Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
Har du inte fått ditt
aktiveringsbrev?
09 September, 2010, 13:29:50
SvenskaMord.se
|
Svenska Mord.se
|
Diskussioner om mord i Sverige
|
Svenska olösta dödsfall
2000-talet (-idag)
(Moderatorer:
Jagger
,
Richards
,
JJ
,
Paulie_Walnuts
,
Johnson
,
Bea
,
Shamash
) |
Olöst dödsfall på Linda Chen i Falun 1 augusti 2009
Sidor: [
1
]
2
3
4
5
6
7
8
...
55
Gå ned
« föregående
nästa »
Skriv ut
Författare
Ämne: Olöst dödsfall på Linda Chen i Falun 1 augusti 2009 (läst 229956 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
04 Augusti, 2009, 13:46:34
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
skrivet:
04 Augusti, 2009, 13:46:34 »
Linda skulle bara träffa en vän
Mats och Linda träffades på ett kafé i Falun förra våren.
En vecka före deras drömbröllop pussade hon Mats och gick ut – men kom aldrig tillbaka igen
Det var en vecka kvar till Linda och Mats drömbröllop.
Allt var planerat maten, gästlistan och hotellsviten.
Linda skulle bara ut och träffa en kompis.
Men hon kom inte tillbaka.
Jag vågar inte ens tänka på vad som kan ha hänt, säger Mats.
Mats Alm, 34, sitter ensam i vardagsrummet i Falun.
Han fingrar försiktigt på förlovningsringen på sitt vänstra ringfinger.
”Nu och framåt – Linda” är inristat i vitguldet.
Ingen av oss ville ha riktigt guld. Både jag och Linda tyckte att det kändes alldeles för pråligt.
Mats berättar hur han och Linda Chen träffades för första gången på ett kafé i Falun i mars förra året.
Ingen av oss hade tänkt att det skulle bli mer än en date. Men det var någonting som bara stämde. Hon var så rak. Sa precis vad hon tyckte trots att vi aldrig hade träffats.
Skickat alla inbjudningar
Mats berättar hur de flyttade ihop i hennes lägenhet, hur han friade nere vid ån och hur Linda sa ja.
Mats ler åt minnet.
Vi hade sett fram emot bröllopet så mycket. Allt var planerat. Vi hade bokat mat och skickat inbjudningskort till alla 57 gästerna. Vi hade till och med bokat en hotellsvit trots att Linda tyckte den var lite för dyr.
Mats säger att han inte längre vet om det blir något bröllop i Stora Kopparbergs kyrka i Falun.
Det enda han kan tänka på är vad som hänt med Linda.
I lördags gick hon iväg till jobbet som servitris på en restaurang i närheten av deras lägenhet.
Vid halv fem på eftermiddagen kom hon tillbaka.
Vi åkte och handlade mat. Sedan körde vi runt och tittade på olika platser vi hade tänkt visa för några vänner. De skulle komma till bröllopet ända från Belgien och Tjeckien så vi ville visa dem något fint, säger Mats.
Klädd i vit klänning
Vid halv tio på kvällen sa Linda att hon skulle gå ut och träffa en vän. När hon lämnade lägenheten var hon klädd i en vit klänning och en vit stickad tröja.
Linda pussade Mats hejdå och sa att hon snart skulle vara hemma igen.
Men när hon inte kommit tillbaka vid två på natten började jag bli orolig, säger Mats.
Jag försökte ringa hennes mobil flera gånger, men den var avstängd.
Mats ringde alla hennes vänner men ingen av dem hade varit med henne under kvällen.
Lindas pass är kvar i lägenheten och hennes konto är orört.
Vem Linda åkte för att träffa är fortfarande ett mysterium.
Togs inte på allvar
När Linda inte hade kommit tillbaka på söndagsmorgonen ringde Mats till polisen i Falun och anmälde henne försvunnen.
Men de tog mig inte på allvar. De sa att hon antagligen låg full hos en kompis eller att hon kanske hade åkt tillbaka till Asien. Hur fan kan man säga så?
Mats röst spricker av oro.
Han täcker ansiktet med sin vänstra hand och sitter tyst en lång stund.
Linda skulle ha jobbat samma dag. Hon som aldrig har missat en arbetsdag kom inte dit heller.
På restaurangen där Linda jobbar är oron stor. Hennes chef och vän Viola Hung har inte kunnat sova sedan hon fick beskedet.
’Fruktar det värsta’
Linda kom till jobbet även om hon var sjuk. Jag förstår inte vad som kan ha hänt, jag fruktar det värsta.
Viola berättar att Linda var så uppspelt inför det kommande bröllopet att hon gick runt med ett leende på läpparna.
Hon hade bjudit mig och min man till bröllopet. Det var ju hennes stora dröm att få gifta sig med Mats.
Polisen i Falun har inga spår efter Linda och vill nu ha all hjälp de kan få.
Linda är 32 år och kommer ursprungligen från Kina men har bott i Sverige större delen av sitt liv. Hon är 146 centimeter lång och väger 48 kilo.
Ringer gång på gång
Hemma i lägenheten sitter Mats tillsammans med Lindas mamma och bror.
De har kommit några dagar tidigare för att hjälpa till med förberedelserna inför bröllopet.
Mats tar upp sin mobil och försöker ringa Linda igen. För vilken gång i ordningen vet han inte.
Men det är ingen som svarar.
Jag vet att hon inte försvunnit frivilligt. Sådant vet man bara. Men jag vill inte tänka på vad som kan ha hänt.
www.aftonbladet.se
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
04 Augusti, 2009, 15:13:53
feskarn
Medlem
Reg nr:
1151
Kön:
Antal inlägg:
9
SV: Olöst dödsfall på Linda Chen i Falun 1 augusti 2009
«
Svara #1 skrivet:
04 Augusti, 2009, 15:13:53 »
Spontant känns det som ett fall av "kalla fötter" en vecka innan bröllopet. Hon kanske bara behöver lite tid för sig själv innan den stora dagen (även om det känns långsökt och väldigt egoistiskt att bara försvinna sådär).
Å andra sidan är det ju lite märkligt att hon sagt att hon skall träffa en vän, trots att ingen av hennes kända vänner säger sig ha stämt möte med henne.
Statistiskt sett brukar det väl finnas folk i närmaste kretsen som vet mer än de kanske säger vid sådana försvinnanden?
Loggat
04 Augusti, 2009, 17:09:50
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #2 skrivet:
04 Augusti, 2009, 17:09:50 »
när killen ringde polisen och anmälde henne som försvunnen..så fick han frågan om hon inte rest tillbaka till Asien igen? man undrar faktiskt till vad och till vilka man betalar skatt?
Loggat
04 Augusti, 2009, 17:20:37
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
Slumpen gynnar ett vaket intellekt
«
Svara #3 skrivet:
04 Augusti, 2009, 17:20:37 »
Det är många frågetecken här och lite Nathalie-känsla......men jag hoppas att jag har fel. Det är lite ovanligt att man går ut och träffar nån okänd vän klockan halv tio en lördagkväll...och det är märkligt att han inte frågade henne vem hon skulle träffa och vart hon skulle.....
Loggat
04 Augusti, 2009, 20:58:09
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #4 skrivet:
04 Augusti, 2009, 20:58:09 »
här är länken:
http://www.dt.se/brottsplats/article458503.ece
Loggat
05 Augusti, 2009, 17:24:27
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
«
Svara #5 skrivet:
05 Augusti, 2009, 17:24:27 »
Expressen skriver att sambon pratat med ett vittne som såg henne bli inknuffad i en mörk bil............
Jag har fortfarande en obehaglig känsla att det hänt Linda nåt hemskt........
Loggat
05 Augusti, 2009, 18:55:40
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #6 skrivet:
05 Augusti, 2009, 18:55:40 »
teorin att hon blev knuffad in i bilen stämmer inte:
http://www.dt.se/brottsplats/article458503.ece
Loggat
07 Augusti, 2009, 13:39:41
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #7 skrivet:
07 Augusti, 2009, 13:39:41 »
Jag önskar så innerligt att polisen jobbar med ev "escaperoute". Dvs på vilka sätt kan Linda ha försvunnit. Om det stämmer med infon om denna man i 50 års åldern, vilken väg har han anvädnt sig av?
Visst kan man ställa frågor ang den kommande äktamannens ifrågasättande om vem hon skulle besöka när det inträffade. Och statisktiskt sätt ska han vara i sökljuset.
Lindas konto har inte rörts och jag reagerar på att signaler går fram på tlf.
Jag tror Linda har mött gärningsmannen tidigare, kan det tänkas att han är en återkommande gäst på resturangen hon jobbade på?... Kanske har han sett henne, "spanat in henne", fått höra om detta bröllopp. Detta har gjort honom sårad, och en redan "trasig" mentalitet kan få honom till att utföra gärningen. Ingenting är stulet, hon har blivit bortförd i anknytning till hemmet, inga direkta hotbilder har framkommit, tidspunkt för det inträffade var på kvällen.
Gärningsmannen är troligtvis känd i området, och troligtvis en person Linda skulle känna igen. Säkert har jag tagit lite fel i mina gissningar, slå på mig, men inte hårt om jag "bommat" kraftigt på nåt...
Loggat
If u not yet, found anything u would die for, then you are not fit to live
07 Augusti, 2009, 14:19:20
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #8 skrivet:
07 Augusti, 2009, 14:19:20 »
nihasa
, din teori om Linda Chens försvinnande är fullt möjlig!
Statistiskt är det den blivande mannen som är trolig förövare (förutsatt att hon inte frivilligt gett sig iväg). I just detta fall ser det inte bra ut att han är den siste man vet har träffat henne och att historien om den okända vännen verkar skum.
Men som du skrev, en restaurangbesökare som av någon anledning blivit fixerad vid henne är också tänkbar. Det faktum att hennes pass och pengar är orörda tyder på att något hemskt hänt henne, eller om man så vill, att hon velat försvinna "mystiskt".
Loggat
You angel you,
You're as fine as fine can be,
And the way you walk and the way you talk,
Is the way it ought to be
07 Augusti, 2009, 14:45:11
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #9 skrivet:
07 Augusti, 2009, 14:45:11 »
Thanx... Eller nåt...
Det kan ju vara följande: Linda går ut för att träffa denna vännen. På vägen får hon se en ev stamgäst/besökande från resturangen.
Har hon kanske stannat och hälsat? Kan det vara att personen i fråga är så känt med Linda att hon kommer bort till bilen, och sedan...
Jag meldte meg inn i dette forum idag, får man lov till att skriva vad man tror har hänt med henne?...
Loggat
07 Augusti, 2009, 17:57:04
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #10 skrivet:
07 Augusti, 2009, 17:57:04 »
Medias uppgifter om den hon skulle träffa verkar vara svävande, jag har fått intrycket att fästmannen inte visste vem det var.
Om hon verkligen lämnade bostaden är det lite underligt att det inte finns säkra vittnesuppgifter, kan inte finnas så väldigt många pyttesmå kinesiskor i Falun.
Hennes ringa kroppsstorlek är också obehaglig att tänka på, mycket lättare att övermanna en så liten tjej...
Loggat
You angel you,
08 Augusti, 2009, 13:24:06
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #11 skrivet:
08 Augusti, 2009, 13:24:06 »
"Någon måste ha sett henne"
Polisen har fortfarande inga säkra vittnesuppgifter kring den försvunna Linda Chen, 32, från Falun. Hon har varit försvunnen sedan i lördags kväll, en vecka före sitt eget bröllop.
Linda Chen är 146 centimeter lång och väger cirka 48 kilo. Enligt sambon var hon på lördagskvällen festklädd i vit klänning, tajts, stickad tröja och högklackade skor.
Polisen fortsatte under torsdagen ta emot tips från allmänheten. Visserligen hör folk av sig men ingen har kunnat ge en helt säker iakttagelse - något som kan tyckas märkligt.
Det var ju fint väder i lördags och mycket folk ute. Och eftersom hon jobbar på restaurang i Falun är hon välkänd bland folk som är ute och rör sig. Någon måste ha sett henne, säger polisens förundersökningsledare Lars-Ola Sörestad.
Förundersökning om människorov
Sedan onsdagen pågår en formell förundersökning om människorov, men fortfarande jobbar polisen brett och utan att binda upp sig vid någon viss teori kring vad som hänt. Under torsdagen fortsatte förhör med anhöriga, släktingar och andra i Linda Chens omgivning. Dock är polisen inte ute och letar.
Inte rent fysiskt, eftersom vi inte vet var vi ska leta, säger Lars-Ola Sörestad.
Två tips extra intressanta
Bland de tips som kommit in är det för närvarande två vittnesuppgifter som intresserar polisen lite extra. Det ena vittnet har sett en kvinna som kan vara Linda Chen prata med någon eller några personer i en mörk kombibil, och sedan sätta sig i bilen som åkte iväg. Det ska ha skett i korsningen mellan Slaggatan och Stadshusgränd vid klockan 23.15.
