: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen  (läst 550886 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ACE

• Medlem
  • Antal inlägg: 495
  • STOPPA VÅLDET MOT KVINNOR
SV: Misstänkt mord i Falun 2009 augusti 1 på Linda Chen
« Svar #200 skrivet: 07 september 2009 20:02:02 »
Fallet är kallt, iskallt!

Det talas inget från anhörig håll om viket helvete de nu genomgår. Ingen mamma som träder fram. Inte hur illa sonen mår. Ingenting?¦?¦Herregud?¦?¦.själv hade jag o min släkt o vänner rivit upp himmel o jord! Personligen tycker jag detta är tragiskt och närmast upprörande!
Mats Alm! Gå ut med en belöning till de som kan lämna avgörande tips!

Avsaknaden av tekniska bevis, konkreta tips, iakttagelser och framför allt en kropp gör nu att mycket arbete läggs ned på att få fram en hållbar indiciekedja. En sådan tror jag finns men inte tillräckligt stark för att det ska resultera i att någon kommer kunna ställas inför rätta.

Utredarna misstror inte Alm, men det finns inga uppgifter som stöder hans berättelse om deras fortsatta umgänge, och Lindas sena kvällspromenad som övergick i försvinnandet.
Intressanta områden kring Falun borde vara de Alm inte berättat om. 

Det samma gäller bilen hon eventuellt setts sätta sig i på lördagskvällen.
Inte heller har någon hört av sig och förklarat någon eventuell förväxling.

Det finns bara två vägar i detta att hon försvunnit av fri vilja och brottsteorin.

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #201 skrivet: 07 september 2009 20:21:53 »
Vem eller vilka lämnade tipset om bilen? Är det en person eller flera vittnen?

Utloggad Lilla My

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
« Svar #202 skrivet: 07 september 2009 20:36:05 »
Det Linda bar på när de gick ut från affären är troligen ingen väska.... liknar helt enkelt en liten påse som finns på rulle..... "fryspåse".....brukar jag oxå ta när jag handlat få saker.
Ser inget konstigt med det. :)

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #203 skrivet: 07 september 2009 21:00:27 »

Gruvgatan - ett vittne ser en kvinna som liknar Linda gå längs gatan vid 22.15-tiden.
Korsningen Slaggatan/Stadshusgränd - en kvinna som liknar Linda ses kliva in i en mörk kombi som åker iväg. Det sker vid 23.15-tiden.
Sägs inget om det är ett eller flera vittnen men förmodligen ett.

Passiviteten hos Lindas och Mats anhöriga samt vänner talar sitt egna språk måste jag säga. De tror att Linda försvann frivilligt! Därför sägs/görs inget inget från anhörig håll om viket helvete de nu genomgår. Ingen mamma som träder fram. Inte hur illa sonen mår. Ingenting?¦

Utloggad ulmus

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #204 skrivet: 07 september 2009 21:03:48 »

Gruvgatan - ett vittne ser en kvinna som liknar Linda gå längs gatan vid 22.15-tiden.
Korsningen Slaggatan/Stadshusgränd - en kvinna som liknar Linda ses kliva in i en mörk kombi som åker iväg. Det sker vid 23.15-tiden.

Passiviteten hos Lindas och Mats anhöriga samt vänner talar sitt egna språk måste jag säga. De tror att Linda försvann frivilligt! Därför sägs/görs inget inget från anhörig håll om viket helvete de nu genomgår. Ingen mamma som träder fram. Inte hur illa sonen mår. Ingenting?¦

Passivitet, vad fan tycker du kan göras av privatpersoner som inte polisen redan gör? Ingen som träder fram? Vad hjälper det att sitta och gråta i Aftonbladet? Hittar någon Linda fortare för att någon blir intervjuad? Är du inte riktigt klok ACE?

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #205 skrivet: 07 september 2009 21:45:21 »

Passiviteten hos Lindas och Mats anhöriga samt vänner talar sitt egna språk måste jag säga. De tror att Linda försvann frivilligt! Därför sägs/görs inget inget från anhörig håll om viket helvete de nu genomgår. Ingen mamma som träder fram. Inte hur illa sonen mår. Ingentingł…

Passivitet, vad fan tycker du kan göras av privatpersoner som inte polisen redan gör? Ingen som träder fram? Vad hjälper det att sitta och gråta i Aftonbladet? Hittar någon Linda fortare för att någon blir intervjuad? Är du inte riktigt klok ACE?

