0 medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.
Finns fler än jag som skulle vilja att straffen i Sverige för mord skärptes, främst för unga, men även för vuxna? Är det rimligt att mördade som bor/bott i Sverige är mindre upprättelsevärda än människor i andra länder? Är det ngn som har någon idé om hur vi kan göra för att samla namn och skriva en bra text inledningsvis för att skicka till våra politiker för att de ska jobba vidare för straffskärpning i Sverige-för mord, men kanske även för annat fysiskt våld. Kanske det kunde påverka att rimligt hårdare straff utdöms i Hovrätten för Thereses mördare och att det blir något lättare för Thereses anhöriga, vänner att gå vidare. Lagändringar går inte i en hast, men diskussionen måste starta och hållas levande för en förändring. Din eller min vän, barn,syskon eller förälder blir nästa offer. Skulle du kunna tänka dig att leva med beskedet att denne bara var "värd" ett så kort straff som Thereses mördare fick i Tingsrätten? Jag vet att jag inte skulle klarat det beskedet utan oerhört mycket smärta och kränkning! Jag tycker att de här plågorna som de anhöriga utsätts för måste få ett stopp. Så länge lagen kan döma så i första instans, så misshandlar våra nuvarande lagar anhöriga psykiskt ytterligare. Det är inte okay.Tror ni att Brottsoffermyndigheten kan vara till hjälp med idéer för ovanstående, andra idéer från er på siten?
Straffet blev 1 år och 8 månaders ungdomsvård vardera. Vad är det för jävla land vi lever i. Straffen är ju ett stort skämt!!!!!!
Inte bara att TL och TVs föräldrar var villabor. Dessutom var deras offer så pass ung själv att straffet borde höjas. Det var inte en vuxen man de bragt om livet, utan ett enligt lagen, barn. Varför räknas inte barnamord lika med barnnamord?
Antar att du menar att barnamord ska räknas som lika med vuxenmord? Jag håller fullkomligt med om att det känns helt absurt att det ska kunna passera obemärkt att offret var så ung själv. Det handlar ju om en människa som rimligtvis skulle haft ett långt liv framför sig. Som tjejerna i morden på Hallandsåsen. Samtidigt så är det väl juridiskt sett svårhanterligt. För hur går det då med mord på åldringar? Höjda straffsatser på mord på unga, innebär ju indirekt att mord på äldre ses som "mer Ok". Och hur ska man göra med fall där barn har haft ihjäl andra barn?
Det är väl inte poängen, tycker jag.Poängen är väl snarare att att det är brottets art och grovhet som ska bestämma straffet, inte offrets eller förövarens ålder - oavsett om vi talar om ungdomar eller åldringar.
Nja, jag bara menar, att i fall som det här, där det faktiskt varit en avsevärd planering bakom (och under en längre tidsperiod) och där det funnits flera chanser för förövarna att avstyra det, gör fallet ganska extremt och tyder på en enorm kallblodighet. Detta ganska extrema inslag borde i sig också avspegla sig i domen, inte bara mordet som sådant eller dess modus operandi.Många mord begås ju trots allt i affekt och är sällan planerade, såvida vi inte talar om professionella "jobb" inom kriminella kretsar.
Men det vi diskuterar här är ju förövarnas ålder och hur den påverkar straffsatsen (straffsatsen och praxis är ju satt efter deras ålder, inte offrets!).