Det andra vittnet har sett en kvinna som stämmer överens med signalementet på söndagsmorgonen vid 07.15-tiden. Kvinnan gick på Seminariegatan tillsammans med en man i 50-årsåldern, som hade grått hår, mustasch, rutig skjorta samt grå kavaj och byxor.
Skulle gifta sig
Det var Linda Chens sambo som anmälde henne försvunnen. Han har berättat att hon gick ut vid 22-tiden på lördagen för att träffa en kompis, och när hon inte var tillbaka efter krogarnas stängning vid tvåtiden började han ringa runt efter henne. På söndagsmorgonen anmäldes Lindas försvinnande till polisen.
Linda Chen och hennes sambo hade bröllop inbokat nu på lördag i Stora Kopparbergs kyrka. Enligt släktingar så hade hon sett fram mycket mot bröllopet och de ser det som otroligt att hon själv skulle vilja hålla sig undan.
http://svt.se/2.33557/1.1646342/nagon_maste_ha_sett_henne?lid=puff_1646342&lpos=lasMer
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
08 Augusti, 2009, 13:27:34
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #12 skrivet:
08 Augusti, 2009, 13:27:34 »
Polisen misstänker: Linda Chen kan ha rövats bort
Dalapolisen misstänker att försvunna Linda Chen, 32, utsatts för ett brott och en förundersökning om människorov har inletts.
Det samlade sammanhanget gör att vi inte kan utesluta brott, säger Lars-Ola Sörestad chef på länskriminaljouren.
Spårlöst försvunnen
Han vill dock inte gå in på några detaljer kring varför polisen nu misstänker att Linda Chen utsatts för ett brott.
Det var i lördags kväll som hon lämnade hemmet i Falun för att hälsa på en kompis. Sedan dess är Linda Chen spårlöst försvunnen.
Vittne såg Linda vid bil
Ett vittne säger sig ha sett henne stiga in i en mörk bil med tonade rutor på lördagskvällen. Det vittnet har även hörts av polisen. Dalapolisen har även hört hennes sambo, släktingar, arbetskamrater och bekanta samt kartlagt vad hon gjorde innan försvinnandet.
Hittills har man dock inte fått några konkreta spår att jobba vidare med.
www.dt.se
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 16:51:13 av Jagger
»
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
08 Augusti, 2009, 22:58:01
lillyblue
Medlem
Reg nr:
1217
Kön:
Antal inlägg:
144
tassar runt i sockor
«
Svara #13 skrivet:
08 Augusti, 2009, 22:58:01 »
Citat från: Ruth skrivet 07 Augusti, 2009, 19:12:28
En majoritet av SM:are tycker att det lutar åt sambon, Mats Alm....eller?
Jag tror att polisen också tänker som oss, och säkerligen förhör honom noga...........
Polisens arbete står inte i alltid i tidningarna....
Finns det nån SM:are från Falun eller som kände Linda?
Jag kände inte Linda och hade ingen aning om vem hon var,
men jag bor i Falun och vet att detta är en liten stad där alla
känner alla mer eller mindre så jag tycker att det är väldigt konstigt
att hon lyckats gå upp i rök utan att någon vet något. Antingen så
har hon (som någon redan nämnt) fått kalla fötter och dragit sig undan
anledningen till att hon inte hört av sig till familjen osv kan ju vara för
att hon helt enkelt inte hade någon bra kontakt med dom osv.
Eller så är det så som majoriteten och även jag skulle gissa på att det är
den blivande maken som är skyldig. Håller med er andra om att det är
väldigt konstigt att hon gick ut en lördagskväll för att träffa en vän utan
att ha sagt något till honom. Sånt pratar man om tycker jag. Och
om inte annat borde ju någon kompis veta om det, tycker det låter skumt
att hon planerat att gå ut och parta med en vän men inte berättat för någon
nån borde ju ha frågat vad hon ska göra i helgen åtminstonde.
Och somsagt så är falun en liten stad så om hon vart ute i lördags så
borde någon ha sett henne helt klart.
Loggat
I don't know where all the rivers run
I don't know how far, I don`t know how come
But I'm gonna die belivin' each step that I take
Ain't worth the ground that I walk on
If we don't walk it our own way
09 Augusti, 2009, 13:59:11
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #14 skrivet:
09 Augusti, 2009, 13:59:11 »
Fortfarande inga spår efter Linda
Det har nu gått en vecka sedan Linda Chen, 32, från Falun försvann.
Ju längre tid som går desto sämre blir oddsen, säger Lars-Ola Sörestad, chef på länskriminalpolisen.
Nu har polisen fått in ett tredje tips i sökandet efter Linda.
Tipsen fortsätter att komma in till polisen angående Linda Chens försvinnande.
En del kan vi sålla bort direkt. Det är sådana människor som alltid hör av sig. Men annars kollar vi upp de tips vi får, säger Lars-Ola Sörestad.
Pratade med flera
Expressen.se har tidigare skrivit om två observationer av av en kvinna som liknar Linda Chen, och som gjorts efter det att hon försvann. Ett vittne har berättat hur han såg en kvinna som stämmer in på Linda Chens signalement stå och prata med en eller flera personer vid en mörk bil i korsningen Slaggatan/Stadshusgränd i Falun vid 23.15-tiden förra lördagen. Kvinnan, som kan ha varit Linda Chen, ska sedan ha hoppat in i bilen som då körde iväg. Den andra observationen gjordes vid 7-15-tiden dagen efter. Enligt det vittnet ska en kvinnan som liknade Linda Chen ha setts promenera på Seminariegatan med en medelålders man.
Ett mysterium
Polisen har nu fått in ett tredje tips från en person som säger sig ha sett en kvinna som stämmer in på Linda Chens signalement på Gruvgatan, nära korsningen Sturegatan/Myntgatan vid 22-tiden den kväll hon förvann.
Hon ska ha gått längs med Gruvgatan, in mot centrum, säger Lars-Ola Sörestad.
Exakt vad som hänt Linda Chen och var hon befinner sig är dock fortfarande ett mysterium.
Vi har inte fått något genombrott i utredningen. Vi fortsätter att kolla upp tipsen och hör hennes bekanta och folk i periferin. Men ju längre tid som går desto sämre blir oddsen, säger Lars-Ola Sörestad.
www.expressen.se
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
09 Augusti, 2009, 14:06:46
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #15 skrivet:
09 Augusti, 2009, 14:06:46 »
http://www.dt.se/template/ver1-0/components/image_popup/image_popup_default.jsp?artId=458503&imgId=102485
Bilder På Linda Chen.
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
11 Augusti, 2009, 17:34:59
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
STOPPA VÅLDET MOT KVINNOR
«
Svara #16 skrivet:
11 Augusti, 2009, 17:34:59 »
Om det är ett brott kan det ha ett samband med Xu Xun som försvann från Finlandsbåten dvs oxå en ung asiatisk tjej där vännerna befarar brott. Jag tycker Polisen skulle kolla vilka Falubor som åkte med den färjan i våras när hon försvann, och i främlingsfientliga grupper i Falun. Kanske kände de till att Mats skulle gifta sig...rasist/avundsjuka och egen otrivsel i samhället.
«
Senast ändrad: 11 Augusti, 2009, 18:32:13 av Jagger
»
Loggat
12 Augusti, 2009, 08:39:36
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #17 skrivet:
12 Augusti, 2009, 08:39:36 »
Ur dagens DD citat"Spåren efter Linda Chen kallnar för varje dag. Uppslagen tryter. Nu ringer siarna till spaningsledaren Lars-Ola Sörestad.
- Vi kan bara hoppas att det kommer in något väsentligt. Det bästa vore förstås om hon kom till rätta, säger Sörestad till DD.
Andra veckan in på 32-åringens försvinnande är förutsättningen i stort sett som när hon anmäldes försvunnen. De tre tipsen om iakttagelser om vem som eventuellt kan vara Linda är vad polisen har att gå på.
Personen hon skulle träffa är ännu okänd.
Den man i 50-årsåldern som hon eventuellt setts med morgonen efter försvinnanden är inte identifierad.
Det samma gäller bilen hon eventuellt setts sätta sig i på lördagskvällen.
Inte heller har någon hört av sig och förklarat någon eventuell förväxling.
Kartläggning
Lars-Ola Sörestad har mellan sex och tio man som jobbar med försvinnandet, beroende på vad som finns att arbeta med.
- Vi fortsätter försöka kartlägga vad hon gjort och hur hon rört sig fram till försvinnandet, säger Sörestad.
Grundfakta är desamma: Linda lämnade hemmet i Elsborg vid 22-tiden förra lördagen. Hon hade helvita kläder och skulle ut en kort stund för att träffa en bekant som inte är identifierad.
Möjligen var det hon som sågs gående på Gruvgatan cirka 22.15 samma kväll. Möjligen var det hon som klev in i en mörk kombi-bil i hörnet Slaggatan - Stadshusgränd cirka 23.15. Möjligen var det hon som sågs tillsammans med en man i 50-årsåldern på Seminariegatan morgonen därpå".
Loggat
12 Augusti, 2009, 13:59:24
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #18 skrivet:
12 Augusti, 2009, 13:59:24 »
OM Linda blivit bortrövad är det enligt mej mer troligt att det är av en främmande man än en i hennes bekantskapskrets....
Men.... man kan ju tyvärr inte utesluta allt. Nu har det gått mer än en vecka. Linda har INTE gett sig av, av fri vilja.
Och... även om en psykopat är världsbäst på att leva sig in i andras tankar och agera efter hur denne tror de andra vill reagera, så är jag lite osäker på Mats. Hade han gjort något sånt här hade han varit "rookie", och vid den här tiden förmodligen brytit ihop eller blivit avslöjad. Fint om polisen kan rikta in sig på försvinnandet av den mörka kombibilen. Nån måste ju ha sett den. Vet någon om polisen riktar in sig på resturangen?...
Loggat
12 Augusti, 2009, 15:36:43
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #19 skrivet:
12 Augusti, 2009, 15:36:43 »
Senaste nytt är att : Dalapolisen vill ha hjälp av rikskriminalen
Dalapolisen har inga spår efter Linda Chen och för varje dag minskar chanserna för utredarna att hitta henne.
Nu begär de hjälp av rikskriminalpolisen.
Dalapolisen står fortfarande utan några spår efter försvunna Linda Chen. Vem äger bilen som hon setts kliva in i, vem är mannen som hon setts promenera med och vem är kompisen hon skulle träffa lördagen då hon försvann.
Frågorna är många men polisen har hittills inte funnit några svar. Nu vill dalapolisen ha hjälp av rikskriminalen.
- Jag har pratat med dem och skickat en begäran om hjälp, säger Lars-Ola Sörestad som leder spaningsarbetet hos dalapolisen.
Rikskriminalpolisen kommer nu att se över den begäran och ta ett beslut om en eventuell insats i nästa vecka.
- De (rikskriminalen) bedömer om de har tid och resurser att hjälpa till, säger Sörestad.
Vad kan de hjälpa till med?
- Kunskap. De är proffs på sådant här och kanske kan se någon vinkel som inte vi kan se just nu, säger Sörestad.
Loggat
13 Augusti, 2009, 10:29:25
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #20 skrivet:
13 Augusti, 2009, 10:29:25 »
På Lördagskvällen vid 23.15-tiden i korsningen Slaggatan/Stadshusgränd i centrala Falun sägs ett vittne ha sett henne men tiden stämmer INTE!
Om man då ska gå på Mats uppgifter så måste hon varit någonstans på stan i mer än en timme utan att någon sett henne efter det att hon gått hemifrån. Det är låter mkt märkligt o är naturligtvis INTE sant! När det sedan gäller 50-åringen på söndagsmorgonen:”Enligt tipsaren bar mannen på söndagsmorgonen en rutig skjorta och brukar umgås med asiatiska kvinnor. -Hans bil brukar alltid stå här utanför men nu har jag inte sett den sedan i söndags, säger tipsaren. För polisen kan tipset vara intressant och på torsdagskvällen förhördes uppgiftslämnaren. - Vi har nu pratat med honom och vi bedömer uppgifterna som intressanta, men inte som något direkt genombrott i utredningen, säger Anders Stikå jourhavande förundersökningsledare vid länskriminaljouren”. Min kommentar är att det handlat om andra asiatiska tjejer som ev. känner till Linda. Jag vidhåller därför att personer/personerna som tagit Linda har en rasistisk koppling, och förmodligen kände till det kommande bröllopet, och för honom/dem var det viktigt att ingen såg något precis som på finlandsfärjan när Xu Xun försvann. På något sätt har hon lockats ut på lördagskvällen eller också har de haft span på henne.
Alternativ 2: är att Mats är skyldig. Alternativ 3: Hon håller sig borta frivilligt.
