Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 ... 11   Gå ned
Skriv ut
Författare Ämne: Brottslingars attraktionskraft: kvinnor eller män som dras till dömda kriminella  (läst 69565 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
09 Februari, 2008, 17:53:18
Författare
Medlem
Reg nr: 338
Kön: Man
Antal inlägg: 2 021

Hemsida
« skrivet: 09 Februari, 2008, 17:53:18 »

På begäran startas härmed en tråd om kvinnor som förälskar sig i och dras till manliga brottslingar - och i somliga sällsynta fall, män som dras till kvinnliga fångar.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

kriminal- och kulturhistoriker, författare
http://web.comhem.se/glenn.lauritz.andersson
09 Februari, 2008, 18:08:47
Global Moderator
Medlem
Reg nr: 404
Antal inlägg: 6 698

« Svara #1 skrivet: 09 Februari, 2008, 18:08:47 »

Helt seriöst så skulle det vara intressant att få beskrivet vad skillnaden mellan män och kvinnor är, när det gäller att dras till kriminella, Glenn du hade väl en teori eller uppfattning innan (jag åkte till Ullared) ? Grin
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2008, 18:12:24
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #2 skrivet: 09 Februari, 2008, 18:12:24 »

Jo, jag skrev i en annan tråd:

Den enda anledning jag kan se är att många kvinnor dras till det som är "farligt". Kanske är det deras medfödda modersinstinkter som gör att de tror att de kan förändra killen.
Medan vi män knappast anser att vi behöver den typ av spänning eller utmaningar.
Är ju förstås en generalisering.

Jag kan bara säga så mycket som, att de kvinnor som exempelvis skriver kärleksbrev till livsfarliga mördare och seriemördare som Juha Valjakala eller Svartenbrandt (Lars Ferm) i vilket fall är "lost causes" och jag ser dem inte ens som kvinnor. Vad mig anbelangar är de lika mycket monster som de män de "idealiserar" och svärmar för. Det är ett hån mot offrens anhöriga och personligen anser jag att dessa förvirrade kvinnor själva skulle in i fängelse som straff. Inget gör mig mer förbannad än dessa [red. av admin]er till kvinnor. Men jag säger bara en sak: händer det dem något har de banne mig sig själva att skylla.

Samt att dessa kvinnor kan mycket väl vara intelligenta, och jag tror inte heller det har något med intelligens att göra. Snarare med ens syn på män och att man söker utmaningar. Exempelvis.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

09 Februari, 2008, 18:49:23
Moderator
Medlem
Reg nr: 456
Antal inlägg: 3 905

« Svara #3 skrivet: 09 Februari, 2008, 18:49:23 »

Vi kan ju kolla på Lars-Inge Svartenbrandt (Lars Ferm) han har ju haft hyfsad framgång bland ladiesen.
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2008, 18:56:48
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #4 skrivet: 09 Februari, 2008, 18:56:48 »

Vi kan ju kolla på Lars-Inge Svartenbrandt (Lars Ferm) han har ju haft hyfsad framgång bland ladiesen.

Jo det kan man lugnt säga - speciellt om man drar den gamla valsen om att man "blivit fräslt" och dessutom skrivit en filosifisk bok om sitt liv.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

09 Februari, 2008, 19:00:50
Global Moderator
Medlem

« Svara #5 skrivet: 09 Februari, 2008, 19:00:50 »

Nej du Ullared där refereade jag bara till en Stones låt i den nya katalogen haha
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Februari, 2008, 19:06:11
Global Moderator
Medlem

« Svara #6 skrivet: 09 Februari, 2008, 19:06:11 »

ja visst är det så Glenn ! I'll be back after dinner. Eller på svenska: Gubben måste ha mat !!!
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2008, 09:50:39
Global Moderator
Medlem

« Svara #7 skrivet: 10 Februari, 2008, 09:50:39 »

Läste precis om Svarten att en av hans kvinnor levde med honom i 13 år, Då fick han spel och bankade skiten ur henne. Undrar om han verkligen tog det piano så länge innan han flippade ut?

Då först lämnade damen och 3 kids Svarten.

Väljer man att leva sitt liv så, har man förmodligen inga studielån Grin Grin Grin Grin
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2008, 13:44:16
Moderator
Medlem

« Svara #8 skrivet: 10 Februari, 2008, 13:44:16 »

Jo men du Jagger! Svarten satt inne 10 av de 13 åren som de var ett par. Tjejen flyttade upp till Borlänge tror jag för att va närmare "sin man". När de skildes så flyttade hon till Landskrona, o Svarten kom efter när han muckat. Det var där han gav henne rejält på nöten. För det fick han en ny volta. Deras son omkom i en trafikolycka 2006 eller 2007.
Han var placerad i fosterhem i Svalöv. Svarten hde permis och var med på begravningen.

Den här damen var 20 år när hon träffade sin Don Juan, idag är hon 36 år och har ett nytt liv med ny man.

Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2008, 14:39:42
Moderator
Medlem

« Svara #9 skrivet: 10 Februari, 2008, 14:39:42 »

Läste en artikel om varför kvinnor dras till kriminella män. Där jämförde man detta klientel med rockstjärnor (hm) och deras status.
Sen var det så att den här kategorin kvinnor även söker spänning i sina liv.Man nämner oxå Florence Nightinggale syndromet beträffande den här kategorin Ladies.

Man tror sig kunna omvända mannen i fråga. Att man sen i slutändan blir uttnyttjad  av mannen i olika syften. (Är ju inte helt kass att få besök och få "vädra snotte" under strafftiden)  är säkert ett smärtsamt uppvaknande.

Var det inte så att den gode rålle la ut en artikel om det här i en annan tråd ?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
10 Februari, 2008, 19:31:38
Medlem
Reg nr: 451
Antal inlägg: 808

« Svara #10 skrivet: 10 Februari, 2008, 19:31:38 »

jodå..det stämmer! här är den:

Kellberg DN
Han ville ut. Hon köpte en pistol, hyrde en bil och väntade på honom utanför Sankt Sigfrids sjukhus i Växjö. På torsdag åtalas den 21-åriga kvinna som hjälpte sexmördaren att fly. Varför söker sig en snäll flicka till en farlig man?

Det börjar ofta med ett brev.

Eller att kvinnan arbetar på anstalten.

Den 21-åriga kvinnan i Växjö utbildade sig till sjuksköterska och gjorde sin praktik på Sankt Sigfrids sjukhus.

En grov brottsling syns i tv och i tidningar och kan bli en berömdhet med en rockstjärnas status. Men han kan nås med post.

Runt om i Sverige, i världen, skickar kvinnor ständigt brev till grova brottslingar och de mest kända får flest inviter. Kvinnorna vill att just hon och han ska bli ett par.

Juha Valjakkala, som en julinatt 1988 dödade tre personer på kyrkogården i Åmsele, har berättat att han den första tiden i fängelse fick 30-50 brev per dag. Och han påstår att han fortfarande får brev från kvinnor.

Likadant är det i England och USA.

- De som var dömda till döden fick flest brev, berättar Rikard Flinga, som suttit nästan 20 år i fängelse i Texas. I dag bor han i Uppsala och kommer i höst ut med en bok om sin tid i fängelset.

I Hamburg stod en servitris år 2000 och väntade på bussen. Hon fick syn på en affisch, som ingick i en kampanj mot dödsstraff. Hon blickade in i mannens ögon, såg ånger och sorgsenhet och kände med en gång att han var mannen i hennes liv. Hon flyttade till Amerika och innan året var slut hade de förlovat sig.

År 1979 hade Stig Bergling dömts till livstids fängelse för grovt spioneri. På anstalten i Norrköping fick han brev från Elisabeth Sandberg, som han 25 år tidigare hade haft en tonårsförälskelse med.

- Det lyste upp i mörkret, säger Stig Bergling, som i dag bor i ett servicehus i en förort till Stockholm.

Vad skrev hon?

- Att hon hade fyra barn, att livet hade varit tjorvigt och att hon var skild. Och hon berättade att hon hela livet hade varit förälskad i mig.

Efter fem år fick de träffas för förs­ta gången.

- Hennes besök var avgörande för att jag skulle stå ut. När hon kom var det som att öppna en dörr på glänt till friheten.

- Hon var inte så vacker, men himla trevlig.

Två år senare skulle de genomföra sin väl planerade flykt.

Vilka kvinnor söker sig till kriminella män? Och hur kan kvinnor dras till män som har mördat?

- Det som hände i Växjö är helt logiskt, säger Louise Hallin, legitimerad psykoterapeut.

- Hon hade blivit charmad av en psykopat.

- Mannen som utnyttjade henne valde rätt person för sina syften. Hon var ung, okunnig, skyddslös, arbetade där tillfälligt. Och han har säkert uppträtt helt förtjusande mot henne. Det gör psykopater.

- Psykopater är intagande, charmerande, potenta. Extremt duperande och manipulativa. Men de känner ingenting. De kan inte känna in andra människor utan agerar helt utifrån sina egna behov, det som främjar dem. I det här fallet ville mannen bort från Sankt Sigfrids sjukhus.

- En psykopat utstrålar styrka och kraft och lockar vissa kvinnor. Hon projicerar sina egna behov på den här mannen, sin önskan att bli beskyddad och få förena sig med honom. Och hon vill ha barn tillsammans med honom, starka ungar. En biologisk drift.

Och varför charmas en kvinna som hon i Växjö av grovt kriminella män?

- Kanske har hon växt upp med en sådan far och söker hans like.

- Kanske kommer hon från en miljö som kan verka som en Sörgårds­idyll, men där hon fostrats att vara en duktig, och prestera.

- Men om hon inte är duktig? Får hon kärlek då?

- Så händer just det. Hon blir sedd, uppvaktad. Tycker sig få massor med kärlek. Och hon faller för honom. Hon väljer att inte se och höra vad han har gjort sig skyldig till.

Den amerikanska journalisten Sheila Isenberg har blivit en auktoritet inom detta ämne med boken: "Kvinnor som älskar män som dödar".

