: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009  (läst 101662 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
SV: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009
« Svar #75 skrivet: 31 oktober 2009 11:04:09 »
Göran har i förhör uttalat att Pia skulle sköta Davids medicinering. (se diarie nr i Jaggers inlägg längre upp) Självmedicinering är snarare en term som används vid missbruk än det att en person själv tar sin medicin.

Jag känner att jag inte behöver, eller skall behöva, hävda att jag visst kan hålla tråden i längre diskussioner. Jag kan med enkelhet sätta ord på känslor och tankar.

Familjen verkar gravt dysfunktionell i mina ögon och förmodligen göms där en rad skelett i garderoben(inte bokstavligen, får man väl hoppas) Det ryms säkert fler diagnoser och störningar. Ev. känns det ju som att modern skulle ha kunnat missbruka under graviditeten, vilket kan ge underutvecklade barn.

Jag vågar tro att David, i alla fall inte ensam, skulle ha klarat detta tragiska dåd.

Nu ska jag gå och ta min medicin. Gör jag det inte senast 11.00 kan det vara lite knepigt att somna ;)
Säg aldrig något ont om Prince Charles öron.
De kanske kan höra dig...

Utloggad Bubrak

• Medlem
  • Antal inlägg: 380
« Svar #76 skrivet: 31 oktober 2009 11:40:15 »
Vad jag menade var att om David har någon annan störning förutom ADHD tex. inom autismspektrat. Vad som får mig att tro detta är tex. att han pratar om dofter, (luktar människoblod) att han utför upprepade saker om och om igen (drar upp och ned i handvreden på dörren, i timmar enligt en familjemedlems utsago).

Min son har extrem ADHD och autism samt är efter i sin ålder på några år. Han har full koll på var alla i familjen är i hemmet samt vad alla gör, trots att han befinner sig i ett annat rum. Han vet exakt hur allting luktar och har ett fantastiskt fotografiskt minne, han behöver bara se en sak en gång för att komma ihåg den.

Ett exempel, farmor och farfar har 9st tavlor upphängda i hallen, som föreställer veteranbilar, dessa bilar är av olika märken, färger och står på olika underlag (asfalt, snö, gräs, löv etc.) efter att ha sett dessa tavlor kunde han säga exakt bilmärke, bilfärg, underlag på samtliga 9 bilar, han är 7 år.

Hans fotografiska minne samt koll på alla familjemedlemmar är otrolig trots att man kan tro att han varken ser eller hör eller är medveten till 100% av allt som händer omkring honom - han vet!

Vad jag menar är att David kan ha full koll på vad alla i familjen gör och säger trots att de inte tror det om honom. Det är ju alltid lätt att tro något annat om en som är "annorlunda" och lätt att plantera bevis mot en sådan som inte kan försvara sig adekvat.

Samtidigt vet jag att alla är olika individer och att både autism och ADHD kan te sig annorlunda från person till person, detta är bara mina åsikter kring fallet.   

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #77 skrivet: 31 oktober 2009 16:03:08 »
Autismspektrumstörning,
usch vad det rimmar illa med hur man bör vara. Är det vad man menar att jag har?

Huu...Vill verkligen ta avstånd från många typer av givna diagnoser. Ta mitt Ritalin!!! Men då får ni lov att städa här hemma också. Vill inte vara nått dampbarn (vuxen), tror mer på att, som sagt, pågen haft annat att "skylla på".

Nej, ADHD räknas inte in i autismspektrum. Däremot är ADHD i likhet med de olika diagnoser som finns inom autismspektrat ett neuropsykiatriskt funktionshinder; Som ju kan medicineras med hjälp av extremt små doser av amfetamin; Ritalina, Concerta osv.

Själv är jag diagnosticerad med Aspergers syndrom men har säkerligen lite ADD också.

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #78 skrivet: 31 oktober 2009 16:11:59 »
Vad jag menade var att om David har någon annan störning förutom ADHD tex. inom autismspektrat. Vad som får mig att tro detta är tex. att han pratar om dofter, (luktar människoblod) att han utför upprepade saker om och om igen (drar upp och ned i handvreden på dörren, i timmar enligt en familjemedlems utsago).

Det där med handtagen och att han upprepar saker om och om igen tycker jag verkar mera som OCD; Obsessive Compulsive Disorder.

Något som däremot verkar en smula knäppt är ju hans "tvångsmässiga" onanerande; Det kan ju visserligen vara en infantil kvarlämning som fungerar avstressande.

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #79 skrivet: 31 oktober 2009 16:32:45 »
Davids onanerande har med all säkeret att göra med självstimulans, vilket också många inom autismspektrat håller på med.
Självstim kan också te sig olika från individ till individ.

OCD, vet jag inte mycket om, menar bara att en psykologisk kunnig kanske bör kopplas in för att få David att berätta samt att hjälpa honom med förtydliggöranden.

Oavsett diagnoser, så låter det osannolikt i mina öron att David skulle klara av allt detta helt ensam.

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #80 skrivet: 31 oktober 2009 16:42:13 »
Det är inte helt lätt detta, men jag hoppas verkligen att David får kontakt med någon kunnig psykolog som han får förtroende för och kanske kan han berätta nåt som får betydelse för utredningen. Jag undrar fortfarande lite över styvpappan......

