: Mordet på Therese Johansson Rojo i Stureby 2009  (läst 168760 gånger)

0 medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 159
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
SV: Mordet på Therese Johansson Rojo i Stureby 2009
« Svar #125 skrivet: 27 oktober 2009 23:26:35 »
Sturebydomen överklagas
Publicerad 27 oktober 2009 - 17:00
Uppdaterad 27 oktober 2009 - 17:01

Domen mot två 16-åriga ungdomar för mordet på en 15-årig flicka i Stureby i juni kommer med all sannolikhet att överklagas, skriver Dagens Nyheter.

Kammaråklagare Jakob Holmberg yrkade på fyra års sluten ungdomsvård, men Södertörns tingsrätt bedömde straffets längd till ett år och åtta månader.

-Straffet är för kort i jämförelse med vad jag har yrkat. Saken bör dessutom prövas av hovrätten för att det finns ett intresse att detta provas av högre rätt, säger Holmberg till DN.

http://svt.se/2.33538/1.1747169/sturebydomen_overklagas

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad Script

• Medlem
  • Antal inlägg: 2
« Svar #126 skrivet: 28 oktober 2009 02:09:42 »
Finns fler än jag som skulle vilja att straffen i Sverige för mord skärptes, främst för unga, men även för vuxna? Är det rimligt att mördade som bor/bott i Sverige är mindre upprättelsevärda än människor i andra länder? Är det ngn som har någon idé om hur vi kan göra för att samla namn och skriva en bra text inledningsvis för att skicka till våra politiker för att de ska jobba vidare för straffskärpning i Sverige-för mord, men kanske även för annat fysiskt våld.

Kanske det kunde påverka att rimligt hårdare straff utdöms i Hovrätten för Thereses mördare och att det blir något lättare för Thereses anhöriga, vänner att gå vidare.  Lagändringar går inte i en hast, men diskussionen måste starta och hållas levande för en förändring. Din eller min vän, barn,syskon eller förälder blir nästa offer. Skulle du kunna tänka dig att leva med beskedet att denne bara var "värd" ett så kort straff som Thereses mördare fick i Tingsrätten? Jag vet att jag inte skulle klarat det beskedet utan oerhört mycket smärta och kränkning! Jag tycker att de här plågorna som de anhöriga utsätts för måste få ett stopp. Så länge lagen kan döma så i första instans, så misshandlar våra nuvarande lagar anhöriga psykiskt ytterligare. Det är inte okay.

Tror ni att Brottsoffermyndigheten kan vara till hjälp med idéer för ovanstående, andra idéer från er på siten?
Skärp straffen i Sverige!
Ingen samhällstjänst för kriminella!

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #127 skrivet: 28 oktober 2009 07:27:11 »
Finns fler än jag som skulle vilja att straffen i Sverige för mord skärptes, främst för unga, men även för vuxna? Är det rimligt att mördade som bor/bott i Sverige är mindre upprättelsevärda än människor i andra länder? Är det ngn som har någon idé om hur vi kan göra för att samla namn och skriva en bra text inledningsvis för att skicka till våra politiker för att de ska jobba vidare för straffskärpning i Sverige-för mord, men kanske även för annat fysiskt våld.

Kanske det kunde påverka att rimligt hårdare straff utdöms i Hovrätten för Thereses mördare och att det blir något lättare för Thereses anhöriga, vänner att gå vidare.  Lagändringar går inte i en hast, men diskussionen måste starta och hållas levande för en förändring. Din eller min vän, barn,syskon eller förälder blir nästa offer. Skulle du kunna tänka dig att leva med beskedet att denne bara var "värd" ett så kort straff som Thereses mördare fick i Tingsrätten? Jag vet att jag inte skulle klarat det beskedet utan oerhört mycket smärta och kränkning! Jag tycker att de här plågorna som de anhöriga utsätts för måste få ett stopp. Så länge lagen kan döma så i första instans, så misshandlar våra nuvarande lagar anhöriga psykiskt ytterligare. Det är inte okay.

Tror ni att Brottsoffermyndigheten kan vara till hjälp med idéer för ovanstående, andra idéer från er på siten?

