: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009  (läst 109687 gånger)

0 medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 210
  • ...ett stenkast från fördärvet...
Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« skrivet: 30 december 2009 07:26:30 »

Den 18-åriga flickan var på väg hem när hon överfölls i Hjällbo utanför Göteborg i natt. överfallet var synnerligen brutalt och enligt polisen var flickan mycket svårt skadad. Flickan avled senare på Sahlgrenska sjukhuset
- Vi misstänker att hon blivit utsatt för ett mord, helt enkelt, säger Thomas Fuxborg vid polisen i Västra Götaland.

Polisen larmades strax före halv två i natt av en anhörig till flickans väninna. Enligt uppgift hade flickan varit på en fest i området och var på väg hem när hon blev attackerad av minst en man som misshandlade henne brutalt. Hon hittades, till synes livlös, vid Berggårdsgärdet i Hjällbo. Alldeles i närheten av sitt eget hem.
- Hon blev utsatt för ett kraftigt yttre våld, säger polisens talesman Thomas Fuxborg.
När polis och ambulans kom fram till brottsplatsen var flickan mycket svårt medtagen. Hon hade mycket svag andning och räddningspersonalen satte på henne en syrgasmask samtidigt som hon fick första hjälpen.

Sökte dna
Flickan fördes i ambulans till Sahlgrenska sjukhuset. En stund senare körde en polispatrull flickans föräldrar till sjukhuset.
- Klockan 04.38 dödförklaras hon av läkare på Sahlgrenska, säger Thomas Fuxborg.
Ett stort område spärrades av och polisen förhörde de som befann sig i området samt även flickans väninna.
Polisen hörde även personer som varit på samma fest som den 18-åriga flickan.
Vid 08-tiden på onsdagsmorgonen var våldtäktsmannen på fri fot.
Polisen söker nu efter fler vittnen från platsen.

Mördades där hon hittades
- Vi har ännu inget vittne som har sett eller hört själva händelsen. Vi vet inte ens om det är en eller fler gärningsmän som vi jagar, säger Thomas Fuxborg.
Men polisen är ganska säker på att den unga kvinnan mördades där hon hittades.
- Fydplatsen är troligtvis också brottsplatsen, säer Thomas Fuxborg.
Initialt förekom uppgifter om att den 18-åriga flickan våldtagits. Men det är inget som polisen misstänker.
- Det finns ingenting som tyder på det i nuläget. Vi misstänker att hon blivit utsatt för ett mord, helt enkelt, säger Thomas Fuxborg.
http://www.gt.se/nyheter/1.1829113/flicka-mordad-i-natt
« Senast ändrad: 05 januari 2010 18:08:37 av Jagger »
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad JJ

• Medlem
SV: Mordet på Nancy Tavsan i Hjällbo 2009
« Svar #1 skrivet: 30 december 2009 10:59:51 »
Enligt uppgift så skall det vara Nancy Jennifer Tavsan som blivit mördad.
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009 12:33:03 »
Det finns bättre i bilder i de norska dagstidningarna, konstigt nog.

Her studerer politiet blodspor der den 18 år gamle jenta ble drept
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=599615
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009 13:35:35 »
Hade fel....bilden var bättre i GP!
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #4 skrivet: 30 december 2009 15:46:08 »
Mordet på den 18-åriga flickan chockade hela Göteborgsförorten Hjällbo. Hundratals personer, vänner, släkt och grannar, kom till mordplatsen under onsdagen för att försöka förstå och sörja.
- Hon var en av de snällaste människor som har funnits, säger en före detta klasskamrat

Det har redan börjat bli en liten hög av blommor och flera levande ljus har tänts vid den plats där någon tog livet av den 18-åriga flickan, natten till onsdagen. Blodspåren lyser fortfarande i snön.
- Det är fullt med människor som kommer förbi, en del stannar upp. Flera av dem gråter. Det är väldigt många grannar till den mördade. Hon verkar ha varit mycket omtyckt här i Hjällbo, säger Markus Hankins.

Förtvivlad och chockad
Stämningen är stundtals ganska upprörd på platsen. Systern till den mördade var där en kort stund. Förtvivlad och chockad.
- Jag pratade med några av familjens grannar. De berättade att hela familjen är i total chock, säger Markus Hankins.
Flera av den mördade 18-åringens kompisar och skolkamrater var där. En av dem, Benjamin 18 år, säger att han inte kan förstå hur någon kan ta livet av en så snäll och glad människa.
- Hon var glad, snäll och positiv. Hon kunde inte göra en fluga förnär, säger han.

