.youtube.com/watch?v=hqxpdYF7uH4

Riktigt vackert!  ;D

Läste den monumentala Palme-tråden på Flashback, og det finns rätt mycket intressant info där. Vem som verkligen mördade Palme kommer nog aldrig komma ut (men inte fan tror jag det var Crille, det verkar vara för mycket som talar imot det), men jag tror nog mordet var politisk motiverad, och Palme hadde nog lika många fiender som vänner.. Men polisspåret/SÄPO/Vic Gunnarsson känns som en möjlighet (i alla fall mer sannolikt än at Lisbet mördade sin man, at Palmes okända son mördade honom eller at Palme mördades för at han var HIV-positiv.. Nästa teori blir nog at Elvis, aliens och en utgammal Hitler tilsammans mördade Palme för at han nekade eksportera surströmning til Hitlers bas på Sydpolen).

Where the sky meet the ground
Where the street fold 'round
Where the voice you hold don't
Make no sound

Utloggad Buxen

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
« Svar #185 skrivet: 10 april 2009 21:36:06 »
Laste boken "Svensk Maffia" nyligen och under kapitlet "Jugoslaverna " lar en viss "Jokso" varit intressant i Palmeutredningen strax efter mordet. Har har denne "Jokso" blivit forhord dar han vilket han sjalv ska ha fornekat, ocksa enligt trovardiga kallor agt en Magnumrevolver som efter Palmemordet ar sparlost forsvunnen.
Hela denna historia om mordet pa Olof Palme ar holjt i dunkel med spar av alla de slag.
Har har vi PKK-sparet, Bofors-sparet, Kurd-sparet, Sydafrika-sparet, C.Pettersson-sparet, Ake "Viktor" Gunnarsson-sparet (vilket jag sjalv tror ligger narmast sanningen!), Polis-sparet och CIA-sparet! Snacka om dimridaer!! Alla dessa villospar utgor endast en orsak, och det ar att lagga ut dimridaer for att darmed i sin tur forvilla allmanheten och polisen i sokandet efter garningsmannen. Att sedan pasta att Crister Pettersson ar garningsmannen ar lojevackande. Detta mord var en konspiration, den som pastar nagot annat befinner sig i ett dromland!
Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig!

Utloggad Wayne

• Medlem
« Svar #186 skrivet: 11 april 2009 09:16:51 »

Också uppfriskande när Petterson skäller ut Silbersky:

http://www.youtube.com/watch?v=-QHOLAYi70k&feature=related

Det här klippet är från en av CPs många inkomstkällor efter mordet.Han gjorde stora summor.
Kommer något ihåg, när man säger att man knäckt CPs alibi vad det bestod i? i denna fingerade rättegång.

CP hade två alibi vittnen, som i den riktiga rättegången hette Algot Åsell och Ulf Spinnars.Deras trovärdighet kan man ifrågasätta,inte för att dom ville skydda CP utan för att dom inte tillräkneliga personer.Det trycker jag att åklagaren Helin lyckas bra med.
http://www.kriminalkanalen.se/2009/02/28/lyssna-ovriga-vittnesmal/

Utloggad Wayne

• Medlem
« Svar #187 skrivet: 11 april 2009 20:44:17 »

ja..Spinnars var ju verkligen åklagarens vittne.. ;D Fattar inte hur försvaret kunde kalla honom?
Nej det var märkligt, men Helin knäckte Spinnars trovärdighet rejält tycker jag.Det räcker ju med att lyssna på Spinnars  ;D
Algot Åsell är bara tragisk,och det blir inte bättre när åklagaren kallar dottern som vittne för att knäcka pappans trovärdighet.

Utloggad Wayne

• Medlem
« Svar #188 skrivet: 13 april 2009 16:12:13 »
Fattar inte hur försvaret kunde kalla honom?
Ja för att inte tala om vittnet Lars-Gunnar Engman,det fick dom nog ångra.Förstår inte hur Ekman och Liljeros tänkte där

Utloggad Anders Leopold

• Medlem
  • Antal inlägg: 40
  • Journalist/författare. Uppdrag: gräv i Palmemordet
« Svar #189 skrivet: 26 april 2009 00:35:40 »
Anders Leopold är mitt namn. Jag omnämns här ganska ofta när det gäller mordet på Olof Palme med länk till min website www.leopoldreport.com
När jag hittade hit blev jag glad över det engagemang i sökandet efter en lösning som många av er har om mordet på Sveriges statsminister och FN:s fredsmäklare 23 år efter attentatet. Inte bara för att det gått så lång tid och några av er när de två skotten avlossades i hörnet Sveavägen-Tunnelgatan den 28 februari 1986 klockan 23.21.20 just somnat efter en slurk modersmjölk.

Så frågan är egentligen inte: Vem sköt Olof Palme? Utan i dag kanske viktigare: Varför mördades Olof Palme? Kanske kan det leda till debatter och demokratiska beslut att stoppa maktgalna politiker som genom hot, utpressning och mord hittills haft resurser att förgifta vår värld.

Jag ska här ge en kort bild av ett drama under utveckling. I huvudsak bygger det på Palmes roll som medlare i kriget Iran-Irak och risken ??? för USA ??? att han skulle snubbla över USA:s vapenhandel och CIA:s droghandel med Iran, det som ett halvår efter mordet på Palme (hösten 1986) blev känt som
Iran/Contras-affären. Som grund för mitt scenario har jag ju hela tiden hävdat att om Palme hösten 1985 inför FN avslöjat vad som pågick hade denna monumentala politiska skandal sannolikt krossat Reagan-administrationen. Jag har ju också ganska tydliga tecken på att Palme kände till vad som pågick och att han var beredd att redovisa detta inför sin uppdragsgivare så fort han sopat undan framför egen dörr här hemma med Bofors-affärer och annat. Han gick också vid denna tidpunkt in och stoppade flera suspekta vapenaffärer med uppenbar slutstation: Iran.

Olof Palmes röst hördes i världen, ingen tvekan om det. De satans makthavarna i USA, Chile och Sydafrika hade all anledning att tysta honom och beslutet fattades redan 1976 då den s k dödslistan sammanställdes och godkändes av Pinochet i tortyrcentret Villa Grimaldi i Santiago de Chile. Ett försök att komma åt Palme i Madrid stoppades. För flera av dem som fanns på Pinochets dödslista gick det sämre. Därefter var möjligen Palme inte lika intressant då han förlorat valet i Sverige. Men han återkom ju 1982 och 1984 lär det, enligt exilchilenarna, ha gjorts ett nytt försök. Av Roberto Thieme bland andra.

Jag tror att jag idag ligger ganska nära sanningen när jag binder ihop USA-Chile-Sydafrika och leder detta fram till attentatet mot Palme. Pinochet var USA:s lydiga redskap och spåren pekar på att han mer eller mindre beordrats att sätta stopp för Palme. Något som ju också låg i denne maktgalne mans eget intresse.

