: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009  (läst 104212 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ca

• Kriminalnörd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 318
SV: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009
« Svar #50 skrivet: 08 september 2009 22:08:57 »
Det är något fishy över denna historien.
Jag har som många andra här en hel del erfarenhet av personer med ADHD och DAMP och det är väldigt många som hånar dessa personer och trissar upp dem bara för att se vad som händer. Om David dödat sin syster tror jag att han hade gått tillväga på ett annat sätt.

Min farsa brukar säga att det bor mest "halva typer" ute på landet, och denna familj verkar vara en sådan familj.
Ung, dum och hungrig

Utloggad Tocken

• Medlem
  • Antal inlägg: 8
« Svar #51 skrivet: 10 september 2009 16:00:12 »
Under söndagen var där två ungdomar oxå på gården+ den äldsta brodern. När kroppen hittades på måndagen var L:s bästa vän med och hittade den tillsammans med D.

Utloggad Nickefilur

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #52 skrivet: 11 september 2009 10:01:48 »
som någon varit inne på innan Varför har inte polisen lyckats knäcka D?  kan ju vara för att han är oskyldig enligt min mening. Jag skulle aldrig ta på mig skulden för vad nån annan har gjort.

Utloggad copyme

• Medlem
  • Antal inlägg: 4
« Svar #53 skrivet: 11 september 2009 15:53:04 »
Man vet ju inte om det är hennes bror.

Det jag mena var att om man läser tidigare inlägg här så står de något om hennes bdb där en vän till henne kommenterat ett konstigt inlägg. Men men, om vi ska diskutera om det är någon okänd som dödat Lottie nu så kan man ju undra hur hennes bror råkar veta detta (om han nu är oskyldig hur han kan veta att det är någon okänd å inte någon annan i familjen) och sedan varför han suttit i  häkte och tigit om detta så länge?

Utloggad Chrizzie

• Medlem
  • Antal inlägg: 13
« Svar #54 skrivet: 11 september 2009 17:57:09 »
Man vet ju inte om det är hennes bror.

Det jag mena var att om man läser tidigare inlägg här så står de något om hennes bdb där en vän till henne kommenterat ett konstigt inlägg. Men men, om vi ska diskutera om det är någon okänd som dödat Lottie nu så kan man ju undra hur hennes bror råkar veta detta (om han nu är oskyldig hur han kan veta att det är någon okänd å inte någon annan i familjen) och sedan varför han suttit i  häkte och tigit om detta så länge?

Menar du det om den som "bad om ursäkt" att hon inte vågade säga något när Lottie kom till henne ??? Det var någon som utgav sig för att vara ett medium, men det kan man ju aldrig veta.
Jag kan också tycka det är konstigt att David helt plötsligt skyller på någon okänd efter nästa en hel månad i häkte.
Det sista jag hörde var att Thomas numera var frihetsberövad. Detta kan jag inte med säkerhet säga är sant och riktigt men förra gången det ryktades på "byn" om saker visade det sig vara sant, så..... vem vet

Utloggad copyme

• Medlem
  • Antal inlägg: 4
« Svar #55 skrivet: 11 september 2009 19:29:33 »

Menar du det om den som "bad om ursäkt" att hon inte vågade säga något när Lottie kom till henne ??? Det var någon som utgav sig för att vara ett medium, men det kan man ju aldrig veta.
Jag kan också tycka det är konstigt att David helt plötsligt skyller på någon okänd efter nästa en hel månad i häkte.
Det sista jag hörde var att Thomas numera var frihetsberövad. Detta kan jag inte med säkerhet säga är sant och riktigt men förra gången det ryktades på "byn" om saker visade det sig vara sant, så..... vem vet

Ja, precis! Nej sånt kan man verkligen aldrig ha ett hum om.

Först trodde jag att pojken var oskyldig men när han nu börjar nämna någon okänd så börjar man ju undra. Att saker och ting pekar på David är väl inte jättekonstigt men tanke på att han bodde där också? Och sen i så fall varför man skulle kidnappa Thomas? Detta fallet låter ytterst märkligt om det är sant att Thomas är borta. Sen  skulle det ju kunna vara någon utomstående som man minst anar? Vem vet vad hon hade för förhållande till hennes kille? Kanske det var osams eller liknande? Många frågor och lite svar..