Utloggad Trader

• Medlem
  • Antal inlägg: 4
« Svar #81 skrivet: 01 november 2009 07:01:43 »
Jag blir beklämd över barnens familjesituation....och särskilt Davids...eftersom han behöver både struktur och trygghet för att fungera bra. Jag har dock lite svårt att tro att det är David som begått mordet på sin syster, trots att han hade en ADHD-diagnos
Om han har denna dianos måste någon av föräldrarna också ha en autismspektrumstörning, eftersom ADHD så gott som alltid beror på en genetiskt faktor....

Morsan Pias störningar blev man varse om när hon reggade sig på FB och började gapa,när man sen läser förhöret och ser hur dom levde så inser man att det är en grovt skev och dysfunktionell missbrukare vi pratar om,en människa som utan sina barn lika gärna kunnat leva på en parkbänk och ätit sopor."White trash" personifierad.

Att polisen gjort ett värdelöst jobb som vanligt behöver väl ingen betvivla,förhörsledarna tykcs vara mer än lovligt inkompetenta,det finns väl helt enkelt inte pengar i bananmonarkin swedistan till att göra riktiga undersökningar och analyser vid alla kraftigt ökande grova brott längre....och det förstår man ju,man behöver bara lägga ihop 1+1 för att se att det kommer att bli både fattigare och värre framöver.

Det mest tragiska i det här fallet är att såna här människor överhuvudtaget skaffar barn,dom ska inte ha barn,inte djur heller,människor som inte kan ta hand om sig själva ska kunna göra det innan dom ger sig på att ta hand om ännu ett eller flera liv.Det finns många "lottie" runt om i landet som lever under såna missförhållanden.

Jag tror att David utförde mordet,och att Pia döljer något om mordet/händelserna,men bevisen i rättegång är riktigt dåliga må ja säga,ok hela mordet förefaller ju ha begåtts av en riktig amatör,en förstagångsmördare vid 15 med en kraftig störning vore ju exemplariskt,men det är så dåligt att hunden i familjen lika gärna kunnat utfört det,slickat upp "bevisen" och släpat kroppen,tragiskt att se att utredarna inte analyserade alla spår och bevis.Det är väldigt mkt som inte stämmer med förhören med pia,tycker det verkar uppenbart att hon ljuger,låtsas ha dåligt minne ibland,säger saker så att det inte går att fastställa något osv,förhören är ju helt skeva,hon säger helt olika saker.Förhören med Thomas verkar ju helt normala - en passiv loser som bara bryr sig om att ha tak över huvudet och ett hål att stoppa in den i.Att David fått "anledning" (i hans värld) att mörda lottie är ju lätt att tänka sig,med den personlighet han hade och hur livet såg ut på gården så behövde han inget "motiv",det är enkelt att föreställa sig att han gick över gränsen med systern sin,men det är märkligt och tragiskt,inte minst för lottie och dom som verkligen brydde sig om henne,att polisen inte gjort ett riktigt jobb och har så få bevis.

Föräldrarna delar jag inga som helst sympatier med,om socialtjänsten har något annat än pappersvändare på kontoret så ser dom till att dessa människor blir av med vårdnaden direkt och aldrig får möjlighet att själva välja att vara förmyndare åt några minderåriga igen.

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #82 skrivet: 06 november 2009 15:29:23 »
Jag blir upprörd över socialens oförmåga att hjälpa dessa barn........
Varför skulle de inte kunna familjehemsplacera trotsa att flickan fyllt 18??  Hon kanske behöver en trygg familj en tid innan hon kan klara sig själv!

Sen vad det anbelangar David, så anser jag att skulle han begått detta brott så beror det sannolikt på den familjesituation han levt i och därmed har även myndigheterna ett ansvar för det som skett, enligt min åsikt.

Jag såg i uppdrag Granskning hur vissa kommuner betalar 20 000 - 30 000 i månaden, för dåliga boenden för nyanlända svenskar och således försvinner milijoner till smarta affärsmän utan samvete, sen snålas det på våra barn och ungdomar.....
Inte undra på att vanligt folk misstror kommuner och myndigheter....

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
« Svar #83 skrivet: 06 november 2009 18:45:06 »
Nämen, arma ungdomar, på vilket sett vore det en bra lösning för dem och deras framtida psykiska hälsa på en gård där lillebror berövat deras stora syster livet.

Om man skulle tänka ekonomiskt så borde man völ ta in syskonens eventuella framtida psykiska/sociala kostnader i budgeten. Eller ska smahället utgååå från  att dessa tu kommer att leva livets härliga dagar på denna tragiska plats?

Jag har mycket svårt att förstå hur man resonerar i Sjöbo kommun. Kortsiktigt och inhumant.

De får väl  komma å bo hos då da. Inte för att vi är damp och grälfria, men vi är ödmjuka och slår aldrig varandra.(Däremot äter vi mycket choklad)
Säg aldrig något ont om Prince Charles öron.
De kanske kan höra dig...

Utloggad uddis(s)

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 14
« Svar #84 skrivet: 07 november 2009 18:14:33 »
Sammanfattning av diskussionen kring mordet på Lottie Nilsson.

Brottsoffret, den 19-åriga Lottie Nilsson, hittas avliden måndagen den 3 augusti klockan 23.37. Senare har det framkommit att hon har vid upptäckten varit död i ett dygn. Det innebär alltså att hon blev bragd om livet omkring samma tidpunkt på söndagen den 2 augusti.
Tidpunkten för dödsfallet har senare blivit ifrågasatt. Tidningar har dock gått ut med att hon varit död i ett dygn när polisen kom till platsen.

Lottie återfanns dold och utan kläder under en massa bråte i ett biutrymme på gården där hon bodde. Det är den minsta brodern som finner henne. Strax innan upptäckten, kl. 23.15, har mamman ringt polisen och anmält henne försvunnen. När modern själv får se det undangömda liket sätter hon sig på en armslängds avstånd. Hon rör ingenting.

När polisen anländer kl.23.40 spärrar de av området för att säkra spår och hitta avgörande bevis. Familjen slussas bort från gården och får låna en husvagn av en bekant.
Polisen rubricerar brottet som mord med anledning av skadorna på kroppen. Via förhör och andra utredningar letar man efter personer som man kan ta DNA från.
Polisen vet inte om mordet har skett på platsen där kroppen återfanns men man är säker på att det har skett på gården, möjligen kan hon ha förflyttat sig en kortare sträcka.

Polisen inleder förhör med familjen och den närmsta vänkretsen. Alla utom en tycks ha överrensstämmande skildringar av händelseförloppet.
Efte att ha hört de närmaste, iakttagelser och fynd kallar man på onsdagkvällen den 5 augusti in en misstänkt.

Polisen har hittat saker på eller intill kroppen som kan knyta den misstänkte till dådet, samtidigt som vittnesuppgifter av honom och hans agerande, kombinerat med vad som sagts i förhör om hans relationer till offret, talar för att han är skyldig. Han har kort sagt haft både motiv, tillfälle och förmåga att begå brottet.
Vid det här tillfället föreligger skälig misstanke, den lägre misstankegraden.

Den 6 augusti rapporterar tidningarna att den yngste brodern, David Nilsson har anhållits för mordet. Senast lördagen den 8 augusti ska man besluta om en häktning. Pojken hålls under minutiös bevakning, eftersom det finns risk för att han skadar sig själv.

Davids advoka Jörgen Almungert låter hälsa att pojken inte mår bra och att han oroar sig för sin mamma Pia Nilsson.

Den 7 augusti intervjuas mamman Pia Nilsson  i aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5614252.ab . Hon är orolig för sin son, David är en person som mår dåligt. Mamman säger bla:

Eva berättar hur hon hittade dottern död i stallet.
Hon låg under en massa bråte utan kläder i sitt eget blod. Jag satt med ficklampan och lyste på henne. Jag satt en armslängd ifrån henne men vågade inte röra vid henne.
Lottie Nilsson försvann i söndags kväll. Natten före hade hon suttit barnvakt åt sina småsyskon. På söndagseftermiddagen var hon och badade med sin kompis. Hon kom hem vid 19-tiden. I måndags skulle hon besöka sin moster.?

På söndagen den 9 augusti inleddes förhandlingar i Lunds Tingsrätt. David Nilsson häktas skäligen misstänkt för mord. Åklagaren och tingsrätten ansåg att det finns för stor risk för att den misstänkte undanröjer bevis om han släpps på fri fot. Åklagaren har nu en vecka på sig att ta fram mer bevis. Åklagaren kan inte finna något motiv till varför broden skulle ha mördat sin syster.
Pojkens advokat är skeptisk till bevisningen och anser att man borde titta närmre på de andra anhöriga, han anser att utredningen är mycket snäv.
Mamman orkar inte närvara vid förhandlingarna, hon vill, men kan inte.

Måndagen den 10 augusti meddelar advokaten att han och hans klient kommit överrens om att inte överklaga häktningen. Pojken sitter nu på häktet i Malmö och har fått tillgång till papper och penna. Under tisdagen den 11 augusti ska pojken också få ta emot besök från en bekant(ej familjemedlem).

Tisdagen den 11 augusti kör polisen en specialtransport beslagtaget material till kriminaltekniska laboratoriet i Norrköping för att ytterligare snabba på hanteringen.

Onsdagen den 12 augusti meddelar polisen via pressen att kriminalteknikerna är säkra. Den exakta mordplatsen på gården i Vollsjö är funnen. En del av stallet är ombyggt till bostad för den unga i familjen. I övrigt används byggnaden i huvudsak till förvaring. Det var där kroppen av den mördade 19-åringen hittades.
På eftermiddagen förhörs pojken ytterligare. Han nekar fortfarande.

Torsdagen den 13 augusti framkommer det att Lottie Nilsson blivit skjuten. http://www.polisen.se/Skane/Aktuellt/Nyheter/Skane/juli-sept/Mordade-kvinnan-i-Vollsjo-skjuten/
Polisen undersöker nu vapen som beslagtagits. Ny häktningsförhandling ska hållas vid Tingsrätten i Ystad fredagen den 14 augusti kl.16. Kammaråklagare Bengt Åsbäck anser att det tillkommit nya uppgifter som höjer misstankegraden till sannolika skäl mot den 19-åriga kvinnans bror.

David Nilsson har tidigare beskrivits av myndigheter som destruktiv i skolan och mot sin omgivning. http://www.kvp.se/KVP.se/1.1671050/storasystern-skots-till-dods

"David har en historik av psykiska problem, präglat av ett utagerande beteende. Dessutom ska han ha funktionsnedsättningen ADHD som är en neuro-psykiatrisk störning som utmärks av bristande uppmärksamhet och hyper- eller hypoaktivitet samt impulstivitet. Mot detta ska han medicinera. (mediciner; Ritalin, Concerta eller Strattera). " http://politisktinkorrekt.wordpress.com/?s=vollsj%C3%B6mordet&searchbutton=Go!

Sammanfattning av familjen...

Död:

Lottie Helene Minett Nilsson  900210
Bilddagbok: http://munkglass.bilddagboken.se
Lunarstorm: www.lunarstorm.se/Lottie_90 (senast inloggad: Lördag 1 aug, 20:26) Rätt omfattande dagbok fram till 30 oktober 2008, för den intresserade.
Youtube: www.youtube.com/user/Loddey90
Skola; Hantverk 3 frisör A, på österportskolan i Ystad. Tog studenten i våras.

Mamma:

Pia Desireé Helen Nilsson 651231
Näringsverksamhet: MixaMaxa, enskild firma
Om moderns företag Mixa Maxa: http://www.foretagsinfo.se/mixa_maxa_1879249.html
http://www.reco.se/mixa-maxa

Pias sambo

Torsten Mattias Thomas Nilsson 590226

Broder:

Lars-Tåni Michel ("Micha") Jansson 871121

Bilddagbok: http://mmmichaaa.bilddagboken.se
Facebook: www.facebook.com/profile.php?id=725042217
Lunarstorm: www.lunarstorm.se/MichaJ (inte vän med någon av sina systrar)

Syster:

Kim Caroline Nilsson 910608
Bilddagbok: http://carrouue.bilddagboken.se
Facebook: www.facebook.com/profile.php?id=1157688165
Lunarstorm: www.lunarstorm.se/lintott

Broder:

Kim Tåni Nilsson 920625
Bilddagbok: http://tn92.bilddagboken.se
Facebook: www.facebook.com/profile.php?id=1168808744
Garaget: http://www.garaget.org/toni_
YouTube: http://www.youtube.com/user/driftmedvolvo

Broder:

David André Nilsson 940328
Yngste brodern har grav adhd.

Samtliga familjemedlemmar skrivna på Gräsvångsvägen 84, Vollsjö.

Pojkvän: Lars Fredrik Mårtensson 881221 (Simrishamn)
Bilddagbok: http://PockyEgott.bilddagboken.se
Facebook: www.facebook.com/profile.php?id=732316289 alternativt www.facebook.com/profile.php?id=769383841

Kondoleanser på nätet
http://funkley.bilddagboken.se/p/show.html?id=397652500&directlink=1
?¢ En sida på facebook till minne av brottsoffret:
http://www.facebook.com/s.php?ref=search&init=quick&q=till%20minne%20av%20 lottie

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 208
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #85 skrivet: 09 november 2009 15:12:59 »
Den 15-årige pojken som misstänkts för mordet på sin 19-åriga syster i skånska Vollsjö är skyldig, enligt Ystad tingsrätt.

??? Jag är förvånad och besviken, säger 15-åringens advokat Jörgen Malmunger.

Domstolen skriver i sitt beslut att låta 15-åringen genomgå en rättspsykiatrisk undersökning att "övertygande bevis föreligger".

Pojken har genomgående nekat till alla anklagelser och hans advokat har hela tiden hävdat att bevisen mot honom är för dåliga.

??? Jag trodde aldrig att det skulle bli så här, säger Jörgen Malmunger till Aftonbladet.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6093281.ab
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #86 skrivet: 09 november 2009 22:05:35 »
Undrar hur det kommer sig att varken mamma Pia eller styvpappa Tomas inte är hörda som misstänkta i fallet, utan bara David?
Undrar också vart de 4st vinylhandskarna som man hittade vid Lottie ute i stallbyggnaden tog vägen?
Vad jag förstår kan man inte binda något av vapnen i emmet till mordet med 100%.
Många konstiga omständigheter...till att börja med...

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #87 skrivet: 13 november 2009 08:48:42 »
Detta är bland det sämsta förundersökningsarbete som jag någonsin sett!
Jag KRÄVER att detta fall ska undersökas på nytt.
Jag KRÄVER att Pia och Tomas förhörs igen!

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #88 skrivet: 16 december 2009 13:03:54 »
Det är huvudet på spiken när det gäller pengarna och att de styr besluten från kommunen. Man baxnar.
Protect me from what I want

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 208
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #89 skrivet: 17 december 2009 08:01:37 »
Systern: Att bo hos mamma är en total omöjlighet

Lottie, 19, sköts ihjäl av sin 15-årige lillebror.

Nu tvingas resten av syskonen återvända till gården.

??? Att bo hos min biologiska mamma är en omöjlighet, säger den mördades lillasyster.

Den 18-åriga flickan och hennes 17-årige bror driver en bitter strid mot sin mamma och mot Sjöbo kommun.

??? Jag har förlorat min syster, en syster som inte går att ersätta. Att bo hos min biologiska mamma är en ł­total omöjlighet, säger hon i en vädjan om att få bli familjehemsplacerad.

Lillebror dömd för mordet
Lottie, 19, hittades den 3 augusti ihjälskjuten hemma på gården utanför Vollsjö.

Dagen efter greps hennes 15-årige bror. Enligt Ystad tingsrätt är det han som dödat Lottie och den 29 december avgörs det om han ska få psykisk vård eller hamna på anstalt.

Under rättegången har familjens misär varit tydlig. Det handlar om missbruk, kränkningar, bråk om pengar, misshandel.

??? Lottie och jag planerade i hemlighet att flyttał­ hemifrån. Vi stod inte ut hemma, vittnade systern.

Sansat och detaljerat beskrev hon familjens situation och hur barnen tvingats flytta tillbaka när mamman gifte om sig. De hade då bott i olika familjehem i sju år.

De trivdes inte på gården, inte med mamman och inte med styvpappan.

I juni flyttade hennes 17-åriga bror hemifrån. Några dagar efter att Lottie mördats flyttade även systern. Båda återvände till sina tidigare familjehem.

