: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109698 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #50 skrivet: 02 januari 2010 18:48:45 »

"Lena"

Detta ärende togs upp i Efterlyst på TV3 i höstas. Ca 35min in i inslaget berättar "Lena" om överfallet.

http://viasatondemand.com/channels/TV3-Sweden/Efterlyst/Season-39/21601/Efterlyst.product
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #51 skrivet: 02 januari 2010 18:52:29 »
Zappa, håller med dig-absolut. Bra gjort av dig att ta fram alla dessa mordfall. Nej, jag tror inte att alla mordfall med huvudskador har ett samband, utan jag syftade på att man skulle se på till synes slumpvisa kvinnoöverfall /mord utomhus och med skador mot huvudet. Det känns lite märkligt det här fallet. Är gm en seriemördare? Man kan ju i alla fall ställa sig den frågan.

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Antal inlägg: 718
  • Det enkla är det svåra
« Svar #52 skrivet: 02 januari 2010 18:56:13 »
Hej!

Nancys tragiska död påminner mig om det som hände i Guldheden med 34 åriga Lena ngn gång i augusti 2009.
Helt oprovocerat överfölls 34-åriga Lena av en man på Guldheden i Göteborg.
- Han bara slog och slog och slog utan att det kom ett ljud över hans läppar, berättar den misshandlade kvinnan. Lena, som egentligen heter något annat, vill visa upp bilden på sig själv för att mannen ska gripas.

"Tror det kan hända igen"
- För det känns som att annars kommer det hända igen. Det var så tydligt att han bara var ute efter nån kvinna som han kunde slå och få ut sina aggressioner på. Och vem vet hur lång tid det tar tills nästa gång.
- Om han inte åker fast så tror jag det kan hända igen...
(se http://www.gt.se/nyheter/1.1734107/lena-overfolls-oprovocerat)

Så länge jag vet, fick polisen aldrig tag i honom.

Undrar om det kan vara samma galning som överföll Nancy?

Det är det här fallet jag tror är samma gärningsman, "Lena" överlevde ju tack och lov och lyckades också hjälpa till med att få fram en fantombild av GM. Lena är värd allt som vågade berätta och att visa upp sina skador offentligt efter överfallet!!!!
" Life is like a box of chocolates. You´ll never know what you´re gonna get"

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #53 skrivet: 02 januari 2010 19:05:29 »
Zappa, håller med dig-absolut. Bra gjort av dig att ta fram alla dessa mordfall. Nej, jag tror inte att alla mordfall med huvudskador har ett samband, utan jag syftade på att man skulle se på till synes slumpvisa kvinnoöverfall /mord utomhus och med skador mot huvudet. Det känns lite märkligt det här fallet. Är gm en seriemördare? Man kan ju i alla fall ställa sig den frågan.

Ska försöka låta bli att tjata om det- men jag tror kanske inte på att begränsa det till kvinnomord. Tycker fortfarande att det är suspekt med ett så stort antal olösta mord inom några minuters avstånd- både bilvägen och gångvägen. Lite för magstarkt. Kan inte tänka mig att det handlar om helt separata fall. Någon som vet något om fler olösta överfall i Göteborg?

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #54 skrivet: 02 januari 2010 19:09:51 »
Är mängden olösta fall onormal? Hur ser det ut i Sthlm/ Malmö?
Protect me from what I want

• Medlem
« Svar #55 skrivet: 02 januari 2010 19:25:25 »
Ska försöka låta bli att tjata om det- men jag tror kanske inte på att begränsa det till kvinnomord. Tycker fortfarande att det är suspekt med ett så stort antal olösta mord inom några minuters avstånd- både bilvägen och gångvägen. Lite för magstarkt. Kan inte tänka mig att det handlar om helt separata fall. Någon som vet något om fler olösta överfall i Göteborg?

Zappa, det är en ruskig tanke - men ligger kanske något i det (att det gäller mord på både män o kvinnor). Jag antydde ju även det, men nu när du säger det så... vem vet?