Jag gav ut den nya versionen av Satans marionetter, Det svenska trädet skall fällas, som ren provokation mot Roberto Thieme och mordutredarna. Effekten blev den väntade: några få svenska tidningar skrev om boken. Mina gamla kollegor anser liksom de flesta mordutredarna att det var Christer Pettersson. De har inte kunskap att höja blicken över ankdammens horisont.

Men två svensktalande chilenska journalister uppmärksammade skriverierna: Anxo Lamela i Köpenhamn, som representerar den stora spansk-latinamerikanska nyhetsbyrån EFE,  och Marta Inostroza i Santiago. Det blev ett herrans liv. Många av de stora tidningarna i Chile, Spanien och Mexico skrev om boken som pekade ut Roberto Thieme som skyldig till mordet på Olof Palme. Palme var och är ett stort namn i de spansktalande länderna - och i Chile är ju inte precis Thieme helt okänd.

Jag tror fullt och fast på de exilchilenska vittnesmålen att Thieme och Izquierda ankom från Bonn via Köpenhamn till Stockholm en vecka före mordet ??? något som Hans Holmér och Säpo-chefen Sune Sandström plottrade bort och därmed raserade det kanske viktigaste spåret i hela mordutredningen. Jag redovisar detta på www.leopoldreport.com/Prona.html  Jag tror idag att det var ren desinformation som ledde till att de förväxlade Thieme med Michael Townley. Och okunnighet. De fick uppgifterna från USA att Townley ??? alias Thieme - befann sig under övervakning i USA och därför inte hade något med mordet att göra. Case closed!

Jara Rioseco gick till Malmö-polisen trots att han i en intervju med mig sade sig vara livrädd för poliser vilka i hans värld samarbetade med juntan i jakten på chilenare i utlandet som bedrev motståndsverksamhet. Det var ett modigt steg. Jara och några till är mina huvudvittnen.

Efter publiceringen av boken har jag fått många mail från Chile som bekräftar Pinochets starka önskan att tysta Palme då denne vid den här tidpunkten mer än tidigare var en stark röst mot regimen i den demokratiseringsprocess som påbörjats. En månad före mordet träffade Palme  kristdemokraternas ledare Gabriel Valdes i Stockholm ??? Pinochets kanske främste politiske motståndare i Chile.

Jag har kontakt med en av fackföreningsledarna i MIR - som gick över dit sedan han tjänstgjort en kort tid i DINA efter kuppen. Han kände Thieme personligen liksom Michael Townley och har gett mig en hel del intressanta detaljer som jag på grund av det som kanske kommer att hända ännu inte haft anledning att publicera. Han är beredd att ställa upp om det drar ihop sig.

Dagarna efter publiceringen i de chilenska tidningarna - man gjorde också en radiointervju med mig - krävde Roberto Thieme införande av en dement vilken också publicerades. Det han skrev var exakt vad jag var ute efter. Han skulle utnyttja sitt tyska (!) medborgarskap för att stämma mig för förtal. Att möta denne skurk i en svensk domstol där jag står anklagad för förtal är exakt vad jag är ute efter. Då ska i alla fall åtminstone en av Pinochets hantlangare ??? dessutom hans svärson -  kunna visas upp för världen under juridiska former. Jag ska i så fall med hjälp av vittnen fullständigt krossa hans trovärdighet - och kanske kan det i sin tur öppna några dörrar när det gäller mordet på Olof Palme. Det är ju huvudsyftet.

Denne man, militär ledare för fascistorganisationen Patri y Libertad, som med mord och sabotage under tre år drev fram kuppen mot Allende och orsakade det chilenska folket så stort lidande, denne man kan helt enkelt inte förtalas.

Det jag just nu beklagar är att jag inte hört någonting efter drygt ett år. Antingen ska jag ta det som ett tecken på att jag har rätt ??? att han var i Stockholm vid tidpunkten för mordet på Palme, antingen som gärningsman eller organisatör - och att han förstår att han kommer att ställas vid skampålen, eller också är det bara kvarnar som mal långsamt. Jag hoppas på det sistnämnda.

Kanske försöker jag lägga på lite bränsle genom att kontakta Anxo och Marta och uttrycka min besvikelse över att Thieme inte vågar möta mig i en domstol i Sverige.

Allt visar att Pinochet var oerhört känslig för omvärldens kritik. Han ville på 80-talet bli erkänd som statsman och skapa ett blomstrande Chile. Han var ju också USA:s lydiga redskap och när signalerna kom från Bush & Co hade han resurser att sätta in. Med sin brigadgeneral Pedro Espinoza tillfälligt utlånad till apartheidregimen i Pretoria i Sydafrika för att lära ut terror mot oliktänkande var det ett gyllene läge att en gång för alla sätta in stöten mot Palme. Det intressanta är ju att veckan före mordet höll Palme och ANC:s  Oliver Tambo ett möte i Folkets hus i Stockholm där apartheidregimen gisslades. Enligt en kontakt på Säpo kryllade det av sydafrikanska agenter i Stockholm. Och bland dem troligen Thieme och Izquierdo som stod under Espinozas kommando i Dina. Kanske också sydafrikanske agenten Craig Wiliamson som också kopplats till mordet på Palme.

Så ser det ut ur mitt perspektiv. Givetvis är det min förhoppning att kolleger inom media och poliser med intresse för den största mordutredning som gernomförs i Sverige ??? och privatpersoner med kunskap och seriöst intresse ??? gör ett försök att driva en debatt som leder vidare till i alla fall ett svar: Varför mördades Olof Palme?

Anders Leopold
« Senast ändrad: 26 april 2009 13:46:08 av agentboss »
Anders Leopold
Journalist/Författare
(ansvarar för eget material)
www.leopoldreport.com

Utloggad Utredaren

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
« Svar #190 skrivet: 26 april 2009 23:58:16 »
Anders Leopold är mitt namn. Jag omnämns här ganska ofta när det gäller mordet på Olof Palme med länk till min website www.leopoldreport.com

Jag tror att jag idag ligger ganska nära sanningen när jag binder ihop USA-Chile-Sydafrika och leder detta fram till attentatet mot Palme. Pinochet var USA:s lydiga redskap och spåren pekar på att han mer eller mindre beordrats att sätta stopp för Palme. Något som ju också låg i denne maktgalne mans eget intresse.

Med sin brigadgeneral Pedro Espinoza tillfälligt utlånad till apartheidregimen i Pretoria i Sydafrika för att lära ut terror mot oliktänkande var det ett gyllene läge att en gång för alla sätta in stöten mot Palme. Det intressanta är ju att veckan före mordet höll Palme och ANC:s  Oliver Tambo ett möte i Folkets hus i Stockholm där apartheidregimen gisslades. Enligt en kontakt på Säpo kryllade det av sydafrikanska agenter i Stockholm. Och bland dem troligen Thieme och Izquierdo som stod under Espinozas kommando i Dina. Kanske också sydafrikanske agenten Craig Wiliamson som också kopplats till mordet på Palme.

