: Mordet på Carina Månsson i Malmö 2012  (läst 16867 gånger)

0 medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alfa

• Medlem
  • Antal inlägg: 2 204
SV: Mordet på Carina Månsson i Malmö 2012
« Svar #25 skrivet: 20 februari 2012 18:27:07 »
Johan1:
Citera
På alla fronter.

Det är inte ett krig mellan män och kvinnor. Det är inte motstående intressen mellan män och kvinnor, fäder och mödrar, fruar och äkta män. Det är ett mänskligt motstånd mot en del mäns maktmissbruk och misshandel och mord på kvinnor, mödrar och fruar. Mänskligheten är inte två motstående fronter utan enad mot detta faktum att en del män, verkligen inte alla, terroriserar och misshandlar sina fruar så till den milda grad att omkring 20 kvinnor mördas varje år. Trots samhällets alla åtgärder så återstår dessa 20-talet mord om året i Sverige.

Arbetslösheten är svår för både män och kvinnor och är inte varken en förklaring eller en ursäkt för att dessa 20 mördare per år mördar.

Du ser mörkt på framtiden och det beklagar jag. Jag ser en del mörka zoner i vårt samhäller och det är sådant vi måste försöka åtgärda. Bara detta att det för 10 år sen var 50-talet kvinnor som mördades på detta bestialiska vis säger mig att situationen har ljusnat åtminstone på detta område.

Allt fler män tar sitt föräldraskap på stort allvar och seriöst utan att vara maktfullkomliga eller elaka. Tvärtom tar de allt större del i vårdansvaret för barnen. De hämtar och lämnar på dagis. De lagar mat och tvättar kläderna. De är helt enkelt lika närvarande och ansvarstagande som kvinnor enamma varit tidigare. Inte alla förstås. Ännu.

Jag tror det betyder mycket att de är med när barnen föds och fått möjlighet att knyta an till sina barn redan från första dagen. Så allt är inte så mörkt som du beskriver i relationerna mellan män och kvinnor i det gemensamma föräldraskapet.

Jag tror inte att mäns arbetslöshet kan skyllas på att kvinnor också arbetar på ett synligt sätt numera. Lika lite som att kvinnors arbetslöshet kan skyllas på män.

(Jag ser nu att en del av dina inlägg har raderats. Jag gissar att det beror på att du faktiskt gick till personliga angrepp på mig, var oförskämd mot kvinnor i allmänhet samt de facto använde hot som argumentation för dina åsikter. Det är inte en fråga om att man inte bör göra så utan man ska inte bete sig så. Jag är ganska fördragsam till min natur och tar inte åt mig när jag läser sådant. Men jag noterar det definitivt. Det säger ganska mycket om den person som använder personliga angrepp och hot. Mer än om den angripne.)

Utloggad johanl

• Medlem
  • Antal inlägg: 88
« Svar #26 skrivet: 20 februari 2012 18:47:28 »
Johan1:
Det är inte ett krig mellan män och kvinnor.

Jag är ju inte blind, och inte dum eller hjärntvättad att jag förnekar det. Så som det ser ut idag i Sverige, så är det krig mot män. Mannen skall tryckas ner. Han är ond.

För mig är det inget krig mellan män och kvinnor, jag bara påtalar sanningen. I Sverige förs det ett krig mot män.

Jag kan säga såhär, jag gillar kvinnan bättre än mannen. Men bara för det så behöver jag inte diskriminera mannen. I det verkliga livet så behandlar jag kvinnan bättre än mannen. Och så kommer jag förmodligen alltid att göra. Vill bara säga att det är fel att fördöma och särbehandla kvinnor när det gäller allvarliga ärenden. Till exempel i rätts-sammanhang.

Utloggad johanl

• Medlem
  • Antal inlägg: 88
« Svar #27 skrivet: 20 februari 2012 19:00:52 »
Skrev lite hastigt det senaste inlägget. Vill bara lägga till att när jag behandlar kvinnor bättre än män så är det inte på ett sätt som känns förnedrande eller kränkande för mannen. Där är skillnaden. Och inte heller bara för att hon är "kvinna" och han är "man". Nej, helt enkelt och naturligt att jag som man har mer respekt för det motsatta könet.