Utloggad Hastings

• Medlem
« Svar #56 skrivet: 02 januari 2010 19:42:54 »

Jo, du har rätt. Det är konstigt. Kanske är vi, liksom polisen, för låsta vid hur det "brukar" vara. Seriemördare har MO, seriemördare lever ut sexuella aggressioner eller andra frustrationer etc etc. Det är kanske en kille som hör röster helt enkelt eller som styrs av något bara han begriper. Det kanske varit helt logiska offer enligt hans logik, medan polisen tycker att det måste vara olika GM eftersom det rör sig både om kvinnor och män (exempelvis).

Men: kött på benen om fallen, så att vi kan se sambanden! Det värsta som kan hända är att vi slösar en ofantlig massa tid!

Spännande det där med dålig andedräkt.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #57 skrivet: 02 januari 2010 19:45:20 »
Hörde även dessa ord "På en mörkblå tröja syns inga blodfläckar.."

Det var inte en mörkblå jacka du såg i dina syner?

Vid tiden för dådet var det ju ganska kallt, så det kanske var denna jacka som offret hade på sig den kvällen?

http://pics.nattstad.se/pics2/members/blogs_pres/201011134420325_502338_608.jpg
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #58 skrivet: 02 januari 2010 20:19:43 »
Är mängden olösta fall onormal? Hur ser det ut i Sthlm/ Malmö?

Har inte fått något bra grepp om Malmö och Stockholm, men antar att det ser ungefär likadant ut. Om man antar att det faktiskt finns några oupptäckta seriemördare i Sverie- vilket väl inte är alltför långsökt, så borde väl "chansen" vara störst att de håller till i storstäder. Mördar man folk i parti och minut så borde det ju märkas fortare på ett litet ställe- som "Morden i Midsomer"  ungefär.
önskar jag kunde skicka min karta. Man kan ju undra om det handlar om bristande resurser/kompetens hos utredare i vissa områden eller bara att vissa kriminella bor i vissa områden.

Apropå ditt andra inlägg: har någon blivit mördad med dålig andedräkt? Måste vara ett svårt fall.

Utloggad Hastings

• Medlem
« Svar #59 skrivet: 02 januari 2010 20:55:36 »
Har inte fått något bra grepp om Malmö och Stockholm, men antar att det ser ungefär likadant ut. Om man antar att det faktiskt finns några oupptäckta seriemördare i Sverie- vilket väl inte är alltför långsökt, så borde väl "chansen" vara störst att de håller till i storstäder. Mördar man folk i parti och minut så borde det ju märkas fortare på ett litet ställe- som "Morden i Midsomer"  ungefär.
önskar jag kunde skicka min karta. Man kan ju undra om det handlar om bristande resurser/kompetens hos utredare i vissa områden eller bara att vissa kriminella bor i vissa områden.

Apropå ditt andra inlägg: har någon blivit mördad med dålig andedräkt? Måste vara ett svårt fall.

Inte bara kartan är bra att se, utan även mer fördjupning kring de olösta fallen. Samband verkar svåra att se, särskilt om man hetsar efter anhöriga i varenda fall. Statistik är bra men inte allt, om man säger så.

Nja andedräkten anspelade på:
Bortsett från fakta: Här kommer en recap av vad jag hittills har "sett" medialt. Ni får ta det som ni vill. (ofta har jag rätt, men ibland är jag ute och cyklar)
Jag skrev redan första dagen att jag omedelbart såg ett slagträ (baseball bat) svingas liksom.
-Idag tror man ju att en Pommacflaska kan ha använts som mordvapen - slagträt kan ha varit symboliskt för flaskan i både form och styrka. Ett slag med en tung, fylld magnumflaska skulle kunna krossa en skalle...
Jag skrev även från början att det jag kände våld mot huvudet och att överfallet kom plötsligt.
-Tror jag också var rätt. Vet inte om polisen har medgivit huvudskador, men man kan nog gissa sig till det.
Sen kände jag liksom ett illamående i mellangärdet, som om flickan översköljdes av illamående eller smärta i maggropen och vek sig dubbel.
Jag har också "känt av" en man med mycket dålig andedräkt el. usla tänder, kändes som han var äldre också, men det sista är jag osäker på. Kände liksom hur flickan ryggade inför andedräkten el. Gm:s ord.
Hörde även dessa ord "På en mörkblå tröja syns inga blodfläckar.."

