: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109500 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #175 skrivet: 07 januari 2010 08:17:37 »
Citera
Angående flyktvägen:

Om man tittar på en karta är avståndet över till kortedala inte speciellt långt.

I snabb takt bör en person kunna avverka det avståndet inom 10min eller snabbare.

Förutsätter att du menar med bil då? Och ja, med bil kan du ta dig rätt långt åt alla väderstreck på 10 min, vilket verkar vara mest rimligt annars borde ju hundarna kunnat spåra längre. Därmed inte sagt att kopplingen till andra olösta mord i stan blir starkare för det..

Citera
Vet du- jag tror inte detta är en person som har förmåga att ens känna rädsla. Därmed har han ett stort försprång- han kommer inte att avslöja sig av misstag på grund av dåligt samvete- han har inget.

Zappa; Om den profilen stämmer kunde han ju lika gärna stått kvar på platsen och hälsat polisen välkommen.. 
Varför fly, utan att försäkra sig om att hon var död om han nu är så iskall?
Men om det var utfört av nån slyngel utan uppsåt att döda så hamnar det kanske i en annan dager. En amatör med stor portion tur som kom undan osedd..

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #176 skrivet: 07 januari 2010 09:22:17 »

Zappa; Om den profilen stämmer kunde han ju lika gärna stått kvar på platsen och hälsat polisen välkommen..  
Varför fly, utan att försäkra sig om att hon var död om han nu är så iskall?
Men om det var utfört av nån slyngel utan uppsåt att döda så hamnar det kanske i en annan dager. En amatör med stor portion tur som kom undan osedd..

Ju mer tid som går, desto mindre tyder det på att det rörde sig om en amatör. Menar du att han skulle stått kvar och kollat om hon levde - och riskera att bli upptäckt? Då pratar vi inte om rädsla utan ren dumhet. Vad skulle han då gjort om det visade sig att hon var vid liv? Måtta in ännu fler slag så att det verkligen blev frågan om överlagt mord? Efter att ha misshandlat henne hade han två möjligheter- komma undan fort som 17 utan att bli upptäckt. Bli upptäckt - helt nerblodad- och hoppas på att inte bli dömd för mord utan grov misshandel. Vilket tror du i det läget var smartast om han ville vara säker på att inte åka dit om han inte kunde se några vittnen? Eftersom han visste att Nancy hunnit prata med någon i telefon, så måste han ju ha räknat med att hjälp var på väg...
« Senast ändrad: 07 januari 2010 09:25:59 av Zappa »

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #177 skrivet: 07 januari 2010 12:56:18 »
Zappa, tycker det lutar mer och mer åt att GM faktiskt kan vara densamme som helt oprovocerat misshandlade Lena i Guldheden i augusti förra året. Hon hade bara tur som överlevde... Lenas teckning av GM är mycket specifik. Såg om inslaget i Efterlyst igår och då visar Lena hur GM stod innan han slog till. Han höll upp händerna och intog en slags boxarposition eller som någon som är van att träna försvars- eller anfallsteknik. Psykopat som vill prova på levande offer? Tycker att tidningarna ska göra den här jämförelsen och publicera denne GM:s signalement igen. Den här gången kanske det säger "klick" hos någon som ser bilden...

Utloggad Fernaq

• Medlem
  • Antal inlägg: 92
« Svar #178 skrivet: 07 januari 2010 13:52:59 »
har följt det här noga både i media och här ,och jag tror samma som en del andra här att  det är en impuls handling,och pommac-flaskan tror jag han hittade antingen strax före dådet eller i samband med överfallet,han kanske slog ner henne med händerna först och hittade flaskan i den omedelbara närheten och fortsatte slå med den och skulle det vara så att han började med händerna först så ser det mer och mer ut som det kan vara samma GM som i lena fallet.
i vilket fall som helst hoppas jag för både familjen och och absolut för allmänheten att han åker dit snabbt så det inte händer igen.

