: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109457 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #200 skrivet: 08 januari 2010 00:12:31 »
Impulser är sällan helt slumpmässiga. Så mycket vet jag. Impulser är snarare att betrakta som en del av utjämningssystemet i kroppen. Det handlar om att återställa energibalansen. Med andra ord - en impulsseriemördare är ångeststyrd och har triggats av en oförrätt. Det är otroligt ovanligt att grova våldsbrott är den första reaktionen, Snarare finns det ett etablerat samband mellan långvarig sängvätning, eldsanläggelse under adolscensen samt att ha plågat djur under uppväxten.

Jag tycker det är jätteintressant. Det du beskriver ovan skulle jag tolka som typiska psykopatsymptom. Det jag funderat över när dte gäller en person som funnits i min närhet- tror alltså inte att han har med detta att göra- är en slags kombination av psykopati och s.k "dissociativ identitetsstörning"- för det tolkar jag som två helt separata saker.

Från  Wikipedia:

"Dissociativ identitetsstörning är en psykiatrisk diagnos som beskriver ett tillstånd där en enskild individ uppvisar distinkta multipla personligheter (kallade alteregon), där varje alterego har olika mönster vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning.

Diagnosen dyker första gången upp 1980 inom medicinsk litteratur i publikationen Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-III) och omskrivs där som multiple personality disorder (MPD).

Diagnosen är kontroversiell. Vissa läkare inom psykiatrin menar att DID inte alls existerar som en giltig medicinsk diagnos. Andra menar att DID kanske existerar men endast som en effekt av felaktig terapi och eller psykotropiska droger som bensodiazepiner."

Det handlar alltså inte om Schizofreni. Jag funderar över om man kan ha "en psykopat "som alterego...

Cmon- får inte plats med ditt inlägg- det är också jätteintressant- hoppas du fortsätter spåna kring flyktvägar. Ska se vad jag kan få fram via internet. Men nu är det natta..

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Antal inlägg: 718
  • Det enkla är det svåra
« Svar #201 skrivet: 08 januari 2010 05:20:18 »
Det är alltså garagedörrar som man ser i den långa vita muren jäms med gångvägen där man har bostadshusen på vänster sida.
Intressant!! Där kan vem som helst stå med dörren på glänt utan att märkas särskilt väl. Se men inte synas tills lämpligt offer dyker upp.... Undrar var på vägen hennes sällskap vek av och Nancy blev ensam och ringde väninnan.
" Life is like a box of chocolates. You´ll never know what you´re gonna get"

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 209
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #202 skrivet: 08 januari 2010 07:04:18 »
Mordet måste lösas till varje pris
Klockan tickar och för varje timme minskar chanserna att hitta Hjällbomördaren.

Och just mordet på Nancy tillhör kategorin som helt enkelt måste få en lösning ??? till varje pris.

RelateratKriminologiprofessor Leif GW Persson brukar ofta säga att Göteborgspolisen är bäst i landet på grova brott.

Må så vara, men ur förtroendesynpunkt har länskriminalen ett ganska mörkt 2009 bakom sig. Tre ungdomar föll offer för okända banemän, utan att man hittills lyckats gripa den skyldige.

?¢ Fouad Alipourian, 24, knivstucken till döds på Varmblodsgatan i Mölndal i januari.

?¢ Alexander Wallberg, 25, skjuten till döds utanför sin bostad på Spaldingsgatan i Johanneberg i april.

?¢ Nancy Tavsan, 18, av allt att döma misshandlad till döds på Bergsgårdsgärdet i Hjällbo i december.

övriga sju mord/dråp i 031-området under fjolåret är polisiärt uppklarade.

Fast detta facit räcker liksom inte när unga människor, som allmänheten identifierar sig med, drabbas av ett så besinningslöst våld ??? och gärningsmännen inte går att spåra.

Det är farligt när vanligt folk börjar fundera i termer av att "det där kunde lika gärna ha hänt mig".

Med viss kännedom om hur länspolismästare Klas Friberg och Sven Alhbin, P-O Johansson och Anders Sandholm (tre av cheferna på länskriminalen) jobbar och tänker, så är det lätt att dra följande slutsats:

De är inte nöjda, inte nöjda alls.

