Användarnamn: Lösenord:

Författare Ämne: Mordet på Sten, Ewa och Fredrik Nilsson i Åmsele 1988  (läst 33022 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 062
SV: Mordet på Sten, Ewa och Fredrik Nilsson i Åmsele 1988
« Svar #50 skrivet: 05 februari 2009 14:57:44 PM »
"Jag har upplevt våld i tidigare förhållanden, också hårt våld."

Jag tror vi där har bakgrunden till hennes val av man och hennes naiva inställning. Ränderna går som sagt aldrig ur. Ett talande citat.
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Havsbris

• Medlem
  • Antal inlägg: 631
« Svar #51 skrivet: 07 mars 2009 10:04:08 AM »
Han åkte dit igen för han körde utan körkort!

Han var inte ute en månad innan han åkte dit igen!! Den här gången blev det böter på 192 euro...  ;D

« Senast ändrad: 07 mars 2009 10:08:52 AM av Jagger »

Utloggad Skaraborg

• Medlem
  • Antal inlägg: 674
« Svar #52 skrivet: 07 mars 2009 17:33:13 PM »
Det är väl ganska uppenbart att denne "hedervärde" trippelmördare inte skall vara ute i samhället eller hur? Dock kan man fråga sig: Hur länge hade han fått sitta inne i Sverige? Har själv träffat denne man strax efter att han hade gripits i Danmark. Han var väldigt kaxig och mer eller mindre skröt vilken tuff och hård man han var. På den tiden var han liten och vig och snabb som en vessla. Synnerligen otäck typ fast Christer Pettersson tog nog priset ändå?
"Herr Juha" kommer säkert att avlägga visiter i Sverige och jag ger mig faen på att det ställe han vill till i första hand är just Åmsele. Brottslingar av den här graden vill för det mesta återvända till "händelsernas centrum" s.a.s.

Utloggad grefven

• Jag håller med JJ, den ga rockaren, i nästan allt!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 595
  • No fucking mercy!!
« Svar #53 skrivet: 12 april 2009 00:30:49 AM »
Nu har psykopaten gjort bort sig igen. CVt har utökats. Vilket namnbyte han gjorde förresten. Tycker det låter lika kul varje gång jag hör det. Från sitt finska namn till Nikita FoiurwerjoAJRPO. Låter som om han skaffat sig ett dåligt artistnamn. För det är kanske det han tror han är, en frilansande artist i sin egen rubbade fantasivärld  ;D ;D ;D

Läste detta förut:

Aftonbladet. Publicerad: 2009-04-11

"Juha försökte köra ifrån polis

Juha Valjakkala, som numera heter Nikita Fouganthine, är åter misstänkt för brott.

Natten mot påskafton krockade han med en betongsugga efter att ha försökt smita ifrån en trafikkontroll i Helsingfors, uppger nyhetsbyrån FNB.

Enligt finländsk polis misstänks han för grovt rattfylleri och "grovt äventyrande av trafiksäkerheten".

Valjakkala dömdes 1989 till livstid för morden på en pappa, en mamma och en son i en familj i Åmsele i Västerbotten 1988. Straffet avtjänades i Finland, där han frigavs villkorligt i början av februari i år.

Tidigare i vår greps han och bötfälldes för att ha kört bil utan körkort. I mars dömdes han också till böter för skadegörelse och stöld som han gjort sig skyldig till under en rymning i fjol."

TT

« Senast ändrad: 12 april 2009 00:54:02 AM av grefven »
Hatar politskt korrekta, det blir så brunt om munnen!!

Jag är en fredens man, 4 sure!

Dirty Harry! Vad i är du? Kom fram ur gömmorna nu med Magnum 44:orna och ge oss lite action!

Utloggad grefven

• Medlem
  • No fucking mercy!!
« Svar #54 skrivet: 15 april 2009 03:23:54 AM »
Blir lika förbannad varje gång jag hör om denna nolla. JUHA den fega skiten som slaktade en oskyldig familj. Snubben sitter och är märkvärdig i tv. Han tror sig vara någon slags jättegangster  *asg*
Gubben har storhetsvansinne. En person med allvarliga störningar är vad det är fråga om här.

