: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009  (läst 101852 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 265
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 108
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
SV: Mordet på Lottie Nilsson i Sjöbo 2009
« Svar #126 skrivet: 20 maj 2010 01:13:16 »
Bäste Hastings och Zappa! Jag förutsätter att ingen av er läst Fuppen i detta fall med tanke på era senaste inlägg.
Jag TYCKER att förundersökningsledaren i detta ärende INTE utfört sitt arbete på ett adekvat sätt, som sig bör under en mordutredning.

Vad skulle hans motiv vara?  

Visst jag är övertygad om att vissa utredningar lämnar en hel del i övrigt att önska, men i det
här fallet förstår jag inte motivet till att polisen snabbt skulle skuldbelägga brodern om det inte fanns något att gå på. Har inte så svårt stt föreställa mej att motivet i detta fall kan ha varit att den här killen känt sig avundsjuk på sin syster: hon var äldre och hade nyligen tagit examen.
Hon var på väg bort från den här dysfunktionella familjen, medan han sannolikt skulle bli kvar. Grabbar är ju ofta lite senare i utvecklingen än tjejer ändå och med tanke på att hon både var äldre och dessutom utan handikapp (vad jag vet) i en familj där det både fanns tillgång till vapen och - inte precis normala förhållanden- så vore det väl märkligt om inte något riktigt drastiskt hände till slut. Det är väl inte heller helt ovanligt att killar känner sig pressade att vara självständiga, vilket kan ha känts övermäktigt för brodern. Möjligen var det en handling i ren desperation...och vad skulle för den delen den övriga familjen ha för motiv? Syskonmord är kanske vanligare än vad som kommer fram i medierna, för den delen..
« Senast ändrad: 20 maj 2010 01:31:13 av Zappa »

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Themis

• Medlem
  • Antal inlägg: 50
  • Vofför gör di på dette viset?
« Svar #127 skrivet: 21 maj 2010 15:55:21 »
Efter att ha läst hela berättelsen så gott som jag har kunnat, med tanke på alla sidor, så undrar jag:
Har man pressat pojken tillräckligt för att ta reda på varifrån han fick alla pengar till fiskespöet?
Och varför har man inte frågan mamman varför hon inte reagerade över att pojken kunde köpa ett så dyrt fiskespö, för familjen hade ju inte pengar till detta.
Det verkar som om mamman vet mer än vad hon vill vidkännas.

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #128 skrivet: 25 maj 2010 15:17:22 »
Pappan misshandlad utanför rätten

Den biologiska pappan till den mördade 19-åringen från Vollsjö berättar att han blev misshandlad när han var på
väg till hovrätten i Malmö förra tisdagen. Nu är han rädd för att ta sig till den fortsatta rättegången och vill ha
polisskydd mellan järnvägsstationen och hovrätten.

Polisen utreder just nu misshandeln som skedde utanför hovrätten i Malmö förra tisdagsmorgonen. Man vill dock inte gå in
närmare på läget i utredningen, eller vad som kan ha legat bakom händelsen.

Den 45-årige mannen är pappa både till mordoffret och den 16-åring som tingsrätten dömt för brottet. Han vittnade i
tingsrätten, och är målsägande även i hovrätten där rättegången startade den 17 maj. Själv misstänker han att
misshandeln kan ha haft med målet att göra. ??? Jag var helt oförberedd när någon hoppade på mig 50 meter utanför
hovrätten, och misshandlade mig brutalt. Jag hann inte se vem det var, eftersom jag blev medvetslös direkt, säger han.

??? Sedan dess har jag inte vågat åka till rättegången, trots att jag hade velat vara där.

Läs hela artikeln här:
http://www.ystadsallehanda.se/sjobo/article882518/Pappan-misshandlad-utanfor-ratten.html
Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #129 skrivet: 31 maj 2010 19:53:13 »
Vittnesmål togs om

Hovrätten fortsatte sin förhandling om Vollsjömordet på måndagen. Turen hade nu kommit till
att se inspelningar av vittnesförhören.

