0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.
För snart två veckor sedan hittades Esa Rano död i sin bostad.På måndagens obduktion hittade läkarna en pistolkulai hans huvud och polisen utreder nu ärendet som ett spaningsmord.- Jag kan säga så mycket att Rano inte dog en naturlig död, säger kriminalkommissarie Jan Nilzon.Det var hans advokat Marko Tuhkanen som hittade Esa Rano död i det hus som han ägde i Kärrbäck. Då, för snart två veckor sedan sade förundersökningsledaren Lotta Daniels till NSD att polisen då inte hade någon misstanke om att ett brott hade begåtts.På måndagen obducerades Esa Rano på rättsmedicin i Umeå.Under obduktionen uppräckte rättsläkaren ett kulhål i Ranos huvud. Läkaren hittade sedan en kula från ett finkalibrigt vapen i huvudet.Ingen naturlig dödJan Nilzon, kriminalkommissarie vid polisen i Haparanda/Kalix säger att ett pressmeddelande kommer att gå ut till samtliga media under onsdagsmorgonen.- Jag kan säga så mycket i nuläget att när kroppen obducerades i måndags upptäckte läkaren att Esa Rano inte dött en naturlig död, säger Jan Nilzon.Det var Esa Ranos advokat Marko Tuhkanen som för en vecka sedan slog larm om att Rano var försvunnen.- Jag pratade i telefon med Esa på långfredagen. Vi beslöt att ha fortsatt kontakt någon dag senare men jag kom inte i kontakt med honom, säger Marko Tuhkanen.Esa Rano, 51, blev känd i länet efter att, mirakulöst, ha överlevde ett yxöverfall i Vojakkala i maj 2008.Åklagarna kunde konstatera att han blev slagen med sex hugg i huvudet.Hela artikeln:http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=6872807
En grannfejd som pågått i snart 30 år! En familj gör sig ovänner med alla grannar runt omkring.Har nu det nått så långt som till mord? Tja! det verkar mycket troligt. Det är för mig oerhört märkligt att polis och myndigheter har låtit denna fejd fortgå i så många år.I de reportage man sett på tv om detta så märker man snabbt att in gen vill ta i idetta med tång. Ansvaret bollas fram och tillbaka mellan myndigheterna år efter år efter år. Nu har det troligtvis utmynnat i mord!Hade det behövt gå så långt? Vad borde myndigheterna och polisen gjort i detta ärende tidigare?Vad kommer de att göra nu? Frågorna är många! Jag är rädd att de flesta förblir obesvarade.
HAPARANDA/KÄRRBÄCK: Under måndagsmorgonen ryckte polis ut till Kärrbäck och huset där det tidigare i år misstänkts ha skett ett mord.Det var runt halv åtta på måndagsmorgonen som två polisbilar skickades till Kärrbäck i Haparanda kommun. Minst den ena ryckte ut med blålljus. Utryckningen gällde huset där Esa Rano tidigare i år misstänkts ha mördats.
Mordåtal i gungningI april intervjuade Kuriren Esa Ranos granne Kalle Peuravaara.Nu hoppas försvaret att uppgifterna i intervjun ska fria den mordåtalade 23-åringen. Den 25 april träffade Kuriren team Kalle Peuravaara efter att rättsläkare konstaterat att hans granne, Esa Rano, mördats.En intervju som givetvis handlade om känslor efter att dödsfallet i grannkåken hade förvandlats till ett brutalt mord.Nu kan samtalet i förlängningen fria den mordåtalade 23-åringen från Haparanda.I intervjun konstaterade Kalle Peuravaara att han träffat Esa Rano den 9 april. En dag efter att han kallblodigt ska ha mördats av 23-åringen, enligt polisens förundersökning.Dottern bekräftarEfter Kurirens artikel har advokat Lars Grönberg, som försvarar 23-åringen, arbetat intensivt med detta spår som kan fria hans klient.- Han är hörd fem gånger och det är starkt det han säger. Om Rano levde den nionde, då kan inte min klient ha skjutit honom den åttonde, säger Lars Grönberg.Enligt advokaten intygar Kalle Peuravaaras dotter, som besökte sin far under påsken, att Esa Rano hälsade på samma dag som pappan skjutsade hem henne. Den nionde april.Hela artikeln:http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6515226Kurirens artikel som avses:http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6397758