Sidor: [1]   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Armando Ibrakovic, Besnik Aradinaj Dömda för grovt rån  (läst 10255 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
05 Februari, 2010, 10:30:20
Global Moderator
Medlem
Reg nr: 404
Kön: Man
Antal inlägg: 6 635

« skrivet: 05 Februari, 2010, 10:30:20 »

Stjärnan greps för rån i villa

Nu sitter han anhållen misstänkt för ett brutalt rån hos en barnfamilj.  

Jag fick en pistol rakt mot ansiktet, säger offret Peeter.
Kvart över 12 i tisdags trängde två beväpnade män in i villan i Västervik.
Just då var jag i källaren men när jag kom tillbaka stod de i huset. De hade overaller och svarta rånarluvor. Och så var de beväpnade med pistol och kniv. Min första tanke var att de skämtade, säger Peeter.

Men männen visade snabbt att de menade allvar.

Jag fick en pistol rakt mot mitt ansikte. Sedan sökte de igenom huset. Min son var på övervåningen så de tvingade ner honom till mig.
Peeter och hans tonårige son blev hotade vid flera tillfällen.

”Hade bara 2000 kronor”

En av rånarna hade tydligen en skuld som skulle betalas. Och det märktes att de var desperata efter pengar. Jag hade 2?000 kronor på mig men en av dem sa att det bara var småpengar. Men de fick inte med sig så mycket härifrån.
Enligt Peeter var den ena mannen väldigt nervös.
Jag frågade dem om de förstod vad de höll på med. Men de vägrade svara. I stället band de oss med silvertejp och låste in oss i en garderob.
Strax efter klockan 13 lyckades Peeter och hans son ta sig loss och slå larm.

Började gråta vid gripande

Några timmar senare kunde två män gripas helt odramatiskt på en skogsväg norr om Västervik.
En förbipasserande hade sett en bil som stod märkligt parkerad och larmat polisen. Enligt uppgift till Aftonbladet började en av rånarna gråta vid gripandet.

”Mycket talangfull”

Allt talar för att vi gripit rätt personer, säger polisens informationschef Ulf Karlsson.
En av de gripna männen har tidigare spelat i svenska ungdomslandslag i fotboll. Nu tillhör han en av Sveriges största klubbar.
Han är en av de mest talangfulla spelare vi har och vi kommer att stötta honom så mycket vi kan, säger en ledare i klubben.
Mannen sitter nu anhållen tillsammans med en 23-årig man i väntan på häktning, misstänkta för grovt rån, alternativt rån, samt olaga frihetsberövande.
Jag har pratat med honom och han tycker att det här är jätte­jobbigt, säger mannens advokat Peter Frisén.
Fotbollsspelaren är inte dömd för några grövre brott tidigare. Men 23-åringen förekommer
under sju avsnitt i belastnings­registret. Förutom narkotikabrott har han dömts för misshandel, rån och våld mot tjänsteman.

Personer                                                            

19860802-1732
Besnik Aradinaj
Repslagaregatan 17 A
602 25 Norrköping

19881023-6110
Armando Ibrakovic
Källvindsgatan 29 2tr
602 40 Norrköping

REAKTIONER PÅ MISSTANKARNA

Jag har ingen aning om vad det är som har hänt. Så jag vet inte om han är skyldig eller inte. Men det enda man kan säga när det inträffar sådana här saker är det är otroligt ledsamt.

Landslagstränare.

Han är bara anhållen så vi vet inte så mycket just nu. Men så fort vi får alla fakta kommer vi att sköta det här internt. Alla i klubben är mycket förvånade över händelsen. Han är en av de mest talangfulla spelare vi har och vi kommer att stötta honom så mycket vi kan.

Ledare i mannens klubb.

Det här slår ner som en blixt från klar himmel. Jag har läst om rånet på internet. Men då var det bara ytterligare ett rån i nyhetsflödet. Men jag kunde aldrig i min vildaste fantasi tro att det var en av våra spelare. Är han skyldig är det såklart väldigt tragisk. Han har alla förutsättningar att bli något stort och är en av mina favoritspelare.

Vice ordförande i supporterklubben.

Armando Ibrakovic är en talangfulle fotbollsspelaren som är anhållen. Han spelar i IFK Norrköping.
« Senast ändrad: 06 Februari, 2010, 12:49:36 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
05 Februari, 2010, 10:35:35
Global Moderator
Medlem

« Svara #1 skrivet: 05 Februari, 2010, 10:35:35 »

15. Armando Ibrakovic

Född:
23 oktober 1988 i Zenica (Bosnien-Hercegovina)

Position:
Back

Längd:
179 cm

Vikt:
82 kg

Tröjnummer:
15

Smeknamn:
Ibra eller Arre

Moderklubb:
IF Sylvia

I IFK Sedan:
2008

A-lagsdebut seriematch:
23/8 2008 mot IFK Göteborg (2-2)

Första målet för IFK:
15/2 2009 mot Motala AIF (5-0)

IFK-matcher genom åren:
2008: Allsvenskan 5/0, Övrigt 8/0

Landskamper:
15 J/P

Klubbar genom åren:
IF Sylvia (-2007)

Familj:
Ja

Fritidssysselsättning:
vila och råna

Favoritlag förutom IFK:
ACF Fiorentina

Bästa arena förutom idrottsparken:
Stadio Artemio Franchi (Fiorentinas arena)

Bästa spelare du mött:
Enes Plecis, Eneby BK Utvecklingslaget

Favoritprogram på TV:
Fresh Prince in Bel Air och Simpsons

Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
05 Februari, 2010, 11:21:50
Global Moderator
Medlem

« Svara #2 skrivet: 05 Februari, 2010, 11:21:50 »

Idrottsstjärna misstänkt för villarån

En 21-årig idrottsstjärna med landslagsmeriter från Norrköping misstänks för det uppmärksammade villarånet i Västervik.
Vi är chockade, säger en ledare i föreningen till NT.
Två Norrköpingsbor, 21 och 23 år, ska under fredagen upp i en häktningsförhandling gällande grovt rån och olaga frihetsberövande.

21-åringen är en känd idrottsstjärna med landslagsmeriter inom sin sport och ett framtidslöfte.
Nyheten har skakat om hans förening.
Det är inte bra, säger ledaren.
Jag har inga fler kommentarer i dagsläget utan måste ha mer fakta på bordet. Vi kommer att sköta det här internt i föreningen.

Hotade med pistol

Det var i tisdags som två män slog till mot en villa i Västervik. De tog sig in via altandörren. Väl inne i huset ska de ha hotat villaägaren och hans son med både pistol och kniv. Efter det band de ihop händer och fötter på offren med tejp och kastade därefter in de båda i en garderob.
De båda gärningsmännen kom över en okänd summa kontanter innan de försvann i bil från platsen.

Greps utanför Västervik

Ett av offren lyckades ganska snabbt ta sig loss och kunde ringa polisen. Den som ringde uppskattade att rånet startat cirka 15-20 minuter innan han slog larm.
Redan vid 16:30-tiden kunde två misstänkta män, 23- respektive 21 år gamla, gripas vid Falla strax utanför Västervik.
Under torsdagen begärdes de båda männen häktade på sannolika skäl misstänkta för grovt rån, alternativt rån, samt olaga frihetsberövande.

Har gjort fynd

NT kan via poliskällor avslöja att polisen ska ha gjort fynd i bilen de båda hittades i.
Fynd som på något sätt ska binda dem båda till brottsplatsen. Exakt vilken typ av fynd vill man i nuläget inte gå in på.
Samma källa berättar även att under själva rånet ska offren ha hört hur en av gärningsmännen fick ett SMS till sin mobiltelefon.
Genom att gå igenom vilka master en av gärningsmännens mobiltelefoner varit uppkopplad mot den aktuella dagen har man fått fram att den telefonen var vid brottsplatsen vid tiden för brotten.

Allvarligt brott

Båda två är kända av polisen. 23-åringen är tidigare dömd för grov brottslighet. 2007 dömdes han för misshandel och rån. Utöver detta är han dömd för flera narkotikabrott.
Det är allvarliga brott som 23- och 21-åringen misstänks för .
Olaga frihetsberövande ger vid en fällande dom mellan ett och tio års fängelse. Grovt rån ger fyra till tio års fängelse medan rån av ordinarie grad ger ett till sex års fängelse.

http://www.nt24.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5820003
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
05 Februari, 2010, 19:40:09
Global Moderator
Medlem

« Svara #3 skrivet: 05 Februari, 2010, 19:40:09 »

Elitidrottaren Armando Ibrakovic erkänner villarånet

Även den 21-åriga elitidrottaren från Norrköping erkänner att han rånat pappan och hans son i en villa i Västervik. Han häktades tillsammans med 23-åringen idag. Båda riskerar fängelse i minst fyra år.

Häktningsförhandlingarna gällande de två män som greps efter det uppmärksammade villarånet i Västervik är avslutade. Domstolen har beslutat att häkta båda på sannolika skäl misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande. Båda erkänner att de begått rånet i Västervik. De erkänner också att de bundit pappan och hans son för att genomföra rånet.

Båda har erkänt. Däremot vill de få rubriceringen sänkt från grovt till rån av normalgraden, säger domaren som beslutade att häkta männen, Lars Annerén vid Kalmar tingsrätt.
23-åringen är välkänd av polisen och tidigare dömd för flera våldsbrott. Bland annat för misshandel, våld mot tjänsteman och rån. Nu har han alltså erkänt ytterligare ett rån.
Det råder delade meningar om själva grovheten i rånet. Min klient menar att det inte var så grovt som åklagaren påstår, säger 23-åringens advokat Christoffer Järneström.

Båda männen riskerar ett fängelsestraff på minst fyra år, vilket också är ett av skälen till häktningen. Andra skäl, enligt domstolen, är att det finns risk för att de återfaller i brott om de får röra sig fritt samt att det finns risk för att de försvårar utredningens gång. Nu får båda sitta häktade i väntan på beslut om åtal.

Beslutet om häktning hölls bakom stängda dörrar.

http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5102416
« Senast ändrad: 06 Februari, 2010, 12:40:41 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 09:20:04
Global Moderator
Medlem

« Svara #4 skrivet: 06 Februari, 2010, 09:20:04 »

Fotbollsstjärnan Armando Ibrakovic erkänner rån

HAR SPELAT I LANDSLAG Fotbollspelaren tillhör en av Sveriges största klubbar.

Idrottsstjärnan erkänner att han rånat och bundit en pappa och hans lille son. På fredagen häktades han, misstänkt för grovt rån och olaga frihets-berövande. Han riskerar fängelse i minst fyra år.
Min klient är mycket ledsen och ångerfull, säger advokaten Peter Frisén till Aftonbladet.
På fredagen häktades mannen och hans 23-årige kumpan av Kalmar tingsrätt, skäligen misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande. Båda erkänner det uppmärksammade rånet i Västervik. De erkänner också att de bundit pappan och sonen.

De vill däremot få rubriceringen sänkt från grovt rån till rån, säger mannens advokat Peter Frisén till Aftonbladet.

Enligt Peter Frisén mår idrottsstjärnan mycket dåligt:

Han känner ånger mot offren och skäms för sin familj och sina vänner, säger han.

Bakband pappan och sonen

Det var vid lunchtid i tisdags som två pistolbeväpnade män bröt sig in i en villa i Västervik. En man och hans tonårige son övermannades, bakbands och låstes in i en garderob. Rånarna sökte snabbt igenom bostaden innan de försvann från platsen. Efter en liten stund i garderoben lyckades pappan och sonen ta sig loss och larma polisen. Hur mycket pengar som rånarna fick med sig är oklart.
Efter några timmar greps fotbollsstjärnan tillsammans med en 23-årig man i en bil på en liten skogsväg utanför Västervik.

Spelat i ungdomslandslag och Superettan

Fotbollsstjärnan är mycket framgångsrik och har spelat i en av landets största klubbar. Han har spelat juniorlandskamper och pojklandskamper och flera internationella klubbar uppges ha visat intresse för talangen. Förra året spelade han i Superettan, enligt Fotbollsförbundets presstjänst.
Mannen är inte dömd för några grövre brott tidigare. 23-åringen däremot är välkänd av polisen och förekommer under sju avsnitt i belastningsregistret. Förutom narkotikabrott har han dömts för misshandel, rån och våld mot tjänsteman.

Männen riskerar ett fängelsestraff på minst fyra år. Nu sitter de häktade i väntan på beslut om åtal.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6552662.ab
« Senast ändrad: 06 Februari, 2010, 12:41:16 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 12:35:12
Global Moderator
Medlem

« Svara #5 skrivet: 06 Februari, 2010, 12:35:12 »

Armando Ibrakovic erkänner villarånet

Den 21-årige elitidrottaren från Norrköping erkänner att han rånat pappan och hans son i en villa i Västervik.
Han häktades tillsammans med 23-åringen igår vid Kalmar tingsrätt.
Båda riskerar fängelse i minst fyra år.

Min klient är mycket ångerfull och ledsen, säger idrottsstjärnans advokat Peter Frisén.
På eftermiddagen i fredags avslutades häktningsförhandlingarna mot 21-åringen och 23-åringen som greps efter det uppmärksammade villarånet i Västervik.
Domstolen har beslutat att häkta båda på sannolika skäl misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande. Båda erkänner att de begått rånet i Västervik.
De erkänner också att de bundit pappan och hans son för att genomföra rånet.