Utloggad Be A Loser

• Avstängt
    Dubbelkonto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 3
« Svar #28 skrivet: 20 februari 2012 22:12:46 »
JohanI@

I det här fallet så kan du läsa i artiklarna som finns bifogat att det finns narkotika-missbruk med i mannens liv. Sådant brukar påverka relationen till både partner och barn negativt. Liksom ekonomin. Är det så att den ena partnern gång efter annan gör slut på inkomsterna innan maten och hyran är betald och istället köper narkotika eller/och alkohol eller spelar bort alla inkomster så att den andra partner tröttnar på att städa upp, göra eftergifter, förlåta, dra streck över "misstag" eller faktiskt ta mer skit, så är det rimligt att avsluta relationen. Det är inte könsbundet och inget som "feminister" är ensamma talar om som problem. Historisk för svenska förhållanden är det alkoholen som har sänkt familjerna. Narkotikamissbruket är "modernare", men inte uthärdligare för det.

Allfa@
Var kan man utläsa: I det här fallet så kan du läsa i artiklarna som finns bifogat att det finns narkotika-missbruk med i mannens liv? Jag hittar inte det i tråden. Kan du vara behjälplig med dessa fakta, Alfa?

Tack på förhand.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #29 skrivet: 21 februari 2012 14:25:18 »
Be A Loser@ Jag har primärt läst "lokala" Sydsvenskan men det är i någon av artiklarna/länkarna där det har kommit fram att "det finns en relation" som detta stod med.

Johan1@
Citera
Så som det ser ut idag i Sverige, så är det krig mot män. Mannen skall tryckas ner. Han är ond.

För mig är det inget krig mellan män och kvinnor, jag bara påtalar sanningen. I Sverige förs det ett krig mot män.
Citera
Vill bara säga att det är fel att fördöma och särbehandla kvinnor när det gäller allvarliga ärenden. Till exempel i rätts-sammanhang.

Jag upprepar: Det förs inget krig mot män. Män är inte "onda" i någons ögon. Däremot förs det en kamp mot onda män som är grymma, elaka och vedervärdiga mot kvinnor [och barn]. Det är Sanningen.

Kampen mot det "onda" är på sikt även till godo för alla män och kvinnor. Den här mannen i Malmö som inför sina barn målmedvetet har riktat in sitt liv på att få utlopp för sina personliga brister genom att terrorisera sin fru/sambo. Det är en dålig väg att välja, men en del män väljer den och den slutar vanligen med skilsmässa eller som i detta fall också med mord. Det är inte ett krig mot ALLA MÄN att samhället försöker att åtminstone i någon mån försvara kvinnorna och barnen mot denna lilla grupp mäns oerhörda och onda attacker.

Samhället har genom upplysning, utbildning och lagändringar, ändring av praxis och instruktioner till dem som på något vis har med dessa män att göra lyckats bringa ned antalet sådana här mord från ett 50-tal till ett 20-tal. Se det som en seger för de 30-talet män som INTE blivit mördare.

Ser du på ondska som fenomen, så finns det kapacitet för det hos alla människor. Oavsett kön. Men ondska är egentligen ingenting! Det är bara brist på godhet. Den som agerar ont mot någon annan avstår medvetet från att vara god. Den som gör sådana val, som att avstå från att vara en god människa, ska självklart stå till svars för det. Det är inte att stå upp för sina val att komma med utsagor som att "kvinnor för krig mot oss män" eller de ljuger om oss och säger att "alla män är onda".  Då är man ute i tassemarkerna för urbota märkliga och medeltida värderingar om kvinnor som roten till allt ont som män "råkar" ställa till med. Det gör varken man eller kvinna lycklig 2012. De här 20-talet män, som avstår från att vara goda, bör identifieras innan DE ställer till det för SIG. Och självklart hejdas innan de mördat sina fd kvinnor och barn. Akut är det det sistnämnda samhället måste fokusera på.