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #179 skrivet: 07 januari 2010 14:11:19 »
Citera
Ju mer tid som går, desto mindre tyder det på att det rörde sig om en amatör. Menar du att han skulle stått kvar och kollat om hon levde - och riskera att bli upptäckt? Då pratar vi inte om rädsla utan ren dumhet. Vad skulle han då gjort om det visade sig att hon var vid liv? Måtta in ännu fler slag så att det verkligen blev frågan om överlagt mord? Efter att ha misshandlat henne hade han två möjligheter- komma undan fort som 17 utan att bli upptäckt. Bli upptäckt - helt nerblodad- och hoppas på att inte bli dömd för mord utan grov misshandel. Vilket tror du i det läget var smartast om han ville vara säker på att inte åka dit om han inte kunde se några vittnen? Eftersom han visste att Nancy hunnit prata med någon i telefon, så måste han ju ha räknat med att hjälp var på väg...

Njae..att han skulle stått kvar och väntat var väl lite överdrivet, på gränsen till sarkastiskt. Sorry!  :-*
 Risken att bli upptäckt är ju överhängande från det att han följer efter henne, så att kolla om hon lever innan han flyr gör ju varken från eller till ur den aspekten egentligen. Om han dessutom vet att hon pratar med någon borde han ju verkligen se till att jobbet blir gjort så hon inte kan lämna något signalement. Han kan ju omöjligt veta vem hon pratar med och hur långt borta den eventuella hjälpen är menar jag. Kunde ju lika gärna varit någon i huset de passerade.. Så det kanske snarare handlar om adrenalin och instinkt än rädsla, dumhet eller andra egenskaper såsom vi känner till dem utifrån normala hjärnor. 

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #180 skrivet: 07 januari 2010 14:28:05 »
Zappa, tycker det lutar mer och mer åt att GM faktiskt kan vara densamme som helt oprovocerat misshandlade Lena i Guldheden i augusti förra året. Hon hade bara tur som överlevde... Lenas teckning av GM är mycket specifik. Såg om inslaget i Efterlyst igår och då visar Lena hur GM stod innan han slog till. Han höll upp händerna och intog en slags boxarposition eller som någon som är van att träna försvars- eller anfallsteknik. Psykopat som vill prova på levande offer? Tycker att tidningarna ska göra den här jämförelsen och publicera denne GM:s signalement igen. Den här gången kanske det säger "klick" hos någon som ser bilden...

Det enda jag är helt övertygad om är att det handlar om någon som gjort liknande saker förr. Och fortfarande är jag inne på att det finns en (minst en) seriemördare där borta. Om det sedan är samma person återstår att se.
Förhoppningsvis jämför väl polisen sättet att angripa på. Om det är någon som sysslar med boxning eller annan sport kanske det är en anabolstinn person.

Ja, du, Cmon- vi kanske står på var sin sida- men ganska nära- samma "pkt" i resonemanget...du verkar dock vara mer inne på impulshandling. Jag är lite både och, måste jag erkänna. Tror att det är impulshandling såtillvida att vissa saker måste sammanfalla. Men exakt vad dessa saker är vet jag inte. Gissar på att mordvapen, lämpligt offer och tillfälle är givna omständigheter. För övrigt tror jag det rör sig om en opportunist. Han har säkert varit ute flera gånger och "rekat". Ungefär som fågelskådare letar fåglar. Tror jag faktiskt. Han är inte mer besvärad av att slå ihjäl någon än vad de flesta är av att gå och köpa mjölk...

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #181 skrivet: 07 januari 2010 16:17:08 »
Hittade en pinfärsk filmsnutt som visar vägen från festen till brottsplatsen samt lite omgivning.
Till synes inte många meter från bebyggelsen.. Usch & fy!!

Small | Large

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #182 skrivet: 07 januari 2010 18:51:38 »
Förutsätter att du menar med bil då? Och ja, med bil kan du ta dig rätt långt åt alla väderstreck på 10 min, vilket verkar vara mest rimligt annars borde ju hundarna kunnat spåra längre. Därmed inte sagt att kopplingen till andra olösta mord i stan blir starkare för det..

Nej, jag tänker mig en gärningsman till fots eller rättare sagt på språng i flykt. En person i ganska normal kondition bör kunna tas sig den sträckan jag tänker på inom 10min.