Som i alla förundersökningar är tiden en utslagsgivande faktor. Den är skoningslös gentemot dem som har bråttom, den talar till förövarens fördel, den hjälper till att glömma.

Det är tio dygn sedan Nancy mötte den som avslutade hennes korta liv.

Mördaren kan, via en färd över öresundbron, ha suttit på Kastrups flygplats tre timmar efter dådet och därefter snabbt försvunnit upp bland molnen. Han eller hon kan dock också finnas kvar här, mitt bland oss.

Någon vet något. Någon har sett eller hört något.

Det är nu ??? om inte förr ??? dags att föra samtal med individer i den undre världen, att hota och skrika, att skaka loss varenda tjallare och informatör, att väjda till dem som sällan eller aldrig inte pratar med polisen.

De ansvariga på länskrim arbetar under mycket hård press, även ur ett annat perspektiv.

På sina håll i Angered existerar fortfarande vanföreställningen att polisen inte är direkt intresserad av brott mot medborgarna i det området. Samma villfarelser spreds för övrigt efter Backabranden 1998.

Dessa krafter skulle kunna utnyttja Nancy Tavsan och hennes familj som ofrivilliga symboler för det svenska rättssamhällets svagheter och orättvisor.

Sanningen är kanske snarare den att om vi någonsin skall få ett svar på denna mordgåta, så behöver nog personer i Hjällbo bidra med avgörande pusselbitar ??? och det kvickt.

Annars är teknisk bevisning, fingeravtryck alternativt DNA-träffar på den omskrivna magnumbuteljen Pommac eller ledtrådar via mobil- eller datortrafiken, det enda att hoppas på.

Glöm inte att om ett par veckor är Nancy bara ett fotografi på Internet och på polisutredarnas skrivbord. Sedermera vandrar hennes tummade mapp vidare till Cold Case-gruppen.

Kommissarie P-O Johansson har nämnt att spaningsroteln har "några tunga ryggsäckar att bära". I dagsläget verkar risken vara betydande att Nancy Tavsan förvandlas till ytterligare en
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.285186-mordet-maste-losas-till-varje-pris
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #203 skrivet: 08 januari 2010 09:18:29 »
Jag tycker det är jätteintressant. Det du beskriver ovan skulle jag tolka som typiska psykopatsymptom. Det jag funderat över när dte gäller en person som funnits i min närhet- tror alltså inte att han har med detta att göra- är en slags kombination av psykopati och s.k "dissociativ identitetsstörning"- för det tolkar jag som två helt separata saker.

Från  Wikipedia:

"Dissociativ identitetsstörning är en psykiatrisk diagnos som beskriver ett tillstånd där en enskild individ uppvisar distinkta multipla personligheter (kallade alteregon), där varje alterego har olika mönster vad gäller uppfattningar och interaktion med sin omgivning.

Diagnosen dyker första gången upp 1980 inom medicinsk litteratur i publikationen Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-III) och omskrivs där som multiple personality disorder (MPD).

Diagnosen är kontroversiell. Vissa läkare inom psykiatrin menar att DID inte alls existerar som en giltig medicinsk diagnos. Andra menar att DID kanske existerar men endast som en effekt av felaktig terapi och eller psykotropiska droger som bensodiazepiner."

Det handlar alltså inte om Schizofreni. Jag funderar över om man kan ha "en psykopat "som alterego...

Cmon- får inte plats med ditt inlägg- det är också jätteintressant- hoppas du fortsätter spåna kring flyktvägar. Ska se vad jag kan få fram via internet. Men nu är det natta..

Puuuhh... nu blir det mycket psykiatri...  Jag var nog inte alls inne på multipla personlighets-grejen, som nog många ifrågasätter rätt så ordentligt. Det är ett missförstånd att schizofreni skulle kännetecknas av just flera personer i samma kropp (de flesta såna fall är nog påhittade tyvärr). Däremot tror jag att den person som utfört just detta dåd mycket väl kan plågas av scizoid störning av någon variant och grad, och exempelvis plågas/styras av befallande röster eller så. Lustigt nog kan dessa störningar hjälpa gärningsmannen att hålla sig undan rättvisan och därmed hindras att göra fler illdåd. Handlingarna är nämligen i strikt mening ologiska (för det mesta).