Så ser det ut ur mitt perspektiv. Givetvis är det min förhoppning att kolleger inom media och poliser med intresse för den största mordutredning som gernomförs i Sverige ??? och privatpersoner med kunskap och seriöst intresse ??? gör ett försök att driva en debatt som leder vidare till i alla fall ett svar: Varför mördades Olof Palme?

Anders Leopold

Jag skulle tycka det var intressant om du utvecklade kopplingen till Sydafrika mer.

/u

Utloggad Anders Leopold

• Medlem
« Svar #191 skrivet: 01 maj 2009 00:35:29 »
Jag ska försöka göra det här så kortfattat som möjligt ??? ber om ursäkt om det drar iväg.
Jag kopplar Sydafrika till Palmemordet på ett helt annat sätt än Palmeutredningen. Där försökte man, innan det svalnade, få klarhet i alla de rykten,  anklagelser och utpekanden som spreds via f d agenter och säkerhetspoliser vilket bl a ledde till att spaningsledare Hans ölvebro och åklagaren Jan Danielsson vistades tre veckor i Pretoria utan någon större framgång. När man studerar Sydafrikaavsnittet i Granskningskommissionens betänkande 1999 så är det lätt att konstatera att Palmeutredningen (PU) såg det som en isolerad Sydafrikansk aktion. Det var ??? och är ??? enligt min uppfattning ett stort misstag.
Jag startade i en annan ände. För mig var grunden den verksamhet som USA bedrev genom CIA ledd av CIA-chefen William Casey och vicepresidenten George Bush; vapen- och droghandel med Iran, illegal uppbackning av Contras verksamhet mot kommunisterna i Nicaragua. Bit för bit blev motivbilden för mig klarare: Palme som fredsmäklare kan mycket väl ha fått kännedom om deras dubbelspel och utgjorde helt enkelt en fara för hela Reagan-administrationen. Det som senare, hösten 1986 - för övrigt ett halvår efter mordet på Palme - blev den s k Iran/Contras-affären.
Huvudfrågan för mig var: var fanns sambandet USA-Chile-Sydafrika? För att Sydafrika fanns med i bilden var det ingen tvekan om. Och Pinochets försök att tysta Palme hade inletts redan 1976 då den s k dödslistan sammanställdes med Palmes namn som det enda utländska. Så småningom stötte jag på den fullkomligt otroliga historien om avhoppade CIA-agenten Gene Chip Tatum. 25 år i CIA, stridspilot i Vietnam, pilot vid vapen- och drogstransporterna från Iran, via Portugal till USA.

Den engelske journalisten David Guyatt har lagt ut Tatums Chronicle på Internet. Han berättade för mig att det fanns två  radiointervjuer med Tatum varav en med Rob Lorey 1996 som jag borde ta del av (en svensk översättning på www.leopoldreport.com/Chip.html . I den berättar Tatum med fara för sitt eget liv ??? vilket hans också sannolikt fick offra ??? att han värvats till George Bushł´s hemliga spionorganisation OSG som opererade i olika delar av världen med utpressning, hot eller mord mot och på politiker och finansmän som inte genom diplomatisk påverkan anslöt sig till USA politik. Det var Bushł´s egen organisation, fristående från CIA och enligt uppgift skulle presidenten skyddas genom att hållas ovetande.
Den andra intervjun hade gjorts av Peter Ford (gamle filmstjärnan Glenn Fords son, för övrigt) i radio KIEV i Los Angeles året därpå. Där nämndes, enligt David Guyatt, Palmes namn.
Jag fick kontakt med Peter Ford och vi har sedan dess mailat till varandra. Peter berättade att i studion hade han haft Mike Ruppert och i telefon Gene Tatum. Ruppert var välkänd i USA då han som ansvarig narkotikaspanare hos Los Angeles-polisen avslöjat CIA:s drogverksamhet. Drogerna som togs hem till USA såldes över hela kontinenten och pengarna som togs in gick till vapen och annan support i jakten på kommunister, bl a i Nicaragua. Enligt kongressen var all sådan support olaglig. För dessa ?sanslösa? beskyllningar ifrågasattes hans omdöme och han avskedades  LPD. Han och hans familj drabbades av oförklariga olyckor som signalerade hot om att han skulle hålla käften. Han lever överraskande än i dag och jag har haft kontakt med honom i försök att få klarhet i Chip Tatums öde. Rupert intygar för övrigt att allt Tatum avslöjat förtjänar stor trovärdighet. Ruppert var egentligen den som startade hela Iran-Contras-affären.

Peter berättade att han före bandningen haft en genomgång med Tatum. Då hade, mera av en tillfällighet, Tatum sagt att OSG aktiverade verksamhet i jakten på oliktänkande och kommmunister över hela världen, bl a så långt bort som i Sverige där en minister hade eliminerats.

En bra bit in på intervjun slocknar samtalet ett ögonblick. Peter berättar att han bara för att få igång Tatum igen kastar in frågan:  -Var Bush inblandad?¦ i någon sorts komplikationer?¦ var det inte en utrikesminister eller?... Vem var det som mördades i Sverige? Gene Tatum: - Olof Palme. Sveriges premiärminister?¦ jag informerades om att det var OSG som låg bakom och använde sig av ?assets? (professionella mördare? i Sydafrika. 

I ca 70 sekunder beskriver Tatum bakgrunden. Därefter återgår samtalet till ämnet, CIA:s droghandel. Jag har fått hela intervjun på band från Peter Ford och bara det är ett häpnadsvärt stycke. Men det är nu spåret leder vidare: Här finns connection med Sydafrika. Chip Tatum har ingen orsak att valsa runt med det här påståendet. Det han säger är spontant och har inte med ämnet att göra.
Du kan lyssna på de 70 sekunderna när Tatum kommer in på Palmemordet www.leopoldreport.com/Casey.html

Var och när fick då Tatum de här uppgifterna? Tatum värvades enligt egen uppgift till OSG i maj 1986. Han har då ?brifats? om OSG:s verksamhet. Det är sannolikt att han här får info om elimineringen av Palme tre månader tidigare.
 Jag anser att Tatum är en nyckelperson i mordet på Olof Palme. Därför har jag sökt honom på olika vägar. 1998 försvann han officiellt från sitt hem i Florida, sedan dess är vittnesmålen om att han eliminerats otaliga.

I mitt sökande efter Gene Chip Tatum fick jag till slut kontakt med en kvinnlig kollega till honom, BH,  som också hoppat av. BH var mycket skärrad över att jag hittat henne då hon på grund av trakasserier från hennes tidigare uppdragsgivare, CIA,  trott att hennes website kopplats bort. Jag frågade om hon visste om Tatum var i livet och hennes  svar var att hon inte hade några uppgifter och inte vidare ville bli kontaktad.

