0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.
Bäste Hastings och Zappa! Jag förutsätter att ingen av er läst Fuppen i detta fall med tanke på era senaste inlägg. Jag TYCKER att förundersökningsledaren i detta ärende INTE utfört sitt arbete på ett adekvat sätt, som sig bör under en mordutredning.Vad skulle hans motiv vara?
Hovrätten dömer brodern för mordEn ung kvinna anträffades den 3 augusti 2009 död i sitt hem i Vollsjö i Skåne. Av den rättsmedicinska undersökningen framgår att hon skjutits med två skott i huvudet och att hon avlidit av dessa skador. Åklagaren åtalade den 15-årige brodern för mord på sin syster. Ystads tingsrätt fällde brodern för mordet och bestämde påföljden till överlämnande till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Domen har nu efter överklagande prövats av hovrätten, som inte gör någon ändring i tingsrättens domslut. I domen prövar hovrätten, efter att ha slagit fast vad som är utrett om det faktiska händelseförloppet, först den bevisning som enligt åklagaren pekar på att brodern är gärningsman. I denna prövning tar hovrätten även ställning till, och avfärdar i allt väsentligt, den kritik som försvaret riktat mot utredningen. Därefter behandlas frågan om alternativa teorier och andra gärningsmän varefter hovrätten slutligen redovisar sin sammanfattande bedömning av åklagarens gärningspåstående. Det finns enligt hovrätten ett flertal var för sig fristående omständigheter som alla pekar mot att brodern deltagit i gömmandet av systerns kropp och att han känt till var bevismaterial gömts. Tillsammans utgör redan dessa omständigheter ett mycket starkt stöd för att han är gärningsmannen. Till detta kommer att han vid flera tillfällen tidigare under sommaren hade uppträtt märkligt mot systern och att hon därför känt rädsla för honom. Slutligen har hovrätten vid övervägande av andra möjliga gärningsmän funnit att sannolikheten för en alternativ gärningsman är så liten att den kan lämnas utan avseende. Hovrätten anser vid en sammanvägning av samtliga dessa omständigheter att det är ställt utom rimligt tvivel att brodern uppsåtligen har berövat sin syster livet. Hovrätten rubricerar, precis som tingsrätten, gärningen som mord och bestämmer påföljden till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.Pressmeddelande från Hovrätten över Skåne och Blekingehttp://www.regeringsratten.se/templates/DV_Press____17988.aspx
Jag blir inte klok på hur rättegångar dömer egentligen, jag menar då - bortom rimlig tvivel. Om man gör en jämförelse i två helt olika fall t ex. Linda Chen fallet och denna förstår jag inte riktigt hur de har tänkt.Att Mats inte kan dömas för mordet är ju lätt att förstå, då det inte finns tillräckligt starka bevis som kan fälla honom - alltså åker han dit för brott mot giftefriden, återigen återkommer jag till "bortom all rimlig tvivel". Mats kan inte dömas för mordet då det inte går att bevisa att han gjort det - solklart jag hajar. Hur tänkte man i detta fall undrar jag då? Hur kan man döma David mot sitt nekande, med de få bevis som finns? Hur kan man döma David på enbart indicier? Bortom all rimlig tvivel?
Inte helt rätt du!! Mats kan inte dömas för mord, för det går inte att bevisa att Linda blivit Mördad!!Kroppen va i så dåligt skick att man kunde inte fastställa ngn dödsorsak,alltså kan man ju inte döma ngn för mord...Om dem hade hittat orsaken till Lindas "Mord" död , e jag säker på att Mats hade blivit fälld för mord!!Lottie e ju bevisligen mördad, alltså inte ett fall att jämnföra med!!En viss skillnad de!!
Någon här spekulerade lite kring om mamman tagit Davids medicin mot adhd, men även om hon gjort det är det ju så liten mängd i de tabletterna att det knappast lär ge något rus. Dessutom finns det faktiskt en annan medicin förutom Ritalin och Concerta som heter Strattera och den innehåller inget som kan ge något rus. Det är i regel dessa tre mediciner som används vid adhd.
Det som skiljer Strattera från de andra är att de tinte verkar centralstimulerande, dvs det är itne ett amfetaminpreparat.Däremot kan även sånt som inte är amfetamin ge rus.Jag har fått för mig att David hade Concerta och om han haft normal dos krävs det så många tabletter för att uppnå "rus" att man skulle bli mätt och däst av alla tabletter innan man blev påverkad. Jfr att bli full på lättöl.
Ville bara kommentera begravningen, familjen betedde sig väldigt underligt under hela begravningen. Mamman kommer dit i blåjeans och adidasträningsjacka och på mamman, "pappa" thomas och syskonens blomma fanns banderoller med texten "Go girl! Dotter och syster". lite märklig text till sin dotter som blivit mördad, eller?!
Advokaten i Vollsjö-fallet: Familjen kan ha hjälpts åt med mordet Den nu 16-årige Vollsjöpojken överklagar den fällande domen för mord på sin 19-åriga storasyster Lottie. Som 15-åring dömdes han till sluten rättspsykiatrisk vård. Ett argument som nu åberopas för att fria honom är att hans psykiska störning gör att han inte skulle ha klarat att röja undan spåren efter mordet.Pojkens advokat Jörgen Malmunger menar att de andra som fanns på gården under mordnatten 3 augusti förra året skulle kunnat städa - ensamma eller gemensamt. Försvarsadvokaten menar att de inte alls är uteslutna som mördare eller medhjälpare."Märkliga förhållanden""Det är ofta vanskligt att spekulera över motiv till ett mord och ofta framstår gärningsmannens motiv som svårförståeligt. I denna del har tingsrätten inte tagit hänsyn till de mycket märkliga förhållandena inom familjen. Familjemedlemmarna misstänker varandra för stöld, man använder våld inom familjen på ett sätt som känns främmande för en utomstående", skriver advokaten.Advokaten skriver i överklagandet att hans klient i och för sig kan vara mördaren. Men att andra också kan vara det."Mordnatten fanns med säkerhet fyra personer på fastigheten. Samtliga har var för sig eller tillsammans med någon av de andra haft tid och möjlighet att utföra mordet och gömma kroppen. Två av dem har dessutom med säkerhet haft tillgång till möjligt mordvapen."http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1954970/advokaten-i-vollsjo-fallet-familjen-kan-ha-hjalpts-at-med-mordet
Jag skulle vilja ha FUP:en i detta ärende, någon?/Z
Hej ihima!Ja, förundersökningsprotokollet finns på Internet.Det finns inlägg längre bak i den här tråden som refererar till det:http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1667.msg32507#msg32507http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1667.msg34658#msg34658Såvitt jag kan se så hänvisar dessa länkar endast till ett inlägg som hänvisar till olika sidor i FUP. Finns det någonstans där det hänvisas till var man kan hitta och ladda ner själva FUP:en?/ZMvh/Mr W