Med den största respekt för polisens hundar, de kan även ha problem med spår ibland. Det kan vara saker i omgivningen som förvillar och de behöver också ha en referens att spåra på. På platsen kan det tidigare varit många människor som rört sig, referensen de fick att söka på kanske inte var den bästa och de yttre förhållandena påverkar också deras möjligheter. I den här tanken utgår jag ifrån att polishundarna missat spåret efter gärningsmannen.

De möjliga flyktvägarna jag tänker på går ifrån Hjälbo över till Kortedala och är markerad med lila på kartan i länken.
http://i987.photobucket.com/albums/ae359/paulie_walnuts_photo/kortedala.jpg

Då kommer vi också osökt in på Zappas teorier om ouppklarade mordfall i närområdet. Om vi leker med tanken att gärningsmannen tagit den flyktväg jag tänker på, så är vi över i det område där Zappa uppmärksammat att det finns flera ouppklarade mordfall.
http://i987.photobucket.com/albums/ae359/paulie_walnuts_photo/hisingen.jpg
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #183 skrivet: 07 januari 2010 18:59:45 »
Skulle det finnas två GM så borde oddsen vara bra att åtminstone en börjar snacka. Det låter bara så otroligt - då borde det ju varit två personer som bara sedan lugnt promenerat därifrån. Hade det varit två personer som rusat iväg borde väl åtminstone en av dom ha setts?

Jag får inte ihop det med Pommac-flaskan, det är ju inte speciellt vanligt att man går ikring med en pommac-magnum direkt. Jag lekte med tanken att det var en andra person som tillhandahöll flaskan.

Det kanske är så att den redan låg utefter vägen som någon nämde här och blev ett tillhygge för mördare. Vid den här tiden var det ju också fyrverkeritider, så flaskan kan ha fungerat som raketramp. Det borde då finnas spår av krut i snön tycker man.
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Antal inlägg: 718
  • Det enkla är det svåra
« Svar #184 skrivet: 07 januari 2010 19:26:10 »
Hundar som spårar har det svårare när det är torrt och kallt ute. Bättre vid hög luftfuktighet då doftpartiklarna binds  bättre i fuktigt väder.

Ibland kan det vara en fördel att spåra någon el några timmar efter spåret "lagts", då hunden kan gå med nosen i backen, istället för att gå med nosen högt och gå på luftvittring (efter en kortare tid) som kan bli minst sagt förvirrande om det blåser och hunden måste "gå upp mot vinden" för att fånga doften.
" Life is like a box of chocolates. You´ll never know what you´re gonna get"

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #185 skrivet: 07 januari 2010 19:32:30 »
Nej, jag tänker mig en gärningsman till fots eller rättare sagt på språng i flykt. En person i ganska normal kondition bör kunna tas sig den sträckan jag tänker på inom 10min.

Med den största respekt för polisens hundar, de kan även ha problem med spår ibland. Det kan vara saker i omgivningen som förvillar och de behöver också ha en referens att spåra på. På platsen kan det tidigare varit många människor som rört sig, referensen de fick att söka på kanske inte var den bästa och de yttre förhållandena påverkar också deras möjligheter. I den här tanken utgår jag ifrån att polishundarna missat spåret efter gärningsmannen.

De möjliga flyktvägarna jag tänker på går ifrån Hjälbo över till Kortedala och är markerad med lila på kartan i länken.
http://i987.photobucket.com/albums/ae359/paulie_walnuts_photo/kortedala.jpg

Då kommer vi också osökt in på Zappas teorier om ouppklarade mordfall i närområdet. Om vi leker med tanken att gärningsmannen tagit den flyktväg jag tänker på, så är vi över i det område där Zappa uppmärksammat att det finns flera ouppklarade mordfall.
http://i987.photobucket.com/albums/ae359/paulie_walnuts_photo/hisingen.jpg

Kanske bör tala om att något av "mina" olösta mord skulle kunna vara löst- men det är en ganska gedigen lista på mord som inte lösts på decennier. Skickar en karta med olösta mord norr om Hjällbo:http://kartor.eniro.se/m/MXuTJ
Stopppkt på denna karta är alltså Hjällbo.