Utloggad vilda

• Medlem
  • Antal inlägg: 14
« Svar #56 skrivet: 17 september 2009 23:17:53 »
jag undrar vad som händer i detta fall.. känns helt sjukt att det sitter en 15 (16) årig kille häktad o inget säger efter så lång tid, om det nu är han som begått mordet.

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #57 skrivet: 22 oktober 2009 21:41:38 »
Jag tänker ibland på James Bulger. Han vara bara sex år gammal (tror jag) och blev ihjälslagen med stenar av två killar som var i tioårsåldern. Eftersom det hände i England dömdes pojkarna till långa fängelestraff, kallades för djur i media etc etc. Det känns vid en jämförelse faktiskt skönt att leva i ett land där det anses hemskt att visa bilder på mordoffer för en misstänkt 15-åring. Och jag håller med. Om man har bevisning nog för att tycka att det är motiverat att bete sig mot ett barn på det viset så har man väl bevisning nog för att helt enkelt köra rättegången, efter rättspsykiatrisk undersökning och så. Som tidigare verksam inom just rättspsyk minns jag att just de unga var särskilt svåra att hantera. Som barn kan man nämligen i sådana här situationer framstå som otroligt känslokall inför omgivningen, mycket då empati och liknande är egenskaper vi alla utvecklat (på ett djupgående plan) rätt så sent i livet. Som eventuellt sent utvecklad (min spekulation eftersom han ser så liten ut) och uppvuxen vad det verkar i en mindre stimulerande miljö, kan en tioårings empatiförmåga ha bibehållits till femtonårsåldern. Då framstår man som ytterst kall av sig. Skälet till att vi inte märker att barn har svårt med empati är bland annat att vi åtalar få av dem för mord etc. Däremot kan barn tidigt, och allt tidigare, lära sig att låta empatiska (kolla in Mats Trondmans forskning)

Det förändrar inte min grundtro - att man måtte ha starka bevis mot pågen och att han därmed troligen är skyldig, annars är det illa.
Protect me from what I want

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 062
« Svar #58 skrivet: 22 oktober 2009 22:37:43 »
Ett mycket intressant inlägg, Hastings.
Och jo då, jag känner mycket väl till fallet om James Bulger och allmänhetens raseri gentemot de två pojkarna som var gärningsmän. Och nog framstod de som känslokalla alltid.
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Bubrak

• Medlem
  • Antal inlägg: 380
« Svar #59 skrivet: 23 oktober 2009 15:11:13 »
Jag tror inte pojken har gjort det. Undrar om någon vet exakt vilken diagnos förutom ADHD pojken lider av? Läste att han är utåtagerande och får ofta raseriutbrott etc.
Får mig att tänka på autism eller asperger.
Har själv en son med autism och svår ADHD och som ofta får raseriutbrott och är utåtagerande.
För att begå själva brottet är väl inte svårt men att gömma kroppen och att sitta och neka så pass länge som ändå killen har gjort (med tanke på diagnosen) verkar han oskyldig i mina ögon.

Vet dock inte vilken bevisning som ligger till grund för åtalet.

Hemsk historia, usch. Vad tror ni, har han gjort det?
« Senast ändrad: 23 oktober 2009 15:13:49 av Bubrak »

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #60 skrivet: 23 oktober 2009 15:22:52 »
Vore enkelt för en annan gärningsman inom familjen att plantera "bevis" som pekar ut stackars killen med tanke på hans mentala störning.

Om Lottie var naken när hon hittades, verkar också konstigt. Varför klä av henne?

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #61 skrivet: 23 oktober 2009 17:28:44 »
Vilken soppa detta verkar vara. Jag tror inte ett ögonblick på att det är pojken som gjort det här. Hoppas någon psykolog med bred kunskap inom ADHD och autismliknande tillstånd är inkopplad.

Låter som om pojken pratar helt osammanhängande och har tydliga problem att hålla sig fokuserad och koncentrerad till att följa en helhet i denna utredning/förhör.
Han vet något om en annan gärnigsman, är säker på det!

Kan inte advokaten koppla in en person med insyn i liknande mentala tillstånd och få pojken berätta, tror inte att det annars kommer att lösa sig. Man måste veta lite om ur pojken tänker för att på så sätt få honom att berätta.