Lagmannen vid Tingsrätten i Malmö påstod igår på radio att de fattade beslutet att släppa den här mannen på det "underlag vi hade då och han hade ju inget brottsregister".  Nähä? Varför frågade man inte den nu mördade kvinnan om varför hon tagit ut skilsmässa? Om hon var rädd för den här fd mannen? Om hur det kunde komma sig att hon hade skyddade identiteter för sig och barnen?  Var hon rädd för honom? Det var hon uppenbarligen, men hon var skyldig att ha gemensam vårdnad om barnen med denne uppenbart farlige man. Han hade skaffat buntband och handklovar och överfallit henne samt hållit henne fången tills hon lovade att komma tillbaka till honom. Och tingsrätten tyckte inte det fanns underlag för att behålla den mannen inlåst!!!

Nu när han förvandlats till en mördare så har vi fått klart för oss var gränsen går för att onda människor ska låsas in till de kommer på bättre [goda] tankar.  Eller? Ledsen tingsrätten, men det är höjden av flathet och "snällism" att tillmötesgå en man som lider brist på godhet på det här viset.

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #30 skrivet: 21 februari 2012 17:16:46 »
Allfa@
Var kan man utläsa: I det här fallet så kan du läsa i artiklarna som finns bifogat att det finns narkotika-missbruk med i mannens liv? Jag hittar inte det i tråden. Kan du vara behjälplig med dessa fakta, Alfa?

Tack på förhand.

Jag har försökt att hitta den artikel där det framgick en anledning till varför Carina M. hade valt att separera från mannen och ansökt om skyddad identitet och skyddat boende. Flera av artiklarna jag länkat till är "uppdaterade" och i några fall nedkortade. Dock bör kanske något framgå av tingsrättsdomen om "olaga frihetsberövande" som mannen överklagat. Det var i vilket fall som helst i någon av de artiklar där hennes föräldrar och bror också uttalade sig. Finns detta inte kvar på nätupplagorna så kanske det finns kvar i pappersupplagorna? Jag hittar inte intervjuerna med dem längre. Tyvärr.

Utloggad Be A Loser

• Avstängt
    Dubbelkonto
  • Medlem
  • Antal inlägg: 3
« Svar #31 skrivet: 21 februari 2012 17:42:42 »
Jag har försökt att hitta den artikel där det framgick en anledning till varför Carina M. hade valt att separera från mannen och ansökt om skyddad identitet och skyddat boende. Flera av artiklarna jag länkat till är "uppdaterade" och i några fall nedkortade. Dock bör kanske något framgå av tingsrättsdomen om "olaga frihetsberövande" som mannen överklagat. Det var i vilket fall som helst i någon av de artiklar där hennes föräldrar och bror också uttalade sig. Finns detta inte kvar på nätupplagorna så kanske det finns kvar i pappersupplagorna? Jag hittar inte intervjuerna med dem längre. Tyvärr.
Tack Alfa för att du gjorde ett försök att hitta artiklarna.

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 105
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #32 skrivet: 23 februari 2012 18:52:31 »

Jag är ju inte blind, och inte dum eller hjärntvättad att jag förnekar det. Så som det ser ut idag i Sverige, så är det krig mot män. Mannen skall tryckas ner. Han är ond.

Jag kan säga såhär, jag gillar kvinnan bättre än mannen. Men bara för det så behöver jag inte diskriminera mannen. I det verkliga livet så behandlar jag kvinnan bättre än mannen. Och så kommer jag förmodligen alltid att göra. Vill bara säga att det är fel att fördöma och särbehandla kvinnor när det gäller allvarliga ärenden. Till exempel i rätts-sammanhang.
Vad jag förstår anser du att kvinnor särbehandlas positivit i vårdnadstvister men i själva verket sluat nästan alla ärenden med gemensam vårdnad (över 90 %- och i resterande fall är det i princip fifty-fifty vem som får vårdnaden)- och det även om det faktiskt försiggår övergrepp på barnen från endera part. Det är vanligare att män begår våldshandlingar mot kvinnor än tvärtom- åtminstone vad man känner till. Män som mördat kan fortfarande få vårdnaden om sin avkomma. Och då kvinnan förlorat allt- inkliusive sitt liv. Jag misstänker- men är inte helt säker eftersom det inte verkar finnas tillräckligt med material- att det kan vara skillnad mellan hur svenska och utländska män behandlas i vårdnadstvister.