kanske är Listerine inte överst på önskelistan hos psykotiska seriemördare. Eller SB12, för all del, ingen otillbörlig reklam.

Utloggad Hastings

• Medlem
« Svar #60 skrivet: 02 januari 2010 21:02:15 »
Jag inbillar mig också att det finns oupptäckta seriemördare i landet och att de finns i storstäderna. Jag tror också att problemet med att knipa dem består i en alltför stark tro på att människor är så himlastormande enhetliga. Polisen misstänker samband mellan brott först när de är mer eller mindre identiska. Logiken kan avra en helt annan, som blir uppenbar när man fåł¨r fat i rätt GM: Blev kränkt 12 april, blev sedan kränkt 23 december. Mådde bättre och skippade medicinen i mitten av maj och till nyår. resultat: 4 mord, helt olika varandra och utförda med tillhyggen som mest funnits till hands.

Med allt detta skrivet: Jag börjar bli betuttad av idén kring seriemördare i Göteborg. Jag börjar tro att försmådd festdeltagare var fel. I så fall borde vederbörande 19-årig GM börja bryta ihop nu eller ha skrutit om det så att folk ringer polisen.

Notera dock den så kallade leende mördaren i östra skåne på 80-talet.  Helt oupptäckt ett tag, hyfsat galen, försmådd och med två mord på sitt samvete. Den första flickan dödades genom att kastas i en å, den andra med en mycket stor sten. Inget vidare enhetligt MO där inte.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #61 skrivet: 02 januari 2010 22:04:42 »
Blir helt knäckt av den där "förhandsgranska"- funktionen, så jag får chansa på att det fungerar. Har gjort en karta med 8 olösta mord.

http://kartor.eniro.se/m/MO4KI

Start: Komettorget,
1.Rymdtorget
2. Merkuriusgatan,
3. Teleskopgatan) /Stjärnbildsgatan)
4. Decembergatan,
5. Vårmånadsgatan,
6. Kalendervägen,
Mål; Hjällbo, ANGERED

Total körsträcka från start till stopp: 23 min. (Utan mord, då)
Om man efter Kalendergatan, istället för att köra mot Hjällbo, svänger söderut, finns ett gäng olösta mord i vad jag skulle kalla för ett kluster.

• Medlem
« Svar #62 skrivet: 02 januari 2010 22:15:53 »
Zappa, mycket intressant om kluster av ouppklarade mord!

Loggade in för att lägga till det sista mediala. När jag ser på den senaste bilden ifrån brottsplatsen, med uppspända band mellan träden och poliser som undersöker, så upplever jag återigen den här känslan av dålig andedräkt (och kanske dåliga, bruna tänder (snus?)) hos GM - men dessutom en frän doft, som om GM luktar illa, är smutsig eller otvättad - eller möjligen kan det vara doften ifrån ett stall. Ni vet, hästlukt typ... och det följer med i kläderna. Kan vara en ledtråd att GM jobbar med hästar eller i ett stall... hm...

Utloggad Someone

• Medlem
  • Antal inlägg: 37
  • Chi sono io?
« Svar #63 skrivet: 02 januari 2010 22:51:08 »
Men är det inte så att Göteborg är en relativt stor stad där ca 5 procent av Sveriges befolkning bor. Då är det väl inte underligt att det finns många mord i staden och dess omgivningar? Man kan ju lika gärna definiera Stockholm som ett eget kluster så skall man finna ideliga hemskheter som både är uppklarade och icke uppklarade inom en körsträcka på 20 minuter.
Bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #64 skrivet: 02 januari 2010 22:57:02 »
Bläh! Gissa om jag håller på att ruttna på eniro. Hoppas denna länk funkar bättre:
http://kartor.eniro.se/m/MOzKb.