Hon hävdar att de flesta kvinnor, som lierar sig med grova brottslingar själva har utnyttjats och misshandlats, fysiskt, psykiskt och sexuellt. Av sina fäder, män eller pojkvänner. Om mannen sitter i fängelse har de ett slags kontroll över honom, han sitter där han sitter.

Isenberg menar också att den farliga mannen, det osäkra livet med honom, rymmer ett slags kittling. Det är romantiskt och spännande.

Kvinnorna ser sitt liv med dessa män som en såpa eller en kärleksroman med dramatik, konflikter och komplikationer. Likt en Romeo och Julia är de separerade, deras kärlek är ouppnåelig och kärleken behöver aldrig bli vardag.

Mannen de åtrår är stark och hård, men de menar att han är mjuk på insidan bara man når honom. Och det tror sig dessa kvinnor kunna.

I såpoperan och den enkla kärleksromanen kan den romantiska kärleken få världen att vända. Ont kan bli gott.

Sheila Isenberg menar att de kvinnor hon intervjuat inte är kapabla till ett nära liv med de män de säger sig älska. De lever i ett slags bedrägeri, i en falsk dröm om hur livet en gång kommer att bli.

Kvinnorna spelar en roll, rollen att de älskar. Men de älskar inte på riktigt. Och de formar mannen till den man de drömmer om, utifrån sin fantasi och sina psykologiska och emotionella behov.

Som små har kvinnorna ofta kritiserats och förminskats, vilket gett dem en låg självkänsla. De har lärt sig vara offer, förtjänar inte att ha det bra. Det är ett liv de känner igen och behärskar.

Rymningen

Den späda idrottsflickan med det blonda håret, som aldrig tidigare hade gjort något kriminellt, ville hjälpa den farlige mördaren ut från Sankt Sigfrids sjukhus.

Hon köpte en pistol, hyrde en ljusblå Volkswagen Polo på Storgatan i Växjö, stoppade in sin kanin i bilen och ställde sig utanför sjukhuset och väntade på sin "hjälte".

Kaninen och mördaren i samma bil. Flickan vid ratten.

Marita var en foglig 21-åring vid Juha Valjakkalas sida, mannen som en julinatt 1988 mördade en far, en mor och deras son på kyrkogården i Åmsele. Dessa tre fick betala med sina liv när de försökte stoppa det finska paret, som hade stulit en cykel på deras gård.

När paret flydde från platsen fanns Maritas kaniner i en bur i bakluckan på bilen. När de stannade kastade Juha buren i Vindelälven. Han tyckte att hon älskade kaninerna mer än honom. Men Marita lyckades rädda dem.

Elisabeth Sandberg blev i mars 1986 Stig Berglings hustru. Ett och ett halvt år senare klädde hon sig i peruk, satte på sig kontaktlinser och hjälpte sin man att fly från Sverige. Det skedde när Stig Bergling hade permission från anstalten i Norrköping och han var på besök hos hustrun i Rinkeby.

Rymningarna och jakten på rymmarna är spännande som filmer, en dramatisk höjdpunkt på en ofta tragisk historia. Och verkligheten kan bli fiction.

De amerikanska rånarna Bonnie och Clyde var i början av 30-talet ute på en stöldturné som 1934 blev deras död, då de sköts av polisen.

Drygt 30 år senare gjorde Arthur Penn en film om deras liv, med Warren Beatty och Faye Dunaway i huvudrollerna. Det blev en kultfilm.

Tre år efter morden i Åmsele gjorde regissören Jan Troell filmen "Il Capitano", som gestaltar Juhas och Maritas liv och flykt.

Jag sitter med Stig Bergling i hans lägenhet i servicehuset. På väggen har han nålat upp en stor världskarta.

Stig Bergling sitter i en elrullstol, för han är den här dagen extra svårt plågad av sin Parkinson. Armarna och benen gör inte som han vill.

Vad tyckte din hustru Elisabeth Sandberg om tanken att rymma?

- Hon var pådrivande och tyckte att planeringen var väldigt spännande. Hon arbetade natt som vårdbiträde på ett servicehus i Rinkeby och hade ju ett ganska tråkigt liv.

- Hon sa till mig att jag måste ut, "du blir sjuk av att sitta här" sa hon. Och hon hade många bra idéer om hur vi skulle gå till väga vid flykten.

- Under två år hade jag själv planerat att fly och nu fortsatte jag tillsammans med henne under ytterligare ett år. Vi satt på kuddar i besöksrummets duschrum och lät vattnet rinna. På så sätt hörde ingen vad vi sa, för vi misstänkte att det fanns mikrofoner inmonterade.

Han säger att utan henne hade han inte kunnat rymma och jag säger att han utnyttjade henne.

- Men hon utnyttjade också mig. Hon var het på gröten och fascinerad av spionlivet.

Och vad tyckte hon om livet utomlands, på flykt?

- "Det här har jag bara kunnat drömma om och nu får jag uppleva det på riktigt", sa hon.

Men barnen då? Hon hade ju fyra barn.

- Jo, efter en tid ville hon träffa barnen. Och barnen var mitt dåliga samvete under alla år vi var borta.

Varför tror du kvinnor söker sig till interner?

- Många av de kriminella är färgstarka och kvinnorna är ofta äventyrslystna.

- Och när de sitter inne vet de var de har dem. De är inte ute och slarvar, kan inte dricka och göra av med pengar. Kvinnorna har dem som i en bur och männen gör allt för att be haga dem. Charmar dem, ger dem presenter.

Vad vill männen då?

Rikard Flinga, som i två decennier har levt nära andra fångar, menar att dessa har helt krassa syften. Det handlar inte om kärlek utan om att utnyttja kvinnorna, få fördelar.

- I fängelset i Texas hade fångarna ofta flera på gång samtidigt för att kunna få så mycket pengar som möjligt. Ibland hörde man någon säga att han hade en riktigt stor fisk på kroken, någon som var extra generös.

- I Texas måste man ha någonstans att bo när man släpps ut och många utnyttjar kvinnorna till just det.

Slutet på historien

Flykten från Sankt Sigfrids sjukhus med den unga praktikanten och den farlige sexmördaren slutade i Göteborg. Där greps paret och kaninen togs om hand.

Vad händer när dramatiken är över, planen spricker?

- Den här flickan har fått sitt livs smäll. Många blir deprimerade. Deras självkänsla har punkterats. De ligger överkörda medan männen drar vidare, säger Louise Hallin, legitimerad psykoterapeut.

Susanna Franzén, som i många år var tillsammans med en av Sveriges mest kända brottslingar, Lars-Inge Svartenbrandt, berättade i en TV 3-dokumentär för ett par år sedan att hon länge kände sig som hans primadonna.

Men en jul, efter 13 år tillsammans, misshandlade han henne grovt och hon lämnade honom.

Efter sju år på flykt kom Stig Bergling och Elisabeth Sandberg tillbaka frivilligt. Hon var sjuk i cancer. Han hade fått Parkinsons sjukdom. Fängelset väntade på nytt.

Efter ett par år dog Elisabeth Sandberg. Men Stig Bergling behövde inte vara ensam. Kvinnor skrev brev till honom, ville dela sitt liv med honom.

Han fäste sig vid en kvinna från Polen, en psykolog, som besökte honom på fängelset och som han träffade på sina permissioner. När han blev frigiven 1997 stod hon och väntade med blommor och knappt ett år senare gifte de sig.

- Hon var snygg. Det var amore, säger Stig Bergling om den 20 år yngre kvinnan.

Förra året kastade hon ut honom ur deras lägenhet och Stig Bergling gick till socialen för att få hjälp. På några dagar fick han lägenheten här i servicehuset.

- Hon bor bara 700 meter här­ifrån, säger han om sin före detta fru.

Christina Kellberg
Loggat
10 Februari, 2008, 19:43:27
Moderator
Medlem

« Svara #11 skrivet: 10 Februari, 2008, 19:43:27 »

Bra rålle! du har mindre alzheimer än vad jag har.

jag har bara light haha men ändå
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
16 Februari, 2008, 18:10:09
Global Moderator
Medlem

« Svara #12 skrivet: 16 Februari, 2008, 18:10:09 »

Den här tråden är intressant! Har inte ni andra nåra synpunkter på varför damerna dras till
dom farliga grabbarna?

Vad tycker ni tjejer som läser detta? Ni kanske kan förklara vad det är som kittlar, för jag är förmodligen för inskränkt för att haja det.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
16 Februari, 2008, 19:10:20
Medlem
Reg nr: 224
Kön: Kvinna
Antal inlägg: 631

« Svara #13 skrivet: 16 Februari, 2008, 19:10:20 »

Såg en amerikansk dokumentär för ett tag sen om dödsdömda manliga brottslingar som gifte sig med kvinnor på ut sidan. Det verka nästan som om dom sökte en moders gestalt eller något och kvinnorna, ja dom såg väl det lila fina hos dom... öhhh. Det var så att man fråga sej hur dom kunde komma på något sådant. Dessa kvinnor gick in för att kämpa för att dom skulle bli fria eller i alla fall sitta av straffet på livstid.
Loggat
17 Februari, 2008, 00:00:05
Medlem
Reg nr: 224
Antal inlägg: 631

« Svara #14 skrivet: 17 Februari, 2008, 00:00:05 »

Ramla över detta när jag letade efter annat på nätet.