Båda har erkänt. Däremot vill de få rubriceringen sänkt från grovt till rån av normalgraden, säger domaren som beslutade att häkta männen, Lars Annerén, vid Kalmar tingsrätt.
Uppgifter till Folkbladet säger att elitidrottaren, med meriter från landslagsspel, visat upp en allt mer destruktiv sida den sista tiden.

Positivt drogtest

Bland annat avslöjades han nyligen positivt i ett drogtest och en ledare i klubben där 21-åringen är verksam har haft flera, enskilda samtal med spelaren.
Det är så svårt att ta till sig detta. Vi fortsätter att sköta det här internt och fortsätter att samla in så mycket information vi kan nu, säger ledaren.

En klubbkamrat till elitidrottsmannen säger:
Jag är chockad över vad som hänt. Det är så oerhört tråkigt.

23-åringen, även han bosatt i Norrköping, är välkänd av polisen och tidigare dömd för flera våldsbrott. Bland annat för misshandel, våld mot tjänsteman och rån. Nu har han alltså erkänt ytterligare ett rån.
Det råder delade meningar om själva grovheten i rånet. Min klient menar att det inte var så grovt som åklagaren påstår, säger 23-åringens advokat Christoffer Järneström.

"Oerhört ledsen"

Båda männen riskerar ett fängelsestraff på minst fyra år.
Enligt 21-åringens advokat, Peter Frisén, är elitidrottaren förkrossad över sin situation.
Min klient är oerhört ledsen och mår väldigt dåligt just nu, säger Peter Frisén och fortsätter:
Han är helt på det klara med allvaret i situationen. Han är mycket ångerfull över vad han förorsakat sig själv och andra, främst tänker han på familjen i villan som blivit utsatt för detta.

21-åringen har vädjat till sin advokat att inte berätta något om hans tankar kring sin idrottskarriär.
Självklart är det något han bekymras över men jag vill av respekt till min klient inte gå in närmare på den biten, säger Frisén.
Varför männen befann sig i Västervik vill vare sig 21-åringens eller 23-åringens advokat svara på. De hänvisar till den förundersökningssekretess som råder.

Rånade pressbyrån

Beslutet om häktning hölls bakom stängda dörrar.

23-åringen dömdes i januari 2008 till fängelse i ett år och tre månader för att tillsammans med en annan man ha rånat Pressbyrån på Lindövägen i Norrköping. 2007 dömdes han till dagsböter för att ha hotat och slagit en ordningsvakt på Otten och för ringa narkotikabrott, efter att ha rökt hasch.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5102901
« Senast ändrad: 06 Februari, 2010, 12:41:41 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 12:38:47
Global Moderator
Medlem

« Svara #6 skrivet: 06 Februari, 2010, 12:38:47 »

Armando Ibrakovic  IFK Norrköping

Öga mot öga med rånarna

Jag var i tvättstugan i källaren och min son Andreas, 16, som var hemma sjuk från skolan, satt vid datorn högst upp på tredje våningen. Förmodligen var det då rånarna gick in genom vår olåsta ytterdörr.
När jag plötsligt stod öga mot öga med två män i rånarhuvor i ett rum på nedervåningen trodde jag först det var kompisar till Andreas som spexade med mig och började skratta åt dem, säger Peeter Rais i Västervik som på tisdagen tillsammans med sonen rånades brutalt i sitt hem på Tändsticksvägen.

Överraskades?

Det kan ha varit två villatjuvar i arbete som helt enkelt överraskades av att det fanns folk hemma i huset.
Nästan direkt rusade männen fram till mig. De tog hårt tag i mig och sade att "nu ska du samarbeta" och "nu ska du vara tyst". De rusade också upp till översta våningen och hämtade ned en chockad Andreas, berättar Peeter Rais för Västerviks-Tidningen.

Pistol och morakniv

När Peeter Rais mötte männen var de redan i full färd med att genomsöka huset. De hade också precis öppnat ett fönster på vid gavel.
Förmodligen hade de då just uppfattat att det fanns folk hemma och förberedde nog en flyktväg.
Efter en stunds palaver kom det fram både en pistol och en morakniv.
Då kändes det plötsligt viktigt att göra exakt vad männen sade åt oss. De band oss hårt med silvertejp kring våra händer och fötter. När jag gav dem cirka tvåtusen jag hade i plånboken i bakfickan, och bad dem ta pengarna och därefter lämna oss i fred, lämnade han bara hånfullt tillbaka pengarna.

Det är inte sådana här pengar vi letar efter, fnyste en av männen upprört.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5102958
« Senast ändrad: 06 Februari, 2010, 12:42:03 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 12:47:46
Global Moderator
Medlem

« Svara #7 skrivet: 06 Februari, 2010, 12:47:46 »

Armando Ibrakovic

Armando Ibrakovic fotbollspelare i IFK Norrköping häktad för grovt rån

En far och son i en villa på Tändsticksvägen i Västervik utsattes för ett brutalt rån strax före klockan 13 i tisdags. Två maskerade och beväpnade unga män, 23 och 21 år, trängde sig in och hotade med pistol och försökte tilltvinga sig pengar.

Sedan de övermannat fadern och hans tonårige son fick rånoffren såväl händer som fötter bundna och tejpade. Därefter kastades båda in i en garderob. Gärningsmännen kom över en okänd summa kontanter. Ett av offren lyckades ganska snabbt ta sig loss och kunde ringa polisen. Den som ringde uppskattade att rånet startat cirka 15-20 minuter innan han slog larm. Hela rånet tog maximalt fem, tio minuter. Inget av rånoffren hann uppfatta var männen tog vägen sedan de lämnat huset.
Vid halvfemtiden på eftermiddagen kunde två män gripas i en bil som hade parkerats på en skogsväg vid Falla norr om Västervik. Bilen hittades tack vare ett vittne som vid tiden för rånet sett bilen intill villan där rånet skedde.

Kalmar tingsrätt

Idag häktade de båda skäligen misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande.

Rånkompisen

Besnik Aradinaj, född 1986-08-02, från Norrköping
Förekommer under sju avsnitt i belastningsregistret. Tidigare dömd för flera våldsbrott. Bland annat för misshandel, våld mot tjänsteman och rån samt
« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:26:11 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 12:58:54
Global Moderator
Medlem

« Svara #8 skrivet: 06 Februari, 2010, 12:58:54 »

Offret trodde det var ett skämt

Jag hade varit nere i tvättstugan när jag plötsligt fick se två maskerade män stå i ett av våra rum på nedervåningen. Jag var övertygad om att det var några kamrater till sonen Andreas som spelade oss ett spratt, men jag förstod sedan snabbt att handlade om brottslingar, säger
Peeter Rais.
Peeter Rais på Tändstickvägen i Västervik började först skratta åt vad han var övertygad om vara ett skämt.
Då rusade männen fram mot honom och väste åt honom att "nu ska du vara tyst" och "nu ska du samarbeta". Männen rusade även upp på översta våningen och hämtade ned Andreas, 16.

Tisdagens brutala villarån kan ha varit avsett som ett vanligt villainbrott, där tjuvarna oväntat överraskades av att det fanns folk hemma.
När jag mötte männen hade de redan hunnit rota runt en hel del i huset. Ett av fönstren stod vid gavel, förmodligen tänkt som en flyktväg.
Andreas var hemma sjuk från skolan och satt vid datorn i sitt rum högst upp på tredje våningen, säger Peeter Rais till Västerviks-Tidningen.

"Du måste ha mer pengar"

Efter en kort stund tog männen fram både en pistol och en morakniv. Då kändes det obehagligt och vi gjorde precis som de sade. De frågade mig gång på gång var jag hade pengarna. De hittade en växelkassa med en mindre summa i. De sa då att "du måste ha mer pengar gömda någonstans. Nu får du säga var de finns!".
Både Peeter och hans son Andreas bakbands hårt med silvertejp, både kring händer och fötter. De tvingades in i en garderob.
Jag försökte innan ta fram plånboken ur bakfickan och gav dem de cirka tvåtusen jag hade. Jag vädjade om att de skulle ta dessa pengar och lämna oss i fred. Då gav en av männen bara tillbaka bunten med sedlar.

Det är inte sådana här pengar vi letar efter, sade mannen hånfullt.

Uppträdde förvirrat

Männen verkade inte vara drogpåverkade, men uppträdde ändå delvis förvirrat.
När Andreas frågade dem vad klockan var svarade de att hon var halv fem på kvällen trots att den bara var cirka 12.30.
Hela händelsen uppskattar Peeter Rais kan ha tagit omkring en halvtimme.

Mot slutet berättade männen för oss att de tänkte stanna kvar i huset och vänta på att också min fru skulle komma hem. Det kändes mycket obehagligt. En kort stund senare var de dock borta och Andreas lyckades ta sig loss och ringa polisen.

SMS ledde polisen rätt

En detalj som kan bli ytterst viktig när det gäller att binda männen till brottet är ett sms en av männen fick mitt under rånet. Andreas var uppmärksam och memorerade genast på sekunden vilken tid detta sms:et levererades och polisen kunde snabbt, genom att "tända" alla sms-master i närområdet ta fram information om både vem som fick sms:et och varifrån det skickades.

Peeter Rais är oerhört tacksam och imponerad över polisens snabba agerande:
Flera polisbilar var här hemma på bara sex minuter och jag tror hela området hann utfrågas på bara någon kvart. Både en granne och fastighetsskötaren på Tändsticksområdet hade tydligen lagt märke till männens bil, en hyrd grå Volvo kombi.

Den hade parkerats på ett uppseendeväckande och mycket självmarkerande vis en bit nedanför vårt hus, på Notvikens stora båtuppläggningsplats.
När sedan polisen omedelbart gick ut med bilens signalement ringde en person från Falla och berättade att bilen stod precis utanför.
Alla i vår familj är i dag så jäkla glada över polisens stronga insats och att allt fungerade. Polisen gjorde allt rätt och blixtsnabbt. Det var rena skolboken!

Armando Ibrakovic

http://www.nt24.se/sport/artikel.aspx?ArticleID=5821369
« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:26:44 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 13:01:55
Global Moderator
Medlem

« Svara #9 skrivet: 06 Februari, 2010, 13:01:55 »

Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 13:07:20
Moderator
Medlem
Reg nr: 456
Antal inlägg: 3 905

« Svara #10 skrivet: 06 Februari, 2010, 13:07:20 »

Armando Ibrakovic lämnar IFK Norrköping för ett fyra års kontrakt med FFF (Fångarnas Fotbolls Förening)!! Uppgifterna är obekräftade! Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 14:37:05
Global Moderator
Medlem

« Svara #11 skrivet: 06 Februari, 2010, 14:37:05 »

Fotbollsspelare häktad för grovt rån

Armando Ibrakovic - Häktad för grovt rån

En fotbollsspelare i IFK Norrköping häktades på fredagen vid Kalmar tingsrätt misstänkt för grovt rån mot en familj i Västervik. Det var i tisdags som den 21-åriga fotbollsspelaren tillsammans med en kamrat till honom rånade en familj i deras hem i Västervik. Männen var beväpnade med kniv och pistol och ska ha hotat en man och hans tonårspojke och därefter låst in offren i en garderob i huset. Hur mycket pengar rånarna kom över är ännu okänt. Fotbollsspelaren har erkänt rån men anser inte att det skall ses som grovt.

Med anledning av att fotbollsspelaren och hans kamrat har erkänt sig skyldiga till rån så kan Fria Nyheter avslöja namnen.

Kalmar tingsrätt [B 503-10] häktade på fredagen:

Armando Ibrakovic, född 1988-10-23 i Zenica (Bosnien-Hercegovina).
Besnik Aradinaj, född 1986-08-02, känd av polisen sedan tidigare.

Kalmar tingsrätt beslutade att häkta de båda männen som på sannolika skäl misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande.
Både Armando Ibrakovic och Besnik Aradinaj erkänner att de begått rånet i Västervik och att de bundit pappan och sonen vid rånet. Besnik Aradinaj är välkänd hos polisen sedan tidigare och dömd för flera våldsbrott så som misshandel, våld mot tjänsteman och rån.
Båda männen riskerar nu ett fängelsestraff på minst fyra års fängelse. Tingsrätten valde även att häkta männen på grund av att tingsrätten anser att det finns risk att de återfaller i brott och att man ansåg att de på fri fot kan försvåra utredningens gång.

http://frianyheter.wordpress.com/2010/02/05/fotbollsspelare-haktad-for-ran/#more-30537
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Februari, 2010, 15:17:37
Förvirrad i min egen strumpa
Medlem
Reg nr: 1023
Antal inlägg: 572

« Svara #12 skrivet: 06 Februari, 2010, 15:17:37 »

Polarna hälsar till Armando Ibrakovic! Grin

Loggat

Wayne Ascheberg AB.
Legitimerade Hästhandlare
www.avdankadekofosare.se
mobil: 0737-843486
Företagets motto:
I’ve got the feds so far up my ass. I can taste brylcreem.
07 Februari, 2010, 11:15:48
Moderator
Medlem
Reg nr: 1376
Antal inlägg: 2 265

« Svara #13 skrivet: 07 Februari, 2010, 11:15:48 »

"Min klient mår väldigt dåligt"

Idrottsstjärnans advokat om erkännandet

Den 21-åriga idrottsstjärnan och hans 23-åriga kumpan erkänner villarånet i Västervik. På fredagen
häktades de av tingsrätten och båda riskerar fängelse i minst fyra år.