Ulmus, det är tyvärr den samlade bedömning jag gör. Mats Alm gråter själv ut i media.
Var är de andra? Mamman, pappan till sonen ?¦de säger inget?¦osv. Mats var själv ute med syrran o letade stod någonstans att läsa. Var är Mats vänner och var är Lindas anhöriga o vänner förutom brodern Chris? Nej, det stämmer inte! Jag har en känsla av de inte ger järnet.
Frågan man då kan ställa sig är varför de inte gör detta?

Utloggad ulmus

• Medlem
  • Antal inlägg: 132
« Svar #206 skrivet: 07 september 2009 21:58:53 »
Ulmus, det är tyvärr den samlade bedömning jag gör. Mats Alm gråter själv ut i media.
Var är de andra? Mamman, pappan till sonen ?¦de säger inget?¦osv. Mats var själv ute med syrran o letade stod någonstans att läsa. Var är Mats vänner och var är Lindas anhöriga o vänner förutom brodern Chris? Nej, det stämmer inte! Jag har en känsla av de inte ger järnet.

Jag kan bara tala för mig själv (och kanske några till i min omkrets som känner både Linda och Mats), var ska vi leta? Vad ska vi göra? Jag hittar inte i Falun, bor flera timmar därifrån, har ett heltidsjobb, barn, familj. Vad kan jag (vi) göra som inte polisen på orten gör, som känner området, pratat med de få vittnen som finns, har de tips som jag inte har, har möjlig teknisk bevisning. Vad kan JAG göra som de inte gör redan?
Och åter igen, vad hjälper det att sitta i Aftonbladet/Nyhetsmorgon/Rapport och gråta? Lindas fall har fått ganska mycket publicitet (iaf i Dalarna) och det enda som skulle komma ur det är att folk på såna här forum skulle sitta och döma oss för de ordval vi gör, de tårar som "fejkas", de saker vi inte säger, de saker vi säger. Du förstår väl själv att det inte hjälper en enda själ? Mats vet att vi är där för honom och stöder honom i den här otroligt jobbiga tiden för framförallt honom men även för oss andra som känner Linda. Vad andra folk får/inte får läsa i Aftonbladet om oss, skiter jag i.

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #207 skrivet: 07 september 2009 23:11:31 »
Passiviteten hos Lindas och Mats anhöriga samt vänner talar sitt egna språk måste jag säga. De tror att Linda försvann frivilligt! Därför sägs/görs inget inget från anhörig håll om viket helvete de nu genomgår. Ingen mamma som träder fram. Inte hur illa sonen mår. Ingentingł…
Var är de andra? Mamman, pappan till sonen ł…de säger ingetł…osv. Mats var själv ute med syrran o letade stod någonstans att läsa. Var är Mats vänner och var är Lindas anhöriga o vänner förutom brodern Chris? Nej, det stämmer inte! Jag har en känsla av de inte ger järnet.

Jag kan bara tala för mig själv (och kanske några till i min omkrets som känner både Linda och Mats), var ska vi leta? Vad ska vi göra? Jag hittar inte i Falun, bor flera timmar därifrån, har ett heltidsjobb, barn, familj. Vad kan jag (vi) göra som inte polisen på orten gör, som känner området, pratat med de få vittnen som finns, har de tips som jag inte har, har möjlig teknisk bevisning. Vad kan JAG göra som de inte gör redan?
Och åter igen, vad hjälper det att sitta i Aftonbladet/Nyhetsmorgon/Rapport och gråta? Lindas fall har fått ganska mycket publicitet (iaf i Dalarna) och det enda som skulle komma ur det är att folk på såna här forum skulle sitta och döma oss för de ordval vi gör, de tårar som "fejkas", de saker vi inte säger, de saker vi säger. Du förstår väl själv att det inte hjälper en enda själ? Mats vet att vi är där för honom och stöder honom i den här otroligt jobbiga tiden för framförallt honom men även för oss andra som känner Linda. Vad andra folk får/inte får läsa i Aftonbladet om oss, skiter jag i.
Ulmus, man borde ta ett samlat helhetsgrepp dvs. några i Lindas asiatiska kompis gäng (detta är viktigt) alt. Viola Hung, mamman, brodern, pappan till sonen osv. skulle gemensamt eller var för sig i olika medier, tala ut om sin fruktansvärda oro, hur dåligt de mår och samtidigt passa på att vädja till allmänheten o kanske till Linda själv att höra av sig.
(De ska samtidigt berätta om den ev. belöning som efter överenskommelse kan finnas).
Detta skulle ge Mats både ökad trovärdighet och bättre mående. Det är jag övertygad om! Han står lite väl ensam nu.
Tips kan vara:
- Belöning till den som kan komma med ett avgörande tips i fallet Linda. Att gå ut med det budskapet i lokal TV, radio och tidningar tror jag kan vara avgörande.

