: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109357 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad catcat

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #150 skrivet: 06 januari 2010 06:39:38 »
aaaw... kan inte släppa att det är en yngling som totalflippat.
Vilken vuxen går runt med Pommac  mitt i natten, seriöst

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #151 skrivet: 06 januari 2010 08:04:39 »
Tänker som du, catcat.......
Jag har också funderingar kring det som grabben skrev på facebook och undrar också över polisens tillslag av hans dator.....
Dock förstår jag heller motivet.....men är övertygad om att polisen kommer att lösa detta mord.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 107
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #152 skrivet: 06 januari 2010 08:56:04 »
aaaw... kan inte släppa att det är en yngling som totalflippat.
Vilken vuxen går runt med Pommac  mitt i natten, seriöst

Och hur många ynglingar mördar någon på detta kallblodiga sätt och undgår sedan att bli upptäckt? Tror då mer på att denna person kan ha hittat Pommac flaskan och insett vad han/hon kunde göra med den. Kanske t.o.m. tyckte det var fyndigt. Undrar om denna person sitter och "gottar" sig åt alla skriverier om mordet.....

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad SteffO

• Medlem
  • Antal inlägg: 40
« Svar #153 skrivet: 06 januari 2010 09:47:31 »
Är helt övertygad om att polisen kommer att lösa detta mord! Det som står i tidningarna är ju bara en bråkdel av den information som polisen redan har..

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #154 skrivet: 06 januari 2010 09:59:10 »
Citera
Nu hänger jag inte med- är det inte flera gångvägar i detta område? Och tror du verkligen att den här personen kunde planera var han skulle ha ihjäl henne? Det kunde ju varit fullt med folk i närheten och vad gäller just Nancy så kunde väl ingen planera att springa på henne ensam, om hon nu inte alltid gick ensam...
Börjar undra om det handlar om en person som kan ha varit på jakt efter någon att ha ihjäl en tid, kanske har försökt flera gånger men har av olika skäl blivit hindrad. Så dök Nancy upp som på beställning...ren slump att det blev just hon.

Jo, det finns gott om gångvägar, men vi har ju bara två utgångspunkter; mordplatsen och mobilens fyndplats vilket skalar ner optionerna. Vart Ibbe än korsar Hjällbovägen så bör det röra sig om max några minuter/sekunder innan vägen badar i blåljus och ev. sirener om vi ser till tidsangivelserna.
Jag tror inte detta var något random psykfall som satt och väntade på ett offer vilket som helst. GM visste förmodligen om festen och lurpassade tills sällskapet skiljdes åt och Nancy blev själv. Tillslaget var inte i syfte att mörda, utan att "ge henne en omgång" av någon "trivial anledning". Flaskan kommer troligen från någon av återvinnings grunkorna vid vägen och mobilen togs med som undanröjande av eventuella bevis men tappades i flykten. Ev. kan han (eller hon för den delen) ha haft en bilburen medhjälpare parkerad i närheten vilket förklarar att hundarna tappade spåret så snabbt. Alternativa flyktvägar för GM kan annars vara upp mot skogsdungen eller in i bostadsområdet kanske via källargångar om det är en lokal förmåga vill säga.. Jag tror däremot inte att en adrenalinstinn GM tar risken att springa över gångbron till andra sidan Hjällbovägen.. 

Min gissning är att svaren finns att återhämta bland bekantas bekanta, kanske i krypterad bloggform.. Någon kommer snart att krackelera och börja kvittra.. 

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #155 skrivet: 06 januari 2010 10:38:55 »
Jo, det finns gott om gångvägar, men vi har ju bara två utgångspunkter; mordplatsen och mobilens fyndplats vilket skalar ner optionerna. Vart Ibbe än korsar Hjällbovägen så bör det röra sig om max några minuter/sekunder innan vägen badar i blåljus och ev. sirener om vi ser till tidsangivelserna.
Jag tror inte detta var något random psykfall som satt och väntade på ett offer vilket som helst. GM visste förmodligen om festen och lurpassade tills sällskapet skiljdes åt och Nancy blev själv. Tillslaget var inte i syfte att mörda, utan att "ge henne en omgång" av någon "trivial anledning". Flaskan kommer troligen från någon av återvinnings grunkorna vid vägen och mobilen togs med som undanröjande av eventuella bevis men tappades i flykten. Ev. kan han (eller hon för den delen) ha haft en bilburen medhjälpare parkerad i närheten vilket förklarar att hundarna tappade spåret så snabbt. Alternativa flyktvägar för GM kan annars vara upp mot skogsdungen eller in i bostadsområdet kanske via källargångar om det är en lokal förmåga vill säga.. Jag tror däremot inte att en adrenalinstinn GM tar risken att springa över gångbron till andra sidan Hjällbovägen..  

Min gissning är att svaren finns att återhämta bland bekantas bekanta, kanske i krypterad bloggform.. Någon kommer snart att krackelera och börja kvittra..  

Intressanta funderingar du har. Det som verkar skilja oss åt är alltså att jag inte tror att det är någon bekant till Nancy. Två saker: du tycker det är konstigt att den där Ibbe inte reagerar över blåljusen. Dels undrar jag dock om det är en ovanlig företeelse i detta område. Känner mig inte hemma i detta område. Tänker mer Hammarkullen och Angered. Den här tiden på året kan det ju vara rätt stökigt med alla helger och ledigt folk. Vad gäller exponeringen av GM så håller jag med- samtidigt tänker jag på "kannibalen" som satte sig helt nerblodad på bussen. Här tror jag man lurar sig själv. Om någon gör något som förefaller alldeles för osannolikt, så är vi mer benägna att försöka hitta en mer trivial lösning än spekulera i om personen varit ute och haft ihjäl någon. Intressant är också återigen detta med att polisen tycker att någon borde ha sett Nancy. Tyvärr är det väl precis så det ser ut- folk ser inte det man tror att de ska göra. Och varför skulle de sett henne- om ingen sett en nerblodad GM? Någon som kan tala om hur det ser ut kring denna gångväg där hon hittades? Finns det inte lägenheter med fönster/balkonger åt detta håll?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Antal inlägg: 718
  • Det enkla är det svåra
« Svar #156 skrivet: 06 januari 2010 11:03:32 »
Ja, flaskan är nog ett tillfällighetsfynd, tror inte heller GM gick omkring med den innan. Om GM var helt svartklädd ( som i överfallet mot "Lena" ) syns ju blod dåligt på kläderna, det var ju mörkt också.
Mannen som överföll "Lena" verkar inte heller ha setts nedblodad efteråt, inga uppgifter som framkommit till massmedia och allmänheten så vitt jag sett.
" Life is like a box of chocolates. You´ll never know what you´re gonna get"

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #157 skrivet: 06 januari 2010 11:30:07 »
Usch och fy! Undrar om inte polisen borde fiska i helt andra vatten. Tänker på Hagamannen som inte blev misstänkt efter att ha identifierats av en kvinna som såg honom uppe på BB - eftersom man inte kunde föreställa sig att han också var våldsverkare. Så gick han direkt från BB och våldtog en ny kvinna.
Och en annan Gm som avslöjades genom att styvdottern reagerade över att han rakat sig över hela kroppen för att inte lämna spår.

Det kan ju sitta en inte ont anande kvinna- kanske mamma till hans barn som inte dragit slutsatsen att hennes blodiga man varit inblandad i detta. Eller som lever i skräck...Skulle förklara varför ingen börjat prata.
« Senast ändrad: 06 januari 2010 11:37:25 av Zappa »

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #158 skrivet: 06 januari 2010 12:10:06 »
Zappa, ja jag håller med dig och har nog varit inne på samma tankegångar som du, vilket förstås gör det svårare att hitta GM. Även det här tidigare misshandeln (inte mordet) på Lena som är olöst pekar i den riktingen. Rysligt om det är samma GM och vi har att göra med en galen seriemördare. MEN - om det inte är rätt spår så kan det här vara lite att fundera över: (mina kommentarer inom parentes)

Tidsramen för mordet kan preciseras ganska exakt, vilket ju är mycket ovanligt. Vi talar om endast 15-20 minuter!

Nancy blev mördad mellan kl 01.00 och 01.15 till 01.20!

