: Brottslingars attraktionskraft: kvinnor eller män som dras till dömda kriminella  (läst 158575 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad brasseman

• Medlem
  • Antal inlägg: 105
Hej Marina!

Jag hoppas Du ej tog mitt inlägg som kritik mot Dig. Istället var det så att jag pratade högt för mig själv. Du är kunnig och insat i ämnet.Jag har också svårt att förstå mig själv och varför jag känner och tänker som jag gör.
Jag har nyligen sett ett TV-program om detta symdrom. Handlingen utspelade sig i Amerika. En välanpassad kvinna i 40-årsålder satte igång med att brevväxla med en livstidsfånge, vilket ledde till giftermål. Men hon fick  bara träffa honom korta stunder och vid mötet hade de en glasskiva emellan sig, så de kunde ej röra vid varandra. Något samliv kunde alltse ej komma i fråga. Mannen som begått mord på kvinnor var i praktiken helt ofarlig för henne. Hon riskerade varken misshandel eller att bli mördad.

Nog har väl dessa kvinnor en form av psykisk störning. I vart fall synes de ha en oförmåga att tänka rationellt.

Ack, det mänskliga psyket på båda sidor könsgränsen tycks ej gå att förklara.

nej..jag förstår sällan mej själv heller så hur kan jag begära att jag ska förstå andra?
 ???

Utloggad Marina

• Medlem
  • Antal inlägg: 539
Hej Marina!

Jag hoppas Du ej tog mitt inlägg som kritik mot Dig. Istället var det så att jag pratade högt för mig själv. Du är kunnig och insat i ämnet.Jag har också svårt att förstå mig själv och varför jag känner och tänker som jag gör.

Nej absolut inte! Jag instämmer helt..det är mycket vi inte förstår.
Jag är inte särkilt logiskt tänkande..handlar ofta väldigt impulsivt dessutom - något som inte alltid är så lyckat.  :) :) :)
Gamla synder kastar långa skugor...

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 759
Jo men mina vänner! Är det inte bara så att vi som tillhör det otäcka könet inte alltid förstår det täcka och vice versa???????

Jag tycker det är en himla bra beskrivning, vad tycker ni?

Och tur är det väl med att vi är olika!

Polaren
Jagger

Utloggad Marina

• Medlem
Snäll flicka söker farlig man

Han ville ut. Hon köpte en pistol, hyrde en bil och väntade på honom utanför Sankt Sigfrids sjukhus i Växjö. På torsdag åtalas den 21-åriga kvinna som hjälpte sexmördaren att fly. Varför söker sig en snäll flicka till en farlig man?

http://www.dn.se/nyheter/snall-flicka-soker-farlig-man-1.695025
« Senast ändrad: 11 december 2010 20:53:59 av Bea »

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 064
Tja, den artikeln var väl en bra sammanfattning på hur det kan vara. Ganska vettiga beskrivningar och analyser, tycker jag.
En intressant punkt det där med att vissa av dessa kvinnor ser det lite som en dokysåpa eller "Romeo och Julia"-situation. För nog är det så att de väl ändå väljer att bortse från vissa delar av verkligheten när de tyr sig till dessa män. Jag håller också med om att många av dem säkert har ett tråkigt liv med ett underbetalt job och söker spänningen.

Dock vill jag inte gå så långt som Isenberg, och påstå att samtliga av dessa kvinnor själva någon gång utjyttjats och misshandlats (det sägs ju ibland också om grova brottslingar och det vet vi ju att det ofta är en schablon som inte alltid är sann) - jag tror inte det är fullt så enkelt.

Men en intressant artikel.
Tack för den, Martina.
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 3 905
Intressant artikel, i många fall är det säkert på det viset. Sen är det enligt min mening andra aspekter som spelar in i enskilda situationer.

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Bra svamlat Richards! Ingen fattade som vanligt vad du menar ;D ;D ;D ;D ;D

Klart att det är som Glenne och även Richards menar!