Loggat
13 Augusti, 2009, 13:26:57
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #21 skrivet:
13 Augusti, 2009, 13:26:57 »
Men vad med statistik och det som faktiskt brukar komma fram efter en person har försvunnit? Ace: Det är fullt möjligt att det kan vara rasistisk bakgrund till försvinnandet, men är/var Linda Chen ett "reellt target"? Hon var mindre än 1,50 och vägde under 50 kg. Är det troligt att grupper/enskilda personer skulle välja en sån liten tjej som "mål" för att få fram sitt budskap?
Det är ju omöjligt att veta vad polisen vet och går efter. Man bör ju finna ut VEM Linda skulle träffa. Kan det vara så att den personen Linda skulle träffa blev försenad. VISSTE denna att Linda skulle komma på besök? Hur långt ifrån bor denna vännen etc.
Jag tror fortfarande att hon blivit bortfört mot sin vilja, och tyvärr utsatt för brott med döden som följd. Förmodligen finns kroppen att hitta i närheten av Lindas bostad/resturang.
Är det någon som tror att en man kan ha sett henne på resturangen, alltså en frekvent besökare som haft en "affection" för henne och sedan fått nys om att hon ska gifta sig och "tar tillfället"?
Det kan ju också vara så att hon blivit överfallen av en komplett främling och sexuellt utnyttjad. han har insett den felaktiga handlingen och agerat i panik och tatt livet av henne av misstag/han har haft som intution att ha ihjäl henne redan när han bestämde sig för att våldsföra sig på henne. I bägge tillfällen påträffas kroppen sannolikt i närheten av Lindas bostad/där hon försvann/blev överfallen/i anknytning till gärningsmannens hem. Letas det i sjöar, kanaler etc?
Loggat
13 Augusti, 2009, 19:01:27
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #22 skrivet:
13 Augusti, 2009, 19:01:27 »
Till Laghalt: det vi diskuterar här kan ju bara vara rena spekulationer…peka i olika riktningar…det är ju det forumet är till för…jag vill bara att man ska ha andra infallsvinklar än bara koncentrationen på MA.även om han statistiskt sätt skulle kunna vara gärningsman.
Till Rålle: Båtuppgifterna har jag fått från tidigare press i våras. Det skedde väl utan räckhåll för några kameror. Kanske har personen fått ”nobben” tidigare av just en asiatisks tjej….eller också handlar det om personer med främlingsfientlig inställning i allmänhet…
Loggat
14 Augusti, 2009, 07:44:57
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #23 skrivet:
14 Augusti, 2009, 07:44:57 »
http://restaurangchinathai.com
Här arbetade Linda Chen.
Mats Georg Alm
Sturegatan 75 B, 791 60 Falun
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00988/04s06-mats-540_jpg_988674l.jpg
Linda Thi Chen
Sturegatan 75 B, 791 60 Falun
Märkligt att inte någon har sett Linda
om
hon var ute på stan på lördag kvällen.
«
Senast ändrad: 28 Augusti, 2009, 12:38:58 av Richards
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
14 Augusti, 2009, 13:15:53
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #24 skrivet:
14 Augusti, 2009, 13:15:53 »
http://www.dt.se/template/ver1-0/components/image_popup/image_popup_default.jsp?artId=459019&imgId=102500
Bilder på Linda Chens anhöriga.
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
14 Augusti, 2009, 22:59:29
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #25 skrivet:
14 Augusti, 2009, 22:59:29 »
Citat: "Statistiskt sett kommer de flesta som försvinner tillbaka friska och sunda. Vad gäller Linda Chen finns några detaljer som oroar. Det planerade bröllopet är en. Vidare är hennes mobiltelefon död. Hennes pengar är orörda på kontot...
– Linda var finklädd som man är när man ska gå ut. Hon sade inte vart de skulle, men jag antog att det var till en pub för att prata. Hon har gjort så flera gånger och brukar alltid komma hem på natten, säger sambon Mats Alm".
Hon kanske t.o.m. kände han/dem.........
Loggat
15 Augusti, 2009, 18:48:51
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #26 skrivet:
15 Augusti, 2009, 18:48:51 »
Citat från nätet:
Om jag ska spinna vidare på min egen konspiratoriska teori att pojkvännen genomfört ett mycket planerat mord så kan han ha begravt/sänkt henne helt klädd i vitt av respekt för hennes ursprung. (Om det stämmer att han är lärare, kan han ju vara lite intellektuellt lagd.) Om/när hon till slut hittas vitklädd, kommer hans uppgivna signalement på henne att stämma precis. Att röja henne ur vägen så tätt inpå ett planerat bröllop kan vara ett sätt för honom att dölja sitt motiv.
En tanke så god som någon annan.
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
16 Augusti, 2009, 12:03:57
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #27 skrivet:
16 Augusti, 2009, 12:03:57 »
En man har sett hur Linda knuffades in i en mörk bil, säger Lindas bror, Chris Chen.
Om vi utgår från att det är sant, då är Mats oskyldig!
Och min teori mer trolig......
Knuffades eller "steg in" i bilen........Kände/kände inte......
Bilmärke...en eller flera personer som tog tag i henne....hur gamla....
Mats vägrar att ge upp hoppet om att hon ska återfinnas.
– Gör jag det är det kört. Då har jag ingenting kvar att leva för, säger Mats.
Viola Lindas chef berättar att Linda var så uppspelt inför det kommande bröllopet att hon gick runt med ett leende på läpparna.
– Hon hade bjudit mig och min man till bröllopet. Det var ju hennes stora dröm att få gifta sig med Mats.
«
Senast ändrad: 16 Augusti, 2009, 12:24:14 av ACE
»
Loggat
16 Augusti, 2009, 21:10:29
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #28 skrivet:
16 Augusti, 2009, 21:10:29 »
Svar och En helt annan tes och verkligen sorglig om den är sann skulle kunna vara att det är en anhörig eller vän till Mats som är skyldig. Polisen borde därför kolla alibi för var vissa manliga anhöriga och vänner befann sig under lördags kvällen den 1 aug. Kan det ha varit så att den personen själv var oerhört intresserad och kär i Linda........
Någon som nu plötsligt börjat bete sig annorlunda eller på annat sätt avvikit från normalt beteende. Det jag reagerat på är att man inte har sett Mats anhöriga och vänner i pressen jobba hårt för att leta efter henne.
«
Senast ändrad: 16 Augusti, 2009, 21:15:17 av ACE
»
Loggat
16 Augusti, 2009, 21:59:21
Elkreken
Medlem
Reg nr:
1257
Kön:
Antal inlägg:
2
«
Svara #29 skrivet:
16 Augusti, 2009, 21:59:21 »
Citat från: ACE skrivet 16 Augusti, 2009, 21:10:29
Svar och En helt annan tes och verkligen sorglig om den är sann skulle kunna vara att det är en anhörig eller vän till Mats som är skyldig. Polisen borde därför kolla alibi för var vissa manliga anhöriga och vänner befann sig under lördags kvällen den 1 aug. Kan det ha varit så att den personen själv var oerhört intresserad och kär i Linda........
Någon som nu plötsligt börjat bete sig annorlunda eller på annat sätt avvikit från normalt beteende.
Det jag reagerat på är att man inte har sett Mats anhöriga och vänner i pressen jobba hårt för att leta efter henne.
Sant! Allt man hör är hur hennes egna familj/bekanta/vänner letar, inget om Mats släkt/vänner.
Loggat
17 Augusti, 2009, 20:02:48
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #30 skrivet:
17 Augusti, 2009, 20:02:48 »
INGA SPÅR EFTER LINDA
Rikskriminalen har idag fortfarande inte fattat beslutet om att
skicka förstärkning.
- Det är de tre observationerna på Gruvgatan, Stadshusgränd och Seminariegatan som gäller, säger spaningsledaren Lars-Ola Sörestad.
Alltså:Linda ska ha setts gående på Gruvgatan vid 22.15-tiden samma kväll. I hörnet Slaggatan - Stadshusgränd ska hon ha setts kliva in i en mörk kombibil vid 23.15-tiden. Tidigt på söndagsmorgonen ska Linda också ha setts med en man i 50-årsåldern på Seminariegatan.
Polisen vill nu kunna avföra eller ytterligare styrka att det verkligen varit Linda Chen som man sett.
DET skulle ju vara bra om dessa tjejer/män ville höra av sig till polisen för att kunna avfärda de eventuella spåren.....
- Det är också intressant om någon annan har sett den vitklädda kvinnan vid de här tillfällena.
Linda Chen är 146 centimeter lång och var vid försvinnandet helt vitklädd.
Tanken går ju lätt annars till att det handlar om e-service vilket jag hoppas att det verkligen inte är, utan att Mats får tillbaks sin kvinna välbehållen.
«
Senast ändrad: 17 Augusti, 2009, 21:45:25 av ACE
»
Loggat
17 Augusti, 2009, 22:45:19
teknikern
Medlem
Reg nr:
1208
Kön:
Antal inlägg:
91
«
Svara #31 skrivet:
17 Augusti, 2009, 22:45:19 »
Citat från: Elkreken skrivet 16 Augusti, 2009, 21:59:21
Citat från: ACE skrivet 16 Augusti, 2009, 21:10:29
Någon som nu plötsligt börjat bete sig annorlunda eller på annat sätt avvikit från normalt beteende.
Det jag reagerat på är att man inte har sett Mats anhöriga och vänner i pressen jobba hårt för att leta efter henne.
Sant! Allt man hör är hur hennes egna familj/bekanta/vänner letar, inget om Mats släkt/vänner.
Visst kan man tycka att dem borde vara ute och leta men det kan ju vara så att Mats släkt och vänner inte känner att dem har den nära relationen än med henne att dom bör känna det anvaret att vara ute o leta. Det hela är mycket märkligt. Det är ju uppenbart att något har hänt i med att hon inte hör av sig eller dyker upp och mig vetetligen skulle bröllopet vara nu snart? Det är ju inte säkert att det ligger något brott bakom försvinnandet. Hon kan ju ha försvunnit frivilligt, kan dock inte statistiken om det eller om det finns någon statistik för frivilligt försvinnande. Om maken är skyldig till försvinnandet borde han ju veta vem "vännen" var Linda skulle träffa. Det kan ju vara så också att han inte vet vem "vännen" var, att han är oskyldig. Men med tiden borde polisen hitta vem hon umgicks med. Hon har väl varit försvunnen mer än en vecka nu?, Om hon frivilligt försvunnit borde ju hon ha hört av sig nu. Det kan också tänkas att hon levde dubbelliv och att inte maken kände till det, eller att han kände till eller fick reda på det, och inte kunde acceptera. Listan kan göras lång men rimligt vis borde hon hört av sig. Hon kan ju vara vid liv.
Loggat
18 Augusti, 2009, 09:08:38
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #32 skrivet:
18 Augusti, 2009, 09:08:38 »
Gåtan Linda fortsätter….
1a,
(dåligt med pengar teorin) Om Linda erbjudit e-tjänster under lördagsnatten för att samla in mer pengar till bröllopet utan Mats vetskap, och detta framkommit samtidigt som hon kom hem så mycket senare än vad hon sagt hon skulle göra, dvs. på söndagsmorgonen, kan detta bidragit till att Mats fått ett vredesutbrott och dödat henne.
1b,
Alt. Att gärningsmannen är den s.k. escortmannen och att något gick fel i ”leken”.
(Ev. kände Mats till vad Linda gjorde när hon var ute på helgerna).
2a,
Någon i Mats bekantskapskrets/anhörig tar bort Linda.
2b,
Någon i Lindas bekantskapskrets/anhörig tar bort Linda
3,
Någon eller några okända för bort Linda med hat/rasism/våldtäkt som drivkraft ev. ligger de bakom att även den andra asiatiska tjejen på båten kastas över bord. (Bildäck var ju stängt under resan).
4,
(den mest osannolika teorin) Linda har själv valt att försvinna. Ev. hade Mats o Linda gjort upp om detta för att komma åt försäkringspengar. (Flytt till Kina)
«
Senast ändrad: 18 Augusti, 2009, 09:22:22 av ACE
»
Loggat
18 Augusti, 2009, 15:43:01
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #33 skrivet:
18 Augusti, 2009, 15:43:01 »
Varför mer troliga?
Vad jag vet har polisen inte släppt något speciellt alls om spaningsarbetet.
Varför tror du på eskortjobb och på rasistligor som mördar asiatiska kvinnor?
Loggat
You angel you,
18 Augusti, 2009, 15:50:15
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #34 skrivet:
18 Augusti, 2009, 15:50:15 »
Linda är klädd för att synas i vitt, glitter i håret och med högklackade skor och ses vid 21.30
Mats vet inte vem hans blivande hustru ska träffa
Därefter har ingen har sett Linda förrän vid 23.15….. (Falun är inte stort)
Var är Linda under tiden???Inga vittnen.....
Linda träffar då enligt nytt vittne en man med bil vilken hon också går in i och åker iväg med vid 23.15???
Vem är det???
Varför träder inte dessa personer fram som kan bringa klarhet om de inte har något att dölja….
Linda går sedan enligt vittnen med en man i 50-års åldern på morgonen som polisen
talat med och som de bedömer som intressant och som brukar umgås med asiatiska tjejer..