Expressen Publicerat 15 december 2005
   Här gifter sig den dömde sexbrottslingen Jim Grapenkrantz med sin nya kvinna i häktet i Västerås.
 Sexmonstret gifte sig med småbarnsmamman i fängelset
   Jag älskar honom över allt annat, han är mjuk och fin, säger Jim Grapenkrantz nyblivna hustru som är småbarnsmamma. Paret gifte sig mellan tingsrätts och hovrätts-förhandlingarna. Han är dömd till 14 års fängelse för bestialiska sexbrott och nu talar han för första gången ut om anklagelserna.
   - Jag är en relativt normal människa som gillar avancerat sex, säger han till Expressen.    Knivar, hot, avföring, övervakning, gruppvåldtäkter. Bilden av Jim Grapenkrantz är bilden av ett odjur. Trots det har en ny kvinna gift sig med honom, vilket Expressen tidigare berättat. Hans hustru friade via advokaten och Jim Grapenkrantz svarade ja. De gifte sig mellan tingsrätts- och hovrättsförhandlingarna. Hans hustru ger en annan bild av honom: - Jag älskar honom över allt annat, han är mjuk och fin. Han tvingar ingen, säger hans hustru som är småbarnsmamma. -Inget av det han anklagas för är sant, säger hon.
   Välformulerad
   Nu ställer han upp och berättar om domen, anklagelserna och sin sexuella läggning. Intervjun görs via telefonen på häktet i Västerås. Grapenkrantz är samlad och välformulerad. Han menar att kvinnornas polisanmälan grundar sig i besvikelse över att bli lämnade och att det finns förklaringar till alla deras anklagelser.
   "De gjorde det frivilligt"
   Han hävdar konsekvent att kvinnorna gjort allt frivilligt - allt från wetsex till dominanssex - och att de sökt kontakt med honom.
   Din före detta sambo säger att hon var manipulerad, livrädd och inte vågade säga nej?
   - Flera vittnen, sexköpare, har sagt att de uppfattade det som att hon gjorde det frivilligt. De har också sagt att hon var initiativrik.
   Men din sambo tvingades gå med walkie-talkie. Varför?
   - Vi höll på att starta ett säkerhetsföretag och konstruerade skottsäkra västar. Därav walkie-talkien.
   Varför bar du kniv? 
   - Jag har inte burit kniv så som hon säger. Det fanns en kniv men hon har sagt att jag skulle ha skurit henne runt halsen och ner mellan brösten. Det stämmer absolut inte.
   Slagen i underlivet
   Enligt domen har det förekommit en gruppvåldtäkt. En av männen har vittnat om att Grapenkrantz slagit henne med en piska i underlivet - vilket Grapenkrantz förnekar - och att hon ville komma loss från tejpen.
   Varför släpptes hon inte loss?
   - Hon tyckte det gick för långt i slutet, men det såg inte jag då. Det fick jag veta senare. Hon ville själv bindas. Det fanns inga tvång.
   "Det var ett rollspel"
   Han berättar att han gillar avancerat sex: - Det har handlat om verbal dominans och har varit ett rollspel som har föregåtts av mycket kärlek. Vi var båda nyfikna på det och hon sa ja till att prova. Var det ett nej då? Hur ska jag veta?
   "Dömd från början"
   Jim Grapenkrantz har haft samma förklaringar i rätten, men varken tingsrätten eller hovrätten har trott på dem, förutom en ledamot med skiljaktig mening. Han menar att det inte går att ställa utom allt rimligt tvivel att kvinnorna gjort det frivilligt.
    - Jag var dömd från början för att jag har en avvikande sexuell läggning, säger han.    Åklagaren Tore Widetjärn menar att sexköparnas vittnesmål om att kvinnorna frivilligt ställde upp inte kan tas på för stort allvar.
   - De har själva varit med och har varit nära att åtalas. Det är klart de uttrycker sig försiktigt, säger han.
   Glad över giftermålet
   Du är nygift men är dömd till 14 år. Hur ser du på det?
   - Jag gläds över att vi är gifta samtidigt som jag hoppas att sanningen ska vinna. Nu ska jag fundera på om vi ska begära prövning i högsta domstolen.

Loggat
24 Februari, 2008, 09:58:36
Moderator
Medlem

« Svara #15 skrivet: 24 Februari, 2008, 09:58:36 »

Vilken story, vad ska man tro egentligen. Killen fick 14 år ett hyfsat straff. Tjejen som gängade sig med honom måste i mina ögon vara en aning kinky eller vad tycker ni andra Huh??
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Februari, 2008, 10:00:39
Global Moderator
Medlem

« Svara #16 skrivet: 24 Februari, 2008, 10:00:39 »

Vilken story, vad ska man tro egentligen. Killen fick 14 år ett hyfsat straff. Tjejen som gängade sig med honom måste i mina ögon vara en aning kinky eller vad tycker ni andra Huh??

Varför tror du det Richards? Hon är väl bara kär och galen!

Nej då du har så rätt gubben.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
24 Februari, 2008, 10:03:11
Moderator
Medlem

« Svara #17 skrivet: 24 Februari, 2008, 10:03:11 »

Hallå Jagger! Så "sura" gubben är tillbbaks!! Har nästan saknat dig haha Grin Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Februari, 2008, 10:04:44
Global Moderator
Medlem

« Svara #18 skrivet: 24 Februari, 2008, 10:04:44 »

Hallå Jagger! Så "sura" gubben är tillbbaks!! Har nästan saknat dig haha Grin Grin Grin
Haha! Synd att jag inte kan säga detsamma om att jag saknat dig! Jag får göra som du då ljuga lite  Grin Grin Grin Grin Grin Grin
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
06 April, 2008, 16:08:31
Global Moderator
Medlem

« Svara #19 skrivet: 06 April, 2008, 16:08:31 »

Den här tråden har legat på sparlåga en tid nu. Läste tråden om Haga mannen här på forumet.

Där har vi ju en annan situation Niklas Lindgren döms til 14 år som ni vet. Lilla frugan åker med barnen och hälsar på honom på Skogome anstalten troget.
Vi har ju mest nämt kvinnor som dras till dömda kriminella här innan. Detta är som jag ser det en annorlunda situation. Går det att överhuvudtaget ge en logisk förklaring till detta ?
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
07 April, 2008, 17:04:37
Moderator
Medlem

« Svara #20 skrivet: 07 April, 2008, 17:04:37 »

Nä du Jagger, men och andra sidan när förstod vi som tillhör det otäcka könet det täcka Huh?

Grin Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
07 April, 2008, 17:06:12
Moderator
Medlem

« Svara #21 skrivet: 07 April, 2008, 17:06:12 »

Vi får hoppas att Fru Lindgren själv vet vad hon pysslar med.

Kan ju inte vara en hit att prentera sig som: Fru Hagamannen
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
11 April, 2008, 17:36:47
Moderator
Medlem

« Svara #22 skrivet: 11 April, 2008, 17:36:47 »

Vi får hoppas att Fru Lindgren själv vet vad hon pysslar med.

Kan ju inte vara en hit att prentera sig som: Fru Hagamannen
presentera ska det så klart va haha.  Grin Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
12 April, 2008, 12:08:16
Medlem
Ingen Bild
Reg nr: 442
Antal inlägg: 17

« Svara #23 skrivet: 12 April, 2008, 12:08:16 »

På begäran startas härmed en tråd om kvinnor som förälskar sig i och dras till manliga brottslingar - och i somliga sällsynta fall, män som dras till kvinnliga fångar.

Spänningen ligger förmodligen i det att personerna som är kriminella också är väldigt charmerande och manipulativa. Något som de utvecklat och befäst sedan unga år då ljugandet började för att dölja de normbrott de påbörjade. Många kvinnor förälskar sig i dessa personligheterna utan att se igenom den fasad och rustning de gömmer sig bakom.

Lika händer för män som fastnar för kriminella kvinnor. När kriminella träffar kriminella och bildar par så är allt relativt normalt och inga Svenssons reagerar mer än på deras uppdagade brottslighet. Blir någon icke kriminell förälskad i en livstidsfånge får detta mycket utrymme i media.

Vi "vanliga" blir gärna lite imponerade och förförda av de kriminella och deras sätt att beskriva brott och ideer till brott. Genom detta förstärker vi deras egen uppfattning om att vara kungar och mer än andra. Socrates
Loggat
14 April, 2008, 16:33:40
Medlem
Reg nr: 520
Antal inlägg: 16
ragdollkatt

« Svara #24 skrivet: 14 April, 2008, 16:33:40 »

AngryÄr den som har skrivit detta inlägg riktigt navlad eller?
Offren har aldrig sig själva att skylla.
Men som samhället ser ut idag får alltid kvinnorna bära hundhuvudet.
Även om männen de dras till är farliga så rår man aldrig för om man blir mördad, slagen eller våldtagen.

Som du tänker Glenn så kan vi lägga skulden på barn och djur och gamlingar som blir mördade, våldtagna och rånade??? För varför utsätta sig för fara Huh? genom att gå utanför dörren om de kan riskera att utsättas för brott. De har sig själva att skylla, eller???
Loggat
14 April, 2008, 17:48:52
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #25 skrivet: 14 April, 2008, 17:48:52 »

Nu förstår jag inte riktigt?

Var har jag egentligen talat om offren?

Det det handlar om här är kvinnor som attraheras av farliga brottslingar som redan sitter i fängelset, fullt medvetna om vad personen gjort.
Jag talar alltså inte om brottsoffren, utan om kvinnor som attahareas av mördare trots vetskapen om att de kallblodigt mördat, torterat och våldtagit andra.

Ta psykopaten och seriemördaren Ted Bundy som ett exempel.
När han hamnade i rätten, så ställde sig flera kvinnor upp och hejade på honom och krävde att han skulle släppas fri, trots att de visste att han beatialiskt mördat ett stort antal andra kvinnor.
Deras stöd och fascination för Bundy var ett hån mot offrens anhöriga, och personligen anser jag de skulle straffdömas själva eftersom de är inget annat än mänsligt avskum.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

14 April, 2008, 18:04:39
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #26 skrivet: 14 April, 2008, 18:04:39 »

Att sedan den typen av kvinnor (som gifter sig med återfallsförbrytare och mördare) själva riskerar att bli offer är ju en annan sak, men det är ju till syvende och sist något de själva själva eftersom de är väl medventa om manspersonens kriminella historia. Och risken är skyhög att de blir offer, eftersom de män vi talar om här är karismatiska psykopater som är experter på att manipulera och att själva få sig att framstå som offer, och får kvinnornas moderskänslor att ta fart.

Jag talar alltså inte om kvinnor som intet ont anande blir tillsammans med män som sedan visar sig vara brottslingar. Det är ju inte så att det står skrivet "gärningsman" i pannan på alla män som har benägenhet för våldsbrott.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

16 April, 2008, 21:32:58
Moderator
Medlem

« Svara #27 skrivet: 16 April, 2008, 21:32:58 »

Jaha!