Polaren
Jagger

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
Ja men kompisar! Det är väl ändå så här att det finns ungefär lika många förklaringar som det finns situationer. Eller är det bara jag som får den feelingen?

Utloggad Lynn

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
http://www.expressen.se/sex/1.1223184/stygga-killar-har-mer-sex

Kan det bero på att de inte klarar av långvariga förhållanden?  ???

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
[/quote]
Ja så klart är det en förklaring i sammanhanget Lynn. men säkert inte den enda sanna eller hur?

Gubben
Richards

Utloggad Lynn

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
Finns nog flera förklaringar, men intressant teori om varför biologin tillåter dessa egoistiska människor att överleva vidare till kommande generationer.

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Det här Lynn är ett ämne vi kan diskutera i evighet så vi gjör vårt bästa!

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
http://www.expressen.se/sex/1.1223184/stygga-killar-har-mer-sex

Enligt min uppfattning så är det oftast så enkelt att det är spänningen som lockar. Även det vi kallar "Florence Nightingale syndromet" har betydelse.
(Var det Jagger som myntade det uttrycket?)

Utloggad G Andersson

• Medlem
Det var nog jag - i alla fall i den här tråden. Det är knappast jag som uppfunnit begreppet, dock.

Men det är nog rätt som du säger, att det är en kombination - plus kanske några faktorer till.
G Andersson
Författare

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Rätt Glenn det var inte jag ! ;D ;D ;D

Men uttrycket har jag hört i andra sammanhang långt tidigare

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
Ok Buddies ingen kamp om den poängen!  ;D ;D ;D ;D

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Den här tråden ser ut att hänga med i evighet, inte konstigt med tanke på alla vinklingar som det finns kring ämnet.

Utloggad Richards

• Avstängd
  • Medlem
Här tycker jag att det vore intressant att få ta del av våra kvinnliga vänners syn på saken. Skiljer den sig jämfört med hur vi gubbs tänker???

Utloggad Marina

• Medlem
Törs jag? *darrar skrämt*

Jag tror dock inte på det där med Florence Nightingköret i fråga om grovt kriminella. Får man en sån kille tam så faller ju hela poängen. Vem ska då beskydda en och låta en känna sej utvald?
Florence Nightingalekänslor har nog tjejer ofta för missbrukare i alla former. De är ju också ofta kriminella men då är det själva missbruket Florenetjejerna tror sej kunna rädda kille från.
« Senast ändrad: 28 september 2010 09:57:05 av Jagger »

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Ja du Marina så ser jag det med! Detta beskyddande är det ett kvinnligt fenomen då? Jag tror att det är så imånga avseenden.

Utloggad G Andersson

• Medlem
Törs jag? *darrar skrämt*
Jag tror dock inte på det där med Florence Nightingköret i fråga om grovt kriminella. Får man en sån kille tam så faller ju hela poängen. Vem ska då beskydda en och låta en känna sej utvald?
Florence Nightingalekänslor har nog tjejer ofta för missbrukare i alla former. De är ju också ofta kriminella men då är det själva missbruket Florenetjejerna tror sej kunna rädda kille från.

Hehe, Hold on to your hats, Marina.
Nej, skojar bara. :P

Det ligger mycket i vad du säger, Marina.
Dock har jag själv träffat en del tjejer som själva sagt att "jag ska nog få honom på rätt köl" och "han kommer aldrig att slå mig, för jag är annorlunda - våra känslor är riktiga" etc. Ofta har det då rört sig om män som är lite struliga och varit allmänt stökiga eller rentav suttit på kåken.
desa kvinnor har uppenbarligen sett männen som rehabiliteringsobjekt.

jag tror vårt misstag kan vara att vi tror att alla fungerar likadant.
Jag tror det finns en hel del som är så som Marina säger, att de väljer dessa killar för att de vill känna sig trygga rent fysiskt och identifierar mansrollen med en machofigur.