Man bör väl också betona att i princip alla med schizostörning är harmlösa och sorgliga personer. Men det finns undantag.

Det jag nämnde tidigare är sånt som ingår i så kallad recidivforskning. Sådan forskning består av gissningar och beprövad erfarenhet.

Min teori är delvis samma som cmon skrev tidigare: Flaskan mest låg där, blev lämplig att ta när man mest gick i en skogsdunge och övermannades av styrande röster i huvudet (din fega jävel, döda horan. Du har aldrig klarat av någonting.) eller liknande.

En sådan person har normalt sett begått brott sedan tidig ålder. Om det dessutom finns sexuella undertoner har debuten ofta skett under utveckingsåren.

En del fakta där och en del tyckande. Jag återkommer om det andra.
Protect me from what I want

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #204 skrivet: 08 januari 2010 09:50:54 »
Citera
Det är alltså garagedörrar som man ser i den långa vita muren jäms med gångvägen där man har bostadshusen på vänster sida.
Intressant!! Där kan vem som helst stå med dörren på glänt utan att märkas särskilt väl. Se men inte synas tills lämpligt offer dyker upp.... Undrar var på vägen hennes sällskap vek av och Nancy blev ensam och ringde väninnan.

Ja, det borde det vara, för både garage och P-plats utomhus finns att hyra enligt bostadsbolagets hemsida.
På filmen syns en kille i vit jacka gå in genom en av dörrarna alldeles innan brottsplatsen. Utmärkt ställe att gömma sig och/eller fly. Man ser också hur nära det är till återvinningen där han troligtvis hittade flaskan.
Ja, det är ytterst intressant att veta vart hon befinner sig när hon uppger att hon är förföljd. Likaså avståndet / tiden därifrån till kommentaren "Vem är du, vad vill du".
Vännerna kan ha skiljts åt vid gångbron varpå Nancy ringer väninnan för att ha sällskap. Det tar ganska exakt 3 min att gå mellan bron och brottsplatsen och då ska vi räkna bort sekunderna då signalerna går fram samt det vanliga "- tja, va gör du?" Alltså bör han ha stått någonstans mellan dagiset och sista garagedörren. Troligen tog han vägen via återvinningen för att genskjuta henne vid bilbommen.

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #205 skrivet: 08 januari 2010 14:12:40 »
Den här Pommacflaskan förbryllar mig...

Nummer ett: Jag tror inte att en psyksjuk GM som bara är ute efter att slå ner en kvinna plockar upp en flaska som tillhygge. De flesta sådana överfall sker väl med kroppslig kontakt, alltså GM använder händerna för fysiskt våld. Men jag vet inte hur statistiken ser ut.

Nummer två: Om flaskan har använts som vapen, så tror jag att det kan tyda på att det finns en mördare som har ett motiv. Kraftigt övervåld kan tyda på passionerat hat eller hämnd.

Nummer tre: Låt oss vända på alltihop. Tänk om flaskan inte användes av GM utan som försvarsvapen av Nancy? Om vi tänker oss ett scenario där Nancy känner sig förföljd och ringer upp sin väninna då hon befinner sig en bit FÖRE återvinningsstationen till höger och grinden rakt fram in till den lilla promenadvägen och skogsdungen. Väninnan ger henne rådet att springa. Nancy skyndar på stegen. Hon hinner bara en bit, ser sig omkring efter något att försvara sig med och får syn på flaskan nära återvinningsstationen.
Hon plockar upp den. GM går till angrepp hon försöker parera med flaskan som går sönder. Hmm... Men vad skulle i så fall vara skälet till att flaskhalsen och den översta biten saknas om den bara har hennes fingeravtryck? Såvida det inte uppstod en dragkamp först, då finns ju bägges fingeravtryck på flaskan.
Alternativt krossar Nancy själv flaskan för att få ett farligt försvarsvapen att hålla upp. Lite långsökt kanske...
« Senast ändrad: 08 januari 2010 14:17:07 av Psychic Detective »

• Medlem
« Svar #206 skrivet: 08 januari 2010 17:18:28 »
FritsDaCat, gillar ditt resonemang. Jag tror på nr. 1 eller nr 3 av de alternativ du ger. a) Antingen är GM en våldsman som får en kick av att slå ner kvinnor, eller b) så finns det ett motiv till mordet och svaret kan finnas, som du även säger, bland hennes blogganteckningar eller på FB... Jag har läst många av dem och här verkar finnas uppbrott ifrån någon kille plus bråk med några tjejer.