Man behöver väl knappast vara expert för att dra slutsatser av detta scenario.
Loggat
18 Augusti, 2009, 15:57:28
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #35 skrivet:
18 Augusti, 2009, 15:57:28 »
Ja.... D blir lite väl utsvävande att bärja prata om rasistorganisationer, horeri och kidnappningsligor.....
Lår oss hålla oss till statstik och möjliga teorier. Det är ju väldigt svårt att veta vad polisen vet och vilka spår dom går efter.
Men man får väl anta att de jobbas massa med att kartlägga bekantskapskrets och de "sista timmarna".
Att Linda är i livet är nog ganska otänkbart.
Jag har fått lite "stryk" med teorien om att det kan vara en gäst/besökande på resturangen. Men jag tror svaret kan ligga i resturangen. Ni som tror att Mats är den skyldiga, VAD är det som övertygar er? Jag har varit lite anti den teorin, men kanske ligger nåt i det?
Loggat
18 Augusti, 2009, 16:02:24
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #36 skrivet:
18 Augusti, 2009, 16:02:24 »
Hur vet du att iakttagelserna verkligen avser Linda Chen?
Många kvinnor (och män) är vitklädda på sommaren.
En kvinna som är under 1.50 bär ofta högklackade skor, även före kvällstid.
Många människor undviker att prata med polisen av olika skäl.
Utöver Mats Alms vittnesmål tycks det inte finnas någon som känner till att Linda Chen skulle gå ut och träffa en ej namngiven vän denna kväll.
Frågar du mig kan man inte dra några slutsatser alls av detta.
Loggat
You angel you,
18 Augusti, 2009, 16:09:49
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #37 skrivet:
18 Augusti, 2009, 16:09:49 »
Citat från: nihasa skrivet 18 Augusti, 2009, 15:57:28
Ni som tror att Mats är den skyldiga, VAD är det som övertygar er? Jag har varit lite anti den teorin, men kanske ligger nåt i det?
Jag är inte övertygad om någonting. Statistiskt är det maken/sambon/pojkvännen som är trolig gärningsman - förutsatt att Linda Chen inte avvikit av fri vilja.
Just här ser det mindre bra ut att det inte verkar finnas några säkra iakttagelser av Linda Chen sedan hon lämnat bostaden samt att ingen utöver Mats Alm verkar känna till något om den namnlösa vännen hon skulle träffa.
Loggat
You angel you,
19 Augusti, 2009, 13:03:49
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #38 skrivet:
19 Augusti, 2009, 13:03:49 »
Din teori är lika intressant som alla andra......
I dagens lokaltidning står att läsa: Att Mats Alm nu måste jobba för att klara sig inte minst ekonomiskt men att folk har förståelse för hans situation om att inget veta. På sin fritid åker han på alla gatorna och har utökat sitt letande till "småvägar" omkring trakten.
«
Senast ändrad: 19 Augusti, 2009, 13:05:36 av ACE
»
Loggat
19 Augusti, 2009, 21:28:41
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #39 skrivet:
19 Augusti, 2009, 21:28:41 »
Mordexperter kopplas in i Linda Chens försvinnande
http://www.kvp.se/Nyheter/1.1676304/mordexperter-kopplas-in-i-linda-chens-forsvinnande
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 13:52:20 av Jagger
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
20 Augusti, 2009, 11:28:46
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #40 skrivet:
20 Augusti, 2009, 11:28:46 »
Jag blir bara mer och mer säker på att svaret finns på resturangen...
För mig klingar det fel, rent psykologiskt att Lindas försvinnande skulle vara resultatet av ett hatbrott.
Den som har rövat bort Linda, om det nu har hänt, har agerat på egen hand och säkert planerat det. OM ett mord utförs med rasism (eller liknande) som bakgrund brukar gäng/gärningsman lämna nåt synligt efter sig. (ex rista in hakkors, skriva nåt på väggen) Säkert hade personen/personerna i fråga inte kunnat hålla sig, känt en makaber stolthet för det de har åstakommit och sagt det vidare. Inte "klingat" i glaset, men kanske skrivit det på nåt internetforum eller berättat det i förtroende för någon.
En sexualbrottsling har ett mycket mer "personligt" förhållande till sina gärningar, projeceringsbit ter sig väl ganska annorlunda också?...
Loggat
20 Augusti, 2009, 11:32:11
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #41 skrivet:
20 Augusti, 2009, 11:32:11 »
Men vi vet ju faktiskt inte om Linda faktiskt har följt med någon (okänd för hennes nära och kära) frivilligt. Om detta har inträffat, och denna okända personens intution INTE har varit att ha ihjäl Linda har det ju uppstått nåt. Vet nån om Linda trivdes på arbetsplatsen, eller om hon kanske var i en "byta jobb fas"?
Loggat
21 Augusti, 2009, 16:41:16
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #42 skrivet:
21 Augusti, 2009, 16:41:16 »
Citat från: JJ skrivet 21 Augusti, 2009, 16:21:23
Citat från: nihasa skrivet 21 Augusti, 2009, 15:30:00
Kan vi inte bara släppa det där med rasistorganisationer?...
Jo det gör vi nu
nihasa
.
Tror nog mer på Mats Alm som trolig gärningsman.
Här instämmer jag i
JJ:s
tankar. (Den grabben är inte dum!
)
Vad tror signaturen
ulmus
?
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
22 Augusti, 2009, 12:42:06
DLTHE
Medlem
Reg nr:
295
Kön:
Antal inlägg:
11
«
Svara #43 skrivet:
22 Augusti, 2009, 12:42:06 »
Tipset att hon har setts på Seminariegatan är avskrivet nu.
Loggat
22 Augusti, 2009, 16:33:40
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
«
Svara #44 skrivet:
22 Augusti, 2009, 16:33:40 »
Alltså var hon inte ute med nån okänd gubbe på söndagsmorgonen.......
Loggat
22 Augusti, 2009, 17:46:34
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #45 skrivet:
22 Augusti, 2009, 17:46:34 »
Linda försvunnen i tre veckor Jobbigt att vara ensam
Det är jobbigt att vara ensam, säger hennes sambo Mats Alm
J Idag skulle han ha firat två veckors bröllopsdag med sin fru. I stället har Mats Alm rest till släktingar i Hälsingland för att slippa vara ensam i saknaden efter flickvännen Linda Chen. - Det är jobbigt att vara ensam. Jag åker bort för att åtminstone få sova lite, säger Alm till DD.
Det har nu gått tre veckor sedan Linda på kvällen gick ut för ett kort möte med en kamrat hon aldrig namngav. Sen dess finns inte ett spår av 32-åringen. Redan under natten ringde Alm förgäves till Lindas mobiltelefon. Den är och förblir tyst och borta. Hon har inte rört sina pengar. Pojkvännen har planlöst och förgäves åkt runt och letat efter Linda. Under veckan började han sitt nya jobb. Han säger sig ha mött förståelse och sympati. Rykten I bristen på konkreta uppgifter om vad som hänt Linda ger upphov till spekulationer. Rykten uppstår. Mats Alm vill inte närmare gå in på vad han själv fått höra. Men de gör uppenbart saknaden än tyngre. På Internet spekulerar okända om vad som kan ha hänt Linda. Mats Alm är också väl medveten om att han rent statistiskt är huvudmisstänkt. - Ja, det är jag väl så klart. Men varför skulle jag vilja skada Linda, säger han. Ingenting I Falun finns två tidigare äkta makar till Linda som liksom Alm rent statistiskt bör vara intressanta för polisen. Båda är rutinmässigt förhöra. - De är självklart bland dem vi har pratat med. Vi har fått berättelser från dem och vi har ingen anledning att misstro dem. Det finns inga konkreta misstankar mot någon för tillfället, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
GUBB JAN STIGSON
«
Senast ändrad: 03 Oktober, 2009, 10:39:10 av Jagger
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
22 Augusti, 2009, 17:49:48
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #46 skrivet:
22 Augusti, 2009, 17:49:48 »
Linda gift två gånger tidigare
Linda Chen kom som liten till Oskarshamn där hon växte upp och ännu har delar av sin släkt. När hon var 21 år födde hon en son som bor kvar i Oskarshamn.
I Oskarshamn gifte sig Linda senare med en nu 25-årig man av kinesiskt ursprung som i dag bor i Falun.
2004 gifte hon om sig med en 33-årig man, även han av kinesiskt ursprung. Tillsammans flyttade de 2005 till Falun.
Under en period 2007 delade paret lägenhet med Lindas förre man och hans dåvarande hustru.
Under 2007 skilde sig båda paren och flyttade i omgångar till andra bostäder. Linda och hennes man skildes i november 2007 och hon flyttade i maj 2008 till lägenheten vid Sturegatan där hon bodde vid sitt försvinnande.
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
22 Augusti, 2009, 18:46:29
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
«
Svara #47 skrivet:
22 Augusti, 2009, 18:46:29 »
Det här var intressanta uppgifter och får mej att tänka i nya banor........
Kan någon av hennes föredettingar har gjort henne något och har de nåt emot att hon gifter sig med en svensk kille??
Loggat
22 Augusti, 2009, 21:57:25
nihasa
Medlem
Reg nr:
1212
Kön:
Antal inlägg:
51
«
Svara #48 skrivet:
22 Augusti, 2009, 21:57:25 »
Citat från: Ruth skrivet 22 Augusti, 2009, 18:46:29
Det här var intressanta uppgifter och får mej att tänka i nya banor........
Kan någon av hennes föredettingar har gjort henne något och har de nåt emot att hon gifter sig med en svensk kille??
Helt enig Ruth! Detta var interessant! Kan ju vara att det varit några ouppklara affärer....
Loggat
23 Augusti, 2009, 01:21:22
SoTired
Medlem
Reg nr:
1269
Kön:
Antal inlägg:
61
«
Svara #49 skrivet:
23 Augusti, 2009, 01:21:22 »
Det är klart intressant att det finns två personer till på orten som som haft en parrelation med offret. Frågan är vem av dom som har koppling till Lindas arbetsplats eller har ihop det med någon vännina eller före detta väninna till Linda..
Fast huvudspåret på brudgummen får man inte släppa.
Loggat
23 Augusti, 2009, 16:20:12
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #50 skrivet:
23 Augusti, 2009, 16:20:12 »
Ruth…ett vänsterprassel….är troligt…..kan tyvärr inte svara på dina andra frågor.
”33-åringen”är intressant……
Omvänt kan Mats ha blivit svartsjuk när han fick reda på saker och ting…
Vore intressant att höra
ulmus
kommentarer till det s.k. restaurangspåret........kom igen...............
Loggat
23 Augusti, 2009, 16:26:06
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #51 skrivet:
23 Augusti, 2009, 16:26:06 »
Citat från: ACE skrivet 23 Augusti, 2009, 16:20:12
Ruth…ett vänsterprassel….är troligt…..kan tyvärr inte svara på dina andra frågor.
”33-åringen”är intressant……
Omvänt kan Mats ha blivit svartsjuk när han fick reda på saker och ting…
Vore intressant att höra
ulmus
kommentarer till det s.k. restaurangspåret........kom igen...............
Ja att höra
ulmus
åsikt i detta hade onekligen varit av intresse. Samtidigt så har vår vän
ulmus
bara spytt galla över andra författares åsikter. Absolut så är både restaurang teorin och tidigare makar av intresse.
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
23 Augusti, 2009, 18:04:39
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #52 skrivet:
23 Augusti, 2009, 18:04:39 »
Kollegorna på restaurang China Thai, Varittha o Basuba borde förhöras djupgående om vad de vet och hört Linda prata om. Linda gillade ju att snacka! Därför tror jag de sitter inne med svaret på
mycket i detta vad gäller hemliga relationer etc.
Min uppmaning till Varittha o Basuba: BERÄTTA SANNINGEN O ALLT NI VET FÖR POLISEN FÖR LINDAS SKULL!
MATS du säger i DD: -"Varför skulle jag vilja skada Linda" - säg varför du inte skulle göra det istället... Om misstänkt säger du - "det är jag väl så klart"...likadant där... tala om istället varför du inte ska misstänkas.
«
Senast ändrad: 23 Augusti, 2009, 18:15:53 av ACE
»
Loggat
23 Augusti, 2009, 19:27:24
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #53 skrivet:
23 Augusti, 2009, 19:27:24 »
Linda försvunnen i tre veckor Jobbigt att vara ensam
Det är jobbigt att vara ensam, säger hennes sambo Mats Alm
Jag åker bort för att vila, säger försvunna Lindas sambo
Mats Alm
.
Idag skulle han ha firat två veors bröllopsdag med sin fru. I stället har Mats Alm rest till släktingar i Hälsingland för att slippa vara ensam i saknaden efter flickvännen Linda Chen. -Det är jobbigt att vara ensam. Jag åker bort för att åtminstone få sova lite, säger Alm till DD.