Nu måste iaf jag erkänna att jag inte riktigt vet vad vi diskuterar.
 Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
16 April, 2008, 22:41:47
Medlem
Ingen Bild
Reg nr: 71
Antal inlägg: 578
Land: Nowhere

« Svara #28 skrivet: 16 April, 2008, 22:41:47 »

Den ökände misogynen Theodore Bundy förnekade alla anklagelser som lades honom till last tills helt kort före sin avrättning 24 januari 1989. Han hade då sedan 10 år tre dödsdomar på sig dels för morden på Lisa Levy och Margaret Bowman (två av de fem kvinnor han attackerade i Tallahassee, Florida) och Kimberly Leach som han rövade bort i Lake City och dumpade någonstans i terrängen.

Rättegångarna mot honom var bland de första som sändes i tv och eftersom han deltog i sitt eget försvar kunde han domptera publiken med sina juridiska kunskaper och sitt helylleutseende. Tidigare hade han i Utah en fängelsedom på 1-15 år för försök till kidnappning. När han i nyårshelgen 1977-78 lyckades rymma från fängsligt förvar från häkte i Colorado stod han åtalad för mord.

Han hann innan avrättningen medge skuld i sammanlagt elva mord i delstaten Washington; dock oklart exakt vilka alla dessa elva var. Därutöver medgav han att han hade begått mord i delstaterna Oregon, Utah, Colorado, Idaho och Florida.

Många var de som manipulerades av hans charm, poliser, journalister och kretiner i allmänhet. De som kom honom nära utan att förlora livet såg förr eller senare igenom hans mask och det de såg var en person som var helt uppslukad av död.   
Loggat
16 April, 2008, 23:03:18
Moderator
Medlem

« Svara #29 skrivet: 16 April, 2008, 23:03:18 »

Det var bra Aldred! Men vad menar vår vän Krimmonologen då med sitt inlägg?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
17 April, 2008, 09:23:03
Moderator
Medlem

« Svara #30 skrivet: 17 April, 2008, 09:23:03 »

AngryÄr den som har skrivit detta inlägg riktigt navlad eller?
Offren har aldrig sig själva att skylla.
Men som samhället ser ut idag får alltid kvinnorna bära hundhuvudet.
Även om männen de dras till är farliga så rår man aldrig för om man blir mördad, slagen eller våldtagen.

Som du tänker Glenn så kan vi lägga skulden på barn och djur och gamlingar som blir mördade, våldtagna och rånade??? För varför utsätta sig för fara Huh? genom att gå utanför dörren om de kan riskera att utsättas för brott. De har sig själva att skylla, eller???

Vilket inlägg syftar du på Kriminologen?
Det är f-n inte lätt att begripa vad du menar, hoppas du själv fattar!  Grin Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
17 April, 2008, 13:10:45
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #31 skrivet: 17 April, 2008, 13:10:45 »

nej jag fattade det inte heller, Richard. Vilket är anledningen till att jag skrev mitt svarsinlägg - hon förfaller att ha tolkat det hela som om jag antytt att offren till dessa män har sig själva att skylla, när det överhuvudtaget inte hade någonting att göra med vad ämnet handlade om, utan om de kvinnor som fascineras av redan dömda farliga brottslingar likt fans attraheras av film- eller musikstjärnor.
Jag fann hennes inlägg naturligtvis absurt.

Jag vet inte vem den kvinnliga skribenten "Kriminologen" är, men hon verkar ha förläst sig på flummig genusforskning. Det brukar leda till mental förvirring, så det är inte så konstigt.

Söt kisse på hennes bild, dock.
Som kattälskare är det svårt att bli förbannad på någon som har en sådan avatar.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

17 April, 2008, 17:24:34
Medlem
Ingen Bild

« Svara #32 skrivet: 17 April, 2008, 17:24:34 »

G. Andersson.

Jag har funderat på det du skrev i inlägg # 35 om kvinnorna som ställde sig upp och krävde Bundy's frigivning. Kan det vara Charles Manson du åsyftar? Han hade ju groupies som gjorde allt för honom och anhängare har han fortfarande; både kvinnor och män. Men visst, skitstövel som skitstövel...

Jag är lite fakta-freak.
Loggat
17 April, 2008, 19:41:56
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #33 skrivet: 17 April, 2008, 19:41:56 »

Hej Aldred,

Nej, det gällde Ted Bundy.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

18 April, 2008, 01:45:00
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild
Reg nr: 535
Antal inlägg: 36

« Svara #34 skrivet: 18 April, 2008, 01:45:00 »

Jag är rätt attraktiv utan att ha begått brått–…
Loggat
18 April, 2008, 09:01:22
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #35 skrivet: 18 April, 2008, 09:01:22 »

Huh???  Shocked
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

22 April, 2008, 18:10:01
Medlem
Ingen Bild

« Svara #36 skrivet: 22 April, 2008, 18:10:01 »

Hej Aldred,

Nej, det gällde Ted Bundy.

Ja, du har ju rätt! Mitt enda försvar är att det säkert är 10 år sedan jag läste The Stranger Beside Me, varför mitt minne är lite rostigt. Till och med Ann Rule hade svårt att tro att den enigmatiske Ted Bundy kunde vara den person som hennes före detta kollegor i King County sökte efter. En märklig detalj hos Bundy var att han varken erkände (förrän strax innan sin avrättning) eller förnekade att han skulle vara skyldig.

Det var framförallt en av hans unga kvinnobekanta som organiserade stödet för honom; namnet flyr mig dock. Man kan se henne, såväl som många andra av de människor som stödde honom på ett eller annat sätt, som offer för det nät av lögner som han spann omkring sig. Ett antal av de människor som han hade kontakt med tipsade polisen om hans likhet med det signalement man hade; till och med hans sambo gjorde det.

Jag rekommenderar boken "The Riverman" av Robert Keppel/William Birnes; den innehåller ett förord av Ann Rule. 

Loggat
22 April, 2008, 18:45:34
Moderator
Medlem

« Svara #37 skrivet: 22 April, 2008, 18:45:34 »

Brott Huh?Huh?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
22 April, 2008, 21:31:56
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #38 skrivet: 22 April, 2008, 21:31:56 »

Brott Huh?Huh?

Snubblade nog på tangentbordet där... Brott så klart
Loggat
23 April, 2008, 09:01:59
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #39 skrivet: 23 April, 2008, 09:01:59 »

Ja, du har ju rätt! Mitt enda försvar är att det säkert är 10 år sedan jag läste The Stranger Beside Me, varför mitt minne är lite rostigt. Till och med Ann Rule hade svårt att tro att den enigmatiske Ted Bundy kunde vara den person som hennes före detta kollegor i King County sökte efter. En märklig detalj hos Bundy var att han varken erkände (förrän strax innan sin avrättning) eller förnekade att han skulle vara skyldig.

Det var framförallt en av hans unga kvinnobekanta som organiserade stödet för honom; namnet flyr mig dock. Man kan se henne, såväl som många andra av de människor som stödde honom på ett eller annat sätt, som offer för det nät av lögner som han spann omkring sig. Ett antal av de människor som han hade kontakt med tipsade polisen om hans likhet med det signalement man hade; till och med hans sambo gjorde det.

Jag rekommenderar boken "The Riverman" av Robert Keppel/William Birnes; den innehåller ett förord av Ann Rule. 

Tack för det, aldred.
Ja du har helt rätt. Det var ett tag sedan jag läste om Ted Bundy, men det du säger stämmer bra med vad jag minns.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

24 April, 2008, 20:54:33
Medlem
Ingen Bild
Reg nr: 32
Antal inlägg: 21

« Svara #40 skrivet: 24 April, 2008, 20:54:33 »

Jag har en annan teori också. Det kan vara så att vissa kvinnor känner sig trygga med en farlig man. Någon som andra har "respekt" för. Men sen är det nog så att många tror att killarna bara fått för lite kärlek, är missförstådda osv, och att dessa tjejer är de som ska rädda dom från eländet.
Loggat
25 April, 2008, 18:02:12
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #41 skrivet: 25 April, 2008, 18:02:12 »

Javisst mamma mu. Båda teorierna håller bra, tycker jag. I vissa fall är det nog det ena och ibland det andra.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

25 April, 2008, 18:54:50
Global Moderator
Medlem

« Svara #42 skrivet: 25 April, 2008, 18:54:50 »

Jag tror att Mamma Mu har rätt så till vida att det är en släng av det sk. Florence Nigtingale Syndromet som kan drabba vissa kvinnor.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
25 April, 2008, 20:03:49
Moderator
Medlem

« Svara #43 skrivet: 25 April, 2008, 20:03:49 »

Var hon Florence inte nurse ?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 17:16:42
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #44 skrivet: 27 April, 2008, 17:16:42 »

Hon hette Florence Nightingale och var sjuksyster

http://sv.wikipedia.org/wiki/Florence_Nightingale

Någon som vet hur det ligger till tvärt om.. att killar hänger i besöksrummen på kvinnofängelserna?

Loggat
27 April, 2008, 18:23:19
Moderator
Medlem

« Svara #45 skrivet: 27 April, 2008, 18:23:19 »

Någon som vet hur det ligger till tvärt om.. att killar hänger i besöksrummen på kvinnofängelserna?

Mr Nixon Nu är det så att du ger stolpskottet ett ansikte med dina "smarta" inlägg. Tror sej väl fan att vi har koll på Florence N.

Prova att bidraga med något här på forumet i stället för att bara ge meningslösa ickekommentarer som du hela tiden leverrar.

Handen på hjärtat inte ens din morsa kan tycka att du är kul !!!!!!

Kollade på dina inlägg nyss. Du har för f-n ingen åsikt om någonting !!!!!
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 19:01:31
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #46 skrivet: 27 April, 2008, 19:01:31 »

Mr Nixon Nu är det så att du ger stolpskottet ett ansikte med dina "smarta" inlägg. Tror sej väl fan att vi har koll på Florence N.

Prova att bidraga med något här på forumet i stället för att bara ge meningslösa ickekommentarer som du hela tiden leverrar.