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Utloggad JJ

• Svenska Mords Punkikon & Cactus Jumper
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 208
  • ...ett stenkast från fördärvet...
« Svar #33 skrivet: 07 mars 2012 12:20:30 »
GM namn skall vara Christer Skraba, han har erkänt mordet och sitter nu häktad i väntan på rättegång.
JJ
Hedersmedlem
(utan ansvar)

"WE HAVE TO FIND THE HAYSTACK, BEFORE WE CAN FIND THE NEEDLE IN THAT HAYSTACK"

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #34 skrivet: 08 mars 2012 12:29:15 »
Har han erkänt 'mord' eller bara att han dödat henne? Det gjorde han ju inför åsyna vittnen och är väl svårt att kringå.

Sen lär han väl komma med allsköns "råkade"-förklaringar och andra ursäkter som i nivå med att han bara skulle hugga men inte döda och liknande.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5 857
« Svar #35 skrivet: 14 mars 2012 11:13:28 »
Pressmeddelande från

Läkarintyg avseende mordmisstänkt i Malmö

[2012-03-13] Malmö tingsrätt
I dag fick Malmö tingsrätt del av § 7-intyget avseende den 46-årige man som är häktad såsom på sannolika skäl misstänkt för mord på sin före detta sambo i centrala Malmö den 17 februari i år.

Av intyget framgår att det vid den psykiatriska undersökningen inte har framkommit någonting som tyder på en allvarlig psykisk störning varken vid tidpunkten för gärningen eller vid undersökningen. Den ansvarige läkaren, chefsöverläkaren Britt Lovén, föreslår dock att 46-åringen med hänsyn till den mycket allvarliga brottsmisstanken likväl ska genomgå en rättspsykiatrisk undersökning.

Chefsrådmannen Lennart Strinäs, Malmö tingsrätt, uppger att det vid så pass allvarliga brott som mord och dråp i princip alltid finns skäl för en mycket noggrann undersökning av den misstänktes psykiska hälsa. Tingsrätten har därför i dag beslutat om en rättspsykiatrisk undersökning. Undersökningen beräknas vara klar om fyra veckor.

Senast ändrad: 2012-03-13
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #36 skrivet: 29 maj 2012 09:38:27 »
Pappan högg ihjäl flickornas mamma inför deras ögon när hon ville skiljas från honom.
I dag sitter han häktad och har erkänt att han dödat henne.
Men pappan vägrar släppa ifrån sig vårdnaden av flickorna. Inom kort tar han strid i tingsrätten för att få fortsatta vara deras vårdnadshavare.

Flickorna är fyra och sex år gamla och bor i dag på ett jour­familjehem. De var tillsammans med sin 39-åriga mamma när pappan anföll henne med en kniv på porten utanför henne skyddade boende på Lugnet i Malmö.
Han dödade henne den 17 februari, dagen efter att de möts i Malmö tingsrätt i en vårdnadstvist om barnen.
I samma ögonblick som mamman dog blev han ensam vårdnadshavare till barnen.

Det betyder att pappan fort­farande kan ha kontroll över deras tillgångar som till exempel arvet efter mamman. Han kan också fatta besluta om deras skolgång och sjukhusvård trots att han sitter inlåst på häktet.
När omsorgsnämnden i flickornas hemkommun bad honom godkänna att en god man tog över ansvaret för flickorna vägrade pappan gå med på förslaget.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/mordaren-vagrar-slappa-sina-barn/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #37 skrivet: 29 maj 2012 19:34:14 »
Det var ju vänligt av MYNDIGHETEN omsorgsnämnden att BE kvinnomördaren om en namnteckning.

Nej, han får som ensam vårdnadshavare inte ensamt inflytande över barnens tillgångar. Överförmyndaren i kommunen ska se till att barnens tillgångar skyddas från otillbörligt utnyttjande. Under den tid då han först sitter i häkte sen i fängelse så kommer hans biologiska barn att vara omhändertagna då han som vårdnadshavare omöjligen kan se till sina barns ens mest elementära omsorgsbehov.

Barnbidrag och barnpensioner och eventuella försäkringskapital ska utbetalas av FK till den som överförmyndaren bestämmer i gemensamt beslut med socialnämnden, som fattar beslut om fosterföräldrar.

Jag och mins syskon fick en god man som min (icke kriminella) mor fick samarbeta med för mina och mina syskons behov när vår (icke kriminelle) far dött och vi var minderåriga. Ville vi ha en ny cykel för våra försäkringspengar, så fick mamma skriva ett brev om det till gode mannen, som tillsammans med henne skrev under en uttagsavi för kontot. ("Till Cykel åt Alfa" stod det på kvittot och han+mamma fick varje år till Överförmyndaren lämna in redovisning för våra pengar.)

Så det enda som händer när han vägrar hjälpa till att ordna med sina barns försörjning, är att högre rätt får fatta ett beslut om att god man ska utses som tillsammans med fosterföräldrarna (under överförmyndarens insyn) ensamma ska ha ansvaret för barnens medel. Han kan som vårnadshavare möjligen be om en kopia av den årliga redovisningen till Överförmyndaren.

Värre är att det här med "umgängesrätt" inte är ur ett barnperspektiv utan ett vuxenperspektiv. Hans barn kan tvingas att umgås med honom på fängelset för det har han "rätt" till. Ur ett barnperspektiv så hade lagstiftaren och myndigheterna och domstolarna insett att den mannen är en direkt fara för barnen ur ett social och psykologiskt perspektiv.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #38 skrivet: 05 juni 2012 18:45:41 »
Mannen har erkänt dråp, men nu åtalas han för mord. Åklagaren Ulrika Rogland motiverar det med att 46-åringen lagt ner stor möda på att hitta sin före detta sambo.

Bland annat förföljde han hennes pappa för att få veta var hon bodde.
– Vi tror inte att han träffade sin före detta sambo av en slump, säger Rogland.

46-åringen knivhögg exsambon till döds på Lugna Gatan i Malmö medan barnen såg på. Han åtalas för både knivmord på sambon och olaga hot mot de två minderåriga barnen. Men han förnekar hoten.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/mannen-erkande-drap---men-atalas-for-mord/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad oprydning

• jur.kand.
  • Medlem
  • Antal inlägg: 283
  • långvarig arbetare inom rättsväsendet
« Svar #39 skrivet: 05 juni 2012 19:16:35 »
Män med en kulturell bakgrund som Christian Skrabba har en så förvriden syn på relationer att påföljden måste bli därefter. Jag anser att barnperspektivet tar över hans umgängesrätt. Han har ju mördat deras mamma i deras åsyn! Han har letat efter Carina i avsikt att döda henne. Ska dömas för mord till livstid m h t de försvårande omständigheterna. Att rättspsykiatrisk vård skulle "bota" honom håller jag för mindre troligt, om nu påföljden skulle bli det.

Sedan kan vi ju fundera över av vad skyddat boende innebär och hur i h-e Malmö tingsrätt kunde försätta honom på fri fot innan mordet!

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #40 skrivet: 05 juni 2012 22:12:46 »
Den här kategorin "män" finns i alla kulturer och samhällen. De finns på alla samhällsnivåer. De på lite högre nivå åker inte fast för sina brott så lätt som de som har en lägre social status.

Det måste vara bisarrt för barnen att först leva i en familj där pappan är "kontrollerande" och "svartsjuk" och sen tvigas tillfredsställa HANS umgängesrätt med hänvisning till att barn har rätt till bägge sina föräldrar. Borde kanske inte något ansvar läggas på den här fadern att tillgodose barnens behov av mamman? Jasså? har han dödat henne?  Så det kan bli!

De  sa nu på det som blev de sista brottsplatsen för dem och Carinas del, att pappa har sagt/gjort så förr." (Skulle inte förvåna mig om försvaret och domstolen kan dra i med att de därmed har en viss vana vid våld i hemmet" ungefär som kvinnor och barn i prostitutionen inte kan våldtas på grund av "vanan" med sexualiteten.) Han dömdes också för olaga frihetsberövande, han hade besöksförbud, kvinnan och barnen levde med skyddad identitet för att han var livsfarlig.

Du har rätt orpydning: [rätts]psykiatrin har ingen 'bot' att erbjuda  de här männen. De är som deär, var än de bor och verkar. Oavsett vad han gjort så kommer han att framställa sig som ett offer och säkert som amen i kyrkan kommer han att komma ut från domstolen med absolut älgsta straff samt en ersättning för tiden i häkte.

Det är synd om människorna sa Strindberg. Men vissa är det mindre synd om. Till exempel de som släppte hono ur häktet före jul. Hur kunde man missta sig på hans djupt störda personlighet? Hur kunde man anstränga sig så att hitta på lösningen "Han har inte dömts förrut, alltså ska han ut på fri fot. Nej, han var inte dömd förrut utan det var som vanligt: Det är föera år av oanmälda bekymmer bakom. Dessa män kommer nästan alltid till domstolen med tomma kriminal-CV. (Jämför med Breick och flera andra).

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #41 skrivet: 11 juni 2012 21:02:55 »
Han högg ihjäl sin exsambo framför ögonen på deras döttrar, 6 och 4 år gamla.
På förmiddagen inleddes rättegången mot den 46-årige mannen.
Han erkänner brottet, men förnekar att det skulle vara planerat.

Förhandlingarna i förmiddags inleddes med att kammaråklagare Ulrika Rogland höll sin sakframställning som i detalj gick igenom det brutala överfallet.
Mannen hade en bajonett, skarpslipad på bladets båda sidor. Ett hugg träffade i bröstet, det andra i magen. Kvinnan föll ihop och var livlös när polis och ambulans anlände. Hon var död före ankomsten till sjukhuset.

Parets både flickor såg hela förloppet. De sökte skydd mot en väg. Den äldsta dottern skrek, den yngsta var helt tyst, berättar personer som bevittnade mordet.
– Mannen satt böjd över kvinnan. Han tog upp sin telefon och ringde sin mamma, beskriver Ulrika Rogland. Han samtalade fortfarande med henne när han greps av polisen.
Hon redogör också för relationens bakgrund, uppbrott samt mannens och kvinnans livshistorier i korta drag.
Den tilltalade är omvittnat en utpräglad ordningsmänniska, strängt uppfostrad med inslag av fysiskt våld. För ett par år sedan började det gnissla i relationen. Familjens ekonomi var kärv och mannen ansåg inte att sambon var tillräckligt aktiv för att tjäna pengar.
Efter en del försök att lappa ihop förhållandet bestämde sig kvinnan förra sommaren slutgiltigt för att separera och i september skaffade hon en egen lägenhet.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/hogg-ihjal-exet---i-dag-inleddes-rattegangen/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #42 skrivet: 13 juni 2012 14:39:30 »
När förhöret med dottern spelades upp i tingsrätten fick rätten höra hur hon med ett barns ord beskrev vad som hände.
- Pappa skärde mamma, säger flickan. Tillsammans med sin syster såg hon sin pappa döda deras mamma.
46-åringen tittade stint på skärmen utan att röra en min. För honom handlar rättegången om något annat - att få ett så lågt straff som möjligt.

I vågskålen ligger ett maximalt straff på tio års fängelse för dråp eller det hårdaste Slump eller plan? Mordvapnet, en bajonett låg i verktygslådan. En slump hävdar 46-åringen. Åklagaren menar att det var en del av mordplanen. Slump eller plan? Mordvapnet, en bajonett låg i verktygslådan. En slump hävdar 46-åringen. Åklagaren menar att det var en del av mordplanen. straffet för mord - livstids fängelse.

46-åringen vill övertyga Malmö tingsrätt att han handlade i affekt, att de två huggen som dödade hans exsambo aldrig var menat att döda henne.
Då är det dråp.

Kammaråklagare Ulrika Rogland har en annan uppfattning. I går lade hon fram den ena omständig­heten efter den andra för att övertyga rätten om att 46-åringen planerat mordet på sin 39-åriga exsambo.
Om åklagaren kan övertyga rätten döms 46-åringen för mord.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/kvp/hon-sag-sin-pappa-doda-deras-mamma/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad nicklas

• Medlem
  • Antal inlägg: 7
« Svar #43 skrivet: 18 juni 2012 15:16:20 »
Skulle vara väldigt intresserad av att läsa förundersökningen.

Är det någon som vet hur man får tag på den, eller kan beställa den?

Utloggad Alfa

• Medlem
« Svar #44 skrivet: 18 juni 2012 20:33:58 »
Hos åklagarmyndigheten i Malmö eller hos Malmö tingsrätt. Jag tror de kan sända den till dig på mail.

Kan du ladda upp den här som Bea brukar göra så är det till nytta för många, som vill lära sig mer om den här kategorin mord.

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #45 skrivet: 22 juni 2012 11:01:07 »
På torsdagen avslutades rättegången mot den 46-åriga man som i februari högg ihjäl sin före detta sambo med bajonett i stadsdelen Lugnet.

Tingsrätten beslöt igår att mannen ska sitta kvar i häktet.
Åklagaren yrkade livstids fängelse medan försvaret anser att mannen bara bör dömas för dråp.

Dom meddelas den 2 juli.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/aklagare-kraver-livstid
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #46 skrivet: 02 juli 2012 13:52:45 »
Han knivskar sin ex-sambo till döds inför ögonen på deras två barn.
I dag dömdes den 46-årige mannen till livstids fängelse i Malmö tingsrätt.
Rätten skriver att mannen gått mycket metodiskt tillväga och att barnen kommer att få livslånga men av händelsen - därför finns inga förmildrande omständigheter.

Kvinnan ska ha varit mycket rädd för sin ex-sambo, rasat i vikt och känt sig övertygad om att mannen ville döda henne.
Mannen har dock för polisen uppgett att han inte hade för avsikt att döda kvinnan, och yrkade på att bli dömd för dråp.
Men Malmö tingsrätt gick på åklagarens linje och dömer honom för mord. "Det finns inga omständigheter som föranleder att handlingen ska anses som mindre grov", slår rätten fast.

Mannen planerar att överklaga domen till hovrätten, enligt TT.

Hela artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/han-knivskar-sin-ex-sambo-till/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #47 skrivet: 03 juli 2012 09:45:14 »
Tingsrättens dom för nedladdning:

http://www.mediafire.com/?2gsm411b9ggbmz3

Malmö tingsrätt (2012-07-02)
Mål nr B 1632-12
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Bea

• Global Moderator
  • Medlem
« Svar #48 skrivet: 20 juli 2012 13:52:56 »
Mannen har överklagat sin dom.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5200335

Mannen förnekar, genom sin advokat, bestämt att han planerat gärningen i förväg och att knivhugget därför ska bedömas som dråp och inte mord. Därför vill han att hovrätten nedsätter påföljden kraftigt. I det fall hovrätten ändå bedömer det hela som mord vill 46-åringen ha ett tidsbestämt straff.

http://www.expressen.se/kvp/mordade-sin-sambo---vill-ha-tidsbestamt/
Bea
Moderator
(hjälpreda, utan ansvar)

Utloggad Zappa

• Fiat justitia ruat caelum!
  • Medlem
  • Antal inlägg: 6 105
  • Skit i samhällsdebatten- jag vill bada i botox!
« Svar #49 skrivet: 15 september 2012 01:50:29 »
Någon som har handlingarna från vårdnadstvisten?

Everybody's Got Something To Hide Except Me And My Monkey!

Nya kommentarer

SV: Misstänkt mordförsök i Umeå 2013 januari 19 av Freak
[Idag kl. 18:55:47]

SV: Guldsmedsrån i Ängelholm 2013 maj 18 av Bea
[Idag kl. 18:26:05]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Bea
[Idag kl. 18:14:01]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Blueberry
[Idag kl. 15:56:46]

SV: Skolupplopp i Göteborg 2012 december 18 av Bea
[Idag kl. 15:14:37]

SV: Upplopp i Husby (Sthlm) 2013 maj 19 av Bea
[Idag kl. 15:04:12]

SV: Serimördaren Sture Bergwall (Thomas Quick) "Mördare eller mytoman?" 1964-91 av Bea
[Idag kl. 14:39:20]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Zappa
[Idag kl. 14:22:23]

SV: Misstänkt mord i Boden 2013 maj 4 på Vatchareeya Bangsuan av Elewith
[Idag kl. 13:45:57]

[Idag kl. 13:31:41]

[Idag kl. 12:48:12]

SV: Domar och Förundersökningsprotokoll (för nedladdning) av Bea
[Idag kl. 12:20:34]

SV: Mordet på Per Lundmyr i Sollentuna 2012 av Bea