: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109178 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 106
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #100 skrivet: 04 januari 2010 18:40:26 »
Belöningen tycker jag är intressant. Verkar alltså finnas oskrivna regler även där.

Jag läste också Bloggen, P.D. Tycker det låter som någon tar chansen att hämnas...Taskig svenska också. Finns det någon annan som skrivit om beslagtagna datorer i detta fall? Det låter inte ens troligt. 

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #101 skrivet: 04 januari 2010 18:44:04 »
Zappa, jag tror att det här med datorer har omnämnts i media.
Tror att utredningen fått fart nu och att polisen kommer att kunna hitta GM inom kort.

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #102 skrivet: 04 januari 2010 18:48:29 »
Tror att utredningen fått fart nu och att polisen kommer att kunna hitta GM inom kort.

och Gm kommer att visa sig vara ung med SB12 i halsen...

Jag tycker det här utspelet med belöning är rena reklamkampanjen. "Tyck om oss - vi ogillar mördare." Bah.
Protect me from what I want

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #103 skrivet: 04 januari 2010 18:52:20 »

Sorry, hittar inget om beslagtagna datorer i detta fall.
Och är det inte lite märkligt att de s.k. "misstänkta" ; Ali Al-sined och Ibrahim Ghadban, båda är födda exakta samma dag? 19931109. De kanske inte ens finns på riktigt.

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #104 skrivet: 04 januari 2010 18:55:45 »
Vissa födelsedagar är ju populärare än andra. exvis är alla ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan födda 1 juli tror jag.

Finns det bilder på de misstänkta?
Protect me from what I want

• Medlem
« Svar #105 skrivet: 04 januari 2010 19:00:36 »
Hasting, yupp - jag kollade upp bägge på Facebook via länkarna på bloggen.

• Medlem
« Svar #106 skrivet: 04 januari 2010 19:03:10 »
Zappa, funny... Jag vet inte om mina visioner kommer att visa sig riktiga eller helt vridna. Vi får se om det här med "dålig andedräkt" visar sig stämma. Den visionen kan ju också möjligen vara symboliskt för att man rygger inför någons ord. ok? I'm as confused as you are...

• Medlem
« Svar #107 skrivet: 04 januari 2010 19:11:31 »
Zappa, betr. beslagtagna datorer - jodå det är riktigt:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6378426.ab

Två 16-åringar har anhållits
Båda misstänks för skyddande av brottsling
Ytterligare en 16-åring har anhållits efter mordet på Nancy Tavsan, 18.

Men polisen tror inte att de har med mordet att göra – de två pojkarna misstänks för skyddande av brottsling.

Det var en mobiltelefon som ledde polisen på spåret.

Den andre 16-åringen togs in till ett långt förhör i går och anhölls sent på kvällen.

– Jag tog beslut att han skulle anhållas i går efter förhöret, vad han har sagt eller exakt vad han är misstänkt för kommenterar jag inte, säger kammaråklagare Ulrika Åberg.

Båda 16-åringarna är anhållna på sannolika skäl, den starkare misstankegraden.

Polisen uppger att den andre anhållne inte har figurerat i utredningen tidigare.

Misstänks inte för mord
Han ska inte heller ha befunnit sig på den fest Nancy lämnade innan hon blev mördad.

– Det har dykt upp uppgifter under utredningen som gör att vi kan misstänka honom för skyddande av brottsling. I nuläget har vi ingen känd gärningsman, säger Tomas Fuxborg, presstalesman på polisen.

16-åringarna misstänks inte för mord.

– Hade det varit det minsta misstanke om det, så skulle de varit anhållna för mord. Men så är det inte, säger en källa med insyn i ärendet.

Polisen spårade de två anhållna genom en mobiltelefon.

– Allt måste kontrolleras och under tiden sitter de kvar. Men jag tror inte de anhållna vet vem mördaren är, säger källan.

Husrannsakan i dag
Den förste 16-åringen som anhållits säger, enligt hans advokat, att han inte är inblandad i någonting.

Åklagaren har ännu inte tagit beslut om männen ska begäras häktade.

Båda16-åringar förhörs under eftermiddagen.

Under måndagen gjorde polisen husrannsakan i den andre anhållnes bostad, där en dator beslagtogs.

På måndagens sändes material, bland annat en krossad flaska som hittades på platsen, i väg för teknisk undersökning, uppger TT.

Polisen är fortfarande intresserad av att få in tips från allmänheten.

Texten uppdateras.
« Senast ändrad: 04 januari 2010 19:14:01 av Psychic Detective »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #108 skrivet: 04 januari 2010 19:54:07 »
Okidoki, P.D. EN dator i.a.f. Ids inte läsa deras hemsidor just nu...

• Medlem
« Svar #109 skrivet: 04 januari 2010 20:41:22 »
Tror att familjen är kristen...

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #110 skrivet: 04 januari 2010 22:32:04 »
Även om familjen är kristen så behöver inte hennes vänner eller pojkvänner vara det......
Jag tycker mej ana nåt hedersrelaterat över detta mord.

• Medlem
« Svar #111 skrivet: 04 januari 2010 23:04:26 »
Ruth, jag tror inte på sk "hedersmord" i det här fallet. Kan  vara enligt teorin citerad nedan från bloggen i tidigare inlägg:

"Just nu har polisen och pikten varit runt Skolspåret i Hjällbo, och har gjort nåt tillslag.

De anhållna kände Nancy väll.

De misstänktas datorer har beslagtagits av polisen. Enligt uppgifter kan det hela handla om, några tjejer Nancy bråkat med. På hennes blogg står det vissa uppgifter som tyder på det.

Enligt uppgifter kan en tjej vid namnet P sagt till hennes pojkvän att döda Nancy pga av det ovannämnda."

Dessutom läste jag inlägg på PI som sa sig veta att polisen letts till de här killarna på grund av att att mobilsamtal hade ringts IFRÅN Nancys telefon EFTER mordet och TILL de här killarnas mobiler. Det verkar i så fall stämma med "skyddande av brottsling" om de vägrar tala om vem som ringde till dem ifrån Nancys telefon!
Vidare att Nancys blogg tydligen hade blivit hackad och någon hade snott lösenordet. Hon fick byta lösenord. Detta hade tydligen hänt efter att ett förhållande hade avslutats.
Citerat från:
"255. Simon B | januari 1, 2010 at 12:49

Har suttit och läst Nancys blogg, inte kommentarerna då utan det hon skrev om sitt dagliga liv. Och jag vet inte om det har kommit fram ännu, men jag tror att jag funnit ett hyperintressant spår som jag hoppas att polisen har koll på. Sitter tajt nu med uppkoppling, men kort. Nancy skriver om ngt bra som fick ett abrupt slut på hösten. Läser man mellan raderna så handlar det om en relation som gått fel. Dessutom bytte Nancy blogg för att ngn hackade sig in och bytte lösenord etc på hennes gamla blogg. Detta skedde också vad jag kan först i anslutning till det hon berättar om. Polisen bör snarast kolla upp den personen hon hade uppbrottet ifrån, på hennes gamla blogg saknas enligt vad jag kan se inlägg från tiden från uppbrottet, oktober? Bloggen hackad och lösen bytt. Vem gjorde detta?"

MVH Simon Bogg
http://politisktinkorrekt.wordpress.com/2010/01/04/mordet-pa-nancy-tavsan-tva-ynglingar-anhallna/
« Senast ändrad: 04 januari 2010 23:13:08 av Psychic Detective »

Utloggad Cmon

• Medlem
  • Antal inlägg: 365
« Svar #112 skrivet: 04 januari 2010 23:07:10 »
Citera
Om nu Hisings backa stämmer med Biskopsgården så finns det i.a.f. tre olösta mord i detta område. Man undrar ju- kan det vara ungdomar i drogsvägen som inte vill ange sin langare?

Hur menar du H-Backa stämmer med Biskopsgården och i vilket av områdena finns tre olösta mord? Det enda jag kommer på just nu är balkongmordet (hedersmord?) på Wadköpingsgatan i Backa.
Kan intyga att båda områdena hyser en stor portion kriminalitet och majoriteten av de boende härstammar en bra bit från Göteborgs gränser om jag ska uttrycka mig lite försiktigt..
Vet inte riktigt hur Backa kom in i bilden, man påstår att den ena av de anhållna bor där efter att ha spårat Nancył´s mobil, men han tycks vara uppväxt och skriven i Hjällbo. Kan ju förvisso bosatt sig hos släktingar i Backa efter 9:an i Hjällboskolan.
Tror även att födelsedatum blev lite fel på Ali, tror det ska vara 931016, om nu det gör nån skillnad..
Även om nu dessa snorungar ännu inte är misstänka som GM så satt jag visst inte helt på cykeln när det gällde gängen i närområdet.. Förvånar mig inte heller om motivet faktiskt är hämndrelaterat av någon sjuk anledning. OM så skulle vara fallet så blir man f*n mörkrädd på riktigt..
Va säger du Zappa..ska vi släppa JB nu, för han är väl ändå lite för gammal för dessa amatörer?

• Medlem
« Svar #113 skrivet: 04 januari 2010 23:33:45 »
Hittade Nancy Tavsans egen bloggsida.
http://nannybunny.blogg.se/
Det verkar stämma att hon har gått igenom en separation under hösten...

På Nancys Facebooksida uppges sedan bloggen heta:
http://kryptonia.blogg.se

Lite märkligt att hon på Facebooksidan uppger sig som "married". Kanske var det något skämt mellan vännerna? För gift var hon väl ändå inte redan?
http://www.facebook.com/home.php?#/nancy.tavsan?ref=search&sid=566839233.123741406..1

Sorgligt att läsa om den unga flickans inlägg nu när man vet att hon är borta. Stackars Nancy och hennes familj. Hoppas att GM får sona sitt hemska brott.
« Senast ändrad: 05 januari 2010 00:12:08 av Psychic Detective »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #114 skrivet: 05 januari 2010 07:23:16 »
Hur menar du H-Backa stämmer med Biskopsgården och i vilket av områdena finns tre olösta mord? Det enda jag kommer på just nu är balkongmordet (hedersmord?) på Wadköpingsgatan i Backa.
Kan intyga att båda områdena hyser en stor portion kriminalitet och majoriteten av de boende härstammar en bra bit från Göteborgs gränser om jag ska uttrycka mig lite försiktigt..
Vet inte riktigt hur Backa kom in i bilden, man påstår att den ena av de anhållna bor där efter att ha spårat Nancył´s mobil, men han tycks vara uppväxt och skriven i Hjällbo. Kan ju förvisso bosatt sig hos släktingar i Backa efter 9:an i Hjällboskolan.
Tror även att födelsedatum blev lite fel på Ali, tror det ska vara 931016, om nu det gör nån skillnad..

Va säger du Zappa..ska vi släppa JB nu, för han är väl ändå lite för gammal för dessa amatörer?

Det står så här i artikeln (se ovan, ett av Jaggers inlägg): "Efter fyra dygns intensivt arbete tycks polisen ha gjort ett genombrott i utredningen om mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo utanför Göteborg. Enligt uppgifter till Expressen hämtades mannen i sin bostad i Hisings Backa, drygt tio kilometer från Bergsgårdsgärdet där Nancy Tavsan hittades. Efter det första förhöret beslutade kammaråklagare Ulrika Åberg att mannen skulle anhållas på sannolika skäl misstänkt för skyddande av brottsling.

Spårad till området

Polisen vill inte avslöja exakt vad mannen misstänks för, men GT/Expressen erfar att polisen hittade honom genom Nancys mobiltelefon som spårades till området där mannen bor."

De olösta mord jag menar är på följande adresser;

1 mars 1987: Kvinna, Blåsvädersgatan, Göteborg söndag
Offret avled efter att ha inkommit medvetslös till Sahlgrenska sjukhuset. Hon fördes dit med ambulans från sin bostad där hon på okänt sätt fått talrika skador på ansikte, hals och överkropp.

30 december 1989: Man, Fjädermolnsgatan, Göteborg lördag
Dog efter ett fall från en balkong. Mannen har endera hoppat själv eller blivit utslängd av någon okänd gärningsman.

7 februari 1995: Kvinna, Molnvädersgatan, Göteborg tisdag
Anträffad död på marken utanför huset där hon bodde på sjunde våningen. Ett balkongfall som också kan handla om en olycka eller ett självmord.

Vad gäller JB så är han ju bara intressant om han ens är lös för tillfället.
Bör väl kanske säga att även om jag är inne på tanken om en seriefigur där i Göteborg, så är jag inte säker på att denna person är inblandad i detta. Men jag utgår från att det ändå rör sig om någon hon inte kände.
« Senast ändrad: 05 januari 2010 07:24:51 av Zappa »

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 208
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #115 skrivet: 05 januari 2010 07:53:34 »
Vilken kriminell organisation är detta?

En kriminell organisation har på en hemsida utfäst en belöning på 50 000 kronor för tips på vem Hjällbo-mördaren kan vara.

Det är ett hänsynslöst beteende anser myndigheterna, bland annat mot den döda kvinnan och hennes familj som inte har några som helst kopplingar till organisationen.
Den kriminella organisationen är kraftig försvagad, enligt Samverkansgruppen mot organiserad brottslighet i Göteborg.

"Kränkande mot alla"
- Man utnyttjar mordet för eget PR-arbete. Man vill framställa sig själva som beskyddare och starka. Det är inte bara kränkande mot offret och hennes anhöriga, utan kränkande mot alla som vill se det här brottet löst, säger Bengt-Olof Berggren på samverkansgruppen, till TT.

http://www.nyhetskanalen.se/1.1425453/2010/01/04/hjallbomord_utnyttjas_av_kriminella
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #116 skrivet: 05 januari 2010 08:52:06 »
Citera
Vilken kriminell organisation är detta?

En kriminell organisation har på en hemsida utfäst en belöning på 50 000 kronor för tips på vem Hjällbo-mördaren kan vara.

Det är ett hänsynslöst beteende anser myndigheterna, bland annat mot den döda kvinnan och hennes familj som inte har några som helst kopplingar till organisationen.
Den kriminella organisationen är kraftig försvagad, enligt Samverkansgruppen mot organiserad brottslighet i Göteborg.

Det spekulereas i att det handlar om OG då ledaren också är syrian. Att den numera är försvagad beror säkert på de tillslag och gripanden som gjorts för inblandning i diverse grova brott för några år sen. Men samtidigt tycks organisationen förgrenas och "små knoppar" fortsätter den brottsliga verksamheten om än i mindre skala..

Utloggad Tänk

• Medlem
  • Antal inlägg: 67
« Svar #117 skrivet: 05 januari 2010 09:44:20 »
Det spekulereas i att det handlar om OG då ledaren också är syrian. Att den numera är försvagad beror säkert på de tillslag och gripanden som gjorts för inblandning i diverse grova brott för några år sen. Men samtidigt tycks organisationen förgrenas och "små knoppar" fortsätter den brottsliga verksamheten om än i mindre skala..

Det är Original Gangsters.  http://originalinkasso.com/

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #118 skrivet: 05 januari 2010 09:59:37 »
Zappa:
Som sagt, han kan mycket väl ha bosatt sig hos någon släkting i Backa efter skolan, men har fortfarande väldigt starka anknytningar till Hjällbo.
Att dra kopplingar mellan Backa och Biskopsgården för de mord som inträffat där känns dock inte relevant inte bara pga avståndet områdena emellan. I Biskopsgården finns andra grupperingar som är fullt kapabla till bl.a gäng- och hedersrelaterade mord.
Hade det gällt Backa kontra Brunnsbo eller Kärra hade jag köpt teorin rakt av, för där har i alla år funnits rivalitet.

Jag förstår att tanken på en seriefigur är kittlande, men det är nog mer troligt att varje område har sina egna figurer med uppgift att hämnas vid minsta kränkning såväl i egna som i andras domäner.
Detta gäller förstås inte alla olösta mordfall i stan för det finns ju som sagt gott om övriga sprattelgubbar & psykfall i de flesta delarna av stan, tyvärr.     

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #119 skrivet: 05 januari 2010 10:09:04 »
Zappa:
Som sagt, han kan mycket väl ha bosatt sig hos någon släkting i Backa efter skolan, men har fortfarande väldigt starka anknytningar till Hjällbo.
Att dra kopplingar mellan Backa och Biskopsgården för de mord som inträffat där känns dock inte relevant inte bara pga avståndet områdena emellan. I Biskopsgården finns andra grupperingar som är fullt kapabla till bl.a gäng- och hedersrelaterade mord.
Hade det gällt Backa kontra Brunnsbo eller Kärra hade jag köpt teorin rakt av, för där har i alla år funnits rivalitet.

Jag förstår att tanken på en seriefigur är kittlande, men det är nog mer troligt att varje område har sina egna figurer med uppgift att hämnas vid minsta kränkning såväl i egna som i andras domäner.
Detta gäller förstås inte alla olösta mordfall i stan för det finns ju som sagt gott om övriga sprattelgubbar & psykfall i de flesta delarna av stan, tyvärr.     

Cmon, jag har redan släppt misstankarna mot dessa gabbhalvor. Fortfarande tror jag inte sannoliheten är speciellt hög att ni har ett 60-tal olika mördare därborta. No way.

Hittade en intressant studie hos advokatsamfundet- kanske borde bli en ny tråd- lämnar det till Moderatorerna. Det handlar i.a.f. om att avslöja lögnare, hela texten finns på:
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5751;

"Så avslöjas en lögnare

Nu finns nya kunskaper om hur lögnare beter sig. Kunskap som advokater behöver. Inte minst med tanke på att många som arbetar inom rättsväsendet är dåliga på att avslöja vittnen som ljuger.

Det är svårt att avslöja lögnare. Nästan alla undersökningar som gjorts visar att de flesta människor gissar rätt ungefär varannan gång. Inte bättre än slumpen, med andra ord. Vanligen har testerna gått ut på att försökspersoner studerat människor på video eller i verkligheten för att avgöra om de talar sant eller falskt.
Resultatet är entydigt. Hälften av bedömningarna är riktiga, hälften felaktiga. Riktigt nedslående är att yrkesgrupper som i sitt dagliga arbete tar ställning till sant och falskt inte är särskilt mycket bättre. Såväl polis som advokater, domare och övrig rättspersonal hamnar på mellan 50 och 60 procent rätt.
Två typer av fel begås. Dels misslyckas vi med att genomskåda lögnare, dels misstror vi människor som faktiskt talar sanning. "

Utloggad Cmon

• Medlem
« Svar #120 skrivet: 05 januari 2010 11:04:04 »
Citera
Pojkarna hittade mobilen på marken?
De två 16-åringarna ska ha hittat mobilen på marken.
När de förstod vems den var greps de av panik.
De ringde aldrig polisen ??? som kom och hämtade dem.
Polisen har fortfarande ingen misstänkt för mordet för Nancy Tavsan, 18.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6381664.ab

Hoppas nu att polisen tar nya tag och släpper detta, så vi slipper mer slösade skattemedel på undermåliga utredningar och skadestånd till felaktigt anklagade.
(ja, tänk att jag fick vatten på min kvarn... )
F-t synd att de inte vågade gå till polisen.

När och framförallt vart hittades mobilen skulle vara intressant att veta innan vi drar några slutsatser om sanningshalten i deras berättelse. Ibrahim kom tydligen från en fest i Eriksbo vid 01-tiden och var den som hittade mobilen. Varför Ali sen satte in sitt egna simkort om de nu fick sådan panik är också en gåta.
En annan sak som förbryllar är varför man skriver följande om alla tar sånt avstånd från det som hänt;

Citera
Från en på deras facebook lista:

"Ha*se Su*l*y Ali Jag hörde du skrek Jag hörde du ramla Jag hörde ni strula Fuck alla tråkiga människor som kollar på vad andra gör sköt om dig själv Fuck alla ni som kör på andra Växeln FKB Muthafuckaa FKB FLIPPA KöR BARA"

Fri at 11:09pm

Under har någon frågat:

HAHAHAHAHA jag hörde......( har friläge o lägga in en vass kommentar)....... Äre sant??

och han har svarat:

HAHA HAHA A walla saaaaaaant

Guldgossar..? Njae, det vetef*n även om de inte är direkt inblandade.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #121 skrivet: 05 januari 2010 11:32:13 »
Vad gäller det som står på Facebook så får jag erkänna att jag skulle behöva akut hjälp av en språkvårdskonsult för att första vad de skriver om.

Det som verkar motsägande är att de påstår att de tog mobilen för att de visste vems det var, men sedan inte vill erkänna att de kände Nancy. Var mobilen inte hennes då?

• Medlem
« Svar #122 skrivet: 05 januari 2010 11:48:57 »
Cmon, ja jag såg också det där. Det här verkar inte vara några duvungar, trots allt. Man blir väl även som människa bedömd efter sina vänner kan man tycka...

Zappa, här är förklaring ifrån Urban Dictionary:
FKB EFFECT   
A male figure whose presence has an adverse effect on another mans relationship with their girlfriend
"yo that bitches ex-boyfriend is totally fucking with Anthony's head, hes causing some serious fkb effect "

Är motivet trots allt ett relationsdrama? Nancy skriver i sin senaste blogg om två tjejer som gjort henne besviken och även om ett förhållande som har tagit slut och gjorde henne ledsen. Dessutom skriver hon på ett annat ställe och ber att några personer ska sluta att tracka henne.
Båda de gripna pojkarna hade Nancy som vän på FB.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #123 skrivet: 05 januari 2010 11:57:26 »
Vad har:

"yo that bitches ex-boyfriend is totally fucking with Anthony's head, hes causing some serious fkb effect "

Med: ""Ha*se Su*l*y Ali Jag hörde du skrek Jag hörde du ramla Jag hörde ni strula Fuck alla tråkiga människor som kollar på vad andra gör sköt om dig själv Fuck alla ni som kör på andra Växeln FKB Muthafuckaa FKB FLIPPA KöR BARA"

att göra?

Båda de gripna pojkarna hade Nancy som vän på FB.

Ok, då är det rimligt att de faktiskt visste vems mobil det var, då...

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #124 skrivet: 05 januari 2010 12:00:30 »
Hmmm... jag hörde du skrek ...jag hörde du ramla....
Vore jag polis skulle jag kräva en väldigt bra förklaring på varför han skrev så och jag skulle inte acceptera kryptiska svar utan han skulle få förklara på redig svenska.
Jag tror efter att sett detta inlägg att de absolut har med mordet att göra.

Nya kommentarer

Mest lästa ämnen