Då händer det oväntade. Dagen efter, den 1 juli 2001, får jag följande mail: ?I am Chip Tatum and I am very much alive.? Tre år efter hans försvinnande! Uppenbarligen hade BH kontaktat honom och berättat att en svensk journalist sökte honom. Det är just det som gör att jag idag är säker på att det verkligen var Tatum. Ärendet hade jag inte nämnt. Just då hade jag anledning att tvivla på att det var Tatum men svarade seriöst. Han kom igen och ville veta vad jag ville veta. Vi växlade flera mail. Var det Tatum? Var det CIA? Men det fanns uppgifter som pekade på att det verkligen var Chip Tatum jag hade kontakt med. Jag bad David Guyatt och läsa mailen för analys. Han svarade att det lät som Chip. Han skulle försöka kontakta honom om det var möjligt. Han ställde också frågan: ?How did you locate him anyway?? (mail 12 oktober 2001 09:21).
I vår fortsatta mailväxling ger Tatum mig vissa tips som bl a leder till en artikel skriven av synonymen Zoola ??? som jag först trodde var Tatum vilket han förnekade. Dock, skrev han, är jag honom mycket närstående och mån om att skydda hans identitet. Bland mycket annat finns den här meningen i Zoolas text ??? efter viss förklaring som inte kan publiceras här och inte heller på min website - om bl a Oliver North misslyckade försök att påverka Olof Palme om att få använda den legala Bofors-routen i vapenhandeln:  ?Blubber-North now panicked, and plotted Palmes termination with some Bofors executives?. Det har varit svårt för mig att tackla den uppseendeväckande uppgiften och har ännu inte fått klarhet. Jag tror att Tatum har svaret. Men PU har fått tipset ??? och vad har man åstadkommit?
Hösten 2001 får jag plötsligt inga svar från Tatum. Jag skriver att jag är beredd att möta honom var som helst i världen. Jag förklarar för honom att jag är övertygad om att han har nyckeln till Palmemordet. Han kunde ju enkelt ha svarat att han saknade en sådan. Men inte ett ord.
5 oktober 2001 får jag personligt svar från  Rumor Mills News ??? en website med stor inblick i det amerikanska politiska mygelspelet och fräckheten att berätta om det  - att en person som identifierats som Gene Chip Tatum ?reportedly recently showed up ?deaded? on a beach in Central America.?
Kanske kan man ge upp i ett sådant läge. Jag mailar till Chip med jämna mellanrum under hösten/vintern men får inga svar.
Så kommer grejen. Fredagen den 19 april 2002 får jag följande mail: ?I will consider a meeting in Cuba with you. I will be there on business in the next couple of months. I have confidence in David but Wolf D. ( David är Guyatt och Wolf D en person jag försökt pressa på uppgifter) should you be left out of any correspondece. Mr. D is a risk.?

Gissa om jag var upphetsad över beskedet. Jag kollade upp vilka möjligheter jag hade att sticka till Cuba och möta honom och mailade sedan mitt svar. Mailet kom i retur. Det fanns ingen med denna adress. Så har det varit sedan april 2002!
Rykten cirkulerar. En man som hittats på en strand på Costa Rica skjuten med två skott och med ansiktshuden avskalad anses ha identifierats som Gene Chip Tatum. Men det går inte att få bekräftat.

Tatum sätter mig alltså på Sydafrikaspåret med Bush som avsändare. Men var fanns den andra kopplingen: Chile-Sydafrika.
Jag sökte mig fram på olika vägar och ganska mycket i Washington Posts arkiv. Jag körde med en hel del namn ur Pinochets grupp ??? och fick napp på brigadgeneral Pedro Espinoza. En av de där snubbarna som sitter ihop med Pinochet på ett foto, alla med mörka glasögon, som gick ut över världen på 70-talet och som jag letat efter men aldrig funnit.

Enligt Washington Post den 18 december 1987 bekräftade Sydafrikas UD för sydafrikanska ekonomitidningen Business Days redaktion i Washington, att brigadgeneral Pedro Espinoza, chef för DINA:s utlandskommando, var verksam i Pretoria från 1985 till l987. Han och hans medhjälpare major Roberto Fuentes organiserade och deltog aktivt i sydafrikanska säkerhetstjänstens operationer inom och utom landet mot fiender till apartheidregimen och den chilenska juntan.
De skurkar som passerade revy när det häcklade Sydafrikaspåret drevs hade alltså direktkontakt med den chilenska juntans ledning och kanske också opererade under brigadgeneral Espinozas befäl. Att sydafrikaner och chilenare arbetade sida vid sida bekräftas, enligt Washington Post, också av att den chilenske polischefen Gonzales Munos i juni 1986 medaljerades för sin insats i sydafrikansk tjänst. Man kan ställa sig frågan: varför?
Så hade jag alltså funnit en faktisk förklaring till kopplingen USA ??? Chile ??? Sydafrika och mordet på Olof Palme.

Olof Palme var en av de mest högröstade och respekterade politiska agitatorerna i världen mot dessa motståndare. Det rådde det ingen tvekan om. Veckan före mordet hade han ju i starka ordalag vid Folkriksdagens stora möte i Folkets hus i Stockholm förbannat apartheidregimen i Sydafrika och två månader före mordet träffade han i Stockholm Pinochets argaste fiende på hemmaplan, kristdemokraten Gabriel Valdes. Så planerades hans möte med Gorbatjov i april 1986 i Sovjetunionen för att bl a diskutera en kärnvapenfri zoon i Europa. Något som man från amerikansk sida aldrig tänkte tillåta. Där förstärks motivet.

Anders
Jag kan nämna att efter mailväxlingen med Chip Tatum har jag på www.leopoldreport.com  kontinuerligt besök- bland annat från i ett 60-tal länder varje månad - av tre datorer enligt min server: US Gov, US Mil, US State. De dyker upp i statistiken när nyckelord som Bush, Palme, Tatum m fl nämns i mina artiklar. NSA:s superdator Echelon gör sitt jobb.
Anders Leopold
Journalist/Författare
www.leopoldreport.com

Utloggad Utredaren

• Medlem
  • Antal inlägg: 59
« Svar #192 skrivet: 01 maj 2009 17:02:00 »
Hej Andersleopold

Så som jag förstår det så grundar du din koppling till Sydafrika  på följande:

1. påståendet av Chip Tatum som hävdar att det var OSG som använde sig av "assets from Souther Africa" för att mörda Olof Palme.

Du kan lyssna på de 70 sekunderna när Tatum kommer in på Palmemordet www.leopoldreport.com/Casey.html

2. Att en kontakt vid Säpo sagt att det "kryllade av sydafrikanska agenter"  i Stockholm när OP mördades.

Anders skriver:

Citera
Enligt en kontakt på Säpo kryllade det av sydafrikanska agenter i Stockholm. Och bland dem troligen Thieme och Izquierdo som stod under Espinozas kommando i Dina. Kanske också sydafrikanske agenten Craig Wiliamson som också kopplats till mordet på Palme.

3. Att den då majoren vid DINA (Chiles säkerhetstjänst) Pedro Espinoza var på uppdrag i Sydafrika från före mordet på OP 85/86 till februari 1987 då han återkom och blev befordrad till Brigadgeneral (i Sverige överste av 1:a graden).

Några kommentarer.

Först avseende Pedro Espinoza som förvisso i Chile under sin tjänsteutövning deltagit i brott och som nu sitter i fängelse.