Jag har försökt hålla mig till max 6 min bilväg mellan pkt. På din karta är det alltså ca 20 min. från första pkt. till den sista. Morden på denna karta är följande:

4 oktober 1997: Man, Kajvägen, Surte
Hittades ihjälskjuten på ett industriområde.

1 mars 1993: Man, Sandspåret, Angered måndag
Hittades död i sin bostad med stickskador i bröstet. En misstänkt person åtalades, men åtalet ogillades.

4 december 1996: Man, Paprikagatan, Angered onsdag
Offret anträffades död i sin lägenhet som stuckits i brand. Han hade mördats före branden.

27 oktober 1987: Man, Kanelgatan, Angered tisdag
Hittades ihjälskjuten i terrängen invid en gångväg.

30 Dec 2009 Berggårdsgärdet, Hjällbo (Nancy)
« Senast ändrad: 07 januari 2010 19:35:47 av Zappa »

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #186 skrivet: 07 januari 2010 19:32:47 »
Paulie och Zappa: Otroligt intressanta inlägg om flyktvägar och ouppklarade mord i området intill!

Och tack Cmon för filmsnutten ifrån gångvägen. Skrämmande att det kunde hända inom ett så bebyggt område.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #187 skrivet: 07 januari 2010 19:58:45 »
Hittade en pinfärsk filmsnutt som visar vägen från festen till brottsplatsen samt lite omgivning.
Till synes inte många meter från bebyggelsen.. Usch & fy!!
http://www.youtube.com/watch?v=bVbjZA8dcIY

Ja, Usch, den här filmen blir extra kuslig om man sätter sig själv i offrets roll.

Vad jag förstått var hon festklädd och enligt det som polisen lämnade ut var hon klädd i en svart halvlång Fred Perry-jacka med huva, ljusblå halsduk, röd topp, kjol och svarta skor.

Har det skrivits någonstans vad det var för typ av skor hon hade på sig?  Många tjejers festskor har ju lite högre klack, känns också ruggigt om hon i halkan försökte fly gärningsmannen i högklackade skor.

Det är nog bara Lill-babs som kan springa i högklackat, hon lär ju vara född med den typen av skor........
« Senast ändrad: 07 januari 2010 20:11:57 av Paulie_Walnuts »
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #188 skrivet: 07 januari 2010 20:10:11 »
Fy 17! Tittade också på filmsnutten, GM slog till precis i det enda lilla skogsområde som fanns...Tror inte hon hann försöka springa ens. Speciellt inte om det var högklackade skor, stackars tjej!

Jag undrar var man hamnar när man kommer ut från det lilla skogsområdet, är det bara stora vägen utanför? Skulle hon över den eller svänga vänster runt hörnet efter "lilla skogen"?

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #189 skrivet: 07 januari 2010 20:33:06 »
Fy 17! Tittade också på filmsnutten, GM slog till precis i det enda lilla skogsområde som fanns...Tror inte hon hann försöka springa ens. Speciellt inte om det var högklackade skor, stackars tjej!

Jag undrar var man hamnar när man kommer ut från det lilla skogsområdet, är det bara stora vägen utanför? Skulle hon över den eller svänga vänster runt hörnet efter "lilla skogen"?

Du kanske sett några bilar som åkt i kring med lite konstiga prylar på taket. Hitta har en tjänst som de kallar för gatubild där man kan gå in och se saker och ting i panoramavy och även då dra och snurra i bilden. http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?start

Här är en bild hämtad därifrån och den röda punkten är där offret hittades.
http://i987.photobucket.com/albums/ae359/paulie_walnuts_photo/gatubildhitta.jpg
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #190 skrivet: 07 januari 2010 20:47:01 »
Med risk för att upprepa saker - vaför en impulshandling eller en vanemördare? Det kan ju röra sig om en serieimpulsmördare.

Det spelar kanske mindre roll med platsen då.

Om någon står i kylan och glor i en skoxdunge måste ju någon sett vederbörande.

Jag känner mig inte helt slut med spåret kring festdeltagare. Även om det härjar en seriemördae i trakterna, vilket Z för fram bra argument för.