Expressen 31 december: 
"Hon besökte lägenheten med ett par vänner, som blev oroliga när kompisen försvann vid 01-tiden på natten, trots att de kommit överens om att lämna festen tillsammans. "

(Men hon hade inte gått därifrån ensam – hon fick sällskap av några andra en bit på vägen!)

AB 31 december:
"Stämningen var hög, de dansade och hade kul. Nancy kom och satte sig bredvid Mihai i en soffa. Det blev sista gången han såg henne i livet.  Hon sa att hon ville gå hem och sova.
Nancy Tavsan lämnade festen vid ettiden natten till i går. En släkting berättar att hon hade sällskap av flera kamrater. Men de vek av efter ett hundratal meter och hon skulle gå ensam den sista biten hem, cirka 500 meter. "

(Om det här stämmer, så är de här kamraterna nu de sista som ser henne i livet – och de ENDA som vet att hon ensam promenerar hem den sista biten – och därmed är sårbar för ett överfall...
Nu kan klockan ha varit kanske tio över ett… det gör tidsramen ändå snävare.
Hon mördas alltså kanske mellan klockan 01.10 och 01.20.)

Expressen 31 december:
"….Tavsan promenerade hemåt ringde hon sin bästa vän som bor i närheten, för att ha sällskap under promenaden längs de mörka gatorna. Under telefonsamtalet hörde vännen hur flickan plötsligt stötte på en person."

(Var kl. då 01.05-01.10? En annan tidning skriver att hon har viskat: ”En man förföljer mig” och väninnan uppmanade henne då att springa.)

"Enligt uppgifter till Expressen blev hennes sista ord: "Vem är du, vad vill du?" Sedan blev det helt tyst i luren. "

(Då var klockan kanske 10-12 minuter över ett.)

"Vännen tog då med sin pappa och rusade ut för att se vad som hänt. Bara några hundra meter bort, i en skogsdunge mellan Villavallen och Bergsgårdsgärdet, hittade de Nancy Tavsan kraftigt blödande"

(De bodde i närheten och var säkert där på fem minuter. Då kan klockan ha varit ca 01.20-01.25. Var bor de? Om vi vet från vilket håll de kommer, så måste mördaren ha flytt åt andra hållet! Är det där som polisen söker bilarna? Eller ha sprungit upp i skogspartiet bakom platsen där Nancy hittades.)

GT 30 december:
"Polisen larmades strax före halv två i natt av man som upptäckte flickan"

(Mannen var väninnans pappa.)

Om de unga pojkarna som nu släpptes hade alibi mellan kl. 01.00 och 01.20, så kan ingen av dem ha varit inblandade i mordet. Åklagaren måste veta vad hon gör. Men om killen som hittade mobilen inte hade haft alibi för den tiden utan då var på väg hem, så skulle det i alla fall mig misstänksam… Vi vet ju heller inte om polisen sitter inne med mer information och har släppt killarna för att försöka invagga mördaren i säkerhet och få honom/henne att avslöja sig…

Kommentaren av killen på FB om att GM eller någon som vet mer finns inom vänkretsen på FB är ett spår som jag tycker polisen borde följa upp. Jag säger som Leif GW Persson brukar säga. ”Man ska inte krångla till det för sig.”

« Senast ändrad: 06 januari 2010 12:59:27 av Psychic Detective »

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #159 skrivet: 06 januari 2010 12:31:04 »
PD,  "Lena" som blev överfallen kan du läsa om tidigare i den här tråden, det hände i Augusti 2009 och hon överlevde det grova oprovocerade våldet hon utsattes för. Hon är inte död!

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #160 skrivet: 06 januari 2010 12:36:06 »
 SV: Olöst dödsfall på Nancy Jennifer Tavsan i Hjällbo 30 december 2009
ł« Svara #42 skrivet: 01 Januari, 2010, 19:46:09 ł»   

--------------------------------------------------------------------------------

Lena, överfölls oprovocerat

GöTEBORG. Helt oprovocerat överfölls 34-åriga Lena av en man på Guldheden i Göteborg.
- Han bara slog och slog och slog utan att det kom ett ljud över hans läppar, berättar den misshandlade kvinnan.

Misshandeln skedde den 5 augusti, för nästan exakt två månader sedan. Men ännu har polisen inte lyckats ringa in och gripa våldsmannen.
Därför tar Efterlyst i TV3 upp fallet i kväll i förhoppningen att någon har uppgifter att lämna som kan leda fram till ett gripande.
Klockan var cirka 20 minuter i två på onsdagsnatten när Lena klev av spårvagnen vid Wavrinskys plats.

Stirrade på henne

Hon promenerade genom bostadsområdet.
Vägen var bred och upplyst. Det var väldigt stilla ute.
Då plötsligt.
- När jag gått ett stycke, det är ju en ganska lång gata, så hör jag hur någon ungefär tre till fem meter bakom mig plötsligt tar sats och rusar, varpå jag vänder mig om chockad över det plötsliga ljudet, berättar hon i Efterlyst.
Mannen var framme vid Lenas sida. Han stirrade på henne tre fyra sekunder.

Slogs till marken

- Och så bam får jag ett slag i huvet, säger hon.
Hjälplös och nästan paralyserad låg hon på marken.
Då kom nästa attack.
- Jag kunde inte röra mina händer, det var som om de levde sitt eget liv... han behövde inte ens hålla fast mig, jag viftade med mina armar och han matade slag i mitt ansikte,

Ansiktet helt sönderslaget

Ansiktet blev helt sönderslaget. Två tänder slogs ut.
- Jo, jag fick ju frakturer runt ögat och i pannan, men framförallt i ögonbotten. De var lite oroliga för synen. Men det verkar som om det läkt ganska bra.
Lena försöker beskriva den våldsamme mannen:
- När jag vänder mig om och innan jag får slaget, så står han där beredd och jag får en väldigt synlig bild av hur våldsmannen ser ut.
- Han utstrålar väldig energi och ilska. Och var helt klädd i svart, svart luvtröja, svarta byxor, svarta skor... det fanns inte en detalj, inte ens en vit sula på skorna, utan han var helt klädd i svart.
Polisen hoppas nu få hjälp av TV3:s Efterlyst, och GT, att lösa brottet.

Vill få in vittnesuppgifter

- Ja, vi är väldigt intresserade av att få vittnesuppgifter, iakttagelser som är gjorda dels den aktuella natten, den 5 augusti. Men vi har anledning att tro att den här mannen även har varit synlig i området under kvällen innan, alltså kvällen den 4 augusti. Och det gäller hela området, från Wavrinskys plats och på Egnahemsvägen upp i området, säger Frans Dahlén på polisens informationsenhet.
Lena, som egentligen heter något annat, vill visa upp bilden på sig själv för att mannen ska gripas.

"Tror det kan hända igen"

- För det känns som att annars kommer det hända igen. Det var så tydligt att han bara var ute efter nån kvinna som han kunde slå och få ut sina aggressioner på. Och vem vet hur lång tid det tar tills nästa gång.
- Om han inte åker fast så tror jag det kan hända igen...
Lena har tecknat två fantombilder av mannen. Här ovan ser du en av dem.

Publicerat 7 oktober 2009

http://www.gt.se/nyheter/1.1734107/lena-overfolls-oprovocerat

Kusligt liknade händelse.

Se sida 1 i denna tråd

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #161 skrivet: 06 januari 2010 12:50:47 »
Zappa, ja jag håller med dig och har nog varit inne på samma tankegångar som du, vilket förstås gör det svårare att hitta GM. Även det här tidigare mordet på Lena som är olöst pekar i den riktingen. Rysligt om det är samma GM och vi har att göra med en galen seriemördare. MEN - om det inte är rätt spår så kan det här vara lite att fundera över: (mina kommentarer inom parentes)

Tidsramen för mordet kan preciseras ganska exakt, vilket ju är mycket ovanligt. Vi talar om endast 15-20 minuter!
Nancy blev mördad mellan kl 01.00 och 01.15 till 01.20!
........................
(De bodde i närheten och var säkert där på fem minuter. Då kan klockan ha varit ca 01.20-01.25. Var bor de? Om vi vet från vilket håll de kommer, så måste mördaren ha flytt åt andra hållet! Är det där som polisen söker bilarna? Eller ha sprungit upp i skogspartiet bakom platsen där Nancy hittades.)