- Min klient är mycket ångerfull och ledsen, säger idrottsstjärnans advokat Peter Frisén.

På fredagseftermiddagen avslutades häktningsförhandlingarna mot 21- och 23-åringen som greps efter
det uppmärksammade villarånet i Västervik. Klockan 11.00 inleddes 23-åringens förhandling, tätt följt av
21-åringens. Tingsrätten beslutade att häkta dem båda misstänkta för grovt rån och olaga
frihetsberövande.

Båda erkänner att de begått rånet samt anklagelserna om olaga frihetsberövande, som i det här fallet
avser att de bundit pappan och hans 16-årige son och föst in dem i en garderob.

- De erkänner rån av normalgraden. De förnekar alltså att det skulle handla om ett grovt brott, de vill ha
rubriceringen sänkt helt enkelt, säger domaren Lars Annerén vid Kalmar tingsrätt, som beslutade att
häkta männen.

I torsdags avslöjades att 21-åringen är en välkänd och lovande elitidrottsman från Norrköping. Enligt
hans advokat, Peter Frisén, är han förkrossad över sin situation.

- Min klient är oerhört ledsen och mår väldigt dåligt just nu, säger Peter Frisén och fortsätter:

- Han är helt på det klara med allvaret i situationen. Han är mycket ångerfull över vad han förorsakat sig
själv och andra, främst tänker han på familjen i villan som blivit utsatt för detta.

21-åringen har vädjat till sin advokat att inte berätta något om hans tankar kring sin idrottskarriär.

- Självklart är det något han bekymras över men jag vill av respekt till min klient inte gå in närmare på
den biten, säger Frisén.

Vad han har för relation till 23-åringen och varför de befann sig i Västervik vill vare sig 21-åringens eller
23-åringens advokat svara på. De hänvisar till den förundersökningssekretess som råder.

Den 21-åriga mannen är sedan tidigare inte dömd för några grövre brott. 23-åringen har varit betydligt
mer brottsaktiv under de senaste åren. Han förekommer i belastningsregistret under sju avsnitt. Han har
bland annat dömts för flera narkotikabrott och misshandel. 2007 dömdes han till fängelse i drygt ett år
för rån.

- Det råder delade meningar om själva grovheten i rånet. Min klient menar att det inte var så grovt
genomfört som åklagaren påstår, säger 23-åringens advokat Christoffer Järneström.

Båda männen riskerar ett fängelsestraff på minst fyra år. De kommer sitta häktade i väntan på åtal.
Åklagare Gunilla Öhlin har avböjt att kommentera fallet.

Christoffer Nielsen

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5249823
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
07 Februari, 2010, 16:53:52
Global Moderator
Medlem

« Svara #14 skrivet: 07 Februari, 2010, 16:53:52 »

"Det är svårt att mäta skadan"

Armando Ibrakovic

Vi reagerade med bestörtning och förvåning. Det är tragiskt för offren, föreningen och Armando Ibrakovic. Sammantaget en synnerligen negativ händelse.
Så kommenterar IFK Norrköpings ordförande den skakande nyheten om att en av de rånmisstänkta i Västervik tillhör föreningen.
Vi har resonerat om det och kommer att samla styrelse och ledning, sannolikt på måndag, för att göra en analys av situationen och diskutera hur vi går vidare, säger ordföranden.

Föreningen har kontaktat Armando Ibrakovics anhöriga och informerat de närmaste medlemmarna.

Hur skadar det här er?

Det är svårt att mäta skadan. Det är klart att det inte överensstämmer med föreningens värdegrunder. Det är aldrig bra att figurera i sådana sammanhang. Ibland händer tyvärr sådant. Vi kan bara ta avstånd från det.

Har ni en policy för hur ni agerar i liknande situationer?

Det finns avtal som reglerar ett och annat. Och det finns civilrättsliga regler. Det finns också en moralisk fråga att hantera.

Kommer ni att stötta Armando Ibrakovic?

Det kan jag inte ha en uppfattning om nu. Armando Ibrakovic behöver säkert stöttning, frågan är i vilken form. Vi har ett ansvar att uppfostra unga medlemmar. Det finns också eget ansvar och när man är myndig får man stå för sina handlingar.

Armando Ibrakovics närmaste medlemmar informerades under torsdagen.

Jag vill inte kommentera detta alls, säger en av medlemmarna.
« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:27:23 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
07 Februari, 2010, 17:25:39
Global Moderator
Medlem

« Svara #15 skrivet: 07 Februari, 2010, 17:25:39 »

Armando Ibraković

Armando Ibraković född 23 oktober 1988 i Zenica, Bosnien och Hercegovina, kallad Ibra eller Arre, är en bosnisk/svensk fotbollspelare som spelar som försvarare (mittback/höger ytterback) i IFK Norrköping, där han har tröjnummer 15. Han är uppväxt i Norrköping och fotbollsmässigt fostrad i IF Sylvia men övergick till IFK Norrköping inför återkomsten till allsvenskan säsongen 2007/2008. Han är svensk U-19-landslagsman med meriter från både U-15 och U-17.[1]

Helsingborg, IFK Göteborg och Örebro SK är några av de svenska klubbar som visat intresse för honom. Även tyska Schalke 04 skall ha haft ögonen på honom sedan en tid tillbaka.[1] År 2006 var han nära att skriva kontrakt med FC Hansa Rostock.[2] Han har även provspelat för Hannover 96.

Men det gick inte bra för Ibrakovic året 2008. Han fick mest nöta bänk och var väldigt skadebenägen.

« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:27:48 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
08 Februari, 2010, 17:23:38
Global Moderator
Medlem

« Svara #16 skrivet: 08 Februari, 2010, 17:23:38 »

Varför Armando Ibrakovic?

Torsdagen var ingen rolig dag på jobbet.
Tidigt på dagen nåddes jag av beskedet att en idrottskändis från Norrköping var en av de två som rånade en företagare, hotade med pistol och bakband företagaren och hans 16-årige son, i deras villa i Västervik häromdagen.
Min första reflektion var naturligtvis varför förstöra sin idrottskarriär genom att begå brott?

För några år sedan hade vi en liknande händelse. Den gången handlade det om våldtäkt, killen dömdes till 2,5 års fängelse och tvingades riva sitt ganska nyskrivna kontrakt med en annan klubb.
Efter avtjänat brott har den grabben inte kommit tillbaka inom idrotten, i alla fall inte alls till den nivån han var då.
Nyligen läste vi om en allsvensk fotbollsspelare som anmäldes för våldtäkt. Han hade strax innan skrivit på ett lukrativt tvåårskontrakt med en ny klubb, hade till och med fått signing-fee-pengar i storleksordningen 3,5 miljoner kronor insatta på sitt konto.

Fotbollsspelaren dömdes inte för våldtäkt utan fick en mildare dom. Målet har dock överklagats och ska komma upp senare i hovrätten. Hans nya klubb har hela tiden sagt att man avvaktar vad som ska hända efter det att domen vunnit laga kraft. Fast mycket talar för att han inte kommer att välkomnas i den klubben.

Fängelsestraff för Armando Ibrakovic?

Nu handlar det om en ny idrottskändis Armando Ibrakovic. En 21-åring som i dag med största sannolikhet kommer att häktas för grovt rån, alternativt rån och olaga frihetsberövande enligt åklagaren Gunilla Öhlin vid i Kalmar tingsrätt. Brott som kan ge mellan fyra och tio års fängelse om de fälls. En fällande dom innebär naturligtvis att hans idrottskarriär är över. Kontrakt kommer att rivas och det blir svårt för honom att hitta en ny idrottsadress.

Varför går det då så snett?

Jag har inget svar att ge er.
Men eftersom jag lärde känna den aktuella idrottaren redan i skolåldern har jag egentligen bara två förklaringar till varför det gått så snett i livet som det gjort:

1) Fel sällskap.

2) Spelskulder.De pengar han tjänat på sin idrott har kanske inte räckt. Då är det somliga som väljer den, utåt sett i alla fall, enklare vägen att begå brott än jobba mer och vara mer försiktig med sina slantar.

Att han hamnat i fel sällskap är väl ganska klart. Den 23-åring som han utfört rånet tillsammans med enligt polis och åklagare, förekommer redan nu på sju olika avsnitt i belastningsregistret. Förutom flera olika narkotikabrott dömdes han även 2007 för misshandel och rån.

Chockad ledare

När jag i går talade med ledare i idrottsklubben var man väldigt fåordiga och chockade.

"Incidenter har väl hänt tidigare, men absolut inte av det här slaget", var en kommentar jag fick.
Sedan några år har den här killen fått chansen att utöva sin idrott samtidigt som han försökt läsa in en del ämnen vid sidan av på komvux.
Under hela skoltiden har idrotten stått i främsta rummet och han har även haft planer på att försöka slå sig fram utomlands. Han var redan i unga år en stor talang och ganska tidigt fick han chansen i svenska landslaget.

I går ville inte hans idrottsledare säga något hur man kommer att agera i framtiden för den här killen. Slutar hela den här olustiga historien med att han får skaka galler, så kan han ju inte fortsätta utöva sin idrott.

Blir Armando Ibrakovic välkommen tillbaka i föreningen?

Eller blir det en spark ut i fortsatt kriminalitet?
Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa honom tillbaka till ett ordnat liv.

http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5101663

Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
08 Februari, 2010, 22:39:56
Moderator
Medlem

« Svara #17 skrivet: 08 Februari, 2010, 22:39:56 »

Armando Ibrakovic

Den här grabben har haft sin chans att lyckas i sin karriär på alla sätt. Frågan är nu om han ska resa sig och ta ansvar för sitt fortsatta liv? Om inte så kommer notan för Moder Svea att bli oerhört kostsam! Angry Angry 
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 18:13:13
Global Moderator
Medlem

« Svara #18 skrivet: 09 Februari, 2010, 18:13:13 »

Vem har ansvaret för att detta händer?

Det kan man verkligen ha olika åsikter om. Att IFK Norrköping skulle ha huvudansvaret för Armando Ibracovic görande och låtande på sin fritid, är som jag ser det att "skjuta över målet".
Vi pratar om en vuxen människa som är anställd av klubben för att spela fotboll. Är man då "stjärna" som media beskriver honom så har man också ett ansvar gentemot sin arbetsgivare. Armando Ibracovic har också ett ansvar gentemot de småkillar som ser upp till honom i hans roll som fotbollsspelare.

Armando Ibracovic har med sitt handlande gjort så många människor besvikna, sin familj sina vänner och de som sett upp till honom.

Det är bara att skämmas och ta ansvar för ditt handlande Armando Ibracovic.

Armando Ibrakovic
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 18:30:34
Medlem
Reg nr: 1031
Antal inlägg: 642
Land: Sverige

Hemsida
« Svara #19 skrivet: 09 Februari, 2010, 18:30:34 »

Håller helt med Jagger. Nu är det ingen stjärna som har gjort något utan en lokal talang som gjortnågot dumt. Självklart ska han somalla andra visa alla småttingar hur man beter sig. IFK Norköping har inget ansvar i spelaren i sig men ett ansvar att visa efter denna händelse att man tar avstånd från spelare med så dåligt förstånd. Vad somligger bakom hans handlande vet jag inget om men det är synd på en såpass bra fotbollsspelare.
Loggat

"Satan has been the best friend the church has ever had, as he kept it in business all these years!
09 Februari, 2010, 19:13:31
Moderator
Medlem

« Svara #20 skrivet: 09 Februari, 2010, 19:13:31 »

Att slarva bort sin talang och begåvning (som fotbollsspelare) tyder enbart på ett oerhört dåligt omdöme från Armando Ibrakovic sida.

Vill han eller hans anhängare sedan skylla på "taskig potträning" eller fel sällskap så är det av underordnad betydelse. Armando Ibrakovic har som ung talangfull spelare i en hyfsad klubb det bättre förspänt än många av hans jämnåriga kompisar. Här handlar det om att stå för sina handlingar och göra "comeback" först i samhället och sedan eventuellt på fotbollsplanen.

Armando Ibrakovic
« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:28:07 av Jagger » Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 19:21:27
Moderator
Medlem
Reg nr: 1688
Kön: Kvinna
Antal inlägg: 666

« Svara #21 skrivet: 09 Februari, 2010, 19:21:27 »

Ställer mig i ledet! Håller fullständigt med!

Sitt namn hade säkert han (och vi) kunnat läsa om några år på landet alla löpsedlar som vinnare, istället står det där nu som förlorare.
De korvören de kom över, är ju ingenting mot vad han hade kunnat tjäna på att bara visa sig på en fotbollsplan.
Att han har med sitt handlande gjort många människor besvikna, det har vi ju sett två exempel på här de senaste dagarna. Och jag förstår dem!
Loggat

Bea
Moderator
Svenska Mord

Blanda klokhet med dårskap emellanåt; galenskap på sin rätta plats, är skön!
09 Februari, 2010, 19:42:18
Global Moderator
Medlem

« Svara #22 skrivet: 09 Februari, 2010, 19:42:18 »

Ställer mig i ledet! Håller fullständigt med!