Du ställde en fråga och jag svarade på den, i all hövlighet..

Sedan ställde jag en fråga… och fick bara fan till svar…

Jag skall förtydliga min fråga.. Hur vanligt är det med män som dras till kvinnliga kriminella??

F.ö min mamma är död så henne behöver vi inte dra in i diskussionen mera…

Ps.. Stolpskott är synonym till ful, vet du hur jag ser ut??

Loggat
27 April, 2008, 19:07:17
Moderator
Medlem

« Svara #47 skrivet: 27 April, 2008, 19:07:17 »

Du ställde en fråga och jag svarade på den, i all hövlighet..

Sedan ställde jag en fråga… och fick bara fan till svar…

Jag skall förtydliga min fråga.. Hur vanligt är det med män som dras till kvinnliga kriminella??

F.ö min mamma är död så henne behöver vi inte dra in i diskussionen mera…

Ps.. Stolpskott är synonym till ful, vet du hur jag ser ut??

För f-n Nixon! Skärp dig nu ! Det tenderar att bli pinsamt.
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 19:49:06
Global Moderator
Medlem

« Svara #48 skrivet: 27 April, 2008, 19:49:06 »

Ah men Nixon för h--vete hur gammal är du? Sluta nu upp med pinsamheterna.

P.S
Tur att din morsa inte behöver uppleva dig just nu.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:00:21
Moderator
Medlem

« Svara #49 skrivet: 27 April, 2008, 20:00:21 »

Nixon! Ta och bemöt argumenten för Guds skull.

Vaddå: Stolpskott är synonym för ful det är din egen tolkning. Du går från klarhet till klarhet med dina inlägg. Vad f-n menar du ? Lägg nu din energi på de ämnen vi andra tar fram, för seriöst vi skiter fullständigt i hur lång, rak o vem du är gift med.

Har du något att komma med här så gör det nu, för det är högt tid.

Vill du bara raljera så skriv insändare i din lokal tidning.
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:23:26
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #50 skrivet: 27 April, 2008, 20:23:26 »

Men cheezus

Att manliga brottslingar får kvinnor i fängelset är vida känd, det är ju för tusan det som tråden handlar om.. Jag frågade om det är vanligt tvärtom också?

Det är väl ingen konstig fråga.. Ni behöver väl inte bli otrevliga,
Loggat
27 April, 2008, 20:29:27
Moderator
Medlem

« Svara #51 skrivet: 27 April, 2008, 20:29:27 »

Ah men för h--vete svara på alla de andra frågorna du fick. Du är väl inte politiker ?

Du lär knappast få svar på den senaste heller som du uppträder. Läs nu igenom de trådar där du varit inne i och gör ett seriöst försök att rannsaka dig själv. Sen kan vi ev. snacka.

« Senast ändrad: 13 April, 2009, 08:30:15 av Richards » Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:35:07
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #52 skrivet: 27 April, 2008, 20:35:07 »

Ah men för h--vete svara på alla de andra frågorna du fick. Du är väl inte politiker ?

Du lär knappast få svar på den senaste heller som du uppträder. Läs nu igenom de trådar där du varit inne i och gör ett seriöst försök att rannsaka dig själv. Sen kan vi ev. snacka.

Och vilka frågor har du eller Jagger ställt till mig?, Jag ser bara en massa påståenden.

Nej jag är inte politiker…
Loggat
27 April, 2008, 20:41:03
Moderator
Medlem

« Svara #53 skrivet: 27 April, 2008, 20:41:03 »

Men kära du i alla trådar du varit inne i vad har du tillfört?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:41:52
Moderator
Medlem

« Svara #54 skrivet: 27 April, 2008, 20:41:52 »

Du är ju så j--la korkad så går du in i ett rum så stannar klockorna.
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:47:18
Global Moderator
Medlem

« Svara #55 skrivet: 27 April, 2008, 20:47:18 »

Ja Richards du har så rätt i det du säjer. MR Nixon! För min del så är det fullständigt meningslöst att ta del av dina inlägg. Du har ju inte tillfört ett skit sen du kom hit.

Så för min del: Drop Dead.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:51:18
Moderator
Medlem

« Svara #56 skrivet: 27 April, 2008, 20:51:18 »

Och vilka frågor har du eller Jagger ställt till mig?, Jag ser bara en massa påståenden.

Nej jag är inte politiker…

Ja så kan det väl vara att du bara ser en massa påståenden men MR Dryga Nixon vad  har du tillfört överhuvudtaget här Huh?Huh?
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 20:53:53
Moderator
Medlem

« Svara #57 skrivet: 27 April, 2008, 20:53:53 »

Men cheezus

Att manliga brottslingar får kvinnor i fängelset är vida känd, det är ju för tusan det som tråden handlar om.. Jag frågade om det är vanligt tvärtom också?

Du är f-n dum på riktigt din pajas!!!!!!!!!!
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 21:35:29
Moderator
Medlem

« Svara #58 skrivet: 27 April, 2008, 21:35:29 »

För min del så är alla diskusioner med Nixon avslutade. Så tyck vad du vill men men välj lämpligt forum för ditt tyckande. Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 April, 2008, 22:10:09
BANNLYST
Medlem
Ingen Bild

« Svara #59 skrivet: 27 April, 2008, 22:10:09 »

För min del så är alla diskusioner med Nixon avslutade. Så tyck vad du vill men men välj lämpligt forum för ditt tyckande. Grin

Det är ca 5 personer här på forumet som skriver något sånär regelbudet varav du och Jagger står för ca 80% av inläggen… Det är tur då att ni skriver så jävla mycket subbstans i era inlägg.. och inget flame eller trollande

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

http://sv.wikipedia.org/wiki/Flame

Ni tycks också mobbat bort Kriminologen
http://www.svenskamord.se/index.php?action=profile;u=520  bra jobbat
Loggat
28 April, 2008, 08:11:35
Global Moderator
Medlem

« Svara #60 skrivet: 28 April, 2008, 08:11:35 »

Det är ca 5 personer här på forumet som skriver något sånär regelbudet varav du och Jagger står för ca 80% av inläggen… Det är tur då att ni skriver så jävla mycket subbstans i era inlägg.. och inget flame eller trollande

Först kan jag säga så här Nixon. Det förekommer att män dras till kvinnliga brottslingar, men det är mycket ovanligare än det omvända.
En orsak är givetvis att majoriteten i våra fängelser är män. Sen är det säkert så att det är olikkheter mellan könen som påverkar. 

Sen slutligen Nixon: Du är själv en aning arrogant och dryg i dina inlägg. Ett gammalt talesätt: Som man bäddar får man ligga.

Vad då mobbat bort Kriminologen? Kan du inte läsa? Kolla hennes inlägg så ser du att admin. har censurerat ett antal. Men du tycker kanske att det är ok med rasistiska inlägg?

För min del så är det slut snackat med dig, tjata du på och se om det är någon annan du kan tråka ut.

Synes fullständigt meningslöst att lägga mer tid på en fjant Nixon.

Alla ni andra här på forumet: Ha det så bra så hörs vi framöver.

Polaren
Jagger 
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
28 April, 2008, 08:48:24
Moderator
Medlem

« Svara #61 skrivet: 28 April, 2008, 08:48:24 »

http://www.svenskamord.se/index.php?action=profile;u=520  bra jobbat

Det här torde knappast kräva ett bemötande egentligen Nixon.
Vad menar du med att vi har mobbat bort Kriminologen`?
Det är uppenbart att du under hela din korta tid här inte har läst
igenom våra andras inlägg.

Ett tips: Skapa dig en egen tråd så kan du lägga dina spetsfundigheter där och vi andra slipper att läsa skiten.

Stolpskott- Ful Huh?

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
28 April, 2008, 14:50:28
Global Moderator
Medlem

« Svara #62 skrivet: 28 April, 2008, 14:50:28 »

Men cheezus

Tråden handlar faktiskt om båda situationerna kvinnor som dras till kriminella män och vice versa.

Men det är klart jobbigt att läsa hela rubriken på tråden.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
04 Juni, 2008, 09:08:45
Moderator
Medlem

« Svara #63 skrivet: 04 Juni, 2008, 09:08:45 »

Kärleksbreven väller in till Fritzl

Josef Fritzl har beundrare

Den österrikiske incestpappan Josef Fritzl är ”missförstådd med ett bra hjärta”.

Det hävdar nu kvinnor världen över som skickar beundrarbrev till 73-åringen.

Enligt personal på fängelset har det hittills kommit över 200 brev där Josef Fritzl erbjuds kärlek,
ömhet och förbön, skriver London Paper.

Brevskrivarna uppger enligt uppgifter i många fall att de tror på Fritzls förklaring att han försökte skydda sin dotter från droger och alkoholmissbruk. De tror också att han skaffade barn med sin dotter för att visa henne glädjen i att bli mamma, rapporterar The Sun.

– Brevskrivare tror ofta att de kan hjälpa eller förändra fångarna, vanligtvis utan framgång. Det finns en risk att brevskrivaren blir lurad eller känslomässigt sårad av fången, säger psykologen Mike Berry till tidningen Daily Star.

Fängelsepersonalen tillägger att Josef Fritzl även har fått över 5 000 hatbrev.

Ja vad ska man tycka om det här mina vänner?Huh?Huh???
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
04 Juni, 2008, 14:11:20
Medlem

« Svara #64 skrivet: 04 Juni, 2008, 14:11:20 »

ja..se fruntimmer! man kanske borde bli kriminell ändå?
Loggat
04 Juni, 2008, 15:08:40
Moderator
Medlem

« Svara #65 skrivet: 04 Juni, 2008, 15:08:40 »

ja..se fruntimmer! man kanske borde bli kriminell ändå?

Ja du rålle ska vi lansera dig som "Bildsköne rålle" det borde gå hem hos det täcka könet.
 Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
04 Juni, 2008, 18:34:30
Moderator
Medlem

« Svara #66 skrivet: 04 Juni, 2008, 18:34:30 »

Om man kan bortse från vårt tjafs med vår hedervärde medlem Nixon så tycker jag att denna tråd är både informativ och intressant. Det är fascinerande att se hur "normala" människor dras till som jag ser det knäppgökar!!!