Chile och SA hade ett militärt utbyte i form av utbildning och kanske vapenhandel där Sydafikanska vapen exporterades till olika länder via Chile (dvs chilenska fartyg och deltagande i vapenmässor)

Se länk:
http://upetd.up.ac.za/thesis/available/etd-03242004-150754/unrestricted/00front.pdf

Det finns lite skrivet om ett utbyte mellan de olika polisiära säkerhetstjänsterna där SAP Special Bransch lärt sig olika tortyrmetoder som de verkar ha fått från Argentina. Det fanns även ett utbyte med Chile.

Se länk: (använd sökordet chile)
http://www.doj.gov.za/trc/report/finalreport/TRC%20VOLUME%202.pdf

Att Pedro Espinoza i sin karriär skickades utomlands till SA för att få internationell erfarenhet och utvidga sitt kontaktnät vore inte särskilt uppseendeväckande.

Han kan också haft uppgift som controller för att se till att pengarna från vapenförsäljningen inte hamnade i "fel fickor".

Några uppgifter om att Pedro Espinoza deltagit i låt säga SAP Special Bransch operationer mot oliktänkande känner jag inte till och har inte sett i TRC s dokumentation.

Nästa kommentar jag har avser "sydafrikanska agenter" i Stockholm.

Påståendet är lite för generellt för att man skall kunna dra någon slutsats av det.

Frågor som:

Hur många?
Var befann dom sig?
När kom dom till Stockholm och när lämnade dom Stockholm?
Vad gjorde dom i Stockholm?
På vems uppdrag befann dom sig i Stockholm?
Vad var deras uppdrag?
Är det överhuvudtaget bekräftat att Säpo-mannens uttalande är korrekt?

är bara några frågor som borde besvaras eller antas innan man kan dra slutsatser om detta.

När det gäller Craig Williamson finns det uppgifter att Palmeåklagaren Anders Helin bekräftat att CW var i Stockholm. Jag återkommer till detta.

Så till huvudpunkten i din framställan nämligen ljudspåret där en person som sägs vara Chip Tatum säger att OSG använde sig av "assets from Southern Africa" för att mörda OP för att denne skulle motsätta sig att slutanvändarintyg användes i vad som skulle bli Iran-Contras-affären.

Min uppfattning är att det var den sydafrikanska militära underrättelsetjänsten som planerade och genomförde mordet på Sveriges statsminister men att de skulle gjort det för att Iran skulle få vapen tror jag bara inte.

Iran hade redan brutit de diplomatiska kontakterna med Sydafrika pga av deras aparheidsystem pch såg Sydafrikas samarbete med Israel om kärnvapen som ett dödligt hot mot Iran. Varför skulle då Sydafrika bidra till att förse Iran med vapen genom att döda Olof Palme så att denne inte skulle avslöja detta.

Betänk sedan att om det var Iran som låg bakom Lockerbiebombningen så var det så att halva den Sydafikanska statsledningen var inbokat på Panam 103. Skulle det i så fall vara tacken för mordet på Olof Palme.

Nej, motivet finns att söka i frågan om de  35 000 cubanska trupperna som befann sig Angola och stödde regimen där i kriget mot UNITA och deras sydafrikanska allierade. Om Sydafrika drog tillbaka sina trupper från Namibia så skulle de cubanska trupperna lämna Angola. Denna fråga kan mycket väl ha stått på dagordningen för Olof Palmes Moskvaresa för att träffa Gorbachev i april 1986.

UNITAs ledare Jonas Savimbi hade själv "allierade" i Washington och dessas öppna stöd kanaliserades uppenbarligen via The American Heritage Foundation som aktivt stödde UNITA.

Se länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jonas_Savimbi
http://en.wikipedia.org/wiki/Unita
http://en.wikipedia.org/wiki/Heritage_Foundation

American Heritage Foundation och Namibia
http://search.heritage.org/search?q=Namibia&site=default_collection&btnG=Search&restrict=Heritage&getfields=*&output=xml_no_dtd&sort=date%3AD%3AL%3Ad1&lr=&client=heritageorg&oe=UTF-8&ie=UTF-8&proxystylesheet=heritageorg

American Heritage Foundation och Angola
http://search.heritage.org/search?ie=&site=default_collection&output=xml_no_dtd&client=heritageorg&lr=&filter=0&proxystylesheet=heritageorg&getfields=%252A&restrict=Heritage&q=Angola

Att sydafrikanska intressen att likvidera Olof Palme och amerikanska "hökars" intressen däremot kan ha sammanfallit förnekar jag inte.

Låt mig nu koppla samman dessa "amerikanska intressen" och Sydafrika.

Vi återvänder till Craig Williamson som jag sade tidigare. Enligt uppgifter jag har fått så befann han sig mordnatten på ett hotell i Stockholm tillsammans med Bertil Wedin och en pastor från The American Heritage Foundation.

Självfallet hade Säpo koll på dessa herrar 24/7 från det de åkte in i Sverige och lämnade Sverige.

Då var CW inte en major vid Special Brasch utan överstelöjtnant vid SA MID med uppgift som han själv säger.

Military Intelligence Divison (MID) (ofta utskrivet som "Military Intelligence"

Chief of Staff Intelligence (CSI)
Vice Admiral Dries Putter (110) (1985-89)
Lt-Gen. P. W. van der Westhuizen (1978-85) , efter sin period som CSI, tjänade han som ?secretary of the SSC? tom 1988.

Directorate of Covert Collection (DCC )

C DCC Doncaster (111) (1993- )

C DCC Brigadier Tolletjie Botha (1985 ??? 1991) därefter blev Tolletjie C CCB
Citat:

40 Omkring mitten av 1980-talet, leddes DCC av Director ( Brig. JP ?Tolletjie? Botha) som rapporterade direkt till ?Chief of Staff Intelligence? (CIO).

Citera
Han hade under sitt befäl fem sektioner, nämligen,
1. West Front (Namibia och Angola ledd av by Brig. Koos Louw);
2. East Front (Mozambique och Swaziland, ledd av by Col. At Nel);
3. International;
4. Terrorism or Tuis (the home front), senare namnändrad till ?Internal Sub-Theatre? som leddes av Col. JGC ?Gerrie? Bornman, (1983 var HW Doncaster ?the senior staff officer on the homefront? min kommentar)
5. Foreign Intelligence Services, en counter-intelligence group ledd av Brig. Van Rensburg.
?The Terrorism Section? var ansvarig för inhämtning avseende frihetsrörelserna externt, så väl som internt under 1980-talet.

DCC Ander Lande som SO1 L. Colonel Craig Williamson 1985 dec ??? 1987

När då Craig W säger att han tog över DCC Ander Lande som SO1 31/12 1985 så finns inte den beteckningen med i listan.

För att få en inblick i vad Craig W s uppgifter var så läser vid ett förhör med Craig W om den saken.