..............
Kommentaren av killen på FB om att GM eller någon som vet mer finns inom vänkretsen på FB är ett spår som jag tycker polisen borde följa upp. Jag säger som Leif GW Persson brukar säga. ?Man ska inte krångla till det för sig.?

Hoppas du ursäktar att jag kortat ner ditt inlägg- blir svårt att skriva kommenrarer annars. Ja, som Trivial skriver så dog inte denna Lena som blev angripen- men  helt klart kan det röra sig om samma person. Kanske tyckte han att han "misslyckades" förra gången och har funderat över hur han skulle förbättra det denna gång. Tidsaspekten tycker jag också tyder på att han måste gjort detta tidigare. Vad gäller flyktvägen- så kan han ju- som Cmon skriver vara "en lokal förmåga" eller stuckit genom källargångar. Kanske t.o.m. stått i tvättstugan och tvättade!

Vad gäller den gode GW så är det en intressant felsägning du gör- för mig veterligen har han sagt att man inte ska krångla till "DET". Han har sina teorier och jag har vid mer än ett tillfälle tänkt om hans uttalanden att han inte vill att någon ska komma med bevis för att han kan ha fel- faktiskt. M.a.o. att ingen ska komma och krångla till det- för honom.

Såg att Jerzy redan varit i farten och kommenterat detta fall.
« Senast ändrad: 06 januari 2010 12:53:45 av Zappa »

• Medlem
« Svar #162 skrivet: 06 januari 2010 12:52:43 »
Trivial, javisst! Har själv tagit upp fallet Lena, men skrev bara fel. Sorry...

Här kommer det sista i Expressen:
 En utskrift från Expressens nätupplaga, Expressen.se Leif GW Persson: Det verkar vara ett svårlöst mord
De två anhållna 16-åringarna har släppts - de har inte med mordet att göra.
Nu rinner tiden iväg och polisen kämpar mot klockan för att lösa mordet på Nancy Tavsan.
- Det är aldrig bra att ha legat snett ute, säger Leif GW Persson, kriminolog.
De två 16-åriga pojkarna som hittade Nancys mobiltelefon släpptes på tisdagen på fri fot.
??? Vi kan konstatera att det i dagsläget inte finns någonting som tyder på att de här killarna är delaktiga i mordet. Det är viktigt att understryka, säger kammaråklagare Ulrika Åberg.
Det finns inte heller någonting som tyder på att 16-åringarna känner till mördaren. Frisläppandet av 16-åringarna innebär att polisen åter är tillbaka på ruta ett ??? det finns ingen misstänkt gärningsman. Och ju längre tid som går desto svårare blir det att ringa in mördaren.
??? Då kan gärningsmannen förstöra viktiga spår, säger Leif GW Persson, kriminolog.
??? Utan att vara insatt i ärendet, kan jag bara säga att det verkar vara ett svårlöst mord. Någon kan ha gått förbi, blivit tokig och klappat till henne. Ibland är det så och då är det svårt, säger han.

Hälften klaras upp
Det inträffar ungefär 20 spaningsmord per år. Knappt hälften av dem klaras upp. Att det har gått en vecka utan ett genombrott i utredningen är ett problem, menar Leif GW Persson:
??? Inom 48 timmar bör man komma in på något väsentligt eller ha säkrat bevisning.
??? Det ser mörkt ut. Men Göteborgspolisen är duktigare än andra mordutredare i landet, säger han.
Det var strax efter klockan ett natten mot onsdag 30 december som Nancy Tavsan var
ensam på väg hem efter en födelsedagsfest. Bara några hundra meter från sitt hem överfölls hon brutalt och avled senare av skadorna.
I området har det funnits flera personer utomhus ??? men ingen har, enligt polisen, sett något. Och det är ett mysterium ??? menar polisen.
??? Vi tycker att det är konstigt, säger Per-Olof Johansson, chef för roteln för grova brott.