Tror inte på nån som har stått gömd i någon garagedörr och väntat på att hoppa på henne. Däremot kan GM ha parkerat sin bil vid återvinningsstationen. Tror mer på det än att GM flydde till fots...

överfallet på Lena liknar i så mycket det här att GM mycket väl kan vara densamme. Vi vet inte om han faktiskt har sett sitt offer tidigare (under dagen) och likt en jägare på jakt sedan väntar på rätt tillfälle. I fallet Lena verkar han ju ha klätt sig likt en krigare som skulle vara osynlig och sedan slå till.  Han var helt svartklädd och med en huva.
Det talar för en planerad gärning. Kanske är själva jakten kicken för den här sjuka mannen?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #207 skrivet: 08 januari 2010 18:41:32 »
Han kan känna sig hemma i omgivningen, kanske jobbat/jobbar där eller bott där tidigare. Någon koppling finns säkert om det är samma GM som i överfallet på "Lena".  Att platserna ligger en bra bit ifrån varandra är ingen försäkring om att det är en annan GM...

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #208 skrivet: 08 januari 2010 21:25:21 »
Verkar lite knepigt att det skulle gå 37(!) år mellan dessa mord...Tror nog snarare att GM kanske skulle kunna vara född 1973..Men, som jag fortfarande tror, att det är samma GM som i överfallet på " Lena", så är GM någonstans mellan 20-30 år. Enligt "Lena" så är han mellan 20-25 år så som hon hann uppfatta det. Jag plusar på några år extra då det kan ha varit svårt att uppfatta helheten, dels pga situationen, dels på grund av att han hade luvan uppdragen.

Förstår inte heller ditt resonemang att han måste utse och överfalla kvinnor inom samma område.. Han kan ju ha växt upp eller tom varit exempelvis brevbärare i Hjällbo... Kan man området så vet man hur man tar sig därifrån på bästa sätt (för honom alltså).

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #209 skrivet: 08 januari 2010 21:48:22 »
Citera
Det känns inte rätt att en och samma person med det beteendet 'opererar' på så olika platser. Antingen begår man dessa övergrepp i samma område, eller så är det olika gärningsmän är vad jag tror. Hellre skulle jag tro på att det var samma GM som på ett liknande sett mördade en kvinna 1973, endast ett stenkast ifrån denna brottsplats.
GM kan mycket väl vara någon i trakten som retat upp sig på just henne. (Jag skulle vilja läsa mer av vad hon har skrivit, men det mesta är nog oåtkomligt nu.)

Håller med dig där ang platserna, däremot tror jag vi ska vara realistiska när det gäller kopplingen till mordet på Eivor för 37 år sedan. Det var väl ändå ytterst ovanligt med väldigt unga knivmördare på den tiden, så låt säga att han då var mellan 20-40 år skulle det innebära att vi söker en GM idag mellan 57-77 år.. föga sannorlikt. Då finns det nog gott om andra tänkbara GM med klippkort på hispan eller eskalerande smågangsters.
Jag är också inne på teorin att något i bloggvärlden eller den yttre bekantskapskretsen kan ha utlöst hämndlystnad. Vad jag förstått så var Nancy bekant med de ungdomar som omkom i bilolyckan vid Marieholm bara 2 dagar före mordet. Föraren var kraftigt berusad vilket inte var första gången. Kanhända har det kommenterats kring detta och hämnden för skitsnack gick överstyr. Hon har på bloggen kränkt två tjejer och kallat dem h**or, varav den ena tjejens pojkvän tydligen är en stövel som suttit inne. Bara som en vinkling på tänkbara motiv..

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #210 skrivet: 08 januari 2010 21:55:05 »
Han kan ju ha växt upp eller tom varit exempelvis brevbärare i Hjällbo... Kan man området så vet man hur man tar sig därifrån på bästa sätt (för honom alltså).

Tänkte också på "brevbärar-teorin" idag. Eller någon som burit ut reklamblad. Tänk om det rent av är någon som tidigare jobbat som vaktis i området och kan ha haft nycklar till källare, t.ex. Någon som vet om det är portkoder i detta område? Helt klart måste han ha någon anknytning till området.