Protect me from what I want

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #191 skrivet: 07 januari 2010 20:54:30 »
Tack PW! Fick en annan synvinkel tack vare dig. Har dock missat bilarna med konstiga mojänger på   :D

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #192 skrivet: 07 januari 2010 21:05:57 »
Med risk för att upprepa saker - vaför en impulshandling eller en vanemördare? Det kan ju röra sig om en serieimpulsmördare.

Det spelar kanske mindre roll med platsen då.

Jo, det är väl det jag lutar åt- om vi nu menar samma sak med "serieimpulsmördare"- är inte det ditt område, förresten, Hastings? Vad kan trigga igång detta beteende?

Vad gäller platsen, så finns det som sagt fler "ansamlingar" med mord runtomkring. Kan ju vara någon som antingen bor emellan alla dessa - eller bott på alla eller har andra kontakter med dessa områden. Är kanske helt enkelt ute och "pinkar in" revir genom att mörda? Är det någon som bor mellan pkt så är det i.a.f. inte i detta område utan närmare centrum..
« Senast ändrad: 07 januari 2010 21:08:11 av Zappa »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #193 skrivet: 07 januari 2010 21:26:13 »
Svårare att lösa mord som begås utomhus

Polisen i Göteborg arbetar fortfarande intensivt med mordet på den 18-åriga kvinna som överfölls och dödades i Hjällbo för mer än en vecka sedan. Men rent statistiskt krymper möjligheten drastiskt nu för polisen att hitta gärningsmannen, särskilt om det var en för kvinnan okänd person.

Mellan 30 och 40 poliser arbetar fortfarande heltid med att försöka få ett genombrott i utredningen kring mordet i Hjällbo den 30 december.

En 18-årig kvinna mördades då vid ett-tiden på natten när hon var på väg hem från en fest. Hon ringde en väninna och berättade att hon kände sig förföljd och var rädd. Samtalet bröts och väninnan och hennes pappa gav sig ut för att leta och hittade 18-åringen svårt skadad nära en gångväg bara några hundra meter från sitt hem. Hon avled några timmar senare på sjukhus.

Men trots att över en vecka nu har gått har polisen inget genombrott i utredningen.

??? Det är högprioriterat. Så länge det finns grejer att jobba med fortsätter vi. Vi håller på och kartlägger personer som rört sig i området, säger Thomas Fuxborg, presstalesman på Göteborgspolisen.

Polisen vet ännu inte om gärningsmannen är någon som 18-åringen kände eller inte.

??? Därför jobbar vi väldigt brett. Det är ett lägga pussel-arbete, säger Thomas Fuxborg.

Polisen inväntar också tekniska analyser och provsvar, till exempel för att helt kunna utesluta sexualbrott. Dessa beräknas komma först i nästa vecka.

Mord som begås utomhus är svårare för polisen att klara upp än de som begås inomhus, enligt statistik som kriminolog Mikael Rying på Mittuniversitetet i Sundsvall tagit fram för SvD.se.

88 procent av morden inomhus klaras upp, medan bara 77 procent av fallen utomhus klaras upp. Av de uppklarade morden utomhus är 80 procent av fallen lösta inom en vecka, därefter sjunker sannolikheten för uppklarning markant rent statistiskt.

??? När det gäller dödligt våld utomhus finns en större andel där man inte känner varandra och det förklarar varför det är svårare att klara upp de fallen, säger Mikael Rying som har gått igenom samtliga mord i Sverige sedan 1990 och framåt.

Men även om det är svårare för polisen när tiden går finns det många saker som kan påverka, till exempel teknisk bevisning, viktiga spår eller avgörande vittnen, menar Rying som påpekar att han inte är insatt i detaljerna i just detta mordfallet.

??? När det gäller spaningsmord visar det sig ofta i efterhand att det finns människor som känt till vem som är gärningsman men ingen har velat säga eller göra något. Rätt var det är kan polisen få ett avgörande tips och så är det klart. Man ska aldrig ge upp hoppet, säger Mikael Rying.