Det finns ett par saker som jag anser talar mot krav för strängare straff och det är risken att dels bevisbördan kan bli orimligt hög- fast den borde också stärkas enligt min mening, men ett annat skäl kan vara att en person som t.ex. borde dömas för mord, kanske istället döms för dråp och därmed kommer undan. Det är svårt, detta, för meningen med det hela är ju att folk ska få riktiga, kännbara straff.  En bra början är väl att man inte ska ha så lätt att reducera det straff man fått.. Man måste tänka igenom hela rättsproceduren för att det ska bli rätt, här; från polisens säkrande av spår och fram till domslut.

Utloggad Script

• Medlem
  • Antal inlägg: 2
« Svar #128 skrivet: 28 oktober 2009 20:04:59 »
En minnesstund kommer att hållas för Therese i morgon!
Vill du läsa mer om hur folk reagerat och om minnesstunden så finns en länk här:
http://minneavtherese.blogg.se/2009/october/elin-orattvisa-varld.html?_tmp=413086a1a25f4c91678007739ad1221e7b7d5675.
Jag hoppas som de skriver att många som är aktiva i brottsofferfrågor, myndigheter som ska hjälpa brottsoffer e t c kommer att tänka på henne, hennes vänner och anhöriga då och kanske samtidigt ge ett svar på vad som görs för att brottsoffer och anhöriga ska slippa behöva uppleva skymfen av det straff mördarna fick i första instans. :'(

Visst det är svårt med straffsatser, men det viktigaste borde vara att brottet känns sonat för oss i befolkningen när de kommer ut och att brottsoffren någorlunda känner att en liten upprättelse getts. Det kommer det inte att vara i detta fall. Förmodligen hade ett hårdare straff även underlättat hanteringen och möjligheten att gå vidare för alla inblandade. Till vems nytta gavs detta straff?  Det kan man fundera djupt och länge på. Det omskrivna hatet mot de kriminella här på länken ovan samt synen på de anhöriga till dem hade säkert också minskat med ett hårdare straff. Det pratas nu om att vi har så fullt i fängelserna så därför lindras straffen, samtidigt säger de nu också upp folk i kriminalvården. Är inte kännbara och avskräckande straff något vi är beredda och prioriterar att betala skatt för? ???
Skärp straffen i Sverige!
Ingen samhällstjänst för kriminella!

Utloggad G Andersson

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 062
« Svar #129 skrivet: 29 oktober 2009 01:38:54 »
Jag måste säga att jag håller helt med signaturen Script.
Domen är ett hån mot Therese såväl som mot hennes anhöriga.

Visst, man kan argumentera för och emot i frågan och problematiken kring hårdare straff eller inte är komplicerad.
Även om förövarna i det här fallet varit unga så har brottets utstuderade karaktär och råhet likväl visat att förövarna är individer som helt verkar vara i avsaknad av empati och en normal verklighetsuppfattning. Det är inte tal om något vanligt brott där ungdomar halkat på glid utan om ett brott som är både planerat och fullständigt kallblodigt.

Om de överhuvudtaget går att rädda och kan leva normala liv i framtiden kan bara tiden utvisa, men det man gjort med den här patetiska domen är att man skickat ut signaler både till Thereses anhöriga och även till resten av samhället att Thereses liv inte var något värt. Med tanke på brottets grova art så borde det varit viktigare att rätten sett till att symboliskt skipa rättvisa för Therese istället för att låta förövarnas unga ålder fungera som svepskäl för att ge dem ett tunt straff som de ganska snart kommer att bli fria från.
En skandal! jag skäms å det svenska rättsväsendets vägnar.
« Senast ändrad: 29 oktober 2009 01:40:39 av G Andersson »
G Andersson
Glenn Gustaf Lauritz Andersson
Författare
(ansvarar för eget material)

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #130 skrivet: 29 oktober 2009 05:44:39 »
Jag anser att viljan av att återanpassa dessa ungdomar får inte vara mera viktigt än att lagföra dem för det brott de begått.....

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #131 skrivet: 29 oktober 2009 05:58:52 »
Jag måste tillstå att jag blev förvånad över den korta påföljden men undrar samtidigt vilken roll de två mördarnas sociala bakgrund har spelat. Om jag inte missminner mig kommer de ju ifrån s.k. normala familjer samt var tidigare okända för polis och socialtjänst.

Drar man en parallell till dubbelmordet på Hallandsåsen så blev påföljden för dem en helt annan; De var visserligen några år äldre men brotten de begick verkade inte särskilt planerat även om de visade en närmast total likgiltighet för vad som hände med de två tjejerna som lämnades att dö. Deras sociala bakgrund var dock av en helt annan art. Jag får intrycket av att det handlar om en olikhet inför lagen.

Utloggad Dennis Moore

• Medlem
  • Antal inlägg: 107
« Svar #132 skrivet: 29 oktober 2009 08:33:47 »
Straffet blev 1 år och 8 månaders ungdomsvård vardera. Vad är det för jävla land vi lever i. Straffen är ju ett stort skämt!!!!!!

Exakt, straffreduktion för unga brottslingar är som att låta rikt folk betala lägre skatt.

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #133 skrivet: 29 oktober 2009 22:41:42 »
Som Leif GW sade i senaste Efterlyst, så är straffskalan som Vrålind (Vrågård och Lind) dömts efter helt enligt praxis för den ålderskategorin av förövare, oavsett brott - tyvärr. Och även om rättens ledamöter möjligen kunde försökt pressa skalan uppåt så mycket det går, så verkar det som om de som skrivit lagarna gett väldigt lite spelrum för de som dömer.

Så det betyder med andra ord att praxis MÅSTE ändras via en lagändring. Och jag tror det är tid för det nu. Klyschan "barn är alltid barn" håller inte längre; speciellt inte när brottet är av så grovt och utstuderad karaktär och ungdomarna dessutom så pass nära vuxenålder. Tonåringar kan vara lika grymma och farliga som vuxna - och precis lika medvetna om konsekvenserna av sina gärningar; och det är dags att lagstiftarna inser detta. Sluta jolma!

En ändring måste till stånd - att kallblodiga monster typ Lind och Vrågård ska få komma ut efter ett år och åtta månaders sluten vård (där de dessutom kan fortsätta sin utbildning i lugn och ro) kan inte accepteras. Inte efter ett så förfärligt brott.
« Senast ändrad: 29 oktober 2009 22:44:12 av G Andersson »
G Andersson
Författare

Utloggad Örebroare

• Medlem
  • Antal inlägg: 129
« Svar #134 skrivet: 29 oktober 2009 22:55:51 »
Varför är maxstraffet fyra år överhuvudtaget när det ändå aldrig ges???  ???
Man kan ju undra vad som krävs för att få maxstraffet! Om inte det här fallet ger fyra år, vad krävs isåfall???  

Knarkare och rånare kan få flera år, men 16 åriga mördare får 20 månader......

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
  • Antal inlägg: 33
« Svar #135 skrivet: 30 oktober 2009 17:52:14 »
Vad bör man få i straff då, vid denna tid i livet? Vad säger hjärtat instinktivt? Mitt säger 16 år. Ungdomsvård till arton års ålder och från arton år fängelse fram till 32. Är jag alldeles för jävla hård nu? I såna fall säg till så skärper jag mig omedelbums. ???
Säg aldrig något ont om Prince Charles öron.
De kanske kan höra dig...

Utloggad Örebroare

• Medlem
  • Antal inlägg: 129
« Svar #136 skrivet: 30 oktober 2009 18:19:13 »
Det låter rimligt Conny. Såg på "Debatt" igår. Blev arg när jag hörde Therese morbror säga att de inte fått någon hjälp alls, medans Tim och Tove fått träffa psykolog, psykiater, präst mm. Vilka är offer egentligen.......... Folk tycker så jäkla synd om dessa två bara för att de är 16 år och dödat någon  >:(. De förtjänar all skit de kan få!!!

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #137 skrivet: 30 oktober 2009 18:51:06 »
jag har för fan dåligt samvete för att jag själv vet att jag befann mig bara ett par kilometer från Therese under mordtillfället. Jag som förälder undrar om inte förövarnas föräldrar skäms efter detta.

Utloggad kungens lilla piga

• Medlem
  • Antal inlägg: 83
« Svar #138 skrivet: 30 oktober 2009 20:52:47 »
Nazisten Pierre Ljungren var 16 år då han dödade en man.Han dömdes 1995 och fick fyra välförtjänta år i fängelse.
Mysko att Thereses banemän fick så lindrigt straff. Mordet var dessutom planerat i förväg.
Hoppas det inte är förövarnas sociala bakgrund som avgör domstolarnas iställning till hur långt straffet ska vara i det enskilda fallet.
Djävulens bästa lögn var den om att han inte fanns

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #139 skrivet: 30 oktober 2009 21:08:19 »
Inte bara att TL och TVs föräldrar var villabor. Dessutom var deras offer så pass ung själv att straffet borde höjas. Det var inte en vuxen man de bragt om livet, utan ett enligt lagen, barn. Varför räknas inte barnamord lika med barnnamord?

Utloggad Ruth

• Medlem
  • Antal inlägg: 1 250
  • Slumpen gynnar ett vaket intellekt
« Svar #140 skrivet: 31 oktober 2009 06:39:15 »
Vi är nog många som anser att domen är för lindrig, och som Leif GW sa kommer de antagligen att överklaga och då får vi se om straffet skärps.....

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #141 skrivet: 31 oktober 2009 10:41:40 »
Inte bara att TL och TVs föräldrar var villabor. Dessutom var deras offer så pass ung själv att straffet borde höjas. Det var inte en vuxen man de bragt om livet, utan ett enligt lagen, barn. Varför räknas inte barnamord lika med barnnamord?

Antar att du menar att barnamord ska räknas som lika med vuxenmord? Jag håller fullkomligt med om att det känns helt absurt att det ska kunna passera obemärkt att offret var så ung själv. Det handlar ju om en människa som rimligtvis skulle haft ett långt liv framför sig. Som tjejerna i morden på Hallandsåsen. Samtidigt så är det väl juridiskt sett svårhanterligt. För hur går det då med mord på åldringar? Höjda straffsatser på mord på unga, innebär ju indirekt att mord på äldre ses som "mer Ok". Och hur ska man göra med fall där barn har haft ihjäl andra barn? 

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #142 skrivet: 31 oktober 2009 12:07:13 »
Antar att du menar att barnamord ska räknas som lika med vuxenmord? Jag håller fullkomligt med om att det känns helt absurt att det ska kunna passera obemärkt att offret var så ung själv. Det handlar ju om en människa som rimligtvis skulle haft ett långt liv framför sig. Som tjejerna i morden på Hallandsåsen. Samtidigt så är det väl juridiskt sett svårhanterligt. För hur går det då med mord på åldringar? Höjda straffsatser på mord på unga, innebär ju indirekt att mord på äldre ses som "mer Ok". Och hur ska man göra med fall där barn har haft ihjäl andra barn? 
Ja där fick jag så jag teg. Undrar om jag...jaa du, kanske tycker att det är mer, eller inte lika uppskärrande med ett mord på en äldre än på ett barn. Hade diskussionen för tio år sen på samhällskunskapen på gymnasiet angående människors lika värde. Då hävdade jag högljutt att barn är mer värda än vuxna pga deras oskuld (generella menar jag givetvis, inte sexuella) Vad känner jag i dag? Får suga på den ett tag. ???

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #143 skrivet: 31 oktober 2009 13:53:31 »

Det är väl inte poängen, tycker jag.
Poängen är väl snarare att att det är brottets art och grovhet som ska bestämma straffet, inte offrets eller förövarens ålder - oavsett om vi talar om ungdomar eller åldringar.
G Andersson
Författare

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #144 skrivet: 31 oktober 2009 15:06:04 »
Poängen är väl snarare att att det är brottets art och grovhet som ska bestämma straffet, inte offrets eller förövarens ålder - oavsett om vi talar om ungdomar eller åldringar.
Självklart stämmer ju detta då ungdomarna planerat det så länge, men jag tror inte att varken jag eller pöbeln varit lika upprörda om offret varit en 55årig man på Ericssons firmafest. Om hans "kamrater" varit jämngamla hade de ju garanterat fått livstid.

Utloggad Zappa

• Medlem
« Svar #145 skrivet: 31 oktober 2009 15:32:32 »

Ja, det låter så självklart det du säger här, men vad ska man egentligen mena med brottets art och vad anses vara grovt? Jag läste listan på de 157 (?) kvinnor som mördats sedan början av 2000 talet och konstaterar att män fått lindrigare straff för att mordet inte har ansetts så grovt- eller vad de nu använt för uttryck. Ska det vara lägre straff om man i stort sett "avlivar" en annan person på ett kanske "humant" sätt oavsett uppsåt, än om man på det mest bestialiska sätt under drogpåverkan slaktar någon? Ska relationen mellan offer och förövare spela någon roll? Idag verkar det vara straffrabatt för mord på anhöriga. Titta gärna in på min barntråd om barn som misshandlas till döds- ofta av sina föräldrar eller styvföräldrar. De bara "råkar" ha ihjäl sina barn....shit happens, ungefär...

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #146 skrivet: 31 oktober 2009 18:31:10 »
Nja, jag bara menar, att i fall som det här, där det faktiskt varit en avsevärd planering bakom (och under en längre tidsperiod) och där det funnits flera chanser för förövarna att avstyra det, gör fallet ganska extremt och tyder på en enorm kallblodighet.

Detta ganska extrema inslag borde i sig också avspegla sig i domen, inte bara mordet som sådant eller dess modus operandi.

Många mord begås ju trots allt i affekt och är sällan planerade, såvida vi inte talar om professionella "jobb" inom kriminella kretsar.
« Senast ändrad: 31 oktober 2009 18:34:52 av G Andersson »
G Andersson
Författare

Utloggad Conny

• arbetarklassyngel
  • Medlem
« Svar #147 skrivet: 31 oktober 2009 22:39:03 »
Nja, jag bara menar, att i fall som det här, där det faktiskt varit en avsevärd planering bakom (och under en längre tidsperiod) och där det funnits flera chanser för förövarna att avstyra det, gör fallet ganska extremt och tyder på en enorm kallblodighet.

Detta ganska extrema inslag borde i sig också avspegla sig i domen, inte bara mordet som sådant eller dess modus operandi.

Många mord begås ju trots allt i affekt och är sällan planerade, såvida vi inte talar om professionella "jobb" inom kriminella kretsar.

Vi vet att det var kallblodigt, planerat osv, majjen ;), men vad säger magistern om min instinktiva dom på 16 år, är den för hög eller låg? :)
« Senast ändrad: 01 november 2009 06:59:50 av Jagger »

Utloggad G Andersson

• Medlem
« Svar #148 skrivet: 31 oktober 2009 23:29:35 »
Conny,

Hur många år som skulle vara lämpligt i domen har jag ingen uppfattning om - det överlåter jag till de juridiska experterna. Men att ett år och åtta månaders sluten "vård" är ett hån, det kan jag med lätthet konstatera.

Sedan har du ju förstås rätt i att brottet är extra upprörande därför att offret var en jämngammal till de som utförde brottet.
Men det vi diskuterar här är ju förövarnas ålder och hur den påverkar straffsatsen (straffsatsen och praxis är ju satt efter deras ålder, inte offrets!).
« Senast ändrad: 31 oktober 2009 23:35:02 av G Andersson »
G Andersson
Författare

Utloggad Backa

• Medlem
  • Antal inlägg: 156
« Svar #149 skrivet: 07 november 2009 19:48:21 »
Men det vi diskuterar här är ju förövarnas ålder och hur den påverkar straffsatsen (straffsatsen och praxis är ju satt efter deras ålder, inte offrets!).

Förövarnas ålder är enligt domstolarna "barn". Jag skulle vilja ha till en förändring av det begreppet till tonåringar alternativt ungdomar. Ord/begrepp har en så stark påverkan i vårat synsätt på saker och ting. Enligt mig är man inte längre barn när man är 16-18 år och givetvis inte heller vuxen, så därför varför inte använda det ord vi faktiskt använder i vardagen dvs. tonåring/ungdom, eller gör vi inte det?  Vad en fyraåring och en sextonåring gör och begriper är det en stor skillnad på och vi bör väl ha högre krav på de sist nämda.

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:33:53]

Mordförsök i Töreboda 2013 juni 16 på (man) av Bea
[Idag kl. 10:32:02]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Idag kl. 09:19:42]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Idag kl. 07:07:09]

Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea
[Idag kl. 02:07:43]

SV: Misstänkt människorov, grov våldtäkt i Arbrå 2013 av Bea