Ett stort pressuppbåd var på plats i hovrätten på måndagen, för att bevaka den
uppmärksammade rättegången om mordförsöket i Kristianstad. I rättssalen där förhandlingen om
Vollsjömordet fortsatte fanns däremot bara ett fåtal åhörare.
16-åringen, som i tingsrätten har dömts för mord på sin syster, satt återigen mitt emot sina
familjemedlemmar.

Tillsammans med rätten tittade de på inspelningar av vittnesförhören i tingsrätten, som visades
på två projektionsdukar i salen.
I videoupptagningarna berättar både pojkvännen och den mördades bästa kompis om 19-
åringens rädsla för sin bror, tiden före hennes död. Väninnan lämnar en detaljerad redogörelse av
hur 16-åringen hittade den livlösa kroppen på familjens gård utanför Vollsjö den 3 augusti.

16-åringen lyssnade på vittnesmålet med nedböjt huvud, medan han koncentrerat pillade med
snörena på sin luvtröja.
Hovrätten fick också se 16-åringens styvfar berätta att bara han och barnens mor hade tillgång
till vapenskåpet, där det antagna mordvapnet fanns.
I vittnesmålet erkänner han också att det hänt att han misshandlat 16-åringen "med
knytnävarna".

Läs hela artikeln här

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #130 skrivet: 01 juni 2010 22:17:04 »
"Vi får aldrig veta vad som hände"

Hela sanningen om 19-åringens död kommer aldrig fram. Det var båda sidor överens om sista
dagen i hovrätten.

Den åtalades och mördades gemensamma syster framförde än en gång att hon ville slippa
ovissheten efter mordet.
??? Hon önskar verkligen att vi ska få veta vad som hände den där natten, sa målsägandebiträdet
Christel Karlsson i hovrätten.
Men varken försvaret eller åklagaren kunde med säkerhet reda ut vad som ledde fram till att 19-
åringen sköts ihjäl natten till den 3 augusti förra året.

??? Det här liknar inget av mina tidigare mordmål. Det finns ingen enkel gärningsman, eftersom det
hände inom familjen på deras gård, sa advokat Jörgen Malmunger.
Åklagare Bengt Åsbäck höll ändå fast vid att hovrätten ska göra samma bedömning som
tingsrätten och döma kvinnans 16-årige bror för mordet.
??? Vi kommer inte att få någon visshet om vad som hände. Men det har inget med bevisvärdering
att göra, sa han.

I sin slutplädering bemötte han försvarets kritik mot utredningen, som går ut på att man inte har
kunnat utesluta att någon annan är mördaren.
Flera omständigheter pekar mot att det var 16-åringen som mördade systern. Hans fingeravtryck
fanns på kartonger som dolde liket. Det var också han som hjälpte 19-åringens bästa kompis att
hitta kroppen och han kände till ett bylte med tygföremål som var nedfläckade av systerns blod.

Läs hela artikeln här:

::)

Hovrättens dom om Vollsjömordet kommer den 11 juni.

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Paulie_Walnuts

• Medlem
« Svar #131 skrivet: 13 juni 2010 20:34:05 »
Hovrätten dömer brodern för mord

En ung kvinna anträffades den 3 augusti 2009 död i sitt hem i Vollsjö i Skåne. Av den
rättsmedicinska undersökningen framgår att hon skjutits med två skott i huvudet och att hon
avlidit av dessa skador. Åklagaren åtalade den 15-årige brodern för mord på sin syster. Ystads
tingsrätt fällde brodern för mordet och bestämde påföljden till överlämnande till rättspsykiatrisk
vård med särskild utskrivningsprövning. Domen har nu efter överklagande prövats av hovrätten,
som inte gör någon ändring i tingsrättens domslut.