Ja, du PD, om den där JB har med detta att göra, så har han säkert dålig andedräkt om han fortfarande missbrukar amfetamin= tandlossning= förmodligen taskig andedräkt....

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #65 skrivet: 02 januari 2010 23:05:17 »
Citera

Det finns åtskilliga överfall vissa med dödlig utgång där flertalet mig veterligen inte har klarats upp. De jag kommer på just nu är;
Ung tjej hittades strypt och våldtagen på östra Kyrkogården.
Kvinnan i tygaffären på Drottninggatan för några år sedan
Killen som sköts i Johanneberg i våras (?)
Åtskilliga våldtäkter under åren i samband med t.ex Göteborgskalaset.
Rå misshandel på hållplatsen Kaptensgatan (offret: en väninna till mig  :'()
Dödsskjutning på parkering i Hammarkullen 2006
Ung kvinna kidnappades från Briljantgatan och hittades våldtagen i Slottskogen. Motiv; hämnd - uppklarat

Att sammanfatta drygt 20 år av grovt våld och hitta en gemensam nämnare är omöjligt men visst kan visa fall ha koppling till varandra. Imponerande hur du lyckats gräva fram din lista, men för att vara realistisk så löper de inom en 20 års period och ytterst få platser med gångavstånd till varandra, förutom möjligen fallen i Kortedala.
Dödsskjutningar och bombdåd har eskalerat i Gbg sedan gänguppgörelsen på Näset för ett antal somrar sedan. Några gäng har sina säten i västra resp. östra förorterna och drar sig inte för att hämnas med risk för oskyldigas liv. Förövarna tycks även bli yngre för varje år som går. Så, ja koncentrationen av brott i vissa områden tror jag främst beror på de kriminellas boende.
Sen har vi liksom övriga landet en undermålig för att inte säga obefintlig psykvård vilket naturligtvis ökar statistiken för oprovocerade överfall. 
Vad det gäller drogrelaterade våldsbrott så är det inget unikt för Göteborg. I jakten på droger kan Svensson lätt bli ett rånoffer men jag tror det är sällan en missbrukare misshandlar någon till döds för ingenting, i synnerhet en för dem okänd kvinna.
Jag förstår vart du vill komma med rutten på Eniro, men för mig är det långsökt att personen vid stoppet skulle härja i Kortedala.

Psychic: Intressanta visioner du har men som hästägare måste jag slå bakut här. Häst luktar varken fränt eller illa sådeså!  ;)

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #66 skrivet: 02 januari 2010 23:38:28 »

Det finns åtskilliga överfall vissa med dödlig utgång där flertalet mig veterligen inte har klarats upp. De jag kommer på just nu är;
Ung tjej hittades strypt och våldtagen på östra Kyrkogården.
Kvinnan i tygaffären på Drottninggatan för några år sedan
Killen som sköts i Johanneberg i våras (?)
Åtskilliga våldtäkter under åren i samband med t.ex Göteborgskalaset.
Rå misshandel på hållplatsen Kaptensgatan (offret: en väninna till mig  :'()
Dödsskjutning på parkering i Hammarkullen 2006

Anledningen till att jag började fundera på seriemord var att jag tyckte det fanns likheter mellan flera mord som begåtts i främst två områden. Och vad gäller den GM jag spekulerat om, så beror det just på att han varit i farten under så lång tid- just 20 tal år tillbaka. Och finns det en så finns det väl flera. Vad jag läst om just den här typen av mördare - på detta forum- så är det just att det är ganska vanligt att morden sträcker ut sig långt i tiden. Olösta mord har ju onekligen åtminstone en gemensam nämnare- just att de är olösta. Klart att man börjar undra; kan det vara möjligt att t.ex. 60 olika personer kommit undan med mord inom ett ganska begränsat område? Och bor de verkligen nära varandra? "Mördarkollektiv", kanske...