Funderar på vad som hänt med flaskdelar som inte hittats (?)- tillbaka i återvinningsbehållaren?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #211 skrivet: 08 januari 2010 22:22:10 »
Cmon, för mig känns det mer som att en GM i den yttre bekantskapskretsen där hämnd skulle vara orsaken inte skulle leda till en ensam GM. Fegisar brukar anfalla i grupp om du förstår vad jag menar.

Om vi lägger till hennes (enligt tidningarna) ord: Vem är DU?+Vad vill DU?, säger ju det (om det stämmer) att det är någon hon inte känner/känner igen och personen är ensam.( Vi vet ju inte heller om hon sagt något om förföljarens utseende, kanske något som bara polisen vet i dagsläget.

Ytterligare en faktor som spelar roll för min aspekt är att i unga människors grupperingar sprids rykten med blixtens hastighet, de har svårt att behålla en sån här händelse i en liten eller ringa umgängeskrets. Det är alltid någon som inte kan hålla tyst, eller så uppstår schismer och folk börjar "tjalla" på varandra. Att skryta om att man har gjort såna här saker är heller inte ovanligt, tyvärr! :-\

Utloggad catcat

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #212 skrivet: 08 januari 2010 23:29:00 »
instämmer med det första du skrev om attacken, att han haft ögonen på henne under en bit innan han slog till just i den lilla skogsdungen.
stackars tjej...

Utloggad catcat

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #213 skrivet: 08 januari 2010 23:37:14 »
i och med GM förföljt henne sedan bostadshusen och bestämt sig för henne,så tar han  flaskan från återvinningsstationen
  :-\

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #214 skrivet: 08 januari 2010 23:38:04 »
Citera
Cmon, för mig känns det mer som att en GM i den yttre bekantskapskretsen där hämnd skulle vara orsaken inte skulle leda till en ensam GM. Fegisar brukar anfalla i grupp om du förstår vad jag menar.

Om vi lägger till hennes (enligt tidningarna) ord: Vem är DU?+Vad vill DU?, säger ju det (om det stämmer) att det är någon hon inte känner/känner igen och personen är ensam.( Vi vet ju inte heller om hon sagt något om förföljarens utseende, kanske något som bara polisen vet i dagsläget.

Ytterligare en faktor som spelar roll för min aspekt är att i unga människors grupperingar sprids rykten med blixtens hastighet, de har svårt att behålla en sån här händelse i en liten eller ringa umgängeskrets. Det är alltid någon som inte kan hålla tyst, eller så uppstår schismer och folk börjar "tjalla" på varandra. Att skryta om att man har gjort såna här saker är heller inte ovanligt, tyvärr!

Såvida det inte är ett rent beställningsjobb, för då brukar väl inte alltför många vara inblandade.?
I övrigt har du såklart en poäng i det faktum att "wannabe gangsters" har svårt att knipa igen vällinghålet!  :-X  Återstår att se om någon krakelerar och börjar kvittra!
Det behöver naturligtvis inte finnas något konkret motiv eller personlig koppling till Nancy, men för mig är det troligast i det här läget då vi inte har så mycket mer än spekulationer att ägna oss åt.
Yttre bekantskapskretsen kan ju vara de hon kände via nätet och inte IRL..Därav identitetsfrågorna kanske? Hade hon inte hundratals "vänner" på Facebook? Hur håller man reda på alla och vet man verkligen vilka alla är på riktigt?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #215 skrivet: 09 januari 2010 11:49:42 »
Likheterna mellan "Lena"-överfallet och mordet på Nancy. Längst ner i listan finns också signalementet på GM, så som "Lena" uppfattat GM.

Likheterna:

Tillvägagångssättet
Lena hörde att någon kom springande efter henne. Nancy ringde sin kompis och berättade att någon följde efter henne.

Våldet
Extremt brutalt våld riktat mot huvudet. Helt oprovocerat.

Motivet
Okänt. Men inget tyder på sexuellt motiv.

Offren
Ensamma unga kvinnor på väg hem.

Tidpunkterna
Nancy mördades strax efter klockan 01 på natten. Överfallet på Lena skedde klockan 01.20

Platserna
Olika delar av Göteborg, men båda platserna var upplysta, låg mitt bland hus och bilvägar, med uppenbar risk att bli upptäckt.