Sitt namn hade säkert han (och vi) kunnat läsa om några år på landet alla löpsedlar som vinnare, istället står det där nu som förlorare.
De korvören de kom över, är ju ingenting mot vad han hade kunnat tjäna på att bara visa sig på en fotbollsplan.
Att han har med sitt handlande gjort många människor besvikna, det har vi ju sett två exempel på här de senaste dagarna. Och jag förstår dem!

Ja Bea, men de två exemplen på besvikelse hade uppenbara problem med att rikta sin besvikelse på rätt mål!
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 19:45:48
Moderator
Medlem

« Svara #23 skrivet: 09 Februari, 2010, 19:45:48 »

Så sant, Jagger! Men något skulle det tydligen sparkas på, och närmsta "boll" var Svenska Mord.  Grin
Loggat

Bea
Moderator
Svenska Mord

09 Februari, 2010, 19:58:01
Global Moderator
Medlem

« Svara #24 skrivet: 09 Februari, 2010, 19:58:01 »

Så sant, Jagger! Men något skulle det tydligen sparkas på, och närmsta "boll" var Svenska Mord.  Grin
Hehe! Grin
Då är det nice att vara målvakt här Bea! Grin Två röda kort renderade det "gästerna"!
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 20:15:02
Moderator
Medlem

« Svara #25 skrivet: 09 Februari, 2010, 20:15:02 »

Kan väl bara säga att jag pratade med en person med anknytning till IFK Norrköping idag.
Den jag pratade med sade att inom föreningen hade det varit känt att fotbollsspelaren haft
problem med "dåligt umgänge" och även andra stökigheter kring sin person.

/Mr Walnutz
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
09 Februari, 2010, 20:27:32
Moderator
Medlem

« Svara #26 skrivet: 09 Februari, 2010, 20:27:32 »

Hehe! Grin
Då är det nice att vara målvakt här Bea! Grin Två röda kort renderade det "gästerna"!

Som på en riktig match då… ut med buset bara!  Grin

Nej, men jag tycker att detta var och är tragiskt, inte bara för grabben i sig, utan för hela sporten som sådan. Ungdomar behöver idoler att se upp till! Och Sverige behöver duktiga idrottsmän!
Loggat

Bea
Moderator
Svenska Mord

09 Februari, 2010, 20:41:33
Global Moderator
Medlem

« Svara #27 skrivet: 09 Februari, 2010, 20:41:33 »

Som på en riktig match då… ut med buset bara!  Grin

Nej, men jag tycker att detta var och är tragiskt, inte bara för grabben i sig, utan för hela sporten som sådan. Ungdomar behöver idoler att se upp till! Och Sverige behöver duktiga idrottsmän!

Absolut så finns det bara förlorare i detta. Sad Vi får inte glömma personerna som blev utsatta för rånet i sitt hem.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2010, 21:08:33
Global Moderator
Medlem

« Svara #28 skrivet: 09 Februari, 2010, 21:08:33 »

Sylvia blåser IFK på stortalang?

Sylvias 17-årige juniorlandslagsman Armando Ibrakovic skulle inte ha någonting emot att gå till IFK, avslöjar hans agent. Problemet är division 1-klubbens prislapp på spelaren, som IFK anser är för hög.
Sylvias 17-årige juniorlandslagsman Armando Ibrakovic skulle inte ha någonting emot att gå till IFK, avslöjar hans agent. Problemet är division 1-klubbens prislapp på spelaren, som IFK anser är för hög.

Högerbacken och juniorlandslagsmanen Armando Ibrakovic har kallats en av de största talangerna norrköpingsfotbollen har fått fram på flera år. Nu är 17-åringen på väg att skriva under kontrakt med den tyska division 2-nykomlingen FC Carl Zeiss Jena.

Till att börja med handlar det om spel i B-laget för Ibrakovic, som har varit en av IF Sylvias bästa spelare i år.

På Sylvias hemsida skriver fotbollsansvarige Stefan Hellberg:
'Arre har utvecklats enormt i år. Han har lärt sig att värdera sitt försvarsspel och är nu bättre än någonsin. Jag är inte så lite förvånad över att han inte blev uttagen till landslaget nu senast. Enligt min bedömning har han aldrig varit så här bra.'

Den stundande tysklandsflytten betyder inte att Ibrakovic har nobbat IFK Norrköping. Tvärtom.

Varför Armando inte går till IFK är svårt att svara på eftersom de aldrig hört av sig till mig angående honom, säger spelarens agent Miro Jaganjac till gopeking.net.
Utöver ett antal tyska klubbar har även svenska klubbar som Helsingborg, IFK Göteborg och Örebro SK visat intresse för spelaren.
Enligt Jaganjac satsar IFK i stället på sina egna juniorlandslagsmän mittbacken Linus Hellman och högerbacken Philip Ahlstrand. Eftersom båda är försvarare anses IFK:s talangkvot på positionen enligt Jaganjac vara fylld.

Jag tycker inte jag att man kan jämföra Armando med IFK:s två juniorlandslagsspelare. Armando har ensam spelat tio landskamper mer än de här två tillsammans, säger han.
Enligt källor till gopeking.net är det inte hela sanningen. För det första kan Ibrakovic även spela högermittfältare, för det andra vill IFK faktiskt ha spelaren, men har inte råd att köpa loss honom. Sylvias ekonomi är dålig och klubben vill därför sälja sin stortalang så dyrt som möjligt. Ett antal hundra tusen kronor vill Sylvia ha för Ibrakovic, pengar IFK inte är villiga att betala. Utöver det kräver Ibrakovic ett A-lagskontrakt, till skillnad från IFK:s andra talanger som tilldelats lärlingskontrakt.

Relationen mellan IFK och Sylvia uppgavs tidigare under året ha mjuknats upp efter den infekterade Maic Sema-affären. Sylvia ville ha runt 250.000 kronor för den då 16-årige mittfältare, vilket försvårade klubbarnas samarbete i över ett år.
Ett samarbete bygger på ömsesidig generositet. Men de ville ha betalt samtidigt som vi har hjälpt Sylvia med ett antal spelare, det går ofta att hitta en lösning men inte den här gången, sa IFK:s klubbdirektör Michael Andersson till Folkbladet i våras.

I artikeln uppgavs allt åter vara frid och fröjd. IFK och Sylvia samarbetade som förut och IFK:s Daniel Fredriksson och Markus Hansson hade just anlänt till division 1-klubben.
Det är viktigt att vi har ett bra samarbete med IFK. Våra killar som tränar fyra-fem gånger i veckan behöver den sporren att de kan ta steget till IFK, sa Stefan Hellberg till Folkbladet.

Michael Andersson höll med:
Norrköping är inte bortskämda med att få fram talanger. Det vore synd om de försvann helt för att vi inte hjälps åt.
Nu är alltså en ny stortalang på väg bort utan att ha tagit vägen genom Idrottsparken, som det verkar mot sin vilja.

Jag har pratat med Armando och hans pappa, och de skulle inte ha något emot att prata med IFK och se vad som kan erbjudas, menar spelarens agent Miro Jaganjac.
Låt det inte hända igen! Gopeking.net uppmanar nu IFK, Sylvia och privata investerare att se till att stadens störste talang stannar i Norrköping!

Fotnot: I dagens serieledande Sylvia-lag har 13 av 27 spelare bakgrund i IFK. I IFK Norrköping har 0 av 25 spelare bakgrund i Sylvia.

http://www.gopeking.net/visa.php?id=1844

Ovan kan ni själv bilda er en uppfattning om vad  Armando Ibrakovic nu har "strulat" bort. Snacka om loser! Angry
« Senast ändrad: 12 Februari, 2010, 19:32:45 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2010, 00:43:49
Global Moderator
Medlem

« Svara #29 skrivet: 10 Februari, 2010, 00:43:49 »

Nästa steg från IFK Norrköping torde bli ett offentligt uttalande hur de ser på Armando Ibrakovic framtida karriär i klubben.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2010, 10:32:55
Global Moderator
Medlem

« Svara #30 skrivet: 10 Februari, 2010, 10:32:55 »

http://www.journalisten.se/artikel/22210/naetkommentar-avsloejade-ranmisstaenkt-i-nt
Här offentliggjordes Armando Ibracovic lite snöpligt.

Armando Ibracovic
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2010, 12:12:45
Moderator
Medlem

« Svara #31 skrivet: 10 Februari, 2010, 12:12:45 »

http://www.journalisten.se/artikel/22210/naetkommentar-avsloejade-ranmisstaenkt-i-nt

Armando Ibracovic

Hehe!
Då lär dessa höra av samma fanklubb som vi fick "besök" av. Var blev de av föresten? Grin Kanske letar de efter Jaggers brevlåda! Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2010, 12:59:31
Moderator
Medlem

« Svara #32 skrivet: 10 Februari, 2010, 12:59:31 »

Absolut så finns det bara förlorare i detta. Sad Vi får inte glömma personerna som blev utsatta för rånet i sitt hem.
Återigen så har du rätt! Hoppas att de har kommit över den skräckfyllda upplevelsen.
Det tar tid att komma över en sådan händelse, och troligtvis går det nog inte heller helt att glömma.
Framför allt så vill man ju känna sig säker, i sitt eget hem åtminstone!
Vi sänder dem härmed en tanke!

Sylvia blåser IFK på stortalang?
"Armando Ibrakovic har kallats en av de största talangerna norrköpingsfotbollen har fått fram på flera år. "
Ovan kan ni själv bilda er en uppfattning om vad  Armando Ibrakovic nu har "strulat" bort. Snacka om loser! Angry

Suck, säger jag bara… Detta var säkerligen en grabb som hade mycket stora chanser att i framtiden ständigt hänga på löpet… Visst hänger han på löpet nu också, satsade ju stort på att bli en misslyckad smågangster .  Sad

Armando Ibracovic

Jasså! Det var inte SM som var först… Så snopet för en liten forumshuligan!  Grin

Kan väl bara säga att jag pratade med en person med anknytning till IFK Norrköping idag.
Den jag pratade med sade att inom föreningen hade det varit känt att fotbollsspelaren haft
problem med "dåligt umgänge" och även andra stökigheter kring sin person.

/Mr Walnutz

Hur kunde det gå så snett?? Ja, det kan man fråga sig, men varken fotbollsklubb eller föräldrar ska klankas ner för detta, här har A. I ett eget ansvar. Grabben är så pass gammal att han borde insett att satsa alla sina 100% på det han var bra på – fotbollen!  Nu blev det ett slokörat ”stolpskott och rakt i krysset” på några av hans fans.

Hehe!
Då lär dessa höra av samma fanklubb som vi fick "besök" av. Var blev de av föresten? Grin Kanske letar de efter Jaggers brevlåda! Grin

Ang. Jaggers brevlåda, så tror jag inte att ” fansen” når upp till den.  Grin
Loggat

Bea
Moderator
Svenska Mord

10 Februari, 2010, 19:50:55
Moderator
Medlem

« Svara #33 skrivet: 10 Februari, 2010, 19:50:55 »

Web-tv i Norrköpings-tidningar

Föreningen kände till att idrottsstjärnan har problem

Det bekräftar mitt tidigare inlägg.

/Mr Walnuts
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
10 Februari, 2010, 20:09:00
Global Moderator
Medlem

« Svara #34 skrivet: 10 Februari, 2010, 20:09:00 »

Web-tv i Norrköpings-tidningar

Föreningen kände till att idrottsstjärnan har problem

Det bekräftar mitt tidigare inlägg.

/Mr Walnuts
Det är inte förvånansvärt att IFK Norrköping som förening har varit medveten om att Armando Ivakovic "lirat på fel planhalva" en tid.

Ta nu ditt ansvar Armando Ivakovic! Angry

Gråtvalsen är enbart pinsam!
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2010, 21:05:01
Medlem
Reg nr: 1631
Antal inlägg: 2 447
Inget är så jävligt att det inte kan bli värre....

« Svara #35 skrivet: 10 Februari, 2010, 21:05:01 »

Det var inte så att han beggick det där inbrottet för att skaffa pengar för att bli utköpt....? Tongue
Loggat

Fiat justitia ruat caelum!
10 Februari, 2010, 21:07:21
Global Moderator
Medlem

« Svara #36 skrivet: 10 Februari, 2010, 21:07:21 »

Det var inte så att han beggick det där inbrottet för att skaffa pengar för att bli utköpt....? Tongue
Tanken är god Zappa. Lever man livet på "den onda sidan" så kostar det.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
11 Februari, 2010, 12:24:44
Global Moderator
Medlem

« Svara #37 skrivet: 11 Februari, 2010, 12:24:44 »

Jag har idag pratat med en av Armando Ibrakovic lagkamrater.

Armando har strulat i flera år och ingen i laget blev direkt chockade när de fick besked om hans senaste "bravad". Snarare var det en tidsfråga när Armando Ibrakovic skulle gå över gränsen.

Synd på en lovande karriär kan man tycka.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
11 Februari, 2010, 21:59:59
Moderator
Medlem

« Svara #38 skrivet: 11 Februari, 2010, 21:59:59 »

Jag har idag pratat med en av Armando Ibrakovic lagkamrater.

Armando har strulat i flera år och ingen i laget blev direkt chockade när de fick besked om hans senaste "bravad". Snarare var det en tidsfråga när Armando Ibrakovic skulle gå över gränsen.

Synd på en lovande karriär kan man tycka.

Det är ledsamt att Armando Ibrakovic inte har lyssnat på ledarna i IFK Norrköping och följt "den smala vägen"! Ansvaret ligger inte på föreningen, utan enbart Armando själv kan påverka sitt eget framtida liv.
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
13 Februari, 2010, 10:39:17
Global Moderator
Medlem

« Svara #39 skrivet: 13 Februari, 2010, 10:39:17 »

Det är ledsamt att Armando Ibrakovic inte har lyssnat på ledarna i IFK Norrköping och följt "den smala vägen"! Ansvaret ligger inte på föreningen, utan enbart Armando själv kan påverka sitt eget framtida liv.

Givetvis så är Armando Ibrakovic ansvarig för sina handlingar.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
16 Februari, 2010, 19:23:42
Moderator
Medlem

« Svara #40 skrivet: 16 Februari, 2010, 19:23:42 »

Armando Ibrakovic

Hur ser det i dagsläget? Sitter "snorungen" Armando & friend fortfarande i häkte?
Någon som har koll?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
17 Februari, 2010, 20:19:24
Moderator
Medlem

« Svara #41 skrivet: 17 Februari, 2010, 20:19:24 »

Åtal mot rånmisstänkta dröjer

Åklagaren begär omhäktning
På fredag var det tänkt att de båda männen som begick det brutala villarånet i Västervik skulle åtalas.
Så blir det inte. Åklagare Gunilla Öhlin kommer begära förlängning av häktningen.

På fredag har den 21-åriga idrottsstjärnan och hans 23-åriga bekant suttit häktade i två veckor,
misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande. Brott som de båda har erkänt. På fredagen
väntades också åtalet från åklagare Gunilla Öhlin. Men det blir inget åtal. Åklagaren kommer att begära
förlängning av häktningen och skjuta fram åtalet två veckor.

- Jag kommer begära att domstolen omhäktar båda på fredag, säger Gunilla Öhlin.

Att båda männen omhäktas, trots att de har erkänt brotten, kan tyda på flera olika saker. Till exempel att
polisens utredning lett till att nya uppgifter som kan vara av vikt för åtalet kommit fram i ljuset.
Orsakerna bakom detta är inget som åklagare Gunilla Öhlin vill kommentera.

- Det pågår en förundersökning och jag kan inte kommentera den, säger hon.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5264890
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
19 Februari, 2010, 20:33:19
Medlem

« Svara #42 skrivet: 19 Februari, 2010, 20:33:19 »

Åtal mot rånmisstänkta dröjer

Åklagaren begär omhäktning
På fredag var det tänkt att de båda männen som begick det brutala villarånet i Västervik skulle åtalas.
Så blir det inte. Åklagare Gunilla Öhlin kommer begära förlängning av häktningen.

På fredag har den 21-åriga idrottsstjärnan och hans 23-åriga bekant suttit häktade i två veckor,
misstänkta för grovt rån och olaga frihetsberövande. Brott som de båda har erkänt. På fredagen
väntades också åtalet från åklagare Gunilla Öhlin. Men det blir inget åtal. Åklagaren kommer att begära
förlängning av häktningen och skjuta fram åtalet två veckor.

- Jag kommer begära att domstolen omhäktar båda på fredag, säger Gunilla Öhlin.

Att båda männen omhäktas, trots att de har erkänt brotten, kan tyda på flera olika saker. Till exempel att
polisens utredning lett till att nya uppgifter som kan vara av vikt för åtalet kommit fram i ljuset.
Orsakerna bakom detta är inget som åklagare Gunilla Öhlin vill kommentera.

- Det pågår en förundersökning och jag kan inte kommentera den, säger hon.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5264890

Armando Ibrakovic rånare fd. fotbollspelare

Man kan med fog tolka detta som att dessa "sköna juveler" har mer på sitt samvete! Var blev dessa som drog en lans till försvar för "idrottsstjärnan" av? Roll Eyes
Loggat

Wayne Ascheberg AB.
www.avdankadekofosare.se
Företagets motto:
19 Februari, 2010, 23:39:42
Moderator
Medlem

« Svara #43 skrivet: 19 Februari, 2010, 23:39:42 »

Man kan med fog tolka detta som att dessa "sköna juveler" har mer på sitt samvete! Var blev dessa som drog en lans till försvar för "idrottsstjärnan" av? Roll Eyes

Du tar upp en av de frågor jag har här: Har de begått något brott som inte kommit upp i dagern tidigare?

Den andra frågan som jag ställer mig är: Varför valde de just brottsoffret och huset i Västervik?

/Mr Walnuts
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
19 Februari, 2010, 23:46:33
Moderator
Medlem

« Svara #44 skrivet: 19 Februari, 2010, 23:46:33 »

Idrottsstjärnan omhäktad utan förhandling

Den 21-årige idrottsstjärna från Norrköping som erkänt att han varit med och utfört ett rån mot en
familj i deras hem i Västervik blir kvar i häktet.

I dag gick han med på omhäktning utan förhandling.

I dag var det tänkt att åtalet mot de båda män, en  23- och en 21-åring från Norrköping, skulle vara väckt.

Men åklagaren i målet begärde förlängning med två veckor.  I och med detta hölls
omhäktningsförhandling mot de båda männen idag.

Den 21-årige idrottsstjärnan från Norrköping gick med på omhäktning utan förhandling.

23-åringen medverkade i en häktningsförhandling på fredagseftermiddagen. När den var över stod det
klart att även han blir omhäktad.

Misstankarna och brottsrubriceringar kvarstår. De är misstänkta för grovt rån, alternativt rån samt olaga
frihetsberövande.

Nu ska åtal vara väckt mot de båda männen senast 5 mars.

NT

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5850281
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
20 Februari, 2010, 10:13:31
Global Moderator
Medlem

« Svara #45 skrivet: 20 Februari, 2010, 10:13:31 »

Armando Ibrakovic rånare fd. fotbollspelare

Fälls Armando Ibrakovic för grovt rån så riskerar han upp till 4 års fängelse.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
20 Februari, 2010, 10:34:33
Medlem

« Svara #46 skrivet: 20 Februari, 2010, 10:34:33 »

Armando Ibrakovic

Armando Ibrakovic
Namn: Armando Ibrakovic
Position: Försvare
Född: 23 Oktober 1988
Längd: 177 cm
Vikt: 80 kg
Nationalitet: Svensk
Kom till IFK: Från IF Sylvia i november 2007.
Smeknamn: Ibra, Arre

Fritidsintressen: Droger och att råna andra personer

Mer om spelaren:

"Ibrakovic visade på IFK:s talangproblem", skrev Jörgen Löwenfeldt i en krönika på gopeking.net i maj 2007. Armando Ibrakovic hade varit matchens lirare i Norrköpingsderbyt mellan IFK och Sylvia.

18 år gammal fick han i uppdrag att markera Stefan Thordarson och han gjorde det utmärkt.

"Sannolikheten för att se Armando Ibrakovic i IFK:s startelva 2008 är större än att se Linus Hellman i den", skrev Löwenfeldt.

Några månader senare blev övergången verklighet. Armando, som redan året innan var på väg som den så kallade Folkets man-värvningen, blev till sist IFK. Den fysiskt tuffe mitt/högerbacken hade synats noga av IFK:s ledare.

"Det är klart jag höll på Sylvia när jag spelade där, men IFK är stadens stora lag och jag är en IFK-supporter", förklarade han då i en intervju med gopeking.net.
Loggat

Wayne Ascheberg AB.
www.avdankadekofosare.se
Företagets motto:
24 Februari, 2010, 18:57:53
Medlem

« Svara #47 skrivet: 24 Februari, 2010, 18:57:53 »

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5414173

Tv intervju med Armando Ibrakovic, från Parken Direkt

Loggat

Wayne Ascheberg AB.
www.avdankadekofosare.se
Företagets motto:
05 Mars, 2010, 15:54:22
Svenska Mords Punkikon
Global Moderator
Medlem
Reg nr: 614
Antal inlägg: 5 269
Land: Stan bakom laggår´n
...ett stenkast från fördärvet...

« Svara #48 skrivet: 05 Mars, 2010, 15:54:22 »

IFK-stjärnan Ibrakovic åtalas för grovt rån

Den 21-årige IFK-spelaren Armando Ibrakovic från Norrköping åtalades på fredagen för grovt rån och olaga frihetsberövande sedan han varit med och utfört ett väpnat rån mot en familj i Västervik.

I dag lämnade kammaråklagare Gunilla Öhlin in åtalet mot fotbollsspelaren Armando Ibrakovic, 21 år. Han åtalas för grovt rån, olaga frihetsberövande samt narkotikabrott. polisen har i början av februari hittat och beslagtagit 8,95 gram kokain i hans bostad i centrala Norrköping.

Även en 23-årig man från Norrköping åtalas för grovt rån och olaga frihetsberövande. I stämningsansökan skriver åklagaren att brottet har begåtts med synnerligen råhet genom att hota ett barn med vapen samt binda barnet, tejpa för barnets mun och låsa in honom i en garderob.
Båda två har erkänt att de har begått rånet.
I förhör har de båda erkänt att de rånat familjen i Västervik, men hävdar att det inte rör sig om ett grovt rån. Armando Ibrakovic uppger i polisförhör att han hört ryktesvägen att det skulle finnas mycket svarta pengar på den aktuella adressen. Via en hyrbil, som hyrts i falskt namn,  har de båda Norrköpingskillarna begett sig till Västervik. Först en gång på måndagen för att rekognisera och sedan tillbaka igen på tisdagen för att slå till.
De tar sig in i villan när de tror att den är tom. Väl inne i huset letar de efter kontanter.
När de befinner sig på övervåningen hör de hur någon kommer hem. När pappan i huset hittar de båda männen tar Aramando Ibrakovic upp en pistol och riktar mot mannen.
- Pappan säger ?vad håller ni på med, det där är en leksakspistol?, uppger Armando i förhör.
Han tar då fram en kniv och visar för pappan.
De båda männen kräver hela tiden att få pengar och får till slut med sig motsvarande 3 500 kronor i amerikanska dollar.
Efter rånet flydde de i hyrbilen norrut mot Norrköping. Via ett tips från allmänheten kunde de båda Norrköpingskillarna gripas på en skogsväg strax utanför Västervik. I bilen hittade polisen både vapnet (som visade sig vara en kolsyrepistol), rånarluvor, de arbetskläder de bar vid rånet samt de amerikanska dollar man kom över från familjen.
Vid en husrannsakan hemma hos Armando Ibrakovic hittades nästan nio gram.  Åklagaren har valt att åtala honom även för narkotikabrott för det fyndet.
Armando Ibrakovic förnekar att det hans narkotika, han vet inte hur det hamnat där. Han hävdar att det på den senaste tiden varit mycket skumt folk i lägenheten som kan vara ägare till kokainet.
Olaga frihetsberövande ger vid en fällande dom mellan ett och tio års fängelse. Grovt rån ger fyra till tio års fängelse medan rån av ordinarie grad ger ett till sex års fängelse.
Rättegång mot de båda männen kommer att hållas inom kort, troligtvis i Kalmar tingsrätt då tingsrätten i Västervik är under renovering.
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5877151
Loggat

JJ
Global Moderator
Svenska Mord

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"
05 Mars, 2010, 19:18:00
Moderator
Medlem

« Svara #49 skrivet: 05 Mars, 2010, 19:18:00 »

Villarånarna åtalade

Den 21-åriga fotbollstjärnan Armando Ibrakovic och 23-årige Besnik Aradinaj som rånade
företagaren Peeter Rais och hans son åtalades på fredagen för grovt rån och olaga
frihetsberövande.

På fredagen offentliggjordes åtalet mot den 21-åriga IFK-Norrköpingsspelaren, Armando Ibrakovic, och
hans 23-årige kompis Besnik Aradinaj.

Det var i början på februari som de båda slog till mot en villa i centrala Västervik. Beväpnade med kniv
och pistol trängde de sig in i bostaden och överrumplade villaägaren och företagaren Peeter Rais och
hans son. De bakband dem och föste in dem i en garderob.

Bara några timmar efter rånet kunde männen gripas av en hundpatrull som upptäckte rånarnas bil i ett
skogsområde norr om Västervik. De anhölls. Häktades. I förhör med polisens utredare erkände sina
brott. Enligt deras advokater ville de dock sänka brottsrubriceringen till rån av normalgraden.

Men så blev det inte. Åklagare Gunilla Öhlin menar att rånet är att bedöma som grovt.

Nu väntar rättegången mot de båda männen.