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 064
« Svar #208 skrivet: 07 september 2009 23:55:28 »
Var är de andra? Mamman, pappan till sonen ł…de säger ingetł…osv. Mats var själv ute med syrran o letade stod någonstans att läsa. Var är Mats vänner och var är Lindas anhöriga o vänner förutom brodern Chris? Nej, det stämmer inte! Jag har en känsla av de inte ger järnet.

Därför att alla människor inte vill ställa upp i media.
Det är inget konstigt alls. I många mordfall är det ofta en eller ett par stycken som får "representera" den samlade skaran av anhöriga eller vänner. Ta mordet på Ulrika i Helsingborg som exempel där hennes syster är den enda som valt att framträda i media, i alla fall i tv.
Alla orkar eller klara inte att ställa upp i media och så är det bara. Dessutom är det minst lika vanligt att de som ställer upp i media likväl kan vara de skyldiga. Så ditt resonemang är märkligt.
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #209 skrivet: 08 september 2009 07:37:33 »
Jag håller med dej, Glenn...
Väldigt många är skeptiska mot media och vill inte alls vara med.....därför har jag ingen som helst åsikt om hurvida släkt och vänner ska agera i den frågan. Jag har inget intresse av att läsa hur de mår eftersom jag förutsätter att de inte mår så bra. Att frossa i andras olycka känns helt fel.

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Antal inlägg: 962
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #210 skrivet: 08 september 2009 08:06:10 »
Håller också med! Måste vara upptill var och en som hamnar i en liknande situation att avgöra hur man förhåller sig till massmedia, med ett undantag:

Om jag var mamma till ett minderårigt barn och försvunnen skulle jag förvänta mig att barnets pappa och andra anhöriga gjorde precis allt för att skydda barnet från att uppmärksammas i media!!! Att Linda Chens son är förtvivlad och saknar sin mamma förstår alla ändå, en så ung människa ska inte hängas ut på något sätt!!!
You angel you,
You're as fine as fine can be,
And the way you walk and the way you talk,
Is the way it ought to be

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #211 skrivet: 08 september 2009 09:01:54 »
Jag delar tyvärr inte era uppfattningar. Ex. när Caroline försvann, så såg man hennes kille,
föräldrar, syskon och vänner tala ut i medierna.
Det jag menar är att fallet ser ut att bli olöst och
för att så inte ska ske, måste de anhöriga bidra ex. med att utfästa en belöning.

Min tjej börjar kalla mig för privatspanare ??? jag förstår inte vad hon menar?¦?¦.. ;D
?Hajfensåpan? fortsätter?¦?¦?¦. ;D

Utloggad nihasa

• Medlem
  • Antal inlägg: 99
« Svar #212 skrivet: 08 september 2009 11:57:59 »
Polisen har ju säkert span på flera i Lindas nära bekantskapskrets, därav sparsamma uttalanden..
Att spekulera i vad som är i posen Linda har med sig från citygross tror jag inte är relevant för utfallet av saken. Nån som vet hur driften av resturangen går för tillfället?

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #213 skrivet: 08 september 2009 12:09:47 »
RÄTTELSE
Det har dykt upp ett sak fel och jag vill härmed göra en rättelse. Såg att någon på en annan sida på nätet påpekade detta.
Citatet ?personen gick in i bilen precis vid Slaggatan 22 där Linda har en connection?? Ska inte vara vid nr 22 utan bara Slaggatan, och min tanke syftar självklart på Nybrog.23. Rest. China Thai. ;)

Nihasa: Rest. China Thai har tredubblat sin omsättning sedan 2006 enligt bokslut 2008.
De har också 5 personer anställda.
« Senast ändrad: 08 september 2009 12:18:13 av ACE »

Utloggad nihasa

• Medlem
« Svar #214 skrivet: 08 september 2009 13:10:27 »
Man har ju tidigare kanske reagerat över den sparsamma "packningen" Linda hade när hon gav sig iväg. verkar inite helt ologiskt att hon skulle inom resturangen då. Det kan ju vara därför uppgifter om den hon skulle ut å träffa är så svävande. Hon skulle bara inom resturangen. Oj, ja e lat... öppettiderna för resturangen nån?.... :-\

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #215 skrivet: 08 september 2009 13:27:38 »
Man har ju tidigare kanske reagerat över den sparsamma "packningen" Linda hade när hon gav sig iväg. verkar inite helt ologiskt att hon skulle inom resturangen då. Det kan ju vara därför uppgifter om den hon skulle ut å träffa är så svävande. Hon skulle bara inom resturangen. Oj, ja e lat... öppettiderna för resturangen nån?.... :-\

12.00-22.00 Lördagar

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 210
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #216 skrivet: 08 september 2009 13:29:45 »
Här är ett utdrag från ett annat fårum ;D ...inga höga tankar om oss! Men det är ömsesidigt!

Jesper heter Evangelinas man.
Ulmus är varken Jesper eller Mats. Han påstår han är god vän med Mats men troligtvis är det inte så då han inte vet egentligen så mycket om honom, förutom att han mår dåligt, och det vet ju vi också.

Dikussionsnivån, uppfattningsförmågan och analyseringsförmågan hos de flesta medlemmar på Svenska mord är att likställa med små barn. Men om man inte har något bättre för sig kan man ju ta en titt och få ett gott skratt.

Förut tyckte jag det skulle vart intressant att få över Ulmus hit, men efter att ha läst hans inlägg så skulle det egentligen bara bli en till som tramsar till tråden Låt oss hålla denna diskussion här på en lite högre nivå än hos SM.
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad San Miguel

• Medlem
  • Antal inlägg: 279
« Svar #217 skrivet: 08 september 2009 14:39:09 »

Har följt den här tråden en tid eftersom jag växt upp och gått i skolan tillsammans med Mats och umgåtts med honom i yngre dagar. Har ingen direkt uppfattning ang. själva försvinnandet, men här är lite info om Mats till runt 16 års ålder:

Han var schysst, höll sig mest med ett par kompisar och gjorde inget direkt väsen av sig. Han gillade Dolph Lundgren så till den grad att han klippte håret som Dolph och kallade sig detsamma. I sitt temperament var han lugn och tystlåten men om någon retade honom för länge kunde han få ett rejält utbrott, vilket jag själv råkade ut för en gång. Kontant av detta: Typ som en vanlig tonåring. Nu var det ett tag sen jag träffade Mats så jag kan inte uttala mig om hur han är nu för tiden.

Utloggad nihasa

• Medlem
« Svar #218 skrivet: 08 september 2009 15:04:06 »
Så rest stängde kl. 22 aktuell kveld.... Vittnesobservationer tillsvarar att hon sågs efter detta. Är det troligt att hon hade nåt "muffens" för sig?

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #219 skrivet: 08 september 2009 16:25:29 »
Så rest stängde kl. 22 aktuell kveld.... Vittnesobservationer tillsvarar att hon sågs efter detta. Är det troligt att hon hade nåt "muffens" för sig?

Något gjorde hon uppenbarligen.......

Att ringa till polisen vid 09.00 som Mats gjorde på söndagsmorgonen den 2 augusti kan tyckas konstigt. Det finns en överdriven oro i detta. Att Mats var så enormt orolig att han kontaktar polisen redan vid 09:00. Själv hade man kanske reagerat först mitt på dagen alt. på e.m.
Ulmus, vad är Mats orolig för så tidigt? Och borde han inte ringt runt lite först?¦?¦..

?När Linda gick från hemmet i lördags bar hon en vit klänning, vita tajts, högklackade VITA skor, och bar vit handväska. Hon är 146 centimeter lång och väger 49 kilo?. Källa: DD.
På filmen fr. City Gross har Linda SVARTA skor?¦....jag .undrar om polisen har sett dessa SVARTA skor hemma i Lindas lägenhet?
Någon som kan bekräfta?
« Senast ändrad: 08 september 2009 16:32:03 av ACE »

Utloggad teknikern

• Medlem
  • Antal inlägg: 131
« Svar #220 skrivet: 08 september 2009 16:39:58 »

Något gjorde hon uppenbarligen.......