Gärningsmannen
Enligt Lena var han 20-25 år. Cirka 170 till 175 centimeter lång. Smal rund huvudform, ljust hår, tätt sittande ögon, smala läppar, klädd i svart luvtröja, svarta byxor och svarta skor. Han utstrålade "väldig energi och ilska", säger hon.

http://www.gt.se/nyheter/1.1837708/han-jagas-for-for-mordet-pa-nancy-tavsan
« Senast ändrad: 09 januari 2010 11:51:33 av Trivial »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #216 skrivet: 09 januari 2010 11:55:37 »
Minnesrum för Nancy Tavsan

Skolpersonal beredd att stötta elever och minnesrum för en sista hälsning till Nancy Tavsan. På fredagen öppnade Angeredsgymnasiet och Hjällboskolan efter jullovet.

- Det var annorlunda att komma till skolan i dag. När jag satt i bamba förut förstod jag att det inte bara är mig det här händer ??? det är inte bara jag som är berörd, säger Daniel Mirsharifi, 19 år.

Han var med i Angeredsgymnasiets skolshow tillsammans med den mördade Nancy Tavsan. I går var han på skolan för att träffa det tiotalet elever som är med i showen.

- Vi har inte träffats efter julen, men har hållit kontakten genom Facebook. I dag ska vi sjunga ihop igen, säger han.

I Angeredsgymnasiets entré finns ett minnesbord uppställt. Bredvid en bild på Nancy Tavsan brinner ett ljus och en kondoleansbok ligger uppslagen för den som vill skriva en sista hälsning. Lite längre bort i korridoren finns ett minnesrum i avskildhet. Där spelas Nancys favoritmusik som har valts ut av en av hennes vänner tillsammans med en lärare på skolan.

Annicka Ochman är kurator på Angeredsgymnasiet. Tillsammans med en kollega turas hon om att vara inne i minnesrummet så att eleverna alltid ska ha någon att prata med om de vill.

Rektorn Lars-Åke Johansson berättar att alla i elevvårdsteamet finns tillgängliga för att kunna stötta eleverna.

- Vi försöker synas på skolan så att ingen ska lämnas ensam. Det är en stor skola och man vet inte vem som reagerar eller hur, säger han.

Utanför Hjällboskolan, där Nancy Tavsan gick i årskurs 6???9, vajade i går flaggan på halv stång. Skolans aula är offentligt sorgerum och under fredagen besökte både gamla och nya elever, liksom lärare och vanliga Hjällbobor rummet. Flera lämnade en sista hälsning i kondoleansboken som kommer att lämnas till familjen Tavsan.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.285936-minnesrum-for-nancy-tavsan
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #217 skrivet: 09 januari 2010 12:49:22 »
Fritz, Förstår din koppling mellan platserna..Men, "Sveriges Hitler" har inte så vitt vi vet överfallit några kvinnor och slagit dem sönder o samman. Hans intressen riktar sig mot helt andra saker så som rasism bl.a..Nej ,jag tror inte ett ögonblick att det skulle vara samma person!

Sommaren 2002
30-åringen hugger ihjäl Youssuf Serar vid en basketplan i Hjällbo i Göteborg.
Mordvapnet var en dolk från stenåldern som han lånat i egenskap av arkeologisk expert.
Han anlägger också två bränder riktade mot invandrare.

Hösten 2002
30-åringen häller bensin på Ahmed Hassan och hans kiosk i Falkenberg och tänder eld.
Ett kodat erkännande i runskrift avslöjar att mannen planerat att spränga en rörbomb under Hammarekullefestivalen.
Han har tänkt att hugga av huvudet på en invandrare i Göteborg eller Falkenberg.
Huvudet skulle spetas på en påle vid motorvägen.

Han har själv kallat sig för "Sveriges Hitler"

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #218 skrivet: 09 januari 2010 14:20:44 »
Nej Zappa, de har inte släppt uppgifterna angående huvudskada eller inte. Men jag förutsätter att hon blir slagen i huvudet, ev med flaskan, kanske även skuren med den när den gått sönder.
Ska man skada någon som är påklädd riktas oftast slag, spark, mot oskyddat/naket område automatiskt.