Den 21-årige Ibrakovic spelade back i IFK Norrköping. Han spåddes en lovande fotbollskarriär. En
karriär som av allt att döma ser ut att vara över. Vid fällande dom riskerar han fängelse i minst fyra år.
Ibrakovic är sedan tidigare inte känd av polisen. Han har inte dömts för några grövre brott.

Under rånet var Ibrakovic påverkad av narkotika varpå han även åtalas för narkotikabrott.

Den 23-årige Besnik har däremot ett kriminellt förflutet. Han har tidigare dömts för flera våldsbrott,
bland annat misshandel och rån. Nyligen kom han ut från ett 12 månaders långt fängelsestraff

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5287214
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
05 Mars, 2010, 19:43:14
Moderator
Medlem

« Svara #50 skrivet: 05 Mars, 2010, 19:43:14 »

Skulle bli IFK:s nästa storspelare

Armando Ibrakovic var supertalangen som skulle bli IFK Norrköpings nästa storspelare.
Nu kan 22-åringens karriär vara över.

Armando Ibrakovic ansågs tidigt som en av Norrköpings mest talangfyllda fotbollsspelare.
Fostrad i IF Sylvia debuterade han i unga år i klubbens A-lag och representerade Sverige i olika
ungdomslandslag.
IFK Norrköping värvade försvararen när laget tog klivet upp i allsvenskan 2008.
Den Zenicafödde Armando debuterade också i högsta serien samma år och imponerade med sin fina
teknik och modiga spelstil.
Ibrakovic spelade fem matcher i allsvenskan 2008 och tippades av många att bli IFK Norrköpings nästa
storspelare.
Ibrakovic var en intressant spelare för andra allsvenska klubbar och placerades som proffs i tyska
Hansa Rostock.
I sista stund sprack emellertid proffsförhandlingarna och Armando Ibrakovic stannade kvar i
Norrköping.
Hans framfart i klubben gav honom chansen i det svenska U 21-landslaget men tvingades att tacka nej
till dubbellandskamperna mot Belgien i mars förra året.
Åtalet som är väckt mot honom efter det grova rånet i Västervik slog ned som en bomb i
omklädningsrummet på Nya Parken.
– Jag är chockad. Det känns osannolikt, sa en lagkamrat tidigare i vinter.
22 år gammal kan Armando Ibrakovic´ fotbollskarriär vara över.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5127614
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
05 Mars, 2010, 19:52:32
Moderator
Medlem

« Svara #51 skrivet: 05 Mars, 2010, 19:52:32 »

PDF dokument hos Folkbladet.se 5 mars 2010

Läs hela polisens förhör med Armando Ibrakovic
« Senast ändrad: 05 Mars, 2010, 21:48:12 av Paulie_Walnuts » Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
05 Mars, 2010, 20:42:38
Global Moderator
Medlem

« Svara #52 skrivet: 05 Mars, 2010, 20:42:38 »

Talang är en gåva. Att förvalta det samma är en aningen längre väg att vandra! Tråkigt ur alla aspekter om en ung människa inte förvaltar sitt arv.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Mars, 2010, 08:39:29
Global Moderator
Medlem

« Svara #53 skrivet: 06 Mars, 2010, 08:39:29 »

Norrköpingsspelaren Armando Ibrakovic åtalas för grovt rån

Under fredagen lämnade åklagaren in sitt åtal mot fotbollsspelaren Armando Ibrakovic, han åtalas för grovt rån och olaga frihetsberövande sedan han varit med och utfört ett väpnat rån mot en familj i Västervik. Han åtalas även för narkotikabrott sedan polisen i samband med en husrannsakan i hans hem hittat och beslagtagit 8,95 gram kokain. Armando Ibrakovic är kontrakterad för IFK Norrköping.

Besnik Aradinaj även han från Norrköping åtalas för grovt rån och olaga frihetsberövande. I sin stämningsansökan skriver åklagaren att brottet har begåtts med synnerligen råhet genom att hota ett barn med vapen samt binda barnet, tejpa för barnets mun och låsa in honom i en garderob. Båda två har erkänt att de har begått rånet.

I polisförhör har de båda männen erkänt att de rånat familjen i Västervik, men de hävdar att det inte rör sig om ett grovt rån. Armando Ibrakovic uppger i polisförhör att han hört ryktesvägen att det skulle finnas mycket svarta pengar på den aktuella adressen. Via en hyrbil, som hyrts i falskt namn, har de båda männen begett sig till Västervik. Under måndagen har de först rekogniserat för att sedan komma tillbaka under tisdagen. De tar sig in i villan när de tror att den är tom. Väl inne i huset letar de efter kontanter. När männen befinner sig på övervåningen hör de hur någon kommer hem. När pappan i huset hittar de båda männen tar Aramando Ibrakovic upp en pistol och riktar mot mannen.

Enligt Armando Ibrakovic säger pappan ”vad håller ni på med, det där är en leksakspistol”, han tar då fram en kniv och visar för pappan. De båda männen kräver hela tiden att få pengar och får till slut med sig 3 500 amerikanska dollar. Efter rånet flydde de i hyrbilen norrut mot Norrköping. Via ett tips från allmänheten kunde de båda Norrköpingskillarna gripas på en skogsväg strax utanför Västervik. I bilen hittade polisen både vapnet (som visade sig vara en kolsyrepistol), rånarluvor, de arbetskläder de bar vid rånet samt de amerikanska dollar man kom över från familjen.
Vid en husrannsakan hemma hos Armando Ibrakovic hittades nästan nio gram kokain. Åklagaren har valt att åtala honom även för narkotikabrott för det fyndet. Armando Ibrakovic förnekar att det är hans narkotika, han vet inte hur det hamnat där. Han hävdar att det på den senaste tiden varit mycket skumt folk i lägenheten som kan vara ägare till kokainet.

Straffpåföljden för olaga frihetsberövande ger vid en fällande dom mellan ett och tio års fängelse. Grovt rån ger fyra till tio års fängelse medan rån av ordinarie grad ger ett till sex års fängelse.

http://frianyheter.wordpress.com/2010/03/06/norrkopingsspelaren-armando-ibrakovic-atalas-for-grovt-ran/#more-32170
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 Mars, 2010, 10:46:35
Moderator
Medlem

« Svara #54 skrivet: 06 Mars, 2010, 10:46:35 »

Artiklar i Folkbladet 6 Mars 2010

Tog knark - sedan bands familjen

IFK hade tröttnat redan innan rånet
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
07 Mars, 2010, 01:04:00
Moderator
Medlem

« Svara #55 skrivet: 07 Mars, 2010, 01:04:00 »

Artiklar i Norrköpings Tidningar 6 Mars 2010

"Visst kan man misstänka att det skulle säljas vidare"

"Jag kan inte se att vi har kunnat göra mer"

Något gick så galet fel

Olycka blev rånarnas fall
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
09 Mars, 2010, 11:44:53
Global Moderator
Medlem

« Svara #56 skrivet: 09 Mars, 2010, 11:44:53 »

"Han hade en lysande fotbollsframtid"

Armando Ibrakovic spåddes en lysande framtid. Nu kan karriären i stället vara över.
Han har alla kvalitéerna man behöver för att komma riktigt långt, säger förre lagkompisen Mikael Roth.
Det var inför den allsvenska återkomsten 2008 som IFK Norrköping värvade Armando Ibrakovic från Sylvia. I den lilla kvartersklubben hade han i många år ansetts som en av stans mest lovande och talangfulla spelare och det sågs som självklart att han skulle till IFK förr eller senare.

Under sin debutsäsong i allsvenskan gjorde han fem matcher och så sent som förra våren blev han uttagen i det svenska U 21-landslaget. Han tvingades dock tacka nej på grund av skada. Han har varit proffsaktuell och haft andra allsvenska klubbars ögon på sig.
Hade han tagit sin träning på lite mer allvar hade han kunnat bli hur bra som helst. Det är det som gör det ännu mer sorgligt egentligen. Han är snabb, han är stark, han är teknisk och han har alla kvalitéerna man behöver för att komma riktigt långt, säger Mikael Roth till 24nt.

Roth var lagkamrat med Ibrakovic under sina två sista säsonger i Norrköping. Nu har han flyttat hem till Skåne igen, men har hört vad som har hänt.

Klart man blir chockad. Sedan tycker jag det är en jäkla bra kille innerst inne, men nu har det gått riktigt snett. Jag hoppas han kan reda ut det. Han måste ha blivit påverkad någonstans, annars tror jag inte han hade gjort så här. Det känns inte som han, säger Roth och fortsätter:

Jag tycker IFK på något sätt måste stötta honom och hans familj, det är en ung kille. Det hoppas och tror jag att de kommer göra.

Mikael Blomberg har också spelat med Armando de senaste åren, men nu varvat ner i Lindö.
Klart man får sig en tankeställare. Man undrar varför han gör en sådan här sak, men det kan bara han svara på. Min bild av honom innan det här var att han hade en lysande fotbollsframtid framför sig. Med hans kvalitéer hade han absolut kunnat flagga för att komma ut i Europa, säger Blomberg till 24nt.

Jag hoppas IFK kan hjälpa honom, men jag ser ingen fotbollsframtid för Armando i IFK längre.

http://www.nt24.se/sport/artikel.aspx?ArticleID=5879154
« Senast ändrad: 12 Mars, 2010, 19:43:50 av Jagger » Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Mars, 2010, 21:05:20
Moderator
Medlem

« Svara #57 skrivet: 09 Mars, 2010, 21:05:20 »

IFK avbröt kontraktet före rånet

I dag delgavs backen Armando Ibrakovic att IFK Norrköping bryter kontraktet med honom.

- Det har egentligen inte med att göra med den sista händelsen i Västervik, utan det är på andra
grunder, säger ordförande Peter Hunt.

Vad och vilka orsaker som fick IFK-styrelsen att ta beslutet att säga upp spelarkontraktet med Armando
Ibrakovic före rånet i Västervik den 2 februari vill inte Peter Hunt gå in på.

- Nej. men det är på grund av disciplinära skäl och vederbörande har flera gånger varnats både
skriftligt och muntligt då han inte fullföljt det kontrakt han skrivit under. Det har föranlett styrelsen att
ta det här beslutet redan innan den här händelsen inträffade, säger Peter Hunt.

I december 2007 skrev den tidigare Sylviaspelaren på för IFK Norrköping.

De första indikationerna på att allt inte stod rätt till kom sommaren 2008 då han fick en skriftlig varning.
I samband med rånet hittade polisen 9 gram kokain i fotbollsspelarens bostad.

- Vi genomför drogtester men vi går inte ut med informationen om enskilda spelare eller resultat
offentligt, så mycket kan jag säga, säger Peter Hunt.¨

http://www.nt.se/nyheter/?articleid=5884912

Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
12 Mars, 2010, 19:17:24
Moderator
Medlem

« Svara #58 skrivet: 12 Mars, 2010, 19:17:24 »

Artiklar i Norrköpings Tidningar 12 Mars 2010

I dag inleds rättegången mot Ibrakovic

Direktrapportering från rättegången i Kalmar

Ångerfull Ibrakovic ber om ursäkt

Artiklar i Folkbladet 12 Mars 2010

Rättegången mot Armando Ibrakovic: Rånoffren kräver 105.000 kronor i skadestånd

Pappan pekar ut Armando som "den snälle"

Artiklar i Västerviks Tidningen 12 Mars 2010

Villarånarna ställs inför rätta

21-åringen erkänner förberedelse
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
13 Mars, 2010, 11:49:04
Moderator
Medlem

« Svara #59 skrivet: 13 Mars, 2010, 11:49:04 »

Krav på hårda straff

Åklagaren vill ha elitidrottaren och hans kumpan i fängelse för rånet

På fredagen hölls rättegång i fallet med villarånet på Tändstickvägen i Västervik. Åklagaren yrkade
på fleråriga fängelse-straff för de två unga män som suttit anhållna.

Det var i början av februari som två män tog sig in i en villa där de hade fått uppgift om att det skulle
finnas en stor summa pengar. Förhoppningen verkar ha varit att stjäla pengarna och sticka därifrån
osedda men när fadern i huset kom hem uppstod en konfrontation som slutade med att de båda
männen band honom till händer och fötter. Även den 16-årige sonen i familjen, som befann sig på
övervåningen, tvingades ner och bakbands tillsammans med fadern.

Bands vid klädstång
Rånarna försökte sedan pressa fadern på var pengarna fanns men denne nekade till att någon stor
summa pengar skulle finnas i huset. Uppgifterna går isär om hur länge dramat pågick men någonstans
mellan 30 och 90 minuter.

Rånarna gav till slut upp försöken att finna pengar, tejpade över munnen på far och son med flera varv
silvertejp och band sedan fast dem vid en klädstång i en garderob varpå de låste garderoben och flydde
från platsen. De kunde sedan gripas vid Falla en bit norr om Västervik sedan de övergett bilen vid en
gård och lämnat såväl rånarutrustning, kolsyrepistoler och rånbytet på 3 000 dollar.

Flerårigt straff?
Att det är rätt personer som suttit anhållna rådde det från början inget tvivel om sedan de båda erkänt
rån. Dock vill ingen av dem medge grovt rån.