ON RESUMPTION: 17 SEPTEMBER 1998 - DAY 8
Citat:

Citera
MR WILLIAMSON: Eftersom Mr Chairman mitt arbetes natur ändrades. Jag kunde om jag ville, och jag blev erbjuden en position inom CCB, vilket jag är säker på att kommittén har hört om,en position vilken jag tackade nej till. (...)

MR WILLIAMSON: Mr Joe Verster (?) och Mr Chairman jag tackade nej till det arbetet eftersom jag redan vid den tiden, just då när jag blev erbjuden det arbetet, redan hade gjort anordningar för att ansluta mig till ?Military Intelligence?.

Jag anslöt mig till ?the Directorate of Covert Collection? och gavs arbetet som Chef för ?Foreign Intelligence? inom SADF under befäl av ?Chief of Staff Intelligence (CSI).

(Vad Craig W menar är att CIO var chef över DCC s inte att Craig W rapporterade till CIO. I länken (se sidan sex (6) http://www.dcaf.ch/legal_wg/ev_oslo_030919_obrien.pdf )
så är CIO ?detsamma? som rutan ?Military Intelligence? eller egentligen dess chef.

MR BIZOS: Och, ja.

MR WILLIAMSON: Och Mr Chairman det arbetet var ett arbete relaterat till rena underrättelsesammanställningar och specifikt Mr Chairman, det arbetet var relaterat till "Military Intelligence", relaterat till det militära hotet mot Sydafrika från Sovjetunionen. Så det var ett arbete som fick mig att bli involverad utanför, om jag tror mitt område vara korrekt, överallt norr om Tanzania och det inkluderar Mellersta östern, Kina, Nordamerika och resten av världen Mr Chairman. (...)

MR WILLIAMSON: Ja DCC och jag skulle haft en roll att spela om, vi hade, den Sydafrikanska regeringen då hade beslutat utföra en operation till exempel mot den Sovjetiska flottan i den Indiska Oceanen, det var den typen av ansvar jag hade.

Jag övervakade t ex den Sovjetiske ambassadören, Orlof, som koordinerade Sovjetflottan den Indiska oceanen, det var mitt arbete. Så ja, om den Sydafrikanska regeringen hade beslutat attackera den Sovjetiska flottan i den Indiska Oceanen vid den tiden så skulle jag utan tvekan ha blivit involverad Mr Chairman.

MR BIZOS: Den operation (dvs det jobb inom CCB som Craig W tackade nej till, se början) som ni var omfrågad att delta i har beskrivits som en "kloak och dolk-enhet" inom "Military Intelligence"? (egentligen Special Forces)

MR WILLIAMSON: Det är korrekt Mr Chairman vilket är varför jag inte anslöt mig dit eftersom jag lämnade det bakom mig. (...)

MR BIZOS: För att utföra det arbete som ni gjorde och vara en framgångsrik spridare av osanningar, gick det inte upp för er att det var i motsats till normalt civiliserat beteende?

MR WILLIAMSON: Jo, det gjorde det Mr Chairman, vilket är varför jag lämnade SAP den 31 December 1985, det är också därför som jag "sade upp mig" föra att lämna SAP under andra halvan av 1985 Mr Chairman och ni kanske kommer ihåg att det var undantagstillstånd i kraft Sydafrika och att därför måste ett specialtillstångd ges till mig för att jag skulle kunna tillåtas att lämna SAP vid den tiden beroeende på undantagstillståndet.

Huvudpunkten i detta är naturligtvis att Craig W var ansvarig för "Ander Lande" inom Military Intelligence - Directorate och Covert Collection (DCC) mao resten av världen vilket inkluderar Sovjet, Nordamerika men också Sverige och det skulle därmed falla på hans bord att agera om den Sydafrikanska regeringen beslutade om en militär underrättelseoperationen i eller mot något av dessa länder.

Det är därmed inte längre "en major inom säkerhetspolisen" utan en överstelöjtnant inom den militära underrättelsetjänsten som agerar med andra resurser och andra mål satta för sig.

I en situation då Sovjet och USA hade en konflikt i Angola var det Craig Williamsons uppgift att se till Sydafrikas intressen, vilket han också gjorde. Inte som gärningsman, inte heller som organisatör utan som redskap för SA MID som genomförde mordet.

Utloggad Anders Leopold

• Medlem
« Svar #193 skrivet: 04 maj 2009 22:57:37 »
Jag kan väl säga så här:

Christer Petterson hade enligt min uppfattning inget med mordet på Olof Palme att göra. Viktor Gunnarsson var på plats, antingen som gärningsman eller medarbetare/informatör.
Det är viktigt att gå tillbaka till de första vittnesmålen med substans. Då finner man att tio av tolv vittnen har beskrivit den flyende mördarens klädsel så att Pettersson helt enkelt kan uteslutas.
Däremot kan man med ledning av dessa vittnesmål inte utesluta att mannen som flyr från mordplatsen är Gunnarsson.
Det starkaste vittnesmålet som utesluter Pettersson men drar in Gunnarsson i handlingen lämnades av vittnen Nieminen som mötte en man som kom rusande uppför trappan. Han bar en knälång rock ??? som andra också observerat ??? som var uppknäppt. Han hade en sorts axelväska under rocken som han medan han sprang försökte stoppa ner något i. Jag drar slutsatsen att det antingen var ett vapen eller en walkie talkie. Klädseln och väskan överensstämmer med Gunnarssons klädsel och väska.
Det nästan osannolika är att Nieminen uppskattar väskans storlek med exakt samma mått som flickorna på café Mon Cheri på Kungsgatan, ett par minuter från mordplatsen, där Gunnarsson vistades från och till mordkvällen.
Läs Nieminens vittnesmål på www.leopoldreport.com/NIEMI.html
Nieminen kallades inte till Pettersson-rättegångarna vilket anses som en skandal. Detta för att hon inte sett mördarens ansikte. Men hon såg ju en del annat. Petterssons försvar tog inte heller upp det här.
Den enda som utpekade Pettersson som tänkbar mördare var Lisbet Palme. Men hennes vittnesmål måste helt enkelt underkännas. Den svårt chockade kvinnan ??? enligt flera vittnen ??? hade den första tiden ingen som helst bild av en person lik Pettersson. Den växte fram efter hand. När hon sedan pekade ut honom och därmed ?fällde? Pettersson var hon redan underrättad om att den anhållne mannen var alkoholist och A-lagare. Det råder ingen som helst tvekan om vem det stämmer in på när man ser kontrontationsfoto.
Däremot stämmer en del av hennes iakttagelse in på vittnet Anders B som gick sex-sju meter bakom makarna Palme när skotten avlossades. Han var klädd som Pettersson den här kvällen med en drygt midjekort täckjacka.
Ni kan läsa vittnespsykologen Astrid Henrikssons utvärdering av Lisbet Palmes vittnesmål på
www.leopoldreport.com/Astrid.html
Hälsning
Anders

« Senast ändrad: 30 september 2010 07:37:15 av Jagger »
Anders Leopold
Journalist/Författare
www.leopoldreport.com

Utloggad Buxen

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
« Svar #194 skrivet: 05 maj 2009 00:08:34 »
Hej Anders. Roligt att du delger dina tankegangar i denna fraga. Vad ar din asikt om att Vic Gunnison fick visum till USA, och vem skulle kunna tankas ligga bakom mordet pa VG? Vet att polismannen som skakar for detta mord forefaller vara oskyldig.
Amerikanska myndigheter ar mycket petiga vad det galler visum till USA om det rader nagra som helst oklarheter, och enligt min mening borde VG fatt avslag. Hur bar man sig at for att erhalla visum till USA om man varit huvudmisstankt i ett statsministermord?
En annan fraga som vore intressant att fa belyst ar Lars Borgnas tankegangar, vad ar din syn pa Borgnas journalistik i Palmemordet?
En sista fraga: Har du sjalv pa grund av ditt snokande om Palmemordet nagonsin blivit hotad av nagon?
Den som säger att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig!