Och där vill de stanna.

De tillåter inte Sjöbo kommuns familjenämnd. Anledningen är att mamman motsätter sig att hennes son placeras i familjehem. Och dottern är myndig och behöver enligt kommunen inteł­ stödet.

?Behöver trygghet?
Båda vägrar dock flytta tillbaka till mamman.

??? Efter vad som hänt derasł­ syster på gården och vad som pågått där innan dess ska de inte ł­behöva återvända, anser deras juridiska ombud, advokat Christel Karlsson.

??? De behöver trygghet och ro i sin vardag.

Hon har kontaktat Sjöbo kommun och bett dem ompröva beslutet. Man vägrar och därför har hon och ł­barnen nu överklagat till länsrätten.

??? Jag vill ha en muntlig förhandling så de med egna ord får förklara varför de inteł­ kan tänka sig att flytta tillbaka till gården.

??? Deras mamma kan ju också förklara varför hon inte kan acceptera att barnenł­ får bo i sina trygga familjehem.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6304423.ab
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Frosta

• Medlem
  • Antal inlägg: 11
« Svar #90 skrivet: 18 december 2009 07:28:53 »
Mamman vill se mildare placering av sonen.

Den mordmisstänkte 15-åringen David Nilsson och hans mor Pia Nilsson vill att han ska slippa den tuffa miljön på ungdomshemmet. Men varken socialen eller advokat Malmunger håller med.
David Nilsson vill inte vara på Råby, utan på ett ställe med mer frihet, säger Jörgen Malmunger.

Han företrädde 15-åringen vid torsdagens förhandling, där Länsrätten skulle ta ställning till en fortsatt placering enligt LVU.
Pojken omhändertogs i november, direkt efter rättegången där han befanns skyldig till att ha mördat sin syster på familjens gård i Vollsjö. Sedan dess har han suttit på Råby ungdomshem i Lund, där han är inlåst och måste ha personal med sig för att gå ut.

En placering som både han själv och modern tycker är för hård. De föreslår i stället att han ska bo frivilligt hos sin tidigare kontaktperson.

Han är bara 15 år och på Råby finns alla typer. Hon vill att han ska vistas på ett familjehem som är mer lämpat för hans ålder och förutsättningar, säger Ingemar Roosberg som företräder 15-åringens mor.

Socialnämnden i Sjöbo vill däremot se en fortsatt LVU-placering på Råby.

Och Jörgen Malmunger håller med om att det är det bästa alternativet.
Orsaken är att den misstänkte annars med största sannolikhet skulle häktas igen, menar advokaten.
Min roll är dubbel. Som offentligt biträde för en underårig måste jag själv göra en bedömning av vad som är bäst. Där är jag och [15-åringen] inte överens, säger han.
Efter tingsrättens övertygande bevisning för att hans klient är skyldig tror Jörgen Malmunger inte att åklagaren skulle acceptera en lägre grad av övervakning än i dag.

Han påpekar också att pojken släpptes ur häktet först när socialnämnden i Sjöbo erbjöd LVU-placeringen som ett alternativ.
Hur har din klient upplevt att sitta på Råby?
Han har tyckt att det är väsentligt bättre än att sitta häktad. Personalen där är engagerade och duktiga. Ungdomarna går i skolan, har aktiviteter och tränar.
Länsrättens dom kommer inom en vecka.

http://www.skanskan.se/article/20091218/SJOBO/712179827/1057/*/15-aringen-vill-inte-sitta-inlast-
« Senast ändrad: 18 december 2009 07:39:35 av Jagger »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
« Svar #91 skrivet: 20 januari 2010 17:57:54 »
Nu avgörs det för syskonen

Sjöbo
Under en nästan två timmar lång förhandling i länsrätten diskuterades under onsdagen framtiden för två av syskonen till den mördade 19-åringen i Vollsjö. Länsrätten ska nu avgöra om syskonen ska få familjehem, något som Sjöbo kommun sagt nej till.

Förhandlingen i länsrätten fördes bakom stängda dörrar. Förutom de båda syskonen, som är 17 och 18 år gamla, deltog deras Christel Karlsson samt Peter Farkas och Anne Montén, tjänstemän från familjenämnden i Sjöbo. Två familjehemspappor hördes som vittnen.

??? Det ska bli intressant att se vad länsrätten kommer fram till. Det här är ju ett fall med mycket speciella omständigheter, säger Christel Karlsson, som hade begärt muntlig förhandling för att syskonen själva skulle få förklara varför de vill ha familjehemsplaceringar.

Sjöbo kommuns familjenämnd har sagt nej till 17-åringens önskan, med motiveringen att hans vårdnadshavare, den biologiska föräldern, inte lämnar sitt samtycke. När det gäller det äldre syskonet behövs inte något sådant samtycke, men familjenämnden anser att 18-åringen "inte är i behov av något fostrande eller vägledande bistånd av sådan art som en familjehemsplacering normalt syftar till". 18-åringen erbjuds i stället försörjningsstöd ??? en lösning som skulle bli mindre kostsam för kommunen.

Christel Karlsson anser att båda syskonen behöver stöd åtminstone tills de tar studenten, med tanke på vad de upplevt i samband med mordet och situationen i hemmet. Om inte vårdnadshavaren ger sitt samtycke till 17-åringen, måste i så fall tvångslagstiftning enligt LVU, lagen om vård av unga, tas till. Christel Karlsson vill inte spekulera i den kommande domen, men säger att hon allra helst hade velat se en lösning som bygger på frivillighet.

Anne Montén från familjenämnden i Sjöbo vill inte kommentera förhandlingarna med hänvisning till sekretessen.

Länsrätten kommer att fastställa dom i de båda målen om en eller två veckor.

Britt Risberg

http://www.ystadsallehanda.se/article/20100120/SJOBO/701209754/1365/&/Nu-avgors-det-for-syskonen
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #92 skrivet: 27 januari 2010 17:23:19 »
Dom mot systermördare skjuts upp

Tidigast om en månad faller domen mot den femtonåring som sköt sin storasyster på familjens gård i Vollsjö.

SKÅNE. Advokaten försöker klara pojken ifrån rättspsykiatrisk vård - ett straff som kan hålla honom inlåst i många år.

Ystads tingsrätt anser att femtonåringen är överbevisad om mordet på sin storasyster, men eftersom han klassats som allvarligt psykiskt störd vid tidpunkten för brottet var det inte självklart vad straffet skulle bli.

Numera får en domstol göra en självständig bedömning av hur sjuk en brottsling är. Finns det särskilda skäl - enkelt talat: om personen är väldigt sjuk - ska den dömas till rättspsykiatrisk vård. I mordfall kombineras detta ofta med särskild utskrivningsprövning, vilket innebär att en domstol prövar frågan om den dömde är tillräckligt frisk för att släppas ut.

Det finns exempel på dömda som varit intagna i över trettio år för sådan vård.

Femtonåringens advokat Jörgen Malmunger har krävt att socialstyrelsens rättsliga råd omprövar klassningen av pojken. Rättsliga rådet kan komma med ett annat utslag, vilket ger domstolen möjlighet att välja fritt.

Alternativet till rättspsykiatrisk vård är fängelse på tio år eller livstid för en mördare. En femtonåring döms däremot som mest till fyra års sluten ungdomsvård.

Rättsliga rådet har begärt ett specialistyttrande, som blir klart först om fyra till sex veckor.

Joakim Palmkvist

http://sydsvenskan.se/sverige/article624454/Dom-mot-systermordare-skjuts-upp.html
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 107
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #93 skrivet: 27 januari 2010 20:22:43 »
Tänk att det alltid är samma visa, att det ska behöva sluta med mord och misshandel innan myndigheter tar tag i saker. Så f-t tragiskt. Hur många barn protesterar inte utan att bli hörda- då heter det att de är för små för att veta sitt eget bästa. Och sedan, när de nästan är vuxna, ja, så ska de klara sig själva. Det är inte mycket man kan göra åt tjänstemän som inte sköter sitt jobb. Barn som har omhändertagits i Sverige har å andra sidan många gånger hamnat i än värre situationer. Det här är svensk myndighetspraxis i ett nötskal.

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Hastings

• Medlem
« Svar #94 skrivet: 27 januari 2010 21:46:19 »
Det där är ett stort ämne, Zappa, som kräver viss försiktighet. Det stämmer att familjehemsplacerade barn är överrepresenterade med dåliga saker och underrepresenterade med bra, men det säger ganska lite om hur det blivit om ingen ingripit alls. Dvs tonårsgraviditet, missbruk, arbetslöshet, låg utbildningsnivå etc etc hör ihop med att ha bott i fosterhem, men frågan är hur det blivit om man bott kvar i ursprungsfamiljen.

Problemet är inte alltid tjänstemän, utan att länsrätterna/KR /RR inte gärna ser att praxis utvecklas mot ett mer barnorienterat tänk. Det är fortfarande föräldrars rätt som gäller.

Ett undantag, är som jag förstått det (jag VET att det är så) Sjöbo kommun, som helt kallt räknar med att man kan strunta i familjer med bekymmer, så löser det sig av sig självt i de flesta fall. Det är en cynism utan lite. Det var ett reportage på Sydnytt för något år sedan, där anhöriga till missbrukare slog larm - "det är ren självsanering". Ingen får någon hjälp, och chefen Lars Jansson uttalade sig kallt och menade att socialen i Sjöbo har alla pengar de behöver. De hade inte gjort någonting annorlunda om budgeten varit större. Vilken chef som helst annars hade gjort annorlunda och uttalat sig annorlunda, men här handlar det uppenbarligen om tjänstemän som inte tänker på annat än sin egen karriär. Lottie Nilsons öde håller inte honom vaken om nätterna.

Problemet är detsamma som när invandrare begår brott: Alla invandrare ses som kriminella. Alla socialsekreterare ses som maktsträvande stackars idioter. bilden av och synen på socialtjänsten blir med rätta negativ. Det är synd. Sveriges barn behöver en myndighet som bevakar deras intressen och som har befolkningens förtroende. Men då kan man inte bete sig så som Sjöbos socialtjänst gjort till vana.

Utloggad Dottie

• Medlem
  • Antal inlägg: 4 978
  • Ingenting är omöjligt.
« Svar #95 skrivet: 27 januari 2010 22:32:45 »
Problemet är inte alltid tjänstemän [/quote]

Helt rätt, Hastings. Visst- det finns ibland en jargong bland tjänstemännen, som visar avståndstagande gentimot klienten. Det kan vara ett sätt att skydda sitt eget psyke. Många nyutbildade har bränt ut sig, för att de ville för mycket. Som bland alla andra människoyrken är det tyvärr lätt att bli "hård". Tjänstemännen på Soc. ex. har inte tid att kontrollera alla placeringar på fosterhem eller HVB-hem. De avtalar  datum och tid för sina besök, för att de inte ska åka förgäves utan träffa dem hemma. De samtalar sällan enskilt med barnen någon längre stund,  om hur de har det. De lyssnar i regel inte på dem. Det är ofta många mil att köra och tjänstekvinnan vill ha det snabbt undanstökat, så att hon får åka hem och skriva rapport. Att vara en medmänniska, som yrke,  är inte lätt
Amor vincit omnia

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 107
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #96 skrivet: 28 januari 2010 06:45:50 »
Det där är ett stort ämne, Zappa, som kräver viss försiktighet. Det stämmer att familjehemsplacerade barn är överrepresenterade med dåliga saker och underrepresenterade med bra, men det säger ganska lite om hur det blivit om ingen ingripit alls. Dvs tonårsgraviditet, missbruk, arbetslöshet, låg utbildningsnivå etc etc hör ihop med att ha bott i fosterhem, men frågan är hur det blivit om man bott kvar i ursprungsfamiljen.

Problemet är inte alltid tjänstemän, utan att länsrätterna/KR /RR inte gärna ser att praxis utvecklas mot ett mer barnorienterat tänk. Det är fortfarande föräldrars rätt som gäller.

Ett undantag, är som jag förstått det (jag VET att det är så) Sjöbo kommun, som helt kallt räknar med att man kan strunta i familjer med bekymmer, så löser det sig av sig självt i de flesta fall. Det är en cynism utan lite. Det var ett reportage på Sydnytt för något år sedan, där anhöriga till missbrukare slog larm - "det är ren självsanering". Ingen får någon hjälp, och chefen Lars Jansson uttalade sig kallt och menade att socialen i Sjöbo har alla pengar de behöver. De hade inte gjort någonting annorlunda om budgeten varit större. Vilken chef som helst annars hade gjort annorlunda och uttalat sig annorlunda, men här handlar det uppenbarligen om tjänstemän som inte tänker på annat än sin egen karriär. Lottie Nilsons öde håller inte honom vaken om nätterna.

Problemet är detsamma som när invandrare begår brott: Alla invandrare ses som kriminella. Alla socialsekreterare ses som maktsträvande stackars [red. by admin]er. bilden av och synen på socialtjänsten blir med rätta negativ. Det är synd. Sveriges barn behöver en myndighet som bevakar deras intressen och som har befolkningens förtroende. Men då kan man inte bete sig så som Sjöbos socialtjänst gjort till vana.

Problemet är inte alltid tjänstemän

Helt rätt, Hastings. Visst- det finns ibland en jargong bland tjänstemännen, som visar avståndstagande gentimot klienten. Det kan vara ett sätt att skydda sitt eget psyke. Många nyutbildade har bränt ut sig, för att de ville för mycket. Som bland alla andra människoyrken är det tyvärr lätt att bli "hård". Tjänstemännen på Soc. ex. har inte tid att kontrollera alla placeringar på fosterhem eller HVB-hem. De avtalar  datum och tid för sina besök, för att de inte ska åka förgäves utan träffa dem hemma. De samtalar sällan enskilt med barnen någon längre stund,  om hur de har det. De lyssnar i regel inte på dem. Det är ofta många mil att köra och tjänstekvinnan vill ha det snabbt undanstökat, så att hon får åka hem och skriva rapport. Att vara en medmänniska, som yrke,  är inte lätt.

1. Sverige har blivit stämd och fälld i Europadomstolen vad gäller ingripande mot barn. Och det handlar om att barnen i sina placeringshem blivit utsatts för övergrepp.
Se NKMRł´s hemsida, t.ex.
2. Jag anser att det handlar om ett systemfel. Finns för många fall där man försöker prata med barn TILLSAMMANS med den misstänkta förövaren. Det fattar väl vilken idiot som helst att det inte kan bli annat än fel. Livrädda barn ska sitta och berätta för helt främmande vuxna om en bisarr tillvaro..medan förgriparen sitter berdvid. Vad beträffar tjänstemän så är det precis som du skriver, Dottie- att tjänstemännen vill hem till sitt- och det går tyvärr mycket längre än till slarvigt skrivna rapporter- det handlar om att dessa personer överför sina subjektiva värderingar och att direkta lögner skrivs i dessa rapporter...

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Hastings

• Medlem
« Svar #97 skrivet: 28 januari 2010 22:38:37 »
Zappa: NKMR är inte bara en OK förening. Det handlar om människor som hävdar att myndigheter alltid gör fel oavsett allt och som, vad jag erfar, menar att precis alla placeringar i familjehem är helt fel. Så är det naturligtvis inte. Och fallet Bobby är väl bevis nog. Nej, alla socialsekreterare är inte konstiga eller förhärdade eller omänskliga, men en del, som chefen i Sjöbo, kan sannerligen få oss att tycka annorlunda.

Vi måste tro på samhället i någon mening. Annars blir det mörkt helt och hållet. Just därför retar det mig så otroligt när sådana som denna familjen nekas hjälp och negligeras (vilket Ystads Allehanda utmärkt visat), utan skrupler och utan synbar eftertanke.

Att prata med barn tillsammans med den misstänkta förövaren är olagligt sedan 2000 (!!!), i och med "stärkt skydd för barn i utsatta situationer"-betänkandet som antogs av regeringen och resulterade i en massa "beakta barnets bästa"-fraser i SoL. Om det tillämpas är en annan femma. Själv har jag varit med om att familjehem fått helt fria händer efterson de varit kompisar med socialchefen.

Jo, det är sant.
« Senast ändrad: 03 februari 2011 08:11:12 av Bobby Keyes »

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #98 skrivet: 02 februari 2010 20:02:56 »
Syskon får rätt till placering i familjehem

De båda syskonen till den mördade 19-åringen i Vollsjö får familjehems-vård, precis som de själva önskat. Länsrätten har lyssnat till syskonens önskemål och nu måste de sociala myndigheterna i Sjöbo ändra sina beslut.

Sjöbo

Förra sommaren lämnade de båda syskonen gården i Vollsjö, där mordet på deras storasyster begicks i augusti. Sedan dess har de båda kämpat för att bli placerade i sina före detta familjehem, där de till stor del också växt upp.

De sociala myndigheterna i Sjöbo har dock hela tiden sagt nej. I 17-åringens fall har man hänvisat till att vårdnadshavaren, den biologiska föräldern, inte gett sitt samtycke till familjehemsplacering. När det gäller 18-åringen har man i stället erbjudit försörjningsstöd och inackorderingsbidrag.

Sagt nej
Syskonen överklagade i höstas besluten till länsrätten, som höll muntlig förhandling i målet för två veckor sedan. På tisdagen avkunnades domen, som tvingar familjenämnden i Sjöbo att tänka om. 18-åringen ska få familjehemsplacering. Vilket hem det blir får Sjöbos familjenämnd avgöra, men rätten påpekar att det inte finns något som tyder på att 18-åringens tidigare familjehem skulle vara olämpligt på något sätt.

Inte trygghet
När det gäller 17-åringen, slår länsrätten fast att han inte kan få den trygghet han behöver på gården i Vollsjö. Sjöbo kommun ska ordna en familjehemsplacering, och enligt domen talar nu mycket för att detta kan ske på frivillig väg, alltså med vårdnadshavarens medgivande.

I länsrätten har syskonen själva fått berätta om sin situation och rätten ser med allvar på vad som hänt dem.

I domen uttalas också kritik mot de sociala myndigheternas sätt att hantera frågan. Länsrätten konstaterar att det inte gjorts några närmare utredningar av syskonens behov av familjehemsplaceringar. Rätten påpekar också att familjehems-vård mycket kan ges även till den som fyllt 18 år.

Syskonens advokat, Christel Karlsson, är "oerhört glad" över domen.

??? För mig har det känts så uppenbart att de här syskonen behöver den trygghet som ett familjehem kan ge, säger hon.

Britt Risberg

Ur länsrättens dom

"Rätten kan konstatera att det såvitt framgår inte har gjorts någon närmare utredning om NNs (17-åringens namn) faktiska behov av familjehemsplacering."

"Med hänsyn till det mycket uppmärksammade mordet på hans syster och allt som hänt i samband med det, hans tidigare erfarenheter under uppväxten samt hans egna ord om sin situation, är det för länsrätten uppenbart att NN har ett särskilt behov av att få bo i ett tryggt och omvårdande hem. Allt som är känt för rätten talar för att detta inte kan uppnås om han är bosatt hemma på gården hos sin mamma."

"Vård i familjehem enligt socialtjänstlagen avser inte nödvändigtvis bara vård av barn. Också för vuxna personer kan sådan vård komma i fråga."

Även beträffande NN (18-åringens namn) saknas det närmare utredning om hennes behov av placering i familjehem. Hon har dock under processen i länsrätten framfört att hon behöver en stödinsats, inte bara någonstans att bo."

"Mot bakgrund av vad som hänt i familjen, med mordet på systern som kulmen på NNs svåra uppväxt, och med hänsyn till hennes egna ord om sin stiuation är det för länsrätten uppenbart att hon, liksom sin minderårige bror, har ett stort behov av att få bo i ett tryggt och omvårdande hem åtminstone fram till dess att hon gått ut gymnasieskolan

http://www.ystadsallehanda.se/article/20100202/SJOBO/702039766/1365/&/Syskon-far-ratt-till-placering-i-familjehem
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #99 skrivet: 03 februari 2010 20:23:50 »
Sjöbo tar till sig domen

"Nu får vi analysera domen och ta ställning till vad vi ska göra med den." Det säger Anne Montén, biträdande förvaltningschef på familjenämnden.

Hon vill inte gå in närmare på domen, men när det gäller kritiken mot att syskonens behov inte utretts tillräckligt, svarar hon:

??? Länsrätten och familjenämnden har inte samma uppfattning om vad som är tillräcklig utredning. Och frågan är hur mycket man ska utreda.

Familjenämndens ordförande, Kent Ivan Andersson (M), tycker det är "skönt att det nu löst sig på ett bra sätt".

??? Även om det är synd att det ska ta sådan tid innan man kommer rätt.

YA: Hade familjenämnden kunnat agera snabbare?

??? Ja, det är mycket möjligt. Men det är mycket med det här med lagkraven också.

YA: Familjenämndens beslut om försörjningsstöd och inackorderingstillägg ??? var det inte ett försök att kringgå kostnaderna för en familjehemsplacering?

??? Jag vill inte fördjupa mig i det, man kan hamna i hårklyverier. Det viktiga är att det nu blivit en bra lösning.

YA: Har familjenämnden lärt sig något av detta?

??? Ja, det tror jag. Man har dragit erfarenheter som man kan utnyttja.

??? Och när det gäller barn är det alltid viktigt att agera snabbt.

Britt Risberg

http://www.ystadsallehanda.se/article/20100203/SJOBO/702039698/1365
Et ego in Arcadia Vixi

Nya kommentarer

Mest lästa ämnen