Enligt åklagare Gunilla Öhlin råder det dock inget tvivel om att brottet ska betecknas som grovt
eftersom det handlar om ett överfall i någons hem med ett utdraget scenario och där ett barn har varit
inblandat. Att pistolerna visade sig vara kolsyrepistoler spelar enligt henne mindre roll eftersom
rånoffren inte med säkerhet kunde veta att vapnen inte var riktiga.

Gunilla Öhlin menar även att de båda ska dömas för olaga frihetsberövande och tillsammans bör dessa
båda brott innebära ett flerårigt fängelsestraff. Minimistraffet för grovt rån är fyra års fängelse och för
olaga frihetsberövande ett år och i det här fallet menar hon att tillvägagångssättet innebär att man
befinner sig en bra bit upp på straffskalan.

Idrottsprofil
Båda rånarna kommer från Norrköping och den ena, en 21-årig man, är en välkänd idrottsprofil i staden.
Han är tidigare ostraffad medan kamraten, en 23-årig man som arbetar som fritidsledare, tidigare har
gjort sig skyldig till våldsbrott, bland annat ett rån mot en Pressbyråbutik. En tredje man som dock inte
står åtalad förekommer också i planeringen av rånet. Denne ska vara en man som sedan en tid tillbaka
är på flykt efter att ha rymt från anstalten i just Västervik.

Som motiv till rånet uppger de båda männen pengabehov. 21-åringens familj har enligt uppgift haft en
tuff ekonomi sedan fadern i familjen blivit allvarligt sjuk i cancer och behövt vård dygnet runt. Vård som
enligt 21-åringen mamma till stor del skötts av hennes son.

Visade varsamhet
Adokat Peter Frisén som företräder den 21-årige idrottsprofilen hävdade tvärtemot åklagaren att rånet
inte bör betecknas som grovt. Att en så pass ung person som en 16-åring var inblandad medgav han
visserligen var en försvårande omständighet. Däremot har mycket lite fysiskt våld förekommit, han
menar även att hans klient visat stor varsamhet med offren i syfte att så lite som möjligt skada dessa
och pekade på två rättsfall där Högsta Domstolen bedömt liknande fall som rån utan tillägget grovt.

http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/krav_paa_haarda_straff

Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
13 Mars, 2010, 12:02:33
Moderator
Medlem

« Svara #60 skrivet: 13 Mars, 2010, 12:02:33 »

"Välplanerat och kallblodigt"

- Det är sällan man ser ett så välplanerat och kallblodigt rån, sa åklagare Gunilla Öhlin i sin
slutplädering.

Hon menar att fotbollsstjärnan Armando Ibrakovic och hans 23-årige kamrat ska dömas till betydligt mer
än fyra års fängelse för grovt rån och olaga frihetsberövande.

- Rånet var synnerligen fult och smärtsamt för målsäganden. Framför allt har det varit väldigt utdraget,
det har hållit på i över en timme, fortsatte Gunilla Öhlin.

Hon framhöll hur förnedrande det måste kännas att bli bunden och inlåst i sitt eget hem.

- Både pappan och sonen var rejält bundna, runt huvudet och över munnen. Särskilt kallsinnigt är det att
binda ett barn på det här viset, sa hon.

Att rånet varit välplanerat grundar hon på att Armando Ibrakovic varit i Västervik dagen innan rånet för
att reka samt att han och 23-åringen skaffat vapen, rånarluvor och silvertejp.

- Det finns inga förmildrande omständigheter och det är inte på något sätt synd om de åtalade, sa Gunilla
Öhlin.

Enligt henne är det grova rånet och det olaga frihetsberövandet så allvarligt att det passerat
minimistraffet för grovt rån som är fyra år.

De åtalade erkänner olaga frihetsberövande och rån av normalgraden vilket innebär ett betydligt kortare
straff än det åklagaren yrkar på.

Brottsoffren, pappan och sonen, kräver skadestånd på sammanlagt 105.000 kronor för kränkning och
psykiskt lidande.

Domen faller 23 mars.

Båda männen förblir häktade fram tills dess.

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5133689

Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
13 Mars, 2010, 12:06:20
Global Moderator
Medlem

« Svara #61 skrivet: 13 Mars, 2010, 12:06:20 »

Armando bad om förlåtelse

På fredagen ställdes den före detta IFK-spelaren Armando Ibrakovic som misstänks för ett brutalt rån i en villa i Västervik inför rätta. Han bad både sin egen och brottsoffrens familj att förlåta honom för det han gjort.

Han hävdar att tiden i häktet fått honom att vakna och bryta de dåliga mönster han höll på att falla in i.

Armando Ibrakovic ser trött och nedstämd ut när han kommer in i rättssalen i Kalmar tingrätt. Han är skäggig och är liksom sin medåtalade kamrat klädd i kriminalvårdens gröna kläder. Ett handfängsel länkar honom samman med en kriminalvårdare. Bland åhörarna finns flera kamrater och familjemedlemmar, hans mamma har kallats som vittne.

"Den snälle"

Enligt pappan i familjen som rånades verkade Armando Ibrakovic ovan i situationen som rånare.
Den andre var kall och metodiskt, men han var bortkommen och tog lite hänsyn, sa pappan och pekade ut Armando som "den snälle" av rånarna.
Pappan berättade att familjen under fem-sex år haft en hotbild mot sig då det gått rykten i kriminella kretsar att familjen har mycket kontanter hemma. Vid ett tillfälle var hoten mot familjen så allvarliga att polisen rådde dem att flytta, vilket de inte gjorde. Det nu aktuella rånet är bevis för att ryktena fortfarande lever.
Vi skulle vara mycket tacksamma om vi fick reda på vem som tipsade er, sa pappan och vände sig rakt mot de åtalade.

Men något svar på den frågan fick han varken från Armando eller hans kamrat.

Förhöret med 23-åringen, som arbetar som fritidsledare i Norrköping, förblev lika torftigt som de tidigare polisförhören.
Inte heller Armando gav några detaljer som avslöjade hur planeringen av rånet gått till.
Jag kände att jag var i behov av pengar. Familjen hade problem och jag kände att jag ville förbättra situationen. Så snappade jag upp det här tipset på en fest, sa han.
Han berättade att hans liv hade börjat gå utför. Fotbollen eftersom han varit skadad och familjen eftersom hans pappa är allvarligt sjuk.

Jag åkte inte till Västervik för att skada någon. Vi försökte sköta det hela så schysst som möjligt, jag sa att det inte var några riktiga pistoler, sa han.
Förutom grovt rån och olaga frihetsberövande åtalas Armando Ibrakovic även för narkotikabrott. Vid en husrannsakan i hans lägenhet efter rånet fann polisen nio gram kokain i en garderob. Armando hävdar att narkotikan inte är hans och förklarar att många av hans kamrater har haft tillgång till hans lägenhet.

Jag har umgåtts med helt fel människor, förklarade han.

Vaknat upp

På sätt och vis är han glad att han åkte dit. Tiden i häktet har fått honom att vakna upp.
Jag har slitits bort från den dåliga miljö jag börjat vistas i. Jag har många år framför mig och vill göra något bra av mitt liv, sa Armando.
Han sa sig vara fullt medveten om allvaret i det brott han begått men bad tingsrätten att ge honom en chans och inte placera honom bland grovt kriminella.
Jag vill be om ursäkt till min familj för att jag inte finns där och till familjen vi rånade för att vi skadat er psykiskt, vi ville bara ha pengarna.

Armandos mamma berättade med tårar i ögonen att Armando hjälpt till mycket hemma när hans pappa varit sjuk.
Jag ringer honom dagligen och han brukar komma på fem minuter. Men den dagen kunde jag inte nå honom, sa hon och brast i gråt när hon mindes dagen hennes son greps.
När hon gick förbi Armando på vägen från vittnesbåset kramade hon snabbt sin sons hand i förbifarten.

Fakta:

Brottet: Armando Ibrakovic var supertalangen som skulle bli IFK Norrköpings nästa storspelare. Men den 2 februari gjorde han misstaget som äventyrar hela hans karriär. 
Tillsammans med sin 23-årige kompis åkte han till Västervik där de maskerade och beväpnade gick in i en villa, band fast pappan och den 16-årige sonen och låste in dem i en garderob. 

Deras förklaring: De behövde pengar och hade hört rykten om att det skulle finnas mycket kontanter i villan. 

Koppling till Västervik: 23-åringen är tidigare dömd för brott och har avtjänat ett fängelsestraff på anstalten i Västervik. Han har dessutom haft en flickvän som bor i Västervik. 
Under ett par veckor innan rånet bodde en kompis hemma hos Armando Ibrakovic. Det visade sig att mannen hade rymt från Västerviksanstalten den 14 januari - Armando Ibrakovic hävdar att han inte visste om detta.[/b]

http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5133690
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
23 Mars, 2010, 16:35:25
Svenska Mords Punkikon
Global Moderator
Medlem

« Svara #62 skrivet: 23 Mars, 2010, 16:35:25 »

Idag kom domen: 3,5 års fängelse.
Loggat

JJ
Global Moderator
Svenska Mord

23 Mars, 2010, 20:25:19
Global Moderator
Medlem

« Svara #63 skrivet: 23 Mars, 2010, 20:25:19 »

3,5 års fängelse för Ibrakovic

Armando Ibrakovic från IFK Norrköping dömdes i dag till tre år och sex månaders fängelse för olaga frihetsberövande, rån och narkotikabrott.
Domen i det uppmärksammade målet mot IFK Norrköping-spelaren Armando ibrakovic meddelades vid Kalmar tingsrätt klockan 14.00 på tisdagen. Ibrakovic döms till tre och ett halvt års fängelse för olaga frihetsberövande, rån och narkotikabrott efter att den 2 februari i år ha bundit och rånat en familj i en villa i Västervik tillsammans med en 23-årig man, också han från Norrköping. Även 23-åringen dömdes av tingsrätten till tre år och sex månaders fängelse för rån och olaga frihetsberövande.

Båda gärningsmännen har erkänt att de begått rånet, men har nekat till att det skulle vara grovt. Åklagaren menade under rättegången att minimistraffen för grovt rån var passerat, medan försvarsadvokaterna i stället hävdade att rånet inte borde betraktas som grovt, utan vara av normalgraden.

Och det är på den linjen som tingsrätten nu har gått. Förutom fängelsestraffet har Armando Ibrakovic och 23-åringen dömts att tillsammans betala drygt 75 000 kronor i skadestånd till de båda offren, en pappa och hans son, som vid rånet bands och stängdes in i en garderob i villan.
Under rättegången mot Armando Ibrakovic den 12 mars i Kalmar var fotbollsspelaren ångerfull. Han bad om ursäkt till offren, men också till sin egen familj.

Vi ville inte skada någon, vi skulle bara hämta pengarna, sade Armando.

http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5912019

Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
23 Mars, 2010, 20:30:27
Global Moderator
Medlem

« Svara #64 skrivet: 23 Mars, 2010, 20:30:27 »

Dömd för rån, olaga frihetsberövande och narkotikabrott

Fängelse i tre år och sex månader, för rån och olaga frihetsberövande.
Så blev straffet för förre IFK-spelaren Armando Ibrakovic och hans 23-årige kumpan, för rånet i Västervik den 2 februari. Ibrakovic fälldes även för narkotikabrott.

Enda ljuspunkten för duon var att de inte, som åklagaren yrkat på, blev fällda för grovt rån och grovt olaga frihetsberövande.
Kalmar tingsrätt noterar i sin dom som förmildrande, att de båda rånarna inte riktat några vapen direkt mot sina offer. De har heller inte uttalat några hotelser.
Därför har de inte visat ”synnerlig hänsynslöshet eller råhet”, utan beskrivningen inskränks till ”hänsynslöshet och råhet”. Och därigenom kunde då straffet nedsättas med ett halvår, från de av åklagaren yrkade fyra åren.

Var planerat

Tingsrätten konstaterar, att gärningen varit planerad. Rånarna var maskerade och hade med sig såväl pistoler som silvertejp och buntband.
Detta kan bara tolkas som att de – även om de väntade sig att finna huset tomt – varit helt inriktade på att genomföra rånet också, om det fanns personer hemma.
De har surrat fast både fadern och den 16-årige sonen med silvertejp. Ibrakovic fungerade då som vakt, medan den 23-årige kumpanen sökte igenom huset och i en byrålåda hittade 3 500 US-dollar. Ibrakovic hade lugnat de båda bundna med, att han och 23-åringen inte ville skada dem utan bara ville ha tag i pengar.
Innan de lämnade huset tvingade rånarna in fadern och 16-åringen i en trång garderob. Deras händer surrades fast i en klädstång ovanför deras huvuden, och mobiltelefonerna tog ifrån dem. Det var Ibrakovic, som svarade för detta.

Låste dörren

Rånarna låste sedan garderobsdörren. Efter det att rånarna lämnat huset tog det de båda bundna fem minuter att komma loss samt forcera dörren.
Enligt rånarnas egna uppgifter hade 23-åringen ”fått i uppdrag” att göra rånet. Ibrakovic köpte vapnen – kolsyrepistoler och en kniv. Han skaffade också fram rånarbilen. Dagen före rånet besökte han Västervik tillsammans med en tredje person för att rekognosera.
Fakta i målet var solklara. Beskrivningen av det inträffade stämde också väl överens mellan rånarna och deras offer.
De båda dömdes vidare till att tillsammans betala 40 000 kr i skadestånd till 16-åringen och 35 000 kr till fadern.
De ska kvarstanna i häkte, tills domen vunnit laga kraft.