Utloggad Anders Leopold

• Medlem
« Svar #195 skrivet: 05 maj 2009 22:46:56 »
Svar till Jagger:

Eftersom du kände ?Stålis? vet du också att han var en kontroversiell polis. Han hade både fiender och vänner. Bland de sistnämnda fanns en rad kända poliser och jurister. De ansåg att Börje Wingren behövdes för att förhöra grova brottslingar. Han hade också bakom sig en rad sådana fall, bl a Dalen-morden med några av våra absoluta värstingar. Legendariske kriminaljournalisten och min gamle kollega på Aftonbladet, Börje Heed, hade ett eget radioprogram om kända brottsfall i radio Stockholm. Jag har hört bandet när han berömmer Börjes förhör med de här brottslingarna och han ansåg att det var något som man borde använda sig av i studiesyfte på Polisskolan. Björe Heed skrev förordet till vår bok Han sköt Olof Palme.

1992 cirkulerade i pressen en uppgift från chefsåklagre K G Svensson som anhöll Viktor Gunnarsson men också släppte honom under märkliga omständigheter. Börje Wingren, som fick jobbet som förhörsledare för den man som anhållits för statsministermordet var inte pålitlig. Han hade tidigare dömts för att ha förfalskat ett vittnesmål för att sätta dit en brottsling. Jag fick uppdraget av redaktionsledningen på Expressen att kolla med Wingren. Det var ju en uppseendeväckande nyhet ??? att mannen som förhört den misstänkte statsministermördaren hade en sådan bakgrund. Och det visade sig att jag var den ende som pratade med Börje. Alla andra skrev rakt ut på den kände chefsåklagaren KG Svenssons uppgifter.
De var helt felaktiga. Börje hade visserligen misstänkts för att ha fifflat med ett förhör men ärendet lades ner då det bl a byggde på missförstånd.

Rykten var igång och spreds bl a av Aftonbladet och Arbetarbladet i Gävle vilka senare dömdes för förtal. Börje visade mig dokumentation på att hans diciplinärende hade lagts ner men visade mig också kopior på hela utredningsmaterialet och alla förhör med Gunnarsson. Givetvis hemligstämplade men eftersom Börje ansåg att Gunnarsson var rätt man tog han med sig detta mot alla regler när han lämnade mordutredningen.

Börje fick förtroendet att leda förhöret med Gunnarsson. Bakom detta stod våldsrotelns legendariske mordutredare Arne Irvell och Hans Holmér. När KG Svensson halvt desperat släppte Gunnarsson i stället för att pröva allt som fanns mot honom inför en häktningsdomstol spred han samtidigt kritik mot Holmér och inte minst Wingren. Senare förstod man att det var hans sätt att försöka dölja sina egna misstag. Det var enkelt att kolla Wingrens förhörsmetoder genom ett samtal med hans försvarare Gunnar Falk. Jag gjorde det och Falk berättade att Wingren skött allt mycket professionellt och utan klagomål från honom eller Gunnarsson. Annat lät det när Gunnarsson senare "skrev" sin bok - en intervjubok sedan hans originalmanus på ca 250 handskrivna A-fyraark, som bara jag och PU förfogar över, refuserats av Bonniers -och ljög ihop en riktig soppa om att Wingren ensam hört honom i cellen och hotat honom om han inte erkände. Falk förnekade detta helt och hållet. Dessutom har jag läst alla bandutskrifter av förhören. De är helt oantastliga. Börje ger Gunnarssons åtskilliga tillfällen att ta paus och prata med sin advokat innan han besvarade vissa frågor.

Börje Wingren dog i mars i år och in i det sista var han helt övertygad om att Viktor Gunnarsson var Palmes baneman. Jag tvekar i dag att peka ut honom som gärningsman på grund av allt som kommit fram på senare år ??? men helt klart, enligt min uppfattning och även Arne Irvells -var han direkt inblandad och kanske utnyttjad för att så småningom bli syndabock. Vilket man kan säga att han också blev.

Det tog oss ett år att gå igenom allt material och diskutera olika scenarier innan jag skrev boken ??? som anställd på Expressen fick jag inte stå för den utan la över allt ansvar på Börje.  Jag hade dessförinnan gjort en omfattande genomgång av anonyma brev som skickats till en mängd makthavare i Sverige med falska avsändare. Med hjälp av en skriftexpert och en f d rättspsykiater i Lund fastslog vi att flera av breven med stor sannolikhet skrivits av Gunnarsson. Palemutredarna fick materialet och det gjordes en summarisk genomgång varvid det meddelades att det inte kunde fastställas att breven författats av Gunnarsson ??? men att det inte heller kunde uteslutas.

Vore intressant att veta vad du hört om Börje. Vi blev nära vänner och träffades då och då under åren. Tillsammans med ett par andra Palmeutredare möttes vi ibland och diskuterade de tips som vi fick in efter publiceringen av boken. Men det är ju en annan historia.
Hälsning
Anders

Anders Leopold
Journalist/Författare
www.leopoldreport.com

Utloggad Micke

• Medlem
  • Antal inlägg: 3
« Svar #196 skrivet: 05 maj 2009 23:56:49 »
Mycket intressant läsning här! Jag har registerat mig i dag och hoppas kunna följa diskussionerna kring Palme-mordet!

Har någon lust att sälja Anérs Palme-nytt? Antingen i tidskrifts- eller bokform? Söderström? Åhsheden?

Vilka år hölls konferenserna i Stockholm om mordet? Finns de dokumenterade? Har det funnits tankar på att återuppta dem nu när 25-årsgränsen närmar sig med stormsteg`?

Utloggad Anders Leopold

• Medlem
« Svar #197 skrivet: 06 maj 2009 00:20:11 »
Svar till Wood:
Ni träffar mitt i prick med frågeställningen: hur kunde Viktor Gunnarsson ??? Vic Gunnison som han bl a kallade sig när han lekte amerikan - få uppehållstillstånd i USA där kraven är mycket höga? Han var arbetslös, han hade ingen förmögenhet, han var misstänkt för ett statsministermord, hans vingliga bakgrund var lätt att få verifierad av svenska myndigheter och tidigare arbetsgivare, han fick ett litet skadestånd och en liten pension från Sverige, han försörjdes till stor del av sina föräldrar. Alltså svar: helt oförklarligt. Ändå blev det så.