Ja, det är möjligt att han slog bort telefonen och därför bröts samtalet.

Rotade lite i cyberrymden och hittade den här kartan där platserna är utsatta för festen, överfallet och hennes hem. För oss som inte är så tredimensionella... ::)

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&mp=%3Cpts%3E%3Cpt%20x%3D%221274846%22%20y%3D%226411331%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EFesten%2C%20Bergsg%E5rdsg%E4rdet%2061%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221274995%22%20y%3D%226411666%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EFyndplatsen%2C%20f%F6rmodad%20brottsplats.%3C/t%3E%3C/pt%3E%3Cpt%20x%3D%221274898%22%20y%3D%226411861%22%20i%3D%22http%3A//www.hitta.se/images/point.png%22%3E%3Ct%3EHemmet%3C/t%3E%3C/pt%3E%3C/pts%3E

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #219 skrivet: 09 januari 2010 14:57:07 »
Med all respekt för din goda fysik Walnut, så tror jag det är uteslutet av flera orsaker faktiskt.
1. Teorin förutsätter att GM flyr springandes tillbaka mot bostadshusen och korsar stora Gråbovägen utan att dra uppmärksamhet till sig. 
2. Efter Gråbovägen skall han även korsa Lärjeån och ta sig igenom ett ganska stort skogsparti. (minns ej om & vart det kan finnas broar över ån)
3. Spårvagnen ankommer Hjällbo Centrum 01.12 samt 01.32 vilket utgör en stor risk att bli sedd.
4. Föreställ dig nu att det tar ca 15-20 min att gå i normal takt från brottsplatsen till Eriksbo Västergärde.
5. Vi snackar även flera minusgrader, snö och snorhalt!!

Om vi inte tar hänsyn till tiden och att inte alla har samma goda fysik som mig.... ;D

För mig är tanken att en möjlig flyktväg är dra sig mot kortedala, GM försvinner ganska så bra i det området och inga fordon lär ju heller kunna följa efter. Vet inte om det är min militära träning som gör att jag tänker så.

Bara en tanke som föll in: Kan tänka mig att det finns många människor där i kring som har kommit till Sverige från krigsdrabbade områden. I den tanken kan gärningsmannen ha någon militär bakgrund och utbildning från hemlandet.

Brist på adekvat information är spekulationens moder.
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #220 skrivet: 09 januari 2010 18:19:44 »
Nu kommer jag med mina motargument och kommentarer i vanlig ordning, Cmon. ;D

1. Teorin förutsätter att GM flyr springandes tillbaka mot bostadshusen och korsar stora Gråbovägen utan att dra uppmärksamhet till sig. 
3. Spårvagnen ankommer Hjällbo Centrum 01.12 samt 01.32 vilket utgör en stor risk att bli sedd.

På vilket sätt skulle han dra mer uppmärksamhet till sig än någon annan, menar du?
Om det är för att han antas springa från platsen: antag att han är klädd som en joggare . Och vad beträffar spårvagnen- vad är det som säger att han inte smälter in bland de andra resenärerna?

De senaste dagarna- ja, i princip varje dag- går jag in till stan och på vägen passerar jag och möter säkert ett hundratal personer. Måste medge att jag knappast ens under hot skulle kunna beskriva en enda av dom. Det är bara de jag känner eller pratat med som jag minns. Är jag ett undantag, eller?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #221 skrivet: 09 januari 2010 18:46:34 »
Fritz,  Den där djungeltrumman, den vet jag exakt på vilket forum den låter på.... Skulle ta det med en nypa salt, likväl som tidningarnas sanningshalt ska tas med en nypa salt.
Allt som skrivs är inte sant och det är bra om man kan ifrågasätta saker och ting.

OM nu utsagan skulle stämma om hur Nancys ansikte såg ut så liknar det ännu mer fallet "Lena". Någonstans bakåt i den här tråden finns en länk till Efterlyst där "Lenas" fall tas upp. Även en mycket otäck bild finns att titta på (om den inte är borttagen).

• Medlem
« Svar #222 skrivet: 09 januari 2010 18:57:43 »
Missade mina kommentarer till citatet, sorry.

Betr. hennes skador: Så förfärligt. Ville någon förstöra hennes "skönhet"? Rör det sig trots allt om ett svartsjukemord?