Kokain också

Som bakgrund till sitt deltagande i rånet har Ibrakovic angett, att han under en längre period varit i behov av pengar.
Han dömdes nu också för narkotikabrott på grund av de 8,95 gram kokain, som polisen vid sin husrannsakan efter rånet hittade i hans lägenhet. Det återfanns då bland lakanen i en garderob.
Ibrakovic har medgett att han använt kokain men förnekat all kännedom om det aktuella partiet. Där blev han dock inte trodd.
21-årige Armando Ibrakovic ingick i IFK Norrköpings A-trupp, men som Folkbladet redovisat har IFK nu sagt upp kontraktet med honom.

http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5142370
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
23 Mars, 2010, 20:32:46
Global Moderator
Medlem

« Svara #65 skrivet: 23 Mars, 2010, 20:32:46 »

Fakta:

Den 2 februari i år rånade 21-åringen och 23-åringen företagaren Peeter Rais och hans son i deras bostad. Rånarna bakband dem och föste in dem i en garderob. Efter några timmars letande kunde rånarna gripas på en skogsväg norr om Västervik. Inför åtalet erkände de båda sina brott. 21-årige Ibrakovic spelade som back i IFK Norrköping och spåddes en lovande karriär. Nu har klubben sagt upp sitt kontrakt med Ibrakovic, enligt klubben på grund av han använt narkotika.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
23 Mars, 2010, 20:37:12
Global Moderator
Medlem

« Svara #66 skrivet: 23 Mars, 2010, 20:37:12 »

Långa fängelsestraff för villarånarna

Tre år och sex månaders fängelse var. Det blev straffen för 21-årige Armando Ibrakovic och 23-årige Besnik Aradinaj som genomförde det brutala villarånet i Västervik.
Domstolen har sagt sitt. Ex-fotbollsstjärnan, Armando Ibrakovic, döms för rån, olaga frihetsberövande och narkotikabrott till tre år och sex månaders fängelse. Hans kumpan, Besnik Aradinaj, får samma straff. Tillsammans ska de betala ett skadestånd till Peeter Rais på 35 000 kronor och 40 000 kronor till hans son som kompensation för psykiskt lidande och den kränkning de utsattes för.

Åklagare Gunilla Öhlin, rånoffren och anhöriga förväntade sig ett betydligt högre straff. Öhlin ville att rätten skulle bedöma rånet som grovt med en straffskala på upp till 10 års fängelse.
Men tingsrätten valde att gå på advokaternas linje när de bedömde att rånet inte räknas som grovt.

I förhör med polisen och i förhör under rättegången framkom det att rånarna inte använda sådant våld som kan räknas som grovt, menar tingsrätten. "Det är inte bevisat att de tilltalade riktat vapen direkt mot målsägandena", skriver domstolen.
Domaren och nämndemännen i målet menar å andra sidan att rånarna visat hänsynslöshet och råhet genom att binda sina offer, särskilt det faktum att rånarna band sonen och tejpade för hans mun. Men det räcker inte för att det ska klassas som grovt, menar de. Tingsrätten skriver i domen att rånarna trots detta visat återhållsamhet och inte heller uttalat några direkta verbala hot.

Armando Ibrakovic döms även för narkotikabrott. Efter rånet när Ibrakovic häktats beslutade åklagaren om att polisen skulle söka igenom hans bostad. Där hittades 8,95 gram kokain undanstoppat i en garderob. Ibrakovic har hela tiden förnekat narkotikabrott. Han berättade för domstolen att han inte använde sin lägenhet under perioden men att den varit fri att använda av hans kompisar. Tingsrätten menar att det är styrkt att narkotikan tillhör honom då det sedan tidigare är känt att han brukat just kokain.

Tingsrättens slutgiltiga bedömning är att annat straff än fängelse inte är aktuellt med tanke på brottens höga straffvärde. De menar också att båda männen ska stanna kvar i häktet tills fängelseplatser ordnats då det finns risk för fortsatt brottslighet. Särskilt vad gäller 23-årige Aradinaj vars förflutna kantas av grov kriminalitet.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5313051
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
25 Mars, 2010, 12:54:40
Svenska Mords Punkikon
Global Moderator
Medlem

« Svara #67 skrivet: 25 Mars, 2010, 12:54:40 »

"Man ska inte döma någon för livet"
Loggat

JJ
Global Moderator
Svenska Mord

07 April, 2010, 23:32:08
Moderator
Medlem

« Svara #68 skrivet: 07 April, 2010, 23:32:08 »

Överväger att överklaga råndomen

Ibrakovics advokat: vi har inte bestämt oss ännu

Domen mot 21-årige Armando Ibrakovic kan komma att överklagas. Enligt ex-fotbollsstjärnans
advokat, Peter Frisén, överväger man den möjligheten.

Det har gått lite drygt två veckor sedan domen mot Armando Ibrakovic och Besnik Aradinaj meddelades
av Kalmar tingsrätt. De båda rånade företagaren Peeter Rais och hans son i deras bostad i början på
februari i år. De bakband Peeter Rais och sonen, föste in dem i en garderob och försvann från huset med
3500 amerikanska dollar.

Armando Ibrakovic, tidigare back i IFK Norrköping som spåddes en lovande fotbollskarriär, dömdes till
tre år och sex månaders fängelse. Samma straff fick hans 23-årige kompis, Besnik Aradinaj.

Ibrakovics och hans advokat, Peter Frisén, funderar in i det sista på om de ska överklaga domen eller
inte. Än har man inte bestämt sig, säger Frisén.

- Vi överväger möjligheten att överklaga. Hur vi resonerar kring detta vill jag inte gå in på, säger han.

Vid en överklagan hoppas man kunna lägga fram förmildrande omständigheter i fallet och presentera
dem i en ny rättegång och på så sätt få ett mildare straff eller sänkt skadestånd.

Risken är att det blir det motsatta genom att åklagaren i sin tur skulle svara med en överklagan på det
aktuella straffet.

Hur 23-årige Besnik Aradinaj och hans advokat, Christoffer Järneström, resonerar kring en eventuellt
överklagan är oklart. Järneström har inte gått att nå under onsdagen.

Ska domen överklagas måste detta göras senast tisdag nästa vecka.

http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5330199
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
12 April, 2010, 21:26:33
Moderator
Medlem

« Svara #69 skrivet: 12 April, 2010, 21:26:33 »

Ibrakovic överklagar domen

Förre IFK-stjärnan Armando Ibrakovic, dömd för rån, olaga frihetsberövande och
narkotikabrott, överklagar domen till hovrätten.

Begäran om överklagan kom in till Kalmar tingsrätt på fredagen. I överklagan begär han genom sin
advokat att åtalet gällande narkotikabrott ogillas. Han kräver att skadeståndet som han och hans
medbrottsling dömdes att betala pappan och sonen i villan i Västervik där rånet ägde rum sänks, och
han kräver också att fängelsestraffet sänks.

Läs hela artikeln på Folkbladet.se
http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5164477
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
15 April, 2010, 08:32:31
Moderator
Medlem

« Svara #70 skrivet: 15 April, 2010, 08:32:31 »

Kräver längre straff för villarånarna
Åklagare Gunilla Öhlin kritiserar tingsrättens beslut
Även åklagarsidan överklagar domen mot villarånarna. Åklagare Gunilla Öhlin yrkar på längre fängelsestraff för Armando Ibrakovic och Besnik Aradinaj. Hon menar att tingsrätten gjort fel i sin bedömning av målet.

Nu har båda parter i målet gällande villarånet i Västervik sagt sitt. Armando Ibrakovic och Besnik Aradinajs advokater överklagade domarna för några dagar sedan. Ibrakovic och Aradinaj kräver att deras fängelsestraff och skadestånd sänks. Ibrakovics kräver också att domen gällande narkotikabrott ogillas helt av hovrätten.

Åklagare Gunilla Öhlin är av en helt annan uppfattning. Hon svarade på advokaternas överklagan sent på tisdag eftermiddag.

Öhlin är mycket kritisk till tingsrättens syn på målet. Hon menar att tingsrätten gjort fel när den dömde de tilltalade för rån av normalgraden istället för grovt.

"Den brottslighet som Armando Ibrakovic har gjort sig skyldig till förskyller ett längre fängelsestraff än det som tingsrätten har utdömt", skriver Öhlin i överklagan och går ännu hårdare åt gällande tingsrättens bedömning av Ibrakovics kompis, Besnik Aradinaj. Hon yrkar att i synnerhet Aradinaj döms till ett längre fängelsestraff. Under utredningen framgick att Aradinaj var den mest drivande under rånet.

Hela artikeln i VästerviksTidningen:
http://www.vt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5339843
« Senast ändrad: 15 April, 2010, 08:39:07 av Jagger » Loggat

Bea
Moderator
Svenska Mord

07 Maj, 2010, 22:03:24
Moderator
Medlem

« Svara #71 skrivet: 07 Maj, 2010, 22:03:24 »

Nu har "fotbollsstjärnan" hamnat i Göta Hovrätt.

Villarånet debatterades i hovrätten

Inte mycket nytt i hovrätten
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
09 Maj, 2010, 11:13:51
Moderator
Medlem

« Svara #72 skrivet: 09 Maj, 2010, 11:13:51 »

Armando kan få hårdare straff

Fastkedjade i häktesvakter fördes Armando Ibrakovic och hans 23-årige kumpan in i rättssalen
i Jönköping. Tingsrätten har sagt sitt. Nu är det hovrättens tur.

Åklagare Gunilla Öhlin inledde med att lägga fram sina yrkanden. Hon är inte nöjd med tingsrättens
bedömning av fallet. 21-årige Ibrakovic och hans 23-årige kompis fick tre år och sex månaders fängelse
var. Åklagare Öhlin vill skärpa straffet till ytterligare ett par år i fängelse vardera. Hon menar att rånet är
ett grovt rån.

Direkt efter hennes inledning hade advokaterna Peter Frisén och Christoffer Järneström synpunkter på
hennes beskrivning av målet. Precis som i tingsrätten menade advokaterna med bestämdhet att det
inte alls handlade om ett grovt rån och att fängelsestraffet borde sänkas. En ordfight som återkom vid
ett flertal tillfällen under fredagen. De respektive sidorna gjorde sitt yttersta för att övertyga juristerna
och domaren i hovrätten att just deras syn är den mest riktiga, den mest verklighetstrogna och rättvisa
enligt lag och rätt.

Läs hela artikeln här:
http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/artikel.aspx?articleid=5197059
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
18 Maj, 2010, 20:51:08
Moderator
Medlem

« Svara #73 skrivet: 18 Maj, 2010, 20:51:08 »

Hovrätten skärper straffet för Ibrakovic

Armando Ibrakovic får skärpt straff av hovrätten i Jönköping. De dömer honom till tre år och
åtta månades fängelse i stället för 3,5 års fängelse som tingsrätten dömde. Däremot sänks
skadeståndet med 5000 kronor.

Hovrätten sänker skadeståndet som Ibrakovic och 23-åringen från Norrköping ska betala. Tingsrätten
satte skadeståndet till drygt 75 000 kronor men hovrätten sänker det till 70 000 kronor. Ersättningen till
pappan på 35 000 kronor kvarstår men skadeståndet till sonen sänks från 40 000 kronor till 35 000
kronor.
23-åringens dom på 3,5 års fängelse fastställs av hovrätten. Att Armando Ibrakovic får höjt straff av
hovrätten beror på att han även gjort sig skyldig till narkotikabrott.
Både åklagaren och de båda dömda hade överklagat domen från tingrätten i Kalmar efter att före detta
IFK Norrköping-spelaren Armando Ibrakovic och en 23-årig man från Norrköping bundit och rånat en
familj i en villa i Västervik den 2 februari i år.
Båda dömdes till 3,5 års fängelse vardera av Kalmar tingsrätt. Ibrakovic dömdes för olaga
frihetsberövande, rån och narkotikabrott och 23-åringen dömdes för rån och olaga frihetsberövande.

Läs hela artikeln här:
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6019366
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
18 Maj, 2010, 21:22:06
Moderator
Medlem

« Svara #74 skrivet: 18 Maj, 2010, 21:22:06 »

Det verkar att gå bra för IFK Norrköping även om de hade oturen att förlora sin "fotbollsstjärna".

IFK Norrköping leder just nu superettan med 3 poäng före tvåan Örgryte.
Loggat

Et ego in Arcadia Vixi
18 Maj, 2010, 21:27:57
Moderator
Medlem

« Svara #75 skrivet: 18 Maj, 2010, 21:27:57 »

Det verkar att gå bra för IFK Norrköping även om de hade oturen att förlora sin "fotbollsstjärna".

IFK Norrköping leder just nu superettan med 3 poäng före tvåan Örgryte.

Ja  antingen så sitter spelarna på bänken eller så sitter de på "kåken"!
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
Sidor: [1]   Gå upp
Skriv ut
Gå till:  

Största tavlorna

Största författarna
Jagger Jagger
6635 inlägg
JJ JJ