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
04 Juni, 2008, 20:03:19
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #67 skrivet: 04 Juni, 2008, 20:03:19 »

Tja, som jag skrev i ett annat forum när denna artikel dök upp i kvällspressen:

Vad som utlöser detta är ett mysterium, men möjligen är det många kvinnors överdrivna tro på sig själva som "frälsare", att om de bara får "ta hand" om den kriminelle, så kan han "räddas".

Det är naturligtvis en oerhört naiv inställning, och man får väl anta att dessa kvinnor - oavsett hur mycket moderskänslor som bubblar inom dem - egentligen har en sjuklig mansbild, och gillar att se sig själva som martyrer. Antagligen bär de också på en dålig självbild eftersom de inte tror att de kan få något bättra och väljer att bortse från de risker som finns med att involvera sig med en sådan person. För att inte tala om att kallsinnigt blunda för de brott personen har begått, vilket i sig är en skymf mot hans offer.

Personligen anser jag att dessa förvirrade kvinnor är lika stora brottslingar och förkastliga människor som Fritzl och andra. Jag ser dem inte ens som människor, när de försvarar och faller för odjur som Fritzl med flera.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

04 Juni, 2008, 20:22:37
Global Moderator
Medlem

« Svara #68 skrivet: 04 Juni, 2008, 20:22:37 »

Hej Glenne!

Ja din teori är väldigt trovärdig, jag ställer mig bakom den. Men är det andra här som inte ser det så? Skulle vara kul och höra vad ni i så fall tycker.
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
07 Juni, 2008, 07:44:16
Moderator
Medlem

« Svara #69 skrivet: 07 Juni, 2008, 07:44:16 »

Alltså i min värld så håller Glennes resonemang bra.!!

Gubben Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
08 Juni, 2008, 18:26:26
Global Moderator
Medlem

« Svara #70 skrivet: 08 Juni, 2008, 18:26:26 »

Det här är ett väldigt intressant ämne tycker jag, har ni andra inte synpunkter på hur det här fenomenet kan te sig Huh?Huh?Huh???

Polaren
Jagger
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Juni, 2008, 11:03:11
Moderator
Medlem

« Svara #71 skrivet: 09 Juni, 2008, 11:03:11 »

Jag för min del skulle tycka det var intressant om några av tjejerna här på sajten vill ge sin syn på detta Grin Grin Grin

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
09 Juni, 2008, 17:57:47
Global Moderator
Medlem

« Svara #72 skrivet: 09 Juni, 2008, 17:57:47 »

Intressant vinkling Richards, klart som bara den att vi män kan ha en syn på saken i den här frågan som inte kvinnorna delar.

Det är ju så i så många andra saker i livet  Grin Grin Grin Grin Grin Grin.

Polaren
Jagger
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Juni, 2008, 22:06:51
Moderator
Medlem

« Svara #73 skrivet: 09 Juni, 2008, 22:06:51 »

Ja Brother! Att det täcka och otäcka könet inte alltid tänker lika det vet väl jag haha. Grin Grin Grin Grin

Kom igen nu ladies vad tycker ni om det här??

Eder Tillgivne
Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
11 Juni, 2008, 15:18:09
Moderator
Medlem

« Svara #74 skrivet: 11 Juni, 2008, 15:18:09 »

Är det helt tomt på damer här. Ni brukar ju ha synpunkter på allt. Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin Grin
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
13 Juni, 2008, 20:43:54
Global Moderator
Medlem

« Svara #75 skrivet: 13 Juni, 2008, 20:43:54 »

Coola ner Richards. Damerna solar!!
Loggat

Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
17 Juni, 2008, 12:41:39
Medlem
Reg nr: 567
Antal inlägg: 3

« Svara #76 skrivet: 17 Juni, 2008, 12:41:39 »

Efter att ha följt den här tråden en längre tid,så kände jag mig lite sugen på att skriva till er av enga erfarenheter.
Mitt livs största kärlek har precis kommit ut ur en 7 år lång fängelsevistelse för människorov mm.

Jag har inte haft någon pojkvän som inte blivit straffad för mindre blessyrer.
Jag tror,efter en lång tids sökande efter svar på varför,att jag helt enkelt dras till "bad boys" för att jag känner mig trygg med dom. Dom har suttit av straff mm och därför ser jag dom därför som trygga. Då kan jag känna att dom skulle kunna göra vad som helst för att skydda den dom älskar.

En annan sak kan också vara att jag inte precis är någon ängel,jag har inte gjort så värst många "dumma" saker,men i min familj så är jag uppväxt med jantelagen tätt intill mig. Då känns det inte mer än naturligt att söka sig till människor som inte är helt lyckade.

Den sista saken som flyger förbi när jag funderar är att kriminella killar oftast inte har så stor respekt för att jobba hårt för att ta sig fram i livet,med andra ord: Dom har mer tid för dig.

Hoppas vi kan diskutera vidare ang mitt inlägg.
Mvh/malin

Loggat
18 Juni, 2008, 18:42:09
Medlem
Reg nr: 523
Antal inlägg: 539
Land: Stockholm

« Svara #77 skrivet: 18 Juni, 2008, 18:42:09 »

Ja Malin, där slog du nog huvudet på åtminstone en spik. Jag jobbar inom kriminalvården och har alltid förundrats över detta fenomen. Har ju svårt att se dessa gossar som jag ser hasa omkring i bruna plasttofflor gnällande om att vattnet i deras kvällstermos är för varmt eller för kallt som något annat än losers som t o m måste be om lov för att gå på toaletten.
Jag förstår ju att det måste vara nåt annat som lockar. Skydd?
I dagens jämlika samhälle saknar de kvinnor som känner sej aningen maktlösa den stora starka man som tar dem under sina vingars beskydd. Sitter man som ensam tjej på en T-banevagn och blir trakasserad av nån fyllo så vänder sej plötslig alla män sej mot utsikten i fönstret eller dyker djupt ner i sin tidning.  Kanske önskar man sej en något våldsbenägen herre som sin räddare i nöden. Och vid sin sida. En som aldrig backar för våld. Den ultimata tryggheten.
De biologiska urvalsprinciperna kanske gör sej påminda? Tänker på min honkatt som valde den värsta ärrade sluggern till far åt sin första kull ungar för att försäkra sej om skydd för sin avkomma.
Att sen våldet ofta vänds mot kvinnan är en annan historia.
Det är ofta så att kvinnor som inte av egen kraft kan göra revolt gör det via en annan person. Crossing borders by proxy?
Observera att detta inte är mina åsikter utan lite funderingar från mej som förundras över detta fenomen.
Vill gärna höra mer av Malins åsikter/erfarenheter.

Loggat

Gamla synder kastar långa skugor...
18 Juni, 2008, 19:01:51
Medlem

« Svara #78 skrivet: 18 Juni, 2008, 19:01:51 »

Tja, som jag skrev i ett annat forum när denna artikel dök upp i kvällspressen:

Vad som utlöser detta är ett mysterium, men möjligen är det många kvinnors överdrivna tro på sig själva som "frälsare", att om de bara får "ta hand" om den kriminelle, så kan han "räddas".

Det är naturligtvis en oerhört naiv inställning, och man får väl anta att dessa kvinnor - oavsett hur mycket moderskänslor som bubblar inom dem - egentligen har en sjuklig mansbild, och gillar att se sig själva som martyrer. Antagligen bär de också på en dålig självbild eftersom de inte tror att de kan få något bättra och väljer att bortse från de risker som finns med att involvera sig med en sådan person. För att inte tala om att kallsinnigt blunda för de brott personen har begått, vilket i sig är en skymf mot hans offer.

Personligen anser jag att dessa förvirrade kvinnor är lika stora brottslingar och förkastliga människor som Fritzl och andra. Jag ser dem inte ens som människor, när de försvarar och faller för odjur som Fritzl med flera.

Dessa kvinnor kallar jag MÖJLIGGÖRERSKOR. Det är ju de som gör dessa brott möjliga. Hagamennens fru hävdade ju att de hade ett normalt äkttenskap. Hur normalt är det att mannen har en lokal där han tillbringar kvällarna istället för med fru och barn? Hur normalt är det att han är ute och super kvällar och nätter och hon tycker det är OK?
Hur normalt är det att mannen i familjen tillbringar nätterna borta, tar med sej en matkasse och går ner i kälalren (Frietzl)
Hur normalt är det att kvinnor  vars män begår incest mot de egna barnen skyddar dessa män istället för barnen? (Händer ofta)
Det hade ju knappast varit möjligt utan dessa möjliggörerskor som jag tycker borde dömas till samma straff som männen, Minst.

Loggat

19 Juni, 2008, 12:04:59
Medlem
Reg nr: 567
Antal inlägg: 3

« Svara #79 skrivet: 19 Juni, 2008, 12:04:59 »

Väldigt intressant Marina.
Du träffade verkligen rätt ang det på tunnelbanan,där jag oftast blir involverad i samtal om att man inte ska ha fötterna på sätet eller att någon full människa känner sig lite ensam och ser mig som ett tacksamt offer för att få höra just denne individs åsikter om samhället och livet. Jag är oftast inte så intresserad av sådana samtal.
Just vid dom tillfällena skulle det då vara underbart att ha min kärlek brevid mig (2,04 m lång,rejäl biff och tatuerad). Även av den anledningen att jag inte gärna går ensam när det är mörkt ute,då är det väldigt tryggt att ha en man brevid sig som man kan lita på försvarar en.