Det har nu gått tre veckor sedan Linda på kvällen gick ut för ett kort möte med en kamrat hon aldrig namngav. Sen dess finns inte ett spår av 32-åringen. Redan under natten ringde Alm förgäves till Lindas mobiltelefon. Den är och förblir tyst och borta. Hon har inte rört sina pengar. Pojkvännen har planlöst och förgäves åkt runt och letat efter Linda. Under veckan började han sitt nya jobb. Han säger sig ha mött förståelse och sympati. Rykten I bristen på konkreta uppgifter om vad som hänt Linda ger upphov till spekulationer. Rykten uppstår. Mats Alm vill inte närmare gå in på vad han själv fått höra. Men de gör uppenbart saknaden än tyngre. På Internet spekulerar okända om vad som kan ha hänt Linda. Mats Alm är också väl medveten om att han rent statistiskt är huvudmisstänkt. Ja, det är jag väl så klart. Men varför skulle jag vilja skada Linda, säger han. Ingenting I Falun finns två tidigare äkta makar till Linda som liksom Alm rent statistiskt bör vara intressanta för polisen. Båda är rutinmässigt förhöra. De är självklart bland dem vi har pratat med. Vi har fått berättelser från dem och vi har ingen anledning att misstro dem. Det finns inga konkreta misstankar mot någon för tillfället, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
http://www.dalademokraten.se/Templates/pages/news.aspx?id=83984&epslanguage=sv
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 13:56:09 av Jagger
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
23 Augusti, 2009, 19:49:21
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #54 skrivet:
23 Augusti, 2009, 19:49:21 »
Citat från: ACE skrivet 23 Augusti, 2009, 19:44:37
Mats tycker det är jobbigt att vara ensam....rubriken borde väl snarare ha varit "jag blir galen var är Linda?"
Absolut ACE!
Nu vet vi ju inte hur journalister formulerar folks uttalande.
har
Mats Alm
sagt så, då är det en aning konstigt!
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
23 Augusti, 2009, 21:52:09
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #55 skrivet:
23 Augusti, 2009, 21:52:09 »
Ytterligare funderingar kring Mats Alm. Varför vädjar Mats inte till folk och till Linda att om du läser detta så snälla hör av dig. Han verkar ju redan vara på det klara med vad som har hänt. Anledningen kan ju vara att han känner på sig att hon försvann frivilligt, att han själv är gärningsmannen eller att han vet fick vetskap om sonen och att hon har ett hemligt förhållande. Han blir då besviken....varför det kommer lustiga grodor och kommentarer hela tiden. Dessutom sägs ingenting om att Linda har en son på 11år som bor kvar i Oskarshamn.
Loggat
24 Augusti, 2009, 07:43:25
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #56 skrivet:
24 Augusti, 2009, 07:43:25 »
Ett spår mindre i utredningen om Linda
Polisen har nu uteslutit ett av de tre spår som man fokuserat på i utredningen om Linda Chen.
Det var inte den 32-åriga kvinnan som sågs på Seminariegatan.
Utredningen kring försvunna Linda Chen ser ut att bli allt svårare. Ett av de spår som polisen tidigare fokuserat på har utredarna nu uteslutit.
Det handlar om iakttagelsen på Seminariegatan där en kvinna som liknar Linda har setts gående med en man i 50-årsåldern på söndagen efter försvinnandet.
Efter att en tipsare ringt Falu Kuriren och berättat att han visste vem mannen var kunde polisen släppa spåret.
Det hade sin naturliga förklaring så nu kan vi utesluta det tipset och det är väldigt bra, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
Uppgiftslämnaren berättade också för tidningen att han hade haft svårt att komma fram till polisen med sitt tips när han ringde 114 14.
Det är i så fall beklagligt och vi får verkligen hoppas att det fungerar när man ringer 114 14, säger Nygårds.
Den som ringer tipsnumret kan hamna var som helst i landet och det kan innebära att en uppgiftslämnare kopplas runt en del innan han eller hon till slut kommer rätt.
Jag har full förståelse för att folk kan tycka att det är jobbigt, säger Mats Nygårds.
I dessa tider när allt centraliseras tappar vi naturligtvis den lokala delen.
www.dt.se
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 13:55:16 av Jagger
»
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
24 Augusti, 2009, 07:59:26
JJ
Svenska Mords Punkikon
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
614
Kön:
Antal inlägg:
5 283
Land:
Stan bakom laggår´n
...ett stenkast från fördärvet...
«
Svara #57 skrivet:
24 Augusti, 2009, 07:59:26 »
Citat från: Richards skrivet 23 Augusti, 2009, 19:49:21
Citat från: ACE skrivet 23 Augusti, 2009, 19:44:37
Mats tycker det är jobbigt att vara ensam....rubriken borde väl snarare ha varit "jag blir galen var är Linda?"
Absolut ACE!
Nu vet vi ju inte hur journalister formulerar folks uttalande.
har
Mats Alm
sagt så, då är det en aning konstigt!
Exakt Richards, här gäller det att vara källkritisk...men om M.A uttryckte sig så, så är det nog en smula underligt.
Loggat
JJ
Global Moderator
Svenska Mord
"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"
24 Augusti, 2009, 11:00:40
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #58 skrivet:
24 Augusti, 2009, 11:00:40 »
Mer än 500 timmar har gått sedan Linda försvann spårlöst.
Även om vi har fått mera bakgrundsmaterial om Linda så är läget oförändrat dvs.
"Trovärdiga vittnesuppgifter gör gällande att hon blev inknuffad i en mörk combi-bil natten den 1 augusti i centrala Falun.
Linda hade gått ut tidigare på kvällen för att träffa en vän enligt Mats.
Sedan dess har ingen sett henne". Faktum är att det fortfarande inte finns några uppgifter som bringar klarhet i försvinnandet.
Jag vädjar därför åter igen till kollegorna på restaurangen att tala om för polisen vad ni känner till.
Loggat
24 Augusti, 2009, 15:48:58
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #59 skrivet:
24 Augusti, 2009, 15:48:58 »
Tolv poliser jagar saknade Linda på heltid
Linda Chen, 32 försvann en vecka innan hon skulle gifta sig och ha stor bröllopsmiddag.
Riksmordkommissionen och nio poliser från länskriminalen i Dalarna - tolv poliser - jobbar på heltid för att försöka lösa gåtan. Mystiken tätnar kring Linda Chens försvinnande i Falun, lördagskvällen 1 augusti - exakt en vecka innan hon skulle gifta sig med språkläraren Mats Alm.
Kände sig Linda hotad?
- Jag har inte märkt att hon skulle ha varit hotad, jag har aldrig sett att hon har varit rädd för någon, säger Mats Alm, som själv vädjat till Expressen om att uppmärksamma att Linda försvunnit.
- Linda, som har en liten son, skulle aldrig förvinna frivilligt, säger hennes sambo Mats Alm, 34, nu till Expressen.
Mörk bil
Polisens hetaste spår är en mörk bil i korsningen Stadshusgränd-Slaggatan i Falun.
En tipsare säger sig ha sett en kvinna som liknar Linda Chen kliva in, eller bli inknuffad, i en mörk bil.
- Vi arbetar med det tipset och har ännu inte kunnat avfärda det, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
Han säger också:
- Vi rubricerar försvinnandet som människorov tills vidare.
Har ni talat med alla hennes vänner?
- Ja, och ingen av dem säger sig ha stämt träff med Linda.
Har ni kontrollerat hennes mobilsamtal?
- Vi får ingen kontakt med den. Vi har dock sett vilka samtal hon har ringt och vi har sett att hennes sambo har ringt till hennes telefon, säger Mats Nygårds.
Tre personer i Falun
Riksmordkommissionen har i veckan tre personer i Falun som arbetar med fallet. Chefen Dag Andersson, som fått många mördare, bland andra Anders Eklund, att erkänna avvaktar utredningen.
- Jag åker inte till Falun ännu, säger han.
Expressen 24 aug-09.
Kommentar: Det verkar som Mats nu har tagit intryck av vad jag sagt./ACE
«
Senast ändrad: 24 Augusti, 2009, 16:17:55 av ACE
»
Loggat
24 Augusti, 2009, 16:29:46
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #60 skrivet:
24 Augusti, 2009, 16:29:46 »
Fakta
Skulle träffa en vän
Lördag 1 augusti var
Linda
och
Mats
ute och åkte bil på dagen.
På kvällen, vid 22-tiden, skulle
Linda
gå ut på stan och träffa en vän.
Linda
var helt klädd i vitt vit klänning, vita tajts, vit stickad kofta och vita högklackade skor, säger
Mats Alm
.
När hon inte var hemma vid tvåtiden på natten började
Mats
ringa till hennes telefon som var avslagen.
På morgonen larmade
Mats Alm
polisen.
8 augusti skulle paret ha gift sig i Stora Kopparbergs kyrka.
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 13:54:42 av Jagger
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Augusti, 2009, 16:44:31
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #61 skrivet:
24 Augusti, 2009, 16:44:31 »
Linda Chen
har sonen med en svensk man han har ett helsvenskt namn.
Pappan har ensam vårdnad sedan 2008 och barnet är skrivet på samma adress som pappan.
Tidigare hade
Linda Chen
ensam vårdnad under pojkens tio första år.
Under fyra dygn hade föräldrarna gemensam vårdnad.
Första äktenskapet varade 99-04, det andra 04-07.
Linda Chen
är född i Vietnam svensk medborgare sedan 2000.
Linda Chen
bodde i Oskarshamn fram till 03/04 därefter en kortare period i Malmö 2004.
Linda Chen
är mantalskriven i Falun sedan 2004.
Källa: Skatteverket
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Augusti, 2009, 16:47:23
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #62 skrivet:
24 Augusti, 2009, 16:47:23 »
Linda Chen har inga anmärkningar hos KFM och hade en årsinkomst på över 200 000 kronor de senaste två åren.
Dock verkar hon hattat lite fram och tillbaka:
2008-05-16 Adressändring från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2008-01-10 Relationsförändring
2007-03-17 Adressändring från: Sturegatan 100 A, 79173 Falun
2006-08-08 Adressändring från: Bergslagsgränd 1, 79171 Falun
2005-12-13 Adressändring särskild adress från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2005-10-01 Adressändring särskild adress
2005-07-30 Adressändring från: C/O Viola Hung, Slaggatan 22, 79170 Falun
2005-04-13 Adressändring från: C/O Drougge, Nydalavägen 3 A, 21458 Malmö
Adressändring särskild adress från: Almtorget 1, 21457 Malmö
2004-11-30 Adressändring från: C/O Persson, Kollegiegatan 6 D LÄG 212, 21454 Malmö
2004-10-01 Adressändring från: C/O Drougge,a-c, Nydalavägen 3 A, 21458Malmö
2004-08-28 Adressändring särskild adress
2004-06-02 Relationsförändring
2004-05-08 Adressändring från: Rödslevägen 26, 57250 Oskarshamn
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Augusti, 2009, 17:09:22
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #63 skrivet:
24 Augusti, 2009, 17:09:22 »
Det visar sej att
Mats Alm
flyttade in på samma adress som
Linda
Chen
en månad efter att hon flyttat in i bostaden.
Mats Alm
har också varit gift och skilde sig i maj, 2006.
Dessutom har
Mats Alm
en inkomst i nivå med
Linda Chen
.
Tänk om skribenten
Ulmus
skulle ha godheten att förklara alla dessa omständigheter för oss!
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
24 Augusti, 2009, 20:57:30
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #64 skrivet:
24 Augusti, 2009, 20:57:30 »
– När polisen säger
människorov
då tror de att hon blivit mördad.
Människorov
är en vanlig ingångsrubricering när någon blivit mördad men man inte har hittat kroppen - tyvärr......
7 111 personer anmäldes försvunna under 2007. Av dessa är ett 30-tal ännu saknade....
Självmord, död genom olyckshändelse, håller sig undan frivilligt eller
utsatt för brott
, det är inte mkt annat som gäller i vårt fall...det sista, att hon är utsatt för brott är det väl ingen tvekan om....
«
Senast ändrad: 24 Augusti, 2009, 21:31:13 av ACE
»
Loggat
24 Augusti, 2009, 23:48:17
teknikern
Medlem
Reg nr:
1208
Kön:
Antal inlägg:
91
«
Svara #65 skrivet:
24 Augusti, 2009, 23:48:17 »
Minns ni fallet i Avesta, där räddninstjänsten larmades till en adress tidigt på morgongen då det brann i en lägenhet. Pernilla Theorin fallet. Finns lite likheter här om jag tänker på vittnena som skall ha sett Linda Chen. Detta är kanske långsökt men i PT fallet kunde man bekräfta att vittnen sett Pernilla påväg hem men det sista vittnet kunde man inte bekräfta om det verkligen var henne man följt hem, hur kan manvara så säkra på att det verkligen var Linda man sett vid bilen?, Det kanske inte är bekräftat än men likheten är den att vittnen kunnat berätta att det var den aktuella personen i fråga men gällande sista vittnet kunde man inte bekräfta, och en smula konstigt om man läser utr att skulle det inte vara PT varför hör inte den kvinnan av sig då? För enligt det sista vittnet skall denne ha hjälpt en kvinna "hem" man tror är PT, lite långsökt som sagt kanske men ändå en del likheter.