Polisen: Kontakta oss
Därför väljer nu polisen att gå ut med vilka kläder Nancy hade på sig när hon mördades:
??? Oavsett vad folk sett, om det är en tjej som liknar Nancy, kontakta oss, säger Per-Olof
Johansson.
Polisen eftersöker också uppgifter om tre bilar som ska ha befunnit sig i området.
David Lillemägi
david.lillemagi@expressen.se
Jessica Josefsson

David Lillemägi

Jessica Josefsson

Publicerad 6 januari 2010 Uppdaterad 6 januari 2010
URL till denna sida: http://www.gt.se/nyheter/1.1835896/leif-gw-persson-det-verkar-vara-ett-svarlost-mord  

• Medlem
« Svar #163 skrivet: 06 januari 2010 12:54:46 »
Zappa, du har rätt i så mycket. Både du och jag har varit inne på det här med fallet Lena. (Skrev fel om Lena bara. Ändrat det nu...)

Förresten sa GW så här ser jag:
Citat från KvP/Expressen
"Leif GW Persson säger:
- Det finns en gyllene regel, krångla aldrig till det i onödan"
« Senast ändrad: 06 januari 2010 13:01:00 av Psychic Detective »

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #164 skrivet: 06 januari 2010 16:42:15 »
Citera
Intressanta funderingar du har. Det som verkar skilja oss åt är alltså att jag inte tror att det är någon bekant till Nancy. Två saker: du tycker det är konstigt att den där Ibbe inte reagerar över blåljusen. Dels undrar jag dock om det är en ovanlig företeelse i detta område. Känner mig inte hemma i detta område. Tänker mer Hammarkullen och Angered. Den här tiden på året kan det ju vara rätt stökigt med alla helger och ledigt folk. Vad gäller exponeringen av GM så håller jag med- samtidigt tänker jag på "kannibalen" som satte sig helt nerblodad på bussen. Här tror jag man lurar sig själv. Om någon gör något som förefaller alldeles för osannolikt, så är vi mer benägna att försöka hitta en mer trivial lösning än spekulera i om personen varit ute och haft ihjäl någon. Intressant är också återigen detta med att polisen tycker att någon borde ha sett Nancy. Tyvärr är det väl precis så det ser ut- folk ser inte det man tror att de ska göra. Och varför skulle de sett henne- om ingen sett en nerblodad GM? Någon som kan tala om hur det ser ut kring denna gångväg där hon hittades? Finns det inte lägenheter med fönster/balkonger åt detta håll?

Haha..ja varför skall vi bryta trenden och plöstligt vara överens?  ;D
Men jag ska göra ett tappert försök.. Du har rätt i att de inte behöver vara direkt bekanta med varandra Min tanke var att det kanske snarare är indirekt via någon gemensam nämnare.
Blåljus är förmodligen vardagsmat i området och kanske därför som det gick Ibbes reflexer förbi. Däremot är väl 16-åringar lite grann som kvinnor, dvs att de är av naturen nyfikna och därför är det märkligt att han inte reagerade OM han nu passerade vid den tidpunkten.
Husen i området består av 9 låghuslängor samt tre 7-våningshus närmast torget. Samtliga lägenheter har balkong dock inte av den utstickande typen. Gångvägen efter sista huset går nästan parallellt med Hjällbovägen och på ena sidan finns en liten kulle / skogsdunge.
Det som förvånar är att ALLA tycks ligga och sova trots att det uppenbarligen pågått en rad olika fester runtom så har ingen sett någonting. Men så snart djungeltrumman gått så var folk snabbt på benen och ute för att titta.. Märkligt fenomen..

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #165 skrivet: 06 januari 2010 18:20:44 »
Haha..ja varför skall vi bryta trenden och plöstligt vara överens?  ;D
Gångvägen efter sista huset går nästan parallellt med Hjällbovägen och på ena sidan finns en liten kulle / skogsdunge.
.....

Det som förvånar är att ALLA tycks ligga och sova trots att det uppenbarligen pågått en rad olika fester runtom så har ingen sett någonting. Men så snart djungeltrumman gått så var folk snabbt på benen och ute för att titta.. Märkligt fenomen..

Trodde traditioner var till för att brytas. ;D

Hur det ser ut runtomkring är nog viktigt i jämförelse med andra brott som kan vara av samma person. Det är väl som det är när folk festar- då spanar man ju knappast efter mord och mördare och omdömet är kanske inte det bästa heller.

Jag tror det är en riktig rovdjursmänniska de ska leta efter. Två saker man inte ska göra med rovdjur: se dom i ögonen och springa. Får för mig att detta är en person som handlat rent instinktivt- och att det är därför han varit så svår att upptäcka. En person som uppträder märkligt väcker ju uppmärksamhet. Det har denna person förmodligen inte gjort.

• Medlem
« Svar #166 skrivet: 06 januari 2010 18:36:12 »
Jag gick in på TV3:s sida och klickade på TV3 play, program, Efterlyst och sökordet "Lena". Fick då upp avsnittet kunde se hela programmet igen. (Inslaget med överfallet på Lena kommer en bra bit in i programmet.) Det var mycket intressant att se det här igen och bli påmind om hur GM:s tillägagångssätt liknar det som slutade som mord på Nancy. Dessutom ger ju Lena ett mycket bra signalement genom sin teckning av GM. Hon varnar dessutom för att hon är säker på att han kommer att slå till igen om han inte stoppas. Pressen borde ta upp det här och ånya lägga ut teckningen. Karln kanske känns igen i det här området?

Utloggad Trivial

• Medlem
  • Det enkla är det svåra
« Svar #167 skrivet: 06 januari 2010 19:19:33 »
Ja PD, jag skulle inte bli förvånad om det är samma GM och att våldet trappats upp ett snäpp med hjälp av tillhygge denna gång.

Hoppas GM har skurit sig riktigt ordentligt på flaskan och kladdat ner den ordentligt med fina fingeravtryck! Risken är väl dessvärre att handskarna var på i kylan...

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #168 skrivet: 06 januari 2010 19:25:06 »
Zappa, du har rätt i så mycket. Både du och jag har varit inne på det här med fallet Lena. (Skrev fel om Lena bara. Ändrat det nu...)

Förresten sa GW så här ser jag:
Citat från KvP/Expressen
"Leif GW Persson säger:
- Det finns en gyllene regel, krångla aldrig till det i onödan"

Vet, du- jag tror att det är precis så denna GM tänker/agerar : "krångla aldrig till det i onödan"....Tänker på tjejstackarn som pratade med Nancy i telefon innan hon blev mördad. Vågar man svara i telefon efter en sådan händelse...
« Senast ändrad: 06 januari 2010 19:29:41 av Zappa »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #169 skrivet: 06 januari 2010 21:07:42 »
Vet, du- jag tror att det är precis så denna GM tänker/agerar : "krångla aldrig till det i onödan"....Tänker på tjejstackarn som pratade med Nancy i telefon innan hon blev mördad. Vågar man svara i telefon efter en sådan händelse...

Angående mobiltelefonen:

Polisen försöker skapa en tidslinje med hela händelseförloppet i åtanke. Från det hon lämnade festen i lägenheten och i det vidare händelseförloppet.

Här blir det lite saker som är speciellt intressanta:
- när startade hon samtalet till väninnan och var befann hon sig då?
- hur länge pågick det samtalet?
- när och var befann hon sig när samtalet avbröts och hon uttryckte orden: Vem är du, Vad vill du?
- var och när hittade gangstapojkarna mobiltelefonen?

Kan tänka mig ett förlopp där: offret tappar mobiltelefonen vid sin första kontakt med gärningsmannen och lyckas göra sig fri och flyr springandes från platsen utan sin mobiltelefon för att senare bli upphunnen av gärningsmannen och därefter blir utsatt för våld.

Platsen där mobiltelefonen hittades kan vara offrets första kontakt med gärningsmannen.
« Senast ändrad: 06 januari 2010 22:59:42 av Paulie_Walnuts »
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #170 skrivet: 06 januari 2010 22:51:32 »
Bra tänkt där Mr.Walnut! Jag tror en rekonstruktion är att vänta om den inte redan gjorts. Det har tydligen pågått en massiv dörrknackning och jag hoppas att polisen skött detta civilt och med tolk i flera valörer för bästa resultat..