Vad jag reagerar på är att pojken sa att det luktar blod om kläderna/örngotten eller lakan - typiskt för min son, han vet exakt hur allt luktar, han är autistisk.

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #62 skrivet: 29 oktober 2009 05:14:39 »
Här är en intressant text som kastar lite ljus över den misstänkte 15-åringen beteende. Immanuel Brändemo har både ADHD och Aspergers syndrom.

http://trollhare.wordpress.com/okunskap-om-ADHD-en-psykologisk-gata

...

Aspergers syndrom och ADHD är neuropsykiatriska tillstånd och klassas inte som psykiska sjukdomar. Förekomsten av autismspektrumtillstånd brukar anges till 0,5% av befolkningen men vissa hävdar att det kan röra sig om upp till 2% eftersom personer som klarar av att ha arbete och leva ett någorlunda normalt liv ofta nekas diagnos på just dessa grunder.
« Senast ändrad: 29 oktober 2009 05:37:33 av aldred »

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #63 skrivet: 29 oktober 2009 05:37:51 »
Jag håller med dej, Aldred.....en bra och tänkvärd länk! 

Inte ens Leif GW är säker på att polisen är rätt här.....jag hoppas att de uteslutit möjligheten att de tekniska bevis som finns...inte är placerade för att skjuta skulden på David.

Utloggad J.R

• Medlem
  • Antal inlägg: 5
« Svar #64 skrivet: 29 oktober 2009 20:26:49 »
Det var Keiths hund som Göran var ute och rastade, i sitt alibi, sidan 553 i FUP

I FUP på sidan 445 står det att när mamman får besked att dom har hittat hennes dotter död, så rusar hon direkt till platsen där hon är påträffad, utan att någon har talat om var hon har hittats.

Varför frågade hon inte ??? var har ni hittat henne eller liknande.

Angående sperma på D:s kalsonger så läs sidan 358 där sägs det att D ägnar sig åt onani så ofta så dom är vana, och inte speciellt förvånade när han inte kommer när dom ropar att maten är klar, för han skall onanera klart först.

Så det är nog inte konstigt att det finns sperma fläckar på dessa kalsonger, med tanke på intervallet mellan byte av underkläder.
« Senast ändrad: 03 februari 2011 08:16:21 av Bobby Keyes »

Utloggad Ruth

• Medlem
« Svar #65 skrivet: 30 oktober 2009 07:30:06 »
Jag blir beklämd över barnens familjesituation....och särskilt Davids...eftersom han behöver både struktur och trygghet för att fungera bra. Jag har dock lite svårt att tro att det är David som begått mordet på sin syster, trots att han hade en ADHD-diagnos
Om han har denna dianos måste någon av föräldrarna också ha en autismspektrumstörning, eftersom ADHD så gott som alltid beror på en genetiskt faktor....

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #66 skrivet: 30 oktober 2009 12:52:40 »
Hur fan sköter polisen denna utredning egentligen?!
Man blir ju mörkrädd!

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
« Svar #67 skrivet: 30 oktober 2009 16:41:06 »
Nej det stämmer väl, av ADHD i sig blir ingen människa farlig för sin omgivning. Svårt att tro att man skull få några abstinensbesvär av medicinen heller, så länge man äter av läkare utmätt dos och ej självmedicinerar.

Har själv en ADHD - diagnos och medicineras följdaktligen med Ritalin. Jag kan ta hand om hem och barn och gör inte värre saker än att glömma logga ut från svenskamord på ett dygn samt dylikt.
Säg aldrig något ont om Prince Charles öron.
De kanske kan höra dig...

Utloggad NoName

• Medlem
  • Antal inlägg: 278
« Svar #68 skrivet: 30 oktober 2009 22:29:26 »
Jag blir beklämd över barnens familjesituation....och särskilt Davids...eftersom han behöver både struktur och trygghet för att fungera bra. Jag har dock lite svårt att tro att det är David som begått mordet på sin syster, trots att han hade en ADHD-diagnos
Om han har denna dianos måste någon av föräldrarna också ha en autismspektrumstörning, eftersom ADHD så gott som alltid beror på en genetiskt faktor....