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #67 skrivet: 03 januari 2010 00:22:59 »
18-åring mördades troligen av okänd

Inget tyder på att den 18-åriga göteborgsflickan skulle ha bragts om livet av någon av deltagarna på den fest hon var på mordkvällen. Polisen arbetar nu efter teorin att det handlar om en främmande våldsverkare som av okänd anledning misshandlat flickan till döds.

???Mycket tyder på det. Vi har hört festdeltagarna men inte hittat någon koppling till mordet, säger Thomas Fuxborg, presstalesman vid Göteborgspolisen.

Så vitt polisen vet hade flickan ingen pojkvän vid mordtillfället.

Den 18-åriga flickan hittades svårt misshandlad och livlös intill en gångstig nära festlokalen, bara några hundra meter från sin bostad, natten mellan den 29 och 30 december. Några timmar senare avled hon på Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Polisen tror att mordvapnet kan ha varit den trasiga magnumbutelj med Pommac som hittades på mordplatsen. På nyårsdagen efterlystes vittnen som sett någon bära omkring på flaskan under natten. Än så länge har dock inga sådana iakttagelser kommit till polisens kännedom.

Ett 30-tal man arbetar med fallet. Framför allt bearbetar polisen de tips som kommit in, totalt handlar det om drygt 20 tips. Hittills har cirka 75 personer hörts.

Polisen avvaktar nu resultatet av obduktionen. Det väntas bli klart i början på nästa vecka.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/18-aring-mordades-troligen-av-okand_4025251.svd
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #68 skrivet: 03 januari 2010 10:53:50 »
En anhållen för inblandning i mordet på Nancy Tavsan
En man har anhållits i göteborg misstänkt för inblandning i mordet på nancy tavsan, 18.

han hämtades in till förhör i fgår eftermiddag och efter ett längre förhör beslutade kammaråklagare Ulrika Åberg att han skulle anhållas.

??? Han är misstänkt för skyddande av brottsling, thomas Fuxborg.

Polisen har fortfarande ingen känd misstänkt gärningsman.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6374288.ab

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #69 skrivet: 03 januari 2010 11:00:38 »
Citera
Anledningen till att jag började fundera på seriemord var att jag tyckte det fanns likheter mellan flera mord som begåtts i främst två områden. Och vad gäller den GM jag spekulerat om, så beror det just på att han varit i farten under så lång tid- just 20 tal år tillbaka. Och finns det en så finns det väl flera. Vad jag läst om just den här typen av mördare - på detta forum- så är det just att det är ganska vanligt att morden sträcker ut sig långt i tiden. Olösta mord har ju onekligen åtminstone en gemensam nämnare- just att de är olösta. Klart att man börjar undra; kan det vara möjligt att t.ex. 60 olika personer kommit undan med mord inom ett ganska begränsat område? Och bor de verkligen nära varandra? "Mördarkollektiv", kanske...

Som sagt, vissa av fallen har säkert en koppling och det är väl inte helt omöjligt att din tänkta GM på ett eller annat sätt varit inblandad i några av dem om det har haft med narkotika eller hämnd att göra.
Anledningen att jag inte tror på honom som GM i fallet med Nancy är främst för att hans brottsliga bana som eskalerat från "vanliga" narkotikarelaterade brott såsom olovlig körning, stöld, vapen- och narkotikainnehav till de fall han har visat sina våldstendeser. Då har det varit mot folk i de egna kretsarna. Flickvännen som misshandlades i sitt eget hem i Mölnlycke, en annan tjej i kretsen som blev våldtagen och misshandlad i sitt hem i Mölndal. Indrivningsbesöket på öckerö som slutade med misshandel där offret drunknade. Jag ser inte riktigt hur eller varför han plötsligt skulle slå ihjäl en obekant tjej på en offentlig plats ända ute i Hjällbo. Men precis som du säger...finns det en finns det fler och jag tror att vi istället ska rota bland de psyksjuka eller gängrelaterade grupperna i närområdet.
Det här med liknande tillvägagångssätt i form av kraftigt våld mot huvudet finner jag inte heller speciellt märkligt. Det torde väl vara det säkraste sättet att verkligen skada någon om man inte skjuter ihjäl dem. Jag menar att överrumplat våld får ju knappast samma effekt om du först slår mot mjukare kroppsdelar..