I domen prövar hovrätten, efter att ha slagit fast vad som är utrett om det faktiska
händelseförloppet, först den bevisning som enligt åklagaren pekar på att brodern är gärningsman.
I denna prövning tar hovrätten även ställning till, och avfärdar i allt väsentligt, den kritik som
försvaret riktat mot utredningen. Därefter behandlas frågan om alternativa teorier och andra
gärningsmän varefter hovrätten slutligen redovisar sin sammanfattande bedömning av
åklagarens gärningspåstående.

Det finns enligt hovrätten ett flertal var för sig fristående omständigheter som alla pekar mot att
brodern deltagit i gömmandet av systerns kropp och att han känt till var bevismaterial gömts.
Tillsammans utgör redan dessa omständigheter ett mycket starkt stöd för att han är
gärningsmannen. Till detta kommer att han vid flera tillfällen tidigare under sommaren hade
uppträtt märkligt mot systern och att hon därför känt rädsla för honom. Slutligen har hovrätten
vid övervägande av andra möjliga gärningsmän funnit att sannolikheten för en alternativ
gärningsman är så liten att den kan lämnas utan avseende. Hovrätten anser vid en
sammanvägning av samtliga dessa omständigheter att det är ställt utom rimligt tvivel att brodern
uppsåtligen har berövat sin syster livet.

Hovrätten rubricerar, precis som tingsrätten, gärningen som mord och bestämmer påföljden till
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Pressmeddelande från Hovrätten över Skåne och Blekinge
http://www.regeringsratten.se/templates/DV_Press____17988.aspx

Et ego in Arcadia Vixi

Utloggad Bubrak

• Medlem
  • Antal inlägg: 380
« Svar #132 skrivet: 24 juni 2010 08:56:25 »
Hovrätten dömer brodern för mord

En ung kvinna anträffades den 3 augusti 2009 död i sitt hem i Vollsjö i Skåne. Av den
rättsmedicinska undersökningen framgår att hon skjutits med två skott i huvudet och att hon
avlidit av dessa skador. Åklagaren åtalade den 15-årige brodern för mord på sin syster. Ystads
tingsrätt fällde brodern för mordet och bestämde påföljden till överlämnande till rättspsykiatrisk
vård med särskild utskrivningsprövning. Domen har nu efter överklagande prövats av hovrätten,
som inte gör någon ändring i tingsrättens domslut.

I domen prövar hovrätten, efter att ha slagit fast vad som är utrett om det faktiska
händelseförloppet, först den bevisning som enligt åklagaren pekar på att brodern är gärningsman.
I denna prövning tar hovrätten även ställning till, och avfärdar i allt väsentligt, den kritik som
försvaret riktat mot utredningen. Därefter behandlas frågan om alternativa teorier och andra
gärningsmän varefter hovrätten slutligen redovisar sin sammanfattande bedömning av
åklagarens gärningspåstående.

Det finns enligt hovrätten ett flertal var för sig fristående omständigheter som alla pekar mot att
brodern deltagit i gömmandet av systerns kropp och att han känt till var bevismaterial gömts.
Tillsammans utgör redan dessa omständigheter ett mycket starkt stöd för att han är
gärningsmannen. Till detta kommer att han vid flera tillfällen tidigare under sommaren hade
uppträtt märkligt mot systern och att hon därför känt rädsla för honom. Slutligen har hovrätten
vid övervägande av andra möjliga gärningsmän funnit att sannolikheten för en alternativ
gärningsman är så liten att den kan lämnas utan avseende. Hovrätten anser vid en
sammanvägning av samtliga dessa omständigheter att det är ställt utom rimligt tvivel att brodern
uppsåtligen har berövat sin syster livet.

Hovrätten rubricerar, precis som tingsrätten, gärningen som mord och bestämmer påföljden till
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Pressmeddelande från Hovrätten över Skåne och Blekinge
http://www.regeringsratten.se/templates/DV_Press____17988.aspx

Jag kan fortfarande inte förstå att Hovrätten utesluter alternativa gärningsmän, läser man FUPPEN noga samt SKL protokoll samt "läser mellan raderna" i förhören (som för övrigt är under all kritik!) reagerar i alla fall jag över Hovrättens dom. Bara för att den misstänkte anses förståndshandikappad eller till synes i alla fall lider an någon slags störning som innefattar brist på bla. kommunikation, samspel och sociala koder i samhället och inte kan ange en tydlig och sammanhängande och trovärdig berättelse. Det enda han kan göra är att neka till brottet.

Jag tror att Davids advokat Jörgen är helt inne på rätt spår om att det faktiskt kan finnas en annan gärningsman och är helt med på att den förundersökning som gjorts är minst sagt medioker.
Att Lottie är död och att hennes "störda" lillebror som beter sig konstigt och som många påstår att Lottie är rädd för pekas ut som gärningsman, mer eller mindre ganska omgående av polisen kallar jag för att göra jobbet lätt för sig.

Jag tror att Jörgen kommer att se till att David först och främst får den vård och ett fungerande socialt nätverk runt honom, som han är i behov av, men mina frågor kvarstår. "Vem skall se till att rätt gärningsman hamnar bakom galler"?

"Vem kan återuppta en förundersökning där en gärningsman redan blivit dömd"?

För inte fan hjälper det att jag ringer polisen och ifrågasätter!

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #133 skrivet: 10 juli 2010 17:10:03 »
Läste i Expressen att Davids advokat Jörgen Malmunger nu kommer att överklaga domen till HD!!! Way to go Jörgen!!!

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2059640/lotties-bror-overklagar-till-hd
« Senast ändrad: 10 juli 2010 17:35:45 av Jagger »

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #134 skrivet: 14 juli 2010 11:53:23 »
Jag är väldigt engagerad i detta mordfall av olika orsaker, dels på grund av att det handlar om en kille med ett förståndshandikapp och som jag anser felaktigt anklagad och dömd för ett mord han inte begått, eller i alla fall dömd för mordet på sin syster Lottie och som jag anser inte är "bortom all rimlig tvivel". Läser man fuppen noga kan man inte hitta något som egentligen binder David till brottet - utom rimlig tvivel. Allting är bara indicier och David har ju hela tiden nekat till mordet.
Det ligger mycket annat bakom denna trasiga familj, som kanske inte kommit fram i massmedia helt och hållet, men det vi redan vet räcker för mig att bilda en egen uppfattning om vad som egentligen pågick inne i huset.

Jag blir inte klok på hur rättegångar dömer egentligen, jag menar då  - bortom rimlig tvivel. Om man gör en jämförelse i två helt olika fall t ex. Linda Chen fallet och denna förstår jag inte riktigt hur de har tänkt.
Att Mats inte kan dömas för mordet är ju lätt att förstå, då det inte finns tillräckligt starka bevis som kan fälla honom - alltså åker han dit för brott mot giftefriden, återigen återkommer jag till "bortom all rimlig tvivel". Mats kan inte dömas för mordet då det inte går att bevisa att han gjort det - solklart jag hajar. Hur tänkte man i detta fall undrar jag då?
Hur kan man döma David mot sitt nekande, med de få bevis som finns? Hur kan man döma David på enbart indicier? Bortom all rimlig tvivel?

Både tingsrätten och hovrätten har ju dömt killen på indicier, jag beundrar Jörgen Malmunger för hans enträgna försök till att få David frikänd och jag hoppas att han lyckas!
Jag har privat varit i kontakt med många inblandade i denna mordgåta, poliser, journalister, egna kontakter inom polisen, till och med med Jörgen själv för att diskutera kring fallet. Jag har kommit fram till att David omöjligtvis har kunnat genomföra mordet ensam, läser man alla dokument i förundersökningen kan jag inte heller binda David till mordet.
Hoppas bara att rättvisan till slut får segra!

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #135 skrivet: 24 augusti 2010 11:05:59 »
Usch vad tyst det är om detta! Någon som vet något nytt i ärendet?

Utloggad Nidhögg

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 670
« Svar #136 skrivet: 27 oktober 2010 18:45:17 »
Styvfadern har nu dömts för misshandel av David Nilsson. Påföljden blir böter.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article8030371.ab

Utloggad MickeE

• Medlem
  • Antal inlägg: 1
« Svar #137 skrivet: 01 november 2010 23:52:21 »
Jag blir inte klok på hur rättegångar dömer egentligen, jag menar då  - bortom rimlig tvivel. Om man gör en jämförelse i två helt olika fall t ex. Linda Chen fallet och denna förstår jag inte riktigt hur de har tänkt.
Att Mats inte kan dömas för mordet är ju lätt att förstå, då det inte finns tillräckligt starka bevis som kan fälla honom - alltså åker han dit för brott mot giftefriden, återigen återkommer jag till "bortom all rimlig tvivel". Mats kan inte dömas för mordet då det inte går att bevisa att han gjort det - solklart jag hajar. Hur tänkte man i detta fall undrar jag då?
Hur kan man döma David mot sitt nekande, med de få bevis som finns? Hur kan man döma David på enbart indicier? Bortom all rimlig tvivel?

Inte helt rätt du!! 
Mats kan inte dömas för mord, för det går inte att bevisa att Linda blivit Mördad!!
Kroppen va i så dåligt skick att man kunde inte fastställa ngn dödsorsak,
alltså kan man ju inte döma ngn för mord...
Om dem hade hittat orsaken till Lindas "Mord" död , e jag säker på att Mats hade blivit fälld för mord!!
Lottie e ju bevisligen mördad, alltså inte ett fall att jämnföra med!!
En viss skillnad de!!

Utloggad agtiwi

• Avstängd
  • Medlem
  • Antal inlägg: 34
« Svar #138 skrivet: 03 februari 2011 07:58:21 »
Jag TROR inte att David är ensam gärningsman i denna tragiska soppa lika lite som jag tror att Linda inte blev mördad samt att Mats faktiskt är skyldig till det.
Det sägs att befolkningen ska rätta sig efter domarna som blir, men tyvärr har jag svårt att göra det i båda ovannämnda fall..
En annan sak som slår mig är att myndigheterna knappast kan ha sett till barnens bästa när de helt plötsligt rycktes upp från ssina tryggheter för att flyttas tillbaka till sin biologiska mor. Känns som att läsa en otroligt dålig bok när man ser vad dessa barn fått genomlida, usch och fy :(

Utloggad Körven

• Medlem
  • Antal inlägg: 209
« Svar #139 skrivet: 06 februari 2011 08:58:32 »
Inte helt rätt du!! 
Mats kan inte dömas för mord, för det går inte att bevisa att Linda blivit Mördad!!
Kroppen va i så dåligt skick att man kunde inte fastställa ngn dödsorsak,
alltså kan man ju inte döma ngn för mord...
Om dem hade hittat orsaken till Lindas "Mord" död , e jag säker på att Mats hade blivit fälld för mord!!
Lottie e ju bevisligen mördad, alltså inte ett fall att jämnföra med!!
En viss skillnad de!!

Jag och några med mig tror i alla fall inte att Linda Chen dött en naturlig död,eller av ålders deabetes eller någon annan sjukdom.Att Mats Alm blev tagen med fingrarna i syltburken,men att det inte gick att bevisa att det var han öppnat locket,är ju märkligt,eller skandallöst.Det finns flera dömda som sitter inlåsta även med livstidstraff som dömts på sämre bevisning än i detta fall.
När det gäller Lotties mördare David som skall lida av ADHD,så är det märkigt det också.Endera lider inte David av ADHD eller så är han inte mördaren.Visst en person med ADHD kan mörda,men att han skulle städat mordplatsen och forslat undan och gömt liket.Han har letat reda på nyckeln till vapenskåpet.Det blir förmånga moment att hålla reda på för en ADHD person.
Om han var mördaren skulle han skjutit sin syster,och sedan tex satt sig framför datorn och spelat,som inget hade hänt.Det är liksom poängen i det hela med ADHD,man inser inte vad man gjort.

Utloggad agtiwi

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #140 skrivet: 06 februari 2011 10:32:24 »
Någon här spekulerade lite kring om mamman tagit Davids medicin mot adhd, men även om hon gjort det är det ju så liten mängd i de tabletterna att det knappast lär ge något rus. Dessutom finns det faktiskt en annan medicin förutom Ritalin och Concerta som heter Strattera och den innehåller inget som kan ge något rus. Det är i regel dessa tre mediciner som används vid adhd.

Utloggad Bubrak

• Medlem
« Svar #141 skrivet: 06 februari 2011 11:32:40 »
Jag har varit i kontakt med olika personer som är mer eller mindre insatta i detta, vill dock inte uppge några namn. Det som skrämmer mig är att de flesta jag talat med är medvetna om att David sannolikt inte begått detta brott som han är dömd för. Tyvärr kan de inte hitta någon annan gärningsman och de kan heller inte bevisa att David inte skulle ha begått detta. Många tror att David satts dit då han är den som kommer att dömas till det lägsta straffet av alla inblandade. För mig är detta skandal! Ingen verkar bry sig...

Utloggad Hastings

• Det är inte lätt när det är svårt
  • Medlem
  • Antal inlägg: 767
  • Nulla caena sine caesum
« Svar #142 skrivet: 06 februari 2011 20:50:50 »
Någon här spekulerade lite kring om mamman tagit Davids medicin mot adhd, men även om hon gjort det är det ju så liten mängd i de tabletterna att det knappast lär ge något rus. Dessutom finns det faktiskt en annan medicin förutom Ritalin och Concerta som heter Strattera och den innehåller inget som kan ge något rus. Det är i regel dessa tre mediciner som används vid adhd.

Det som skiljer Strattera från de andra är att de tinte verkar centralstimulerande, dvs det är itne ett amfetaminpreparat.

Däremot kan även sånt som inte är amfetamin ge rus.

Jag har fått för mig att David hade Concerta och om han haft normal dos krävs det så många tabletter för att uppnå "rus" att man skulle bli mätt och däst av alla tabletter innan man blev påverkad. Jfr att bli full på lättöl.
Protect me from what I want

Utloggad agtiwi

• Avstängd
  • Medlem
« Svar #143 skrivet: 06 februari 2011 23:14:11 »
Det som skiljer Strattera från de andra är att de tinte verkar centralstimulerande, dvs det är itne ett amfetaminpreparat.

Däremot kan även sånt som inte är amfetamin ge rus.

Jag har fått för mig att David hade Concerta och om han haft normal dos krävs det så många tabletter för att uppnå "rus" att man skulle bli mätt och däst av alla tabletter innan man blev påverkad. Jfr att bli full på lättöl.

Ok, ja du har helt rätt! Givetvis finns annat som kan ge rus, men tänkte först och främst på amfetamin.

Utloggad teknikern

• Medlem
  • Antal inlägg: 131
« Svar #144 skrivet: 02 mars 2011 14:22:30 »
Ville bara kommentera begravningen, familjen betedde sig väldigt underligt under hela begravningen. Mamman kommer dit i blåjeans och adidasträningsjacka :-\ och på mamman, "pappa" thomas och syskonens blomma fanns banderoller med texten "Go girl! Dotter och syster". lite märklig text till sin dotter som blivit mördad, eller?!

Jo en smula märklig, men familjen i sig ska ha levt under knapra förhållanden med missbruk osv om jag inte är fel på det och det känns rätt sporadiskt som att då har man inte samma livsuppfattning som en som inte tar droger.

Utloggad teknikern

• Medlem
  • Antal inlägg: 131
« Svar #145 skrivet: 02 mars 2011 14:29:50 »

Advokaten i Vollsjö-fallet: Familjen kan ha hjälpts åt med mordet
Den nu 16-årige Vollsjöpojken överklagar den fällande domen för mord på sin 19-åriga storasyster Lottie.

Som 15-åring dömdes han till sluten rättspsykiatrisk vård.
Ett argument som nu åberopas för att fria honom är att hans psykiska störning gör att han inte skulle ha klarat att röja undan spåren efter mordet.
Pojkens advokat Jörgen Malmunger menar att de andra som fanns på gården under mordnatten 3 augusti förra året skulle kunnat städa - ensamma eller gemensamt.
Försvarsadvokaten menar att de inte alls är uteslutna som mördare eller medhjälpare.

"Märkliga förhållanden"
"Det är ofta vanskligt att spekulera över motiv till ett mord och ofta framstår gärningsmannens motiv som svårförståeligt. I denna del har tingsrätten inte tagit hänsyn till de mycket märkliga förhållandena inom familjen. Familjemedlemmarna misstänker varandra för stöld, man använder våld inom familjen på ett sätt som känns främmande för en utomstående", skriver advokaten.
Advokaten skriver i överklagandet att hans klient i och för sig kan vara mördaren. Men att andra också kan vara det.
"Mordnatten fanns med säkerhet fyra personer på fastigheten. Samtliga har var för sig eller tillsammans med någon av de andra haft tid och möjlighet att utföra mordet och gömma kroppen. Två av dem har dessutom med säkerhet haft tillgång till möjligt mordvapen."

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.1954970/advokaten-i-vollsjo-fallet-familjen-kan-ha-hjalpts-at-med-mordet

Det är har jag från början ansett utretts helt fel. Att man förbiser saker att undersöka (för att underlätta för sig själv?-varför?) att man tar uppgifter saker för givet?, Får jag bestämma börjar man om på nytt med ny teknisk undersökning på gården som innebär precis varenda millimeter utvändigt och invändigt, jag tror stort på att svaret om vem som egentligen mördade Lottie finns och har alltid funnits på gården. Motivet likaså.

Utloggad Ztartrax

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
  • the man, the myth, the legend
« Svar #146 skrivet: 04 april 2011 16:26:11 »
Jag skulle vilja ha FUP:en i detta ärende, någon?

/Z

Utloggad saraht74

• Medlem
  • Antal inlägg: 41
« Svar #147 skrivet: 05 april 2011 04:23:58 »
Samma här ztartrak, är mycket intresserad av FUPen, misstänker att det är mycket man förbisett/tagit för givet, utan att det undersökts ordentligt. Jag har inga konkreta bevis, men min känsla säger mig att även om D gjorde detta så var det på uppmaning av någon annan, och att han fick ghjälp att röja upp spåren sedan. Men som sagt detta är bara en lös teori...
Sarah

Utloggad Amoco

• Medlem
  • Antal inlägg: 44
« Svar #148 skrivet: 05 april 2011 08:15:07 »
Jag skulle vilja ha FUP:en i detta ärende, någon?

/Z

www.thepiratebay.org
Sök på FUP och du hittar Sjöbo, Arboga, Elin m fl
Annars, lägg ett meddelande till mig!

Utloggad Ztartrax

• Medlem
  • Antal inlägg: 91
  • the man, the myth, the legend
« Svar #149 skrivet: 07 april 2011 15:57:48 »
Hej ihima!

Ja, förundersökningsprotokollet finns på Internet.

Det finns inlägg längre bak i den här tråden som refererar till det:

http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1667.msg32507#msg32507
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1667.msg34658#msg34658

Såvitt jag kan se så hänvisar dessa länkar endast till ett inlägg som hänvisar till olika sidor i FUP. Finns det någonstans där det hänvisas till var man kan hitta och ladda ner själva FUP:en?

/Z

Mvh

/Mr W

Nya kommentarer

SV: Mordet på John Hron i Kode 1995 av Nattugglan2011
[Igår kl. 23:47:54]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Igår kl. 23:08:52]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Blueberry
[Igår kl. 21:14:44]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Alfa
[Igår kl. 19:39:15]