Obehagligt
Benjamin, som varit klasskamrat med den mördade 18-åringen under hela grundskoletiden, tycker att det är väldigt obehagligt att det fortfarande går en mördare lös i Hjällbo.
- Det känns som om det är någon härifrån som har gjort det. Det är det värsta, säger han.På Facebook dök det snabbt upp en grupp för alla som sörjer. Vid 13-tiden på onsdagen hade drygt 260 personer gått med. ?Vila i frid ??? hjärtat? skriver en av medlemmarna. En annan: ?Vila frid, en vacker ängel har lämnat oss?¦?
http://www.gt.se/nyheter/1.1829732/hela-hjallbo-sorjer-18-ariga-flickans-dod
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad JJ

• Medlem
« Svar #5 skrivet: 30 december 2009 16:15:51 »
Inga nya spår efter nattens kvinnomord

Polisen har under dagen fått in flera tips om den 18-åriga kvinna som misshandlades till döds i Hjällbo i natt.

Utredningen har fått mycket hög prioritet, mellan 50 och 60 poliser har satts in.

Under dagen har flera personer förhörts, men ännu har polisen ingen misstänkt. Det är heller inte klart ännu om hon haft anknytning till den fest, som pågick i närheten av olycksplatsen.
http://www.sr.se/goteborg/nyheter/artikel.asp?artikel=3342354
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

Utloggad Knight Rider

• Medlem
  • Antal inlägg: 273
« Svar #6 skrivet: 30 december 2009 16:51:52 »
Med så mycket blod (bilderna) kan man anta att gärningsmannen fått blod på kläder och skor. Polisen borde fokusera på att snabbt kolla alla som var på festen och deras kläder. Om någon av dem redan hunnit tvätta så kan det finnas skäl att undersöka denne person lite närmare. Men gärningsmannen behöver förstås inte vara någon som var med på festen.

Utloggad Psychic Detective

• Medlem
  • Antal inlägg: 487
  • All evil needs is the silence of good people
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009 16:58:37 »
Förfärligt dåd och en tragedi för flickan och hennes familj.
Mitt första inlägg här. Tittade på bilderna och filmklippet ifrån brottsplatsen och "såg" ett baseball bat, alltså bilden av ett slagträ. Vet inte om det kan vara en ledtråd- Men lägger ut det här så får vi se. Ibland är mina syner (särskilt de som förvarnar om händelser) helt riktiga, men de kan vara både fysiska fakta eller som symboler. Ska se om jag plockar upp något mer om det här mordet.
(Hoppas att det inte har någon fantatisk religiös orsak..typ hedersmord.)
Glömde skriva att jag tror att det gäller huvudskada och att överfallet kom mycket plötsligt...
« Senast ändrad: 30 december 2009 17:20:59 av Psychic Detective »

• Medlem
« Svar #8 skrivet: 31 december 2009 09:05:28 »
Att döma av flickans sista ord på mobiltelefonen verkar ju detta vara ett vansinnesdåd av en psyksjuk person. Inte heller tyder det på ett sexualbrott.  Ändå måste man ställa frågan: "Om det INTE är det, vem kan ha haft motiv att vilja mörda en, enligt vittnesmålen, så söt och omtyckt flicka?"  Tänker på Nancys fråga: "Vem är du? Vad vill du?" Den kan ju ha varit riktad till en man - eller en kvinna!  Rör det sig om ett svartsjukedrama? övervåld tyder ofta på ett personligt raseri mot offret...

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #9 skrivet: 31 december 2009 09:33:05 »
Om hennes sista ord var: "Vem är du, vad vill du?", så tyder ju det mesta på att det inte fanns någon koppling alls mellan henne och GM- det enda som lämnar öppet för en tidigare kontakt dem emellan skulle väl vara att hon först inte såg vem det var. Jag tippar på att GM i vilket fall som helst inte ville bli igenkänd- kanske för att personen i fråga hade andra "skumrasksaker" för sig, eller för den delen att det handlar om en person som själv "kände sig skyldig"- vem vet vad som rört sig i huvudet på denna person? Hursomhelst, någon har förhoppningsvis sett en blodig person efter detta.....Undrar varifrån flaskan kom? 