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #70 skrivet: 03 januari 2010 11:02:49 »

Den mördade Nancy Tavsan, 18. Läs mer:
  Ljusparad till Nancys minne "Vi vill hedra henne."
  – Nancy var ju så full av liv Hela Hjällbo delar smärtan och sorgen
  ”Skrek till – sedan bröts mobilsamtalet” Väninnan hörde Nancy, 18, skrika på hjälp i telefonen
  Kvinna brutalt mördad i natt En man har anhållits i Göteborg misstänkt för inblandning i mordet på Nancy Tavsan, 18.

Mannen hämtades in till förhör i går eftermiddag och efter ett längre förhör beslutade kammaråklagare Ulrika Åberg att han skulle anhållas.

– Han är misstänkt för skyddande av brottsling, säger polisens presstalesman Thomas Fuxborg.

Polisen har fortfarande ingen känd misstänkt gärningsman.

Polisen vill inte uppge om den anhållne personen har någon realtion till Nancy Tavsan.

– Fallet har väckt allmänintresse och vi informerar att utredningen har gått framåt. Men jag kan inte kommentera den ytterligare, säger Thomas Fuxborg.

Den misstänkte personens advokat Björn Sjölander vill i nuläget inte säga någonting om målet.

– Det råder sekretess i målet nu och jag kan inte lämna några kommentarer.

Mer info inom kort.

« Senast ändrad: 03 januari 2010 11:05:06 av Trivial »

• Medlem
« Svar #71 skrivet: 03 januari 2010 11:06:02 »
Trivial, på grund av uppträdande eller motsägelser i vittnesmål misstänker man förmodligen att personen skyddar någon och vet mer än han/hon vill berätta om ex. en närstående, en kamrat eller någon i ett gäng.
Hoppas att detta är ett hett spår som leder till att GM åker fast snabbt.

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #72 skrivet: 03 januari 2010 11:14:29 »
En man har anhållits i Göteborg misstänkt för inblandning i mordet på Nancy Tavsan, 18.

??? Han är anhållen för skyddande av brottsling, säger åklagaren Ulrika Åberg.

Polisen tog in mannen i går eftermiddag och efter ett längre förhör beslutade kammaråklagare Ulrika Åberg att han skulle anhållas.

För Aftonbladet berättar hon att han är misstänkt på den högre misstankegraden, sannolika skäl.

??? Han är misstänkt för skyddande av brottsling, säger hon.

Åklagaren har ännu inte lämnat någon häktningsframställan mot den anhållne.

??? Det kommer nog inte att ske under dagen, säger hon.

Det är oklart om det fanns någon relation mellan Nancy och den person som nu sitter anhållen. Vad som ledde fram till gripandet vill varken polisen eller åklagare berätta. De hänvisar till förundersökningssekretess i ärendet.

Polisens presstalesman Thomas Fuxborg säger att de fortfarande inte har någon känd misstänkt gärningsman till det brutala mordet.

??? Fallet har väckt allmänintresse och vi informerar att utredningen har gått framåt. Men jag kan inte kommentera den ytterligare, säger Thomas Fuxborg.

Den misstänkte personens advokat Björn Sjölander vill i nuläget inte säga någonting om målet.