Men det finns också en annan kategori, den som jag beskriver, och som använder dessa män för att bekräfta sig själva, att de har förmågan att göra dem till bättre människor bara "den killen får träffa mig". En sorts naiv övertro på sig själv säkert bottnad i någn frm av extrem dålig självkänsla eftersom man känner ett behov av att framhäva sig och känna sig behövd på det sättet.
Och ofta har dessa kvinnor själva inte varit på dekis utan det har tvärtom varit välartade flickor med hög universitetsutbildning.

Ofta med en del tjejer verkar det vara så att lika barn leka INTE bäst. Tvärtom minns jag från min egen tid i Lund, hur tjejerna som läste juridik eller humaniora endast höll sig till "the blue collar type" som var riktigt macho men som var lika intellektuella som en sten och som inte hade någt gemensamt med dem.
Så resonerar definitivt inte jag - ska jag falla för en kvinna måste jag känna att vi har en massa intrressant att prata om och att vi är på samma våglängd. Annars blir det bara Svensson av alltihop.
G Andersson
Författare

Utloggad Jagger

• Avstängd
  • Medlem
Ja jag  vill bara tacka Glenn för det både uttömmande och självutlämnande inlägget i frågan.

Du har min respekt Glenne!!!!!

Utloggad Marina

• Medlem
Ja..mycket sanna ord där! Något säjer mej att Glenne grubblat en del på detta fenomen..på samma sätt som jag grubblat på hur det kommer sej att smarta, intelligenta killar kan leva tillsammans med en tjej som är dum som ett spån och därtill vädligt obildad. Vad pratar DOM om?
Har hört killar ursäkta sina korkade flickvänner med ett fånigt och ömt leende :"ja hon vet inte så mycekt om det där (hur man ringer skatteverket eller något annat väldigt komplicerat)
Nån förklaring?

Utloggad G Andersson

• Medlem
Ja, Marina, jag vet att det finns sådana killar. Definitivt.
Och jag förstår banne mig inte hur de resonerar - det måste jag erkänna.Jag önskar jag hade någon förklaring. det är dock inget jag kan identifiera mig med, och det ingår tack och lov inte den typen av neanderthalmänniskor i min bekanstapskrets.

Jag tror dock att deras liv blir ganska tomt och innehållslöst till slut.
G Andersson
Författare

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
Ja..mycket sanna ord där! Något säjer mej att Glenne grubblat en del på detta fenomen..på samma sätt som jag grubblat på hur det kommer sej att smarta, intelligenta killar kan leva tillsammans med en tjej som är dum som ett spån och därtill vädligt obildad. Vad pratar DOM om?
Har hört killar ursäkta sina korkade flickvänner med ett fånigt och ömt leende :"ja hon vet inte så mycekt om det där (hur man ringer skatteverket eller något annat väldigt komplicerat)
Nån förklaring?

dom kanske använder sig av kroppsspråket?  ;D

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 19:39:15]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av Alfa
[Idag kl. 19:13:57]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 18:45:23]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av pathfinder
[Idag kl. 17:15:35]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av pathfinder
[Idag kl. 17:07:42]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 17:01:03]

[Idag kl. 14:37:49]

Misstänkt mord i Täby 2013 maj 25 på (kvinna) av Bea
[Idag kl. 14:25:38]

[Idag kl. 12:22:16]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Knight Rider
[Idag kl. 12:17:31]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 11:32:42]

[Idag kl. 11:08:56]

[Idag kl. 11:08:20]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Bea
[Idag kl. 10:45:46]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Alfa
[Idag kl. 08:38:52]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 08:27:54]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av johanl
[Idag kl. 03:07:27]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av pathfinder
[Idag kl. 00:11:53]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 00:03:53]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av Alfa
[Igår kl. 23:26:58]

Mest lästa ämnen