Att ringa till polisen vid 09.00 som Mats gjorde på söndagsmorgonen den 2 augusti kan tyckas konstigt. Det finns en överdriven oro i detta. Att Mats var så enormt orolig att han kontaktar polisen redan vid 09:00. Själv hade man kanske reagerat först mitt på dagen alt. på e.m.
Ulmus, vad är Mats orolig för så tidigt? Och borde han inte ringt runt lite först?¦?¦..

?När Linda gick från hemmet i lördags bar hon en vit klänning, vita tajts, högklackade VITA skor, och bar vit handväska. Hon är 146 centimeter lång och väger 49 kilo?. Källa: DD.
På filmen fr. City Gross har Linda SVARTA skor?¦....jag .undrar om polisen har sett dessa SVARTA skor hemma i Lindas lägenhet?
Någon som kan bekräfta?

Egentligen borde det ju inte vara så konstigt att ringa vid 09.00, om jag inte har fel försvann hon vid 22 tiden? Folk som försvinner vars anhöriga, brukar ju ringa efter en timme, två eller fem timmar ibland. Det varierar, jag tycker snarare om det skulle vara konstigt med 09.00 att det e ganska lång tid att ringa efter med tanke när hon försvann.

Utloggad ACE

• Medlem
« Svar #221 skrivet: 08 september 2009 16:53:12 »
Tyvärr delar jag inte din uppfattning.
Ja, hon går ut vid 22-tiden en lördagskväll. Uppklädd och säger att hon ska träffa någon
eller som Mats uttrycker ?som hon brukar göra?. Tjejer kan ju faktiskt sova över hos varandra.
Det kanske blev sent och Linda kanske inte ville störa Mats in på små timmarna. Inget konstigt i det som jag ser det. Att han sedan 09.00 kastar sig på telefonen och ringer till polisen är väldigt överdrivet och märkligt. Har han då verkligen ringt runt till vänner osv. först?¦?
Du får ursäkta men min fråga är befogad!

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #222 skrivet: 08 september 2009 16:53:32 »
högklackade VITA skor, och bar vit handväska. Hon är 146 centimeter lång och väger 49 kilo?. Källa: DD.

Ja hon bär vad som ser ut att vara svarta sandaletter på filmen från City Gross entré och jag skulle inte kalla dem högklackade, tror det rör sig om sex cm klack. Ska man tala om högklackat ska klackarna vara runt 10 cm eller mer.

Anmärkningsvärt om Mats Alm hade koll på hennes skor, deras färg och klackhöjd, det brukar män sällan ha enligt min erfarenhet! Möjligen får man höra "va har du på fötterna, du känns lång!"!
You angel you,

Utloggad SoTired

• Medlem
  • Antal inlägg: 61
« Svar #223 skrivet: 08 september 2009 16:54:06 »

Egentligen borde det ju inte vara så konstigt att ringa vid 09.00, om jag inte har fel försvann hon vid 22 tiden? Folk som försvinner vars anhöriga, brukar ju ringa efter en timme, två eller fem timmar ibland. Det varierar, jag tycker snarare om det skulle vara konstigt med 09.00 att det e ganska lång tid att ringa efter med tanke när hon försvann.

Nej, det är ju tidsmässigt märkligt om man skulle ha betraktat henne som försvunnen redan den 1/8 kl 22.00. Även den 2/8 kl 9.00 så är det tidigt att betrakta henne som försvunnen.
På den här punkten ligger det en kines begraven tror jag.

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #224 skrivet: 08 september 2009 17:01:21 »
Nej, det är ju tidsmässigt märkligt om man skulle ha betraktat henne som försvunnen redan den 1/8 kl 22.00. Även den 2/8 kl 9.00 så är det tidigt att betrakta henne som försvunnen.
På den här punkten ligger det en kines begraven tror jag.

Här håller jag inte med. Om nu Mats Alm talar sanning så tycker jag han gjorde helt rätt, förutsatt att han försökt ringa fästmön och därefter kollat av bekantskapskretsen. Tjejen går ut på lördagskvällen, ska träffa någon han inte vet/minns vem det är (hm!) och går sen inte att nå, har fortfarande inte hört av sig kl nio på söndagmorgonen och ingen vet något? Finns ingen anledning att vänta!
You angel you,

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Alfa
[Idag kl. 16:22:30]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av johanl
[Idag kl. 14:52:19]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 14:20:34]

SV: Misstänkt mord i London, England 2013 maj 22 på Lee Rigby av Alfa