Ungefär 100 människor mördas i Sverige varje år, och av de mordfallen förblir 15 olösta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svarare-att-losa-mord-som-begas-utomhus_4049661.svd

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #194 skrivet: 07 januari 2010 21:49:30 »
Svårare att lösa mord som begås utomhus

Polisen i Göteborg arbetar fortfarande intensivt med mordet på den 18-åriga kvinna som överfölls och dödades i Hjällbo för mer än en vecka sedan. Men rent statistiskt krymper möjligheten drastiskt nu för polisen att hitta gärningsmannen, särskilt om det var en för kvinnan okänd person.

Tyvärr tror jag att polisen gör ett systematiskt feltänk här. En person som bara är ute efter att ha ihjäl någon kan ju använda dessa två saker strategiskt: att ta en helt okänd person och att just begå brottet utomhus. Men detta i sig säger ju också något om denna person. Det måste nästan vara någon som själv varit ute och spanat in omgivningarna. Dessvärre har vi väl varken mycket till profilerare eller för den delen utbildad polis som analyserar geografiska likheter t.ex. De kan ju inte bara sitta och vänta på SKL. Och där har vi väl också en brist, eftersom vi saknar den tekniska utrustningen som krävs för vissa analyser och är tvungna att skicka iväg material utomlands...

Utloggad catcat

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #195 skrivet: 07 januari 2010 22:37:36 »
det var kallt den natten..så frågan är om GM väntat in sitt offer eller handlat impulsivt.
 hon hade just kommit in i det lilla skogspartiet och kort innan hann hon ringa upp väninnan och sa hon var förföljd. Så GM bör ha kommit ikapp bakifrån?? från samma håll, från bebyggelsen då. och plockat upp pommac-flaskan utmed vägen.
mobilen då,  var exakt upphittades den? det avslöjar GM s flyktväg!
de som hittade den borde ha sett någon eller något med tanke på tidsramen.

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #196 skrivet: 07 januari 2010 23:14:54 »
Citera

Med all respekt för din goda fysik Walnut, så tror jag det är uteslutet av flera orsaker faktiskt.

1. Teorin förutsätter att GM flyr springandes tillbaka mot bostadshusen och korsar stora Gråbovägen utan att dra uppmärksamhet till sig. 
2. Efter Gråbovägen skall han även korsa Lärjeån och ta sig igenom ett ganska stort skogsparti. (minns ej om & vart det kan finnas broar över ån)
3. Spårvagnen ankommer Hjällbo Centrum 01.12 samt 01.32 vilket utgör en stor risk att bli sedd.
4. Föreställ dig nu att det tar ca 15-20 min att gå i normal takt från brottsplatsen till Eriksbo Västergärde.
5. Vi snackar även flera minusgrader, snö och snorhalt!!

Jag vill än en gång påpeka att flera av de områden som nämnts i samband med olösta mord är starkt kriminellt belastade och mångkulturellt representerade. Det är inte alls ovanligt att dödsskjutningar, knivmord & brutal misshandel förekommer vid olika uppgörelser såsom droger & gängbråk. Det kan även handla om vedergällning mot syskon, kusiner & vänner för triviala ting som någon släkting sagt eller gjort. Ibland behövs det inte mycket för att trigga till våld med tragiska konsekvenser.
Därmed inte sagt att jag är helt övertygad om att så är fallet med Nancy, men tanken på att en galen seriemördare härjar fritt utan någon annan koppling områdena emellan mer än att de ligger i samma stad gör mig skeptisk.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #197 skrivet: 07 januari 2010 23:30:17 »
Cmon- du får ju gärna kolla in den andra kartan jag gjorde. Och förresten- om man antar andra transportmedel- vad finns det då att välja på? Inga bussar t.ex?
Detta ligger väl nära en stor motorväg, eller hur var det?

Vad gäller väcka uppmärksamhet , så krävs ju mer än att bara lagt märke till at t.ex. någon har sprungit- det säger knappt ett skvatt om man bara ser någon på håll.
Finns det någon form av övervakningskameror någonstans i området? Om denna person varit ute och kollat läget så har han förmodligen undvikit dessa.

Tror inte man ska vara för säker på att GM har tagit en helt annan väg en t.ex. kompisen och pappan. Tänk följande: när de går ut för att leta efter Nancy- innan de hittat henne- hur mycket har de observerat vad som hänt runtomkring- de är ju ute för att leta efter henne och har ingen aning om vad som hänt. En iskall typ skulle säkert i princip lugnt kunnat passera dem...Det är bara på film alla lägger märke till allt som rör sig omkring dom. I verkligheten observerar vi inte allt som händer runtomkring oss. Förmodligen sållar vi bort närmare 99 % av allt vi har runt oss.