Beträffande kopplingen till misshandeln på Lena så håller jag med om att likheterna är slående (ursäkta ordvalet) sånär som att han denna gång beväpnat sig, men jag ser inte varför just denne galning skulle gå "över ån efter lik" och med det menar jag åka tvärs över stan till andra sidan älven för att KANSKE stöta på en ensam tjej kl.01 på natten till en onsdag.
I endera fallet så är miljön oerhört viktig, vare sig det är Guldheden eller Hjällbo som är hemmaplan. Även om driften att misshandla är stark så är rädslan att bli upptäckt minst lika stark vilket gör att han måste veta sina flyktvägar exakt och även alternativa sådana. Självklart kan folk flytta och känna till både och, men det känns ändå långsökt..
Märkligt att Fantomen inte åkt fast ännu..har man verkligen finkammat "Gökboet" tro? Hur som helst; hittar man ingen misstänkt där så tror jag att man ska leta i den yttre bekantskapskretsen främst när det gäller Nancy.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #171 skrivet: 06 januari 2010 23:05:53 »
Även om driften att misshandla är stark så är rädslan att bli upptäckt minst lika stark vilket gör att han måste veta sina flyktvägar exakt och även alternativa sådana. Självklart kan folk flytta och känna till både och, men det känns ändå långsökt..

Angående flyktvägen:

Om man tittar på en karta är avståndet över till kortedala inte speciellt långt.

I snabb takt bör en person kunna avverka det avståndet inom 10min eller snabbare.

Mr Walnuts
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #172 skrivet: 06 januari 2010 23:12:50 »
Bra tänkt där Mr.Walnut! Jag tror en rekonstruktion är att vänta om den inte redan gjorts. Det har tydligen pågått en massiv dörrknackning och jag hoppas att polisen skött detta civilt och med tolk i flera valörer för bästa resultat..

Beträffande kopplingen till misshandeln på Lena så håller jag med om att likheterna är slående (ursäkta ordvalet) sånär som att han denna gång beväpnat sig, men jag ser inte varför just denne galning skulle gå "över ån efter lik" och med det menar jag åka tvärs över stan till andra sidan älven för att KANSKE stöta på en ensam tjej kl.01 på natten till en onsdag.
I endera fallet så är miljön oerhört viktig, vare sig det är Guldheden eller Hjällbo som är hemmaplan. Även om driften att misshandla är stark så är rädslan att bli upptäckt minst lika stark vilket gör att han måste veta sina flyktvägar exakt och även alternativa sådana. Självklart kan folk flytta och känna till både och, men det känns ändå långsökt..
Märkligt att Fantomen inte åkt fast ännu..har man verkligen finkammat "Gökboet" tro? Hur som helst; hittar man ingen misstänkt där så tror jag att man ska leta i den yttre bekantskapskretsen främst när det gäller Nancy.

Vet du- jag tror inte detta är en person som har förmåga att ens känna rädsla. Därmed har han ett stort försprång- han kommer inte att avslöja sig av misstag på grund av dåligt samvete- han har inget.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #173 skrivet: 06 januari 2010 23:23:26 »

Ja, det är så en del av polisarbetet utförs för att sätta en tidslinje och få med alla tänkbara iakttagelser i händelseförloppet.

Angående pommac-flaskan igen:

Ett scenario kan vara att det är flera gärningsmän, angripare 1 gör den första attacken och offret flyr för att längre fram möta nästa gärningsman som har pommac-flaskan i sin hand.
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #174 skrivet: 06 januari 2010 23:32:47 »
Ja, det är så en del av polisarbetet utförs för att sätta en tidslinje och få med alla tänkbara iakttagelser i händelseförloppet.

Angående pommac-flaskan igen:

Ett scenario kan vara att det är flera gärningsmän, angripare 1 gör den första attacken och offret flyr för att längre fram möta nästa gärningsman som har pommac-flaskan i sin hand.

Skulle det finnas två GM så borde oddsen vara bra att åtminstone en börjar snacka. Det låter bara så otroligt - då borde det ju varit två personer som bara sedan lugnt promenerat därifrån. Hade det varit två personer som rusat iväg borde väl åtminstone en av dom ha setts?

Nya kommentarer

Mest lästa ämnen