Jag tror också som du att mördaren är en iskall typ. Det var något nytt
med att en skum person setts stryka omkring i området. Tänker på likheterna med överfallet på Lena - återigen. Det kan vara samma GM. Behöver inte vara någon som bor i Göteborg, utan en person som genom arbetet befinner sig då och då i Göteborg, och andra städer, och då passar på att släppa lös sin drift att döda. Risken för upptäckt är minimal. I hemstaden är GM en vanlig person, kanske med familj, och ingen anar hans hemliga liv...  [/font]

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #223 skrivet: 09 januari 2010 19:57:03 »
Precis min åsikt. Men då kan det vara av värde att sätta sig in i hur psykosopatienter fungerar.Rent faktiskt.
...
Själva förmågan att kunna begå mord väger nog tyngre än principen att välja en viss kategori av offer.

Just det. Polisen fastnar alldeles för lätt i den här MO-teorierna.

En lättkränkt person följer inget mönster. Han reagerar på kränkningar.

Du skriver intressanta saker, Hastings, men ibland ger det utrymme för lite för många tolkningar (ska jag säga  ;D). Menar du att polisen fastnar i MO-teorier som utgår från att "den här typen" av GM väljer en viss typ av offer och att detta är viktigare än att "averagera" sig? Du får hemskt gärna berätta mer om psykotiska personers beteende för min del- är det så att psykoserna blir utlösta av vissa situationer som sedan leder till ett visst beteende? Den här personen har ju utan tvekan fattat vissa beslut: han har medvetet använt ett "vapen" och medvetet valt ut offer. Att också försvinna från brottsplatsen är ju också ett medvetet val.

Om det handlar om reaktion på kränkning- som alltså inte behöver ha med Nancy personligen att göra- så utgår jag från att han känner sig berättigad att använda det våld han gjort. Frågan är väl också om de "kränkningar" han använder som "ursäkt" ens existerar i verkligheten. Det kanske är ett hjärnspöke.
« Senast ändrad: 09 januari 2010 20:09:30 av Zappa »

Utloggad usual_suspect

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
« Svar #224 skrivet: 09 januari 2010 23:38:37 »
Är helt ny här och bara följt tråden väldigt kort. Så givetvis får ni ursäkta eventuell okunskap.

Om vänninan i telefon bad N att springa ifrån den okände förövaren kan hon ju ha halkat. Detta gör man ju nästan varje dag när vädret är som nu, skulle bara gissa att det blir värre i kjol och ev högklackat. dessutom med mobiltelefon och kanske tom. en stor flaska Pommac i andra näven. Ingen av oss vet väl egetligen vilka skador hon ådragit sig. Men ett fall framåt kan ju absolut varit förödande för både ansikte och tänder. Givetvis inte dödande om hon nu inte föll på något väldigt hårt och vasst.  

Förövaren kanske blev i chocktillstånd och drog henne av gångvägen och därmed utsatte henne i livsfara eftersom hon blödde kraftigt (enligt spåren) Vet inte hur skadorna såg ut.

Nya kommentarer

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av johanl
[Idag kl. 01:00:29]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 00:26:18]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Bea
[Idag kl. 00:16:33]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Bea
[Idag kl. 00:08:37]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Igår kl. 23:49:28]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Knight Rider
[Igår kl. 20:15:05]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Zamxiri
[Igår kl. 19:19:19]

[Igår kl. 17:35:14]

[Igår kl. 17:26:50]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Blueberry
[Igår kl. 16:46:45]

[Igår kl. 16:08:55]

[Igår kl. 16:05:32]

[Igår kl. 16:01:33]

SV: Misstänkt försvinnande i Sölvesborg 1999 januari 25 av Lelle Hildebrant av Bea
[Igår kl. 15:48:43]

SV: Svenska Styckmord av JJ
[Igår kl. 12:56:37]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av oprydning
[Igår kl. 12:25:38]

[Igår kl. 12:14:38]

[Igår kl. 11:34:07]

[Igår kl. 11:20:16]

SV: Olöst dödsfall på Anni Dewani i Kapstaden, Sydafrika 13 november 2010 av Bea
[Igår kl. 11:03:48]

Mest lästa ämnen