Loggat
25 Augusti, 2009, 10:22:40
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #66 skrivet:
25 Augusti, 2009, 10:22:40 »
Linda Chens
sons pappa förekommer i belastningsregistret i 7 avsnitt.
Han är dömd för misshandel år 2000.
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
25 Augusti, 2009, 10:50:35
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #67 skrivet:
25 Augusti, 2009, 10:50:35 »
"Pappan har ensam vårdnad sedan 2008 och barnet är skrivet på samma adress som pappan.
Tidigare hade Linda ensam vårdnad under pojkens tio första år".
Kan det vara så att Linda efter giftermålet med Mats tänkt att ta sonen till Falun och överta
vårdnaden? Något som pappan motsätter sig och som gör honom jävligt förbannad....
Har han alibi för 1 aug - det är frågan......
«
Senast ändrad: 25 Augusti, 2009, 10:52:37 av ACE
»
Loggat
25 Augusti, 2009, 13:53:19
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #68 skrivet:
25 Augusti, 2009, 13:53:19 »
"Gällande mord på kvinnor under 90-talet" att i 86 % av morden kände kvinnan mördaren och om man bortser från de fall där gärningsmannen förblivit okänd stiger siffran till 93 %. Orsaken till att hon mördas, eller avrättas som nog passar bättre i de flesta fallen, är att hon har eller vill lämna honom.
Slutsatsen: Linda känner gärningsmannen
«
Senast ändrad: 25 Augusti, 2009, 14:13:02 av ACE
»
Loggat
25 Augusti, 2009, 16:47:28
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #69 skrivet:
25 Augusti, 2009, 16:47:28 »
Det går nu rykten på nätet som gör gällande att Linda har ordnat uppehållstillstånd
åt kineser (kinesgiftemålen är skenäktenskap) och fått betalt för detta. Peter som Linda har barn med och som bor i Oskarshamn har en vän i Falun som heter Jesper, vars fru har hotat Linda. Peter är dessutom enligt rykten sedan tidigare gift med Jespers frus kusin.
Rörigt så det förslår…..men intressant om det stämmer…..
Loggat
25 Augusti, 2009, 19:35:46
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #70 skrivet:
25 Augusti, 2009, 19:35:46 »
Nej, äger gör Viola Hung - Borlänge. Sedan finns det väl en kedja med "topp"!
Forts på rykten
…sanna eller osanna…
Peter (som har sonen med Linda) hans kompis Jesper bor i Falun och är gift med kvinnan Evangeline, som tidigare tydligen har hotat Linda.
De var också arbetskollegor på restaurangen. Lindas ”kinesiska män” heter Tony och Vincent.
Kineser eller vietnameser………
Kanske var det arrangemanget för det "tredje giftermålet"….som Linda redan fått sina pengar för…. och nu inte kunde betala eller vara med om att genomföra (ville dra sig ur eller har misslyckats med)………i kombination med att Linda ev. ville ha sonen hos sig själv o Mats. Det sammantaget utgjorde en dödlig fara som Linda inte insåg i tid…….
Mats Alm verkar i nuläget vara oskyldig....men får inte glömmas bort...
«
Senast ändrad: 25 Augusti, 2009, 20:07:23 av ACE
»
Loggat
25 Augusti, 2009, 21:18:11
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #71 skrivet:
25 Augusti, 2009, 21:18:11 »
”Huvudmän frias i stor smuggelhärva”
Ur rapport juni 2008.
De fyra personer som pekats ut som huvudansvariga för omfattande människosmuggling genom
skenäktenskap från Vietnam
till Sverige, friades i dag av Halmstads tingsrätt.
Rättegången är den största om skenäktenskap som hållits i Sverige. Sammanlagt 34 personer åtalades i smuggelhärvan. 25 av de medåtalade frias också helt. Fyra dömdes till dagsböter och en fick villkorligt.
Mina vänner det ligger verkligen någonting i det här...........
Tråkigt om Linda blev
offer
för detta.
Jag förstår nu varför kollegorna på restaurangen var så rädda för att berätta allt för polisen.
«
Senast ändrad: 25 Augusti, 2009, 21:36:16 av ACE
»
Loggat
26 Augusti, 2009, 06:38:15
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #72 skrivet:
26 Augusti, 2009, 06:38:15 »
Citat från: ACE skrivet 25 Augusti, 2009, 21:18:11
”Huvudmän frias i stor smuggelhärva”
Ur rapport juni 2008.
De fyra personer som pekats ut som huvudansvariga för omfattande människosmuggling genom
skenäktenskap från Vietnam
till Sverige, friades i dag av Halmstads tingsrätt.
Rättegången är den största om skenäktenskap som hållits i Sverige. Sammanlagt 34 personer åtalades i smuggelhärvan. 25 av de medåtalade frias också helt. Fyra dömdes till dagsböter och en fick villkorligt.
Mina vänner det ligger verkligen någonting i det här...........
Tråkigt om Linda blev
offer
för detta.
Jag förstår nu varför kollegorna på restaurangen var så rädda för att berätta allt för polisen.
lite konstigt är det väl att "allt" råkade hända en vecka före det planerade brölloppet? om nån i smuggelhärvan velat hämnas eller tysta Linda så fanns väl den möjligheten långt innan? varför just inför det stundande brölloppet?
Loggat
26 Augusti, 2009, 08:44:35
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #73 skrivet:
26 Augusti, 2009, 08:44:35 »
Tjena Rålle,
Det troliga är att Linda gått från att vara en tillgång till att bli en belastning.
Oklarheter i ”affärer” gjorde att de helt enkelt inte accepterade att hon fick gifta
sig med Mats. De kanske också ville statuera exempel för andra......
Hallå Ruth, jag håller med dig om att det är en skön spänning här på Svenska Mord
och underhållningsvärdet är det absolut inget fel på!
«
Senast ändrad: 26 Augusti, 2009, 08:53:42 av ACE
»
Loggat
26 Augusti, 2009, 09:09:36
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #74 skrivet:
26 Augusti, 2009, 09:09:36 »
Enkel process att ingå skenäktenskap i Sverige
Skenäktenskap som ingås för att få uppehållstillstånd beviljat omsätter stora pengar inom EU. Sverige är ett attraktivt land för skenäktenskap genom enkel och snabb hindersprövning. Priset för en arrangerad vigsel kan vara upp till 200000 kronor.
Det blev en märklig reaktion när jag sade att ”nu kan du få kyssa bruden”. Och ringarna verkade inte passa riktigt, berättar en svensk vigselförrättare som blev något fundersam efter avslutad bröllopsceremoni. Vad hade han egentligen stadfäst och bevittnat när han nu nyss förklarat att mannen och kvinnan framför honom var ett äkta par?
Skenäktenskap är i dag en verksamhet som genererar stora pengar inom hela EU. Väl organiserade nätverk utnyttjar de olika nationella regler och kryphål i lagstiftning som gör det attraktivt och möjligt att genom arrangerade äktenskap skaffa sig uppehållstillstånd.
Som en del i ett EU-projekt där Sverige och tio andra länder kartlagt omfattningen av skenäktenskap publiceras nästa vecka en rapport från Rikskriminalpolisen som visar hur just Sverige är ett av de attraktivaste länderna att på falska grunder gifta sig i.
EU-projektet har studerat giftermål där den ena parten, nästan uteslutande män, är från tredje land, utanför EU och Schengen, och den andra parten, nästan alltid en kvinna, är medborgare i ett EU-land.
Sedan 2001 har antalet ingångna äktenskap mellan en EU-medborgare och en icke-EU-medborgare, och där inte någon av dem är folkbokförda i Sverige, ökat med drygt 400 procent. I absoluta tal har antalet sådana giftermål stigit från 200 till 800 per år, visar Rikskriminalens rapport.
Belgien var det land som först uppmärksammade att kriminella organisationer tjänade mycket pengar på att utnyttja kryphål i nationella lagstiftningar och därigenom legalisera vad som egentligen var illegal invandring. De belgiska myndigheterna lade dessutom märke till en speciell omständighet skenäktenskapen var ofta ingångna i Sverige.
Vi fick tips från Belgien om att indiska och pakistanska män i stor utsträckning hade ingått skenäktenskap i Sverige med belgiska kvinnor för att sedan söka uppehållstillstånd i Belgien, säger kriminalinspektör Ulla Ahlbäck vid Rikskriminalen.
Förklaringen till att man väljer Sverige är att det är en väldigt enkel process här. Och den är snabb. Man går till ett skattekontor och ansöker om hindersprövning. Man identifierar sig med pass och får ett intyg om hindersprövning/vigsel som man tar med till vigselförrättaren. Sedan är det klart för bröllop, oftast borgerligt.
Efter giftermål i Sverige beger sig ”paren” till ett annat EU-land. Med hjälp av det svenska äktenskapscertifikatet är det möjligt för icke-EU-medborgaren att få uppehållstillstånd och fri rörlighet inom EU.
Information från olika källor, bland annat personer som ingått skenäktenskap eller erbjudits att delta samt flera förundersökningar, visar att de flesta äktenskap arrangeras av kriminella organisationer vars enda syfte är profit. En belgisk förundersökning visar att personer boende i Sverige arrangerar skenäktenskap åt män från länder utanför EU och Schengen till priser på 150000 till 200000 kronor per äktenskap.
Kartläggningen visar att en stor majoritet av de män som ingått skenäktenskap i Sverige kommit från Indien och Pakistan. Kvinnorna har kommit från Tyskland, Belgien och Portugal.
I polisutredningar i bland annat Karlskoga och Örebro har det dykt upp ett stort antal förfalskade handlingar. I några ärenden har man uppträtt med felaktiga identiteter.
Utredningarna i Karlskoga och Örebro visar också på vilken mångmiljonomsättning det handlar om. Under ett år genomfördes 101 vigslar mellan EU-medborgare och medborgare från tredjeland där varken brudgummar eller brudar var mantalsskrivna i Sverige. Bröllopen beräknas ha inbringat 15 till 20 miljoner kronor till ett nätverk som var behjälpligt vid samtliga hindersprövningar och vigslar.
www.svd.se
«
Senast ändrad: 28 Augusti, 2009, 11:53:41 av Jagger
»
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
26 Augusti, 2009, 09:39:48
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #75 skrivet:
26 Augusti, 2009, 09:39:48 »
Citat från: ACE skrivet 26 Augusti, 2009, 08:44:35
Tjena Rålle,
Det troliga är att Linda gått från att vara en tillgång till att bli en belastning.
Oklarheter i ”affärer” gjorde att de helt enkelt inte accepterade att hon fick gifta
sig med Mats. De kanske också ville statuera exempel för andra......
Hallå Ruth, jag håller med dig om att det är en skön spänning här på Svenska Mord
och underhållningsvärdet är det absolut inget fel på!
det har ju också framkommit att Linda själv ingått skenäktenskap. kanske nån av dom tidigare männen blev kär på riktigt i henne och gjorde nåt riktigt galet?
Loggat
26 Augusti, 2009, 09:47:16
Brian Jones
Medlem
Reg nr:
1180
Antal inlägg:
361
«
Svara #76 skrivet:
26 Augusti, 2009, 09:47:16 »
Lindas män i två äktenskap
Vincent Pan
Första maken
Jungfruvägen 159 B
2008-09-02 Adressändring från: Jungfruvägen 125 B, 79134 Falun
2008-04-04 Adressändring från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2007-09-04 Adressändring från: Slaggatan 22, 79170 Falun
2007-07-14 Relationsförändring
2007-04-14 Adressändring från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2006-08-31 Namnändring från: Ziwei Pan
2006-07-20 Adressändring från: C/O L Chen, Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2005-09-17 Adressändring från: Slaggatan 22, 79170 Falun
2004-05-27 Relationsförändring
2004-05-25 Adressändring från: Rödslevägen 26, 57250 Oskarshamn
Bruce Lang
Andra maken.
Bergslagsgränd 1 5tr
2008-07-05 Adressändring från: Sturegatan 75 B, 79160 Falun
2007-11-02 Adressändring från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2007-10-18 Namnändring från: Lidong Lang
2004-11-30 Adressändring från: C/O Persson, Kollegiegatan 6 D LÄG 212, 21454 Malmö
2004-09-24 Adressändring från: Allmogeplatsen 15, 72480 Västerås
Adressändring särskild adress
2004-04-01 Nyregistrerad
Linda Chen
Sturegatan 75
2008-05-16 Adressändring från: Sturegatan 90 A, 79173 Falun
2004-10-01 Adressändring från: C/O Drougge,a-c, Nydalavägen 3 A, 21458Malmö
2004-08-28 Adressändring särskild adress
2004-06-02 Relationsförändring
2004-05-08 Adressändring från: Rödslevägen 26, 57250 Oskarshamn
Loggat
26 Augusti, 2009, 10:34:43
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #77 skrivet:
26 Augusti, 2009, 10:34:43 »
”Ligan ska ha hjälpt över 500 vietnameser till Sverige”
Ur GT feb 2008.