Jag har inte kunnat göra annat än dra slutsatsen att han hade betydelsefulla kontakter uppåt. Detta kopplat till mordet på Olof Palme. Som ni sett är jag helt övertygad om att polismannen LC Underwood, som jag haft fortlöpande kontakt med i många år och som fortfarande väntar på att hans resningsansökan ska tas upp,  är oskyldig till mordet på Gunnarsson:   www.leopoldreport.com/LRsajt32.html

Gunnarsson var en pratkvarn. Jag har förhörsprotokoll på att han vid två tillfällen i USA berättat/skrävlat om att han mördat Olof Palme och grundligt lurat polisen. En av  mina tankar är att han helt enkelt tystats. Det skedde tre månader efter att han i svenska tidningar hotat oss; Börje Wingren (se mitt svar till Jagger) mig och Tidens förlag med stämning för förtal. Om han, vilket jag är ganska säker på, anlitats av makthavare i USA som informatör och deltagare i attentatet mot Palme så visste han så mycket om bakgrunden att ingen ville ha denne pratkvarn i en svensk domstol. Han gick nog över gränsen för det förtroende han fått när han fick uppehålls- och arbetstillstånd i USA. ATT han fick det tar jag alltså som ett av många tecken på USA-inblandning i mordet.

Lars Borgnäs och jag har med jämna mellanrum haft kontakt beträffande Palmemordet. Jag vill inte ha någon uppfattning om hans journalistik men våra åsikter går inte helt isär. Han kanske lutar en del åt polisspåret vilket jag helt utesluter.

En vecka efter det att de chilenska tidningarna skrivit om att jag i en ny bok, Det svenska trädet skall fällas, pekar ut den välkände och avskydde Roberto Thieme som skyldig till mordet på Olof Palme ??? antingen som gärningsman eller organisatör ??? ( se mitt tidigare inlägg) hände något obehagligt och svårförklarligt som jag måste ta som ett hot eller en varning. Min website www.leopoldreport.com släcktes ner helt och hållet. Min server som vet vad jag sysslar med och att jag har besök från mellan 50 och 60 länder, gjorde allt för att få klarhet. Men det gick inte. Man konstaterade att det som skett var mycket professionellt. Sidorna var helt borta på nätet ??? men inte i datorn. Men, och det är det svåra att förklara ur teknisk synpunkt, några av mina Palmemappar låg kvar men var tömda på sitt innehåll. Alltså har man ändå varit inne i min dator. Helt oförklarligt. Jag har naturligtvis säkerhetskopior och kopior på CD så det var inte så svårt att göra en rekonstruktion även om det fortfarande finns en del på alla mina sidor som inte är helt korrekt. Det kan vara en skicklig hacker som inte gillar det jag skriver som helt enkelt jävlats. Men jag måste ändå koppla det till publiciteten kring boken. Därför tar jag det som ett hot, någon sorts varning. Och som ett tecken på att jag kanske inte ligger helt fel. Vilket är den positiva sidan av saken.
För övrigt har jag inte märkt någon form av hotelser. Men, som jag skriver i ett tidigare inlägg, har jag bland mina besökare centrala datorer som heter US Mil, US State och US Gov. Vem eller vilka som sitter på de här avdelningarna och intresserar sig för en pipande mus där långt uppåt nordkalotten till kan man ju spekulera om. Men jag tackar för intresset och ser även det som ett positivt tecken.
Anders

Anders Leopold
Journalist/Författare
www.leopoldreport.com

Utloggad troian

• Medlem
  • Antal inlägg: 223
« Svar #198 skrivet: 06 maj 2009 00:46:43 »
Anders: Hur pass säker är du på att Gunnarsson verkligen är död? Vad jag begripit så hade den nakna kroppen legat i närmare en månad, troligen mer eller mindre förmultnad, och han identifierades genom klockan? Om det nu är så att grupperingar inom amerikansk säkerhetstjänst är inblandad i detta så vore det ju en smal sak att placera ut en annan kropp.

Å andra sidan är det ju mindre riskabelt att verkligen ha ihjäl rätt person, så att säga.

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
« Svar #199 skrivet: 06 maj 2009 06:28:58 »
Anders: Hur pass säker är du på att Gunnarsson verkligen är död? Vad jag begripit så hade den nakna kroppen legat i närmare en månad, troligen mer eller mindre förmultnad, och han identifierades genom klockan? Om det nu är så att grupperingar inom amerikansk säkerhetstjänst är inblandad i detta så vore det ju en smal sak att placera ut en annan kropp.

Å andra sidan är det ju mindre riskabelt att verkligen ha ihjäl rätt person, så att säga.

Gunnarssons föräldrar har väl identifierat kroppen? och om jag fattat rätt så ligger han också begravd här i Sverige?

Nya kommentarer

SV: Mordet på Daniel Stenman i Järfälla 2010 av Freak
[Idag kl. 16:34:29]

SV: Mordet på Daniel Stenman i Järfälla 2010 av Freak
[Idag kl. 16:19:11]

SV: Mordet på Helle Christensen i Skara 2010 av Bea
[Idag kl. 16:18:34]

SV: Mordet på Daniel Stenman i Järfälla 2010 av Bea
[Idag kl. 16:12:43]

SV: Stalking och stalkers av Alfa
[Idag kl. 07:14:07]

Misstänkt mord i Österåker 2012 januari 28 på (kvinna) av JJ
[Idag kl. 07:11:19]

SV: Misstänkt mord i Göteborg 1997 mars 25 på Susanne Lundgren av Alfa
[Idag kl. 06:54:23]

SV: Invandringens kostnader av Leo
[Igår kl. 21:27:37]

SV: Misstänkt mord i Göteborg 1997 mars 25 på Susanne Lundgren av j.lindh
[Igår kl. 18:58:52]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Jesc
[Igår kl. 18:36:01]

SV: Terrordåd & Massmord på (barn) på Utøya utanför Oslo, Norge 22 juli 2011 av Night hunter
[Igår kl. 17:11:52]

SV: Mordet på Kenneth Hägglund i Örebro 2011 maj 27 av Bea
[Igår kl. 17:09:34]

SV: Stalking och stalkers av Bea
[Igår kl. 16:58:54]

SV: Stalking och stalkers av oprydning
[Igår kl. 16:44:28]

SV: Terrordåd & Massmord på (barn) på Utøya utanför Oslo, Norge 22 juli 2011 av Night hunter
[Igår kl. 16:44:15]

[Igår kl. 16:42:03]

SV: Känd bedragare efterlyst utan signalement av Alfa
[Igår kl. 14:05:46]

SV: Stalking och stalkers av Alfa
[Igår kl. 13:53:08]

SV: Känd bedragare efterlyst utan signalement av Bea
[Igår kl. 12:47:35]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Bea
[Igår kl. 12:40:26]

Mest lästa ämnen