Andra skäl jag börjat tänka på kan också vara dom att jag,som är väldigt intresserad av psykologi osv,tycker att det är intressant att få höra om just brottet; Hur tänkte du? Hur var tiden i häktet? Fattade du aldrig att det du gjorde var fel? etc etc.
Jag är också fascinerad av hur man klarar flera år inlåst på ett visst ställe,vad träffar man för människor? Hur får man respekt? Kan man verkligen finna vänner där alla runt omkring en är dömda brottslingar?
Frågorna är många,jag är nyfiken.
Har ett annat exempel: En bekant till mig har varit på den anklagades bänk sammanlagt elva (!) gånger,utan att bli fälld. Det gäller flera fall av narkotikainnehav,misshandel och rattfylleri. En av mina allra bästa vänner är nu tillsammans med honom. Hon är väldigt stolt över sitt val av partner och går alltid med näsan i vädret. Hamnar hon i obekväma situationer kan hon lätt säga: "Min pojkvän är X,du vill väl inte vara osams med honom?" Till min förvåning så brukar det faktiskt fungera. Hon vet ju att han,till vilket pris som helst,skulle ställa upp för henne.
Där kommer vi in på en annan anledning. Min vän är en fin tjej. Hon har aldrig brukat droger,aldrig blivit tagen av polisen och har heller inga betalningsanmärkningar. Denne X behandlar ju henne som om hon vore kronjuvelen personifierad. Han kan ju knappt tro att det är sant att han,som är en riktig kålsupare,kunde få denna underbara hederliga tjej.
Det är sånt som kan få tjejer att dras till bad boys,att dom blir behandlade som prinsessor.
Något som jag och min vän också har diskuterat är det att hon som är en väldigt "vanlig" tjej inte har varit med om sådana saker som X har. Därför blir hans liv lite spännande. Han har gjort saker som hon i sin vildaste fantasi inte kan föreställa sig. Det blir lite exotiskt på något sätt.
Om man tittar i min omgivning på dessa brottslingar och deras tjejer,så är det oftast så det ser ut: Grova brottslingar med en minst sagt turbulent bakgrund - Vanliga tjejer med fullföljda studier och stadigt jobb,trygg familj och som inte ens åkt fast för att "planka" på tunnelbanan.

Nu har jag förvisso bara dragit några enkla svar på hur det är i min bekanskapskrets,min stora fråga på hur man kan dras till män som Fritzl är fortfande ett mysterium. Antagligen så är det kvinnor som vill bli dominerade.

Mvh/Malin
Loggat
19 Juni, 2008, 12:51:43
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #80 skrivet: 19 Juni, 2008, 12:51:43 »

Men som jag sade, vad frågeställningen i den här tråden gällde, var hur kvinnor kan dras till extremt farliga män och seriemördare som Ted Bundy och monster som Josef Fritzl - fullt medvetna om vad dessa män har anklagats för. Män som egentligen är mer rovdjur än männsikor och som begått fasanfulla brott mot mänskligheten.
Det är DET som nog framstår som ett mysterium för många.

Det andra är - som sagt - ett fenomen som nog de flesta är medvetna om.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 14:29:24
Medlem

« Svara #81 skrivet: 19 Juni, 2008, 14:29:24 »

Brottslingars attraktionskraft: kvinnor eller män som dras till dömda kriminella
« skrivet: Februari 09, 2008, 16:53:18 » Citat 

--------------------------------------------------------------------------------

Nu förstår jag ingenting? Det framgår ju här vad tråden handlar om?
Det har nog både Malin och jag uppfattat som att det handlar just om det som vi kommenterat..
Loggat

19 Juni, 2008, 15:51:12
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #82 skrivet: 19 Juni, 2008, 15:51:12 »

Ja, i och för sig. Trådens titel är nog aningen felformulerad (jag tar mig det ansvaret).
Diskussionerna uppkom ursprungligen, om jag inte missminner mig, dock i samband med att farliga livstidsförbrytare (som sitter inne på livstid) som Juha Valjakala och seriemördare, som får lastbilsflak med beundrarbrev och giftermålsförslag från en viss kategori extrema kvinnor (vilket ursprungligen diskuterades i en annan tråd "off topic"). Dessvärre framgår det inte av rubriken och det första inlägget.

Diskussionerna rörde sig alltså inte inledningsvis om småkriminella och "vanliga" kvinnors dragning till dessa - det är ju heller inte är en lika komplex och extrem företeelse.
Det betyder i och för sig inte att det är förbjudet att diskutera den andra aspekten som nyss tagits fram. Men jag ville bara lyfta fram hur den här diskussionen ursprungligen startade.

Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 15:57:26
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #83 skrivet: 19 Juni, 2008, 15:57:26 »

Varför tror du att en ensam tjej med mindre muskelkraft än en man skulle klara sej mot fyra anfallare på en T-banevagn  för att hon har en god självbild och ett gott självförtroende?

Du kanske skulle prova på att vara tjej med gott självförtroende en natt på stan? Tror knappast nåra "gentlemän" skulle ställa  upp till ditt försvar. Den enda som ställt up p för mej när jag blev antastad var en 52-dam..

För det första så upprepar jag vad jag sade, att om det är den typen av kriterier som gäller för vad som får kvinnor attraheras av kriminella män, så är det djupt tragiskt.
Då är det inte en livskamrat som söks, utan en livvakt.

För det andra, så är det faktiskt män som utsätts för mest oprovocerade överfall och misshandel på stan. Risken för en kvinna att råka ut för den typen av trakasserier med fysisk utgång är betydligt mycket mindre än för män som går ensamma.
Du kunde ju prova att vara man och se hur det är.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 17:00:38
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #84 skrivet: 19 Juni, 2008, 17:00:38 »

Jag tror också att trygghetsmekanismen spelar en viss roll, Marina. Kanske också kombinerat med det faktum att många kvinnor anser den typen av män vara "spännande" plus att många kvinnor lider av missriktade moderskänslor där de vill "omvända" mannen - vilket ofta kan ta en ände med förskräckelse. Jag tror att de bedrar sig - visserligen lever män med en kriminell bakgrund ett annorlunda liv jämfört med många Svenssons (även jag kan tycka Svensson-idealet är tråkigt), men risken finns att den spänningen försvinner med nyhetens behag och sedan sitter de fast i ett förhållande med dåligt umgänge och sociala problem.
Det finns visserligen män med sådan bakgrund som lyckas vända på sin situation, men jag befarar att många är återfallsförbrytare. Jag tror inte kvinnor i längden finner den situationen särskilt trevlig, trots den första lockelsen. I alla fall hoppas jag inte det.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 17:08:54
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #85 skrivet: 19 Juni, 2008, 17:08:54 »

Och det är bland annat av den anledningen jag egentligen inte tycker att fenomenet på det planet är särskilt märkligt.
Det som gör män förvirrade här tror jag dock är det dubbla budskapet - å ena sidan så vill kvinnorna vara självständiga och starka och kräver känsla och förståelse från mannen, å den andra vill en del (möjligen undermedvetet) ha det fysiska beskyddet och attraheras av machoidealet. På något sätt känns det som om man vill både ha kakan och äta upp den. Egentligen inte särskilt märkligt att många män blir frustrerade, särskilt då de yngre.

Däremot är problemet med vissa (läs: vissa, eftersom det är en extrem företeelse) kvinnors fascination för grova livstidsfångar, varav många av dessa män klassats som oerhört farliga, och som begått oerhörda våldsbrott mot just kvinnor eller barn, desto mer komplext.
Liksom du, Marina, så menar jag att dessa kvinnor i många avseenden möjliggör - eller åtminstone santionerar och "godkänner" dessa mäns gärningar när de attraheras av dem. Jag skrev någonstans tidigare att det inte bara innebär en fara för dem själv, men på sätt och vis är det ju också en skymf mot dessa mäns offer.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 19:04:47
Medlem

« Svara #86 skrivet: 19 Juni, 2008, 19:04:47 »

Och det är bland annat av den anledningen jag egentligen inte tycker att fenomenet på det planet är särskilt märkligt.
Det som gör män förvirrade här tror jag dock är det dubbla budskapet - å ena sidan så vill kvinnorna vara självständiga och starka och kräver känsla och förståelse från mannen, å den andra vill en del (möjligen undermedvetet) ha det fysiska beskyddet och attraheras av machoidealet. På något sätt känns det som om man vill både ha kakan och äta upp den. Egentligen inte särskilt märkligt att många män blir frustrerade, särskilt då de yngre.

Däremot är problemet med vissa (läs: vissa, eftersom det är en extrem företeelse) kvinnors fascination för grova livstidsfångar, varav många av dessa män klassats som oerhört farliga, och som begått oerhörda våldsbrott mot just kvinnor eller barn, desto mer komplext.
Liksom du, Marina, så menar jag att dessa kvinnor i många avseenden möjliggör - eller åtminstone santionerar och "godkänner" dessa mäns gärningar när de attraheras av dem. Jag skrev någonstans tidigare att det inte bara innebär en fara för dem själv, men på sätt och vis är det ju också en skymf mot dessa mäns offer.

Ja..frustrationen är nog ömsesidig. Många kvinnor vill ju få vara "kvinnor" dvs inte känna sej tvingade att supa, svära, tatuera sej, köra MC, kolal porr och gapflabba åt sexskämt.
Många tror att man är jämställd i och med att man tar över de "manliga" betenden som inte är de mest attraktiva.
Ser hur unga tjejer förker anpassa sej till de unga killarnas önskemål om silikonbröst, rakning, porrbeteende etc..killarnas nya kvinnoideal?
Sen försöker de ta över den kvinnliga mystiken oxå..står och flåsandas i förlossningsrummen..
Nu är jag ordentlgit off-topic och avslutar med att önska en trevlig midsommar.
Marina-utan dykcert och MC-kort..och inte en enda tatuering!
Loggat

19 Juni, 2008, 19:37:37
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #87 skrivet: 19 Juni, 2008, 19:37:37 »

Va, Marina - har du ingen tatuering?    Smiley

Seriöst, jag misstänker att det där med silikonbröst med mera är något som tjejerna själva fått för sig att vi män gillar, tack vare påverkan från media.
De män jag känner gillar knappast de idealen - tvärtom - och jag gör det definitivt inte. Det finns säkert en hel del yngre män som faller för de här idealen, men dessvärre är det oftast så att dessa kvinnliga utseendeideal som regel verkar exploaters och vidaremanifesteras av kvinnor själva under påverkan av just media. Det är ett misstag att tro att det är ett ideal som män skapat och som alla efterfrågar. Det finns desvväre en del män som gillar det, men jag tror du kan glädja dig vid tanken att det knappast gäller alla.