-Genom att effektivt utnyttja invandringslagarna och de svenska förmånssystemen har de säkert
omsatt hundratals miljoner kronor bara på tio år.
Det här överträffar sanningen, dikten och fantasin, säger utredningsansvarige Marianne Paulsson vid Halmstadspolisen.
Polisen i Halmstad har varit de vietnamesiska människosmugglarna på spåren sedan 2004 och under arbetsnamnet ”Operation Hanoi” har man kartlagt ligans jättelika omfattning.
Huvudmännen gick sedan fria i denna stora smuggelhärva
Det är ju skrämmande läsning och vad har inte det kostat oss
skattebetalare…..
Ligan har alltså en enorm kapacitet och ligger de bakom Lindas försvinnande kan det vara svårt för polisen att komma åt dessa människor – tyvärr..
Enligt polisen rör det sig endast om en oerhört liten minoritet, sett till den totala vietnamespopulationen i Sverige. Jag tycker därför det är oerhört tragiskt för de övrigt skötsamma och trevliga vietnameserna att behöva stå vid sidan och se på, hur illa deras egna landsmän sköter sig.
«
Senast ändrad: 26 Augusti, 2009, 12:33:37 av ACE
»
Loggat
26 Augusti, 2009, 10:51:54
cfc
Medlem
Reg nr:
1234
Kön:
Antal inlägg:
3
«
Svara #78 skrivet:
26 Augusti, 2009, 10:51:54 »
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=334990
Helt klart ett hett spår. Vietnamesisk maffia i Sverige. Torde inte ha några problem att röja någon ur vägen. Sannolikt finns det helt klart en motivbild, utifrån de fakta som framkommit.
«
Senast ändrad: 26 Augusti, 2009, 11:02:10 av cfc
»
Loggat
26 Augusti, 2009, 13:00:12
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #79 skrivet:
26 Augusti, 2009, 13:00:12 »
FAKTA
Så styrs vietnamesiska maffian i Sverige
Gudfadern i det vietnamesiska nätverket, en 48-åring bosatt i Göteborg styr med järnhand. Vietnamesiska maffian (vietnammaffian), kallas även "den tysta maffian", är en välorganiserat brottssyndikat, som består av etniska vietnameser. Denna ökända organisation börjar sakta bli en maktfaktor i den undre världen främst i Västra Götaland. Medlemmarna har hand om knark-och människosmuggling, illegalt spel och utlåning till ockerräntor.
Enligt Peter Tjäder (rikskrims samordnare för den särskilda insatsen mot organiserad brottslighet) så ägnar denna organisation åt allt som ger snabba pengar. Detta inkluderar utpressning, indrivning, urkundsförfalskning, olagligt spel, utlåning mot skyhöga räntor (ocker) och penningtvätt.
Loggat
26 Augusti, 2009, 15:57:34
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #80 skrivet:
26 Augusti, 2009, 15:57:34 »
Numera kända fakta i fallet är att:
Evangeline
som hotat
Linda
är gift med
Jesper
.
Jesper
är god vän med
Peter
som är pappa till
Lindas
son.
Evangeline
och
Linda
är också kollegor på
China Thai
restaurangen som
Linda
arbetat på i tre år..
Den här historien blir mer och mer lik en äkta hajfensoppa!
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
26 Augusti, 2009, 16:29:03
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #81 skrivet:
26 Augusti, 2009, 16:29:03 »
En tanke så god som någon annan här:
Om Linda Chen har ingått äktenskap med andra asiater för att de ska erhålla uppehållstillstånd/medborgarskap i Sverige.
Då har hon rimligtvis gjort det mot betalning.
Detta organiseras av någon som har det som affärsidé.
Linda har inte fullgjort sitt åtagande gentemot sin uppdragsgivare, som blir en aning "härsken" på Linda.
Eventuellt så har Linda erhållit betalning i förskott, kanske till viss del.
När så Linda deklarerar att hon ska gifta sej med Mats Alm (som bevisligen inte är asiat) vill "äktenskapsförmedlaren" ha tillbaka sina stålar.
Tiden får utvisa om det kommer något krav till Lindas anhöriga.
Det här är spekulationer men med tanke på utvecklingen ett inte helt otroligt scenario.
Utifrån detta så tror jag att Linda mycket väl kan vara i livet.
Vad tror ni andra?
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
26 Augusti, 2009, 16:53:10
SoTired
Medlem
Reg nr:
1269
Kön:
Antal inlägg:
61
«
Svara #82 skrivet:
26 Augusti, 2009, 16:53:10 »
Citat från: Richards skrivet 26 Augusti, 2009, 15:57:34
Numera kända fakta i fallet är att:
Evangeline
som hotat
Linda
är gift med
Jesper
.
Jesper
är god vän med
Peter
som är pappa till
Lindas
son.
Evangeline
och
Linda
är också kollegor på
China Thai
restaurangen som
Linda
arbetat på i tre år..
Den här historien blir mer och mer lik en äkta hajfensoppa!
Om jag inte är helt fel ute så ska Jespers fru Evangelin vara kusin med Peters nuvarande fru.
Kopplingen mellan försvinnandet och skenäktenskap borde vara hetaste spåret just nu.
Om det visar sig att det stämmer så tar jag av mej mössan för MA.
Loggat
26 Augusti, 2009, 16:57:19
SoTired
Medlem
Reg nr:
1269
Kön:
Antal inlägg:
61
«
Svara #83 skrivet:
26 Augusti, 2009, 16:57:19 »
Citat från: Richards skrivet 26 Augusti, 2009, 16:29:03
Om Linda Chen har ingått äktenskap med andra asiater för att de ska erhålla uppehållstillstånd/medborgarskap i Sverige.
Linda har inte fullgjort sitt åtagande gentemot sin uppdragsgivare, som blir en aning "härsken" på Linda.
När så Linda deklarerar att hon ska gifta sej med Mats Alm (som bevisligen inte är asiat) vill "äktenskapsförmedlaren" ha tillbaka sina stålar.
Det här är spekulationer men med tanke på utvecklingen ett inte helt otroligt scenario.
Vad tror ni andra?
Är hon fortfarande vid liv så låter det rimligt att kidnapparna riktar krav mot familjen annars är det redan "betalt".
Kan det vara så att MA redan vet sanningen men har blivit hotad?
Vilda spekulationer.
Loggat
26 Augusti, 2009, 17:01:28
teknikern
Medlem
Reg nr:
1208
Kön:
Antal inlägg:
91
«
Svara #84 skrivet:
26 Augusti, 2009, 17:01:28 »
Vad tror ni andra?
Som sagt, något har ju hänt, det kan vi ju alla slå fast men vad är ju frågan, hon kan mycket väl vara vid liv men min "berömda" magkänsla säger att då finns hon inte i landet, jag refererar till ovanstående, det är ett troligt scenario, finns hon i landet, säger min magkänsla att det inte är säkert att hon är i livet. Som jag skrev tidigare, som så många andra liknande fall, tror jag starkt fortfarande att sanningen finns i hemmet. Men jag hoppas narturligtvis att hon återfinns i livet. Men jag tror inte hon har försvunnit frivilligt, isåfall motvilligt. Vid det här laget borde hon ha hört av sig om hon försvunnit frivilligt.
Loggat
26 Augusti, 2009, 17:06:01
rålle
Medlem
Reg nr:
451
Antal inlägg:
808
«
Svara #85 skrivet:
26 Augusti, 2009, 17:06:01 »
Vad tror ni andra?
nej..tyvärr tror jag inte det. jag hoppas att hon lever men denna typ av organiserad brottslighet brukar inte vara speciellt blödiga av sig. har hon gjort nåt svek mot maffian så är hon fimpad. om hon blivit skrämd och håller sig undan frivilligt så borde hon väl sett till att ha lite pengar med sig? men kontot är ju orört.
Loggat
26 Augusti, 2009, 18:32:43
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #86 skrivet:
26 Augusti, 2009, 18:32:43 »
TEORIN ”LINDA EN TILLGÅNG”
50% på att Linda Chen fejkar sin egen bortgång!
Hon är en tillgång för den EU-relaterade vietnamesiska maffian och kan mycket väl fortsätta med annan identitet i ett annat land eller t.o.m. här i Sverige och tjäna grova pengar på människohandel m.m. Linda har redan bevisat vad hon går för.
Två skenäktenskap redan och vad har hon mer pysslat med ……ligan verkar vara nöjda med henne! Pappan har hela vårdnaden numera, är det något som förvånar….hon hade sin plan i verket redan för något år sedan.
Detta känner ju även hennes släkt och vänner väl till.
Det är häpnadsväckande, skamligt och djävulskt att bara göra såhär!
Om Mats är ovetande är det ju t.o.m. synd om honom……..
*Om någon har försvunnit och det inte finns några som helst uppgifter om vad som har inträffat, så får man lämna in ansökan om dödförklaring tidigast fem år efter försvinnandet.
Jag presenterar de andra 50% sedan dvs. ”Linda en belastning”.
«
Senast ändrad: 26 Augusti, 2009, 18:41:14 av ACE
»
Loggat
26 Augusti, 2009, 19:35:48
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #87 skrivet:
26 Augusti, 2009, 19:35:48 »
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30443549&op=1&o=global&view=global&s
ubj=1013325377&id=4
http://www.facebook.com/album.php?aid=2013571&id=41401287#/photo.php?pid=30443551&id=41401287
http://www.facebook.com/album.php?aid=2013571&id=41401287#/photo.php?pid=30443555&id=41401287
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30443551&id=41401287#/photo.php?pid=30443549&id=41401287
Titta på detta och dra era egna slutsatser.
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
26 Augusti, 2009, 21:51:01
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #88 skrivet:
26 Augusti, 2009, 21:51:01 »
Linda Chen kan finnas på film
Linda kan ha fastnat på övervakningskameror i centrala Falun.
Polisen har begärt in film från bland annat Stadshusgränd.
Ett av polisens hetaste spår i utredningen om Linda Chens försvinnande är en iakttagelse vid korsningen Stadshusgränd - Slaggatan. Där ska en kvinna som liknar Linda ha klivit in i en mörk kombibil.
Några bilar har ännu inte undersökts efter spår eller tagits i beslag av polisen.
- För det krävs att vi har någon misstänkt och det finns inte i nuläget, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
På Stadshusgränd ligger åklagarkammaren som har en övervakningskamera vid entrén. Den filmen har nu polisen begärt att få titta på men det är osäkert i vilken vinkel som kameran filmar.
- Vi har inte fått något besked om hur den tar bilder så vi vet inte om det ger något än, säger Mats Nygårds.
Det var just bilder från en övervakningsfilm som gjorde att polisen kunde bekräfta att Linda varit och handlat på City gross vid 17-tiden den 1 augusti.
- Allting som händer kring henne just den här dagen är intressant, säger Mats Nygårds.
På lördag har 32-åriga Linda Chen varit försvunnen i en månad och tipsen sinar för dalapolisen.
I måndags var chefen för Rikskriminalen på plats i Falun och informerades om fallet. Just nu jobbar tre personer från Riksmordkommissionen tillsammans med dalapolisen och nu kan det bli fler.
- Det har diskuterats om det ska bli så och ett beslut kommer troligen i nästa vecka, säger Nygårds.
Falukuriren 2009-08-26
Loggat
26 Augusti, 2009, 22:30:11
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #89 skrivet:
26 Augusti, 2009, 22:30:11 »
Teorin ”Linda en belastning”
50% på att Linda Chen är död. Polisen gick snabbt ut med vad de kallar människorov som för mig betyder att Linda mördats. Dessutom är Riksmordkommisionen i Falun.
Oklarheter i Lindas ”affärer” med ligan gjorde att de helt enkelt inte accepterade ett bröllop med Mats. De kanske också ville statuera exempel för andra…..om nu inte Mats är skyldig…..eller en dåre……..
- Jag vet att hon inte försvann frivilligt, säger hennes bror Chris.
Viola Hung som är restaurangägare i Falun där Linda jobbar säger -Linda pratade mycket om bröllopet, om sin klänning och hur många personer som skulle komma. - Hon var jätteglad för bröllopet! Hennes konto är orört och mobilen död. Inga vänner vet något….
Richards:
Suveränt att se bilderna……."hajfensåpan" fortsätter………
Loggat
27 Augusti, 2009, 07:54:19
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
«
Svara #90 skrivet:
27 Augusti, 2009, 07:54:19 »
Jag vet inte vad jag ska tro!?! Är detta Chicago eller pratar vi om Dalarna?
Tydligen var hon en partypingla (men vem har inte det, en tid i livet) men "soppan" med skenäkenskap mm ger en liten annan bild av henne.......
Men...om det var så...varför skulle Mats Alm vilja gifta sig med en sån tjej?