Han hade uppenbarligen inte mer vett i skallen än att han var tvungen att hitta på nya idiotgrejer nästan precis när han hade blivit frisläppt  ::)

Trodde inte att dom var lika mesiga i Finland som i Svedala. Men tydligen är dom det. Släpper ut en sån j-a dåre på gatorna. Helt okej för mig om han håller sig där han hör hemma och ställer till skit på hemmaplan så att säga. Det är på deras ansvar i så fall  ;)

Men hoppas verkligen att alla norrlänningar har laddat bössorna om psykopaten skulle få för sig att korsa gränsen igen  >:( Låt inte han få sista ordet den här gången!

Dirty Harry! Vad i är du? Kom fram ur gömmorna nu med Magnum 44:orna och ge oss lite action!

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 062
« Svar #55 skrivet: 15 april 2009 07:49:56 AM »
Håller med, grefven.
Att han skulle råka i trubbel ganska snart igen förvånar mig dock inte.

Jag blev förresten också förvånad över det finska rättsväsendets mesiga attityd - jag hade förväntat mig att han skulle sitta inspärrad på deras tunga säkerhetsanstalt för tid och evighet.
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad grefven

• Medlem
  • No fucking mercy!!
« Svar #56 skrivet: 16 april 2009 00:27:12 AM »
Jag förstår inte varför han inte satsade på en folkrace-karriär istället för trippelmördare?

Är det hans "talang" för att slå runt du tänker på nu JJ?  :D

Utloggad grefven

• Medlem
  • No fucking mercy!!
« Svar #57 skrivet: 16 april 2009 00:38:33 AM »
Håller med, grefven.
Att han skulle råka i trubbel ganska snart igen förvånar mig dock inte.

Jag blev förresten också förvånad över det finska rättsväsendets mesiga attityd - jag hade förväntat mig att han skulle sitta inspärrad på deras tunga säkerhetsanstalt för tid och evighet.

Absolut G Andersson. Blev också lite förvånad eftersom jag har hört att dom skulle vara lite strängare i Finland än vad dom är i Sverige. Men dom har tydligen gjort en sorts bedömning här som i varje fall jag har väldigt svårt för att förstå.
Helt otroligt!!!!

Att han inte förstår vad han har gjort och att han tycker sig vara lite orättvist behandlad borde vara svar nog till alla dom som tycker att han har avtjänat sååååå lång tid i fängelset...

Trodde jag skulle sätta mitt morgonté i halsen när jag såg den här personen iförd kläder med svenska färger... Ni som har följt den här mannen vet vad jag menar. Ett uppenbart hån från hans sida  >:(

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #58 skrivet: 29 januari 2010 19:37:42 PM »
Artiklar om Åmsele-mordet

Artiklar från 1988 till 2009 om Åmsele-mordet i Västerbottens-Kuriren.

http://www.vk.se/blaljus/kategori.jsp?category=796

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 211
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #59 skrivet: 03 juli 2010 00:09:31 AM »
Nu har Juha Valjakkala varit ute och rattat en bil på fyllan igen ,för vilken gång i ordningen har jag
däremot ingen aning om, 3 månader blev domen denna gången.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7407749.ab
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 7 019
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #60 skrivet: 03 juli 2010 07:51:48 AM »

Undrar hur det gick för sonen som överlevde Åmsele-morden. Måste ju vara ett helvete
  att behöva höra och se om Juha Nickname Forget-me.
« Senast ändrad: 03 juli 2010 08:19:07 AM av Zappa »

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad River

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #61 skrivet: 20 juli 2010 03:56:12 AM »
 Undrar hur det gick för sonen som överlevde Åmsele-morden. Måste ju vara ett helvete
  att behöva höra och se om Juha Nickname Forget-me.

Vilken son? Är det Fredrik du menar så mördades han samtidigt som sin far.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #62 skrivet: 20 juli 2010 04:00:39 AM »

Jag minns att en son låg ute och tältade i trädgården (?). Det var väl en yngre son...

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #63 skrivet: 20 juli 2010 05:14:56 AM »

Här:

Bestialiska mord på kyrkogård:

Har en teori
Den teori polisen arbetar efter i dag beträffande händelseförloppet är enligt förundersökningsledaren kriminalkommissarie Hans Fahlman följande: Strax efter midnatt natten mot söndagen kom 15-årige Fredrik Nilsson hem i sällskap med en kamrat. De hade tillsammans med andra ungdomar från byn varit på dans i Norsjö. Pojkarna och Fredriks föräldrar satt uppe en stund. Därefter lämnade kamraten familjen och gick hem. Kvar fanns då Sten, Eva och Fredrik Nilsson i hemmet. En åttaårig son låg och sov i ett tält på gården.

Har ju full förståelse för om han vill slippa vara med i pressen- han kan ju rimligtvis inte minnas något heller. Men efter alla skriverier om herr Äckelpotta med beundrare- nog hade det varit intressant att få veta hur han mått av allt detta....
« Senast ändrad: 20 juli 2010 05:17:47 AM av Zappa »

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 8 470
« Svar #64 skrivet: 15 juni 2011 13:00:45 PM »
Åmselemördaren dömd till fängelse

Nikita Fouganthine, tidigare känd som Juha Valjakkala, har dömts till fängelse i fyra månader och 20 dagar. Helsingfors hovrätt dömde honom för bland annat grovt rattfylleri och olaga hot med en soft air gun.
Fouganthine, som var villkorligt frigiven, behöver inte avtjäna någon del av sin gamla dom trots att åklagaren krävde det.
Fouganthine dömdes till fängelse på livstid för trippelmordet i Åmsele i slutet av 1980-talet.

TT FNB
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 464
« Svar #65 skrivet: 15 juni 2011 13:09:54 PM »
Det tycks som om finska rättsväsendet/domstolen har samma syn på gravt kriminella personers behov som det svenska. Att han, Juha Nikita, alls vistas ute i samhället och rör sig fritt bland allmänheten är makabert, bara i perspektivet av de tre morden i Åmsele. Han har ju sen inte visat tillstymmelse till ånger, bättring eller ens vilja till bättring. Han älskar att vara kriminell. Hur kan domstolen stryka ett streck över en villkorlig dom samt ge fjolliga påföljder för de nya brotten???

Utloggad Plumeria

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #66 skrivet: 29 oktober 2011 12:05:27 PM »
Blev också lite förvånad eftersom jag har hört att dom skulle vara lite strängare i Finland än vad dom är i Sverige. Men dom har tydligen gjort en sorts bedömning här som i varje fall jag har väldigt svårt för att förstå.
Helt otroligt!!!!

I Finland är dom faktiskt inte strängare. Valjakkala/Fouganthine har satt inlåst ovanligt länge, när man jämför med många andra.
T.ex en man som mördat två kvinnor och en 12-årig flicka satt väl inlåst i ungefär 15 år. Sedan släpptes han också fri och försökte strypa 3 kvinnor, men de var som tur bara försök. Han dömdes av försöken till 6 år, men han sitten högst 2/3 delar av det.

I november borde Juha väl slippa ut igen?

Det finns ju också en film om Juha och trippelmordet. Men ni visste kanske redan om den.

(Ni får ursäkta mig för mitt dåliga språk, har inte använt svenska på väldigt länge.)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #67 skrivet: 23 november 2011 11:39:04 AM »

Åmselemördaren Juha Valjakkala. Foto: Mika Lahtonen/Alibi
(Länkad bild från: http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2011/11/23/1.2630427TS1322034919413_slot100slotWide75ArticleFull.jpg)

Åmselemördaren har rymt - igen

Åmselemördaren Juha Valjakkala - numera Nikita Fouganthine - har rymt från fängelset igen.
I morse upptäckte anstalten i Finland att han var borta, skriver Ilta Sanomat.

I somras dömdes Nikita Fouganthine, 46, känd som Juha Valjakkala, till fängelse i fyra månader och 20 dagar för bland annat grovt rattfylleri och olaga hot med en soft air gun.
Men nu har han rymt från den öppna anstalten i Kervo i Finland, skriver finska Ilta Sanomat.

Det var i morse som anstaltspersonalen upptäckte att han var borta.
Fouganthine befann sig på arbetsplatsen på anstalten när han rymde.

Nikita Fouganthine mördade en familj på tre personer i Sverige 1988 i Åmsele. Han dömdes då till livstids fängelse och utvisning till Finland. I februari 2009 blev han villkorligt frigiven.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2630442/amselemordaren-har-rymt-igen

Ilta Sanomat:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/nikita-fouganthine-karkasi-vankilasta-aamulla/art-1288430266925.html
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #68 skrivet: 23 november 2011 18:56:59 PM »
Den här killen är obotligt kriminell! Synd att livstid inte är livstid!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #69 skrivet: 23 november 2011 19:39:52 PM »
Den här killen är obotligt kriminell! Synd att livstid inte är livstid!
Men Faithful! Nu blir jag besviken...tycker du inte att han ser riktigt gosig ut?  ::)  :o

Utloggad Faithful

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 330
  • Iniuria non excusat iniuriam
« Svar #70 skrivet: 23 november 2011 20:07:26 PM »
Men Faithful! Nu blir jag besviken...tycker du inte att han ser riktigt gosig ut?  ::)  :o

I det här fallet, Zappa, lämnar jag walk over 8) Han är din ;D

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #71 skrivet: 24 november 2011 04:11:37 AM »
I det här fallet, Zappa, lämnar jag walk over 8) Han är din ;D
Har sovit på saken och tror faktiskt jag passar- även om jag ser den unika potentialen. Det kanske finns någon ännu mer kriminell att sukta efter?! ::)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #72 skrivet: 01 december 2011 16:40:23 PM »
Trippelmördaren Juha Valjakkala har gripits i Vallgård i Helsingfors, skriver Yle.fi.

Valjakkala ska ha varit tillsammans med sin flickvän när han greps på torsdagseftermiddagen. Han gjorde inget motstånd vid gripandet, uppger Yle.fi.
Nyhetssajten skriver att det var en privatperson som larmade polisen efter att ha sett rymlingen i en personbil.
Hbl.fi uppger att den efterlyste rymlingen kommer förpassas tillbaka till fängelset senare i dag.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2638914/juha-valjakkala-har-gripits
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #73 skrivet: 29 december 2013 16:07:24 PM »
Natten till söndagen den 3 juli 1988 och allt började med en simpel cykelstöld.

Norra Västerbotten den 5 juli 1988

25 år efter morden i Åmsele

Det var kyrkovaktmästaren och vännen Hannes Sandström som hittade dem.
Flerbarnspappan Sten Nilsson, 49, och mellansonen Fredrick, 15. Skjutna i huvudet med en hagelbössa. Mamma Ewa Nilsson, misshandlad till döds i en skogsdunge.

Kyrkogården i Åmsele där pappan och sonen hittades mördade. Mammans kropp hittades i en talldunge några hundra meter därifrån. Foto: DON TITELMAN

Jakten på de två förövarna startade och efter några dagar ringade man in deras identitet. De efterlysta var två unga biltjuvar från Finland: Juha Valjakkala, 23, och Marita Routalammi, 21.

Juha Valjakkala och Marita Routalammi kallades för 1980-talets Bonnie and Clyde

Utredningen visade att de av en slump hade stannat till med sin stulna bil vid Åmsele kyrka, druckit likör och ätit chips och senare på natten gett sig ut på en stöldturné i det lilla samhället.

Klockan tio över tre var de på väg tillbaka till kyrkoparkeringen men stannade till när de passerade familjen Nilssons blåa hus i vägkorsningen. Juha hade fått syn på en cykel i ett cykelställ och tog den.
Någon inne i huset knackade på fönstret för att skrämma bort tjuvarna som inte brydde sig. För att stoppa dem satte sig Sten Nilsson och hans 15-åriga son, nyss hemkommen från ett disco, i bilen och körde efter den vinglande, stulna cykeln.
Pappan och sonen avrättades kort därefter med hagelbössa på kyrkogården i Åmsele. Mamman, som cyklade strax efter dem och hörde skotten, hittades nästa morgon död i en talldunge några hundra meter från kyrkan.

Under rättegången skyllde paret på varandra men tingsrätten fastslog i februari året efter morden att det var Juha Valjakkala som hållit i hagelbössan. Han dömdes till livstids fängelse och Marita Routalammi till två års fängelse för medhjälp till misshandel, en brottsrubricering som i hovrätten ändrades till medhjälp till grov misshandel.
Först, 2002, erkände Juha Valjakkala att det var han som sköt.

FAKTA

Så gick det sedan
  • 11-årige lillebrodern
    Sten och Ewa Nilssons yngsta son låg och sov i ett tält på familjens tomt medan tragedin utspelade sig ett par hundra meter därifrån. Han växte sedan upp med sin moster i byn Vindeln där hans föräldrar och storebror ligger begravda. Idag är han en vuxen man som bor på annan ort i Sverige.
  • Mormodern Aina Fahlander
    Hon var mamma till Ewa och mormor till Fredrick och ägnade efter morden sitt liv åt att bekämpa våld och hat i samhället. På Åmsele kyrkogård, där offren är begravda, finns en särskild plats, "Försoningens plats", skapad till hennes minne. Aina Fahlander gick bort i cancer 1991.
  • Marita Routalammi/skyddad identitet
    21-åriga Marita ansågs under rättegångarna ha varit styrd av Juha Valjakkala och dömdes till två års fängelse för medhjälp till grov misshandel. Hon har efter strafftiden inte begått något nytt brott utan lever idag under annat namn och är mamma till två barn.
  • Juha Valjakkala/Nikita Joakim Foughantine
    23-åringen dömdes till livstids fängelse för mordet på Sten, Ewa och Fredrick Nilsson.
    Han har vid upprepade tillfället flytt och försökt fly från olika fängelser. I samband med ett giftemål 2000 bytte han namn. I december 2007, efter 19 års fängelse och sju äktenskap, benådades han och två år senare var han en fri man.  Efter frigivningen fortsatte han att begå brott och senast sommaren 2012 dömdes han till två års fängelse för misshandel och anlagd brand i Helsingfors.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17070315.ab
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 3 464
« Svar #74 skrivet: 29 december 2013 19:23:22 PM »
Tänk att inte ens den finska kriminalvården lyckats få denne man att tänka i andra banor? Varför benåda honom från mord på tre personer och sen hålla på med "fjollstraff" som nu det senaste på 2 år för "misshandel och anlagd brand". Han verkar inte ta in att det här med benådning är en god gärning från samhällets sida. Inte carte blanche att fortsätta bete sig antisocialt. Av vilken anledning ska han ges rättigheter som bygger på att människorna i samhället är sociala, möjligen kan göra fel och bestraffas men sen återkomma som en socialt accepterad medmänniska. Varför släpper finländarna ut honom?

(Gift sju gånger!! Kan fru nummer 8-15 möjligen får ett föreläsnings paket med genomgång av hans tidigare äktenskapspartners erfarenheter som grund. Förr sattes en gräns för hur många äktenskap man fick ingå om de tidigare äktenskapen inte avslutats på naturliga grunder. Det var ett äktenskapshinder att ingå fler äktenskap än tre har jag för mig.)

Nya kommentarer

SV: Mordet på Lovisa Lindh i Askersund 2014 av Alfa
[Idag kl. 12:41:06]

SV: Mordet på Lovisa Lindh i Askersund 2014 av Zappa
[Idag kl. 10:30:32]

SV: Mordet på Einar Eriksson i Dalsjö 1998 av Bea
[Idag kl. 10:27:23]

Mördare greps för mordförberedelse, 2014 av Bea
[Idag kl. 10:22:35]

SV: Mordet på Lovisa Lindh i Askersund 2014 av arne1900
[Idag kl. 06:08:00]

SV: Mordet på Lovisa Lindh i Askersund 2014 av Alfa