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #10 skrivet: 31 december 2009 16:18:03 »
Det blir inget lätt mord att lösa om det inte kommer in vittnesmål eller att polisen hittar några ledtrådar.......
Jag tycker att i ett så pass stort bostadsområde borde väl nån sett nåt......och mördare borde fått ganska mycket blod på sig själv att han knappast kan dölja det....

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #11 skrivet: 31 december 2009 16:29:54 »
Här tyckder jag nog att psykiatriklockorna ringer allra högst. Trenden just nu är väl mycket unga gärningsmän, dessutom.

Planerat verkar det inte, då tar man väl inte en flaska. Snarare en störd försmådd festbesökare eller nåt.

Jag tror lyckligtvis att Ruth har fel - det här ska vara löst på kort tid. Jag vet inte varför men det känns så. Kanske eftersom ungdomar är sämre på att hålla sig hemliga än vuxna.

Tyvärr saknar jag förmågan att "se"... men respekterar förmågan. Välkommen hit Psychic detective.
Protect me from what I want

• Medlem
« Svar #12 skrivet: 31 december 2009 18:08:34 »
Tack, Hastings! Här kommer lite tillägg till mitt tidigare inlägg om vad jag hade "sett". Tidigare skrev jag att jag hade sett ett baseball bat, el. slagträ, det kan vara ett vapen eller också symboliskt för "something that comes quick like a bat from hell" eller tja.. jag vet inte. Senare kände jag även i maggropen en hemsk tryckande känsla och liksom ett illamående. (som om flickan kände det). Vill liksom vika mig dubbel...  Åh, höll på att glömma att jag faktiskt första dagen plockade upp nåt med en man, eller en person som hade illaluktande äcklig andedräkt, eller fula tänder... kändes som äldre person(el. man ryggar för vad nån säger) Hastings, jag kan aldrig vara säker på vad jag "ser" - inte förrän man har fått facit. Men jag hoppas innerligen på att den här gärningsmannen åker fast snabbt.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #13 skrivet: 31 december 2009 20:10:15 »
Slänger in lite "fakta" om några olösta mord i närheten av detta, så kan den som vill roa sig med att göra en egen "mordkarta":

9 oktober 1983: Kvinna, Kalendervägen, Göteborg
Hittades i sitt hem och yttre tecken talar för att kvinnan strypts till döds.

30 augusti 1997: Man, Rymdtorget, Göteborg
Hittades knivskuren på gården utanför en bostadsfastighet. "Misstänkt person är häktad i sin frånvaro", står det i polisens anteckningar.

25 mars 1997: Kvinna, Merkuriusgatan, Göteborg
Anträffades död i terrängen, med skador i huvudet, invid en gångbana mot Bergsjön. Ett av de fall kalla fall-gruppen tittat närmare på.

1 augusti 1998: Man, Komettorget, Göteborg
Påträffad död med skador i huvudet vid en parkbänk utmed en gångväg.

9 april 2000: Man, Decembergatan, Göteborg
Skjuten till döds i en lägenhet i samband med någon form av uppgörelse. "Misstänkt person är häktad i sin frånvaro", står det i polisens anteckningar.

18 augusti 2001: Man, Stjärnbildsgatan/Teleskopgatan, Göteborg
Anträffades i terrängen, skjuten till döds. En ung man dömdes för mord i tingsrätten, men friades i hovrätten.

14 maj 2002: Man, Vårmånadsgatan, Göteborg
Påträffades död hemma, med kraftiga krosskador i huvudet och ett stort antal knivstick på kroppen. En misstänkt friades i hovrätten.

30 december 2009   Berggårdsgärdet, Hjällbo...

Hittar ytterligare 12 olösta mord en bit bort. Märkligt nog- tycker jag- verkar dessa mord ganska koncentrerade. Eller omvänt: största delarna av Göteborgstrakten verkar vara totalt befriade från ouppklarade mord.

« Senast ändrad: 31 december 2009 20:12:59 av Zappa »

Utloggad C5R

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #14 skrivet: 01 januari 2010 06:59:46 »
Jag är ny här på sidan så detta blir mitt första inlägg.

En intressant sak jag noterat är att mordet på Nancy har många likheter med en grov misshandel på en kvinna i Göteborg i somras, 5te augusti.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5918749.ab

Klockan var tjugo i två på natten den 5 augusti (ondsdag!) och Lena hade klivit av spårvagnen på Wavrinskys plats i Göteborg.