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #198 skrivet: 07 januari 2010 23:51:43 »
Jo, det är väl det jag lutar åt- om vi nu menar samma sak med "serieimpulsmördare"- är inte det ditt område, förresten, Hastings? Vad kan trigga igång detta beteende?

Vad gäller platsen, så finns det som sagt fler "ansamlingar" med mord runtomkring. Kan ju vara någon som antingen bor emellan alla dessa - eller bott på alla eller har andra kontakter med dessa områden. Är kanske helt enkelt ute och "pinkar in" revir genom att mörda? Är det någon som bor mellan pkt så är det i.a.f. inte i detta område utan närmare centrum..

Impulser är sällan helt slumpmässiga. Så mycket vet jag. Impulser är snarare att betrakta som en del av utjämningssystemet i kroppen. Det handlar om att återställa energibalansen. Med andra ord - en impulsseriemördare är ångeststyrd och har triggats av en oförrätt. Det är otroligt ovanligt att grova våldsbrott är den första reaktionen, Snarare finns det ett etablerat samband mellan långvarig sängvätning, eldsanläggelse under adolscensen samt att ha plågat djur under uppväxten.

Det intressanta med svårigheter med att hantera impulser är att det går under samma spektra som syndrom (Asperger etc) som knappast inbegriper svårigheter att koncentrera sig, snarare svårigheter att läsa in andras känsloliv. Rubriken brukar då kallas neuropsykiatriska tillstånd. Faktiskt kan svårigheten att förstå att det gör ont på andra när man sticker kniven i dem, ses som en variant på att ha svårt att sitta still eller ha svårt att gå och tugga tuggummi samtidigt.

Nu är jag besserwisser igen, men poängen är att det finns ett systenm i sånt som polisen sällan ses som systematiskt. Det handlar om att se de underliggande strukturerna. Det man behöver se, är vilken person som har behövt ångestreducering och som samtidigt kan tänka sig att få det genom att skada andra. Neuropsykiatriska tillstånd är knappast udnerdiagnosticerade, snarare tvärt om, medan beteenden som att plåga djur eller anlägga eld brukar bli uppmärksammade eller lagförda. man bör därför titta igenom tidgare lagförda personer mer än personer med "rätt diagnos".

Lite tankar bara, från en gammal kurator inom rättspsykiatrin.
Protect me from what I want

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #199 skrivet: 07 januari 2010 23:59:28 »
Zappa: Jo, jag ser och förstår hur ni tänker vad gäller platser och olösta fall, men får ändå inte ihop det direkta sambandet med tanke på de faktorer jag nämnde nyss.
Om de inte ändrat sen jag bodde där så är det bara spårvagnar mellan stan och Hjällbo tills du når Angered, där bussar tar dig vidare till Gårdsten och Lövgärdet. Närmsta motorväg är 45:an med påfart Lärjemotet eller Agnesbergsmotet från Gråbovägen.
övervakningskameror finns möjligtvis vid hållplatsen vid Hjällbo Centrum och dessa har nog polisen detaljstuderat redan.
Du har helt rätt i vad vi faktiskt ser och vad vi sållar bort beroende på vad vi letar efter och när det gäller flyktvägar finns det en del att välja på om vi tänker till fots. Antingen upp i skogsdungen och ner mot gångvägen parallellt med Villavallen eller över Hjällbovägen och in i terrängen bakom Hjällbo Lillgata. Ett annat alternativ som slog mig när jag såg filmsnutten är att han kan ha tagit sin in i första garaget och kommit ut två gårdar längre ner närmare gångbron.

Nya kommentarer

SV: Bedrägeri i Skänninge 2005-2011 mot Försäkringskassan av Bea
[Idag kl. 18:37:17]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Alfa
[Idag kl. 16:22:30]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av johanl
[Idag kl. 14:52:19]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 14:20:34]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Alfa
[Idag kl. 14:17:26]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea