: Niklas Lindgren - Hagamannen  (läst 23752 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad birgit norman

• Medlem
  • Antal inlägg: 6
Niklas Lindgren - Hagamannen
« skrivet: 13 juni 2006 22:13:42 »
vad Hagamannen beträffar så grips jag av en primitiv känsla. Han är en otrolig människa. jag hoppas ahn får lagens srängaste straff. finnarna hade tukthus . vore det enda rätta för den. Tänk så många män som får lida för hans skull. Kvinnor blir livrädda för att inlåta sig med någon.
« Senast ändrad: 04 oktober 2008 12:24:05 av Jagger »
ag är mycket intresserad av kriminologi. Har följt med flera av de mest kända fallen både i England och Sverige

Tvesala

• Gäst
Re: hagamannen
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2006 22:50:56 »
Citat från: "birgit norman"
vad Hagamannen beträffar så grips jag av en primitiv känsla. Han är en otrolig människa. jag hoppas ahn får lagens srängaste straff. finnarna hade tukthus . vore det enda rätta för den. Tänk så många män som får lida för hans skull. Kvinnor blir livrädda för att inlåta sig med någon.

Man kan inte annat än att hålla med, men har han mördat någon? Han är väl bara åtalad för försök till mord?

Utloggad birgit norman

• Medlem
hagamannen
« Svar #2 skrivet: 14 juni 2006 15:52:04 »
Hon hade ju bara tur den sista som han tog efter julfesten på puben. Skar sönder dom i underlivet.  Den som är mest beklagasnvärd är väl hans sambo. Otäck typ. Tänk att ha barn med en sån där. Någe anlag måste det ju finnas. Och vilken uppväxt. Stackars, stackars barn. ja jag tror jag hade rest därifrån och tagit barnen med mig och aldrig återvänt
ag är mycket intresserad av kriminologi. Har följt med flera av de mest kända fallen både i England och Sverige

Utloggad Dr Pepper

• Medlem
  • Antal inlägg: 82
hagamannen
« Svar #3 skrivet: 15 juni 2006 23:28:52 »
Alla är vi olika och hur sambo och övriga släkt reagerar vet vi inte. Men det kan ju inte ha det så lätt. Men de kan ju trots allt inte stå till svars för en dåres verk. Hagamannens släktingar jobbade också på hans arbetsplats för övrigt.

Tukthus, kanske lite primitivt då vi lever i 2000-talet, men man förstår all vrede som finns mot honom. Tror dock inte han blir en bättre människa i ett fängelse, tvärtom.

Utloggad birgit norman

• Medlem
hagamannen
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2006 13:52:13 »
Nej klart att man inte kan göra mycket för dom heller. Jaså dom var också på hans arbetsplats. Jag tycker han verkar som en smilfink. Nån måste ju ha kommit underfund med att det var nåt fel. Dom träffade ju honom dagligen. Men det är ju sant att man kan dölja mycket. Vi hade en granne där vi bodde för länge sen och han gjorde nåt liknande. Men det var bara tur att en bonde satt ute och drck kaffe och hörde henne skrika. Vi had ekänt honom i åratal cch at ahns kulle göra nåt dyligt hade vi väl inte trott. Men han bor kvar på sin fars gård och hans fru med honom. Kom fram mycket sen.[/b]

Utloggad Dr Pepper

• Medlem
hagamannen
« Svar #5 skrivet: 17 juni 2006 00:31:45 »
Tänk dig i situationen Birgit. Skulle du verkligen misstänka din arbetskamrat, som du skrattat med, hjälpt eller fått hjälp av, lunchat med osv för att vara en våldtäktsman med barbariska metoder. Till råga på allt hade ju karln barn. Han var ju inte heller tidigare straffad, ej heller våldsam, utan en snäll och vanlig kille. Låt gå för att han hade små dojor o var lik fantombilden.

Det är nog lätt att vara efterklok...

Utloggad birgit norman

• Medlem
hagamannen
« Svar #6 skrivet: 17 juni 2006 08:46:41 »
Nej Du har delvis rätt där. Men hans utseende är så motbjudande jag kanske skulle ha haft nån ilning. Men det ruggiga är att detta har i princip drabbat en hel stad. Tänker man Umeå så tänker man Hagamannen. Jag tycker i alla fall att det daltas för mycket med såna där människor. Kallblodiga och sen skylla på spriten. Jag har träffat många törstiga människor men våldsamheterna finns ju där redan möjligtvis förstärkta. fattar ändå inte hur hans sambo inte kunde ana nåt. Det kanske var för stort för att ta in. Men å andra sidan har vi väl alla misstagit oss nån gång för att vi inte ville tro det värsta. Jag försöker tänka mig in i den situationen att ha barn med en sån men detta måste sluta med en ännu större tragedi när barnen blir medvetna om vad han har gjort.

Utloggad gondler

• Medlem
  • Antal inlägg: 145
SV: hagamannen
« Svar #7 skrivet: 06 april 2008 22:59:56 »
Jaq, det är ju mycket märkligt!
Själv jobbade jag, för några år sedan, ihop med en "gube" som under 60-70 talet arbetade som mentalskötare på SSS (St: Sigfrids sjukhus i Växjö)
Han berättade om då han jobbade på den s.k. "specialen" (slutenvård för kriminalpat.)
Där fanns bland andra tomtar  den S.k. Marstransmördaren (tror han finns beskriven här på forumet)
Han berättade att varje helg fick denna bestialiska figur besök av fru och barn!! :o

Då matvagnarna kom körandes utaför (körandes av kvinnor) stod ALLTID marstrandsmördaren i fönstret och stirrade med glasartad blick. Han var då som förstenad, rörde inte en fena och blinkade inte på flera minuter tills tårarna rann (inte av ånger el. ledsnad) ut efter kinderna.

Det var ju ett annat Sverige än det vi nu lever i, så villkoret för att han överhuvudtaget skulle komma ut var att han kirurgiskt kastrerades. (Detta gör, enkelt sagt, att libido försvinner)
Så, han gick med på det...
Sedan vet inte "guben" som jag jobbade ihop med vad som hände med... "Marstrandsmördaren"!!

Utloggad Baldrik

• Medlem
  • Antal inlägg: 133
« Svar #8 skrivet: 29 april 2008 01:33:14 »
Väljer fru Lindgren att inte skilja sig har hon ju en stor del i ansvaret att hennes barn kommer att mobbas. Att fortsätta äktenskapet med denna gris är ju som att spotta offren i ansiktet.

Utloggad mjohan

• Medlem
  • Antal inlägg: 93
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2008 19:39:01 »
Påstår man att "något anlag måste ju finnas" så måste man väl ha en skruv lös på något ställe? Skulle hans barn ha anlag för att bli våldtäktsmän då eller hur menar du?

Då är det ju lika bra att låsa in ungarna nu med en gång då?

Utloggad CharlieB

• Dust hunter
  • Medlem
  • Antal inlägg: 390
  • Bara en clown..............
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2008 23:37:41 »
Jag har ofta haft samma tankar som du!
kidsen nämligen.
Man vet ju hur det är i skolan idag!
hur grym och rå skolmiljön har blivit!
och hur grymma barn kan vara.
Att bli mobbingoffer idag är tyvärr allt för vanligt.
Jag hoppas verkligen kidsen och deras mamma får allt stöd de
behöver för att kunna bearbeta detta och gå vidare...........

Det här är bara en oerhört tragisk historia.
Man hoppas innerligt att fru Lindgren med barn får det stöd dom behöver.
Bara att välja att bo kvar på samma ställe torde va ett mycket svårt beslut.
Bor man i utkanten av Umeå så känner alla varandra, kan va både fördel o nackdel.
Personligen så är det kidsen som jag tänker på.
Hur kommer dom att bemötas av grannar i skolan och i samhället i övrigt.
Clownen skrattar och Clownen ler
Clownen gråter när ingen ser
men ingen kan honom klandra
han är väldigt lik oss andra.........

Utloggad Marina

• Medlem
  • Antal inlägg: 539
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2008 00:44:29 »
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja utsätta sina barn för att bo kvar där de bor och alla känner till dem.. Hur tänker man då? Som mor borde väl den främsta plikten vara att skydda sina barn? Vad ger man för signaler till sina barn om man fortsätter äktenskapet och dessutom hälsar på honom? Villl hon att de ska ha en manlig förebild?
Är det nån av er som har nån förklaring? Hur tänker hon?
Gamla synder kastar långa skugor...

Utloggad rålle

• Medlem
  • Antal inlägg: 810
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2008 10:55:04 »
Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan vilja utsätta sina barn för att bo kvar där de bor och alla känner till dem.. Hur tänker man då? Som mor borde väl den främsta plikten vara att skydda sina barn? Vad ger man för signaler till sina barn om man fortsätter äktenskapet och dessutom hälsar på honom? Villl hon att de ska ha en manlig förebild?
Är det nån av er som har nån förklaring? Hur tänker hon?

Citera

hon kanske har sin släkt där uppe? kanske hennes vänner stöttar henne? sen vet vi ju inte hur han var som man och far? han kanske var snäll hemma mot henne och barnen..men jag tycker också som du att hon måste vara både besviken och skrämd. usch och fy...!

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Antal inlägg: 961
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2008 11:39:21 »
Kan väl säga så här. Fru Lindgren har inte haft det så lätt som barn eller under sin uppväxttid. Att sen hamna i den här soppan är fruktansvärt.

Man får hoppas att hon och barnen får det stöd de behöver. Men det kan man nog inte ge sig fan på i dagens samhälle.
Har man själv växt upp under taskiga förhållanden, så är det kanske inte så lätt att inse vad som är normalt.

Antar att hon fungerar som många kvinnor (antagligen även män) som lever i förhållanden där de misshandlas. Man brukar tala om en normaliseringsprocess där den misshandlade finner olika "ursäkter" för misshandlarens beteende, och i regel lägger skulden hos sig själv. För den som inte själv upplevt detta är det naturligtvis horribelt men när psyket börjat brytas ner och skyddsmekanismerna inte funkar som de ska inträffar det. Till slut är det skrämmande att bara tänka tanken att lämna den som slår, misshandlaren är enda tryggheten.

Vet inte vad du vet om fru Lindgrens bakgrund Richards, men kanske finns förklaringen till att hon inte tar avstånd från mannen någonstans här. Har hon haft ett elände i livet och funnit någon sorts trygghet i hagamannen är det inte bara att lämna.

Att jag personligen delar åsikten att man ska skydda sina barn till varje pris och att de gissningsvis skulle må bäst av att komma bort från pappan och Umeå - ja det är min åsikt. Jag går inte i hennes skor och vet inte förutsättningarna. 
You angel you,
You're as fine as fine can be,
And the way you walk and the way you talk,
Is the way it ought to be

Utloggad aldred

• Medlem
  • Antal inlägg: 617
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2008 11:48:48 »
...

Hur länge sedan är det han åkte fast, drygt två år sedan? Jag vet inte ett dugg om Lindgrens hustru och egentligen har jag/vi inte med det och göra. Men visst undrar man.

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2008 15:25:07 »
Jag tycker att samhället ska ta ansvar för att barn ska slippa utsättas för sånt om inte mammorna klarar det. Det finns barn som lider oerhört i hem där kvinnor låter sej misshandlas år ut och år in. Var finns då människorna runt omkring? Jo ,det tycker att det är familjens ensak. Jag tycker inte det. Dessa barn sviks av alla...vi har ju hört dessa barn som vuxna fråga i TV-program :varför gjorde ingen något?

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #16 skrivet: 21 augusti 2008 16:00:14 »
Jag tycker tvärtom, hade nån haft lite insyn i deras privatliv hade kanske inte karljäveln  kunnat löpa fritt runtomkring  kvällar och nätter och förstöra livet för andra kvinnor.
Men han var väl snäll mot barnen..

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2008 10:30:06 »
Jag tycker tvärtom, hade nån haft lite insyn i deras privatliv hade kanske inte karljäveln  kunnat löpa fritt runtomkring  kvällar och nätter och förstöra livet för andra kvinnor.
Men han var väl snäll mot barnen..

Jo så klart Marina!
Men jag kan inte släppa tanken på att, har verkligen lilla frugan inte märkt någonting alls.
Eller är jag paranoid för "tigern" här hemma hade absolut märkt om jag hade pysslat med något konstigt.
För det är väl det minsta man kan säja om Niklas beteende konstigt?????
Du har rätt i det du säjer Marina om insyn, men vem skulle det ha varit som skulle ha haft den insynen?
Föräldrar, syskon, släkt, skola, dagis, soc, vänner????
Jag för min del är övertygad om att fam. Lindgren har levt ett tämligen isolerat liv utan nåt större socialt nätverk.

Självklart har hon det! Är sängen tom om nätterna så är den..och är han borta på kvällarna i sin verkstad istället för att vara hemma och vara snäll mot barnen så fattas det nåt viktigt i deras liv.
Hörde en kvinna berätta i rätten om sin sambo som våldtagit flera kvinnor. "Jo självklart undrade jag vad han gjorde om nätterna..men jag frågade aldrig..för dom nätterna slapp ju jag ha honom.
Så ser den ut  - den sanna kärleken

Utloggad Dr Pepper

• Medlem
« Svar #18 skrivet: 22 augusti 2008 18:43:44 »
Ni får det att låta som om "hagamannen" varenda kväll var ute och våldtog. I själva verket var det väl vid firmafester och dylikt med kraftig alkoholintag. Att han då inte kommer hem/blir hämtad framtill småtimmarna är väl inte så konstigt eller underligt. Sen tror man väl inte att sin egen sambo är en våldtäktsman som hållit en stad i rädsla, även om han är ute sent och beter sig konstigt eller har små skor? Hur många trodde eg. att "hagamannen" var en familjefar? Inte jag i alla fall. I alla fall är det skönt att man grep honom.

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #19 skrivet: 22 augusti 2008 18:56:43 »
Men var är det för "familjefar" som hyr en verkstad där han tillbringar kvällarna? "Kvällarna är hans egna ord. Fritz tillbringade kvällarna i källaren. Man kallade ju honom också för "vanlgi familjefar".Jag tycker inte det är normalt att man flyr sin familj så fort man kommer hem. Detta hade även hans arbetskamrater reagerat mot.

Utloggad Dr Pepper

• Medlem
« Svar #20 skrivet: 22 augusti 2008 19:03:08 »
Tyvärr är det nog så att folk är olika. En del kanske tycker att livet ska vara så, andra inte. Vi vet ju inte hela sanningen. Aftonbladet och Expressen och andra medier är ju knappast trovärdiga källor.

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #21 skrivet: 22 augusti 2008 19:27:04 »
Nej. det vet vi inte..men det vi vet räcker ju med råge för att konstatera att något varit fel..ingen vanlig familjefar precis.
Det är inte media som är källorna här utan vad som sades vid rättegången.
Det var ju en kvinna som ringde och tipsade polisen om denna familjefar när hon träffat på honom på förlsosnignskliniken där hans fru just fått deras andra barn. Det  som han  sade då fann hon så obehagligt  ..perverst att hon hon ringde polisen och tipsade om att han kunde vara Hagamannen. Så uttalar sej inte en familjefar om nyförlösta kvinnor och deras underliv.Tyvärr så nappade inte polisen på tipset. Kollade om han var straffad men fann honom vara en vanlig familjefar...och källan är inte  heller denna gång  media.
Jag ser att ni inte tycker att Expressen eller Aftonbladets trovärdighet är hög. Måhända.
De har väl hittat på våldtäkterna också? Eller ljuger dom selektivt när do mrapproterar från rättegångar?
Hurra för Hagamannen och hans fru! De har gett nomaliteten i äktenskapet  ett ansikte!
Nu väntar jag bara på att få höra om hur normal Anders Eklund var.
Och hur media ljugit om hans person.

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #22 skrivet: 22 augusti 2008 21:01:21 »
Ja..jag tycker bara det är märkligt att man tror att en person som lider av den svåra störning och abnorma synen på sex och frånvaron av empati som Hagamannen gör hänger av sej den  personligheten som en mössa på hatthyllan när han kommer hem. Och sen klickar igång den när han stänger ytterdörren. Man kan alltid se att det sipprar ut lite här och där av en sån personlighet om man lever tillsammans.
Visst får all leva som dom vill..men om resutlatet blir att mannen arbetar upp ett sånt hat mot kvinnor at han är nära att döda dom då tycker jag har förverkat den rätten.och om  man lever tillsammans med nån med så svåra störnignar utan att fatta nåt handlar det förmodligen om förnekelse. Skam. jag skulle skämmas ögonen ur mej om jag hade en man som tillbrignade kvällarna i ensamhet i en verkstad istället för med mej och  två små barn. Hobbies har alla..men...
Jag tycker det är viktigt  att veta vad som gör att såna här dubbelnaturer kan hålla på..om man normaliserar och bagatellisera deras sätt att leva, vara så gör man ju inte världen nån tjänst precis. Och särskilt inte de stackare som kommer i deras väg.
Den enda som reagerade över hans sätt att prata om sex och kvinnor var en kvinna träffade p å BB..en obekant. Hon normalsierade inte hans uttalanden .Det har tydligen nalla andra gjort..var nog inte enda gången han öppnade munnen i frågan.
Lilla frun hade nog svalt ett och annat.

Utloggad Marina

• Medlem
« Svar #23 skrivet: 23 augusti 2008 11:52:09 »
Lilla frun hade nog svalt ett och annat.

Ja det har hon med all säkerhet gjort.
Både svalt och blundat.
Helt otroligt tycker jag.
Samtidigt undrar man hur mår hon nu??
Ja, förmodligen är hon otroligt "stark" (läs empatistörd) som fortsätter som om ingenting har hänt och visar sitt stöd för Bigfoot. Detta är ju vad omgivningen ser. Det är ju de fakta man har. Hur det känns för hans offer och för de som levde i skräck för denne normale familjefar i flera år verkar ju inte ha påverkat henne?
Eftersom jag har två morddömda bröder i närmsta släkten (Taximordet i Malmö jag skrev om) så har jag ju sett hur det kan påverka en familj i generationer.
Deras kvinnor tog avstånd från dem, deras far talade aldrig mer till dem. Familjen skingrades,  bytte namn och flyttade till annan ort. De kände skam och även empati med offret och hans familj. Farmor fick utstå fruktansvärda saker både från grannar och okända innan de lyckades flytta. Hon ville ju skydda sina barn och de fick nya namn och fick gå i nya skolor. För att skonas från en grym omgivning.
Min ena faster lider fortfarande av sviter efter den "behandling " de övriga barnen fick av omgivningen. Särskilt från barn. Hon var i många år rädd för att gå ut ensam.Trots detta bemästrade hon sin männsikoskräck  och blev firad dansös p å Malmöoperan. Numera målar hon och säjer att där kan han hon få uttryck för all den sorg hon upplevt pga av detta brott.
Hade inte farmor och farfar tagit snabba och drastiska beslut för att rädda sina barn från omgivningens hat så hade jag inte levt idag , säjer hon.
Så olika kan det vara ..

Utloggad Banshee

• Medlem
  • Antal inlägg: 961
  • Obstinat Morrhoppa
« Svar #24 skrivet: 23 augusti 2008 14:00:27 »
Jag är helt inne på att hon måste ha blundat för vad Lindgren gjorde, och det med båda ögonen. Det finns dom som vet och det finns dom som väljer att inte veta...

Hur man ska se på hennes offerskap/delaktighet är en väldigt svår fråga. Vi var ju inne på att den som haft det svårt tidigare i livet kan få sina referensramar på sned och har svårt att hålla rätt på normalt och onormalt.

Frågan är ju hur det var (och är) med fru Lindgren, VET hon att hon gör något hon inte borde när hon tiger/stannar hos maken eller är detta "normalt" för henne?

Det ruggiga är ju att det är barn inblandade som ska leva med detta i sina liv, det tar ju aldrig slut på det viset.
You angel you,
You're as fine as fine can be,
And the way you walk and the way you talk,
Is the way it ought to be

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Alfa
[Igår kl. 22:27:00]

SV: Misstänkt mord i Malmö 2012 november 9 på Asim Berciragic av Bea
[Igår kl. 13:35:33]

SV: Misstänkt mord i Motala 2013 juni 16 på (flicka) av Zappa
[Igår kl. 12:22:25]

SV: Misstänkt mord i Töreboda 2013 juni 18 på (man) av Bea