Har han fått nys om detta och blivit galen av ilska och svartsjuka? eller är han också involverad i människohandeln?
Många frågor och inga svar......
Loggat
27 Augusti, 2009, 10:53:36
ACE
Medlem
Reg nr:
1229
Kön:
Antal inlägg:
495
«
Svara #91 skrivet:
27 Augusti, 2009, 10:53:36 »
Hotbilden
Jag vill här gå ett steg längre ....jag tror helt enkelt att det finns en hotbild mot de
personer som sitter inne med avgörande information i fallet Linda.
Av rädsla för repisalier har man här lyckats med att tysta viktiga personer i utredningen.
Det är helt enkelt för tyst nu…..så tyst att polisen får förlita sig på en ev. film......
Linda kan själv ha haft en hotbild på sig
som Mats kände till, men som han inte vill tala om……
- någon misstänkt finns det inte i nuläget, säger spaningsledaren Mats Nygårds.
H-Gärningsmannen/hjärnan bakom ska inte komma undan med detta, det är min enda förhoppning om nu Linda inte själv valt att stiga av....
«
Senast ändrad: 27 Augusti, 2009, 12:37:19 av ACE
»
Loggat
27 Augusti, 2009, 11:59:56
Wood
Förvirrad i min egen strumpa
Medlem
Reg nr:
1023
Kön:
Antal inlägg:
573
«
Svara #92 skrivet:
27 Augusti, 2009, 11:59:56 »
Familjealbum
Jesper Lindström
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/1_861887842l.jpg
Evangelina Dispo Lindström
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/2_188133911l.jpg
Peter och Elisabeth Fagerström
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/1_625523170l.jpg
Familjen Fagerström
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/1_252554565l.jpg
Lindas bror:
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/1_323696678l.jpg
Vincent Pan, Lindas första man
http://photos.friendster.com/photos/10/83/9393801/1_949827648l.jpg
«
Senast ändrad: 24 Oktober, 2009, 17:06:51 av Jagger
»
Loggat
Wayne Ascheberg AB.
Legitimerade Hästhandlare
www.avdankadekofosare.se
mobil: 0737-843486
Företagets motto:
I’ve got the feds so far up my ass. I can taste brylcreem.
27 Augusti, 2009, 14:01:31
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #93 skrivet:
27 Augusti, 2009, 14:01:31 »
Linda Chens chef Viola Hung uttalar sig om Linda.
Det är inte alls likt Linda att inte komma till jobbet. Hon kom alltid hit även om hon var lite dålig. Och hon var alltid glad, berättar Viola Hung.
Linda Chen pratade mycket om bröllopet, om sin klänning och hur många personer som skulle komma, berättar Viola Hung.
Hon var jätteglad för bröllopet.
Vad vet Viola Hung om Lindas försvinnande?
Svenska Mord
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
27 Augusti, 2009, 19:24:09
Ruth
Medlem
Reg nr:
707
Kön:
Antal inlägg:
1 225
«
Svara #94 skrivet:
27 Augusti, 2009, 19:24:09 »
Vad skulle det vara för spel??
Hur länge har de drivit restaurangen i Falun?
Hur länge har de bott i Falun?
Driver de fler ställen?
Loggat
27 Augusti, 2009, 20:01:52
Jagger
Global Moderator
Medlem
Reg nr:
404
Kön:
Antal inlägg:
6 698
«
Svara #95 skrivet:
27 Augusti, 2009, 20:01:52 »
Citat från: Ruth skrivet 27 Augusti, 2009, 19:24:09
Vad skulle det vara för spel??
Hur länge har de drivit restaurangen i Falun?
Hur länge har de bott i Falun?
Driver de fler ställen?
Tja! spela kan man göra på det mesta Ruthan. Tex. sätta ett bet på när solen går ner i kväll. Asiater spelar på allt. Så teorin om att det förekommit på restauragen är ingen vild gissning.
Loggat
Jagger
Global Moderator
Svenska Mord
27 Augusti, 2009, 20:40:52
S.Holmes
Elemäntara fall är mina fall
Medlem
Reg nr:
1298
Kön:
Antal inlägg:
117
Land:
Norrbottens Inland
«
Svara #96 skrivet:
27 Augusti, 2009, 20:40:52 »
Det intressanta vem sjutton hade hon stämt träff med Linda, Någon som jobbade med maffian och det hade lackat ur för hon skulle gifta sig på riktigt och skulle bli obrukbar i deras syften???
Sedan är det rätt intressant att hon fött ett barn och avsagt sig vårdnaden om detta barn vilken normal mor gör så??
Någon under press och hot??
Någon som anser att det är enda sättet att skydda barnet mot en maffia eller liknade kriminella element???
Det känns som om det finns en del frågetecken som skulle rätas ut bara de nöp in och förhörde ägarinnan, Hon vet betydligt mer än hon vill ge sken av den saken känns rätt klar sedan har Mats Alm fått något samtal om att han ska betala en lösensumma föra att köpa ut Linda Chen så hon blir fri + betala tebax en förskott på skenäktenskap......
Loggat
Watson jag tar fallet
28 Augusti, 2009, 00:21:02
Banshee
Medlem
Reg nr:
372
Kön:
Antal inlägg:
962
Obstinat Morrhoppa
«
Svara #97 skrivet:
28 Augusti, 2009, 00:21:02 »
Det där med vårdnad brukar kunna bli lite virrigt. Att ha enskild vårdnad är ett juridiskt begrepp, den andra föräldern har då inte rätt att ta del av vissa uppgifter rörande barnet etc. I regel bor barnet större delen, ibland 100%, av tiden hos den förälder som har enskild vårdnad. Om Linda Chen och exmannen däremot har gemensam vårdnad (båda samma juridiska föräldraskap, har inget att göra med var barnet bor) kan sonen ändå bo hos pappan och bara träffa mamman ibland, t ex varannan helg. Om det verkligen är så att enskild vårdnad flyttats från Linda Chen till sonens pappa vill jag påstå att detta är ovanligt! Troligen har föräldrarna varit eniga om detta isf.
Loggat
You angel you,
28 Augusti, 2009, 08:19:33
Brian Jones
Medlem
Reg nr:
1180
Antal inlägg:
361
«
Svara #98 skrivet:
28 Augusti, 2009, 08:19:33 »
J. Man Restaurang AB (Restaurang China Thai i Falun)
Org.nummer: 556702-8823 Bolagsform: Aktiebolag
Styrelseledamot: Man Hung, Sau Hing Viola
Registreringsår: 2006
Antal anställda: 5
Restaurang China Thai i Falun
Org.nummer: 581010-XXXX Bolagsform: Enskild firma
Innehavare: Man, Hung Fook David
Registreringsår: 2003
Loggat
28 Augusti, 2009, 08:58:06
Richards
Moderator
Medlem
Reg nr:
456
Kön:
Antal inlägg:
3 905
«
Svara #99 skrivet:
28 Augusti, 2009, 08:58:06 »
Resultatlöst letande efter försvunna Linda
Sökandet efter försvunna
Linda Chen
är fortsatt resultatlöst.
Med förstärkningen från rikskriminalen fortsätter kartläggningen av Lindas förehavande före försvinnandet och förhör med personer i hennes omgivning.
Uppslagen är få.
Närmast planeras en översyn av bevakningskameror i centrala Falun. Hoppet är att den vägen få iakttagelser av den försvunna 32-åringen och möjligen något som kan förklara hennes försvinnande.
Linda Chen
försvann på kvällen den 1 augusti.
Hon slutade sitt arbete vid 16-tiden. Hon och sambon
Mats Alm
åkte sen och handlade. Enligt pojkvännen gjorde de sedan en rundtur i bil runt Falun för att reka sevärdheter att visa för de bröllopsgäster som skulle komma en vecka senare. Efter bilturen gick
Linda
vid 22-tiden ut för att träffa en vän. Vem berättade hon aldrig.
«
Senast ändrad: 30 Augusti, 2009, 10:31:24 av Richards
»
Loggat
Richards
Moderator
Svenska Mord
Sidor: [
1
]
2
3
4
5
6
7
8
...
55
Gå upp
Skriv ut
« föregående
nästa »
Gå till:
Välj destination:
-----------------------------
Information & Support
=> Regler & Policy
=> Support
Heta Linjen
=> Länkar-Media-Litteratur
=> Heta Linjen
Svenska Brott.se
=> Diskussioner om brott i Sverige
===> Svenska Brott
===> Svenska Klantiga busar
===> Svenska Olösta försvinnanden
===> Svensk Organiserad brottslighet
===> Svenska Misstänkta & olösta brott
===> Svenska Avslutade fall utan brottsmisstanke
===> - Kriminalteknik & Rättvisa
=> Diskussioner om brott i världen
===> Brott i världen
===> Klantiga busar i världen
===> Olösta försvinnanden i världen
===> Organiserad brottslighet i världen
===> Misstänkta & olösta brott i världen
===> Avslutade fall utan brottsmisstanke i världen
Handel och Vandel.se
=> Diskussioner om samhällets Handel & Vandel
===> - Samhällets Handel & Vandel
===> Advokater, Jurister, Åklagare & Domstol
===> Arbetsmarkanden & Arbetsförmedling
===> Asyl, migration & integration
===> Bostadsmarknaden
===> Detaljhandeln
===> Försäkringskassan (Förkränkningskassan)
===> Hälso- & Sjukvården
===> Kriminalvården
===> Media
===> Polisen
===> Politik
===> Religion
===> Socialtjänsten
===> Skolan
Jack Uppskäraren.se (Jack the Ripper.se)
=> Diskussioner om missänkta offer & misstänkta gärningsmän
===> Diskussioner om morden
===> Diskussioner om offer
===> Diskussioner om gärningsmän
Svenska Mord.se
=> Diskussioner om mord i Sverige
===> Svenska mord/dråp/vållande
2000-talet (-idag)
1900-talet (1900-1999)
Historiska (-1899)
===> Svenska dubbelmord/mördare
(-idag)
===> Svenska trippelmord/mördare
(-idag)
===> Svenska seriemord/mördare
(-idag)
===> Svenska massmord/mördare
(-idag)
===> Svenska olösta dödsfall
2000-talet (-idag)
1900-talet (1900-1999)
Historiska (-1899)
=> Diskussioner om mord i världen
===> mord/dråp/vållande i världen
2000-talet (-idag)
1900-talet (1900-1999)
Historiska (-1899)
===> Dubbelmord/mördare i världen
(-idag)
===> Trippelmord/mördare i världen
(-idag)
===> Seriemord/mördare i världen
(-idag)
===> Massmord/mördare i världen
(-idag)
===> Olösta dödsfall i världen
2000-talet (-idag)
1900-talet (1900-1999)
Historiska (-1899)
Senaste kommentarerna
SV: Mordet på Carina Olsson i Örnsköldsvik 8 augusti 1985 Dömd: Kjell-Eric Eliasson
av
F.d vän och Bölesbo
[
idag
kl. 13:23:13]
SV: Mordet på Carina Olsson i Örnsköldsvik 8 augusti 1985 Dömd: Kjell-Eric Eliasson
av
Faithful
[
idag
kl. 13:13:01]
SV: Jerker Magnusson medgrundare av BSS och SD
av
Jack Migger
[
idag
kl. 13:09:30]
SV: Olöst dödsfall på Seedy Jammeh i Alby Stockholm 31 Juli 2010
av
Frostbiten
[
idag
kl. 12:57:08]
av
Zappa
[
idag
kl. 12:02:34]
SV: Humortråden
av
Faithful
[
idag
kl. 11:05:08]
SV: Svenska Mords Musiktråd
av
Faithful
[
idag
kl. 11:02:02]
SV: Humortråden
av
Dottie
[
idag
kl. 10:01:26]
av
Faithful
[
idag
kl. 09:53:26]
av
Dottie
[
idag
kl. 09:26:44]
Mest lästa inläggen
Svar: 5409 | Visningar: 229956
Medlemmars Fyndiga Uttalande
Svar: 5505 | Visningar: 153464
Mordet på Therese Johansson Rojo i Stureby 6 juni 2009 Dömd: Tim Thörnberg (Vrågård), Tove Lind
Svar: 356 | Visningar: 104094
Historierna om Klanen Cederholm/Weissbrodt
Svar: 898 | Visningar: 94722
Brottslingars attraktionskraft: kvinnor eller män som dras till dömda kriminella
Svar: 1073 | Visningar: 69565
Mordet på Carolin Stenvall i Gällivare 12 september 2008 Dömd: Toni Alldén
Svar: 776 | Visningar: 53010
Olöst dödsfall på Olof Palme i Stockholm 28 februari 1986
Svar: 505 | Visningar: 51872
Mordet på Nathalie Johansen i Alingsås 15 maj 2008 Dömd: Niklas Granberg
Svar: 551 | Visningar: 50934
Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2 augusti 2009 Dömd: David Nilsson
Svar: 390 | Visningar: 46676
Svenska Mords Musiktråd
Svar: 2062 | Visningar: 46148
Största tavlorna