Hon hade bara hunnit en liten bit på Egnahemsvägen då hon attackeras av en okänd man.

– Så får jag ett slag i huvet, tror jag, tror det är på sidan här, tror att jag ramlar och eventuellt kryper liten bit eller så ramlar jag rätt in i buskaget jag vet inte.

Mannen börjar att mata slag i Lenas ansikte. Han säger ingenting utan slår bara. Den okända mannen slog och slog och slog tills Lena nästan förlorade synen.

– Han utstrålar väldig energi och ilska. Och var helt klädd i svart: svart luva, svart luvtröja, svarta byxor, svarta skor.

– Det var så tydligt att han bara var ute efter nån kvinna som han kunde slå och få ut sina aggressioner på. Och vem vet hur lång tid det tar tills nästa gång, säger Lena till "Efterlyst".

GM är fortfarande på fri fot men Lena har lyckats ge så pass många detaljer om mannen att man kunnat göra en fantombild. Den kan man se på TV-inslaget i artikeln ovan.

Fallen är kusligt lika. Nancys mördare slog till 01:15 medan Lenas dito slog till 01:40 på morgonen den 5:te Augusti, vilket hör och häpna var en onsdag precis som i fallet Nancy. Samma dag, klockslagen är väldigt nära, även tillvägagångssätten är skrämmande lika i båda fallen, de blir förföljda av en okänd man som plötsligt slår till utan att säga ett ord, slag i huvudet, grovt övervåld mm.
Slumpartat konstaterande eller kan det vara samma GM? Kan man koppla dagen och klockslaget till något sammanhang? Fallen behöver inte ha ett samband egentligen men de har väldigt många likheter vilket gör det intressant.

Tycker det är långsökt tänkande men man vet aldrig!

Som "Lena" själv sa:

– Det är klart jag vill att han ska åka fast. För det känns som att annars kommer det hända igen, säger hon till "Efterlyst".

Slog han till i onsdags?

« Senast ändrad: 01 januari 2010 07:17:15 av C5R »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 01 januari 2010 10:02:54 »
Jag är ny här på sidan så detta blir mitt första inlägg.

En intressant sak jag noterat är att mordet på Nancy har många likheter med en grov misshandel på en kvinna i Göteborg i somras, 5te augusti.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5918749.ab

Klockan var tjugo i två på natten den 5 augusti (ondsdag!) och Lena hade klivit av spårvagnen på Wavrinskys plats i Göteborg.

Hon hade bara hunnit en liten bit på Egnahemsvägen då hon attackeras av en okänd man.

??? Så får jag ett slag i huvet, tror jag, tror det är på sidan här, tror att jag ramlar och eventuellt kryper liten bit eller så ramlar jag rätt in i buskaget jag vet inte.

Mannen börjar att mata slag i Lenas ansikte. Han säger ingenting utan slår bara. Den okända mannen slog och slog och slog tills Lena nästan förlorade synen.

??? Han utstrålar väldig energi och ilska. Och var helt klädd i svart: svart luva, svart luvtröja, svarta byxor, svarta skor.

??? Det var så tydligt att han bara var ute efter nån kvinna som han kunde slå och få ut sina aggressioner på. Och vem vet hur lång tid det tar tills nästa gång, säger Lena till "Efterlyst".

GM är fortfarande på fri fot men Lena har lyckats ge så pass många detaljer om mannen att man kunnat göra en fantombild. Den kan man se på TV-inslaget i artikeln ovan.

Fallen är kusligt lika. Nancys mördare slog till 01:15 medan Lenas dito slog till 01:40 på morgonen den 5:te Augusti, vilket hör och häpna var en onsdag precis som i fallet Nancy. Samma dag, klockslagen är väldigt nära, även tillvägagångssätten är skrämmande lika i båda fallen, de blir förföljda av en okänd man som plötsligt slår till utan att säga ett ord, slag i huvudet, grovt övervåld mm.
Slumpartat konstaterande eller kan det vara samma GM? Kan man koppla dagen och klockslaget till något sammanhang? Fallen behöver inte ha ett samband egentligen men de har väldigt många likheter vilket gör det intressant.

Tycker det är långsökt tänkande men man vet aldrig!

Som "Lena" själv sa:

??? Det är klart jag vill att han ska åka fast. För det känns som att annars kommer det hända igen, säger hon till "Efterlyst".

Slog han till i onsdags?

Jätteintressant, tycker jag. Kollade in var Egnahemsvägen ligger i förhållande till de 12 andra olösta morden söder om de 7 fallen som ligger nära Berggårdsgärdet i Hjällbo där Nancy blev ihjälslagen. Det handlar altså om flera fall med slag eller våld mot huvudet. Vem vet hur många liknanade olösta fall av misshandel det finns i samma område?

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #16 skrivet: 01 januari 2010 12:44:11 »
Jätteintressant, tycker jag. Kollade in var Egnahemsvägen ligger i förhållande till de 12 andra olösta morden söder om de 7 fallen som ligger nära Berggårdsgärdet i Hjällbo där Nancy blev ihjälslagen. Det handlar altså om flera fall med slag eller våld mot huvudet. Vem vet hur många liknanade olösta fall av misshandel det finns i samma område?

Kusligt bra iakttagelse, Z.

Fast jag håller nog en spänn på en försmådd festdeltagare som i sitt kränkta tilstånd försökte uppnå någon form av "upprättelse". Just därför tror jag på ett rätt så snabbt uppklarande. För vrje dag som går får jag allt mer fel.
« Senast ändrad: 01 januari 2010 14:52:10 av Jagger »
Protect me from what I want

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2010 12:45:55 »
Detta rör sig med största sannolikhet om någon som inte blivit upptäckt tidigare, eftersom han (ja, jag tror det är en han) inte verkar bry sig om ifall han lämnar spår efter sig. Det är inte heller en förstagångsföreteelse.

Om du vet något om vem det är- ÄVEN om det nu skulle vara din pojkvän, man, bror eller kusin- gå genast till polisen. Glöm allt skitsnack om att blodsband är starkare än vatten. Fyra argument för att vända sig till polisen med uppgifter:

1. Det är brottsligt att skydda en brottsling. Du blir medskyldig till brott. Och detta gäller mord.

2. Det kan röra sig om en person som inte ens är medveten om sina handlingar. Kanske inte ens VILL begå dessa handlingar. Du sviker den här personen som du tror dig värna om.

3. En del vänder aggressioner inåt och begår självmord- andra vänder den utåt, och ger sig på andra. Det kan alltså vara någon som VILL bli upptäckt.

4. Nästa gång- KAN DET BLI DIN TUR. Eller någon som du älskar.

Ja, Hastings, bra att hålla fler öppningar "öppna" om man så säger...
« Senast ändrad: 01 januari 2010 12:47:43 av Zappa »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2010 13:00:04 »
Nancys pappa: Hur ska vi leva vidare?
GöTEBORG. Nancy Tavsan, 18, blev brutalt mördad.
Nu berättar familjen om sin dotter, sorgen och det ofattbara.
- Hur ska vi kunna leva vidare, säger hennes pappa Mansour Tavsan.

Sent på natten mot onsdag ringde telefonen. Familjen minns knappt samtalet, men förstod att Nancy var svårt skadad.
Hon hade ringt sin bästa kompis och sagt att någon följde efter henne. Sedan bröts samtalet.
Kompisen och hennes pappa hittade henne på marken.
Nancy låg fortfarande kvar när hennes pappan kom dit. Medvetslös och blodig. Men hjärtat slog.
Ett par timmar senare fick familjen det ofattbara beskedet - dotterns liv gick inte att rädda.
Vi står utanför huset. Solen skiner från klarblå himmel och trädgården ligger inbäddad i ett tjockt lager snö. Några hundra meter bort, på andra sidan skogsdungen, har brandkåren spolat bort alla spår av blod och hundratals vänner har fyllt mordplatsen med blommor och ljus.

"Vem kan göra så"

JAKTEN PÅ MöRDAREN. Under nyårsaftonen deltog 30 poliser i jakten på Nancy Tavsans mördare. Men trots den intensiva utredningen är ingen person gripen för dådet. Foto: Anders Ylander

Men minnena har etsat sig fast.
- Hur ska jag kunna glömma det jag såg, säger pappan.
Han gråter och tar fram en bild ur plånboken. En söt ung tjej, med huvudet lite på sned, tittar rakt in i kameran. ögonen ler.
- Vem kan göra så, kan du förklara det?
Familjen beskriver Nancy som snäll och omtyckt. En tjej som längtade efter studenten, avgudade sin systerson och drömde om att bli sångerska.
- Hon älskade att sjunga, hon sjöng i kyrkan och i "Idol". Sjunga var hennes stora dröm, säger pappan.
För familjen är det fortfarande alldeles ofattbart. Att deras dotter är borta. Och att en annan människa tagit hennes liv.

"Hon hade inga fiender"

KAN HA ÅKT SPÅRVAGN. Mannen som polisen söker kan ha tagit spårvagnen från området där han mördat Nancy Tavsan, 18. I så fall kan han ha fastnat på övervakningsbilder. Foto: Peter Magnusson

- Hon hade inga fiender, inga ovänner som skulle göra något sånt, säger hennes svåger Fadi Youssef.
- Det kan inte ha varit någon som var ute efter just henne. Hon var på fel plats vid fel tillfälle.
Familjen har bott i huset i Hjällbo sedan slutet av 1970-talet och känner de flesta i området. Nu är tryggheten borta.
- Jag är rädd. Vad har samhället gjort när ännu en ung tjej blivit mördad? Vems fel är det? Skriv att vi måste få veta varför det hände, säger Mansour Tavsan.

Letar fortfarande

MORDPLATSEN. Polisens utredare undersöker mordplatsen vid Bergsgårdsgärdet i Hjällbo där Nancy-mordet ägde rum natten mot onsdagen. Foto: Per Wissing

I går fortsatte 30 poliser jakten på gärningsmannen. Men sent i natt hade polisen ännu ingen misstänkt för dådet - och inget signalement. Nu vädjar man efter tips.
- Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få från allmänheten och från personer som kan ha varit i närheten av olika anledningar, säger utredningschefen Per-Olof Johansson

POLISENS SPÅR EFTER MöRDAREN

1. GLASFLASKAN
o En blodig glasflaska hittades på platsen intill blodet från mördade Nancy Tavsan. Polisen misstänker att det är mordvapnet och har därför samlat ihop alla glasbitar för analys. Nu kommer den att undersökas för att se om det finns spår från mördaren på flaskan.

2. BLODSPÅREN
o På platsen fanns blodstänk och spår. Nu utreder polisen om det kan finnas spår och DNA-bevis från gärningsmannen. Det är inte ovanligt att också gärningsmannen skadas i samband med en våldsattack och lämnar blodspår på mordplatsen.

3. VITTNEN
o Polisen har hört både folk som bor i området och de ungdomar som var på festen. Totalt finkammade 30 poliser bostadsområdet på jakt efter någon som kan ha sett eller hört något. Till klockan två i morse patrullerade flera poliser i området.

4. BLODIGA KLÄDER
o Polisen sökte efter blodiga kläder som gärningsmannen kan ha kastat av sig i flykten från platsen. Det mycket brutala mordet kan ha satt spår också på gärningsmannen. Med hjälp av hundar sökte i går polisen av området.

5. öVERVAKNINGSBILDER
o Gärningsmannen kan ha åkt spårvagn från platsen. I så fall kan han ha fångats på bild i någon av övervakningskamerorna. I jakten på spår är alla ledtrådar intressanta.

http://www.gt.se/nyheter/1.1831129/nancys-pappa-hur-ska-vi-leva-vidare

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2010 13:17:57 »

Här, intill bergskanten vid Hjällbogärdet, hittades flickan. Bild Stefan Berg

Inga nya spår efter mördare

Polisen har på nyårsdagen fortfarande inget nytt angående mordet på den artonåriga flickan i Hjällbo. Ett femtiotal personer har nu förhörts.

- Det finns ingen misstänkt gärningsman och det har inte framkommit några nya uppgifter i ärendet, säger polisens presstalesman Frans Dahlén på nyårsdagens förmiddag.

- Vi har förhört över 50 personer och vi kommer att fortsätta förhören under nyårsdagen. Ett trettiotal poliser arbetar med fallet och vi kommer att fortsätta med spaningar i området.

Jakten på den som mördat den 18-åriga kvinnan gick på nyårsdagen in på sitt tredje dygn. Det handlar om ett brutalt mord. Vid klockan 01.30 på natten till onsdagen hittades kvinnan av vänner, nära en gångbana i Bergsgårdsgärdet i Hjällbo.

Hon fördes kraftigt blödande och okontaktbar till Sahlgrenska sjukhuset, men var så svårt skadad att hennes liv inte gick att rädda. På mordplatsen fanns mycket blod. En krossad flaska hittades av polisen på platsen.

På väg från fest

- Vi vill inte närmare gå in på hur hon dog eller vad den tekniska undersökningen av mordplatsen har gett, säger polisens presstalesman Frans Dahlén.

Hittills har ett stort antal tips kommit in till polisen som man nu håller på att bearbeta. De uppgifter som kommit fram visar att 18-åringen var på väg hem från en fest. Hemmet ligger bara ett hundratal meter från platsen där hon hittades.

Ringde en vän

Ett mobiltelefonsamtal är ett viktigt spår för polisen. 18-åringen hade ringt upp en god vän när hon var på väg hem. Enligt medieuppgifter ska det sista väninnan hörde från 18-åringen ha varit: "vem är du, vad vill du?", därefter bröts samtalet. Väninnan ska ha rusat ut med en anhörig och hittat sin kamrat livlös.

- Vi vill fortfarande ha in fler tips, och vi vädjar till allmänheten och boende i Hjällbo att vända sig till oss bara de misstänker att de kan ha uppgifter som kan sättas i samband med mordet, säger Frans Dahlén.

På nyårsdagen arbetar ett 30-tal poliser med utredningen.

Minnesplats skapad

Vänner har också skapat en minnesplats vid gångbanan där kvinnan hittades. Många har besökte platsen under nyårshelgen. Även polisen var där och bevakade.

- Vi följer gängse rutiner vid den här typen av brott, säger Frans Dahlén.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.281713-inga-nya-spar-efter-mordare
Et ego in Arcadia Vixi

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2010 16:21:14 »
En sådan magnum flaska är stor och tung och kunde säkerligen ha använts som vapen eller "slagträ"... hemska tanke.

Hittade ett fall där mordvapnet varit en magnumflaska champagne: Klippt från http://www.derechos.net/doc/fyi/scott.html

"The murder weapon, Kondian stated, had been an unopened bottle of Dom Perignon Champagne. Rick Kondian is left handed and he had a 5 stitch cut on his left index finger from the wire cap around the bottle, leaving little doubt as to who actually bludgeoned the victim and with what weapon"
« Senast ändrad: 01 januari 2010 16:32:27 av Psychic Detective »

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #21 skrivet: 01 januari 2010 18:36:26 »
*suck* - Varför ska det vara så svårt att hitta e-postadress till polisen i Göteborg?

När jag hörde om det här mordet fick jag ett par associationer till ett annat mord som jag, efter att ha kollat upp det, upptäckte också hade begåtts i Hjällbo.

Den 30 juni 2002 mördades en 39-årig man invandrad från Somalia. Valet av offer var slumpmässigt och det dröjde till i slutet av oktober samma år innan gärningsmannen kunde gripas. Han hade då utfört flera mordbränder/mordförsök med en intervall av 40-41 dygn. Domen blev rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Man kan ju tänka sig att han fått frigång eller permission. 

• Medlem
« Svar #22 skrivet: 01 januari 2010 19:00:42 »
Intressant teori, Aldred!
E-post adress till polisen i Gbg  polismyndigheten.vastragotaland@polisen.se
Men om du känner till förundersökningsledarens namn så kan du skriva fornamn.efternamn@polisen.se

Zappas inlägg om tidigare plötsliga och oförklarliga överfall där offret fått huvudskador är också intressant.
« Senast ändrad: 01 januari 2010 19:12:36 av Psychic Detective »

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #23 skrivet: 01 januari 2010 19:07:24 »
*suck* - Varför ska det vara så svårt att hitta e-postadress till polisen i Göteborg?

När jag hörde om det här mordet fick jag ett par associationer till ett annat mord som jag, efter att ha kollat upp det, upptäckte också hade begåtts i Hjällbo.

Den 30 juni 2002 mördades en 39-årig man invandrad från Somalia. Valet av offer var slumpmässigt och det dröjde till i slutet av oktober samma år innan gärningsmannen kunde gripas. Han hade då utfört flera mordbränder/mordförsök med en intervall av 40-41 dygn. Domen blev rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Man kan ju tänka sig att han fått frigång eller permission. 

Var precis på väg att skicka e-mejladressen...Var hände detta mord?

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #24 skrivet: 01 januari 2010 19:46:09 »

Lena, överfölls oprovocerat

GöTEBORG. Helt oprovocerat överfölls 34-åriga Lena av en man på Guldheden i Göteborg.
- Han bara slog och slog och slog utan att det kom ett ljud över hans läppar, berättar den misshandlade kvinnan.

Misshandeln skedde den 5 augusti, för nästan exakt två månader sedan. Men ännu har polisen inte lyckats ringa in och gripa våldsmannen.
Därför tar Efterlyst i TV3 upp fallet i kväll i förhoppningen att någon har uppgifter att lämna som kan leda fram till ett gripande.
Klockan var cirka 20 minuter i två på onsdagsnatten när Lena klev av spårvagnen vid Wavrinskys plats.

Stirrade på henne

Hon promenerade genom bostadsområdet.
Vägen var bred och upplyst. Det var väldigt stilla ute.
Då plötsligt.
- När jag gått ett stycke, det är ju en ganska lång gata, så hör jag hur någon ungefär tre till fem meter bakom mig plötsligt tar sats och rusar, varpå jag vänder mig om chockad över det plötsliga ljudet, berättar hon i Efterlyst.
Mannen var framme vid Lenas sida. Han stirrade på henne tre fyra sekunder.

Slogs till marken

- Och så bam får jag ett slag i huvet, säger hon.
Hjälplös och nästan paralyserad låg hon på marken.
Då kom nästa attack.
- Jag kunde inte röra mina händer, det var som om de levde sitt eget liv... han behövde inte ens hålla fast mig, jag viftade med mina armar och han matade slag i mitt ansikte,

Ansiktet helt sönderslaget

Ansiktet blev helt sönderslaget. Två tänder slogs ut.
- Jo, jag fick ju frakturer runt ögat och i pannan, men framförallt i ögonbotten. De var lite oroliga för synen. Men det verkar som om det läkt ganska bra.
Lena försöker beskriva den våldsamme mannen:
- När jag vänder mig om och innan jag får slaget, så står han där beredd och jag får en väldigt synlig bild av hur våldsmannen ser ut.
- Han utstrålar väldig energi och ilska. Och var helt klädd i svart, svart luvtröja, svarta byxor, svarta skor... det fanns inte en detalj, inte ens en vit sula på skorna, utan han var helt klädd i svart.
Polisen hoppas nu få hjälp av TV3:s Efterlyst, och GT, att lösa brottet.

Vill få in vittnesuppgifter

- Ja, vi är väldigt intresserade av att få vittnesuppgifter, iakttagelser som är gjorda dels den aktuella natten, den 5 augusti. Men vi har anledning att tro att den här mannen även har varit synlig i området under kvällen innan, alltså kvällen den 4 augusti. Och det gäller hela området, från Wavrinskys plats och på Egnahemsvägen upp i området, säger Frans Dahlén på polisens informationsenhet.
Lena, som egentligen heter något annat, vill visa upp bilden på sig själv för att mannen ska gripas.

"Tror det kan hända igen"

- För det känns som att annars kommer det hända igen. Det var så tydligt att han bara var ute efter nån kvinna som han kunde slå och få ut sina aggressioner på. Och vem vet hur lång tid det tar tills nästa gång.
- Om han inte åker fast så tror jag det kan hända igen...
Lena har tecknat två fantombilder av mannen. Här ovan ser du en av dem.

Publicerat 7 oktober 2009

http://www.gt.se/nyheter/1.1734107/lena-overfolls-oprovocerat

Kusligt liknade händelse.
Et ego in Arcadia Vixi

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 19:39:15]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av Alfa
[Idag kl. 19:13:57]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 18:45:23]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av pathfinder
[Idag kl. 17:15:35]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av pathfinder
[Idag kl. 17:07:42]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 17:01:03]

[Idag kl. 14:37:49]

Misstänkt mord i Täby 2013 maj 25 på (kvinna) av Bea
[Idag kl. 14:25:38]

[Idag kl. 12:22:16]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Knight Rider
[Idag kl. 12:17:31]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 11:32:42]

[Idag kl. 11:08:56]

[Idag kl. 11:08:20]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Bea
[Idag kl. 10:45:46]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av Alfa
[Idag kl. 08:38:52]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Idag kl. 08:27:54]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av johanl
[Idag kl. 03:07:27]

SV: Misstänkt försvinnande i Gävle 2012 november 12 på Tuula Lavikkala av pathfinder
[Idag kl. 00:11:53]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av pathfinder
[Idag kl. 00:03:53]

SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen av Alfa
[Igår kl. 23:26:58]

Mest lästa ämnen