??? Det råder sekretess i målet nu och jag kan inte lämna några kommentarer.

Skyddande av brottsling kan ge böter eller fängelse i upp till ett år. Släktskap och liknande förhållande till brottslingen kan utgöra förmildrande omständigheter.

Mer info inom kort.

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #73 skrivet: 03 januari 2010 11:21:24 »
Ja, PD, hoppas verkligen att det här leder till rätt GM! Texten höll på att uppdateras, därav den märkliga formuleringen...

• Medlem
« Svar #74 skrivet: 03 januari 2010 12:28:51 »

GöTEBORG/STOCKHOLM. En man har anhållits i Göteborg misstänkt för inblandning i mordet på Nancy Tavsan, 18.

??? Han är anhållen för skyddande av brottsling, säger åklagaren Ulrika Åberg.

Polisen tog in mannen i går eftermiddag och efter ett längre förhör beslutade kammaråklagare Ulrika Åberg att han skulle anhållas.

För Aftonbladet berättar hon att han är misstänkt på den högre misstankegraden, sannolika skäl.

??? Han är misstänkt för skyddande av brottsling, säger hon.

Åklagaren har ännu inte lämnat någon häktningsframställan mot den anhållne.

??? Det kommer nog inte att ske under dagen, säger hon.

Oklar relation
Det är oklart om det fanns någon relation mellan Nancy och den person som nu sitter anhållen. Vad som ledde fram till gripandet vill varken polisen eller åklagare berätta. De hänvisar till förundersökningssekretess i ärendet.

Polisens presstalesman Thomas Fuxborg säger att de fortfarande inte har någon känd misstänkt gärningsman till det brutala mordet.

??? Fallet har väckt stort allmänintresse och vi vill informera att utredningen gått framåt, säger Thomas Fuxborg. Men det är inte klarlagt om det är en eller flera gärningsmän.

Den anhållne mannen ska inte vara någon av de cirka 80 personer som tidigare förhörts av polisen sen mordnatten. Han är inte heller känd av polisen sedan tidigare.

Mördades efter fest
Den misstänkte mannens advokat Björn Sjölander vill i nuläget inte säga någonting om målet.

??? Det råder sekretess i målet nu och jag kan inte lämna några kommentarer.

18-åriga Nancy Tavsans mördades två dagar före nyårsafton. Hon var på väg hem från en fest i Göteborgsområdet Hjällbo när hon plötsligt attackerades.

Polisens teori är att hon mördades med en flaska.

Ett 20-tal poliser arbetar med mordet under helgen. Bland annat hålls nya förhör med den anhållna personen. Omkring 80 personer har förhörts hittills i utredningen.

??? Majoriteten är personer som bor i området, har vistats i området, anhöriga, vänner till 18-åringen, folk som varit på festen och folk som vistats vid brottsplatsen, säger Fuxborg till TT.

Mikael Stengård
Erik Wiman
Kerstin Danielson

Utskriftsdatum: 2010-01-03
Publicerad: 2010-01-03
Webbadress: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6374288.ab

Nya kommentarer

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Blueberry
[Idag kl. 21:14:44]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 19:39:15]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av Alfa
[Idag kl. 19:13:57]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 18:45:23]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av pathfinder
[Idag kl. 17:15:35]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av pathfinder
[Idag kl. 17:07:42]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 17:01:03]

[Idag kl. 14:37:49]

Misstänkt mord i Täby 2013 maj 25 på (kvinna) av Bea
[Idag kl. 14:25:38]

[Idag kl. 12:22:16]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Knight Rider
[Idag kl. 12:17:31]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 11:32:42]

[Idag kl. 11:08:56]

[Idag kl. 11:08:20]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Bea
[Idag kl. 10:45:46]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Alfa
[Idag kl. 08:38:52]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 08:27:54]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av johanl
[Idag kl. 03:07:27]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av pathfinder
[Idag kl. 00:11:53]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 00:03:53]

Mest lästa ämnen