Men du har rätt, det där är verkligen off topic.

En riktigt god midsommar till dig också, Marina!
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

19 Juni, 2008, 21:35:30
Medlem
Ingen Bild
Reg nr: 540
Antal inlägg: 105

« Svara #88 skrivet: 19 Juni, 2008, 21:35:30 »

Det verkar som om det utbrutit ett könsbråk här i denna tråd, vilket jag finner onödigt. Lite mer gentlemannaskap gentemot våra fåtaliga damer tycker jag kan var på sin plats. Jag själv har inget att invända mot deras synpunkter. I vart fall tycker jag ej att det finns anledning att reagera med ilska på de punkter, där jag är av en annan mening.

Jag instämmer med det som Marina skriver om den biologiska överlevnaden Förklaringen till att många kvinnor söker starka, modiga och självsäkra män, är att de vill föda starka och livskraftiga barn, som besitter gener, som leder till överlevnad. En och annan brottslig, som utsrålar ovannämnda egenskaper synes ha stor framgång hos en del kvinnor. Dock synes det obegripligt att serimördare och sexualförbrytare får uppbackning  från vissa kvinnor. Dessa kvinnor är säkerligen svårt psykiskt sjuka och förstår ej sitt eget bästa.

Men, men jag med mina 70 år är kanske för senil för att yttra mig om sådana här komplicerade frågor. Men jag hoppas att vi får se båda Marina och Malin, som flitiga skribenter här på våra trådar. Jag tycker det är för stark manlig slagsida hår på vår site.
Loggat
20 Juni, 2008, 10:55:35
Medlem

« Svara #89 skrivet: 20 Juni, 2008, 10:55:35 »

när jag arbetade på en rättspsykiatrisk klinik här i min hemstad så fanns det en kurator som tog ut skilsmässa och flyttade ihop med en psykopat. hon var för övrigt gift med en överläkare på ett annat sjukhus. den kärleken..den kärleken!
Loggat
20 Juni, 2008, 11:12:51
Medlem

« Svara #90 skrivet: 20 Juni, 2008, 11:12:51 »

Ja Malin, där slog du nog huvudet på åtminstone en spik. Jag jobbar inom kriminalvården och har alltid förundrats över detta fenomen. Har ju svårt att se dessa gossar som jag ser hasa omkring i bruna plasttofflor gnällande om att vattnet i deras kvällstermos är för varmt eller för kallt som något annat än losers som t o m måste be om lov för att gå på toaletten.
Jag förstår ju att det måste vara nåt annat som lockar. Skydd?
I dagens jämlika samhälle saknar de kvinnor som känner sej aningen maktlösa den stora starka man som tar dem under sina vingars beskydd. Sitter man som ensam tjej på en T-banevagn och blir trakasserad av nån fyllo så vänder sej plötslig alla män sej mot utsikten i fönstret eller dyker djupt ner i sin tidning.  Kanske önskar man sej en något våldsbenägen herre som sin räddare i nöden. Och vid sin sida. En som aldrig backar för våld. Den ultimata tryggheten.
De biologiska urvalsprinciperna kanske gör sej påminda? Tänker på min honkatt som valde den värsta ärrade sluggern till far åt sin första kull ungar för att försäkra sej om skydd för sin avkomma.
Att sen våldet ofta vänds mot kvinnan är en annan historia.
Det är ofta så att kvinnor som inte av egen kraft kan göra revolt gör det via en annan person. Crossing borders by proxy?
Observera att detta inte är mina åsikter utan lite funderingar från mej som förundras över detta fenomen.
Vill gärna höra mer av Malins åsikter/erfarenheter.

"Att sen våldet ofta vänds mot kvinnan är en annan historia." där var du nästan rolig! men bara nästan..

Loggat
21 Juni, 2008, 06:33:32
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #91 skrivet: 21 Juni, 2008, 06:33:32 »

Det verkar som om det utbrutit ett könsbråk här i denna tråd, vilket jag finner onödigt. Lite mer gentlemannaskap gentemot våra fåtaliga damer tycker jag kan var på sin plats. Jag själv har inget att invända mot deras synpunkter. I vart fall tycker jag ej att det finns anledning att reagera med ilska på de punkter, där jag är av en annan mening.

Jag instämmer med det som Marina skriver om den biologiska överlevnaden Förklaringen till att många kvinnor söker starka, modiga och självsäkra män, är att de vill föda starka och livskraftiga barn, som besitter gener, som leder till överlevnad. En och annan brottslig, som utsrålar ovannämnda egenskaper synes ha stor framgång hos en del kvinnor. Dock synes det obegripligt att serimördare och sexualförbrytare får uppbackning  från vissa kvinnor. Dessa kvinnor är säkerligen svårt psykiskt sjuka och förstår ej sitt eget bästa.

Men, men jag med mina 70 år är kanske för senil för att yttra mig om sådana här komplicerade frågor. Men jag hoppas att vi får se båda Marina och Malin, som flitiga skribenter här på våra trådar. Jag tycker det är för stark manlig slagsida hår på vår site.

Jag tror knappast du är senil, brasseman, men jag fann Malins inlägg djupt kränkande gentemot de män som sköter sig och ser ingen anledning att i gengäld uppträda gentlemmanamässigt mot sådant nonsens. Och det står jag för. Personligen rekommenderar jag Malin och hennes vännina/vänninor en rejäl omgång psukriatrisk terapi för uppenbarligen är det något som slagit slint när hon lever med sådan mansbild.

Marina, däremot, hade en hel del vettiga och intressanta synpunkter.
Jag skulle vilja veta mer om hennes jobb och hennes erfarenheter därifrån.

Däremot är det du säger ganska intressant angående "Dock synes det obegripligt att serimördare och sexualförbrytare får uppbackning  från vissa kvinnor. Dessa kvinnor är säkerligen svårt psykiskt sjuka och förstår ej sitt eget bästa."
Jag vet inte om de är psykiskt sjuka egentligen, men nog är det ett mysterium. På något sätt känns det som om de kvinnor som dras till seriemördare eller grova våldsbrottslingar är självdestruktiva även om de inte själva inser det. Men det är oerhört komplext; kanske en kombination av ett Florence Nightingale-syndrom där man tror sig kunna omvända personen och kanske även dras till dem av samma anledning som de som förälskar sig i filmstjärnor med mera på ett osunt sätt. Kanske bottnar detta i en dålig själv bild med en tro på att man inte kan få något annat. Tja, vad vet jag.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

21 Juni, 2008, 06:34:25
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #92 skrivet: 21 Juni, 2008, 06:34:25 »

när jag arbetade på en rättspsykiatrisk klinik här i min hemstad så fanns det en kurator som tog ut skilsmässa och flyttade ihop med en psykopat. hon var för övrigt gift med en överläkare på ett annat sjukhus. den kärleken..den kärleken!
Ja, vad säger man.
Visserligen är psykoptarer starkt manipulativa och ofta karismatiska, men ändå.
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

27 Juni, 2008, 15:30:27
Moderator
Medlem

« Svara #93 skrivet: 27 Juni, 2008, 15:30:27 »

Jag menar absolut inte att vi behöver vara ense i frågeställningarna, tvärtom är det lite krydda med olika uppfattningar.

Att någon eller några sen är ordentligt taggade och engagerade och brinner får sin ståndpunkt finner jag bara härligt.

Kom igen nu tjejer så snackar vi vidare!!!!!!!

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 Juni, 2008, 18:24:02
Medlem

« Svara #94 skrivet: 27 Juni, 2008, 18:24:02 »

Jag menar absolut inte att vi behöver vara ense i frågeställningarna, tvärtom är det lite krydda med olika uppfattningar.

Att någon eller några sen är ordentligt taggade och engagerade och brinner får sin ståndpunkt finner jag bara härligt.

Kom igen nu tjejer så snackar vi vidare!!!!!!!

Gubben
Richards

Törs inte säja  nånting *hukar mej* jag har en del frågor om ett par äldre mord som jag ville ta upp med er som har minne (även om det är i forma av krönikorna) me nvätnar tills jag slutat darra.
Loggat

27 Juni, 2008, 20:53:05
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #95 skrivet: 27 Juni, 2008, 20:53:05 »

Vilka äldre mord är det du tänker på Marina?
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

27 Juni, 2008, 21:20:40
Moderator
Medlem

« Svara #96 skrivet: 27 Juni, 2008, 21:20:40 »

Ja kom igen nu Marina vi gubbar bits inte, vi bara tuggar på mellan varven. Min hund gillar mig så du ser!! Grin Grin Grin Grin Grin Grin

Gubben
Richards
Loggat

Richards
Moderator
Svenska Mord
27 Juni, 2008, 21:36:36
Medlem

« Svara #97 skrivet: 27 Juni, 2008, 21:36:36 »

Ja kom igen nu Marina vi gubbar bits inte, vi bara tuggar på mellan varven. Min hund gillar mig så du ser!! Grin Grin Grin Grin Grin Grin

Gubben
Richards

Jo..gubben Andersson både bits och sparkas..får be Tommy Alexandersson om skydd mot honom..
skämt åsido så borde jag väl lägga mina förfrågningar i en annan tråd kanske..
Loggat

28 Juni, 2008, 09:16:35
Författare
Medlem

Hemsida
« Svara #98 skrivet: 28 Juni, 2008, 09:16:35 »

Åja, jag inte BARA bits och sparkas.  Kiss
Loggat

G Andersson
Författare
Svenska Mord

28 Juni, 2008, 13:24:17
Medlem

« Svara #99 skrivet: 28 Juni, 2008, 13:24:17 »

Åja, jag inte BARA bits och sparkas.  Kiss

Undrar vad du gör mer?  Shocked
Nu har jag lagt ut en liten fråga till er gubbar i "Allmänna diskussioner om mord"
Nu ser ni varav mitt blonda huvud är fullt av för små funderingar..
Loggat

Sidor: [1] 2 3 4 5 6 7 8 ... 11   Gå upp
Skriv ut
Gå till:  

Största tavlorna

Största författarna
Jagger Jagger
6698 inlägg
JJ JJ
5283 inlägg
Richards Richards