Inte så gott som alltid utan "bara" i ca 50% av fallen.

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #69 skrivet: 30 oktober 2009 22:40:43 »
Min kära mor har definitivt ingen liknande diagnos och heller inte min hädangångne far. Han gillade kanske att prata, det gör jag med, men varför jag och säkert många andra, blivit "diagnostiserade" förstår jag ej.

Han är nog mer sannolikt "miljöskadad" då han vuxit upp och även uppfostrats av dysfunktionella föräldrar.

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #70 skrivet: 30 oktober 2009 22:49:22 »
Autismspektrumstörning, usch vad det rimmar illa med hur man bör vara. Är det vad man menar att jag har? Huu...Vill verkligen ta avstånd från många typer av givna diagnoser. Ta mitt Ritalin!!! Men då får ni lov att städa här hemma också. Vill inte vara nått dampbarn (vuxen), tror mer på att, som sagt, pågen haft annat att "skylla på".

Utloggad kungens lilla piga

• Medlem
  • Antal inlägg: 83
« Svar #71 skrivet: 31 oktober 2009 00:23:44 »
Man blir verkligen så upprörd och ledsen hur lite samhället griper in och hjälper barnen i dessa dysfunktionella miljöer.Alla inom skola etc.måste ju veta hur det ligger till.Man undrar om det bara är pappersvändare inom socialtjänsten.
Djävulens bästa lögn var den om att han inte fanns

Utloggad Ruth

• Medlem
« Svar #72 skrivet: 31 oktober 2009 06:27:55 »
Hur kunde det komma sig att mamman gick direkt till den mördade flickan uta att någon berättat var hon fanns??
Mammans sambo...vad vet ni om honom?

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #73 skrivet: 31 oktober 2009 10:11:27 »
Det är mycket som jag inte får ihop i detta ärende.
Lottie blev skjuten 2ggr i uvudbyggnaden när hon satt framför datorn i sitt rum? Ingen i familjen har hört dessa skott?
David skulle ha tagit av henne på underkroppen och burit ut henne till stallet och gömt henne under bråte?
Vad är motivet?
David påstås ha ADHD och är senare utvecklad än sin ålder - efterbliven, han medicinerar sig själv dagligen mot sin diagnos.
Någon förälder som har koll på hans mediciner?

Undrar om han även har någon annan diagnos eller en ofullständig diagnos, någonting inom autismspektrat eller liknande.

Hur som helst verkar det för mig osannolikt att David skulle sitta och neka så pass länge till brottet om han vore skyldig.

När man har ADHD är det svårt att hålla tråden i längre diskussioner samt förstå en helhet genom dessa.
Ofta är det enklare att tydliggöra resonemang via bilder, då dessa personer ar svårt att framkalla målande bilder i huvudet och ytterst svårt att sätta ord på dom. David är bara 16 år men egentligen kanske hans riktiga mentala ålder ligger på en 12-13 åring?

Om man tänker att en 12-13 åring skulle sitta och neka under alla de förhör han genomgått och att han skulle hitta på en historia för att skydda sig själv är totalt absurt!

Tror snarare att David kan veta vem som är gärningsman, men vågar av någon anledning inte tala om det. Kanske någon i familjen eller en nära vän till familjen?

Barn är barn och skyddar ofta en närstående äldre.

Konstigt är det.   

Utloggad NoName

• Medlem
  • Antal inlägg: 278
« Svar #74 skrivet: 31 oktober 2009 10:56:52 »

När man har ADHD är det svårt att hålla tråden i längre diskussioner samt förstå en helhet genom dessa.
Ofta är det enklare att tydliggöra resonemang via bilder, då dessa personer ar svårt att framkalla målande bilder i huvudet och ytterst svårt att sätta ord på dom. David är bara 16 år men egentligen kanske hans riktiga mentala ålder ligger på en 12-13 åring?

Det kan säkert hända att VISSA med ADHD har de problemen men verkligen inte alla. ADHD kan vara så olika för olika personer. Min son har diagnosen men ingen skulle märka det om de inte umgås med honom ofta och länge och knappt då.

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Idag kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Idag kl. 12:22:25]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 11:39:12]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:33:53]

Mordförsök i Töreboda 2013 juni 16 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:32:02]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa